הפיקוח על הבנקים הטיל קנסות על בנק דיסקונט ועל חברת לאומי קארד בשל פרסומות לשיווק אשראי שאינן עומדות בדרישות החוק
בתאריך 1.6.17 נכנס לתוקפו התיקון לחוק הבנקאות,, המחייב תאגידים בנקאיים לצרף למודעות הפרסומת ולדרכי השיווק השונות המעודדות נטילת הלוואה על ידי הלקוח, אזהרה בנוסח זה: "אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל".
הוראה דומה הוחלה גם על נותני אשראי חוץ-בנקאיים בחקיקה הרלוונטית להם. החוק נועד לגרום לצרכנים, שלא כולם בעלי ידע והבנה פיננסיים, לשקול את יכולתם לפרוע את ההלוואה, ולהגביר את המודעות להשלכות הכלכליות שעשויות להתרחש כתוצאה מאי עמידה בהחזר ההלוואה. חשיבות החוק מתחדדת לנוכח הגידול המהיר באשראי הצרכני שחל בשנים האחרונות מבנקים ומגופים חוץ-בנקאיים, אשר מגדיל את הסיכון למשקי הבית בתחום זה.
האשראי הצרכני נמצא במוקד העבודה של הפיקוח על הבנקים בשנים האחרונות. הפיקוח רואה חשיבות רבה בשיווק הוגן של אשראי צרכני, ופועל כדי למנוע שיווק אגרסיבי ודחיפת אשראי ללקוחות. עם זאת, הבנקים עדיין משווקים באופן אגרסיבי הלוואות.
בביקורת שביצע הפיקוח על הבנקים בדיקת אכיפה בכל הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, כדי לבחון האם הם פועלים בהתאם לתיקון לחוק, נמצא שבנק דיסקונט וחברת לאומי קארד לא עמדו בהוראת החוק.
הפיקוח על הבנקים הטיל עליהם עיצום כספי בסך 750,000 שקל ו-1,500,000 שקל בהתאמה, בשל פרסום סרטונים שיווקיים, המעודדים נטילת הלוואות, ללא צירוף אזהרה כנדרש.
בהתאם לחוק, סכום העיצום הכספי המקסימאלי שניתן להטיל בגין הפרה מסוג זה הינו 750,000 ₪. בבנק דיסקונט הסכום מתייחס להפרה אחת, בגין פרסומת אחת, ובחברת לאומי קארד – בשתי הפרות בגין שתי פרסומות. בשני המקרים הוטל עיצום כספי בסכום המקסימאלי שאפשרי לפי החוק. על אף שנמצאו הפרות, הפיקוח התרשם ששני הגופים נקטו פעולות לתיקון הליקויים שעלו מבדיקת האכיפה ולמניעת הישנותם, והשקיעו משאבים לצורך הטמעת התיקון לחוק.
ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים: "הפיקוח על הבנקים פועל במגוון כלים כדי להבטיח שיווק הוגן של אשראי צרכני. העיצומים נועדו להעביר מסר ברור לכל המלווים, שעליהם להבטיח שיווק אחראי של אשראי למשקי בית. בעוד שהתחרות והזמינות של אשראי צרכני גדלים ויש בכך יתרונות למשקי בית, שיווק פרואקטיבי של אשראי מגלם גם סיכונים למשקי הבית, ובפרט למשקי בית בעלי יכולת כלכלית מוגבלת, שעלולים להתפתות ליטול אשראי בהיקף גבוה מידי ביחס ליכולתם".
סופרפארם נותנת לכם הלוואות – יתרונות וחסרונות
חוק נתוני אשראי – איך זה יעזור לכם לקבל הלוואות בריבית טובה?
הפיקוח על הבנקים: אין מתן אשראי למי שלא מסוגל להחזיר את החוב
הלוואה חוץ בנקאית – איך לוקחים? ממי לוקחים? כל מה שצריך לדעת
מעודכן ל-01/2019
הרפורמה בצ'קים – צ'ק פתוח יוגבל ב-5,000 שקל; מגבלות על הסבת צ'קים ועוד
החוק לצמצום השימוש במזומן נכנס בשני שלבים – שלב ראשון ב-1 בינואר 2019 ביחס לתשלומים במזומן (הרחבה על מגבלות שימוש במזומן), והשלב השני באמצע 2019 (יולי 2019) – ההתייחסות לצ'קים:
איסור על מתן צ'ק שלא רשומים עליו פרטי המוטב (צ'ק פתוח) – האיסור חל על צ'ק בכל סכום כאשר אחד הצדדים הוא עוסק; ובסכום של למעלה מ-5,000 שקל כאשר שני הצדדים הם אנשים פרטיים.
הגבלה על הסבות צ'קים – לא ניתן להסב צ'קים בלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בצ'ק. ההגבלה מוטלת על שני הצדדים לעסקה, וחלה על שקים שסכומם עולה על 10,000 שקל.
החוק מטיל אחריות על הבנקים, בנק הדואר ובעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי לא לפרוע צ'קים החורגים מהמגבלות הבאות –
שם הנפרע אינו נקוב בצ'ק.
צ'ק שמוסב יותר מפעם אחת שסכומו עולה על 10,000 שקל.
בנק ישראל אחראי על יישום סעיפי החוק המתייחסים לצ'קים ונוקט בהקשר זה בפעולות הבאות:
בכדי למנוע בלבול אשר עלול לגרום לציבור המשתמש בצ'קים לעבור על אחד מסעיפי חוק המזומן, בנק ישראל מעדכן את התקן על פיו מודפסים צ'קים בישראל, כך שבצ'ק המודפס במקור ללא הגבלת סחירות (ללא מגבלה של "מוטב בלבד" בצ'ק) תופיע טבלה בגב הצ'ק אשר תנחה את המשלם או המקבל לגבי המידע שהם נדרשים לציין בגב הצ'ק.
בנק ישראל מעדכן את הדיווח בין הבנקים כך שצ'קים שיופקדו למשמרת טרם תאריך כניסת החוק לתוקף ויוצגו לגבייה לאחר תאריך כניסת החוק לתוקף, לא יוחזרו גם אם לא יעמדו בחוק לצמצום המזומן.
מעבר לכך, בנק ישראל הוביל וקידם במהלך השנים האחרונות נושאים רבים במערך התשלומים, שחלקם מהווים חלופה לשימוש באמצעי תשלום מבוססי נייר אנונימיים שהשימוש בהם מוגבל על פי החוק:
כרטיס חיוב מיידי (דביט)– בנק ישראל הטיל חובה על הבנקים להציע כרטיס דביט לכל הלקוחות בעלי חשבון עו"ש, אסר על גביית עמלה בגין פעולות בכרטיס הדביט, אסר על גביית עמלה עבור הכרטיס מלקוח שיש ברשותו כרטיס אשראי (למשך שלוש שנים), וקבע שדמי הכרטיס יהיו נמוכים מאלו הנגבים עבור כרטיס אשראי. לאחרונה החל הבנק בקמפיין הסברתי במטרה להנגיש את כרטיס הדביט כאמצעי תשלום אלקטרוני מתקדם, ולהסביר לציבור את היתרונות של הכרטיס והיכולת שלו להוות תחליף ראוי למזומן (ראו הרחבה על כרטיס דביט)
בנק ישראל פועל להסרת החסמים ויצירת התשתית שתאפשר ביצוע פעולות הן בדביט והן בחיוב נדחה, (שימוש בכרטיס משולב) תוך מתן שליטה ללקוח בבחירת סוג העסקה.
בנק ישראל הניע את חקיקת חוק סליקה אלקטרונית של צ'קים (2016) והיישום של החוק שנכנס לתוקף בנובמבר 2017. החוק איפשר למערכת הבנקאית להציע ללקוחותיה שירותי הפקדת צ'קים מתקדמים, למשל בסלולר, בעמלה מופחתת, ובכך הגביר את האטרקטיביות של הצ'קים כאמצעי חלופי למזומן. בנוסף, החוק פישט את אופן הטיפול בצ'קים חוזרים.
בנק ישראל מקדם את הקמתה של מערכת לסליקת תשלומים קמעונאיים מידיים אשר תאפשר ללקוחות לבצע העברות תשלומים ללקוחות ולבתי עסק באמצעות ארנקים אלקטרונים. התשלום המיידי הוא אמצעי תשלום חדש בישראל, שבו יוזם התשלום מחויב מייד בסכום התשלום ומקבל התשלום מזוכה בו מייד, בדומה לתשלום במזומן – ובשונה ממרבית אמצעי התשלום הנפוצים האחרים. מערכת כזאת תתרום למערך התשלומים בישראל במספר אופנים:
תעזור בהגברת התחרות במערך התשלומים בהרחיבה את הגישה למערכות התשלומים בישראל לנותני שירותי תשלום ואת סוגי הפעולות שניתן לבצע גם ללא כרטיסי חיוב; תתרום להגברת היעילות של תהליך התשלומים בישראל באמצעות מענה לצרכים הקיימים בשוק התשלומים הישראלי, תוך מתן אפשרות לביצוע וקבלת תשלומים מידיים בצורה נוחה כולל תשלומים בסכומים קטנים בין אנשים פרטיים או בין אנשים פרטיים לבתי עסק. אותם בתי עסק קטנים יהנו מכך שיוכלו לחסוך עלויות מימון אשראי שנועדו לגשר על הפער בין ביצוע העסקה לסליקתה הסופית; תרחיב את היתירות של מערכות התשלומים הקמעוניות בהצטרפה לסל מערכות התשלומים והסליקה הפועלות בישראל; תשפר את השירות ללקוח הקצה באפשרה למקבל התשלום לעשות שימוש מיידי בסכום שזוכה בחשבונו, בזמינות מלאה של 24/7 ובעלויות עסקה נמוכות מאוד;
החוק להגבלת שימוש במזומן – כל מה שצריך לדעת
פחות מזומנים, יותר תחליפים – מהם תחליפי המזומנים?
הבנק החזיר צ'ק? – כדאי להיות עירניים; הבנק לא יודיע לפני שהחשבון יוגבל
רשות המסים מקלה על המוכרים בעסקאות מותנות – עסקאות בהן התמורה תלויה באבני דרך עתידיים.
על פי רשות המיסים מדובר בהקלה על ביצוע עסקאות (בעיקר בתחום ההיי-טק) בהן התמורה אינה וודאית במועד העסקה והיא תיקבע בהתאם לביצועי החברה הנרכשת בשנים הבאות.
הרכבים ההיברידיים צוברים ביקוש בישראל, כמה יעלו הדגמים החשמליים של יונדאי, אאודי ורנו
הביקוש עולה לכלי הרכב ההיברידיים החדשים, שצפויים להגיע לארץ ב-2019. יונדאי מסרה שתעלה על הכביש בישראל יותר מ-120 יחידות של יונדאי איוניק המשפחתית עם סוללה בעלת טווח נסיעה של 280 ק"מ בין טעינה. מחיר הדגם לצרכן צפוי להתחיל ב-159 אלף שקל.
כבר כמה חברות במגזר ההייטק ביצעו הזמנה, וחבררות ליסינג יספקו את הרכבים בחוזים תפעוליים רגילים. מאז תקופת בטר פלייס לא סיפקו חברות ליסינג ישראליות רכבים חשמליים על בסיס קבוע.
גם לאאודי יש ביקוש גבוה, עם הערכות למאות יחידות ביקוש לרכב הפנאי E-Tron, שמחירו מתחיל ב-390 אלף שקל. כמעט כל הלקוחות במגזר הפרטי
ברכב זה של אאודי אפשר לנסוע 400 ק"מ בין טעינות.ומחירו גבוה משמעותית מדגם הבנזין Q7.בארץ, לעומת זאת, בינתיים בשל הטבות המס על רכביםח חשמליים מחירו נמוך ב-20% מדגם הבנזין. אך חשוב לציין שעד סוף השנה הבאה רשות המסים מתכננת לבטל את ההטבות על רכבים חשמליים.
רנו תעלה על הכביש 300 רכבים חשמליים דגם זואי. כמחצית מהרכישה היא עבור חברת קאר טו גו, 60 מכוניות של דגם זה הוזמנו על ידי לקוחות .פרטיים. מחיר הדגם מתחיל ב-165 אלף שקל
הטבות על רכב היברידי וחשמלי צפויות להתבטל
רכב היברידי: האם הוא באמת חסכוני?
קבוצת עזריאלי חשפה את הבניין החדש במתחם: יהיה בצורת ספירלה ומתעתד להיות הבניין הגבוה בארץ
קבוצת עזריאלי חשפה את עיצוב המגדל הרביעי שלה, לצד העיגול, המשולש והריבוע. הפעם הצורה שנבחרה היא ספירלה. המגדל מתוכנן להיבנות במקום בית ידיעות אחרונות , שעבר לראשון לציון. והוא ישתרע לגובה של 350 מטרים המהווים 91 קומות.
הבניין צפוי לעבור משמעותית את גובה הבניינים האחרים ומתעתד להיות הבניין הגבוה בארץ. בניית המגדל צפויה להסתיים בתוך שש-שבע שנים, והשקעתו מוערכת ב-2.5 מילארד שקל.
על שאלת עיצוב המבנה אמרה דנה עזריאלי, יו"ר הקבוצה: "שאלנו איך לעשות משהו שיעמוד בהרמוניה עם הסביבה אבל עם אופי משל עצמו. החלטנו למצוא אדריכל בינלאומי כי חלק מהאתגרים היו שבכל האזור של מגדלי עזראלי יש 38 דונם ופה יש לנו 8 דונם. האתגר היה לבנות במקום צר וצפוף בלי להפריע לעסקים קיימים".
המגדל החדש צפוי להתחבר למרכז עזריאלי באמצעות הרחבת הקניון והוספת חניון עם 1,500 מקומות חניה וגג עם צמחייה, שמיועד להיות פארק עירוני. גם הבניין יהיה מוקף במרפסות ירוקות.
עוד אמרה עזריאלי כי מתוכננות כיכר רחבה בכניסה לבניין והסדרת המדרכות ברחוב מנחם בגין. לדעתה, המקום ישמש כציר הכניסה המרכזי לתל אביב, בזכות תחנת הרכבת הקלה שתכלול כניסה ישירה לבניין. "כיום עוברים במרכז עזריאלי כ-60 אלף איש מדי יום, ואחרי הקמת הרכבת הקלה אנחנו מעריכים שיעברו 100 אלף איש", סיכמה..
מעודכן ל-02/2019לא כל אחד יכול להרשות לעצמו טיסה במחלקה ראשונה, שם הכיסאות פחות צפופים, יש יותר שליטה בנושאי תאורה ורעש, ובכלל השירות מושלם. למרבה המזל, גם במחלקת הנוסעים הזולה יותר אפשר למצוא פתרונות.
מי שנזקק תכופות לשירותים יעדיף כיסא מעבר וכמובן שאם ימצא, גם כיסא קרוב לשירותים. כיסאות ליד המעבר טובים למי שצריך לנוע הרבה, לרוץ ממקום, או לאלו עם חברים או בני משפחה שמשום מה קיבלו מושב מרוחק יותר.
לאוהבים להתרווח ולישון מומלץ לרכוש כרטיס למושב ליד החלון, כך אפשר להישען על החלון ולא להטריד נוסעים אחרים בחיפוש מקום נוח לראש.
המחפשים שקט כדאי שימצאו מושב כמה שיותר מרוחק מהמטבחון, משום שזה קרוב לדיילים ולפעילות השוקקת של המטוס.
לרגישים לקור מומלץ להימנע ממושבים ליד יציאת החירום, משום שאלו מאפשרות לאוויר הקר מבחוץ להיכנס למטוס. אבל לאלו שכן מחפשים קצת מרווח לרגליים כדאי להשתמש במושבי יציאת החירום, משום שאלו מחויבים להיות במרחק גדול יותר בין המושבים למקרה של פינוי.
מי שמעוניין להימנע ממערבולות אוויר שיישב בקדמת המטוס, שם תנודות אלו מורגשות פחות. קדמת המטוס טובה גם למי שרוצה משקה או חטיף מועדף, משום שתנועת הדיילים היא מקדימה לאחור.
חברות הטיסה עם הכי הרבה מקום לרגליים
לפי אתר הזמנת הטיסות Skyscanner אלו חברות התעופה עם הכי הרהב מקום לרגליים:
במקום הראשון חברת התעופה קטאר איירווייס (Qatar Airways). נוסף על המרווח הנדיבבחברה לא גובים תשלום נוסף עבור מי שמבקש לשבת במושבים בעלי מרווח נדיב יותר, למשל ביציאות החירום.
אבל בחברות התעופה אייר אינדיה וטורקיש איירליינס, כן יגבו תוספת תשלום על מושבים מסוג זה: 25-22 שקלים על כל סנטימטר נוסף. ובכל זאת, מחיר זה נמוך יחסית לחברות תעופה אחרות.
מה חמש חברות התעופה שבהן יהיה לכם הכי מרווח? כל החברות הללו מציעות מרווח של 86.3-78.7 ס"מ, אך הניקוד הסופי ניתן בהתאם לשקלול בין המרווח למחיר כרטיס הטיסה הממוצע.
למרות שחברת אל על לא נכללה במחקר, חיפוש בנתוני אתר Skyscanner מעלה כי המרווח שמציעה חברת התעופה הלאומית עומד על 91-81 ס"מ (תלוי בסוג המטוס). עם זאת, מדובר בנתון שאינו משקלל את המחיר.
1. קטאר איירווייס (Qatar Airways)
2. אייר אינדיה (Air India)
3. דלתא איירליינס (Delta Air Lines)
4. איתיחאד איירווייס (Etihad Airways, אבו דאבי)
5. טורקיש איירליינס (Turkish Airlines)
מה זה מסי נמל? ואיך זה מייקר את כרטיס הטיסה שלכם?
הזמנת כרטיס טיסה באינטרנט – ככה תבדקו שלא עובדים עליכם
פולקסווגן עתידה לרכוש 75.1% מהמניות של WirelessCar תמורת 122 מיליון דולר
פולקסווגן רוכשת מוולוו את שירות .WirelessCar מדובר בשירות פיתוח דיגיטלי שמתמקד בשירותי קישוריות אינטרנט במהלך נהיגה. הרכישה נעשתה תמורת 122 מיליון דולר.
פולקסווגן עתידה לרכוש 75.1% מהמניות של WirelessCar. מצב זה מעביר את השליטה מוולוו לפולקסווגן, כך שוולוו תוכל להתמקד בעסקי הליבה שלה, רכבים מסחריים, משאיות ואוטובוסים.
העסקה צפויה להיסגר במחצית הראשונה של 2019 לאחר אישור הרשויות. כיום שירות WirelessCar משמש כ-3.5 מיליון רכבים. זה שירות המציע שירותים דיגיטליים כמו חיוב או בנושאי בטיחות ללקוחות כמו ניסן, לנד רובר ויגואר.
פולקסווגן מסרה כי היא מכוונת ליעד מכירות של מעל מיליארד יורו דרך פלטפורמת WirelessCar מ-2025. עוד הוסיפה החברה שהיא מתכננת להשקיע מיליארד יורו ברכבים חשמליים, שירותים דיגיטליים, רכבים אוטונומיים ושירותי ניידות שונים עד 2023
רשות המסים הודיעה על שורת רפורמות במיסוי רכב, בהן הורדת הטבות המס על רכבים ירוקים עד ביטולן בסוף השנה הבאה, התקנת נוסחה מחמירה יותר לרכבים מזהמים ומעבר לתמריצים למערכות בטיחות אקטיביות
רשות המסים הודיעה שהיא מתכננת להוריד את שלל ההטבות על רכבים ירוקים, ובהמשך מתכננת לבטל אותן כלל. כיום מס קנייה על רכב היבירדי הוא 30% במקום 83% . על רכב היברידי נטען משלמים מס קנייה של 20% ועל כלי רכב חשמליים 10%.
בהודעה שפרסמה הרשות אמרה שרכבים אלו "הופכים לנפוצים ומבוקשים, הן בזכות שינוי בתודעה הציבורית והן בזכות הוזלת הטכנולוגיה. בטווח ארוך יש לשאוף לשיטת מיסוי אחידה על כל כלי הרכב, ללא תלות בסוג הטכנולוגיה אלא רק על סמך דרגת הזיהום של הרכב. כעת יש לבחון הכנת מתווה מיסוי לשנים הקרובות, שיאפשר מעבר חלק לשיטת המס הקבועה -83% בניכוי הפחתות שקליות". התהליך צפוי להיות מדורג, תחילה רק יצומצמו ההטבות ולבסוף יבוטלו, כפי הנראה בסוף השנה הבאה.
ביטול ההטבה נובע כאמור מהזינוק האדיר ביבוא ובמכירות של רכבים היברידיים. ב-2017 10% מהרכבים שנרשמו לתנועה היו היבירדיים, 28,736 רכבים בסך הכול. ובמחצית הראשונה של 2018 בלבד 25,100 כלים, המהווים 15.6%. ציים רוכשים יותר רכבים היברידיים לעומת לקוחות פרטיים, 18% לעומת 13%. הפופולריות עולה במיוחד בקרב כלי הרכב עם הנעה היברידית נטענת, בעיקר בשוק היוקרה. אלו חלשו על מחצית שוק היבוא.
נוסחת זיהום חדשה: הנוסחה הישנה תתבטל, ובמקומה תיכנס נוסחה חדשה יותר. באפריל 2019 תחול התקנה המחמירה, שכבר נכנסה באירופה: WLTP . עוד הרשות תשתמש בערכי המקדמים של המזהמים השונים בהתאם להמלצת המשרד להגנת הסביבה. מ-2019 לא תתאפשר יותר השוואה של דרגות הזיהום במונחים אחידים וכל דגם ייבחן בנפרד.
WTLP ( פרוצדורת מבחן עולמית לכלי רכב קלים") הוא מבחן מחייב לצורך תקינה כל דגם רכב חדש לגמרי, שהושק באירופה החל מספטמבר 2017, והוא מחייב את כלל דגמי הרכב החדשים המשווקים באירופה, כולל דגמים קיימים, מספטמבר 2018. מבחני ה-WTLP הם הרבה יותר ממושכים ומורכבים והם מתבצעים בכל אחת מגרסאות האבזור של דגם נתון, שכוללות אופציות שונות.
עוד מתכננת הרשות לבטל את הטבות מערכות בטיחות פסיביות, למשל כריות אוויר, כלוב תא הנוסעים, חגורות בטיחות. ולעבור למודל של הטבות על מערכות בטיחות אקטיביות, כמו מערכות לבלימה אוטומטית של הרכב או סיוע בהיגוי. מ-2020 יינתנו הטבות רק עבור המערכות שנבנות בבית חרושת אצל היצרן ולא אלו שמותקנות על ידי יבואן הרכב. אחת ההשלכות של זה היא ירידה רבה בהתקנות של אפטר מרקט, של מבוילאיי ושל מתחרותיה.
על הקולות להוריד את שווי השימוש ברכב צמוד, סכום שנזקף להכנסתו של עובד שקיבל רכב ממעבידו, נמסר מהרשות :"יש בכך סכנה ממשית שכל מה שהושג ברפורמה יימחק, והשוק יחזור למצב המעוות תוך יצירת הטבת מס משמעותית לעשירונים העליונים"
רכב היברידי: האם הוא באמת חסכוני?
מס הקנייה על רכב היברידי יעמוד על 30% בלבד
מעודכן ל-05/2019
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
מה משפיע על שווי הדירה שלכם?
איך מעלית, קרבה לכביש ראשי ולשטחי מסחר משפיעים על ערך הדירות שלכם. מה כדאי להביא בחשבון
אתם גרים ליד בית ספר? יש בדירה מעלית? כמה אתם קרובים למרכז מסחרי? כל אלו קובעים את ערך הדירה שלכם ולפיהם ייקבע אם הדירה תתייקר או שערכה יירד.
שיקולים שונים קובעים את הביקוש לדירה, האם מדובר בזוג עם ילדים, האם יש לרוכש רכב או אולי שני רכבים? האם הדירה להשקה או למגורים? נוסף לשיקולים אלו צריך לחשוב מה יהיה ערך הדירה בעתיד.
חדש באתר הון – מידע מעודכן על מחירי הדירות בעסקאות האחרונות
בבניין בלי מעלית עדיף קומה ראשונה, בבניין עם מעלית עדיף קומה אחרונה
מעלית: כיום אין בניינים חדשים בלי מעלית. אבל בבנייה הישנה ההבדל בין בניין עם מעלית לבניין בלי בהחלט קובע את המחיר, כאשר הבניין עם המעלית יקר יותר. בבניינים בלי מעלית דיירי הבניין עשויים לרצות להוסיף מעלית, תוספת שרוכש הדירה צריך לשקול. הרבה פעמים בקומות הנמוכות מתנגדים לתוספת מעלית, אף שערך הדירה עולה.
בבניין ללא מעליות הדירות בקומה א' יהיו היקרות ביותר: דירה בקומת הקרקע תהיה שווה 5% פחות מדירה בקומה א', שערכה גבוה בכ-5% מדירה בקומה ב'. דירה בקומה ג' ערכה הוא פחות מ-10% מדירה בקומה א' ובקומה ד' הפער מתייקר ל-5%.
לעומת זאת בבניין עם מעלית המצב הפוך:
דירה בקומה ג' תעלה ב-10% יותר מדירה בקומה א' ודירה בקומה ד' מחירה גבוה ב-15% מאותה דירה
התקנת מעלית בבניין עולה בין 30,000 שקל ל-50,000 שקל, ורוב הסכום מוטל על הדיירים בקומות הגבוהות .
חניה תת-קרקעית הכי יקרה
חניה: גם חניה כמובן מעלה את מחיר הדירה. כאשר חניה בטאבו יקרה יותר.
אחד הגורמים שמעלה את שווי הדירה בנוגע לחינה הוא מצוקת החניה באזור. מובן שבאזור עם מעט חניה מחיר דירה עם חניה יעלה. באזור שיש בו מצוקת חניה מחיר דירה ללא חניה צמודה נמוך ב-10% מאותה דירה עם חניה צמודה. הפערים יכולים להגיע גם ל-200 אלף שקל.
בתל-אביב קבלנים מתמחרים בנפרד מהדירה את שווי החניה, שבצפון העיר מגיע ל-200-300 אלף שקל.
חניה עילית לעומת חניה תת-קרקעית: חניה עילית בבית משותף שאינה מקורה מהווה 70% בלבד ממחיר חניה תת-קרקעית. גם חניה בטורים, זה אחר זה שווה ב-30% פחות מחניה תת-קרקעית המקבילה לחניות אחרות.
שטח ירוק וערך הדירה שלכם
שטח ירוק מעלה את ערך הדירה, רק שלא יבנו שם בניינים
שטחים ירוקים: שטחים ירוקים הם סטנדרט בבנייה החדשה, ואף הם מעלים את ערך הדירה. התוספת של שטח ירוק בצמוד לבניין מגורים מעלה את ערך הדירה ב 15-10 אחוזים. אם איתרע מזלכם ונבנה מול הדירה שלכם בניין שמסתיר את הנוף הירוק, מחיר הדירה יצנח ב-28%-18%.
קרבה לתחבורה ציבורית אבל…
תחבורה ציבורית: קרבה לתחבורה ציבורית גם צפויה להעלות את ערך הדירות. אם דירתכם נמצאת בטווח הליכה מתוכנן מרכבת הקלה, הדירה שלכם תהיה שווה 10% יותר מאותה דירה בדיוק המרוחקת מהרכבת הקלה.
אבל תחבורה ציבורית מביאה איתה גם רעש שמוריד את ערך הדירות. לכן אם דירתכם נמצאת על דרך בין-עירונית אבל עם קיר אקוסטי השווי שלה גבוה ב-15% מאותה דירה ללא קיר אקוסטי.
עדיף לבנות לגובה מלבנות לעומק
מרתף: גם מרתף עשוי לייקר את הדירה. למרתף יכולים להיות כמה שימושים, למשרד או למגורים, ולכן יוכל להיות נכס להשכרה. אבל אליה וקוץ בה, שווי מרתף למ"ר נמוך ב-45%-35 מקומת הקרקע שמעליו. עלות בניית מרתף לרוב מסתכמת בכמה עשרות אלפי שקלים.
בנייה לגובה: בדירות לופט שגובהן הפנימי הוא כ-5 מ"ר שווי הקרקע למ"ר בדירה גבוה ב-20% משווי מרכיב הקרקע למ"ר בדירה רגילה.
לא כדאי מגרש ציבורי קרוב מדי
מגרש ציבורי: אם יש מגרש ציבורי סמוך לאזור הנכס שלכם, השווי שלו יורד ב-10%. אבל אם הוא רק מעבר לכביש, שווי הנכס יורד ב-6%. הסיבה היא שעתידים להיבנות שם בתי ספר, קופות חולים, בתי כנסת, מתנ"סים, ואלו נחשבים גורמי רעש אצל חלק מרוכשי הדירות.
בלי סוחרים בבניין
עירוב מסחר מגורים: דירה הנמצאת בקומה ראשונה מעל קומת מסחר, השווי שלה יכול לרדת עד 20% לעומת דירה שאינה בבניין מעורב. אבל אם יש הפרדה בין קומת המסחר לקומה של הדירה למגורים, המחיר יורד רק ב-8%. בבית צמוד קרקע הצמוד לשטח מסחר המחיר יורד ב-10%. אם כי יש רוכשים נטולי רכב שדווקא מעדיפים את הקרבה לשטחי מסחר.
תמ"א כבר לא
תמ"א 38: מומחים אומרים שמומלץ לשלם 8% יותר על דירה בפרויקט תמ"א 38, אך שיביאו בחשבון שעדיין מדובר ב-12.5% פחות מבדירה חדשה. לכן ירדו מאוד היקפי מיזמי התמ"א השנה, ויש העדפה לפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש.
כביש ראשי קרוב אבל לא קרוב מדי
כביש ראשי: לקרבה לבכיש ראשי יש השפעה חיובית המעלה את ערך הדירות, אבל תלוי במיקומן. ברוב הדירות המחיר עלה מאוד בעקבות הגישה החדשה לכביש, אך אם הדירה צמודה מדי לכביש, השיפור מקוזז בשל צפיפות התחבורה והרעש. באחד הפרויקטים פיתוח הכבישים העלה את מחיר הדירות בכ-5% לקראת פתיחת הכבישים לשימוש, וב-2.5%-4.3% בשנים שלאחר השלמת בניית הכבישים. אך בפרויקט שבו כבר היו כבישים ראשיים לא נרשמה עלייה לאחר הכביש החדש והאזור אף סבל מירידת מחירים בזמן בניית הכביש.
מעלית – האם כדאי להוסיף? בכמה זה משביח את הדירה? ומה ההוצאות השוטפות על המעלית?
כיווני אוויר בדירה: האם זה כל כך חשוב? ומה עדיף?
מנרב בעסקה לרכישת קרקע לפרויקט יוקרה בהרברט סמואל בת"א
התשלום עבור הקרקע – 11 מיליון שקל; בעבר רכשה החברה קרקע באזור ב-97 מיליון שקל; הכוונה לבנות פרויקט יוקרה, מלונאות ומסחר
מנרב פרויקטים, זרוע הקבלנות של קבוצת מנרב, רכשה זכות על הקרקע בהרברט סמואל בת"א ב- 11 מיליון שקל. החברה נכנסה לעסקה עם שותפה, כאשר הקרקע הכוללת היא בשטח של כ- 1,067 מ"ר, ומהווה כ- 30% ממגרש הנמצא בין הרחובות הירקון, הרב קוק וגאולה בתל-אביב. האופציה על הקרקע ניתנת למימוש בתמורה ל-51.7 מיליון שקל, לא כולל מע"מ, עד לתאריך 14.2.2019.
מנרב רכשה את האופציה על המגרש שחלה עליו תב"ע (תא/3690) המייעדת אותו למגורים, מסחר ומלונאות. עפ"י התב"ע ניתן להקים פרויקט של כ- 8,000 מ"ר מגורים- 78 דירות יוקרה, כ- 500 מ"ר מסחר ובית מלון שיכלול כ- 276 חדרים בשטח כולל של כ- 12,000 מ"ר.
במנרב מתכננים לרכוש 50% נוספים מהמגרש, בשטח כולל של כ- 1,900 מ"ר, בעסקת קומבינציה ושירותי בנייה, משמע ימכרו לרוכשת כל זכויות הבנייה.
הכוונה היא לשנות את הייעוד במגרש למלונאות ובתמורה יוקמו יחידות דיור למגורים (לדיירים עם הזכויות בעסקת הקומבינציה).
ב– 2016 רכשה מנרב פרויקטים (יחד עם חברת א. ר ראם – השותפה בעסקה הנוכחית, ושותפה נוספת) קרקע בשטח של 2 דונם מצפון למתחם זה, בין הרחובות הירקון, גאולה ויונה הנביא, זאת בתמורה ל- 97 מיליון שקל. על הקרקע מקדמות החברות תכנית להקמת פרויקט יוקרתי המשלב מגורים ומלונאות.
מנרב תבנה עבור אוניברסיטת ב"ש ומכון ויצמן בהיקף של 318 מיליון שקל
נקסטקום המתכננת ומקימה תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת, מודיעה על חתימת הסכם קבלנות משנה עם חברת מוטורולה שזכתה במכרז של רכבת ישראל, לביצוע שירותי תכנון, אספקה, הקמה, הפעלה, התקנה ותחזוקה של מערכת GSM-R לאורך קווי ותוואי מסילת רכבת ישראל.
חברת נקסטקום תבצע במסגרת הפרויקט את התכנון, הרישוי וההקמה של למעלה מ-100 אתרי תקשורת ועבודות הנדסה אזרחית באתרים בתמורה מצטברת בגין חלקה שעשוי להגיע לסך משוער כולל של כ-21 מיליון שקל.. העבודות בפרויקט תתבצענה בהתאם לביצוע בפועל של הזמנות שיתקבלו מצד מוטורולה והתשלום יבוצע בהתאם לאבני הדרך שהוגדרו בהסכם עבור כל הזמנת עבודה.
להערכת החברה, משך הזמן הדרוש להשלמת הפרויקט בכללותו עומד על כ-4-5 שנים מיום החתימה על ההסכם.
גיא ישראלי מנכ"ל נקסטקום אמר: "אנו שמחים לדווח על הסכם אסטרטגי נוסף עם חברת מוטורולה עבור רכבת ישראל. הסכם זה מהווה אבן דרך נוספת בהרחבת פעילותה של נקסטקום בתחום התשתיות והתקשורת".
נקסטקום בתוצאות שיא – רווח תפעולי של 6.3 מיליון שקל ברבעון; תחלק דיבידנד של 2 מיליון שקל
אלומיי קפיטל שמתמחה בשוק האנרגיה הירוקה בעיקר פרויקטים סולארים מדווחת על חתימת הסכם מימון פרויקט "טלאסול" בספרד בכ-177 מיליון אירו עם דויטשה בנק ובנק ההשקעות האירופאי (EIB)
הפרויקט עתיד להיות פרויקט האנרגיה הירוקה הגדול ביותר בספרד וצפוי לצמצם פליטה של 263 אלף טון CO2 בשנה
אלומיי קפיטל, הודיעה היום (א') כי טאלאסול סולאר, המוחזקת בעקיפין בבעלות מלאה של אלומיי, חתמה על הסכם מימון בהיקף של כ-177 מיליון אירו. המימון נועד לממן את הקמתה של תחנת כח פוטו-וולטאית בעלת הספק מותקן של 300 מגוואט בטאלאבן, שבמחוז אקטראמדורא בספרד. היועצים הטכניים של טאלאסול, חברת פיכטנר, מעריכים כי המתקן יפיק כ-561 ג'יגה וואט שעה של חשמל בשנה.
הפרויקט הוא אחד מפרויקטי האנרגיה הירוקה הראשונים באירופה אשר יוקמו ללא תמיכת סובסידיה, ובין פרוייקטי ה-PV הראשונים שהצליחו להבטיח מימון הקמה פרוייקטלי נון-ריקורס בספרד, מאז הפסיקה הממשלה הספרדית להעניק סובסידיות לתמיכה בפרוייקטי אנרגיה מתחדשת. הפרוייקט יחובר לרשת ההולכה באמצעות קו מתח עליון 400kv באורך של כ-24 ק"מ. על פי הערכות EIB, הפרויקט יתרום להשגת יעדי האקלים של האיחוד האירופי ויסייע לספרד לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת של האיחוד האירופי.
המימון לפרויקט כולל את מסגרות האשראי הבאות:
- הלוואה לטווח ארוך בסך 70 מיליון אירו מדויטשה בנק, בעלת מועד פירעון סופי ב-30 בספטמבר 2033 , אשר תיפרע בתשלומים חצי שנתיים מותאמים (sculptured) לא שווים ותישא ריבית שנתית ממוצעת של 2.25% בנוסף לEUROIBOR שישה חודשים (עם רצפת אפס).
- מסגרת אשראי לכיסוי עתודה לשירות חוב בסך של 10 מיליון אירו מדויטשה בנק וEIB (בחלקים שווים), אשר תיפרע במוקדם מבין ה-30 בספטמבר 2033 או המועד שבו תפרע במלואה ההלוואה לטווח ארוך. במידה שתנוצל מסגרת זו, ההלוואה שתועמד תישא ריבית שנתית ממוצעת של 2.50% בנוסף ל EUROIBOR שישה חודשים (עם רצפת אפס).
- מסגרת למימון תשלומי מע"מ בסך 20 מיליון אירו מדויטשה בנק אשר מועד פירעונה הסופי ב-30 ביוני 2021, ותישא ריבית שנתית ממוצעת של 2.00% בנוסף לEUROIBOR שישה חודשים (עם רצפת אפס).
- מסגרת ערבויות פיננסיות בסך של 12 מיליון אירו שתהיה זמינה עד 30 בספטמבר ותישא ריבית שנתית בסך של 2%.
- הלוואה לטווח ארוך בסך 65 מיליון אירו מבנק ההשקעות האירופי (להלן "EIB") שתוענק במסגרת תכנית ההשקעות של אירופה המוכרת בשם "תכנית יונקר". ההלוואה בעלת מועד פירעון סופי ב-30 בספטמבר 2033, אשר תיפרע בתשלומים חצי שנתיים מותאמים (sculptured) לא שווים ותישא ריבית שנתית ממוצעת של 1.757% מעל EUROIBOR לשישה חודשים (עם רצפת אפס).
- הסכום הסופי של מסגרות האשראי השונות שצוינו לעיל (מלבד הסכום של מסגרת הערבויות הפיננסיות, שהינו קבוע) ייקבע על סמך מודל פיננסי מוסכם במועד בסגירה הכספית, תוך הבאה בחשבון של משתנים שונים, לרבות מחירי ה-PPA, תחזיות מחירי החשמל ויחס כיסוי החוב המוסכמים, והוא צפוי להיות לכל היותר מסך של 177 מ' אירו.
ההלוואות שיועמדו ע"י דויטשה בנק מצויות בתהליך סינדיקציה הצפוי להסתיים בקרוב.
תשלומי הריבית על ההלוואות לטווח ארוך, המסגרת למימון עתודה לשירות חוב והמסגרת למימון המע"מ, יתבצעו מדי חודש במהלך תקופת הבנייה והחל ב-31 במרץ 2021 מידי חצי שנה.
מסגרות האשראי שיועמדו ע"י EIB כוללות מצגים והתחייבויות מסוימים הנדרשים לפי תקנות האיחוד האירופי.
מימון הפרויקט כולל כמה תנאים מתלים לסגירה פיננסית, לרבות התחייבות של טלאסול להעמיד הון עצמי בסך 40 מיליון אירו, הודעה על סגירה של הסכם EPC שנחתם בחודש יוני 2018, וחתימה על הסכם לבניית תחנת משנה עם Red Eléctrica de Espana, S.A.U. (חברת החשמל הספרדית).
בנוסף, אלומיי לוקסמבורג (חברת בת בבעלות מלאה של אלומיי אשר מחזיקה ב-100% בחברת טאלאסול) התחייבה להעמיד הון בסכום מצטבר של כ-51 מיליון אירו והון מותלה בסכום מצטבר של 5.7 מיליון אירו, אשר שניהם מובטחים בערבויות בנקאיות.
"בהקשר למימון הפרויקט, החברה ואלומיי לוקסמבורג, התחייבו, כל אחת, להמשיך להחזיק לפחות ב50.1% מהמניות של טלאסול."
טלאסול תגדר את החשיפה לריבית הEURIBOR בהיקף של כ-95% לפחות מהיקף החוב הארוך שיועמד ע"י דויטש בנק ו-EIB.
פרטים נוספים אודות ההסכם בדיווח
מבנק ההשקעות האירופאי (EIB) נמסר: " טלאבאן בקאסרס תהיה הבית של אחד מתחנות הכוח הסולאריות הגדולות ביותר בספרד, ואחת הראשונות במדינה שתמומן מחוץ למכרזי אנרגיה מתחדשת. בנק ההשקעות האירופאי (EIB) יממן את הפרויקט עם הלוואה של 70 מיליון יורו במטרה לסייע במאבק בשינויי האקלים. אם הפרויקט יפעל כצפוי בשנת 2020, הוא ימנע פליטות של 263,000 טון של CO2 לאטמוספרה בשנה".
רן פרידריך מנכ"ל אלומיי קפיטל ציין: "חתימת הסכם המימון היא הישג משמעותי ואבן דרך נוספת בתהליך הקמת פרויקט טלאסול, החברה מאוד מרוצה מקצב התקדמות הפרויקט בהתאם ללוח הזמנים המתוכנן . טלאסול הוא פרויקט בעל חשיבות רבה עבור אלומיי קפיטל והוא עתיד להוות מודל להמשך צמיחת החברה ביזום והקמה של פרויקטים סולריים בארץ ובעולם".
אורי רוזנצווייג סמנכ"ל השקעות באלומיי קפיטל ציין: "העובדה כי שני בנקים גדולים כמו דויטשה בנק וEIB הצטרפו לפרויקט מעידה על פוטנציאל ההצלחה העצום שלו. אני מאמין כי השגנו את התנאים המימוניים האופטימאליים לצורך הקמת הפרויקט, שעתיד ללא ספק לשנות את מפת ייצור האנרגיה הסולארית בספרד ואירופה. זאת הזדמנות מצוינת להודות לדויטש בנק על תרומתם המשמעותית להצלחת הפרויקט משלבי הפיתוח הראשונים שלו. תרומה שבמידה רבה אפשרה לפרויקט להשלים בהצלחה את החתימה על הסכמי המימון".
רישיון פצלי השמן של רותם אנרגיה הוכרז כתגלית
אנלייט – תקים חוות סולאריות בהונגריה; יניבו הכנסות של כ-7 מיליון אירו בשנה