חדשות    

ריבית המשכנתא בחודש מרץ שוב עולה – 3.93% בצמודה; 3.36% בשקלית

קרנית פלוג; איור:אורקה

ריבית המשכנתא בחודש  מרץ חוזרת לעלות אחרי קיפאון מסויים בחודש פברואר – כך עולה מנתוני בנק ישראל. הריבית הממוצעת צמודת המדד עלתה ל-3.93% לעומת 3.85% בחודש פברואר. יש להדגיש כי מדובר בריבית הממוצעת שנסגרה מול הבנקים עד סוף חודש פברואר, כשתוקף המשכנתאות הוא עד 15 במרץ.

הריבית צמודת המדד הממוצעת מבטאת ריבית אפקטיבית (כולל מדד) של כ-6%, ומדובר בעלייה של מעל 2% בטווח של שנה וחצי.  הסיבות לעלייה הן ציפיות לעלייה במדד, צפי להמשך עלייה בריבית, וכן תחרות נמוכה יותר בין הבנקים.

הריבית על המשכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה עלתה במרץ עלתה ל-4.23% לעומת 4.19% בחודש פברואר. הריבית הממוצעת לתקופה של 15 עד 20 שנה עלתה ל-4.19% לעומת 4.14% בחודש הקודם. העלייה בריבית היתה לאורך כל תקופות המשכנתא.

במקביל נרשמה עליה קלה בריבית הממוצעת על משכנתאות לא צמודות. מדובר בממוצע של ריבית קבועה וריבית משתנה, כך שבפועל לא ממש ניתן לדעת ולגזור מהנתונים האלו האם הרייבת שמציעים לכם בבנק טובה או לא.  בפועל, הריבית הקבועה נמוכה מהמשתנה (אך מסוכנת יותר כי היא יכולה לעלות, בעוד הקבועה לא תשתנה לאורך חיי המשכנתא).

 הריבית השקלית הממוצעת עלתה ל-3.36% לעומת 3.33% בחודש הקודם.  גם כאן, בדומה לריבית הצמודה, נרשמה בשנה האחרונה עלייה מרשימה בריבית של כ-1.2%. גם כאן, העלייה מוסברת בציפיות לעלייה בריבית, לצד ירידה בתחרות בין הבנקים.

הריבית השקלית לתקופה של מעל 25 שנה עלתה ל-5.22% לעומת 5.14% בחודש הקודם; הריבית לתקופה של 20 עד 25 שנה נותרה ללא שינוי – 5.01% ; והריבית לתקופה של 15 עד 20 שנה דווקא ירדה ל-4.69% לעומת 4.71% בחודש פברואר.

למדריך מס רכישה

מחשבון מס רכישה

 מחשבון משכנתא

העלייה  בריבית המשכנתא מייקרת בעקיפין את מחיר הדירה.  המימון הוא מרכיב גדול בעלות הכוללת של הדירה ועשוי להגיע בממוצע לכ-10% מערך הדירה (ואף למעלה מכך) – והנה המחשה, נניח שלקחתם משכנתא בגובה 50% מערך הדירה, ובריבית של 3%-4% (שקלול של כל המסלולים), אתם בעצם משלמים ריבית של 1.5-2% מערך הדירה כל שנה (3%-4% על 50% מערך הדירה), אבל זה יורד בהתאמה במקביל לירידת הקרן של המשכנתא, כאשר באופן גס, ניתן להגיד שהמשכנתא היא בממוצע 25% על פני התקופה שלה – נניח 20 שנה, ואז (אם מדובר על ממוצע של 25% חוב על פני התקופה של המשכנתא), הרי שמדובר על ריבית של 0.75%-1% מערך הדירה על פני 20 שנה – זה יכול להגיע ל-20% מערך הדירה, אבל זה הסכום הנומינלי. כלומר יש עלות נוספת של 15% עד 20% כתוצאה מהמשכנתא, אבל אם רוצים להתייחס למחירים ריאליים (מהוונים נכון להיום), הרי שזה פחות (בניכוי הצמדה למדד), זה יכול להגיע לסדר גודל של 10%.

והמשמעות היא ששינוי של 1% בריבית בשנה האחרונה מייקר את הדירה וזה יכול להגיע גם לעלייה של 2%-3% במחיר הדירה (ריבית של 3%-4% שקולה לעלייה של 10% במחיר הדירה, ובתאמה גסה עלייה של 1% שקולה לעלייה של 2%-3% במחיר הדירה) – כאן, תוכלו לראות את ההשפעה של המימון ומרכיבים נוספים על המחיר האמיתי של הדירה.

ריבית משכנתא והקשר למדד תשומות הבנייה 

ריבית המשכנתא וליתר דיוק השינוי בריבית המשכנתא משפיעים על עיתוי התשלומים לקבלן (באם רוכשים דירה מקבלן). רוכשי דירות חדשות משלמים את התשלומים לקבלן  עם הצמדה למדד תשומות הבנייה. מדד תשומות הבנייה עלה בשנים האחרונות יותר ממדד המחירים לצרכן – זה לא מחייב שכך יהיה גם בהמשך, אבל אם אתם מעריכים שזה מה שיקרה גם בהמשך, כדאי לכם לנסות ולהתמקח  עם הקבלן, במקרים מסוימים זה עוזר וההצמדה מתחלפת למדד המחירים לצרכן.

ואם אתם (כמו הרוב) משלמים בהצמדה למדד תשומות הבנייה, כדאי לנסות ולמזער את ההצמדה בדרך הבאה – אם תקחו משכנתא מוקדם ותשלמו לקבלן את התשלומים מוקדם אתם תחסכו את מדד תשומות הבנייה. מצד שני אתם תשלמו את ריבית המשכנתא – ולכן, אם אתם צופים שמדד תשומות הבנייה יהיה גבוה מריבית המשכנתא, אז כלכלית עדיף לכם לשלם מוקדם.

כאן, תמצאו מידע על ריביות המשכנתא וכאן תמצאו מידע על מדד תשומות הבנייה לרבות תחזית.

מדריכים נוספים:

האם מחירי הדירות גבוהים?

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

מה עדיף – ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) או קבועה צמודה ?

למדריך מס רכישה

מחשבון מס רכישה