ההשקעה של אייפון – סדרת ה-IPHONE X, גרמה למתחרה הגדולה סמסונג, לפרסם הערכה לגבי המוצרים העתידיים שלה. על פי הנהלת החברה הגלקסי S10 יגיע בשלושה דגמים – כמו האייפונים, כך שיהיו – מכשיר מוזל, רגיל ומוגדל. המכשירים יגיעו במספר רחב של צבעים ועם חמש מצלמות
כמו כן, העיצוב של הסמארטפון החדש, יהיה שונה (משמעותית) מהעיצוב של המוצרים הקודמים. אגב, מגוון הצבעים החדש נועד, ככל הנראה להתחרות במבחר של וואווי שהולכת ותופסת נתח משמעותי יותר בשוק הסמארטפונים.סמסונג שוקלת להשיק 9 צבעים עבור מכשיר הדגל, אחד מהם יהיה ירוק אמרלד שמאז 2015 כשהוצע על מכשיר גלקסי S6 אדג', לא חזר לשימוש.
אז שינויים בעיצוב יש, ומה עוד? הסדרה של הסמסונג 10 תכלול שלושה דגמים – הגדול מביניהם יצויד ב-5 מצלמות (שלוש בצדו האחורי ושתיים מקדימה) כמו אצל וואווי ו-LG. שני הדגמים האחרים יכללו חיישן יחיד מקדימה ושניים בלבד מאחורה וזאת בניגוד למה שאפל מציעה באייפון XS הרגיל.
ההשקה הרשמית של הדגמים החדשים תתקיים, ככל הנראה, בפברואר 2019. מכשירי גלקסי S10 ומכשיר S10+ ימצבו כמתחרים של אייפון XS ואייפון XS מקס, ואילו הגלקסי הזול יותר יתחרה במכשיר אייפון XR החדש.
כמה עולה אייפון ואיפה לקנות?
עוד בנושא מובייל וגאדג'טים
מעודכן ל-10/2019
השוואת מחירי סלולר – ריכזנו כאן באתר את המחירים של כל המבצעים והחבילות של חברות הסלולר.
האם החבילה שלכם טובה?
ככה תבדקו אם המחיר של החבילה שלכם (ושל בני המשפחה) סביר. אם לא, תוכלו לעבור!
זה לא כמו שהיה פעם. המעבר פשוט. אתם מקבלים כרטיסי סים עם שליח (משלוח על חשבון החברה). אתם מעדכנים את הנייד, והמעבר חלק.
המספר שלכם נשאר איתכם. החבילה שלכם כפי שבחרתם. ייתכן שתעברו לחברה אחרת גם עם אותה חבילה, רק זולה יותר. ככה תחסכו כסף.
כמה כסף? השוואת מחירי סלולר מביאה לחיסכון ממוצע של עשרות שקלים בחודש. למשפחה זה יכול להגיע למאות בודדות בחודש, וכמה אלפים בשנה.
לא להתעצל – לעבור!
מעבר לזה, גם אם במבט ראשון אתם אומרים לעצמכם – "בשביל 10 שקל מה הטעם לעזוב", קחו בחשבון שמדובר (לרוב) בכמה מכשירים במשפחה.
חוץ מזה, ככל שעוברים מאוחר יותר כך ההטבות של הדיל האחרון נשארות לתוקף ממושך יותר.
מעבר לכך – גם אם זה 10 שקל – 120 שקל בשנה (וזה יותר), זה לא שווה שיחת טלפון אחת? זה שווה. אז כדאי לחסוך.
אההה, אתם אומרים – "הם רוצים לעשות עלינו קופה – הם יעבירו את הפרטים שלנו". אז זהו- שבינתיים, אנחנו באמת לא מתכוונים להרוויח מזה. מדובר בסוג של שירות לציבור. בהמשך, הלוואי שיהיה לנו מודל כלכלי מתאים (ננסה להעביר את הפרטים של מי שירצה לחברה כדי שזו תחזור אליו, תמורת תשלום סמלי). בכל זאת, צריך לשלם משכורות. אבל מבטיחים לכם שהכל יהיה (אם וכאשר) שקוף לגמרי.
אז מה יש לנו כאן? עברנו על ההצעות של כל חברות הסלולר וריכזנו אותן – מה אתם מקבלים ומה אתם משלמים – כמה זה עולה לכם – כככה תקבלו השוואת מחירי סלולר מלאה ותוכלו לבחור את הרשת שלכם.
הנה השוואת מחירי סלולר, עם כל המידע, מחירים בשקליo
השוואת מחירי סלולר
אוגוסט 2019 היה חודש מיוחד למחירי הסלולר בישראל ובו נרשמו מחירי חבילות הסלולר הנמוכוho אי פעם בעיקר בזכות כניסתה של השחקנית החדשה סאני וחבילה מוגבלת של רמי לוי. אחרך כך גם we4g הצטרפה החבילות הכי זולות ומי מציע מה.
we4g
בשם הקוד חורף 40 תוכלו לקבל חבילת סלולר ב-9.9 שקל לחודש בלבד תמורת עד 40 ג'יגה, כולל אינטרנט וטקסטים. לשם כך תצטרכו לאיים לעזוב את החברה
we4g ל-5000 דק מספקת את המחיר הכי נמוך לחבילה ארוכת טווח לעד 100 גיגה- 19 שוקל לחודש. אך המחיר עולה לאחר שנתיים ל-49.9. המחיר
רמי לוי
רמי לוי הכריז לאחרונה שמציע חבילת סלולר ב-12.5 שקלים לחודש אך הוא הטיל מגבלות שהופכות את העסקה לפחות משתלמת. ראשית צריך כרטיס אשראי של רמי לוי ולגייס שני מנויים במינימום חבילה של 25 שקל
מחיר החבילה הזוגית הוא לשנה, ולאחר מכן המחיר קופץ ל-29.9 שקל למנוי בודד. דמי מעבר ללקוחות קיימים יעלו 29.90 שקל, ודמי חיבור ללקוחות חדשים יעלו 49 שקל.
במסלול הרגיל אגב תשלמו 19.9 שקל בלבד
סאני
. סאני התחילה עם המחיר הנמוך ביותר 14.9 שקל לחבילה קטנה של 50 ג'יגה ושברה את השוק. יבואנית סמסונג מציעה בחבילה שיחות, סמסים ואינטרנט. . אחרי שנה עולה מ-14.90 שקלים לחודש ל-29.90 שקלים לחודש, עם זאת היו לקוחות שקיבלו חוזים במחיר גבוה יותר.המבצע הוא לשנה בלבד.בשאר החברות מקבלים אומנם נפח גדול יותר של 100 ג'יגה אך המחיר גבוה יותר
חרי שנתיים (בשנה השלישית למינוי) המחיר מזנק ל-79 שקל לחודש. התייקרות של לא פחות מ-430% לעומת מחיר המבצע. יצוין כי החוזה שהלקוח מקבל הוא חוזה של הוט (HOT) מובייל. בסאני מסרו בתגובה: "בשל תקלה מערכתית התקבלו בחלק מהסניפים חוזים לא נכונים. התקלה תוקנה וכל הלקוחות יקבלו חוזה מתוקן".
019
ב-019 תשלמו 19.8 שקל לשלוש שנים, אז המחיר יעלה ב-10 שקלים עד 12 ג'יגה ול-5000 דק. דמי מעבר יעלו 10 שקלים
הוט
בהוט תשלמו אגורה יותר מב-019 אך רק ל-3000 דק' וגם תוך שנה תשלמו 40 שקלים. גם דמי המעבר גבוהים יותר 69 שקל וגם רק עד 7 ג'יגה!
גולן טלקום
גולן טלקום מנצחת במחיר קבוע ללא הפתעות אחרי שנה או שלוש שנים עם 29 שקל לחודש לעד חמישים ג'יגה ו-2500 דק' שיחה ,דמי חיבור 30 שקל, דמי מעבר 25 שקל
נקסט
בנקסט תשלמו 28 שקלים לעד 50 ג'יגה עד 3000 הודעות ולאחר שנתיים המחיר יעלה ל-69 שקל
012 מובייל
012 מובייל מציעה חבילה במחיר טיפל'ה גבוה יותר מגולן, 29.9 אבל מציעה יותר עד 100 ג'יגה, 5000 דקות ו-50 דקות לחו"ל. גם דמי המעבר זולים
יותר, 9 שקלים דרך האתר
סלקום
39.9 שקל מציעה סלקום,, המחיר הנמוך מבין החברות הוותקות אך רק עבור 2500 דק' ועד 30 ג'יגה
פרטנר
מבין החברות הוותיקות פרטנר מספקת את המחיר הנמוך לדקות שיחה 49.9 ל-5000 דק' והודעות ו-60 דק' לחו"ל אבל אחרי שנה המחיר מזנק ל-64.9, המחיר הגי גבוה לסלולר עד 39 ג'יגה
פלאפון
בפלאפון גם תשלמו 49.9 גםליותר ג'יגה 50, אבל לפחות דקות, 3,000 ועל כל מנוי נוסף שתביאו יירד המחיר ב-5 שקלים. דרך pmobile המחיר 29.9 שקלים
חריגות
על אף המחירים המפתים צריך לזכור שמודבר רק בשנה ראשונה לוזב ואז המחירים מטפסים לעתים פי שלושה.ההתמודדותmת עם החריגות מחבילות הבסיס כוללת קנסות או האטת השירות באינטרנט. לכן נמליץ ללכת על חבילה עם סכום קבוע, עם כמה שפחות אותיות קטנות והפתעות
החבילה המשתלמת
מבין כל החבילות נראה לנו ש-012 מציע את המחיר המשתלם ביותר לחבילה קבועה, בלי זינוקים במחיר וגם נפח גדול יחסית של גלישה ודקות שיחה.
גלקסי 9 – השוואת מחירים
כמה עולה אייפון? ואיפה לקנות?

שעונים חכמים – השוואה ואיזה שעון כדאי לבחור?

איזה שירות טלוויזיה עדיף – סלקום, פרטנר או סטינג? PIXABAY
בועות נדל"ן – היכן המחירים הכי גבוהים?
בנק ההשקעות UBS מפרסם את מדד בועות הנדל"ן לשנת 2018 – הערים עם המחירים הכי מנופחים. הכלכלנים של בנק ההשקעות כותבים במפורש כי הם סבורים שצריכים להיות זהירים כעת בקניית נדל"ן למגורים ברוב הערים הגדולות בשווקים המפותחים.
המקום הכי בועתי, לטענת כלכלניUBS היא הונג קונג. "הונג קונג נמצאת השנה בסיכון הגבוה ביותר להתפתחות בועת נדל"ן על פי מד בועות הנדל"ן לשנת 2018 (UBS Global Real Estate Bubble Index)", מציינים כלכלני בית ההשקעות
המדד מתפרסם זו השנה השלישית, והוא מנתח את מחירי הדיור ב-20 מרכזים פיננסיים בולטים בשווקים מפותחים ברחבי העולם. מדובר על מדד יחסי – תמחור יחסי של מחירים בין הערים השונות. על פי המדד, רוב הערים נמצאות במצב של תמחור יתר, אך המחירים בחלק גדול מהערים, מתחילים לרדת.
המקומות שאחרי הונג קונג מעט מפתיעים – מינכן, טורונטו, ונקובר, אמסטרדם ולונדון. מינכן לא היתה במפת הבועות, עד עכשיו, וגם אמסטרדם לא. לונדון דווקא סבלה מהיציאה מהברקזיט, ומשקיעים חדשים נוהרים אליה.
שטוקהולם וסידני שנחשבו בועתיות, דווקא יצאו מהגדרת בועה – כך על פי UBS.
שיקגו היא העיר היחידה בדו"ח הנמצאת בתמחור חסר.
הדו"ח מדרג ב"חוסר איזון משמעותי" את הערים – שטוקהולם, פריז, סן פרנסיסקו, פרנקפורט וסידני. הערים עם הערכת השווי הגבוהה הן לוס אנג'לס, ציריך, טוקיו, ז'נבה וניו יורק.
שוקי הדיור בבוסטון, סינגפור ומילנו נמצאים בהערכת שווי הוגנת.
במבט כללי – מדד בועות הנדל"ן ירד בשליש מהערים. שטוקהולם וסידני רשמו את הירידות הגדולות ביותר וכאמור יצאו מסיכון של בועה. התמחור, על פי הדו"ח, ירד במעט בלונדון, ניו יורק, מילאנו, טורונטו וז'נבה.
שלא כמו במשבר של אמצע שנות ה-2000, אין נתונים מקבילים של היקפי בנייה גדולים – אומרים ב-UBS, ומסבירים כי גם היקפי המשכנתא צומחים בקצב נמוך, בשיעור שהוא מחצית מההיקף שנרשם לקראת המשבר הפיננסי. הם סבורים שגם אם יהיה תיקון כלפי מטה, הנזק מוגבל, זה לא יהיה כמו במשבר של אמצע שנות ה-2000.
"הדו"ח שלנו מרכז את הסיכון בערים גדולות בעולם שנחשבות למרכזים פיננסיים. למרות שמספר רב של מרכזים פיננסיים נמצא בסיכון של בועות נדל"ן, לא נכון להשוות את המצב של היום למצב שלפני המשבר. מדובר בנתונים ונסיבות שונים לגמרי", אומר מארק היפל, מנהל השקעות ראשי ב-UBS, ומוסיף "בכל זאת, חשוב שהמשקיעים יישארו זהירים ובררניים בשימוש בשווקים עם סיכון לבועות נדל"ן כמו הונג קונג, טורונטו ולונדון".
ושימו לב לנתון הבא – התשואה הכוללת החציונית על הדיור ברוב המרכזים הפיננסיים בשווקים המפותחים, עמדה על 10% בשנה, במהלך חמש השנים האחרונות. זאת כתוצאה מדמי שכירות והשבחת הנכסים בעקבות עליית המחירים. זו תשואה פנומנלית, במיוחד בשעה שהריבית ברוב המקומות בעולם היא אפסית, או לכל היותר 1%-2%.
השאלה מה יהיה בהמשך? מצד אחד, המחירים עדיין במגמת עלייה במרכזים הפיננסיים של גוש האירו, אך מורגשת חולשה בלונדון, שטוקהולם וסידני.
כלכלני UBS טוענים כי רוב משקי הבית לא מסוגלים לקנות נכס במרכזים הפיננסיים המובילים בלי ירושה משמעותית.
אחד הסיכונים הבולטים לעליות המחירים הוא רגולציה ותנאי שכירות טובים לשוכרים (ופחות נוחים למשכירים), עלולים לפגוע משמעותית במחירי הנכסים. אגב, זה קיים בגרמניה וקורה עכשיו גם באוסטרליה.
היטל השבחה בהגדרה הוא מס בשיעור של 50% מעליית ערך הנכס כתוצאה מהשבחה – אבל מתי מועד ההשבחה? מי קובע כמה הנכס הושבח? על מי חל היטל ההשבחה? שאלות רבות – כאן תוכלו למצוא תשובות –
מדריך היטל השבחה.
ככלל, היטל השבחה חל על בעל הנכס בעת מימוש הנכס או בעת השבחה שלו (ניצול זכויות בנייה וכו'). אבל יש חריגים. בת"א על רקע תוכנית מתאר חדשה שכוללת חלקים גדולים מהעיר, יש השבחה כוללת בשכונות מסוימות. מדובר בהשבחה כללית ועדיין יש שאלה חשובה – איך, מי ומתי משלמים על ההשבחה? מסתבר שעל פי הוראה חדשה, הרוכש עשוי לשלם את ההשבחה הזו (
הרחבה כאן)
כך או אחרת, במסגרת תוכנית המתאר בת"א (ת"א 5000) בעליהן של דירות רבות אמורים לשלם היטל השבחה. כמה מאות מהן קיבלו לאחרונה מכתב מהעירייה ובו הצעה לדחות את תשלום היטל ההשבחה בגין הנכסים שלהם. אלא שכאמור הם לא בהכרח חייבים לשלם היום אלא אם התוכנית היא קונקרטית, ומעבר לכך – בעת מכירה, מי שיישא בהיטל הוא הרוכש. אלא שאם התשלום יהיה עכשיו הוא עשוי להיות נמוטך מבעתיד – אולי דווקא כדאי. התשלום עכשיו אינו מבטא עליות עתידיות בנכסים, ומעבר לכך – גם אם הנכס יימכר בסופו של דבר, הרי הרוכש יודע בדיוק כמה שווה הנכס, וכמה עליו לשלם כהיטל השבחה. גם טובת המוכר היא לשלם עכשיו סכום קטן, ולהרוויח את ההשבחה דרך תשלום של הקונה (שלא יישלם היטל השבחה, אך יהיה מוכן לשלם יותר למוכר).
במכתב ששלחה העירייה נכתב כך – "ביום 18.7.18 פורסם בספר החוקים תיקון מספר 126 לחוק התכנון והבנייה. תיקון זה עסק, בין היתר, גם בקביעת הוראות מיוחדות בנוגע לגביית ותשלום היטל השבחה בגין תוכניות כוללניות, מסוגה של תוכנית תא/5000 (תוכנית המתאר של תל אביב-יפו). מאחר וטרם שולם ההיטל בגין תוכנית תא/5000, לפי שומה סופית, הרי שהנכם רשאים לבקש כי שומת ההשבחה בגין תוכנית תא/5000 תיערך רק לאחר אישורה של תוכנית נוספת החייבת בהיטל השבחה. אשר על כן, בהתאם לתיקון בחוק, בידכם הבחירה האם לנהל כיום הליכים בגין שומת הוועדה המקומית בגין תוכנית תא/5000, או שמא לבחור בדחיית עריכת השומה בגין תוכנית תא/5000 למועד שלאחר אישורה של תוכנית נוספת החייבת בהיטל". בעלי הנכסים יכולים לבחור האם לשלם כעת היטל השבחה או בעתיד, לאחר שתתאשר תכנית מפורטת.
ייתכן וכאשר תהיה תכנית מפורטת, ערך ההשבחה יהיה גבוה יותר, ואז היטל ההשבחה יהיה גבוה יותר. זה ממש לא בטוח, אבל זו בהחלט אפשרות. ואז מי שידחה את התשלום הנוכחי יצטרך לשלם הרבה יותר בהשבחה המפורטת.
אבל ייתכן שהמכתב של העירייה מגיע מסיבה אחרת – מדובר על אנשים שמכרו את הדירה שלהם והם מחוייבים בהיטל השבחה (עוד לפני כניסת השינוי – סעיף 126 לחוק)
ואז אין להם ברירה – היטל ההשבחה חל עליהם כפי שכתוב בהסכמים/ חוזי המכירה. ןטז הם יכולים לשלם עכשיו או בעתיד. כלומר, ייתכן וזאטת גם טענת עיריית ת"א שמדובר בשירות לציבור והסבר שיש בפניהם שתי אפשרויות.
תוכנית מתאר תא/5000 – מה היא אומרת? ומה הבעייתיות בה?
עוד בנושא מדריכי דירה ומשכנתא
אלון מאסק וטסלה הגיעו לפשרה עם ה-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית) – יישלמו 40 מיליון דולר; מאסק יפרוש מתפקידו כיו"ר והעניין שבו נחשד מאסק – הטיית משקיעים, ייסגר.
מאסק יישאר מנכ"ל החברה. הפשרה הזו מביאה לסיומה סאגה מוזרה שהחלה לפני כחודש – מאסק הודיע דרך טוויטר כי הוא מתכוון להפוך את טסלה לפרטית ויש לו מספיק מימון כדי לרכוש את מניות טסלה בבורסה. מאסק לא הודיע באופן הנדרש לרגולטורים על אירוע מהותי בחברה, וב-SEC חקרו את העניין והחליטוו לתבוע אותו ואת טסלה על הטעיית משקיעים (הרחבה כאן).
מאסק טען שהיה לו מימון דרך סגירה בע"פ ולא דרך חוזים לכן הוא לא יכל להציג אסמכתאות לכך. הטיעון שלו היה שהגוף שהיה אמור לממן אותו הוא גוף מהמזרח התיכון ודובר בע"פ על הסדרת המימון. על כל פנים, הפשרה הושגה במהירות כאשר כחלק מהפשרה מאסק וטסלה לא יודו באשמה אך גם לא יכחישו כי ביצעו מעשה לא תקין.
"האירוע הזה מאשר מחדש עיקרון מאוד חשוב שטבוע בתוך החוקים הפדרליים שלנו שדורשים גלוי מקדים", מסר יו"ר ה-SEC ג'יי קלייטון. "במיוחד כשגורמים בחברות מפרסמים הצהרות, הם חייבים לנהוג באחריות, ולהתאמץ כדי להבטיח שההצהרות אינן שקריות או מטעות ולא משמיטות מידע שמשקיע סביר עשוי לשקול כחשוב בעת ההחלטה אם להשקיע במניות ובניירות הערך של החברה, או לא".
הפשרה שדורשת את אישור בית המשפט, גם "מסדרת" את הדירקטוריון של מאסק, שאמור להיות פחות "נשלט" על ידי מאסק הדומיננטי. טסלה התחייבה למנות שני דח"צים חדשים וליישם שינוי דרמטי בממשל התאגידי בחברה.
מעודכן ל-11/2018
הטכנאי לא הגיע? המוצר לא הגיע? מגיע לכם פיצוי. עד ספטמבר 2018, החוק הרלבנטי היה "חוק הטכנאים" – זה לא באמת חוק הטכנאים, זה הוראה בחוק הגנת הצרכן שמתייחסת לעיכוב הגעה של טכנאים – טכנאים שאיחרו היו מחוייבים לשלם קנס (בהינתן תנאים מסוימים).
החל מאוקטובר 2018, בעקבות תיקון לחוק שעבר לאחרונה, התחולה של החוק תהיה מקיפה מאוד, ולא רק טכנאים שמאחרים יסבלו מקנסות, אלא כמעט כל שירות ומוצר שאתם אמורים לחכות לו בביתכם.
לפי החוק חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרה של איחור בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקל. מדובר על פיצוי אוטומטוי – אתם, הצרכנים, לא צריכים להוכיח נזק. מספיק שאיחרו לכם בשעתיים כדי שתקבלו את הפיצוי הזה. אבל שימו לב, מדובר על איחור בשעתיים. אם לדוגמה תואמה לכם הגעה מ-9:00 עד 11:00 והטכנאי הגיע אחרי השעה 13:00 – מגיע לכם פיצוי. אם זמן האיחור מגיע לשלוש שעות ומעלה – הפיצוי יגדל ל-600 שקל.
עם זאת, יש כמובן נסיבות מקלות, כמו למשל – במקרה שהאיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן ולא יכל היה לדעת עליהן, הצרכן לא זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק.
כמו כן, לא כל סוגי השירות יחוייבו מיידית בחוק. התיקון לחוק הגנת הצרכן (תיקון מספר 55) אושר ב-12 בספטמבר 2018 ומפרט את ההרחבה בהוראות שהיו קשורות בביקור טכנאי גם לנותני שירות נוספים. אך במקרים של בדיקות גז תקופתיות והובלה של סחורה, ייכנס התיקון לתוקף רק בפברואר 2019.
כרטיס נטען פלוס קארד – יתרונות וחסרונות
פלוס קארד הוא כרטיס החיוב הנטען (Pre-Paid) הראשון שאיננו משווק או מופץ על ידי גורם בנקאי. הכרטיס שהושק על ידי חברת פלוס קארד בשיתוף עם מאסטרקארד העולמית, מאפשר לחיות ללא חשבון בנק. כן תתפלאו, זה בהחלט אפשרי ובכלל – מסתבר שיש כמות מאוד גדולה של אנשים שמתנהלת כך (לא מרצון) – אנשים עם חשבונות בנק מוגבלים ועובדים זרים שלא פותחים כאן חשבון בנק.
על פי הערכות של פלוס קרד, כרטיסים מסוג זה מיועדים לשוק של כמיליון איש בישראל שהם חסרי חשבון בנק או מוגבלים בחשבון. הכרטיס מאפשר לא רק העברת משכורת על ידי המעסיקים אלא גם הטענה של מזומן – בנקודות הטענה מסוימות או בהעברה בנקאית מחשבון בנק של צד ג'.
גם בנק ירושלים מציע למעסיקים להעביר את המשכורות לעובדים באמצעות שימוש בכרטיס ייעודי שהבנק משווק, כרטיס שלא מצריך חשבון בנק.
עוד בנושא מדריכי כרטיסי אשראי
וגם בנק הדואר מציע כרטיס נטען. בנק הדואר מאפשר הטענת מזומן בכרטיס לצד האפשרות של העברת משכורת על ידי מעסיקים.
הכרטיסים האלו, חשוב לציין הם לא כרטיסי אשראי סטנדרטיים – אין כאן קרדיט (אשראי), הם כרטיסים מסוג דביט. כאשר עושים עסקאות הם מיד מחויבות והסכום יורד מהכרטיס.
פלוס קארד – כמה עולה?
הנפקת הכרטיס עולה עד 70 שקל (לרוב הכרטיסים – 40 שקל) ובתוספת של 15 שקל אפשר לקבל גם הטבעה של השם על הכרטיס. עמלה על השימוש בכרטיס היא 2% מהסכום המוטען – זה סכום גבוה.
דמי הכרטיס החודשיים בפלוס קארד נעים בין 9.90 שקל ל 24.9 כתלות בסוג הכרטיס. עלויות המרת מט"ח נעות בין 1%-2%. הטענת הכרטיס במשכורת החודשית, בדומה לטעינת כספים ממקור אחר, מתבצעת תמורת עמלה של 2% – לא קצת.
מחזיקי פלוס קארד מקבלים הנחות של 5% ברשת יינות ביתן, והכוונה להרחיב את ההטבות וההנחות מרשתות נוספות.
מי בעצם צריך כרטיס נטען? אז מעבר לבעלי חשבונות מוגבלים ועובדים זרים, יש שוק גדול (מסתבר) לכרטיסים נטענים – בני נוער שההורים מגבילים את השימוש שלהם בכרטיס – מקבלים כרטיס נטען (וכך יש שליטה על הסכום שהם מוציאים); אנשים שרוצים להזמין באינטרנט מבלי למסור מידע על הכרטיס הרגיל שהלם; טסים לחו"ל, וגם אנשים שיש להם בעיות בבנק לרבות חשבון מוגבל, וכאלו שלא רוצים לעבוד עם חשבון בנק ועובדים זרים.
גמידה סל הגישה תשקיף להנפקה בוול-סטריט – מתכוונת לגייס 70 מיליון לפי שווי של 300 מיליון דולר. החברה דיווחה לפני כשבועיים על כוונתה לגייס בבורסה האמריקאית וכעת היא דיווחה על סכום הגיוס – כ-70 מיליון דולר. לפי ההערכות השווי לפני הכסף (לפני סכום הגיוס שייכנס לקופה) יהיה בין 300 עד 400 מיליון דולר.
חתמי ההנפקה הם BMO Capital Markets ו-RBC Capital Markets. החתמים המשניים הם נידהם ואופנהיימר. בגמידה סל, המפתחת תרופות לטיפול בסרטן, מחזיקות – כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (18.6%) ואלביט מדיקל (18%). בעלת המניות הגדולה בחברה היא נוברטיס שמחזיקה ב-21% מהחברה. מחזיקות נוספות – שביט קפיטל כ-13%, קרן IHCV, 11.3%, קרן סמארטמיקס כ-10%.
גמידה סל, מנוהלת על-ידי ד"ר ג'וליאן אדמס. החברה מפתחת מוצרים מבוססי תאי גזע לטיפול במחלת הסרטן. והמוצר הראשון שלה, NiCord, מיועד לטיפול בסרטן הדם. המוצר עבר בהצלחה את שלב I/II של הניסויים הקליניים – נמצא כי הוא משפר את מהירות קליטת השתל בחולים שעברו תהליך של הרס מערכת החיסון ושיקומה מחדש באמצעות השתלת דם טבורי. בניסוי, שכלל 36 חולים, נקלט השתל תוך 21 ימים בממוצע, כחצי מן הזמן הממוצע לקליטת שתל מדם טבורי המוכר בספרות המקצועית. גמידה סל כבר נמצאת במהלך ניסוי שלב III במוצר, ומצפה לתוצאות ב-2019.
מעודכן ל-12/2021
גילאי 70 נהנים יותר – פטור ממס רווחי הון; שווה בדיקה!
המס על רווחי הון בשיעור של 25%, מוכר לרובנו מתחום ההשקעות והחיסכון – על הרווחים שלנו בהשקעות וחיסכון יש מס ריאלי של 25% (אלא אם מדובר באפיקים שקליים ואז המס הוא 15%). אלא שיש יוצאים מהכלל.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
הטבה לגילאי 70
משרד האוצר ורשות המיסים יישמו בשנים האחרונות כמה רפורמות שמעודדות חיסכון ומאפשרות למי שיש להם חיסכון פנסיוני נמוך מהנדרש, להגדיל אותו בצורה דרמטית עם הקלות מיסוי גדולות, לרבות הפחתה במס רווחי הון (ראו הרחבה על האטרקטיביות של קופות הגמל לבני 50 פלוס). כמו כן, יושמה הטבה במס לבני 70 פלוס בחלק מאפשרויות ההשקעה והחיסכון.
הרציונל הוא שאחרי שהגמלאים חסכו במשך עשרות שנים, וההון הזה כבר מוסה בעבר, אין הצדקה למיסוי נוסף. תחשבו על אדם שחסך לפנסיה, ומקבל פנסיה גבוהה וחלק מהכסף הוא רוצה להשקיע בשוק ההון. הרווחים שלו מהפנסיה מוסו בעבר (אם כי יש הטבות גדולות בחיסכון הפנסיוני), אבל האם יש הצדקה שכספים שיחזרו לשוק ההון, ימוסו? התשובה לא ברורה. אבל המחוקק קבע שיש מוצרים/ מכשירים שיזכו לפטור ממס, בעוד שיש אחרים שהמס עליהם יהיה מלא. פוליסות חיסכון ופיקדונות פטורים ממס, ואילו יתר המוצרים ימוסו באופן מלא.
מי זכאי להטבה?
הפטור ממס נקבע בסעיף 125 ד' למס הכנסה. הסעיף מפרט מי זכאי – "כל אדם אשר הוא או בת זוגתו הגיעו לגיל פרישה ונולד לפני 1.1.1948, זכאי להטבת מס יחיד. במידה ושני בני הזוג יחד הגיעו לגיל פרישה ונולדו לפני 1.1.1948, זכאים הזוג להטבת מס זוגי".
מה ההטבה?
זכאי להטבה, יחיד או זוג, ייהנה/ייהנו מפטור ממס רווחי הון בגובה מרבי של 16.3 אלף שקל בשנה (הסכום צמוד למדד). בפועל, אם מדובר בהטבה ליחיד אזי הפטור הוא כ-13.3 אלף שקל, ולזוגי – 16.3 אלף שקל.
דוגמה – נניח שהשקעתם בפוליסת חיסכון והרווחתם 50 אלף שקל. המס על הרווחים האלו הוא 25% – 12.5 אלף שקל. אם אתם זכאים להטבה – תקבלו פטור מלא!
אם הרווחתם 100 אלף שקל אזי המס הוא 25 אלף שקל, כאשר סכום של 16.3 אלף שקל יהיה הפטור (בהנחה שמגיע לכם פטור זוגי), ובפועל תשלמו מס של 8.7 אלף שקל.
הפטור ניתן כאמור גם על רווחים מפיקדונות – כאן תוכלו לקרוא על פיקדונות חדשים, וכאן על פוליסות חיסכון. בקצרה – פוליסות חיסכון הן מוצר של חברות הביטוח שמאפשר השקעה לטווח קצר וגם ארוך. מדובר בעצם על מוצר שמאפשר לכם להשקיע במסלולים שונים, לעבור בין המסלולים (ללא עלויות וללא אירוע מס), וליהנות כאמור במקרים מסוימים מפטור ממס. פוליסת חיסכון היא למעשה מוצר מתחרה לקרנות נאמנות ולקופות גמל להשקעה.
איך נהנים מההטבה?
אם אתם זכאים להטבה (מכוח סעיף 125 ד'), אתם צריכים לממש את הטבת המס מדי שנה. אי אפשר לצבור את ההטבה הזו משנה לשנה. ואם כך, אז לכאורה יש בעיה – אתם מקבלים את ההטבה רק פעם אחת, בעוד הרווחים עשויים להיות מדי שנה בשנה. אבל מסתבר שיש דרך, חוקית כמובן, ליהנות מההטבה – קוראים לזה מכירה רעיונית.
מכירה רעיונית – כך תנצלו את הטבת המס
מכירה רעיונית היא מכירה ב"כאילו". אתם לא באמת מוכרים את הפוליסה, אתם מוכרים טכנית ומיד קונים בחזרה. המהלך הזה נועד רק כדי לאפשר לכם למכור את הניירות ולהכיר ברווח, ואז גם להכיר בפטור ממס על הרווח. בפועל, מבחינת ההשקעות שלכם לא קרה דבר.
אז למה זה טוב? כי ככה אתם יכולים לנצל את הפטור השנתי שלכם עד גובה של 16.3 אלף שקל.
הנה הדגמה – נניח שאתם מרוויחים בפוליסה 50 אלף שקל מדי שנה במשך 5 שנים. אם אתם לא עושים מכירה רעיונית מדי שנה, בעת המימוש תידרשו לשלם מס של 25% על הרווח – 62.5 אלף שקל. נניח שיש לכם פטור זוגי, כלומר אתם זכאים לפטור של 16.3 אלף שקל – ומכאן שתשלמו 46.2 אלף שקל.
אבל אם הייתם עושים מכירה רעיונית מדי שנה, אזי הרווח השנתי שלכם הוא 50 אלף שקל והמס – 12.5 אלף שקל, אבל מכיוון שזה לא מגיע לתקרת הפטור, אתם לא צריכים לשלם מס! ואז בשנה הבאה, הרווח יהיה שוב 50 אלף שקל וחוזר חלילה. כלומר בחישוב השנתי אתם פטורים ממס, וכך כאשר תממשו בפועל את הפוליסה אחרי 5 שנים, לא יהיה לכם מס, בעוד שאם הרווח יצטבר ולא תבצעו מכירה רעיונית, תצטרכו לשלם מס גבוה בסוף התקופה.
רק שזה לא אוטומטי. אתם צריכים ליזום את המכירה הזו. לרוב צריך לפנות לסוכן הביטוח או למתכנן הפיננסי ולבקש מהם להיערך למכירה רעיונית בסוף השנה (לשם כך צריך שהפוליסה תפעל לפחות יום אחד בשנת המס הנוכחית).
ביחד עם הסוכן/ מתכנן מגישים לחברת הביטוח מסמכי פדיון בהם מצוין בראש העמוד כי מדובר בבקשה ל"מכירה רעיונית".
חברת הביטוח תעשה מכירה רעיונית ותנכה את גובה מס רווחי הון מאותו רווח שנצבר בפוליסה. את היתרה תחזיר חברת הביטוח לפוליסה באופן אוטומטי ותמשיך את ניהול הפוליסה מאותה נקודה ובאותו מסלול השקעה – כלומר, מבחינת אופי ההשקעה לא השתנה דבר.
במקביל, חברת הביטוח שולחת לכם אישור פעולה על מכירה רעיונית. האישור הזה הוא הגושפנקא לתשלום המס, ואתם צריכים להגיש אותו לפקיד שומה בסניף מס הכנסה הקרוב, כחלק מדוח על החזר המס. לרוב, ההחזר שמגיע לכם יתקבל בחשבון הבנק שלכם כמה חודשים בודדים אחרי הגשת הבקשה למס הכנסה.
מה עוד חשוב לדעת?
ההטבה הזו לבני 70 פלוס, היא רק חלק מרפורמות שיושמו בשנים האחרונות.
לבני 50 פלוס מאוד כדאי להכיר את ההטבה המיסויית בעקבות תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. מדובר על אפשרות לחסוך בגיל 60 (אבל כדאי להיערך לזה עוד קודם) בקופת גמל וכך בעצם להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלכם, אם עדיין אין לכם מספיק חיסכון, ו/ או להגדיל את החיסכון בכלל, עם הטבות מס שלא תקבלו במכשירים אחרים – ראו הרחבה
כמו כן, חשוב להכיר את קופות הגמל להשקעה. מדובר במכשיר חיסכון לכל גיל, שמאפשר הפקדה חודשית שוטפת. הקופה הזו גם נהנית מיתרונות מיסוי ומעבר בין קופה לקופה ללא תשלום מס על רווחים נצברים (אין אירוע מס). כמו כן, מדובר על מכשיר נזיל, אך אם תרצו אפשר להפוך אותו למכשיר חיסכון פנסיוני עם כל המשתמע מבחינת הטבות המיסוי בחיסכון פנסיוני. כלומר, זו יכולה להיות אפשרות טובה לכאלו שרוצים לחסוך ולא יודעים אם החיסכון הוא ל-3 שנים או ל-10 שנים. בדרך זו הם שומרים על "אופציה" להפוך את החיסכון לחיסכון לטווח ארוך – הרחבה כאן.
דירוג קופות גמל להשקעה – מסלול אגח – שנה אחרונה
דירוג קופות גמל להשקעה – מנייתי – שנה אחרונה
דירוג קופות גמל להשקעה – כללי – שנה אחרונה
רשות ניירות ערך בארה"ב (ה- SEC) הגישה אישומים נגד מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, בגין הטעיית המשקיעים בציוץ שפירסם בחודש שעבר בחשבונו בטוויטר. מאסק, נזכיר, כתב בציוץ כי הבטיח כמעט בוודאות את המימון הנדרש כדי להפוך את החברה לחברה פרטית.
מאסק אמר זהמחיר יהיה 420 דולר, וגרם בעצם לעלייה במחיר המניה של טסלה שהיחה נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר בהצעת הרכש התיאורטית (כדי להפוך את החברה לפרטית צריך לעשות הצעת רכש). למרות שהיו רבים שלא לקחו את דבריו ברצינות, הרי שחלק גדול מהמשקיעים האמין לו ולראייה – העלייה במחיר המניה.על פני מדובר בהשפעה בדרכי תרמית בניירות ערך, ואפשר להתייחס לזה גם כהודעה כוזבת. אחרי הכל, מאסק אחרי כמה ימים ביטל את האפשרות הזו.
בתביעה שהוגשה בבית משפט פדרלי במנהטן, האשימה ה-SEC את מאסק בסדרה של הודעות כוזבות ומטעות באוגוסט, עם דגש על הציוץ להפוך את החברה לפרטית – "הוא לא דן בתוכן ההודעות עם איש לפני פרסומן בפני למעלה מ-22 מיליון עוקביו בטוויטר או כל אדם אחר עם גישה לאינטרנט", נכתב בתביעה, "הוא גם לא יידע את נאסד"ק לגבי כוונתו לצאת בהודעה פומבית זאת, כפי שמחייבים כללי נאסד"ק".
מאסק טען שלא עשה דבר שאינו יכול לעלשות
פריצת אבטחה חמורה בשרתם של פייסבוק. מידע אישי של כ-50 מיליון משתמשים ברשת החברתית נפרץ ונחשף – כך הודיעה החברה. זהות הפורצים עדיין לא ידועה וגם לא מטרתם.
על פי המידע שנמסר מפייסבוק התוקפים הצליחו להשתלט על המפתות הדיגיטליים של המשתמשים ועל החשבונות של מיליוני המשתמשים. המפתחות הדיגיטליים משמשים לחיבור אוטומטי מבלי להזין את הסיסמה כל פעם מחדש.
פייסבוק מאפסת את המפתחות הדיגיטליים לכל 50 מיליון המשתמשים שנפגעו. בנוסף החברה הודיעה כי היא תבצע פעולה דומה על עוד 40 מיליון חשבונות שאולי נפגעו מהפריצה. כלומר ייתכן שבפועל הפגיעה רחבה יותר והגיעה לכ-90 אלף משתמשים.
פייסבוק מסרה כי הפריצה התאפשרה בעקבות עדכון שהם ביצעו ביולי 2017 בכלים להעלאת סרטונים. הפגיעה הזו, שבעצם שוב מראה שהפרטיות שלנו כמשתמשי פייסבוק בסכנה, מגיעה אחרי "משבר הפרטיות" הגדול – משבר קיימברידג' אנליטיקה וזליגה של נתונים על 87 מיליון משתמשים לידיה של חברת ניתוח פוליטית.
החשש שהחברה לא מגנה על פרטיות הגולשים, גרמו לרגולטורים להשתית מגבלות על החברה. מייסד-מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג העיד בפני הקונגרס והסנאט האמריקאי על התפקיד שמילאה פייסבוק בבחירות שונות ובעיקר בהתערבות הרוסית בבחירות האחרונות בארה"ב.במקביל, מדינות בכל העולם פתחו בחקירות ובבחינת פעילות הרשת החברתית תוך כדי מתן הגבלות על הכח שהחברה מרכזת וזאת כדי להגן על המשתמשים.
מניית פייסבוק
הקורקינטים שוטפים את רחובות תל אביב. חודשים ספורים לאחר שהודיעה Bird, ענקית הקורקינטים השיתופיים העולמית, על כניסתה לישראל, הודיעה גם מתחרתה הגדולה ליים בייק (LimeBike) כי פעילות הקורקינטים השיתופיים שלה תעשה עלייה גם היא לישראל.
סגן נשיא ליים, קייאן קונטה, מסר מסר כי פעילותה של החברה בשתי ערים בישראל תתחיל בתוך כחודש. קונטה מסר כי החברה נמצאת במגעים כבר כמה חודשים עם שתי רשויות וגופים בישראל.
אחת המשקיעות הגדולות בליים היא חברת חברת המוניות Uber שהיתה חלק מסבב הגיוס האחרון של ליים שבו הושקעו בחברה כ-330 מיליון דולרלפי שווי של 1.1 מיליארד דולר אחרי הכסף. מאז הקמתה בגייסה ליים כ-500 מיליון דולר.
בנוסף לשתי החברות הבינלאומיות גם חברת אינוקים הישראלית מציעה שירות של השקרת קורקינטים ותשלום על פי שימוש.
השימוש בקורקינטים השיתופיים נעשה באמצעות שימוש באפליקציה ייעודית אשר מציינת בפני המשתמש את מיקומו של הקורקינט הזמין הקרוב אליו. טעינת הקורקינטים נעשית על ידי "אספני קורקינטים" אשר אוספים אותם ומטעינים אותם במשך הלילה. האספנים מתוגמלים בכסף עבור הטעינה של הקורקינטים.
השימוש בקורקינטים של בירד שכבר נמצאים בתל אביב עולה 5 שקלים ועוד 50 אגורות לדקה של רכיבה. זאת אומרת שחמש דקות של רכיבה יעלו כ-7.5 שקלים. יותר יקר מאוטובוס פנימי אבל יותר זול משעת חניה.
כניסתם של כלי תחבורה זולים וידידותיים לסביבה היא מבורכת אבל הבעייה היא שעד שלא תוסדר לחלוטין הנסיעה בהם בחוק, העלייה במספרם במדרכות וכבישי ישראל עלולה להביא לעלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים בהם מעורבים קורקינטים.
לפני מספר שבועות פורסם בוושינגטון פוסט כי בארה"ב נרשמה עלייה חדה במספר הנפגעים מתאונות על קורקינטים חשמליים שיתופיים.
בישראל מאלץ החוק את הרוכבים באופניים ובקורקינטים חדשים לרכוב בכביש במקומות שבהם אין שבילי אופניים וסביר להניח חשכשיתפרסמו הנתונים הרשמיים יתברר שגם בישראל נרשמה עלייה חדה בשיעור התאונות הקטלניות בהם מעורבים הקורקינטים.
כלי התחבורה החשמליים חלשים בהרבה מכלי התחבורה המשתמשים איתם בדרך ובהתחשב בתרבות הנהיגה בארץ, כל עוד לא מוסדר לחלוטין הנושא של כלי תחבורה חשמליים ולא נבנית תשתית מתאימה, מדובר במגמה מסוכנת.