חדשות    

תחזית מדד תשומות בנייה בפברואר עד אפריל – עליה של 0.1%

תחזית מדד תשומות בנייה בפברואר עד אפריל (בשלושת החודשים הקרובים)  – עלייה של 0.1% – כך מעריכים בקבוצת הראל פיננסים.

מדד תשומות בנייה מעודכן

התחזית הזו היא לאחר שמדד תשומות הבנייה למגורים בחודש פברואר  ירד ב-0.2% , במקביל לירידה של 0.3% במדד המחירים לצרכן. מתחילת השנה (ינואר ]ברואר)  עלה  מדד תשומות הבנייה ב-0.1%, בעוד מדד המחירים לצרכן יורד ב-0.8%.

מחשבון מדד תשומות הבנייה

עוד מעריכים בקבוצת הראל כי סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (בעיקר מדד שכר הדירה/ מדד השכירות) יעלה בתקופה של השלושה החודשים הקרובים ב-0.7% – עלייה חדה מאוד, שממחישה את "הנתק" בין ההצהרות על הכוונה להילחם במחירי הדירות, לבין המחירים בפועל – מחירי הדירות ממשיכים לעלות למרות כל הניסיונות והתוכניות – ונראה שגם תוכנית מחיר למשתכן שבה תולים תקוות רבות לא תשנה את המצב בצורה משמעותית.

כמו כן, מעריכים בהראל שמדד מחירי הדירות בשלושה החודשים הבאים יעלה ב-0.5% – אינדיקציה נוספת לאותו "נתק" בין הכוונות לבין המצב בפועל.  וביחס למדד המחירים לצרכן סבורים בהראל שהוא יעלה בתקופה זו ב-0.6% – זו תחזית של כלכלנים נוספים בבנקים ובבתי ההשקעות והמשמעות היא שאחרי תקופה מאוד ממושכת של מדדים נמוכים ואפסיים, המדדים מתחילים לעלות.

רוכשים דירה חדשה? חשוב שתכירו את מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבנייה  חשוב במיוחד לרוכשי דירות חדשות מכיוון שהתשלומים לקבלן צמודים למדד הזה. משמע,  מחיר הדירה בעצם מתייקר במקביל לעליית המדד.  התוספת עשויה להיות משמעותית , וחשוב להזכיר שמחיר הדירה זה לא רק המחיר שאתם משלמים למוכר – יש עלויות נוספות והן משמעותיות מאוד, עד כדי התייקרות של 10%-20% מערך הדירה – הנה הסבר מפורט.

מדד תשומות הבניה בשנים האחרונות עלה משמעותית יותר ממדד המחירים לצרכן ולכן רבים היו מעוניינים לגדר אותו (להקטין את החשיפה אליו, או להחליף את ההצמדה למדד המחירים לצרכן – וזה יכול להיות אפשרי. כחלק מהמשא ומתן עם הקבלן אתם יכולים לנסות ולדרוש הצמדה למדד המחירים לצרכן במקום למדד תשומות הבנייה – שימו לב זה לא בהכרח שמדד המחירים לצרכן עדיף לכם, בהחלט ייתכן מצב הפוך – שמדד המחירים לצרכן עולה על מדד תשומות הבנייה, למרות שזה לא היה כך בשנים האחרונות – מה שהיה לא בהכרח יימשך ולכן תדעו שבסופו של דבר זה סוג של הימור.

ובכל זאת למי שמתעניין בהיסטוריה הנה מקבץ נתונים – – בשנת 2011  עלה מדד תשומות הנייה ב-3.7% ומדד המחירים לצרכן עלה ב-2.2%; ב-2012 עלה מדד תשומות הבנייה ב-3.3% כפול ממדד המחירים לצרכן; ב-2013 מדד תשומות הבנייה עלה ב-1.4% בעוד מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.8% (כן, יש גם חריג);ב-2014 עלה מדד תשומות הבנייה ב-0.8% בעוד שמדד המחירים לצרכן ירד, וגם ב-2015  מדד תשומות הבנייה עלה ב-1% ומדד המחירים לצרכן ירד.

אתם יכולים להמשיך ולהשתעשע ביחס ובקשר בין המדדים, בעזרת המחשבונים:

מחשבון מדד תשומות בנייה –

מחשבון מדד תשומות הבנייה

 ומחשבון מדד המחירים לצרכן –

מחשבון מדד המחירים לצרכן

ומה בכלל ההצדקה של הקבלנים להצמדה למדד תשומות הבנייה? אז זהו שנכון שזה המדד הכי קרוב לעלויות, אבל גם בו יש עיוותים, ובפועל זה לא הכי נכון להצמיד את התשלומים למדד הזה, הרי הוא מבטא את עלויות הבנייה, וההוצאות של הקבלן לא מורכבות רק מעלות הבנייה אלא גם הקרקע והרווח היזמי. ברגע שמצמידים את כל הסכום, מתקבלת הטייה כלפי מעלה – אנחנו משלמים יותר מאשר ההתייקרות של ההוצאות.

מתי לשלם לקבלן?

במידה והחלטתם או נאלצתם להישאר עם תשלומים צמודים למדד תשומות הבנייה (וגם אם אתם עם תשלומים צמודים למדד המחירים לצרכן) עולה השאלה מתי לשלם לקבלן – האם לחכות עד כמה שניתן? (לדחות עד כמה שניתן), או האם לשלם כמה שיותר מוקדם. זו שאלה שמורכבת משיקולים כלכליים וגם שיקולים נוספים. כאן, אנחנו מתייחסים רק לזווית הכלכלית

מצד אחד תשלום מהיר ימנע את ההצמדות למדד תשומות בנייה, כלומר יחסוך את ההצמדות, אך מצד שני תשלום מהיר משמעותו בשביל רוב רוכשי הדירות – לקיחת משכנתא בשלב מוקדם וערכה עולה בהתאם לריבית – השאלה הכלכלית היא מה יותר גבוה – מדד תשומות הבנייה או הריבית על המשכנתא?  וגם כאן, אלו הערכות ומה שהיה לא בטוח שיהיה. כאן, תמצאו את ריבית המשכנתא המעודכנת, וכאן, את מדד תשומות הבנייה וכן תחזיות לגבי מדד זה. ההחלטה שלכם, וחשוב להדגיש  – היו לא מעט הפתעות במדד בשנים האחרונות והכלכלנים היו במקרים רבים רחוקים  מלחזות אותו

ומעבר לכך, כאמור, עניין התשלום לקבלן הוא לא רק עניין כלכלי, רבים מעדיפים לשלם בשלבים מאוחרים יותר, אחרי שהם כבר בטוחים שהנה אוטוטו הם מקבלים את הדירה, ותמיד זה נכון להשאיר חלק משמעותי לסוף התהליך.

מדריכים נוספים:

האם מחירי הדירות גבוהים?

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

מה עדיף – ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) או קבועה צמודה ?

למדריך מס רכישה

מחשבון מס רכישה