משרד הכלכלה שם לו כיעד להגדיל את היקף המכירות של חברות ישראליות בחו"ל. לפיכך, השיק המשרד, באמצעות מינהל סחר חוץ, תכנית חדשה ונרחבת בשם "כסף חכם", המעניקה ליווי מקצועי וסיוע בגובה 50 מיליון שקלים לחברות המשווקות לחו"ל במטרה להשיג גידול משמעותי בהיקף המכירות של החברות המשתתפות בתכנית לעד שני שווקי יעד.

התכנית מבוססת על יצירת תהליך ממוקד ומעמיק של החברות בשווקי יעד ותכלול אבני דרך על פי לוחות זמנים מוגדרים, לפרק זמן של שנתיים עם אפשרות להארכה לשנה נוספת. החברות המשתתפות בתכנית יזכו לליווי של מערך הנספחים המסחריים של משרד הכלכלה, יועצים שיווקיים וגופים מקצועיים נוספים. היקף התמיכה הכספי המרבי לו תזכה כל חברה הוא 500,000 שקלים.

המקצה הראשון הסתיים ב- 7/10/2014 ומיד בסיומו נפתח המקצה השני לתכנית "כסף חכם", אשר יסתיים בסוף שנת 2014. במסגרת מקצה זה יתקיים גם "מקצה ייעודי לאוכלוסייה הערבית" בשיתוף עם הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה. המקצה הייעודי יאפשר לעודד חברות להתמודדות על קבלת סיוע בתנאי סף נוחים יותר ושיעורי תמיכה מוגדלים.

 

הצעת חוק להגדלת המשכנתא עד ל-90%  ממחיר הדירה, צפויה להיות מאושרת היום על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.  הצעת החוק מתייחסת למתן  משכנתא לרוכשי דירה ראשונה, והיא מרחיבה את שיעור המשכנתא באופן משמעותי  – מ-50%-70% ל-90! . על הצעת החוק חתומים ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שמעון אוחיון, רוברט אילטוב וחמד עמאר מישראל ביתנו.יוזם הצעת החוק, הוא  יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן, כשמטרתו  לספק פתרון שייקל על זוגות צעירים ברכישת דירה ראשונה.

המשמעות הפרקטית היא שכולם (כמעט כולם) יוכלו לרכוש דירה! 10% הון עצמי , לעומת 25%-30% שצריך כיום, זה סכום שיחסית קל לגייס. לא דווקא כהון עצמי אמיתי; גם החלק הזה יוכל להיות מגוייס דרך הלוואות. איך זה עובד? הרוכשים יכולים לפנות לבנקים לקבל מימון (בלי קשר לדירה), לפנות לכרטיסי אשראי לקבל הלוואה, לחברות ביטוח, ולגופים פיננסים נוספים. עם הגיוס ממקורות אלו הם יכולים לפות לבנק המשכנתאות שלמרות שחשוב לו מאיפה הגיע הכסף (אותן 10%), הוא לא באמת יכול לדעת ברוב המקרים עם מדובר במימון או הון עצמי אמיתי.  ועל רקע זה ברור שהצעת החוק הזו בעייתי. כבר היום עם הון עצמי לכאורה של 25%-30%, רוכשים מצליחים להשיג מימון גם להון זה, אז כמובן שכשדרישות ההון ייקטנו/ יפחתו בהתאמה רבים יותר יוכלו, להשיג הון עצמי ולגייס כסך לדירות – האם זה מה שיוזם החוק רצה? נראה לנו שלא!  

לדברי ח"כ לוי-אבקסיס, "מדובר בתיקון לחוק חשוב מאד למעמד הביניים בישראל ולמעשה לכל מי שחולם לרכוש דירה ראשונה. המצב כיום מדיר מלכתחילה אוכלוסיות גדולות מהאפשרות לרכוש דירה ראשונה, מאחר והדרישה להון עצמי בגובה כמעט שליש מעלות הדירה היא דרישה שמרבית המעוניינים ברכישת דירה ראשונה אינם יכולים לעמוד בו. בכל שנה אנו רואים כיצד המשכנתאות חוזרות לקופת האוצר ונשאר עודף תקציבי כי זוגות מגלים שהם אפילו לא מסוגלים לגייס את ההון העצמי כדי להתחיל את המהלך – הגיע העת לשנות את המציאות הזו. במסגרת התיקון לחוק נדרש ששני בני הזוג יעבדו ובנוסף נדרש להראות יכולות הכנסה מסוימות, ועדיין, השינוי שאנחנו מבקשים לבצע עשוי להקל משמעותית על זוגות צעירים ברחבי הארץ שבשבילם רכישת דירה עד היום הייתה רק בגדר חלום".

הכל נכון, אבל גב לוי-אבקסיס – כמה מגיעים מהר מאוד למשבר פיננסי, כשאין יכולת להחזיר את החוב, כשלוקחים הלוואה גדולה מדי, שחיים ברמת חיים גבוה ממה שאפשר, בסוף זה מתפוצץ בפרצוף של כולנו – זה הרי בדיוק מה שקרה באמריקה הגדולה לפני 6 שנים- משבר סאבפריים, ובמילים אחרות משבר משכנתאות!

איך רוכשים דירה בלי הון עצמי – זה מסוכן!

לוי אבקסיס פרסמה מאמר בגלובס שמצדיק לכאורה את גישתה. במאמר טוענת לוי אבקסיס – "אותם צעירים שאין להם הון עצמי נאלצים בלית ברירה לבצע קומבינות של הלוואות על הלוואות מחברים, מבני משפחה, משניים או שלושה בנקים שונים בדמות הלוואות קטנות שמתחברות להלוואה אחת גדולה שאף אחד לא היה נותן להם לאור יכולת השתכרותם. ויש את מה שכולם – כולל משרד האוצר – יודעים אבל מעלימים עין, וזה שרבים מאלו שלא מסוגלים לגייס הון עצמי הולכים לשוק האפור ולוקחים הלוואות בריביות רצחניות וזה קורה כל יום ולאור היום".   אבל גב' לוי אבקסיס, זאת בדיוק הבעיה, ואת לא פותרת אותה. עכשיו יהיה להם יותר קל לעשות את הטריקים האלו, הם פשוט ייקחו 10% מערך הדירה כהלוואות על גבי הלוואות (משפחה, חברים, בנקים, חברות כרטיסי אשראי ועוד) ורק אז הם ייפנו לבנק וייקחו משכנתא של 90%. כמות האנשים שתרכוש דירה בדרך הזאת תהיה פי כמה וכמה מאשר בעבר.  במה זה לכל הרוחות יעזור?   אולי תהיה להם דירה, אבל זה יהיה מינוף מטורף, השתעבדות להלוואות גדולות, השתעבדות לדירה, וזה יינפח את שוק הדירות – מפה ועד משבר משכנתאות הדרך היא מאוד קצרה.

מחשבון משכנתא

מדריכים נוספים:

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

למדריך מס רכישה

ריבית קבועה לעומת ריבית משתנה – מה עדיף?

לנתוני ריבית משכנתא מעודכנים

 

דירקטוריון הבורסה אישר השקתו של מדד חדש – תל בונד-ריבית משתנה, מדד תל-בונד העשירי שמחשבת הבורסה. המדד יושק ב-2 בנובמבר 2014. במדד צפויות להיכלל 16 אג"ח קונצרניות שאינן צמודות ונושאות ריבית משתנה, בשווי שוק של כ-13.2 מיליארד ₪, הכלולות במאגר תל-בונד (כ-250 אג"ח בשווי שוק של כ-230 מיליארד ש"ח).

הבורסה תשיק את המדד החדש לאור הביקוש הגבוה למוצרי תל-בונד, ולאחר שהתקיים הליך התייעצות עם פעילים בשוק בהם מנפיקי תעודות סל וקרנות מחקות, גופים מוסדיים ופעילי אג"ח. המדד צפוי לעניין משקיעים הצופים עליית ריבית וכן משקיעים המבקשים לגוון את תיק השקעותיהם באג"ח קונצרניות בריבית משתנה.

אג"ח בריבית משתנה זוכות כיום לייצוג מינורי במדדי תל-בונד (כ-6% ממדד תל בונד-מאגר) ולכן השקת מדד זה והנפקת מוצרים שיעקבו אחריו צפויות לתרום לסחירות באג"ח אלו.

שווי תעודות הסל והקרנות המחקות העוקבות אחר מדדי תל-בונד עומד כיום על כ-25 מיליארד ש"ח, כאשר על 3 מדדי תל-בונד האחרונים שהשיקה הבורסה כבר הונפקו כ-4 מיליארד ש"ח. לכך יש להוסיף קרנות נאמנות רגילות ומוצרים נוספים, שחלקם פועלים כמוצרים מחקים ללא מדיניות מוצהרת.

לדעת פעילים בשוק, השקת מדד אג"ח בריבית משתנה תעורר בטווח הארוך הנפקות של אג"ח מסוג זה, בדומה למדד תל-בונד שקלי שהחל את דרכו עם 19 סדרות בלבד וכיום מונה 46.

המדד צפוי לעמוד בכל תנאי הסף הנדרשים על מנת שיוכל להוות נכס בסיס למוצרי מדדים. סף הדירוג המוצע לאג"ח שיכללו במדד החדש הופך אותו למדד אפשרי להשקעה עבור המשקיעים מוסדיים.

לדברי רובי גולדנברג, סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים: "בהשקת המדד החדש מיישמת הבורסה, הלכה למעשה, את מדיניותה להרחיב את מגוון המדדים המוצעים על ידה וממילא את מגוון המוצרים הפיננסיים שייסחרו בבורסה ויעקבו אחרי מדדים אלו. הבורסה תמשיך להטות אוזן קשבת לצרכי השוק ולהשיק מדדים נוספים".

כלכלני בנק לאומי כותבים הבוקר בסקירה שבועית כי לדעתם, בנק ישראל מצוי בעמדת המתנה כאשר הותיר הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי. הבנק הדגיש כי עשוי להיות עוד מקום להפחתת ריבית במידה ומצב המשק לא ישתפר בחודשים הקרובים. בנוסף, ציינה הוועדה כי "תבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים".

המדד המשולב למצב המשק עלה בחודש ספטמבר בשיעור של 0.2% ביחס לחודש אוגוסט. מדובר בשיעור צמיחה חודשי גבוה במעט משיעור הצמיחה בחודשים האחרונים וגבוה יותר מהממוצע מתחילת השנה.

קיימים אינדיקאטורים, כמו גידול ברכישות בכרטיסי אשראי, המעידים על שיפור מסוים בצריכה הפרטית בעת האחרונה.

נמשכת מגמת פיחות השקל מול סל המטבעות. בשנים האחרונות היו מספר אפיזודות בהן רשם השקל תיקון והיחלשות ביחס לסל המטבעות הריאלי. תיקונים אלו היו זמניים ולא החזיקו מעמד לאורך זמן.

ההבדל בין כלכלת ארה"ב למרבית הכלכלות המפותחות האחרות בעולם בא לידי ביטוי השבוע בהפסקת תוכנית הרכישות בארה"ב לעומת הרחבת תוכנית הרכישות ביפן. קיימת סבירות כי פערי התשואה בין אג"ח ממשלת ארה"ב לאג"ח שאר מדינות ה G7 ימשיכו להתרחב. גם שוקי המניות צפויים ליהנות מההרחבה ביפן.

הם ממליצים על מח"מ אחזקות של כ- 5 שנים.  ממליצים על אחזקת מח"מ ארוך יותר באפיק צמוד המדד.

נמשכת המלצתם לאחזקה עודפת בשקלים הלא צמודים על רקע סביבת האינפלציה השלילית הצפויה להימשך בחודשים הקרובים. מאידך יש לתת את הדעת כי פיחות השקל צפוי לתרום לעלייה ברמת האינפלציה בחודשים הבאים, כך שבחלק הקצר ביותר של העקום (טווח של 1 – 2 שנים) נראה כי רמת הציפיות האינפלציוניות סבירה לקנייה וכן בחלק הארוך של העקום.

אמצע העקום השקלי, כמו גם אמצע העקום הצמוד, ממשיך להיות "יקר" באופן יחסי כאשר הריבית העתידית הגלומה לעוד 5 – 6 שנים עומדת על כ 2.5% ואילו ציפיות האינפלציה עשויות עוד לרדת.

לאור העובדה כי מהלך הורדת הריבית מוצה, ברובו, ולאור פערי התשואה השליליים מול אג"ח ארה"ב בטווח של 5 שנים אנו ממליצים להחזיק את מח"מ האחזקות השקלי בצורה סינתטית של שילוב אג"ח קצר יחד עם איגרות ארוכות מאוד לטווח של 10 שנים ומעלה.

בצמודי המדד אנו ממליצים על אחזקות במח"מ ארוך בעיקר. חשיפה לצמודי מדד קצרים מומלצת בעיקר על ידי רכישת מדד לשנה בחדרי עסקאות (ברמה של 0.6% לשנה) וכן על ידי חשיפה דרך איגרות חוב קונצרניות בדרוג גבוה המעניקות מרווח גבוה יחסית.

בחלק הקצר של העקום השקלי מומלצת אחזקת אג"ח בריבית משתנה חלף אחזקת מק"מ ואג"ח בריבית קבועה לטווח של עד שנתיים. לאור הסיכוי הנמוך להורדות ריבית נראה כי הסיכון באחזקת אג"ח בריבית משתנה קטן יחסית.

 

בנק לאומי  אומר כי לאומי חברה למימון והבנק בוחנים אפשרות למיזוגה של לאומי למימון עם ולתוך הבנק, באופן שתעודות התחייבות ובכלל זה אגרות חוב כתבי התחייבות נדחים ושטרי הון נדחים שהנפיקה לאומי למימון יועברו לבנק.

התמורות שהתקבלו מההנפקות של כתבי ההתחייבות שהנפיקה לאומי למימון הופקדו בבנק, לשימושו של הבנק, לפי שיקול דעתו. בהתאם לתנאי כתבי ההתחייבות, שהנפיקה לאומי למימון, הבנק הוא זה שמחויב כלפי הנאמנים לתעודות ההתחייבות וכלפי מחזיקי התעודות ההתחייבות לשלם את מלוא הסכומים המגיעים על פי תנאי תעודות ההתחייבות. לפיכך, ביצוע המיזוג, אם וככל שיבוצע, אינו משנה מזכויות מחזיקי תעודות ההתחייבות או מהתחייבויות הבנק.

בקשר עם בחינת האפשרות כאמור, פנו הבנק ולאומי (1372↑1.93%) למימון לרשות ניירות ערך, לקבלת עמדה מקדמית, לפיה ביצוע המיזוג והעברת כתבי ההתחייבות מאת לאומי למימון אל הבנק, לא יהווה הצעה לציבור, ולפיכך אינו מחייב תשקיף על ידי הבנק. ביום ה’ האחרון התקבל אישור רשות ניירות ערך, לפיו הרשות לא תתערב בעמדת הבנק, לפיה המיזוג אינו עולה לכדי הצעה או מכירה לציבור, הטעונה פרסום תשקיף.

ככל שיוחלט לבצע מיזוג כאמור, המיזוג כפוף לקבלת האישורים הנדרשים על פי דין ובכלל זה האישורים הנדרשים בהתאם לחוק החברות ואישורים רגולטורים. יובהר, כי האורגנים המוסמכים של לאומי למימון ושל הבנק טרם דנו במיזוג וממילא אין ודאות, כי תתקבל החלטה לבצע את המיזוג ואין ודאות שאם יוחלט לבצע את המיזוג הוא יקבל את כל האישורים הנדרשים על פי דין.

 

רשות המסים מפרסמת בימים אלה "מסלול ירוק" חדש לקבלת החלטת מיסוי מקדמית (פרה רולינג), שעניינו מתן הקלה במיסוי אופציות לעובדים שהוקצו בחברה פרטית מכוח תכנית האופציות. ההקלה מאפשרת מימוש האופציות שבידי עובדים בשיטת המימוש נטו, תוך הכרה באירוע מס יחיד.

למעשה, המסלול החדש מאפשר דחיית תשלום מס הנדרש עבור מימוש אופציות המוחזקות על ידי נאמן וזאת עד למכירת המניות בפועל לצד ג'. דחייה זו תתאפשר רק במידה שהעובד פטור מתשלום תוספת המימוש הקבועה בהסכם מול מקצה האופציות תמורת הקצאה מחודשת של מניות בכמות נמוכה יותר מזו שנקבעה בהסכם הראשוני.

המסלול החדש מצטרף ל-13 המסלולים הקיימים, שנועדו לייעל ולפשט תהליכים בגביית מס במקרים מיוחדים אשר אין לגביהם חבות מס קבועה מראש בחקיקה הקיימת. המסלול החדש צפוי לקצר את זמן הטיפול במיסוי מכשירים הוניים המוענקים לעובדים בחברות פרטיות שהוסיפו את אפשרות המימוש במנגנון המימוש נטו.

המסלולים הירוקים הם פרי יוזמת רשות המסים לייעול השירות הניתן לציבור וקיצור זמני הטיפול בבקשותיו לפרה-רולינג, תוך הענקת וודאות בחבות המס או השלכותיו. רשות המסים העמידה בפני נישומים את האפשרות לקבל החלטת מס מקדמית (פרה-רולינג) המיידעת את הנישום על גובה המס שישלם בגין פעולה מסוימת, שבעקבותיה יוכל לבצע שיקולים כלכליים בהתאם. לאור הביקוש הרב לקבלת החלטות מקדמיות, הוחלט במוסד להחלטות מיסוי בתוך החטיבה המקצועית ברשות המסים על קביעת "מסלולים ירוקים", המאפשרים מתן החלטת מיסוי מהירה בנושאים נפוצים. המסלולים הוחלו על נושאים שרמת מורכבותם מאפשרת קביעת מסגרות וקריטריונים אחידים, והחלטת המיסוי ניתנת על סמך הצהרות והתחייבויות המבקש, לאחר בדיקה ואישור של החטיבה המקצועית, בזמן קצר משמעותית מהליך הפסיקה הרגיל.

 

 

פיקדון פומלית של מזרחי טפחות מאפשר למפקידים תשואה/ ריבית של פי 1.5 מהמדד.  במזרחי טפחות מסבירים כי –"סלסלת הפיקדונות האדומים מביאה  את "פומלית פי 1.5 מדד לשנה- פיקדון בלעדי חדש וייחודי למזרחי – טפחות לתקופה של שנה, המאפשר לך  לקבל בתום שנה סכום של פי 1.5 מהשינויים במדד". לטענת הבנק – "מאחר שקרן הפיקדון מובטחת ניתן ליהנות מפוטנציאל לרווח גבוה מבלי לסכן את קרן ההשקעה (גם במקרה של ירידה במדד)".

על כל פנים, אכן מדובר ברעיון נחמד; התשואה בו תלויה כמובן במדד המחירים לצרכן בשנה הקרובה, והמדד על פי הכלכלנים צפוי להיות עד 1%. עדיין לתקופה של שנה זו יכולה להיות תשואה יפה (כאמור פי 1.5 מהמדד), אלא אם המדד יהיה נמוך במיוחד וזאת בהחלט  אפשרות סבירה.

מכל מקום, הפיקדון מוצע ללקוחות כל הבנקים – המפקידים עד ל-11/11/14 בסכום של בין 50,000 ש"ח ל-1,000,000 ש"ח

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
מק"מ (מלווה קצר מועד)כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדוןנות שקליים?
פיקדונות הבנקיםעדכון של פיקדונות הבנקים
פיקדון מובנהמדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
פיקדונות מובניםעדכון של פיקדונות מובנים
 מחשבון פיקדוןככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ על הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות, אשר ממשיך לדעתם, להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, כאשר עיקר הסיכון להמלצה זו נובע מהתפתחויות שליליות בכלכלת אירופה. הם ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל. במניות חו"ל הם ממליצים על חשיפת שוק לארה"ב ולאירופה, חשיפת יתר לשווקים מתעוררים, וחשיפת חסר ליפן.

התשואות לאורך העקומים המרכזיים בחו"ל נמוכות מאוד, וצפויות לעלות בהדרגה. זאת, כתלות בהמשך השיפור בכלכלה הגלובלית, בדגש על כלכלת ארה"ב. לכן, מומלץ להימנע מאג"ח ממשלתיות של המדינות המפותחות המרכזיות (ארה"ב, גרמניה, יפן).

הם ממליצים על חשיפה לאג"ח ממשלת ישראל בחלקו השקלי במח"מ של כ-5 שנים, גם לנוכח הציפיות שסביבת הריבית תשאר נמוכה בחודשים הקרובים. התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות להשקעה. מנגד, רמת מחירים גבוהה מאוד בחלק הארוך של העקומים, מגדילה את הסיכון בהחזקת פלח זה. באפיק הממשלתי הצמוד ניתן להאריך את המח"מ, כאשר ציפיות האינפלציה הנמוכות מקטינות את הסיכון לעליית תשואות בתרחיש של עלייה בקצב האינפלציה.

בחודשים האחרונים מורגשת עלייה מתונה במרווחים באפיק הקונצרני בישראל. פתיחת מרווחים זו תואמת את ההאטה בכלכלה הריאלית ועשויה להימשך בטווח הקצר גם על רקע היקפי גיוסים גבוהים באפיק. יחד עם זאת, העלייה במרווחים באפיק הקונצרני אינה זניחה ביחס לסביבת הריביות הנמוכה. עקב כך, הם ביצעו לאחרונה הגדלה מדודה של החשיפה לאפיק הקונצרני (והקטנה בחשיפה לאג"ח ממשלתי צמוד), בדגש על דירוגים איכותיים (A+ ומעלה) והטווח הבינוני. גם לאחר השינוי, החשיפה הרצויה לאפיק הקונצרני עודנה נמוכה יחסית.

הם ממליצים על החזקה מועטה של אג"ח קונצרני בחו"ל, תוך התרכזות בדירוגי ההשקעה הנמוכים, ומח"מ בינוני. פתיחת המרווחים באג"ח High Yield במח"מ קצר בארה"ב, מהווה להערכתם הזדמנות טקטית לפרק זמן קצר, ברמת סיכון גבוהה. זאת, בעיקר על רקע רמת הריביות הנמוכה, ותוך ציפיה ששיעור הכשלים בפלח זה לא יגדל באופן משמעותי בחודשים הקרובים.

 

בסיכום שבוע המסחר בת"א, מדד ת"א-25 ירד השבוע ב-1.5% ומתחילת השנה עלה המדד בכ-7.1%. מדד ת"א- 100 ירד השבוע ב-1.3% ומתחילת השנה עלה המדד בכ-5.7%. מדד ת"א-בנקים ירד השבוע ב-3.4% ומתחילת השנה ירד המדד בכ-3.7%.

הנפקת מניות: השבוע בוצעו בשוק המניות הנפקה אחת לציבור והנפקת זכויות בסך כ-82 מיליון שקל. מרבית הסכום, כ-76 מיליון שקל גויסו ע"י חברת הנדל"ןאיידיאו גרופ באמצעות זכויות. בסיכום מתחילת 2014 גייס הסקטור העסקי בת"א כ-6.6 מיליארד שקל באמצעות מניות, לעומת כ-6.1 מיליארד שקל שגויסו בכל שנת 2013.

יצוין כי חברות הנדל"ן בולטות זו השנה השנייה ברציפות בהנפקות של מניות בסך כ-1.8 מיליארד שקל – סכום המהווה כ-60% מהסכום שגויס השנה בהנפקת מניות לציבור לעומת כ-50% ב-2013.

הנפקת אג"ח מדינה: משרד האוצר ביצע הנפקת אג"ח, בבורסה בתל-אביב, בשווי של 1.2 מיליארד שקל. בסיכום מתחילת השנה גייס האוצר כ-45 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח בתל-אביב, לאחר גיוס של כ-65.8 מיליארד שקל בכל שנת 2013.

 

מכסת העובדים הפלסטינים שיכולים לעבוד בישראל בענף הבנייה עומדת כיום על כ-37.5 אלף איש, ובמשרד השיכון סבורים שזה לא מספיק. שר השיכון אורי אריאל מבקש להגדיל את המכסה של העובדים הפלסטינים בעוד 15 אלף. המכסה הנוספת אמורה (על פי ההצעה) לכלול גם עובדי בניין מרצועת עזה (להבדיל ממכסות קודמות שבהן היו פלסטינים מיהודה ושומרון בלבד).

ההצעה הזו היא במקביל לניסיונות להתקדם מול להרחיב את מעגל העובדים הסינים בענף הבנייה. אלא שהבאת העובדים הסינים והחתימה על הסכמים בילטרליים מתמהמהת, ונוצר ככל הנראה מחסור בכח אדם מיומן בענף הבנייה.

הצורך בפועלי בניין פלסטינים וסינים (וזרים בכלל) לא מתיישב עם חוקי הכלכלה הפשוטים. היה אפשר לצפות שעל רקע האבטלה, והשכר הממוצע במשק (כ-9.3 אלף שקל), צעירים יבחרו לעבוד בענף הבנייה, מאחר שהשכר בו , ואולי זה יישמע מפתיע – גבוה יחסית.  שכר של עובדי בניין ישראליים עם ניסיון של שנה עשוי להגיע ל-17 אלף שקל.  כך עולה מנתונים שפרסמה בעבר  הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. מדובר בשכר ברוטו הכולל שכר בסיס, שעות נוספות ופרמיות.  עם זאת,  ממוצע השכר בענף נמוך בעשרות אחוזים, ועל פי ההערכות מסתכם ב-11-14 אלף שקל ברוטו .  למרות השכר הנאה, מספר פועל הבניין הישראלים נמוך – מאות בודדות!

שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל ממשיכים לנסות ולהילחם במחירי הדירות. עד עכשיו, זה לא עזר. הפעם, מקדמים השניים צעדים  להגדלת היצע הדירות. השרים נערכים להביא לאישור קבינט הדיור ביום שני החלטות משמעותיות, לטענתם,  עבור שוק הדיור בישראל.

הקבינט ידון בהגשת מתחמים נוספים לטיפולה של הותמ"ל (ועדה לתכנית מועדפת לדיור), לרבות  1,800 דירות בשהם, כ-1,000 דירות בטורעאן, 1,000 דירות בצור הדסה ו-2,600 דירות באור יהודה. כמו כן, ידון הקבינט בהסכם עם חברת חלמיש לפיו מתחם הגדנ"ע בתל-אביב ישווק על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" לדיור בר-השגה בהשכרת ארוכת טווח. הכוונה היא שהתקבולים ממכירת המתחם יועברו במלואם למשרד הבינוי והשיכון לטובת רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי. מהלך נוסף שמתכנן אורי אריאל שהינו גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, הוא  להביא בפני המועצה החלטה לתיקון החלטות המועצה בדבר הקצאת קרקע המיועדת לצרכי ציבור לרשות מקומית בהתאם לעקרונות האלו –   מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה ואשר יועדו לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 שקל, לתקופה של 49 שנים. כמו כן,  מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה אשר לא יועדו כבר לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 שקל, לתקופה של 49 שנים, וזאת בהתקיים התנאים הבאים: המקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה מיועדים גם לצורכי ציבור נוספים; שיעור זכויות הבנייה לדיור בהישג יד להשכרה, מסך זכויות הבנייה למגורים בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה, לא עולה על 15%; שיעור ההפרשות לצרכי ציבור שנקבע בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה עומד בעקרונות הקבועים בתדריך תכנון להקצאת קרקע לצרכי ציבור.

טוב, זה נחמד, אבל האם זה גל היצע הדירות שאנו מצפים לו? לא ממש, צריך גם לזכור שיש קיפאון של כמה חודשים טובים בשוק הדירות לרבות ירידה בקצב הבנייה, וזה דווקא בגלל שר האוצר, יאיר לפיד שדוחף את תוכנית מע"מ אפס שבינתיים מקפיאה את השווקים. שוק הדירות לא אוהב אי וודאות, במצב כזה, פשוט ממתינים עם הרכישה ובינתיים הקבלנים מקטינים/ מפחיתים את הקצב. זה מה שקרה, וזה גרם לכך, שההיצע נמצא ברמה נמוכה מאוד. הצעדים הנוכחיים הם טיפה בים, ככה לפחות זה נראה עכשיו.    

כך או אחרת, ההחלטה הקודמת של קבינט הדיור היתה למימון מוסדי לבניית דירות להשכרה באמצעות חברת "דירה להשכיר". ההצעה קובעת כי המדינה תתקשר עם החברה לצורך הקמה של 2,000 יחידות דיור בשנים 2015-2016 במתחמים להשכרה ארוכת טווח, בדרך של קניית יחידות דיור מיזמים, בניית דירות, איכלוסן בשוכרים ומכירתן לשוק המוסדי כנכס מניב להשכרה. לצורך ביצוע החלטה זו  המדינה אמורה לספק  הלוואה בסך 200 מיליון שקל לחברה עוד השנה, ובמקביל להתקדמות בתוכנית, תינתן לחברה הלוואה נוספת בסך של 200 מיליון שקל בשנת 2015.

זה עוד דרך לנסות ולהשפיע על המחירים, כאשר באוצר תולים תקוות (לפחות בטווח הקרוב) בהשפעה של יישום תוכנית מע"מ אפס.

קבינט הדיור בראשות שר האוצר, יאיר לפיד, יקיים ביום שני הקרוב ישיבה ובמסגרתה תוצג בפניו סקירה בנוגע למצב הדיור במגזר המיעוטים ולצרכיו המיוחדים. את הסקירה יעבירו נציגים מהמגזר ונציגי הממשלה האמונים על הנושא .

בנוסף ידון קבינט הדיור במספר הצעות החלטה:

1. הקבינט ידון בהגשתם של מתחמים נוספים לטיפולה של הותמ"ל (ועדה לתכנית מועדפת לדיור), המתחמים הם:

שוהם – שכונה כ"א – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י "דירה להשכיר", גודל המתחם 510 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 1,800 יח"ד.

טורעאן – מתחם 2 – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י רמ"י, גודל המתחם 335 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 1,005 יח"ד.

צור הדסה – סנסן ב 2 – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י משרד השיכון, גודל המתחם 538 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 1,000 יח"ד.

אור יהודה – פרדס בחסכון – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י רמ"י, גודל המתחם 340 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 2,600 יח"ד.

2. הקבינט ידון בהסכם עם חברת חלמיש לפיו "מתחם" הגדנ"ע" בת"א ישווק על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" לדיור בר השגה בהשכרת ארוכת טווח. בהצעת ההחלטה נקבע כי התקבולים ממכירת המתחם יועברו במלואם למשרד הבינוי והשיכון לטובת רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי.

3. הקבינט ידון בהצעת החלטה המנחה את יושב ראש מועצת מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון, להביא בפני המועצה החלטה לתיקון החלטות המועצה בדבר הקצאת קרקע המיועדת לצרכי ציבור לרשות מקומית בהתאם לעקרונות הבאים:

– מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה ואשר יועדו לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 ₪, לתקופה של 49 שנים.

– מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה אשר לא יועדו כבר לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 ₪, לתקופה של 49 שנים, וזאת בהתקיים התנאים הבאים: המקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה מיועדים גם לצורכי ציבור נוספים; שיעור זכויות הבנייה לדיור בהישג יד להשכרה, מסך זכויות הבנייה למגורים בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה, לא עולה על 15%; שיעור ההפרשות לצרכי ציבור שנקבע בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה עומד בעקרונות הקבועים ב"תדריך תכנון להקצאת קרקע לצרכי ציבור".

ההצעה קובעת כי במידה ושונה ייעוד המקרקעין לייעוד שאינו צורך ציבורי נוסף, או הופסק השימוש ביחידות הדיור כיחידות דיור לדיור בהישג יד להשכרה, הקרקע תושב לרשות מקרקעי ישראל או יושלמו דמי החכירה לשיעור הנוהג בשימושים מסוג זה. כמו כן, ככל שמתקיימים תנאים אלו להקצאה בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 ₪, לתקופה של 49 שנים, ניתן יהיה להקצות עד 10% מהיקף ההקצאה לדיור בהישג יד להשכרה, לשימוש מסחרי באותם תנאים.

4. הקבינט ידון גם בהחלטה בנוגע לפיתוח שוק מוסדי להשכרה ארוכת טווח באמצעות חברת "דירה להשכיר". ההצעה קובעת כי המדינה תתקשר עם החברה לצורך הקמה של 2000 יחידות דיור בשנים 2015-2016 במתחמים להשכרה ארוכת טווח, בדרך של קניית יחידות דיור מיזמים, בניית דירות, איכלוסן בשוכרים ומכירתן לשוק המוסדי כנכס מניב להשכרה. לצורך ביצוע החלטה זו תעמיד המדינה לחברה הלוואה בסך 200 מיליון ₪ בשנת 2014. ככל שביצוע התוכנית יתקדם בהתאם לתחזיות, תינתן לחברה הלוואה נוספת בסך של 200 מיליון ₪ בשנת 2015.