עונש קל הוטל על נהג שפגע באישה כבת 61 בזמן שחצתה את הכביש במעבר חצייה, וגרם לה לחבלות קשות. המקרה התחיל כאשר הנאשם נהג ברכבו בתל אביב. לאחר הפגיעה הוא עצר את רכבו והגיש לאישה עזרה מיידית. כתוצאה מהתאונה נגרמו לה שברים בצלעות ושבר באגן. ונקבעו לה 57% נכות ,כך שהיא מתניידת בהליכון ועוד מטופלת בטיפולים רבים.
הנאשם הודה והורשע בעבירות על פקודת התעבורה: אי מתן אפשרות להולכת רגל להשלים את מעבר החצייה בבטחה, גרימת חבלה של ממש, התנהגות הגורמת נזק ונהיגה בקלות ראש.
אף הנפגעת עצמה העידה לטובת הנאשם. היא ביקשה שלא להטיל עליו מאסר בפועל ולא לשלול את רישיונו, וסיפרה על כך שלא הפקיר אותה, ואף ביקר אותה בבית החולים ומאז שומר עמה על קשר רציף.
המדינה ביקשה להטיל על הנאשם פסילת רישיון שלא תפחת מ-16 חודשים, בנוסף לעונשים נלווים, בדגש על מידת רשלנותו ופציעות הנפגעת.
בית המשפט קיבלאת טענות ההגנה, והשופטת כתבה:
"לקחתי בחשבון את העובדה שניכר על הנאשם שהתאונה הותירה בו את רישומיה וכי מיד ובסמוך לתאונה נעצר, נתן עזרה מיידית, כפי שצריך היה לעשות, אך גם בהמשך, גילה אמפתיה, התעניין ועזר ככל יכולתו לנפגעת, דבר שעלה באופן ברור מעדותה בפניי ומדבריה במסגרת הטיעונים לעונש ונראה כי המעורבת רוצה בטובתו ואיננה מחפשת נקם," כתבה.
בהמשך הפנתה השופטת לסעיף בחוק העונשין שלפיו ניתן לחרוג ממתחם העונש ההולם אם ישנו סיכוי של ממש שהנאשם ישתקם. השופטת ציינה כי "הרציונל העומד בבסיס סעיף זה, מעלה על הנס את טובת הציבור, שכן נאשם אשר מבקש לשנות את דרכיו ולעלות על הדרך הישר, כאשר עניין זה אף נתמך בפעולות פוזיטיביות אותן עושה ולא רק מן הפה אל החוץ, ראוי לסטות מן העונש ולבכר ענישה הכוללת דגשים שיקומיים." . לפיכך הוחלט לגזור על הנאשם 250 שעות שירות לציבור, פסילת רישיון למשך 6 חודשים, 5 חודשי מאסר על תנאי, ופיצוי בסך 4,000 שקל.
השופטת התחשבה במשפחת הנהג העבריין וויתרה על מאסר
קנס של 700,000 שח לגופים פיננסים
מעודכן ל-01/2020מחקר שערכה פלטפורמת חווית העובדים Perkbox בדק מה מעצבן במיוחד באימיילים בעבודה. המחקר, שבדק תגובות של 1,928 עובדים, מצא שהאימייל עדיין פעיל, עם קרוב ל-75% מהמשיבים שאמרו שהם מעדיפים אותו על פני אמצעי תקשורת אחרים במשרד. רוב המשיבים דיווחו שהם מבלים בין שעה לשעתיים מדי יום בקריאה וכתיבת מיילים. כך המחקר בחן גם את דרכי הניסוח.
פתיחת אימייל בברכה פשוטה כמו "היי" (Hi) הכי מומלצת, עם כמעט חצי מהמשיבים שהסכימו שהיא הפתיחה הטובה ביותר. "בברכה/כל טוב" נבחר לדרך המועדפת לסיים אימיילים (69%). "בוקר/אחר צהריים טובים" גם מתאימים לדברי פתיחה
עם זאת, רוב המשיבים (53%) אמרו שהיעדר ברכת פתיחה בכלל היא הדרך הגרועה ביותר לפתוח אימייל בנושא עבודה. בעוד היעדר ברכה יכול להיתפס כגסות או חוסר עניין, 37% אמרו שפתיחת המייל ב"לכל מאן דהוא" גם היא בחירה גרועה, אם מחליפה פנייה אישית.
אחרות הן "רק בודק/ת" (Just checking in) – עם 19% 5. "מאשר קבלה / מאשרת שקיבלתי את.." – 16%, "בהמשך לשיחתנו" – 15% . "מצפה לדעתך" (please advise) – עם 8%.
מבחינת שימוש בדגשים, אימוג'ים ופעולות אחרות אלו הכי מעצבנים:
1. שימוש בהדגשה של מילים ומשפטים – 67%
2. "נשיקות" – 65%
3. כיתוב אנשים לא קשורים – 63%
4. שימוש בסלנג, כמו OMG – 53%
5. שימוש ביותר מדי סימני קריאה – 52%
6. שליחת מייל ללא הגהה – 50%
7. מיילים ארוכים מדי – 29%
8. שימוש באימוג'ים – 29%
9. היעדר חתימת אימייל – 23%
10. שליחת אימייל פעמיים – 22%
11. שימוש בסמיילים – 22%
12. שימוש בפונטים צבעוניים – 21%
איך לכתוב מייל אפקטיבי
כדי לכתוב מייל אפקטיבי, קודם כול כתבו את נושא ההודעה. את תוכן ההודעה פתחו בפנייה אישית ולא מתחכמת. בתוכן ההודעה הקטינו שימוש בביטויי פתיחה וגשו ישר לעניין. אל תדרשו עדכונים תכופות. אלו יגיעו בזמן המתאים.
אימייל בתוך העבודה אינו סדנת קישוט. הימנעו מאימוג'ים, עודף סימני פיסוק והדגשות אלא אם כן לא ניתן להבין את ההודעה אחרת. כשאתם מכתבים, אל תכתבו את כל המשרד ואם אתם מכתבים כמה אנשים, הסתירו אותם ב-bcc. אל תשכחו לסיים את המכתב בברכה נאה וידידותית תוך אזכור שמכם והתפקיד שלכם.
סקר של אפליקציית מוביט מצא שרק 12% מהישראלים משתמשים באופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים באופן יומיומיי. על פי הדו"ח 7% משתמשים בכלי תחבורה אלה עד 3 פעמים בשבוע, 6% לפעמים (עד 5 פעמים בחודש), 10% השיבו שלעיתים רחוקות, כמה פעמים בשנה ואילו 64% השיבו כי מעולם לא השתמשו, על עף הזמינות. בבנגקוק 29.3% משתמשים בכלים זעירים באופן יומיומי, בג'קרטה 20.3%, ובמיאמי 19.5%, כך שתל אביב, על אף כניסה של ארבע חברות עם מודל שיתופי, מפגרת מאחור
36% הסבירו שהכלים מהירים יותר מהליכה, 19% השיבו כי אין איתם בעיות חניה, 16% טענו כי הם ידידותיים לסביבה, 15% השיבו כי קל למצוא אופניים/קורקינטים שיתופיים בעת הצורך ו-13% ציינו את נושא המחיר האטרקטיבי. 52% מהישראלים ציינו שהם נוסעים איתם ישירות אל מקום היעד, 33% ציינו שהם משתמשים בהם לשילוב עם תחבורה ציבורית עד לתחנת האוטובוס או מהתחנה למקום העבודה.
הדו"חמ בוסס על מיליוני תכנוני נסיעה אשר ביצעו משתמשי האפליקציה בשנת 2019 ב- 99 ערים ב-25 מדינות, כולל צפון ודרום אמריקה, אירופה, אסיה והפסיפיק, כולל ישראל.
הישראלים לא מחכים הכי הרבה לאוטובוס
עוד נמצא כי הישראלים ממתינים בממוצע כ- 14 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד (מקום 17 מתוך -25 מדינות). בתאילנד זמן ההמתנה הארוך ביותר (20 דקות) ובסינגפור זמן ההמתנה הכי קצר (8.44 דקות בלבד). רק כ- 10% מהישראלים הנוסעים בתחבורה הציבורית ממתינים פחות מ- 5 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד. במדד זה ישראל מדורגת במקום ה-23 מבין 25 המדינות שנבדקו. לעומת זאת, כמעט אחד מכל חמישה ישראלים (19.55%) ממתין לתחבורה הציבורית בכל יום בממוצע 20 דקות ויותר, במהלך כיוון נסיעה אחד.
מרחק ההליכה הממוצע של הישראלים בכיוון נסיעה אחד, אל התחנה, במהלך החלפות ומהתחנה האחרונה אל היעד הוא 655 מטרים. זה מציב את ישראל במקום הרביעי בדו"ח מבחינת מרחק ההליכה בכיוון נסיעה אחד. מרחק ההליכה הקצר ביותר נמדד בסינגפור (583 מטר), לאחר מכן אורוגוואי (613 מטר) וארגנטינה (636 מטר). במקום האחרון איחוד האמירויות עם מרחק הליכה של 1.2 ק"מ.
מנתוני מוביט ל-2019 עולה כי 36% מהישראלים אינם מחליפים אמצעי תחבורה או קווים כלל במהלך נסיעתם, ישראל ממוקמת במקום ה-10 מתוך 25 בדירוג העולמי במדד זה. 46% מהישראלים מבצעים החלפה אחת ועושים שימוש בשני קווים או אמצעי תחבורה אחרים במהלך נסיעה ממוצעת, ואילו 18% עושים שימוש בלפחות שלושה קווים או אמצעי תחבורה שונים במהלך נסיעה ממוצעת.
בתשובה לשאלה "מה יעודד אותך להשתמש בתחבורה הציבורית לעיתים תכופות יותר?", השיבו 16% מהנשאלים כי תדירות גבוהה יותר של תחבורה ציבורית וקיצור זמן ההמתנה בתחנות יובילו אותם להשתמש יותר בתחבורה ציבורית. 13% השיבו כי קיצור זמן הנסיעה, 12% השיבו כי דיוק ואמינות בזמנים בהתאם ללוח הזמנים המתפרסם, 10% השיבו כי הוספה של קווים ישירים ליעד ופחות החלפות, 7% השיבו כי תחנות קרובות יותר לבית או למקום העבודה שיפחיתו את זמן ההליכה אל ומהתחנה, 6% השיבו כי שיפור הנוחות ו- 4% השיבו כי הגברת הניקיון באוטובוסים ובתחנות ההמתנה.
מדד המחירים לצרכן: שיעור ההוצאה על דיור ירד, על תחבורה ותקשורת עלה
התחבורה הציבורית – ישראל לעומת העולם
מעודכן ל-01/2020
כיום המאבק העיקרי של העצמאים הוא שיכירו בהם וישוו את זכויתיהם של העצמאים לזכויותיהם של השכירים, ואם לא לפחות שיקלו את עול המיסים. אחד ההיבטים הבולטים של המאבק הוא קבוצת אני שולמן. באירופה כבר הבינו שכל אזרחי המדינה צריכים רשת ביטחון סוציאלית ואי אפשר לבנות על עסקים קטנים שרק ישלמו מסים ויעסיקו את רוב העובדים.
ב-2010 המליץ האיחוד האירופי למדינות הארגון להשוות את הזכויות הסוציאליות של העצמאים לאלה של השכירים .ב-2017 הפרלמנט האירופי אימץ 20 עקרונות זכויות סוציאליות, שאחד מהם קובע ש"העובדים השכירים והעובדים העצמאים זכאים לביטחון סוציאלי ברמה נאותה ובתנאים דומים". כך כבר כמה מדינות באירופה פעלו לצמצם את הפערים בזכויות בין העצמאים לשכירים
בלגיה
בבלגיה בינואר 2018 צומצמה תקופת ההמתנה לקבלת דמי פגיעה לעובד עצמאי, מחודש ל-14 יום. תיקון זה מטרתו לצמצם את הפער בין עצמאים לשכירים, שזכאים לדמי פגיעה ללא ימי המתנה.
ספרד
בספרד בסוף 2017 החלה ממשלת ספרד לדון בצעדים לעידוד תעסוקה של עצמאים, המהווים, כמו בחלקים גדולים בעולם, שיעור הולך וגדל בכוח העבודה הספרדי. אחד הצעדים הנדונים הוא הורדת נטל דמי הביטוח לעצמאים, שכיום הוא מעל 80%, לעומת 30% לשכירים. גם ההכנסה המינימלית לתשלום דמי ביטוח בספרד גבוהה יותר לעצמאי לעומת שכיר ועומדת על 893 אירו לחודש לעומת 858 אירו לחודש לשכיר.
פינלנד
בפינלנד ביטוח אבטלה ממלכתי וחובה לעצמאי. זה קיים בנוסף רק באיסלנד ובצ'כיה. בתחילת 2018 יזמה ממשלת פינלנד תיקון בחוק המשפר את תנאי הזכאות לדמי אבטלה לעצמאי שיש לו גם הכנסה כשכיר. התיקון הוא חלק מרפורמה שנועדה לעודד תעסוקה של עצמאים, להתחשב יותר בצורות העבודה החדשות ולאפשר מעבר ממעמד של עצמאי למעמד של שכיר ולהפך, מבלי לאבד את הזכויות בדמי אבטלה. לדוגמה, מובטל שנעשה עצמאי יוכל להוסיף לקבל דמי אבטלה, ומובטל שעבד בעבודה חלקית כשכיר ובעבודה חלקית כעצמאי יהיה זכאי לדמי אבטלה מוגדלים.
צרפת
עד סוף 2017 הביטחון הסוציאלי של השכירים ושל העצמאים היה מנוהל בנפרד, על ידי שני מוסדות שונים. בינואר 2018 אוחדו שתי המערכות, והמוסד האחראי על השכירים קיבל את האחריות גם על העצמאים. מטרת האיחוד היתה להשוות בתוך שנתיים את הזכויות הסוציאליות של עצמאים לאלה של שכירים, כולל זכאות לדמי אבטלה לעובד עצמאי.
בריטניה
בבריטניה אין לעצמאים כמעט זכויות, למעט ביטוחי בריאות ואחריות לבטיחות שלהם ובמקרים מסוימים זכויות נגד אפליה. לאחרונה הוצע שתהיה הפרדה בין עובדים עצמאים לעובדי כלכלת חלטורה, כמו נהגי אובר ושליחי וולט, ותנאי האחרונים יושוו יותר לתנאי השכירים. העיקרון המנחה בבריטניה שהעצמאים קובעים את התנאים שלהם בחוזה.
כל הזכויות שלכם שחייבים לממש עד תום שנת המס
מהי קבוצת אני שולמן והאם היא הולכת לפתור את בעיות העצמאים בישראל
זכויות עובדים בחגים ובחול המועד תש"פ
מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש דצמבר ב-1.0 נקודות לרמה של 52.8 נקודות. ירידה חלה הן בהזמנות ליצוא והן בהזמנות לשוק המקומי. רכיב התעסוקה מצביע מזה חודשיים על התכווצות בפעילות. מנגד, רכיב תפוקות הייצור עלה ב-1.7 נקודות לרמה של 56.1 נקודות.
מה זה מדד מנהלי הרכש?זהו מדד שנועד להצביע על מגמות המשק ומסתמך על העוסקים בתפקידי הרכישה מסַפקים והפעולות הנוספות הכרוכות בה (תיעוד, ביקורת וכד'). במדד משקללים מרכיבים שונים, בהם: ביקושים מקומיים; ביקושים ליצוא; מלאי מוצרים מוגמרים; תעסוקה; תפוקת הייצור; מחירים; מלאי חומרי גלם, מחירי רכישה וזמני אספקה.
.המדד מורכב מתת המדדים הבאים: מוצרים חדשים (30%), ייצור ( 25%), תעסוקה (20%), משלוחים (15%) ומלאים (10%)
מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, ירד בחודש דצמבר ב-0.2 נקודות לרמה של 50.1 נקודות. רמת המדד קרובה לגבול המפריד בין התכווצות להתרחבות בפעילות התעשייתית. בארה"ב מתפרסמים שני מדדי מנהלי רכש והם מצביעים עתה על מגמות הפוכות – זה שמשתקלל במדד הגלובלי מצביע על התרחבות והשני (ISM) מראה התכווצות בפעילות. מדדי מנהלי הרכש באירופה הצביעו על התכווצות חדה בפעילות התעשייתית בדצמבר – בגוש האירו, המדד שב לרדת והגיע לרמה של 46.3 נקודות והוא מצביע מה אחד-עשר חודשים על התכווצות בפעילות. בגרמניה ירד המדד לרמה של 43.7 נקודות – והשלים שנה של מדד הנמוך מ-50 נקודות. גם בבריטניה נרשמה ירידה במדד לרמה של 47.5 נקודות – זהו החודש השמיני ברציפות שהמדד מתחת לרמת ה-50 נקודות. בסין המדד ירד לרמה של 51.5 נקודות.
לפי כלכלני בנק הפועלים מדד מנהלי הרכש בישראל אמנם ירד בדצמבר, אך הוא עדיין מצביע על התרחבות בפעילות זה ארבעה חודשים. רמת מדד מנהלי הרכש מאותתת על עלייה מתונה בייצור התעשייתי, שנשענת יותר על ההזמנות המקומיות.
ההזמנות ליצוא ירדו ב- 3.9 נקודות ועברו להצביע על התכווצות. על אף חתימת השלב הראשון בהסכם הסחר בין ארה"ב לבין סין, ענף התעשייה בעולם נותר פגיע, והחולשה ניכרת גם ביצוא התעשייתי של ישראל – נתוני המגמה מצביעים על ירידה של 6.9% בשלושת החודשים האחרונים במונחים שנתיים, זאת בהמשך לירידה של 10.6% בחודשים יולי-ספטמבר 2019. ירידה נרשמה גם ביבוא חומרי גלם.
תקופה של חשש לאינפלציה, המחירים המשולמים ומשלוחי המכירות לעתים קובעים את תגובת האג"חים לדו"ח.
.
שנת 2019 הייתה שנה טובה לשווקים עם עליות הן בשוקי המניות והן באג"ח, כך קרנות ההשתלמות סיימו את השנה עם תשואה מצטברת של 12.3% בממוצע. נזכיר כי בשנה שעברה דצמבר היה חודש מר עם ירידה בכל הקרנות למעט עלייה בהלמן-אלדובי.
במקום הראשון ל-2019 אלטשולר שחם, עם תשואה מצטברת של 15.25% ב־2019. בדצמבר זכה לתשואה של 0.74%, בעוד ממוצע התשואה לאותו חודש עמד על 0.83%. בתחתית טבלת התשואות השנתית ניצבת חברת הביטוח הראל, שקרן ההשתלמות שלה הניבה תשואה של 11.8% ב־2019, ובדצמבר תשואה של 0.73%.
התשואה הנמוכה בדצמבר נרשמה בבית ההשקעות אנליסט, עם 0.54%, שסיים דווקא את השנה במקום השני בתשואה של 13.44% – שני אחרי אלטשולר שחם ומעל לממוצע השנתי.
עוד בלטו ילין לפידות – שגם סיפק תשואה מתחת לממוצע בדצמבר; והפניקס אקסלנס שהציג את התשואה הטובה ביותר בדצמבר וכן בלטו גם בתשואה הכוללת ב-2019. במבחן ארוך הטווח ל-3 שנים, אלטשולר שחם והפניקס אקסלנס מובילים בתשואות.
הפניקס אקסלנס מובילה את הדירוג החודשי עם תשואה של 1.23% בדצמבר, כשגם ב-2019 הייתה התשואה בין הגבוהות והגיעה ל-12.84%. החל ממחצית 2019 אוחדה חברת הפניקס פנסיה עם חברת אקסלנס גמל והשתלמות לחברה ממוזגת תחת השם "הפניקס אקסלנס פנסיה וגמל", בניהולו של אורי קיסוס, המכהן כמנכ"ל החברה החל מתחילת יולי השנה. באותה עת הובילה החברה את הדירוג החצי שנתי עם תשואה של כ-2% בחודש יוני.
איך באלטשולר עשו זאת? דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם, סיפר לתקשורת: "התמקדנו בנדל"ן מניב בישראל ובארה"ב, שם נמצא חלק גדול מהפורטפוליו שלנו, שרכיב גדול ממנו הוא בטכנולוגיה. השקעה ישירה במדד S&P500 מאפשרת היום בהגדרה רכיב גדול בתחום הטכנולוגיה. המשכנו להתמקד במזרח, בסין, שבשנה שעברה היתה לנו קצת לרועץ אבל השנה תיקנה יפה. מדובר במניות המדד הגדול בסין, בדגש על חברות שמתמקדות בצריכה פנימית".
בגזרת האג"ח: "ישבנו במח"מ יחסית ארוך בישראל, אג"ח ממשלתיות, וזה שיחק לטובתנו. היו ירידות תשואות אגרסיבית – בעקום התשואות בכלל, אבל במיוחד בחלק הארוך מאוד, וזה תרם תשואה מאוד משמעותית לתיק".
"תוצאות 2019 הן תולדה של מהלכים אסטרטגיים שהתממשו באמצעות התמדה. האסטרטגיה שלנו עבדה טוב אבל אף אחד לא ציפה שזה יגיע לעוצמות כאלה. קרו בשנה הזו כמה אירועים שאיש לא צפה, ובהם שהשוק האמריקאי יעשה מעל 30%, ושתשואות האג"ח במח"מ ארוך יירדו כל כך הרבה. חלק מהעלייה היא ריבאונד לירידות החדות של סוף 2018, לאחר התנהלות קצת מוזרה של הפדרל ריזרב, שנשמע קצת מבולבל בקשר להעלאת הריבית. השוק הגיב אז בירידה מאוד חזקה. בפברואר 2019 הוא כבר נשמע אחרת, והשווקים תיקנו חזרה".
נזכיר כי 2018 הסתיימה עם אי ודאות בעקבות החרפת מלחמת הסחר, ואילו 2019 הסתיימה בכיוון ההפוך עם גיבוש השלב הראשון בהסכם הסחר בין המעצמות.
ההבדלים בין אלטשולר לאחרות נובעים בעיקר מגודל תיק המניות שהחזיקה כל אחת, מהמח"מ של האחזקות ומגודל התיק הלא סחיר. המניות עלו בכ־25%, האג"ח הסחירות בכ־10% והנכסים הלא סחירים נתנו פחות. כך שמי שהחזיקה במח"מ גבוה יותר הרוויחה יותר, כמו גם מי שהחזיקה יותר מניות; ומי שהחזיקה השנה בתיק לא סחיר גדול – הרוויחה פחות, כי הם לא עלו מהר כמו המניות, ולא תיפקדו בקצב של 25% בשנה"
בכל מקרה מסתמן כי 2020 לא תהיה כמו 2019 ותהיה רגיעה בשווקים.
כל קרנות ההשלתמות הפסידו ב-2018, למעט הלמן אלדובי
עלייה של 11.4% בקרנות ההשתלמות – מי הקרן המובילה?
לאחר שנים של התמהמויות ועיכובים הפרטת נמל חיפה יוצאת לדרך. שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' יגישו ביום ראשון הקרוב לאישור וועדת השרים להפרטה את התכנית להפרטת חברת נמל חיפה. לאחר מכן יידרש אישור היועץ המשפטי לממשלה משום שמדובר בממשלת מעבר.
על-פי המתווה המוצע תמכור המדינה את כל המניות בחברת הנמל למשקיע אסטרטגי שיתחייב להשקיע בחברה מיליארד שקל. כמו כן המשקיע יצטרך לעמוד בקריטריונים כמו חוסן פיננסי או ניסיון בתחום המכולות או בתחום השינוע הימי.
כך ייקבעו תנאי סף שידרשו ניסיון בהפעלת טרמינלים של מכולות בהיקף דומה לזה של נמל אשדוד. הליך המכירה ינוהל על-ידי רשות החברות הממשלתיות באוצר, אולם שר האוצר ימנה שני נציגים למשרד התחבורה שישמשו משקיפים בהליך המכירה.
400 מיליון שקל מתוך סכום ההשקעה יוקצה לפיתוח תשתיות וציוד לנמל, כולל לביצוע תוכנית ההשקעות בתשתיות החברה. שאר ההשקעה תשמש את החברה ליעדים נוספים, כולל מימון תכניות פרישה לעובדים. בהתאם השימוש ביתרת סכום ההשקעה ישפר את האיתנות הפיננסית של החברה.
כל סכום שרוכש החברה יסכים לשלם מעבר ל-1 מיליארד השקלים יישאר בקופת המדינה. עובדי חברת הנמל צפויים לקבל מענק הפרטה שישולם לאחר השלמת הליך המכירה.
המתווה שיוגש לאישור וועדת השרים כולל הוראות מיוחדות למקרה שמדינה זרה תבקש להשתתף במכרז לרכישת הנמל, זאת על-רקע הערכות כי סין תרצה לרכוש את הנמל כדי סינרגיה עם נמל המפרץ השכן שיופעל על-ידי חברת SIPG. כך למשל נקבע בנוסח הצעת המחליטים כי כי מדינה זרה או תאגיד בשליטת מדינה זרה לא יהיו רשאים לרכוש את החברה אלא באישור שרי האוצר והתחבורה ולאחר שאלה יתייעצו עם גורמי ביטחון.
בתוך כך השבוע הגישה תנועת אומץ עתירה בנוגע להסכם של נמל חיפה עם המדינה. התנועה דורשת לבטל את ההסכם משום שמדובר בנכס חיוני ואסטרטגי למדינת ישראל.
הדרישה עבור הפרטת נמל חיפה: מיליארד שקל
ביקושים של כ-4 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח של חברת נמלי ישראל
סיפורנו מתחיל לפני שש שנים כאשר נתפס נהג הנוהג בפסילה, ללא רישיון נהיגה או רכב תקפים ואף ללא פוליסת ביטוח. העונשים הצפווים לנהג בפסילה הם מאסר בפועל ושלילה לתקופה ארוכה יותר. אלא שבמקרה שלנו הנהג לא הורשע והשופט קיבל את עמדת ההגנה כי יש לבטל את האישום בדבר נהיגה בפסילה ולהתחשב בנסיבותיו האישיות, של הנאשם המתפרנס מנהיגה, ובשיהוי מצד המדינה וגזר עליו רק מאסר על תנאי וקנס של 1,500 שקל בלבד.
כתב האישום הוגש רק לפני שנתיים, ארבע שנים לאחר המקרה. הנאשם עתר לביטול כתב האישום מחמת התיישנות. ההגנה טענה שהוא לא זומן לחקירה ולא נשלחה לו הודעה על ביצוע העבירות במהלך השנה שלאחר ביצוען, כפי שדורש החוק.
עוד טענה ההגנה כי נמנע מהנאשם לצרף תיק זה לתיק תעבורה אחר שהתנהל נגדו ב-2015 והוא הסיק שהעניין נפתר. עם ההתיישנות, לפי הטענות, הנאשם יתקשה להמציא ראיות.
השופט קיבל את טענת ההגנה והורה על מחיקת העבירה של נהיגה בזמן פסילה (העבירה החמורה ביותר) מכתב האישום בשל התיישנות. השופט מצא כי הוכח כי הנאשם קיבל הזמנה לדין וכתב אישום ביחס לעבירות הקלות יותר אך לא בקשר לעבירת הנהיגה בזמן פסילה.
״צודקת ההגנה שלא די בעובדה שבתיק מצויות הזמנות לחקירה ועל המאשימה להוכיח, ולו לכאורה, שאותן הזמנות אכן נשלחו לנאשם״, כתב.
הורשע בעבירות הקלות
כמו כן הנהג הודה והורשע בעבירות הקלות של נהיגה ללא רישיון רכב ונהיגה תקפים וללא ביטוח. המדינה דרשה להטיל עליו פסילה בפועל לתקופה שלא תפחת מ-10 חודשים, וציינה כי לחובתו 31 הרשעות קודמות.
הסנגור הדגיש את השיהוי בהגשת כתב האישום וטען שהנאשם עבר שיקום מלא, הוציא את עצמו מהמצוקה הכלכלית וחידש את הרישיונות. בנוסף הנאשם עובד כנהג בפועל והוא אב לארבעה ילדים, כך שפסילה תפגע בפרנסתו, טען הסנגור. השופט קיבל את עמדה זו. הוא ציין כי באופן רגיל היה משית על הנאשם מספר חודשי פסילה בפועל אך לנוכח השיהוי ״הניכר והחריג״ בתיק ונסיבותיו האישיות של הנהג יש להימנע מכך.
בסופו של דבר גזר השופט על הנאשם פסילה על תנאי וקנס בסך 1,500 שקל שישולם בחמישה תשלומים.
עבירת נהיגה ללא רישיון תלויה בנסיבות המקרה
השופטת התחשבה במשפחת הנהג העבריין וויתרה על מאסר
פרצת אבטחה חמורה בוווינדוז התגלתה אתמול בידי ה-NSA (סוכנות מודיעין האותות של ארה"ב). החמור שבליקויי האבטחה זוהה ברכיב הצפנה של ווינדוס. הרכיב קיים בכל מערכת חלונות מאז תקופת ווינדוס NT והועבר לכל גרסה של מערכת ההפעלה מאז. היתה זו סוכנות הביון האמריקאית שהתריעה על הבעיות למיקרוסופט וזו הזדרזה להשיק עדכון אבטחה שזמין להורדה כבר כעת.
מי שאין לו הגדרת עדכון אוטומטי צריך להיכנס להגדרות->אבטחה ועדכון->בדיקת זמינות עדכונים. אם העדכון זמין הוא יורד אוטומטית וההמלצה של כל גורמי המקצוע היא לא להסס או להמתין ולעדכן בהקדם.
החשש הוא שהפעם מדובר בפחד מפני מתקפת סייבר איראנית. החיסול של קסאם סולימאני גרם לכמה איומים מצד טהראן. גורמי ביון מעריכים שהתגובה האמיתית תגיע דרך אמצעי סייבר התקפי. איראן פיתחה בשנים האחרונות יכולות סייבר התקפי מרשימות. על פי ממצאים של צ'ק פוינט, היקף התקיפות לא עלה מיד לאחר החיסול. נמצא שכ-35 ארגונים – הרוב אמריקאיים, טורקים וישראלים – הותקפו.
בתוך כך השבוע הופסקו עדכוני האבטחה לחלונות 7. כך שהמשתמשים של הגרסה הישנה חשופים יותר בעיות אבטחה ועליהם לעדכן לחלונות 10.
חדש ממיקרוסופט: אפליקציה שפותרת משוואות במתמטיקה
חלונות 7 לא תתעדכן – איך לשדרג לחלונות 10
התקלה בחלונות 10 התגלתה כמתוכננת
עליה של 0.2% במדד מחירי תשומה בבנייה למגורים בדצמבר 2019 – דמד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בשנת 2019 ב-1.1%.
אין שינוי במדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים בדצמבר 2019. אין שינוי במדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ומשרדים בשנת 2019.
אין שינוי במדד מחירי תשומה בסלילה וגישור בדצמבר 2019. אין שינוי במדד מחירי תשומה בסלילה וגישור בשנת 2019.
עליה של 0.1% במדד מחירי תשומה בחקלאות בדצמבר 2019. מדד מחירי תשומה בחקלאות ירד בשנת 2019 ב-0.6%.
ירידה של 0.1% במדד מחירי תשומה באוטובוסים של כלל האוכלוסייה בדצמבר 2019. מדד מחירי תשומה באוטובוסים של כלל האוכלוסייה עלה בשנת 2019 ב-1.0%
עליה של 0.6% במדד מחירי תשומה באוטובוסים של זכייניות בדצמבר 2019. מדד מחירי תשומה באוטובוסים של זכייניות עלה בשנת 2019 ב-1.8%
ירידה של 0.3% במדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים בדצמבר 2019. מדד מחירי תשומה באוטובוסים זעירים עלה בשנת 2019 ב-0.6%
עליה של 0.2% במדד מחירי תשומה בבנייה למגורים בדצמבר 2019
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש דצמבר 2019 ב-0.2% והגיע ל-114.5 נקודות לעומת 114.3 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.2% והגיע ל-106.5 נקודות.
חומרים ומוצרים – בחודש דצמבר 2019 עלה מדד מחירי חומרים ומוצרים ב-0.3%. מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי שיש (ב-1.4%), אריחי קיר ורצפה (ב-1.3%), טיט (ב-1.2%) ובטון מובא (ב-1.0%). לעומת זאת, נמשכת מגמת הירידה במחירי ברזל לבנייה (ב-1.9%) ורשתות ברזל (ב-1.3%). כמו כן ירדו מחירי מדרגות (ב-1.4%).
שכירת ציוד ורכב והוצאות כלליות – מדד מחירי שכירת ציוד ורכב עלה ב-0.1% ומדד הוצאות כלליות ירד בחודש דצמבר 2019 ב-0.1%.
שכר עבודה – מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה בחודש דצמבר 2019 ב-0.2%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים, לפי פרקי הבנייה – מבין השינויים במדדים של פרקי הבניה בחודש דצמבר 2019 יש לציין עליית מחיר של 0.7% בכל אחד מהפרקים איטום וריצוף וחיפוי. לעומת זאת, ירד המדד לפרק מעליות ב-0.7%.
מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים נותר בחודש דצמבר 2019 ללא שינוי ועמד על 107.3 נקודות (על בסיס ינואר 2012 = 100.0 נקודות). מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה בחודש דצמבר 2019, יש לציין עליית מחירים של 0.6% בפרק רכיבים טרומיים. בשאר פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד 0.5%.
מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור נותר בחודש דצמבר 2019 ללא שינוי ועמד על 124.6 נקודות (על בסיס ינואר 2010 =100.0 נקודות). מדד מחירי תשומה בסלילה ללא גישור עלה בחודש דצמבר 2019 ב-0.1%.
חומרים – בחודש דצמבר 2019 עלו במיוחד מחירי קורות ומקטעים לגשרים (ב-1.2%) ובטון מובא לסוגיו (ב-1.0%). לעומת זאת יריד מחירי מוטות ורשתןת פלדה ואביזרי מתכת שונים (ב-1.8%) וחומרי מחצבה אחרים כגון: שברי אבן, פסולת מחצבה וכד' (ב-0.8%).
שכירת ציוד – מדד מחירי שכירת ציוד עלה ב-0.2%.
שכר עבודה – מדד מחירי שכר העבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.1%.
מדד מחירי תשומה בסלילה וגישור, לפי פרקי עבודה – בכל פרקי עבודות הסלילה נרשמו בחודש דצמבר 2019 תנודות מחירים של עד 0.5%
מדד מחירי תשומה בענף החקלאות עלה בחודש דצמבר 2019 ב-0.1% והגיע ל-177.7 נקודות לעומת 177.5 נקודות בחודש קודם (הבסיס: ממוצע 2000=100 נקודות).
מדד מחירי תשומות בגידולים צמחיים עלה ב-0.2% ומדד מחירי תשומות בבעלי חיים עלה ב-0.1%.
בחודש דצמבר 2019 עלו מחירי שונות (הנהלת חשבונות, שירותי מחשב, צרכי משרד וכו') ב-0.8%, דלק, שמנים וחשמל ב-0.7%, עלות עבודה שכירה ב-0.3% ומכונות, רכב, ציוד, חלפים וכלי עבודה ושירותים ווטרינריים ותרופות ב-0.1% כל אחד.
לעומת זאת, ירדו מחירי חומרי הדברה ב-0.5%, זרעים, פקעות ושתילים ב-0.4%, דשנים וזבלים ב-0.3% ומספוא לבעלי חיים, חומרי אריזה ואריזות וחומרי בנייה למבנים חקלאיים וכיסויים פלסטיים ב-0.1% כל אחד.
מדד מחירי אפרוחים, מים, הובלה שכורה, ביטוח, מיסים ואגרות ודמי חכירה נותרו בחודש דצמבר 2019 ללא שינוי.
אחוז השינוי במדד מחירי תשומה בבנייה למגורים לפי קבוצות ראשיות
השוואות שנתיות לשנים 2018 ו-2019
| קבוצה ראשית | 2018
אחוזי שינוי |
תרומה באחוזים | 2019 אחוזי שינוי | תרומה באחוזים |
| מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים | 2.0 | 2.0 | 1.1 | 1.1 |
| חומרים ומוצרים – סך כולל | 1.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 |
| שכר עבודה | 3.1 | 1.4 | 1.7 | 0.8 |
| שכירת ציוד ורכב | -0.9 | 0.0 | 1.2 | 0.1 |
| הוצאות כלליות | 2.8 | 0.0 | 1.6 | 0.0 |
פריצה משמעותית בין ארה"ב לסין. השתיים חתמו על הסכם סחר בנוכחות שני הנשיאים, שלפיו סין תתחייב בשנתים הבאות לרכוש סחורות ושירותים אמרקניים, שיגדילו את היצוא לסין ב-200 מיליארד דולר.
סין הסכימה לקנות שירותים וסחורות מחוואים אמריקאים, מוסדות אנרגיה ותעשייה. החוואים לסדם צפווים לגידול ביצוא לסין, מ-24 מיליארד דולר ל-40 מיליארד דולר.
מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש דצמבר 2019.עליית מחירים בולטת נרשמה בסעיף הלבשה בשיעור של 1.6%.ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים 3.7%- ותרבות ובידור 1.5%-. בשנת 2019 עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.6%.
שינוי במחירי שוק הדירות (אינו חלק ממדד המחירים לצרכן):
מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר 2019 – נובמבר 2019 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ספטמבר 2019 – אוקטובר 2019, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.5% ובכך השלימו עלייה של 3.4% , לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוקטובר 2018 – נובמבר 2018).
בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים אוקטובר 2019 – נובמבר 2019 לעומת החודשים ספטמבר 2019 – אוקטובר 2019, נמצאו עליות מחירים במחוזות: תל אביב 1.5%, צפון 0.7%, מרכז 0.3%; לעומתן, ירידות מחירים נרשמו במחוזות: דרום וירושלים 0.6% כל אחד, וחיפה 0.1%.
בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אוקטובר 2019 – נובמבר 2019 לעומת אוקטובר 2018 – נובמבר 2018, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות, כאשר הבולטות שבהן נרשמו במחוזות: תל אביב 5.0%, צפון 4.1% וירושלים 2.8%.
במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהן עלו בחודשים אוקטובר 2019 – נובמבר 2019 לעומת ספטמבר 2019 – אוקטובר 2019 ב-0.4%. אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 48.6% בהשוואה ל-51.5% בתקופה הקודמת (ספטמבר 2019 – אוקטובר 2019).
מהשוואות העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אוקטובר 2019 – נובמבר 2019 לעומת אוקטובר 2018 – נובמבר 2018, נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-4.2%.