חדשות    

תחזית מדד המחירים בדצמבר – ללא שינוי

תחזית מדד המחירים בדצמבר – ללא שינוי

למדד המחירים המעודכן

למחשבון מדד המחירים לצרכן

 

רגע לפני פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ולשנת 2017 כולה, הנה הערכות הכלכלנים בבתי ההשקעות השונים. אחרי שלוש שנים של מדד שלילי גם שנת 2017 תהיה סביב האפס (אך עם מדד חיובי), וזה בשעה שהיעד של בנק ישראל הוא לאינפלציה של 1% עד 3% בשנה.

בשנת 2018 מדברים רוב הכלכלנים על אינפלציה שתהיה סביב ה-0.5%, זה עדיין נמוך, אבל זה כבר לא שלילי, ובכלל נראה שיש כמה פרמטרי קבועים שעשויים ללחוץ את המדד כלפי מטה – הטכנולוגיה שמאפשרת רכישות דרך האינטרנט במחירים זולים, שערי המט"ח שמבטאים עוצמה גדולה לשקל, וגורמים לירידת מחירים, הפחתת מכסים ומיסים ועוד.

כך או אחרת, ביחס לדצמבר, סבורים כלכלני הראל כי המדד יהיה אפס, אך בחודש ינואר תירשם ירידה של 0.4% במדד – ירידה חדה.

בבנק הפועלים סבורים שהמגמות העיקריות בכלכלה המקומית צפויות להמשיך לפעול להוזלת מחירים – "מחירי החשמל צפויים לרדת בחודש ינואר, הממשלה הודיעה על הפחתת מכסים ומסי קניה בהיקף של 800 מיליון שקל, ויתכן שבמהלך השנה יופחתו גם מחירי התחבורה הציבורית. אנו מעריכים כי ההשפעה של המדיניות הממשלתית היא עדיין משמעותית, אך פחותה משל שנים קודמות. לגבי שער החליפין, נראה כי הלחצים לייסוף פחתו לאור הירידה בעודף בחשבון השוטף, אך מנגד, גם רכישות המט"ח של בנק ישראל הצטמצמו.

העלייה המתמשכת בשכר במשק, ועלייה נוספת בשכר המינימום בחודש דצמבר ,יפעלו להעלאה הדרגתית של האינפלציה מהרמה הנמוכה בה היא מצויה כעת. מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות ב-0.7% ב-12 החודשים הקרובים. בחודש דצמבר צפוי המדד לעלות ב-0.1% ובחודש ינואר הוא צפוי לרדת ב-0.4%.

גם בבנק לאומי מספקים תחזית דומה – "הערכות הן שסביבת האינפלציה בישראל תוסיף להיות נמוכה בתקופה הנראית לעין, בשל פעולות נוספות של הממשלה להפחתת יוקר המחיה, התמתנות בקצב העליה בסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן בישראל ושערו הגבוה של השקל. מאידך, שיפור בקצב עליית השכר, סביבת הביקושים המקומית האיתנה, ועלייה מתונה בסביבת האינפלציה בחו"ל – עשויים למתן השפעות אלו. בשנה הקרובה צופים בלאומי למדד של 0.5%.

בבית ההשקעות אקסלנס מצפים למדד באזור האפס. הכלכלן הראשי של הבית – אמיר כהנוביץ מתייחס גם להשפעה השלילית הגוברת של ההתפתחויות הטכנולוגיות על האינפלציה בישראל ובעולם, שגורמת ל"התרחבות הסעיפים הדיפלציוניים המבניים במדד המחירים לצרכן". "נאמר הרבה על השפעת הטכנולוגיה על האינפלציה, אבל אין כמו מראה עיניים. גרפים מאתר 'זאפ' ממחישים את ירידת המחירים המבנית במוצרים טכנולוגיים. לצורך ההדגמה נבחרו קטגוריות מוצרים גדולות ונדגמה מהם היסטוריית המחירים של המוצר הפופולרי בכל קטגוריה. ניתן לראות שהשפעת שער החליפין על ירידת המחירים זניחה, שעליית השכר בסקטור הקמעונאי זניחה ושאפילו הפחתות המכסים הנקודתיות נבלעו בעוצמת ירידות המחירים שנגזרות מהשיפור הטכנולוגי, מדיניות הקניבלזציה של הדגמים החדשים ומדיניות התמחור של היצרניות. נראה שככל שטכנולוגיה תיכנס ליותר ענפים ויותר מוצרי יום יום יהפכו לעתירי טכנולוגיה, "האינטרנט של הכל" למשל, הסעיפים הדפלציונים המבניים במדד המחירים לצרכן יתרחבו".

גם בלידר שוקי הון וגם  בבית ההשקעות פסגות מספקים  תחזית סביב האפס. אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות מסביר כי יש גורמים שלוחצים את המדד כלפי מטה, וטוען שרמת  המחירים במשק ממשיכה לאכזב. "אין אינפלציה, וזו התעלומה הגדולה. אנו אחרי 3 שנים של אינפלציה שלילית. ב-2018 האינפלציה תישאר מתחת ל-1% שזה מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים". גרינפלד לא צופה שינוי בקרוב ברמות האינפלציה, בין היתר בשל מדיניות מכוונת של הממשלה. "הממשלה עושה עוד ועוד כדי לתמוך בירידת מחירים: נטו משפחה, נטו הוזלות, גם כי הגירעון הנמוך מפנה לה כסף. חלק מהתוכניות אכן עובדות וחלק מהתוכניות טרם באו לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן.  בשנת 2018 וגם אחריה נמשיך לראות אינפלציה נמוכה", אמר גרינפלד, שמספק תחזית למדד שלילי עמוק בינואר – בדומה לרוב הכלכלנים.