מובייל וגאדג'טים    

איך מזהים פייק ניוז

 

מעודכן ל-04/2019

בדקו מקור, בדקו את המחבר, האם הכותרת מתאימה לידיעה, ממתי היא – טיפים לגילוי פייק ניוז

פייק ניוז הפכו היום ליותר מסתם גחמה של ילדים, אלא לדברים שיש להם השפעה של ממש. כך למשל הודעות פייק ניוז בוואטסאפ הובילו למקרי רצח בהודו, ככלי פוליטי הפייק ניוז הפכו למרכז התעמולה, יודע כל מי שנכח בבחירות האחרונות בישראל. בעוד רשתות כמו וואטסאפ ופייסבוק מנסות להילחם באמצעות אלגורתימים המזהים מקורות או מגבילים את מספר הנמענים, אי אפשר להתחמק מחשיבותו של השכל הישר. האם מדובר בהודעה סנציונית שנועדה כדי שנשתף אותה בכעס או שמדובר בהודעה מבוססת ומתונה עם כמה שיותר מקורות אמינים? אז איך מזהים?

מה זה פייק ניוז

פייק ניוז הן חדשות מזויפות שמופצות במכוון מתוך אינטרס ליצור רווח, בין אם כלכלי, פוליטי, עסקי, חברתי או תדמיתי. פעמים רבות פייק ניוז משמשות כ"מלכודות קליקים" (קליק בייט), כלומר ידיעות שמושכות את העין ומופצות אך ורק במטרה להגדיל את תנועת הגולשים שנכנסים לאתר שפירסם את הידיעה הכוזבת ונחשפים למודעות המפורסמות בו.

השיטות לגילוי פייק ניוז

בדיקת מקורות: האם הידיעה פורסמה רק ברשתות החברתיות או גם בעוד מקורות ותיקים ומהימנים יותר? אם היא פורסמה באתר, מה אנחנו יודעים עליו? האם יש אודות ופרטי יצירת קשר? האם פרטי יצירת הקשר נראים לנו אמינים? האם יוחסו לו בעבר הודעות שקריות? האם השם חשוד, דומה לשם של אתר חדשות מרכזי? לא תמיד מדובר בפייק ניוז, ייתכן גם שמדובר באתר סאטירי. אפילו כלי תקשורת אמינים נפלו במלכודות הללו כשרצו להעלות חדשות מהר.

הכותרת: האם הכותרת מגלה מידע או מסתירה אותו? אם היא מסתירה, הרבה פעמים זה רק כדי שנלחץ והכתבה פחות מותאימה לכותרת. או שהמידע חלקי. תמרורי אזהרה הם כותרות מפחידות מדי או מעצבנות מדי שהסיכוי להתממשותן נמוך, כמו כדור הארץ יושמד מחר או התגלה ציאניד בבמבה.

מי המחבר: כתבה ללא קרדיט היא מיד חשודה. ואם יש שם, בחיפוש נמצא אותו? מה הרקע שלו? מה הידע שלו? מה היו הכתבות הקודמות שלו, וגם כאן, האם התגלה בעבר כי פרסם כתבות שקריות?

קריאה מעמיקה בידיעה:  האם הפרטים בידיעה הגיוניים? האם יש בהם סתירות? האם הוצג רק צד אחד בלי אפשרויות תגובה?

תמונות: מאיפה הגיעו התמונות? האם התמונות מציגות תמונות  מציאות חלקית במבט קרוב יותר? האם לא מדובר בעיבוד תמונה? האם הוצאו מהקשרן? למשל במערכת הבחירות האחרונה הוצגה תמונה של בני גנץ, כאילו מניח יד לחנוק מישהו. ממבט קרוב נראה שכלל לא מדובר ביד שלו ואין שום חניקה.

תאריך: הרבה פעמים פייק ניוז יכולים להיות נכונים אבל נכונים לארבע שנים קודם. כך למשל אין לכם מה לחשוש משפעת חזירים.

הכתיבה: שימו לב לסוג הכתיבה, האם ערוכה ומעובדת, האם נראה שכמה עיניים עברו עליה או שמדובר במשהו יותר צעקני ועם יותר שגיאות?

כללי מניעה

בכל מקרה, גם לכם יש אחריות. אם אתם משתפים ידיעה שלא נבדקה, אתם שותפים לפייק ניוז כמו יוצר הידיעה. שימו לב מראש את מי אתם מאשרים למשל בפייסבוק. האם הדף שלו מכיל כמה פוסטים או מעט? כל כמה זמן מתעדכן? כמה תמונות יש לו? פרופיל דל ייתכן שהוקם רק עבור יצירת הפייק ניוז.

איך נלחמים בוואטסאפ בפייק ניוז

מארק צוקרברג והאסטרטגיה של פייסבוק

אפשר לבחור מי רשאי להזמין אתכם לקבוצת וואטסאפ – עכשיו זה רשמי