חדשות    

רשות המסים מעוניינת להטיל מס על פייסבוק וגוגל במיליוני שקלים

קרדיט: pixabay
רשות המסים מציעה לשר האוצר הנכנס: תמסה את המחזור של חברות האינטרנט הרב-לאומיות הפועלות בישראל, כמו גוגל ופייסבוק.

בכך רשות המסים מצטרפת למגמה העולמית להטלת מס מחזור על חברות האינטרנט הבינלאומיות. בעולם נבחן שינוי החקיקה כבר כמה זמן, וברשות המסים החליטו כי לאחר שייכנס שר אוצר חדש, הנושא יעלה לדיון. התכנון הוא לגבות בין 3%-5% מס על המחזור של החברות האלה.

אם החוק היה עובר, חברות האינטרנט הללו – רובן אמריקאיות – היו מתחילות לראשונה לשלם מס באירופה, בהתאם להיקף צריכת השירותים שלהן, גם אם אין להן משרדים פיזיים במדינה. אבל החקיקה לא עברה, כי לא כל מדינות האיחוד הסכימו לה.

בינתיים, חלק מהמדינות החליט לחחק חקיקה פרטית בשטחן. צרפת גיבשה לאחרונה חקיקה במסגרתה יוטל מס בשיעור 2%-5% ממחזור המכירות של החברות  הרב-לאומיות. עוד עלה הרעיון להפוך את המס המדובר למס עקיף, כך שגם יכולת תכנון המס, הניכוי וכדומה יצומצמו. גם רשות המסים בישראל שוקלת את החוק הצרפתי.

בישראל החברות הללו נמצאות בדיוני שומה מול רשות המסים, הדורשת מהן מס על פעילותן בארץ, על סמך הפרשנות החדשה שפרסמה כבר באפריל 2017.  אז הוחלט  כי בהתקיים תנאים מסוימים, חברות האינטרנט הזרות המקיימות פעילות עסקית מהותית בישראל ומעניקות שירותים ללקוחות בארץ – ובהם שירותי פרסום, הורדת קבצים, קידום לקוחות באתרי אינטרנט ועוד – חייבות בתשלום מס בישראל.

כך למעשה הוטל חיוב מס חדש, בשיעור של 25%, על הכנסות החברות הזרות שעונות לתנאים שנקבעו בו. לחברות הגדולות, בהן גוגל, נפתחו שומות מס המחייבות אותן במס, והחברות מנסות להפחית או להעלים את דרישות המס מהן.

הדיונים הללו נמשכים, וכעת  מבקשים ברשות המסים "לפשט" את אופן גביית המס מהחברות הללו ולמנוע תכנוני מס והתחמקות מתשלום על-ידי חברות האינטרנט הרב-לאומיות.

אם החקיקה תעבור, המס צפוי להסתכם במאות מיליוני שקלים, ואולי גם למיליארד שקל ולצמצם את הגירעון הצפוי במדינה.

מס מיוחד על גוגל, פייסבוק ואמזון

מס חדש בצרפת על גוגל ופייסבוק – ככה המדינות נלחמות בגורילות