מדריכי כרטיסי אשראי    

ארנקים דיגטיליים בארץ ובעולם

צילום: דניאל פרנק

מעודכן ל-10/2019

עוד ארנק דיגיטלי נכנס לארץ, לצד קולו, הפועל בתל אביב וחיפה, פייבוקס ועוד תוכניות גם פיוז השיקה בארץ כרטיס נטען המאפשר להטעין עשרות כרטיסי אשראי, מועדון לקוחות כרטיס קופת חולים ואף השיקה תחליף לרב קו.

ארנק דיגיטלי הוא למעשה כל  מכשיר אלקטרוני המאפשר לאדם לבצע עסקאות מסחר אלקטרוניות.  ארנקים דיגיטליים נעשים לא רק עבור עסקאות פיננסיות בסיסיות, אלא גם כדי לאמת את אישוריו של בעל הכרטיס ולהחזיק כרטיסים דיגיטליים שונים. בנוסף, ארנק דיגיטלי עשוי למשל לאמת את גיל הקונה בחנות משקאות בעת רכישת אלכוהול. התשלום באמצעות ארנק דיגיטלי מתבצע באמצעות טכנולוגיות שונות, למשל: שבב המותקן בגב מכשיר סלולרי, סריקת ברקוד המופיע על גבי מסך מחשב או חשבונית מנייר או אפליקציית תשלום ייעודית

בפיוז קארד מדובר למעשה ב-30 כרטיסים בכרטיס אחד. כך אפשר לחסוך מקום לכרטיסים ולא להגיש את כרטיס האשראי לנהג או את כרטיס קופת החולים בקניות. את הפיוזקארד מטעינים באמצעות אפליקציה, ולאחר שהטענתם תראו את כל הכרטיסים שהטענתם על המסך בכרטיס.

באמצעות הכפתורים שעל גבי הכרטיס תוכלו לבחור בכרטיס שבו תרצו להשתמש על-פי השמות  שבחרתם, וגם אפשר לנעול אותם. המוצר, פרי פיתוח של חברת Brilliantts הקוריאנית מתאים לכל כרטיס מגנטי, למעט רב קו. עם זאת, לאחר חודש תצטרכו להטעין אותו.

עוד יתרון הוא במקרה של אובדן, לא צריך ליצור קשר עם החברה ולבטל אותו אלא רק לכבות אותו באמצעות האפליקציה. הכרטיס נמכר ב-490 שקלים באתר החברה

בישראל אין בדיוק ארנקים דיגיטליים המאפשרים תשלום בבתי עסק, אפליקציות התשלומים של הבנקים למעט פייבוקס מאפשרות רק העברה לחשבון הבנק, וכולן עדיין לא משמשות מספיק כתשלום לבתי העסק, על אף הקלות אחרונות של בנק ישראל. יש גם ארנקים המיועדים רק לרשת שיצרה את הארנק –  לדוגמה הארנק הדיגיטלי של סונול שדרכו ניתן לתדלק ולשלם בחנויות הנוחות sogood.  ארנקים דומים יש לסופר-פארם ולמקדונלדס. לאחרונה גם אושר בנק דיגיטלי חדש בראשות מריוס נכט, שכל פעולותיו כלולל פתיחת החשבון יהיו בדיגיטל. זה לצד של פפר של לאומי המתקשה להתרומם. בזק הצהירה אף היא על כוונתה לפתח ארקנ דיגיטלי ויש ארנקים קהילתיים כמו של קולו. אבל ארנק שמחזיק את כל הכרטיסים טרם נראה בישראל.

בנקים דיגיטליים בהודו ובסין

על פי המפקחת על הבנקים חדווה בר, "הציבור בסין ובהודו משתמש בארנקים דיגיטליים שמאפשרים תשלום בחנויות באמצעות הטלפון החכם ללא כרטיס אשראי או מזומן; רכישת כרטיסים לאוטובוס, לרכבת ולטיסה בלחיצת כפתור; אפשרות לשלם חשבונות, כגון ארנונה וחשמל, וגם קבלת אשראי ברגע. זה מאוד נוח, ולכן האימוץ של הארנקים מהיר, אולם צריך להביא בחשבון שההצעות בארנקים הדיגיטליים מבוססות על ניתוח מידע רחב על הלקוח.

"בסין, למשל, דירוג הסיכון של הלקוח לצורך קבלת אשראי לארנק הדיגיטלי, מבוסס על ניתוח מאפייני הסיכון של החברים של הלקוח. כלומר, אם החבר שלך לא עמד בהחזרי אשראי, הדבר עלול להשפיע לרעה על דירוג הסיכון שלך. מדובר בעולם שבו אנשים מוותרים מרצונם על פרטיות, כדי לקבל הצעות ערך".

בסין ובאסיה בכלל הארנק הפופולרי הוא עליפיי מבית עלי אקספרס המבוסס על טכנולוגיית זיהוי פנים. בהודו כל מה שצריך כדי להעביר כסף לאדם שלא ידוע פרטי החשבון שלו הוא מספר טלפון סלולארי או דוא"ל שלו. הישר מהאפליקציה של הבנק,אפשר לבחור חבר מרשימת אנשי הקשר, לבקש להעביר אל אותו הנמען סכום כסף. הנמען מקבל הודעה על כך, לוחץ על הקישור, נכנס אל האפליקציה הבנקאית ומאשר את קבלת ההעברה הכספית. השירות הזה אומנם לא תמיד עובד טוב (במיוחד כאשר מדובר בבנקים שונים) ולכן פותחו ממשקים מתקדמים יותר, מבוססי UPI. ב-wechatpay הסינית שאף שמתפת פעולה עם דיסקונט בישראל ניתן להעביר כספים ברשתות חברתיות.

ארנקים דיגיטליים במערב

במערב לצד פייפאל הוותיקה נכנסו לתחום הארנקים הדיגיטליים אפל פיי, גוגל פיי וסמסונג פיי. אפל פיי האי המובילה והשתיים האחרונות מציעות בערך אותה טכנולוגיה, שבה גם יהיה אפשר להחזיק בנוסף לכסף כרטסי הופעות, טיסה ועוד. כולן מתבססות על כרטיס אשראי חכם, שרק עתה עושה את צעדיו הראשונים בישראל. באפל לא יצרו קשרים או מגעים עם ישראלים כדי להכניס את הארנק והכרטיס הדיגיטלי לארץ, אבל גוגל וסמסונג אף הצהירו על כוונתם להיכנס לארץ. עם זאת, בשל בעיות טכנולוגיה ורגולציה חלו עיכובים. לצדם מטבעות קריפטו כמו ביטקויון משמשים גם ארנק דיגיטלי. גם פייסבוק הכריזה שפרויקט ליברה שלה ישמש גם ארנק דיגיטלי.

בזק תשיק ארנק דיגיטלי – איך זה יעבוד

עקיצה בארנק: איך מתמודדים עם הונאות כלכליות בדור הסייבר?

קולו (Colu) – מטבע דיגיטלי לתל אביביים וגם לחיפאים, איך זה עובד?