מעודכן ל-07/2020

הגירעון נתפס כזמני ומתחייב מהנסיבות, אולם לנוכח ניסיון העבר, קשה להאמין שהממשלה תנקוט  צעדים מרסנים של ממש להורדתו בשנים הקרובות – והציבור לא יהיה מוכן לקבל "משטר צנע"

הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז’ינסקי, מפרסם הבוקר את סקירת המאקרו השבועית למצב הכלכלי בישראל, לפיו ההתאוששות נבלמה אך לא חלה נסיגה במצב המשק. למרות העלייה בתחלואה ובמגבלות, נתוני הרכישות בכרטיסי האשראי מצביעים על עלייה בשבוע האחרון ונמוכים רק ב-5% מהנתונים בתקופה שלפני פרוץ המגפה. עלייה משמעותית נצפתה בעיקר במכירות המזון, מוצרי החשמל, הביגוד, הריהוט והמוצרים ברשתות הפארם.

לפי המדדים המתפרסמים בישראל באופן קבוע, ההתאוששות במשק אומנם נבלמה, אך אין נסיגה משמעותית לאחור. מנתוני לשכת התעסוקה עולה כי בשיעור האבטלה לא חל שינוי בשבועות האחרונים והוא עומד על כ-21.2%. גם על פי נתוני הלמ"ס למחצית השנייה של חודש יוני, שיעור האבטלה הרשמי לא השתנה לעומת המחצית הראשונה ונותר ברמה של 5.2%, אולם חלה ירידה בשיעור השוהים בחל"ת – מ-5.3% ל-4.9%.

מדד הניידות של גוגל מראה על צמצום הזמן שבילו תושבי ישראל במקומות מסחר ובילוי, בעבודה ובתחבורה, לטובת שהייה ממושכת יותר בבית ובטבע. לפי לשכת התעסוקה,

סקר אמון הצרכנים מלמד כי הפגיעה בצרכנים לא הייתה חמורה באופן חסר תקדים, כפי שניתן להתרשם מאמצעי התקשורת . מדד אמון הצרכנים המשיך לרדת במחצית הראשונה של חודש יולי,  אולם שיעור משקי הבית שצופים שמצבם יורע בקרוב נמוך מאשר בשנים 2013-2012.

סיכון לעלייה באינפלציה בטווח הבינוני

בנוגע לתחזית האינפלציה, זבז’ינסקי מסביר כי ציפיות האינפלציה בישראל ירדו לרמות נמוכות מאוד. בטווח הקרוב ישנם גורמים רבים לאינפלציה נמוכהף אולם במבט לעתיד נראה כי יש סיכוי רב לעלייה באינפלציה וזאת ממגוון גורמים, שהעיקרית שבהן היא גידול חד במצרף הרחב של הכסף שכולל מזומנים, חשבונות עו"ש, פיקדונות בשקלים ובמט"ח, קרנות, מק"מים ואג"ח הממשלתיות שהונפקו במקור לתקופה של עד שנתיים. קצב הגידול של המצרף הרחב עלה ל-16%, הגבוה ביותר מאז מאי 2009.

את העלייה הגבוהה ביותר רשמו תרות בעו"ש ובפיקדונות בשקלים ובמט"ח, וזאת כתוצאה משילוב של משיכות הציבור מקרנות הנאמנות, גידול בהוצאות הממשלה, הזרמות של בנק ישראל באמצעים שונים בהם רכישות אג"ח ומט"ח, עסקאות ריפו וכדומה, גידול באשראי המסחרי ע"י משיכות יתר והלוואות בערבות המדינה ובמשכנתאות.

סיבות נוספות שמצטרפות לכוח האינפלציוני הן: הגירעון הממשלתי שגדל בחדות, בפרט בגלל עלייה בהוצאות הממשלה ברבעון הראשון בשיעור של כ-20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הקצב הגבוה מאז 2001.

הגירעון נתפס כזמני ומתחייב לנוכח הנסיבות. אולם, הניסיון מלמד שקשה לצפות מהממשלה נקיטת צעדים מרסנים משמעותיים בשנים הקרובות. שהרי הממשלה לא עמדה אף פעם ביעד הורדת הגירעון שקבעה לעצמה ותמיד עדכנה אותו "זמנית" כלפי מעלה. הציבור הרבה פחות מוכן היום לקבל משטר צנע.

סיבה נוספת: הירידה ביחס החוב לתוצר בעשור האחרון לא הייתה תוצאה של משמעת פיסקאלית יוצאת דופן. השילוב של השפעת ירידה בריבית, האינפלציה שהייתה נמוכה מעליית מדד מחירי התמ"ג וייסוף השקל שכיווץ את החוב במט"ח תרמו תרומה משמעותית לירידה ביחס החוב לתמ"ג. אולם, כוחות אלה הגיעו לידי מיצוי, ולכן קטן גם הסיכוי שיחס החוב לתמ"ג ימשיך לרדת בשנים הקרובות.

בנוסף להגדלת הגירעון, הממשלה יכולה כעת להשפיע על כמות הכסף באמצעות הערבויות שהיא מעניקה לבנקים כדי שיתנו הלוואות. זה שינוי משמעותי שיאפשר לממשלה לשלוט על התחום שהיה בשליטת בנק ישראל. תמיד אפשר למצוא סיבות לעודד הלוואות לפרויקטים חיוניים כמו סיוע לעסקים קטנים, מימון פרויקטים אקולוגיים, תשתיות וכו’. הגדלת הגירעונות הממשלתיים ושיטת הערבויות מזרימות כספים לכלכלה הריאלית ומגבירות אינפלציה, להבדיל מה-QE של הבנקים המרכזיים שבעיקר ניפחו ערכים של הנכסים הפיננסיים.

גם בצד ההיצע קורים שינויים שתומכים באינפלציה. הייצור הזול בסין ותהליך הגלובליזציה מאבדים מכוחם הדפלציוני. מנגד, השפעתה של המהפכה הטכנולוגית להוזלת המחירים עשויה לקזז, לפחות חלקית, את ההשפעות האינפלציוניות.

זבז’ינסקי מסכם כי בציפיות האינפלציה הנוכחית, עולה האטרקטיביות של האג"ח הצמודות בטווחים בינוניים.

לאומי: "עולה הסיכוי להתאוששות כלכלית מהירה באירופה, בניגוד למצב בארה"ב ובישראל"

לאומי שוקי הון: עלייה בקצב ההדבקה עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלה

 

מעודכן ל-07/2020

עוד לא נולד הטלפון שאי אפשר לפרוץ אליו, ותופתעו לדעת כמה זה קל כך תגנו על הטלפון שלכם מהאקרים בכמה צעדים פשוטים

הסמארטפונים הפכו בשנים האחרונות חלק בלתי נפרד מחיינו, ממש כמו עוד איבר שבלעדיו אנחנו מתקשים לתפקד. אנחנו משלמים באמצעותם, נרשמים לשירותים שונים, חותמים על חוזים, חולקים מידע וכמובן שומרים על קשר עם העולם – והכול בלחיצה על כמה כפתורים, תוך חיסכון אדיר של זמן ומאמץ. אבל לכל היתרונות האלה נלוות גם סכנות: הטלפונים החכמים שלנו מהווים לעיתים קרובות מטרה למעשי נוכלות מסוגים שונים, בהם גניבת מידע ודרישות כופר. הזמינות והנגישות של המידע גורמת לכך שקל מאוד לדלות אינפורמציה רבה על כל אדם באמצעות גישה למכשיר הסלולרי שלו.

זה לא נעים, זה יכול לקרות לכל אחד ולפעמים התוצאות הן הרסניות – פריצה לטלפונים הניידים הפכה בשנים האחרונות לתופעה שכיחה, מטרידה וחוצת גבולות. אבל החדשות הטובות הן שיש מה לעשות. לפניכם חמישה כללים שיוכלו לעזור לכם לשמור על הטלפון שלכם מהאקרים, גם אם לא סיימתם תואר בטכניון.

דאגו לעדכן גרסה בקביעות:

רבים מעדכוני הגרסה קשורים למערכת האבטחה של הסמארטפון שלכם. לכן אם אתם מקבלים התראות בנוגע לעדכון גרסה, כדאי לכם לאפשר את העדכונים, שכן ככל שתדחו את העדכון זמן רב יותר, הדבר יגדיל את החשיפה של המכשיר לפריצות בדרכים שניתן היה להתגונן מפניהן.

אל תקליקו על קישורים:

האקרים רבים זוכים להצלחה כשהם משתמשים באמצעים פשוטים, ומנצלים את חוסר המודעות של הקורבנות שלהם. אחת הדרכים הנפוצות ביותר הן הפצת קישורים בוואטסאפ, בדואר האלקטרוני או במסרונים, תוך התחזות למוסדות מוכרים כמו בנקים, אתרי סחר או גופים רשמיים. מתקפות פישינג מבוססות על ניסיונות סחיטה בעקבות "פריצה" שלא התרחשה בפועל. הדרך הטובה ביותר להימנע מנפילה במלכודות כאלו, היא פשוט לא להקליק על קישורים לא מוכרים. זכרו, האפשרות שהבנק שלכם ייצור אתכם קשר באמצעות מסרון ויבקש מכם להזין פרטים חסויים היא קלושה ביותר. ואם מציעים לכם מתנות או הלוואות שנראות לכם טוב מדי, זה הזמן לגלות חשדנות ולנהוג בזהירות יתרה.

נעלו את הטלפון:

הדרך הפשוטה ביותר להגן על המידע האישי שלכם במקרה שהמכשיר מגיע לידיים הלא נכונות היא לנעול אותו באמצעות קביעת סיסמת כניסה אישית. בכל טלפון יש אפשרות להגדיר קוד בן ארבעה תווים לפחות, ובדרך כלל קיימות אפשרויות נוספות, כמו שרטוט של קווים על ידי החלקת האצבע על גבי המסך, אשר ניתן להגדיר.

בטלפונים מתקדמים ניתן לנעול את המכשיר בעזרת טביעת אצבע. האפשרות הזו היא הבטוחה ביותר, ואם המכשיר בשימוש של בני משפחה נוספים, אפשר להגדיר טביעות אצבע של יותר מאדם אחד.

עם זאת, הנעילה מגנה על הסמארטפון שלכם רק באופן זמני. אך במקרה שהמכשיר נגנב, הפורצים יוכלו לבסוף למצוא דרך לעקוף את הסיסמה שלכם ולהגיע למידע שמאוחסן בו, ולכן מומלץ להשתמש גם בנעילה מרחוק. אם המכשיר אבד או נגנב ואתם חוששים שנפל לידיים זרות, כדאי מאוד לנעול אותו מרחוק או למחוק את הפרטים שבו.

הקפידו על סודיות הסיסמאות!

האקרים שפורצים לסמארטפונים מחפשים לרוב מידע כמו סיסמאות לחשבונות של אתרי קניות, כדי לגנוב את פרטי כרטיס האשראי של המשתמש. לכן, כדי להקשות עליהם, כדאי שתבחרו סיסמה שונה לכל אתר ושירות שבו אתם משתמשים, ועדיף סיסמה ברמת בטיחות גבוהה המורכבת משילוב של אותיות גדולות וקטנות באנגלית, מספרים וסימנים.

כמו כן, אם הדפדפן שלכם מציע לכם לשמור סיסמה שבה השתמשתם – כדאי שלא תבחרו באופציה הזו, למרות הנוחות הטמונה בה, משום שאם המכשיר שלכם ייגנב, הגנב יוכל להיכנס לחשבונות שלכם בקלות. זאת גם הסיבה שלא מומלץ לשמור את הסיסמאות שלכם בסמארטפון באופן ידני, אם אתם מתקשים לזכור את הסיסמאות, שמרו אותן בדרך מתוחכמת. למשל באמצעות שילובן בקובץ טקסט כלשהו בדרך יצירתית המובנת רק לכם.

אל תהיו נדיבים מדי עם ההרשאות

קודם כל, עשו לכם כלל – לא מורידים למכשיר שלכם אפליקציות ממקורות לא מוכרים אלא מחנות האפליקציות הרשמיות בלבד. אם אפליקציה שהורדתם מבקשת הרשאות שנראות לכם לא רלוונטיות – שקלו שוב עד כמה אתם זקוקים לה, ואם היא לא חיונית – ותרו על ההתקנה. בנוסף, עברו מפעם לפעם על תפריטי הפרטיות וההרשאות במכשירכם, ובדקו אם אפליקציות שהורדתם בעבר לא עברו עדכונים שהפכו אותן למסוכנות לפרטיותכם. הדרך לעשות זאת היא באמצעות כניסה לתפריט ההגדרות וסקירת רשימת ההרשאות של כל אפליקציה. כמו כן, אם מותקנת לכם על המכשיר אפליקציה שאתם לא משתמשים בה, הסירו אותה.

הונאה בחסות הקורונה: האקרים מנצלים את המגפה למתקפות סייבר

פעילות ההאקרים גדלה ב-2019

מעודכן ל-07/2020

על פי הנתונים שפורסמו, מספר המשרות הפנויות עלה ביוני ל-52.9 אלף, לעומת 46.7 אלף במאי הנתונים אינם תקפים לחודש יולי, בגלל חידוש ההגבלות על המשק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה נתונים לפיהם בחודש יוני הורגשה התאוששות שהתבטאה בעלייה במספר המשרות הפנויות, הודות להקלות בהגבלות ופתיחת פעילויות כלכליות שהיו סגורות בחודש מאי. לפי הנתונים בחודש יוני היו כ-52.9 אלף משרות פנויות, לעומת 46.7 בחודש מאי. שיעור המשרות הפנויות עמד על 2.19%, לעומת 2.01% בחודש מאי. הנתונים נכונים לחודש יוני, ואינם רלוונטיים למצב במשק כעת, עם חידוש ההגבלות בחודש יולי.

מגמת השיפור בולטת עוד יותר בהשוואה לחודש אפריל, אז נרשמה הרמה הנמוכה ביותר של משרות פנויות זה למעלה מעשור – כ-27 אלף משרות בסך הכול. בחודש אפריל היו ההגבלות על המשק במסגרת התפרצות נגיף הקורונה בשיאן, וגם מספר ימי העבודה היה נמוך מהרגיל בשל חופשת חג הפסח. לפני משבר הקורונה עמד מספר המשרות הפנויות במשק על כ-90 אלף בחודש בממוצע.

על פי נתוני הלמ"ס, הביקוש הרב ביותר לעובדים בחודשים אפריל עד יוני היה בתחומי ההנדסה (מחשבים, חשמל, מכונות וכדומה) – 5,166, ללא שינוי מהתקופה של מרץ עד מאי.

עם פתיחת המשק לאחר הסגר, חלה עלייה משמעותית של 35% בביקוש למלצרים ומוזגים – 1,218 משרות פנויות, ועלייה של 34% לטבחים –397 משרות פנויות. כמו כן חלה עלייה של 16% במספר משרות הפקידות הפנויות – ל-809 משרות, וכן עלייה של 7% בתחום הבנייה עם 2,246 משרות פנויות של לרצפים, סתתים, טייחים מסגרים ועובדי שלד.

עלייה של 7% חלה גם בביקוש להנדסאים וטכנאים – 1,616 משרות פנויות, כולל עלייה של 8% במספר המשרות הפנויות של טכנאי רשתות ומערכות מחשבים, ל-362 משרות פנויות. כמו כן, מספר המשרות הפנויות של עובדי מטבח וניקיון במוסדות ובמשקי בית עלה ב-4% – ל-1,625 משרות, וגם מספר המשרות הפנויות בתחום המכירות עלה ב-4% – ל-2,573 משרות פנויות.

במקביל חלה ירידה של 4% בביקוש למטפלים סיעודיים במוסדות ובמשקי בית – ל-3,359 משרות, וכן נרשמה ירידה של 2% במספר המשרות הפנויות של נהגי אוטובוס ומשאיות – ל-1,467 משרות, וירידה של 19% במספר המשרות הפנויות בתחום האבטחה, ל-835 משרות פנויות בלבד.

הלמ"ס דיווחה גם על ירידה מדאיגה במספר המשרות הפנויות ברבעון הראשון של 2020 – שבו ירד מספר המשרות הפנויות ל-73.9 אלף, לעומת 98.9 אלף משרות פנויות ברבעון הרביעי של 2019. מדובר בירידה של 25.3% בין הרבעונים.

הצרכנים לא מאמינים: מדד האמון של הלמ"ס עומד על -9%

הלמ"ס: רוב הציבור תומך בשוויון – אבל בפועל הנשים נושאות בנטל

מעודכן ל-07/2020

עמיר פרץ, ובכירי משרדו קיימו שיחת זום מיוחדת עם תעשייני עוטף עזה, בהמשך למפגש ראשי רשויות העוטף עזה עם שר הכלכלה והתעשייה לפני כשבועיים, שר הכלכלה והתעשייה בשיחה פורטו תוכניות הסיוע שמציע המשרד לתושבים שנפגעו ממשבר הקורונה

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ קיים וובינר מיוחד עבור תעשייני עוטף עזה, בהשתתפות מנכ"ל משרדו מר דוד לפלר, נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, ראש המועצה האזורית ער הנגב, מר אופיר ליבשטיין וכן בכירים נוספים במשרד הכלכלה והתעשייה, ורשות החדשנות.

במפגש העלו ראשי הרשויות את הבעיות המרכזיות שעימן נאלצים להתמודד תעשייני עוטף עזה בימי משבר הקורונה. השר פרץ ובכירי משרדו הציגו בפני התעשיינים שורה של כלי סיוע שמעמידים לרשותם משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים ורשות החדשנות לצורך התמודדות עם המצב המורכב.

"חיזוק התעשייה תוצרת כחול לבן בכלל, ובפריפריה בפרט, הוא מנוע צמיחה כלכלי חשוב ליום שלאחר הקורונה", אמר פרץ. "אנו עובדים  על היום שאחרי הקורונה, ויש לנו פרויקטים ותוכניות רבות לייצור מאות אלפי מקומות עבודה, כמו גם תוכניות להגדלת הפריון לחברות קיימות. אני מאמין ומקווה שלאחר אישור תקציב ייעודי למשימות אלה, שיגיע מתוך תקציב הקורונה".

המשבר הכלכלי שאליו נקלע המשק בעקבות התפרצות נגיף הקורונה אילץ חברות ותעשיות רבות להתמודד עם המציאות החדשה ולאמץ דפוסי עבודה חדשים ושונים ממה שנהגו עד כה. על מנת לשרוד בעולם החדש, שהולך ומשתנה מול עינינו כל העת, במיוחד בתקופה זו, על המפעלים לבצע צעדים רבים אל עבר חדשנות, ייצור מתקדם והתייעלות. תעשייני עוטף עזה, אשר גם בימי שגרה  נאלצים להתמודד גם עם איומים ביטחוניים, עומדים כעת בפני אתגרים חדשים ולא צפויים.

משרד הכלכלה והתעשייה הציג בפני התעשיינים במפגש כלים שנועדו לסייע להם לצלוח את התקופה המורכבת:

* סבסוד שעות ייעוץ למפעלים במעבר לטכנולוגיות ייצור מתקדם – במסגרת המכון לייצור מתקדם והמכון להתייעלות במשאבים, שמנוהל בידי מינהל תעשיות שבמשרד הכלכלה, עומדים לרשות התעשיינים מומחים מקצועיים אשר יסייעו באבחון ובהטמעת טכנולוגיות מתקדמות במפעל לטובת התייעלות ושיפור הפריון. תקציב המכונים הורחב והוגדל בצל משבר הקורונה, ויכול לספק מענה לתעשיינים רבים שיפנו אל המכון. כמו כן, מינהל תעשיות נותן מענה פרטני לסוגיות של קשיי רגולציה ובירוקרטיה וניתן לפנות אליו לקבל מענה.

זירת יצור מתקדם מפעילה שתי תכניות עיקריות לתמיכה בתעשייה:

מכינה למו"פ: כלי שנועד לסייע לחברות שמעולם לא התנסו במחקר ופיתוח ובהובלת תהליכי חדשנות, או לחברות אשר פעילויות המחקר ופיתוח שלהן זקוקות למיקוד ולהכוונה. החברה  תקבל ליווי טכנולוגי מקצועי, שיסייע לה לזהות את הפערים הטכנולוגיים ביכולותיה הנוכחיות, לאתר כיווני פיתוח אפשריים, לזהות כשלים בהליך הייצור, לשפר את תהליך הייצור ולהכינה במידת הצורך לקראת ביצוע תוכנית מו"פ מקיפה יותר.

מסלול מופ"ת: עידוד מפעלי תעשייה לקדם ולהטמיע תהליכי חדשנות טכנולוגית, באמצעות ביצוע תוכניות מחקר ופיתוח שמטרתן פיתוח מוצרים חדשנים, שיפור ופיתוח מוצרים קיימים, או פיתוח ושיפור תהליכי ייצור. זאת לצורך שיפור הפריון של החברה ויצירת בידול טכנולוגי, אשר יובילו להשגת יתרונות תחרותיים בשוק המקומי והעולמי. תנאי התוכנית משופרים במיוחד וקיים מודל מימון אטרקטיבי (עד 70% מגובה התקציב המאושר לתוכנית) לחברות המייצרות את מוצריהן בארץ.

לובשים כחול לבן: משרד הכלכלה פועל להארכת החלטת הממשלה להעדפת טקסטיל המיוצר בישראל

משרד הכלכלה מחלק 1,400 טונות שמן זית ליבואנים

סוכם מתווה פיצוי למסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה

מעודכן ל-07/2020

מנתוני הסקר החברתי עולה כי 75% מהזוגות הנשואים העובדים מסכימים כי "בני זוג צריכים להתחלק באופן שווה בעבודות הבית", אבל למעשה ברוב הבתים הנשים הן עדיין האחראיות על הכביסה, הניקיון והבישול רק אחוז אחד מהאבות הנשואים משמשים כאחראיים העיקריים על הטיפול בילדים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה את נתוני הסקר החברתי 2019 – שילוב חיי משפחה ועבודה וחלוקת תפקידים בין בני הזוג. החדשות הטובות הן שרובו המוחלט של הציבור הישראלי מחזיק בעמדה לפיה כאשר שני בני הזוג עובדים שניהם צריכים לחלוק באופן שווה במטלות הבית, אך בפועל ניכרים עדיין הבדלים משמעותיים בין המינים.

על פי הסקר שהקיף 7,500 משיבים, 73% מהגברים ו-74% מהנשים הביעו הסכמה עם הקביעה שבני הזוג צריכים לשאת במטלות באופן שווה.

בחלוקה על פי מגזרים בחברה משתקפת תמונה שונה. במגזר החרדי רק 46% מהנשאלים הסכימו עם הקביעה הזו – לעומת 82 אחוז מהחילונים, ובקרב האוכלוסייה הערבית – 60 אחוז שואפים לשוויון במטלות הבית – מול 77% מהיהודים.

הסקר גם מצא ש-81% מהישראלים מסכימים עם האמירה ששני בני הזוג צריכים לתרום להכנסות משק הבית. אולם ביחס לקביעה כי "עבודה בשכר היא הדרך הטובה ביותר לאישה להשיג עצמאות" ניכרו הבדלי השקפות בין המינים, ובין מגזרי האוכלוסייה. בעוד 65% מהנשים הסכימו עם הקביעה הזו, רק 53% מהנשאלים הגברים הסכימו עימה. כמו כן, בחלוקה לפי מגזרים: 65% מהחילונים הסכימו עם המשפט בהשוואה ל-32% מהחרדים בלבד. מקרב הערבים רק 48% הסכימו, בהשוואה ל-62% מהיהודים.

נשים מכבסות וגברים מתקנים

בנוסף לכך, ניכר חוסר תאימות בין העמדות המוצהרות של המשיבים לבין המצב בפועל, שבו חלק גדול מעבודות הבית עדיין נופל בעיקר על האישה, גם כאשר שני בני הזוג עובדים. על פי נתוני הסקר,  67% מהנשים מטפלות בכביסה, 59% אחראיות לבישול ו-51% מהן לניקיון. לעומת זאת, תחום התיקונים למיניהם בבית נשאר מעוז גברי מובהק –בקרב 74% מהזוגות הנשואים הגבר מבצע תיקונים, לעומת 8% בלבד שדיווחו כי האישה מבצעת את התיקונים.

בנוגע לטיפול בעניינים כספיים – בקרב 45% מהזוגות הנשואים הגבר מטפל בעניינים הכספיים ובקרב 18%  בלבד – האישה. אצל 36% מהנשואים שני בני הזוג מטפלים בעניינים הכספיים.

התחומים שבהם נמצא כי שני בני הזוג מעורבים ברוב משקי הבית הם: טיפול בילדים, קניית מוצרים לבית וקניית מוצרי מזון.

המשיבים לסקר נשאלו גם על היבטים אחרים של חיי המשפחה והחברה. רוב המשתתפים – 61% – העידו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהאיזון בין העבודה לתחומים אחרים בחייהם. רק 38% העידו כי אינם מרוצים. 29% מההורים דיווחו כי הם סבורים שאינם מקדישים להם מספיק זמן. בתחום הזוגיות, 33% מהגברים העובדים דיווחו כי אינם מקדישים זמן מספיק לבת הזוג, ו-28% מהנשים דיווחו כי אינן מקדישות די זמן לבן זוגן. 41% מהנשאלים סיפרו שהם חשים שהם לא מבלים די זמן עם המשפחה המורחבת, כגון ההורים, הסבים והסבתות, הדודים ובני הדודים. שיעור החשים שאינם מבלים די זמן עם ילדיהם, בני זוגם או משפחתם המורחבת עולה היחס ישר למספר שעות העבודה, עד ל-50% בקרב העובדים 50 שעות ויותר בשבוע.

סקר יום המשפחה: הישראלים רוצים להתחתן עד גיל 29 ולהביא שלושה ילדים

הלמ"ס: הקורונה הורידה את מחירי הדיור ב-0.7 אחוז

מדובר על הויזות הכי נפוצות אותן מגישים כ-90% מהישראלים. ויזת תיירות מאפשרת הגעה לארה"ב עבור מטרות כגון טיול, ביקור משפחה וחברים, טיפולים והליכים רפואיים, לימודים שאינם אקדמאיים ושאינם מוכרים לצרכי תעודה או נקודות זיכוי, עבור השתתפות בתחרויות ספורט, מוזיקה ועוד.

יש ישראלים שעושים גם שימוש מושכל בויזת תייר עבור הגעה לארה"ב לשם התייעצויות עם שותפים עסקיים, השתתפות בועידות וכנסים מקצועיים, עבור נושאים של הסדרת רכוש, חיפוש הזדמנויות עסקיות ועוד. מנגד, חשוב להדגיש כי ויזת תייר איננה מאפשרת לימודים בארה"ב, עבודה, הופעות תמורת תשלום, עבודה כעיתונאי ולבטח מגורים קבועים.

לאזרחים ישראלים בעלי אזרחות נוספת למשל בעלי דרכון פורטוגלי יש פטור מויזה לארה"ב, נהנים מהגעה למדינה ללא הצורך בבקשה לויזה וזאת אם מטרת נסיעתם אינה עולה על 90 ימים של שהייה במדינה.

שלבי בקשה לויזת תייר
ניתן לחלק את שלבי בקשת ויזת התייר לחמישה שלבים עיקריים:

  1. מילוי טופס בקשה רשמי מטעם השגרירות האמריקאית.
  2. 2. תשלום אגרת ויזה על סך של 160 דולרים.
  3. קביעת מועד ראיון בשגרירות.
  4. ביצוע הראיון בשגרירות.
  5. קבלת הדרכון והויזה לכתובת שלכם.

תיאום הראיון בשגרירות

הראיונות נערכים בקונסוליה האמריקאית בתל אביב או בשגרירות בירושלים, כשההחלטה היכן לעבור את הראיון תלויה בכם. על מנת לתאם הראיון יש לשלם קודם אגרה של 160 דולרים. ניתן לקבוע כמובן ימים ושעות הנוחים לנו וזאת בכפוף לשעות הפעילות של האמריקאים. בתקופות החגים והקיץ ההמתנה לראיון עלולה לארוך כחודש ימים.

מהלך הראיון עצמו

כל מועמד המגיע לראיון עובר קודם כל בדיקות בטחוניות ומתבקש למסור טביעות אצבע. לאחר שהעובדים במקום מוודאים שהמועמד הגיע עם כל המסמכים הנדרשים הוא נכנס לראיון אצל אחד מהקונסולים.

לרוב הראיון מתבצע בעברית אך במקרים של עומס יש ותדרשו לעבור את הראיון באנגלית. למתקשים באנגלית ניתן כמובן לקבל סיוע של מתורגמן או להמתין לקונסול דובר עברית כשיתפנה אחד. המראיין יתחקר אתכם בנוגע לעיסוק שלכם, עברכם בצה"ל, תוכניות לעתיד, מטרת הנסיעה לארה"ב ותכנון טיולכם במדינה.

על המרואיין להבהיר בראיון מתי הוא מתכוון לשוב לישראל וכי יש לו היכולת הכלכלית למימון נסיעה לארה"ב ושהייה בה. עליו לגבות הסברים אלו באמצעות מסמכים, חלקם מסמכים שחובה להביא איתכם וחלקם מסמכים נוספים היכולים לחזק טענותיכם.

במידה ואישרו לכם ויזה אתם תקבלו הודעה במקום והדרכון שלכם ישאר בידיי הקונסול. לאחר כשבעה ימי עסקים יוחזר אליכם הדרכון בעזרת דואר שליחים. במקרים וסורבתם דרכונכם יוחזר לכם במקום ולא תוכלו לערער על ההחלטה אלא להגיש בקשה מחדש.

מועמדים לויזה להם רקע טכני או מדעי יידרשו להציג מסמכים נוספים המעידים על השכלתם, תחומי ההתמחות שלהם והאם עוסקים במחקר. בין היתר מדובר על אנשי קבע של צה"ל או משטרת ישראל, אנשי סגל אקדמאי מתחום הפיזיקה, כימיה, מתמטיקה ועוד. גם אנשים מתחום ההייטק יידרשו להציג אותם מסמכים – אלו העוסקים באבטחת נתונים, עיבוד שבבים, חומרה, תוכנה ועוד.

הגבלות

ויזת תייר לארה"ב ניתנת לרוב לתקופה של עשר שנים, כשמשך השהייה מוגבל לחצי שנה. מדובר על הגדרות שהן ברירת מחדל, אלא אם כן צויינו זמנים אחרים או התקבלה החלטה אחרת על ידי פקיד ההגירה בזמן הכניסה לארה"ב. ניתן להאריך את השהייה בארה"ב כל עוד הוגשה הבקשה להארכה מבעוד מועד כשיש לכך סיבה מוצדקת. ניתן אף לשנות את ויזת התייר לויזה אחרת כל עוד אתם עומדים בתנאים והזמנים.

תמונת המוצר

מעודכן ל-07/2020

בבדיקה נמצא כי המוצר פולט פורמאלדהיד ברמה גבוהה מהמותר בתקן יש להפסיק להשתמש בו מיידית וניתן להחזירו או להחליפו

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, יעקב וכטל מבקש להביא לידיעת הציבור את האזהרה של חברת "קולקשן עיצוב תל אביב בע"מ" ח.פ- 513488940 הקוראת לציבור להימנע משימוש במוצר שייבאה ושיווקה:  סט 5 כלי במבוק עצלן בצבע כחול ולבן, תוצרת Rex London, ארץ ייצור: סין, ששווק לחנויות בין התאריכים 07/2019-07/2020. דגם המוצר: 28526 ברקוד: 5027455427843.

בבדיקה שערך הממונה על התקינה באמצעות מעבדה מאושרת נמצא כי המוצר אינו עומד בדרישות התקן הישראלי הרשמי החל עליו ת"י 5113 – חומרי פלסטיק ומוצרי פלסטיק הבאים במגע עם מזון ומשקאות.

בבדיקת המוצר נמדדה פליטה ברמה גבוהה של חומר כימי פורמאלדהיד מהמותר בתקן (17.3 מ"ג/ק"ג במקום 15 מ"ג/ק"ג).  ליקוי זה עלול לגרום לסכנה לבריאות הילדים.

המחזיק במוצר הנ"ל מתבקש להפסיק להשתמש בו ומוזמן להחזירו לצורך החלפתו או קבלת פיצוי כספי בכתובת: מרלו"ג קולקשן, אזה"ת כפר קאסם.

לפרטים נוספים, הנחיות וסיוע ניתן ליצור קשר עם שירות הלקוחות של חברת קולקשן עיצוב תל אביב בטלפון : 03-7503278 ובמייל:  [email protected]

 

 

 

הדמיית תוכנית שדה דב:  רשות מקרקעי ישראל

מעודכן ל-07/2020

הרובע עתיד לכלול 16 אלף יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מלונות וכן כ-365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים

תוכנית שדה דב צועדת צעד נוסף קדימה: אחרי שנים ארוכות של מהמורות וחוסר ודאות אושרה תוכנית המתאר לרובע.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, אדר' דניאלה פוסק, חתמה על מתן תוקף לתוכנית רובע שדה דב בתל-אביב, המיועדת לבניית רובע עירוני חדש בחלקה הצפון-מערבי של העיר תל אביב בשטח שבו שכן בעבר שדה התעופה.

התוכנית שביוזמת רשות מקרקעי ישראל, כוללת 16 אלף יחידות דיור, מהן 2,400 יחידות דיור יוקצו עבור דיור בר-השגה ו-4,500 יחידות דיור מיוחדות (מעונות סטודנטים, דיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה וכדומה). כמו כן התוכנית כוללת כ-500 אלף מ"ר שיוקצו למבני ציבור, כ-125 אלף מ"ר למסחר, כ-330 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, כ-125 אלף מ"ר למלונאות וכ-365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים. שטחה הכולל של התוכנית – כ-1,300 דונם.

תוכנית 'רובע שדה דב' היא תוכנית כוללנית החלה על חלק משמעותי בעיר ומשלימה את תוכנית המתאר לעיר תל אביב תא/5000, אשר הגדירה את שטח שדה דב כ"שטח לתכנון בעתיד". על פי ההגדרה, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר, תעסוקה ומלונאות. התכנון המוצע מתייחס לבלוק העירוני התחום ברחובות הראשיים כיחידה תכנונית עיקרית. בטבורו מוצעים שטחים ציבוריים וכלפי הרחובות הראשיים מוצעות חזיתות מסחריות פעילות ונגישות.

הבנייה ברובע החדש משלבת בנייה של בניינים בני 10-5 קומות ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות. התוכנית נסמכת על שלד רחובות, שהראשי בהם הוא רחוב אבן גבירול שלאורכו יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה.

ממנהל התכנון נמסר כי התוכנית מתווה עקרון שמאי הקובע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות כאיחוד זכויות בתוכנית מתארית. תוכנית המתאר קובעת מתחמים לתכנון מפורט, כאשר כל בעלי הזכויות יקבלו את זכויותיהם בכל תוכנית מפורטת על פי השווי היחסי אשר נקבע בתוכנית המתאר.

על פי התכנון, הרובע מתוכנן להיות משורת באופן מלא בתחבורה ציבורית, והמרחב הציבורי תוכנן בתשומת לב רבה להליכה רגלית נוחה. כמו כן מתוכננים  3 פארקים עירוניים, ובהם פארק מסלול בתוואי מסלול ההמראה והנחיתה ההיסטורי, פארק חופי ופארק עירוני לינארי החוצה את התוכנית ממזרח למערב ומקשר בין מרחב מבני ציבור לחוף הים.

קו הרכבת הקלה ("הקו הירוק") שעובר בתחום התוכנית ושירות התחבורה הציבורית המשלים, מהווים גורם חשוב בשינוי התפיסה התכנונית תחבורתית. התוכנית קובעת תקן חנייה מופחת ופרוגרסיבי במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב פרטי. בהתאם, הרחובות תוכננו ליצירת מרחב הליכה נוח.

מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, חוה ארליך-רוגינסקי: "תהליך אישור תוכנית שדה דב הציבה בפני לשכת התכנון אתגרים תכנוניים ותהליכיים שחייבו תשומת לב והשקעת מחשבה רבה. אנו שמחים בכך שהצלחנו לאזן בין הצורך הדחוף לקדם תכנון מיטבי להרבה מאוד יחידות דיור, מבלי להתפשר על איכות ותוך מתן מענה לכל ההתנגדויות וההסתייגויות שעלו בתהליך".

אושרה תוכנית רובע שדה דב – 16 אלף יחידות דיור

סאגת שדה דב לא נגמרת, 37 התנגדויות הוגשו לתוכנית

מעודכן ל-07/2020

מדינות אירופה החליטו על חבילת חילוץ להתמודדות עם המשבר הכלכלי. לתוכנית הוקצו 1.8 טריליון אירו – כ-390 מיליארד יחולקו כמענקים והיתר כהלוואות בריבית נמוכה

מדינות אירופה הגיעו להסכמה לגבי חבילת חילוץ להתמודדות עם משבר הקורונה. לתוכנית הוקצו 1.8 טריליון אירו, והיא כוללת חלוקת של מאות מיליארדים כמענקים לתושבים וכן מתן הלוואות בריבית נמוכה.

ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, קובי לוי, שיבח את התנהלות אירופה בעקבות ההסכם שהושג במדינות האיחוד ואף הוסיף כי "ייתכן שהמלחמה באויב הבלתי נראה כיום תניח את היסודות ליציאת אירופה מהקיפאון הכלכלי שאפיין אותה בעשור האחרון".

"חדשות טובות אתמול תמכו בהמשך המגמה החיובית בשווקים", אמר קובי לוי, "בין היתר, תוצאות חיוביות לחיסון לקורונה ואישור תוכנית החילוץ באירופה. שווקי המטבע מתנהגים בתקופה האחרונה במגמה דומה. מטבעות המקלט נחלשים, והאירו ומטבעות הלוויין שלו (הקורונה השבדית והדנית) הם המתחזקים הגדולים.

"מי שמחפש את חולשתו של השקל בתקופה האחרונה יוכל למצוא אותה בקלות בהשוואת ערכו מול האירו", הוסיף לוי. "לפני המשבר השקל נסחר בשער 3.7, לעומת שער של 3.9 כיום. גם מול הדולר אפשר להגיד שהשקל מתפקד פחות טוב מבעבר. זאת, למרות שהשקל חזר לערכו מול הדולר לפני המשבר סביב שער 3.4. חשוב לזכור את הסיבה לכך – לפני המשבר הריבית בדולר הייתה גבוהה בכמעט 2% לעומת הריבית בשקל, הפחתת הריבית בדולר הייתה אמורה להחליש אותו יותר מול השקל. העובדה שזה לא קרה, מעידה שהכוחות שתמכו בהתחזקותו של השקל פחתו ושהעוצמה שאפיינה את השקל מול סל המטבעות בשנים האחרונות מתערערת. למרות זאת, ייתכן כי השקל יתחזק מול מטבע כזה או אחר, כמו למשל הדולר, כתלות באירועים נקודתיים.

"החדשות הגדולות של התקופה האחרונה מגיעות מאירופה. במסגרת מפגש פסגה בן ארבעה ימים, הגיעו מדינות אירופה להסכמה לגבי חבילת חילוץ להתמודדות עם משבר הקורונה. לתוכנית הוקצו 1.8 טריליון אירו, מתוכם 750 מיליארד יגויסו בחוב אירופי משותף, ומתוכו כ-390 מיליארד יחולקו כמענקים והיתר כהלוואות בריבית נמוכה.

"הנהנית העיקרית מפירות ההנפקה, תהיה כנראה איטליה, ובנוסף, כתוצאה מהמהלך יתכן כי האג"ח של המדינות החלשות יזכו לביקושים על חשבון אג"ח המדינות החזקות. חשוב להדגיש כי למרות שלא מדובר על סכום גיוס גבוה, אישור התוכנית והפשרה שהושגה עם ארבע המדינות המתנגדות לגבי ההנפקה המשותפת ותנאיה פותחים פתח לאיחוד חובות רחב יותר באירופה בטווח הארוך. כתוצאה, להערכתנו גובר הסיכוי להתאוששות כלכלית מסוג V, שמשמעותה התאוששות מהירה המקזזת לפחות חלק מהפגיעה בכלכלה שאפיינה את החציון הראשון של השנה באירופה. זאת, בניגוד למצב בארה"ב ובישראל.

לוי סיכם כי "בהסתכלות רחבה יותר, אירופה מתנהלת במשבר היטב, הן מבחינת השליטה בקצב ההדבקה והימנעות מגל שני עד כה, והן מבחינת תמיכה בתעסוקה. ההנפקה הנוכחית תתמוך בהגברת הסולידריות בין מדינות אירופה ובצמצום פערים בין הכלכלות. בכך מוסר אחד האיומים הגדולים ביותר על יציבות האיחוד. בדומה למצב לאחר המשבר הפיננסי הגדול של שנות ה 1929, ומלחמת העולם שיצרה את האיחוד האירופי לאחריו, ייתכן כי המלחמה באויב הבלתי נראה כיום תניח את היסודות ליציאת אירופה מהקיפאון הכלכלי שאפיין אותה בעשור האחרון".

מעודכן ל-08/2020

משבר הקורונה תרם לירידה בגודש בכבישים, אולם מדובר במצב זמני בלבד מניתוח חטיבת המחקר עולה כי הדרך להפחתת הנסיעה ברכב פרטי מצריכה רפורמה הכרוכה בהשקעה כספית גדולה וכוללת: מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, העדפה ברמזורים, קיום רכבת תחתית ועוד

חטיבת המחקר של בנק ישראל מפרסמת ניתוח של סוגיית העומס בכבישים ודרכים אפשריות להתמודדות. על פי המחקר שערכה החטיבה, העלייה ברמת החיים במקביל לגידול בתעסוקה ופיזור האוכלוסייה, האיצו את קצב הגידול של הנסועה (קילומטראז') ברכב פרטי בשני העשורים האחרונים – שעומד על כ-4% לשנה. כמו כן, כ-65% מהעובדים נוסעים לעבודה במכונית פרטית, ובחמש השנים האחרונות העלייה של שיעור הנוסעים ברכב פרטי לעבודה היא בקצב של כנקודת אחוז לשנה.

משבר הקורונה הביא אמנם לצמצום הנסיעה לעבודה הודות להרחבת היקף העבודה מהבית, אך במקביל הוא הגדיל לפחות זמנית את שיעור הנוסעים ברכב פרטי לעבודה. קשה להעריך באיזו מידה השינויים בדפוסי הנסיעה לעבודה הם קבועים, אולם יש להניח כי ללא עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, לאחר התייצבות על שיווי משקל חדש, קצב הגידול של הנסיעה לעבודה במכונית פרטית יחזור לקצב שהכרנו בעבר.

מכיוון שכך, החוקרים משוכנעים כי הדרך לעודד מעבר מנסיעה לעבודה ברכב פרטי לנסיעה לעבודה בתחבורה הציבורית היא שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה במכונית פרטית. שיפור השירות בתחב"צ כולל את קיצור זמן הנסיעה הכולל, הגדלת אמינותו ושיפור נוחות הנסיעה.

עם זאת, שיפור תשתיות התחבורה הציבורית מצריך השקעה כלכלית מאסיבית. שיפור כזה כולל בין היתר הגדרת מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, העדפה ברמזורים, קיום רכבת תחתית (אשר לה מפלס עצמאי), חנייה נוחה (לרכב ולאופניים) בתחנות מרכזיות של האוטובוס והרכבת ועוד.

כיום היחס בין עלות הנסיעה לעבודה ברכב פרטי לעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית הוא אמנם גבוה מעט מאשר לפני כ-20 שנה, אולם בהתחשב בעלייה של ההכנסה לנפש פער זה הפך לפחות משמעותי. הפער נמוך במיוחד עבור פרטים המחזיקים ממילא במכונית פרטית ואינם נושאים בעלות החנייה במקום העבודה.

במקביל, הצפיפות בכבישי ישראל הולכת ועולה, ונדרש שינוי משמעותי כדי שמצב התחבורה על שלל היבטיו לא יחמיר. הגידול המהיר של הנסועה ברכב פרטי העמיק את העומס על תשתיות התחבורה, והיקף ההשקעה בתשתית לא מדביק את הגידול בשימוש.

עורכי הניתוח הגיעו למסקנה כי הדרך לעודד מעבר מנסיעה לעבודה ברכב פרטי לנסיעה בתחבורה הציבורית היא שילוב של שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה במכונית פרטית. שיפור השירות כולל את קיצור זמן הנסיעה הכולל, הגדלת אמינותו ושיפור נוחות הנסיעה. אלו יחדיו יסייעו לתחבורה הציבורית להציע אלטרנטיבה טובה לנסיעה במכונית הפרטית.

מחקרים מראים כי כשיש אפשרות של יוממות ברכבת, שהנסיעה בה נחשבת לנעימה ומהירה יותר מאשר הנסיעה באוטובוס, שיעורם של בעלי גישה לרכב פרטי הנוסעים לעבודה ברכבת דומה לשיעורם של חסרי גישה לרכב פרטי . ללא שינוי מדיניות, שיכלול הסטה של חלק מהנוסעים ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית, הכבישים באזורים הצפופים יהפכו לפחות יעילים במשך יותר ויותר משעות היממה, והפגיעה ברווחה תלך ותעצים.

דרכים אפשריות לקיצור זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית הן מתן יתרון בזכות הדרך לתחבורה הציבורית (נתיבי תחבורה ציבורית – נת"ץ), צמצום זמן ההמתנה בתחנה ושיפור השירות והתשתית . יש לציין כי נתוני הנסיעות בקווי אוטובוסים וברכבות מצביעים על עלייה בתדירות ובשיפור בשירות ב-15 השנים האחרונות. אולם המשך התרחבות הנסיעה ברכב פרטי על חשבון נסיעה בתחבורה ציבורית, במיוחד באזור גוש דן הצפוף, מעיד שלא די בכך כדי לחולל מגמה של מעבר לנסיעה בתחבורה ציבורית.

תהליך של שיפור תשתיות התחבורה הציבורית – הכולל מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, העדפה ברמזורים, קיום רכבת תחתית, חנייה נוחה (לרכב ולאופניים) בתחנות מרכזיות של האוטובוס והרכבת ועוד – מצריך כאמור משאבים כלכליים רבים. בשנים האחרונות ניכרת עלייה מסוימת של ההשקעה בתשתיות תחבורה, ובפרט בתשתיות הרכבת, אך מדובר בעלייה מתונה, שאין בה כדי לספק את הגידול המהיר של הביקוש.

פרויקט המטרו בגוש דן, המורכב משלושה קווים שיחברו את אזורי המגורים בגוש דן עם מרכזי התעסוקה, וישתלבו בקווי הרכבת הקלה בתל אביב, נמצא כעת בשלבי תכנון, ומהווה עוגן משמעותי להשקעה בתשתית התחבורה בגוש דן. העלות הכוללת המוערכת של הפרויקט נאמדת בכ-150 מיליארד שקלים, והיא צפויה להתפרס על פני כ-15 שנה – השקעה שנתית של יותר מחצי אחוז תוצר.

נתיבים קיימים יהפכו לנתיבי תחב"צ

אשר להשקעה בתשתיות כבישים לתחבורה ציבורית – קשה לכמת כיום את ההשקעה בנתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, שכן בשלב ההשקעה אין צורך בחלוקתה בין נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית לנתיב המיועד לנסיעה של כל כלי הרכב. למעשה חלוקה של נתיבי הנסיעה על פי ייעוד אפשרית גם במערכת הכבישים הקיימת, כפי שנעשה בקביעת נתיב 2+ בכביש החוף. המרה של נתיבים קיימים הפתוחים לכלל כלי הרכב לנתיבי תחבורה ציבורית מצמצמת את פער זמני הנסיעה בין נסיעה בתחבורה ציבורית לנסיעה ברכב פרטי על ידי שילוב של קיצור זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית והארכת הזמן הנסיעה במכונית פרטית .

הכלי הנוסף לאיזון הביקוש בין תחבורה ציבורית לנסיעה ברכב פרטי הוא כספי, דהיינו יצירת פער בין מחיר הנסיעה ברכב פרטי למחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית. בהנחות שונות ניתן להעריך כי ממוצע הפער היומי בעלות ההוצאות המשתנות בין נסיעה במכונית פרטית לנסיעה באוטובוס הוא בין 10 ל-15 שקלים ליום.

כיום בעלי הרכבים הפרטיים משלמים כמה מסים מרכזיים: (א) מס קנייה, מכס ומע"מ; (ב) אגרת רישוי; (ג) בלו על בנזין (וסולר) בהתאם לצריכת הדלק של הרכב שבבעלותם (שמשקפת במידה מסוימת את השימוש בכבישים).

מס קנייה, מכס, מע"מ (ללא מע"מ על בנזין) ואגרת רישוי משולמים ללא קשר לשימוש במכונית. העובדה שהמס תלוי בשווי הרכב, במידת הזיהום שלו, באביזרי הבטיחות ובמדינת הייצור מצמצמת מאוד את הקשר שבין היקף המס לשימוש של רוכש המכונית בתשתית, ובכך נפגעת היעילות של המסים ככלי לצמצום השימוש ברכב פרטי. כך גם בנוגע לאגרת הרישוי, שהיא סכום קבוע ללא קשר לשימוש.

המס על הבנזין הוא במידה רבה מס על פי השימוש, אלא שהוא אינו מביא בחשבון את השעה ביממה ואת האזור בארץ שבהם נעשה השימוש בכביש, ותלוי בצריכת הדלק של המכונית. עם כניסתן של המכוניות ההיברידיות והחשמליות גדלה מאוד השונות בין מכוניות בצריכת הדלק, וככל שמשקל המכוניות ההיברידיות והחשמליות בסך צי הרכב גדל כך מצטמצם הבלו המשולם לק"מ נסיעה.

הירידה בהשפעתו של הבלו המוטל על בנזין על הבחירה לנסוע ברכב פרטי ביחס לנסיעה בתחבורה ציבורית פועלת במקביל לשינויים טכנולוגיים, המאפשרים כיום לגבות תשלום על נסיעה בכביש על פי היקף השימוש וזמן השימוש ללא הפרעה לתנועה. כעת, כאשר הטכנולוגיה מאפשרת זאת, גביית תשלום על פי השימוש תוך התייחסות להשפעה החיצונית של הנסיעה ברכב פרטי ("מס פיגו", ה"קונס" על ההשפעה החיצונית) נראית נכונה יותר מבעבר. במקביל ניתן להפחית את מיסוי הרכב, שאינו תלוי בשימוש, וכך לייעל את המיסוי בענף.

בעולם גובים אגרות גודש

את עלות הנסיעה לעבודה במכונית פרטית ניתן להגדיל על ידי גביית אגרות גודש בכניסה למטרופולינים. אגרות מסוג זה כבר נגבות כיום במספר ערים מרכזיות בעולם, בהן לונדון, סינגפור, מילאנו ושטוקהולם. יתרונן הוא בהשתת עלות על הנוסעים בשעות הגודש ובאזורי הגודש, עלות המביאה בחשבון את ההשפעה החיצונית שיש לנכנסים לעיר במכונית פרטית. אולם אגרות הגודש מופעלות רק על הנכנסים לאזור הצפוף ולא על כלל הנוסעים באזור וגובה התשלום אינו תלוי בהיקף הנסיעה באזור הצפוף – ואלה מקטינים את יעילותן.

כדי שהאפקטיביות של אגרות הגודש תגדל חשוב מאוד שהן יוטלו במקביל לשיפור של חלופת התחבורה הציבורית, ואחת הדרכים לעשות זאת היא להשתמש באגרה זו למימון שיפור התחבורה הציבורית. להצלחה של אגרות הגודש חשובה גם בניית חניוני "חנה-סע" הצמודים למסופי התחבורה הציבורית בכניסה לערים, דוגמת החניון במחלף שפירים שמורחב בימים אלו לאור הביקוש הגדול לשירותיו. אלו  יסייעו לקצר את זמן הנסיעה לעבודה בתחבורה הציבורית ויגדילו את התחליפיות בין נסיעה בתחבורה ציבורית לנסיעה במכונית פרטית. ככל שתחליפיות זו גבוהה יותר גמישות הביקוש (ביחס למחיר) לנסיעה במכונית פרטית גדלה, וההשפעה של אגרת הגודש או של כל מס אחר על נסיעה במכונית פרטית תהיה משמעותית יותר.

אמצעי נוסף לעידוד נסיעה בתחבורה ציבורית הוא הגדלת עלות החנייה. כיום עובדים רבים נהנים מחניה חינם של רכבם הפרטי, הממומנת על ידי מקום העבודה, והטבה זו פטורה ממס. לעומת זאת תשלום של המעסיק על הוצאות הנסיעה בתחבורה ציבורית חייב במס. מיסוי הטבת החנייה בד בבד עם מתן פטור ממס לתשלום המעסיק על שימוש בפועל בתחבורה הציבורית יבטל תמיכה זו של מערכת המס בנסיעה ברכב פרטי.

עידוד המעסיקים לתת לעובדים הטבה כספית תמורת ויתור על שימוש בחניה יהווה תמיכה נוספת בתחבורה הציבורית . גורם נוסף המעודד הגעה לעבודה ברכב פרטי הוא הרשות הנתונה כיום לחנות לצד הכביש במחיר זול. פער המחיר בין חנייה לצד הכביש לחנייה בחניון מוסדר באזורים הצפופים מייצר נסיעה עודפת בחיפוש אחר מקום חנייה. זוהי סיבה נוספת לתיקון העיוות הכרוך במחירה הזול של החנייה לצד הכביש הן לתושבי העיר והן ליוממים. לפיכך מוצע לבטל את מחיר המקסימום לתשלום על פי החוק על חניית "כחול-לבן" ולאפשר לרשות המקומית לייקר אותה.

כבישים ריקים: ירידה של כ-50% בתנועה; קרונות ריקים ברכבות

רפורמת נתיב פלוס – נתיבים באיילון יוסבו לנתיבי תחבורה ציבורית ולרכב מסיע נוסעים

מעודכן ל-07/2020

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה מתעכב כבר למעלה משנה, ולאחרונה דרשה החברה המבצעת תוספת כספית גדולה על מנת להשלימו בדיון בוועדת הכלכלה הציגו משרדי התחברה והאוצר עמדה סלחנית ונת"ע התעקשה כי ההתמהמהות והגדלת העלויות בלתי נמנעות יו"ר הוועדה סירב לקבל את ההסברים והורה: "זרזו הליכים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה לבקשת ח"כ מיקי לוי לישיבת מעקב אחר התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן – על רקע העיכובים בקו האדום העומדים נכון לעכשיו על 13 חודשים והדרישות לתוספת תקציב גדולה. לבקשת ח"כ לוי עסקה הוועדה גם בפרסומים לפיהם דוח של חברת נת"ע חושף שורת מחדלים ודחייה בהשקת הקו האדום לשנת 2023. במהלך הדיון ערכה נת"ע לוועדה סקירה על הפרויקטים שהיא מבצעת ודיווחה על הדחייה הצפויה בפרויקט הקו האדום, שלפי דברי יו"ר נת"ע, רם בלינקוב, יחל לפעול לקראת סוף שנת 2022.

כמו כן, ח"כ מיקי לוי ביקש בהסברים על פרסומים לפיהם הקו האדום לא יפתח לפני תחילת 2023; נציג האוצר לא התייחס לעיכובים והיו"ר מרגי ביקש לקבל את הדוח הפנימי של נת"ע ואת דוחות הביקורת של משרד התחבורה.

ח"כ לוי אמר כי יזם את הדיון בעקבות הפרסום על הדוח הפנימי של החברה, וכן על רקע דיווחים על תקלות שגרמו לדחייה בהפעלת הקו האדום. על רקע הכוונה לקדם, בחוק ההסדרים, תיקוני חקקיה שיעניקו לנת"ע סמכויות רחבות, ביקש ח"כ לוי לקבל תמונה כללית על הפרויקטים שהחברה מקדמת. "זאת לא הכרזת מלחמה על נת"ע, אני רוצה להיות משוכנע שהפרויקט החשוב לכלכלה הישראלית אכן רץ קדימה", הסביר.

יו"ר נת"ע, רם בלינקוב, טען כי אחת הסיבות לעיכוב נעוצה במשבר הקורונה. הוא הסביר כי נת"ע מקימה שלושה קווי רכבת קלה בגוש דן ומתכננת מערכת מטרו, שנכון להיום עדיין לא ברור כיצד תיבנה. באשר לעיכוב הוא ציין כי הקו האדום אמור להתחיל לפעול בסוף 2022 ולהסיע 70 מיליון נוסעים. לדבריו, העיכוב נובע ממכרז שהחברה ביצעה מחדש, לאחר שבפעם הראשונה קיבלה הצעה כפולה מההערכות, וכן על רקע משבר הקורונה שבעקבותיו עובדים רבים שהיו בחופשה בסין לא יכלו לחזור. בלינקוב הוסיף כי כיום חסרים 300 עובדים סינים. באשר לדוח הפנימי של החברה, אמר בלינקוב, כי "זה לא דוח שירעיד את אמות הסיפים".

חברי הוועדה לא מיהרו להשתכנע מההסברים. כידוע בחודש דצמבר 2019 ערכו בנת"ע "יישור קו" מול כל קבלני הפרויקט, במחיר של לא פחות מ-600 מיליון שקל. כל הקבלנים ונת"ע ובראשה בלניקוב התחייבו אז לעמוד בזמנים ולהשתמש בתקציב האמור כדי להתגבר על עיכובים שונים. המכרז אליו התייחס בלניקוב התנהל שנים קודם לכן.

גם ההסבר של בלניקוב על הקורונה כגורם מעכב לא זכה להתקבל בקרב כל חברי הוועדה, שחלקם טענו שהכבישים שנותרו ריקים כמעט במשך שבועות הסגר טמנו בחובם דווקא הזדמנות נדירה להאיץ את מיזמי התשתית שהתנהלו מעל הקרקע בגוש דן – ובהם גם הקו האדום. כמו כן, גם אם כל פועלי נת"ע הסיניים לא עבדו במשך כל אותה תקופה שארכה חמישה חודשים, כיצד התארך העיכוב לשנה? גם התייחסות משרדי הממשלה לבעיות העלתה בעיקר שאלות.

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, הצהיר כי מדובר בפרויקטים בהיקף של 150 מיליארד שקל, והחזון של החברה הוא מתן פתרון איכותי שיהפוך את החזקת הרכב הפרטי ללא כדאית. המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין התייחס לעיכוב ואמר: "המועדים נמצאים בדיון. המטרה שלנו לקצר את זמן ההפעלה, אנחנו רוצים להפעיל במועד הקרוב ביותר. כשנסכם את המועד הסופי נעדכן".

ח"כ יבגני סובה עדכן כי העלות של הקו האדום עומדת על כ-750 מיליון דולר לקילומטר, בעוד במוסקבה מרחיבים את המטרו בעלות של 120 מיליון דולר לקילומטר ומצליחים לפתוח 145 תחנות תוך 9 שנים. ח"כ עידן רול אמר בכעס כי יש פער עצום בין ההתחייבות להפעלה ב-2021 לעדכון, בקול ענות חלושה, על הפעלה ב-2022. הוא ביקש לדעת אם יש חברת בקרה ואמר כי הציבור זכאי לתשובות.

"מצפים להתייחסות רצינית"

נציג אגף החשב הכללי באוצר, איתי חגי, לא מצא לנכון להוסיף על הדברים שאמרו יו"ר נת"ע והמנכ"ל. יו"ר הוועדה מרגי תהה כיצד ייתכן שלחשב הכללי אין מה לומר בקשר לפרויקט כזה ענק עם עלויות ועיכובים. חגי השיב: "אנחנו מלווים את נת"ע, יש לה עבודה מורכבת ואנחנו מנסים לסייע. אנחנו מקיים שהקו האדום יופעל כמה שיותר מהר בעלות כמה שיותר נמוכה". ח"כ רול הגיב ואמר כי חגי "נשמע כמו ראש אגף בנת"ע ולא כמו נציג האוצר". היו"ר מרגי מתח אף הוא ביקורת על התשובה של חגי ואמר "הייתי מצפה להתייחסות יותר רצינית, אם נצטרך נזמן לדיונים הבאים את החשב הכללי כי הרמה הזו לא מקובלת עלי".

בלינקוב השיב לדברים שנאמרו בתואנה כי בישראל בונים מערכת חדשה, בעוד ברוסיה מוסיפים על מערכת קיימת, ויש לכך משמעות מבחינת עלויות. הוא הוסיף כי ישנם הבדלים נוספים בין ישראל לרוסיה, כמו שמירה על הסביבה, כוח של השלטון המקומי ועוד, שמובילים לעלויות נוספות. גליק הוסיף כי במקומות רבים בעולם ישנה תמונה דומה בפרויקטים דומים, וציין עיכובים גם באמסטרדם ובלונדון.

היו"ר מרגי סיכם ואמר כי ועדת הכלכלה רואה חשיבות רבה בפרויקט הרכבת הקלה, ומצרה על כל עיכוב בהפעלת הקיים. הוא הוסיף, כי "הוועדה קוראת לנת"ע ולמשרד התחבורה לעשות כל מה שאפשר לזרז תהליכים שיכולים להקל על התושבים והסוחרים. הוועדה מבקשת שממצאי דוח הביקורת הפנימית של נת"ע יועברו גם לעיונה, דורשת מנת"ע להביא לידיעת תושבי גוש דן את לוחות הזמנים לסיום הפרויקט ומבקשת ממשרד התחבורה להעביר אליה את דוחות חברת הבקרה שהמשרד מעסיק".

לאחר הדיון אמר ח"כ רול: "הממשלה נכשלה בפיקוח על הפרויקט. יש פער גדול בין התרועה הרמה והקמפיין שנת"ע עשו לאורך השנים לפיו הם עומדים בזמנים, לעומת אמירה כמעט אגבית בוועדה (על דחייה) בלי להציג סיבות. קורונה? עכשיו זו מילת קסם? איך כן עומדים בלוח הזמנים?!"

נקבע תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים

עוד תקלה ברכבת הקלה: שרשרת ליקויים ותקלות צפויים ברכבת הקלה

מעודכן ל-07/2020

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ יזמו פנייה לבג"צ, בטענה  כי מדובר בתחרות לא הוגנת: "הממשלה מבריחה את הידע, הניסיון והמומחיות של חברות הבנייה"

סערה בוועדת הכלכלה בכנסת, בעקבות טענה כי סין משתלטת על עשייה כלכלית אסטרטגית בישראל. הנושא עלה לדיון על רקע פנייה לבג"צ שהגישה התאחדות הקבלנים בוני הארץ, למניעת המשך זכייה של ממשלת סין במכרזי תשתית בישראל. בישיבה הוצגה תמונה עגומה של התמודדות בלתי אפשרית של חברות בנייה של תשתיות בישראל, שמודרות בהדרגה מפרויקטים של בניית תשתית בהיקפים גדולים ובינוניים.

לאחרונה החליטה נת"ע כי עבודה להקמת גשר, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, תבוצע על ידי חברה סינית. זאת למרות שבמכרז לפרויקט השתתפו גם חברות ישראליות.

בעקבות הדיון בוועדת הכלכלה בכנסת על דוח מבקר המדינה בנושא התנהלות חברת נת"ע, עשוי הנושא להפוך בהמשך לדיון מעמיק של הכנסת על מעורבות סין במכרזים של ממשלת ישראל.

ממלא מקום מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, גרא קאושנסקי, טען: "התנהלות המדינה דווקא בתקופת המשבר הקשה עכשיו גורמת לכך שהקבלנות המקומית נאלצת להתמודד מול ממשלת סין בתחרות ישירה. להערכתנו, כל החברות הסיניות בתחום התשתיות שמתמודדות במכרזים בישראל הן חברות בבעלות של ממשלת סין.

"קבלן סיני מסתכל על צרכים אחרים שאינם הרווח לכל פרויקט אלא צרכים אחרים, ולכן זו הפכה להיות תחרות לא הוגנת. חלק מהפרויקטים פה הם פרויקטים של שנים וכוללים תחזוקה והפעלה והם יישארו פה".

קאושנסקי הוסיף כי: "הממשלה ונת"ע מעודדות את התחרות הלא הוגנת הזו. הן חייבות להפסיק לעודד קבלנות זרה – כלומר, חברות סיניות. אנחנו לא רוצים שיבריחו מפה את הידע, הניסיון ומומחיות של חברות בנייה, חשוב שהוא יישאר בישראל".

קאושנסקי הזהיר את הוועדה כי יש לקחת בחשבון את התהליכים שקורים במדינה ולתכנן מחדש את תחום העבודה בענף הבניה והתשתיות, וסיכם: "אם תהיה מלחמה ייתכן שלא נראה פה בכלל עובדים זרים". טרם ניתנה בעניין זה תשובות המדינה.

בתום הדברים קראה חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד לקיים דיון מורחב של ועדת הכלכלה בנושא הפעילות של ממשלת סין בישראל. לדבריה, "אפשר להתייחס לנושא הפעילות של ממשלת סין בישראל רק בתחום הביטחון, אבל אפשר בהחלט גם לבדוק את הרמה הכלכלית של פעילות זו. ככל שנעסוק בזה יותר כך ייטב".

נשיא התאחדות בוני הארץ: " על הממשלה להתעשת ולפעול בצורה רצינית מול ראשי ערים"