אם בשנת 2015 רק 6% מהמכוניות שרכשו חברות הליסינג הגיעו ללקוחות פרטיים דרך מסלולי הליסינג הפרטי, בשנת 2018 כבר היה מדובר ב־22% מכלל הרכישות

בשנה החולפת נמכרו בישראל 270 אלף מכוניות חדשות, צניחה של 5%, ו-2018 בכל זאת הוכתרה שנת המכירות השלישית בגודלה אי פעם. בינואר 2019 נמשכה החגיגה, עם מסירת 38 אלף מכוניות חדשות, גם כאן חודש המכירות השלישי בגודלו אי פעם..

אלא שהשנה גדל ב־25% מספר המכוניות החדשות שנמכרו לציבור שלא דרך אולמות התצוגה של יבואני הרכב, מ־43 אלף בשנת 2017 ל־53 אלף בשנת 2018. כמו כן ירד מספר המכוניות שמכרו היבואנים ישירות ללקוחות, מ־153 אלף ל־137.7 אלף. המשמעות שחברות הליסינג מרוויחות גם מהלקוחות הפרטיים.  רק לפני שנתיים הן מכרו ללקוחות פרטיים מכונית אחת על כל 3.6 מכוניות שמכרו היבואנים, ואילו בשנה שעברה כבר עמד היחס הזה על מכונית אחת לכל 2.6 מכוניות.

חברות הליסינג מוכרות לפרטיים בשני אפיקים: האחד 0 ק"מ – מכוניות חדשות לגמרי שנמכרות בהנחה של 5 עד 30 אחוז ממחיר היבואן, והלקוח משלם את מחירן אחרי ההנחה והיא עוברת לבעלותו אחרי שכבר נרשמה במשרד הרישוי כרכב ליסינג, כך שהוא למעשי בעלי יד השנייה, אפילו שקנה מכוניות מהניילונים.

האפיק השני הוא ליסינג פרטי: אלו עסקאות שבהן משלם הלקוח לחברה מקדמה ואז תשלומים חודשיים. גם כאן יותר נהגים בוחרים במסלול שמזכיר את הליסינג העסקי. לא רק הלוואה לרכישת רכב, אלא גם חבילה שכוללת טיפולים שנתיים, ביטוח ורישוי. מסלול כזה מייתר  את הצורך למכור את הרכב בסיום העסקה  .

כך אם בשנת 2015 רק 6% מהמכוניות שרכשו חברות הליסינג הגיעו ללקוחות פרטיים דרך מסלולי הליסינג הפרטי, בשנת 2018 כבר היה מדובר ב־22% מכלל הרכישות.

מצד אחר היבואנים מעדיפים להיות אלה שימכרו ללקוחות את המכוניות החדשות וישמרו איתם על קשר כדי למכור להם את המכונית הבאה שלהם. אבל ליבואנים יש גם יעדי מכירות שהם צריכים לעמוד בהם מול יצרני הרכב בחו"ל, והם לא מצליחים לעשות זאת רק באמצעות רשת המכירה שלהם. אז לכן הם מוכרים בכמויות גדולות של מכוניות בהנחות גדולות  לחברות הליסינג, ואלו מצדן  כבר לא משרתות רק לקוחות עסקיים וציי רכב גדולים, אלא נכנסות יותר ויותר למכירות ללקוחות פרטיים, והלכה למעשה מתחרות באולמות היבואנים. היבואן אומנם מייבא את הרכב לארץ, משמש נציג היצרן, מספק שירותי אחריות, אבל המכירה מתבצעת דרך מגרשי חברות הליסינג.

 

וכך למשל מכונית שעולה אצל היבואן 80־85 אלף שקל, נמכרת ב־0 ק"מ ב־63־67 אלף שקל עם שינויים קלים.  היבואנים מצדם מנסים לאזן את המחיר הנמוך ללקוח הליסינג, באמצעות מכירת דגמים מאובזרים יותר באולמות שלהם ואחריות ארוכה יותר למי שרוכש מהם ישירות.

היבואנים, באמצעות הנחות שהם נותנים על הדגמים השונים, וחברות הליסינג עם ההעדפות שלהן, יוצרים מצב שכל אחד מתמחה בסוג אחר של מכירות. למשל מנתוני מחלקת המחקר של שלמה סיקסט עולה שיבואן יונדאי מכר מהאיוניק ההיברידית, המכונית הנמכרת בארץ ב־2018 עם 10,181 מכוניות, רק 1,239 מכוניות ישירות ללקוחות פרטיים. למעשה, יותר לקוחות פרטיים רכשו אותה דרך מסלול הליסינג הפרטי, 1,779 איש. ורוב המכוניות הגיעו לליסינג העסקי, 7,163 מכוניות. בקיה ספורטאז', שבמקום השני עם 10,048,  המצב שונה:  4,000 נמכרו לפרטיים דרך היבואן, 3,294 בליסינג הפרטי ורק 2,80 לליסינג העסקי.י.

האם אג;ח של חברות הליסינג הן בועה?

רכישת רכב או רכב בליסינג – מה עדיף?

 

 

 

הפוליסה הוצגה כמסלול סולידי הנהנה מרווחים על אירועים שסיכויי התממשותם נמוכה, אלא  שאסונות הטבע של 2018 הראו שהם סבירים בהחלט

.ב-2017 שיווק בית ההשקעות אי.בי.אי את קרן ההשקעות האלטרנטיבית שהקים, שאמורה לשתף את המשקיע ברווחי חברות הביטוח מביטוחי אסונות. אבל בדצמבר האחרון גילו המשקיעים בקרן -שהשקיעו בה 100 מיליון שקל – כי איתני הטבע נגדם. אי.בי.אי שלחה להם הודעות על כך שהקרן, שרשמה בחודשים ינואר־נובמבר 2018 תשואה שלילית דולרית של 5.6%, תיסגר, וגם נכסיה  יונזלו באמצעות אי חידוש או מכירה. מהלך כזה עלול להביא להפסד נוסף. התשואה בדצמבר אומנם טרם פורסמה, ובמהלך 2017 מאז השקתה הקרן נסחרה ללא שינוי חד. למזל המשקיעים, הזינוק בשער הדולר מול השקל ב־2018, ביותר מ־8%, הקטין את ההפסד.

כשהושקה באי.בי.אי הדגישו כי מדובר בקרן ייחודית בתחום, כזו שלא חשופה לשוקי ההון ובעלת תנודתיות נמוכה יחסית, ולכן ההשקעה בה היא "אמצעי נוסף לפיזור וגיוון הנכסים שלכם, גם יעדי התשואה אטרקטיביים".

מומחיות הקרן הייתה בהשקעות במכשירים פיננסיים דמויי אג"ח שחברות ביטוח מנפיקות, והתשואה נגזרת מאירועים ש"הסתברות המימוש שלהם", כך לפי אי.בי.אי, "נמוכה". במילים אחרות, חברת הביטוח מאגחת את הפוליסות, כך שהלקוח לכאורה נהנה מרווחיה. אבל חברת הביטוח היא שמבצעת את ניתוח הסיכון האקטוארי, קובעת את התמחור, מתקשרת מול הלקוח ומשלמת לו את התביעה כמי שנושא בתשלום חלק מהפרמיה. לכן הוא נהנה מהרווח אם הסיכון לא מתממש, אך גם נושא בסיכון אם העלויות שייצרו נזקי טבע גבוהות מהפרמיות שנגבו בעבורם.

באתר של אי.בי.אי כתבו אז: "תחשבו אחת לכמה זמן קורה אסון נוראי כמו צונאמי ביפן, הוריקן קתרינה או סנדי בארה"ב וגם מה הסיכוי שכל האסונות יקרו ביחד?". עוד הבהירו באי.בי.אי למשקיעים, כי מלבד הסתברות נמוכה להתממשות הכלים סיפקו ריבית "הולמת העולה על הסיכון האקטוארי הגלום בהם, וכאן טמון הפוטנציאל לרווח".

ואז הגיעה 2018, שהוכיחה שהתרחשות אירועי טבע חריגים בסמיכות זמנים, ודאי לאור שינויי האקלים, סבירה. בשנה שעברה השתוללו שתי סופות הוריקן בצפון אמריקה – הוריקן פלורנס בקרוליינה והוריקן מייקל בפלורידה, פרצו שריפות בקליפורניה, וגם את דרום־מזרח אסיה פקדו שני אסונות טבע – טייפון ג'בי ביפן וטייפון מנגקוט בדרום סין.

גל האסונות הזה גרם להפסדים בחברות הביטוח. ולכן הן הודיעו על ייקור הפרמיות לשנת 2019, מה שלטענת אי.בי.אי הפך את כל פעילות הקרן לרווחית פחות.

בשל הריבית הנמוכה החלו בתי ההשקעות לשווק קרנות השקעה אלטרנטיביות, הכוללות גם כאלה העוסקות בתחומי הנדל"ן והאשראי הצרכני.  סיבה נוספת היא חששם של המשקיעים מהתנודתיות בשוקי ההון הסחירים, על רקע העליות החדות בעשור האחרון. קרנות אלה הוצגו כלא חשופות לשווקים וכאלטרנטיבת השקעה סולידית.

מאי.בי.אי נמסר בתגובה: "ההחלטה להנזיל ולא לחדש את הפוליסות בקרן ILS לשנה הנוכחית נעשתה לאחר הערכת סיכונים מחודשת בנוגע לשוק ביטוחי המשנה, ומתוך ראייה אחראית לכספי המשקיעים. מדובר בתשואה דומה ואף גבוהה לעומת התשואה בשוק ה־ILS, שנבעה מצבר חריג של אירועי טבע. אף שאנו מאמינים ביכולת השוק להניב תשואות עודפות לאורך זמן, אנו סבורים שכדי להגן על המשקיעים במקרה של התממשות אירוע בטווח הבינוני והארוך, על הפרמיות לעלות באופן משמעותי. יצוין כי מדובר בעשרות בודדות של משקיעים בקרן, ורובם הופנו למסלולי השקעה חלופיים באי.בי.אי". ואנחנו אומרים שאולי כדאי להוסיף לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות גם מדעני אקלים.

ענת גואטה: "נפתח את שוק איגוח המשכנתאות, ונחבר כלים דיגיטליים לשוק ההון;

השקעות אחראיות ואימפקט – מה זה? ויש בכלל דבר כזה?

מעודכן ל-02/2019
גם הערעור לא עזר והכרטיס שהציג התובע תמך בטענת החברה

אזרח רכש כרטיס טיסה מחברת טורקיש מתל אביב לניו דלהי. לטענתו, לאחר שהגיע לאיסטנבול הוא התיישב סמוך לשער העלייה למטוס, ובינתיים בדק את המייל שלו, כדי לא לעמוד בתור הארוך לכניסה למטוס.

 כשניגש לדלפק העלייה למטוס, רבע שעה לפני שעת ההמראה, נאמר לו שהטיסה נסגרה והוא לא יכול לטוס. הוא העיד כי ישב באזור שער העלייה למטוס ולא הייתה קריאה לנוסעים לעלות לטיסה, וגם לא  קריאה אחרונה שהשער נסגר. בתביעה  דרש פיצוי של 41 אלף שקל, כי לא הוצע לו שום פתרון וכי נציג של החברה נזף  על האיחור לטיסה.

לטענתו, גם המזוודות ששלח לטיסה לא הגיעו לאיסטנבול  וכי נציגי החברה הציעו לו שיטוס 24 שעות לאחר מכן בתוספת תשלום של 180 יורו. בכתב ההגנה דחתה החברה את הטענות וציינה, כי בניגוד לטענותיו כי שער העלייה למטוס נסגר בשעה 19:30 הרי שעל פי המסמכים שבידיהם רק בשעה 19:41 שמו הוסר מרשימת הנוסעים לטיסה שלא הייתה מלאה.

בית המשפט לתביעות קטנות דחה את תביעתו, אך הוא הגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב. המחוזי החליט לדחות את הערעור וציין כי לא מובן לו מדוע הוא לא התייצב בזמן לשער העלייה, שכן אין שום סיבה שהחברה לא תעלה אותו לטיסה.

"אודה ולא אבוש כי לא ירדתי לסוף דעתו של המערער: טענתו היא כי שעת סגירת הטיסה לא הייתה כתובה באופן ברור על גבי כרטיס העלייה למטוס", ציין השופט בפסק הדין. "מכרטיס העלייה למטוס (בורדינג) שהציג המערער עצמו עולה שנכתב עליו בבירור ובגופן גדול כי שעת העלייה למטוס היא 18:45". והשופט קבע שישלם לחברה פיצוי של 20 אלף שקל.

איחרתם לטיסה? לא מעניין את חברות התעופה

בחברות תעופה אירופיות, המדיניות בעניין איחור לטיסות מעוגנת בחוק – ולא רק בהסכמים שבין הלקוח לחברת התעופה. לפי החוק, במקרה שהלקוח איחר לטיסה מסיבה שאינה קשורה לחברת התעופה היא אינה מחוייבת לסייע לו. אולם כמה חברות מנסות לסייע,.

הטיסה איחרה במספר שעות – מה מגיע לכם?

מה הפיצויים המגיעים לכם על ליקויים בתחבורה ציברית

בין הרעיונות שהועלו: הנחות ללקוחות הבנקים, חשבונות ייעודיים , שירותי ענן לנתוני הבנקים

שני הבנקים הגדולים בישראל – בנק הפועלים ובנק לאומי – מקיימים מגעים בנפרד לשיתוף פעולה עם ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון. לאחרונה נציגי אמזון ערכו כמה פגישות בין עם ראש החטיבה לבנקאות דיגיטלית בבנק לאומי תמר יסעור ועם נציגי ענקית הקמעונאות למנהל הפיתוח העסקי של בנק הפועלים ניב פולני. הפגישות עסקו בכמה אפשרויות לשיתוף פעולה בין הגופים . כמו כן, דווח כי לאומי במגעים דומים עם  איביי

בפגישות עם אמזון העלו אפשרות להעניק הנחות ללקוחות הבנקים שיבצעו רכישות באמזון באמצעות כרטיסי האשראי של הבנקים. מהלך דומה לתוכנית ההטבות החדשה שהשיק לאומי לאחרונה ללקוחות שמחזיקים בכרטיס האשראי שלו בשם “גודיז”.

מטרת התוכנית להחליף את תוכנית ההטבות “פינוקים” של חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד שעדיין נמצאת בשליטת לאומי, ותעבור בקרוב לשליטת קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס. מהלך כזה טוב לאמזון, כיוון שאחד מחסמיה בשוק הישראלי הוא גובה דמי המשלוח שמפחיתים את כדאיות הרכישה. ההנחות ללקוחות הבנקים עשויות להיות מענה לבעיה הזו.

במקביל, הבנקים בוחנים אפשרות לפתוח חשבונות בנק ייעודים לביצוע קניות באמזון, שיזכו להטבות שונות. הבנקים מעוניינים גם לחבר בין לקוחות עסקיים שלהם לאמזון ולאיביי. למשל ייקחו הלוואות מהפועלים ולאומי כדי לממן פעילות באמזון או באיביי, או לקבל מהם ייעוץ עסקי.

עוד אפשרות שעלתה היא שירותי הענן של אמזון שיקבלו גישה לנתוני הבנקים, וכך תהיה פלטפורמה שתאפשר ללקוחות להשוות מחירי שירותים פיננסיים שונים. מה הסיבה שפועלים ולאומי להוטים כל כך לקדם תחרות? ככל הנראה הם מעדיפים להקדים תרופה למכה ולשלוט בפלטפורמה ולקבל אישור הרגולציה..

שיתוף פעולה נוסף שדובר עליו הוא הנפקת כרטיס אשראי משותף לכל אחד מהבנקים עם אמזון. מדובר על שיתוף פעולה דומה לזה שלאמזון יש כיום עם כמה גופים פיננסיים בעולם, בהם בנק ההשקעות האמריקאי ג’יי.פי מורגן. לאמזון זה מאפשר כניסה לעולם הפיננסי בלי להיכנס לתהליך הרגולטורי המייגע של הפיכה לבנק  ולבנקים מתאפשר לקבל מידע רב ערך מאמזון.

 

אמזון מספקת  כיום ללקוחותיה ברחבי העולם שירותים חוץ-בנקאיים, כמו פתיחת חשבון ייעודי באמזון לביצוע רכישות במערכת, שמעניק הנחה של 2% על הסכום שבו מבוצעות העסקאות. הלכה למעשה מדובר בפיקדון בנקאי נושא ריבית שמנוסח במילים אחרות.

המגעים שמנהלים הפועלים ולאומי עם אמזון נובעים מהחשש שלהם מפני הענקיות הטכונולגיות. הבנקים מעדיפים לחבור אליהן כעת ולא שהן יחסלו את המערכת המסורתית בעתיד.

יש לך הרבה עוקבים? אמזון רוצה אותך

אמזון השלימה את רכישת קלאוד אינדיור הישראלית

כך לפי ועדת התכנון במחוז. הבנייה לגובה תרוכז בעיקר במסלולי הרכבת הקלה ותכלול בין היתר את הרצליה, רמת גן,  ובת ים

ועדת התכנון במחוז תל אביב מתווה את התפתחות הבנייה לגובה של כלל ערי המחוז עד 2040, ולפיה שכונות מגדלים בני 40 קומות ומעלה יכסו את השמים של רוב ערי המרכז, כולל הרצליה, בת ים, קריית אונו וקו החוף..

לפי המפה הבנייה לגובה תרוכז בעיקר לאורך תוואי מסלולי הסעת ההמונים המתוכננים לשרת את תושבי המחוז, הכוללים את שלושת הקווים הראשונים של הרכבת הקלה, שכבר בשלבים שונים של תכנון וביצוע – האדום, הירוק והסגול, ולטווח הארוך גם לאורך רשת המטרו המתוכננת.

אלו  חלק מהאזורים שלפי התוכנית אמורים להיבנות לגובה של 40 קומות ומעלה: אזור התעסוקה במערב הרצליה, מתחם חוף התכלת שמדרום לו ושכונת יד התשעה שבמזרח העיר, המיועדת לעבור תהליך הריסה ובנייה. עוד ברשימה מתחם הנביאים בדרום בת ים וציר יוספטל במרכזה. גם הצירים ז'בוטינסקי ואבא הלל ברמת גן יהיו רצופי גורדי שחקים. מגדלים בגובה נמוך יותר, של 21 עד 40 קומות, צפויים להיבנות בקרקעות כפר אז"ר, באזור שדה התעופה של הרצליה המיועד לפינוי, ובחלקים גדולים של גבעתיים ורמת גן.

התוכנית החדשה היא חלק מ"התוכנית האסטרטגית לדיור", שאישר קבינט הדיור לפני כשנתיים. אז נקבע כי צריך לבנות תוספת של כ-1.5 מיליון דירות עד שנת 2040, וכדי לעמוד ביעד צריך לתכנן תוספת של 2.5 מיליון דירות בכל הארץ,תוך המחשבה שלא כל הבנייה תתממש בסופו של דבר.

על מחוז תל אביב  הוטל תכנון של 460 אלף דירות נוספות, כדי לספק מענה להכפלת מספר התושבים באזור שצפוי להגיע לכ־3 מיליון. כיוון שיש מעט שטחים הפנויים במחוז, נקבע כי מרבית הבנייה תיעשה באמצעות פרויקטים של התחדשות עירונית.

 

ועדת התכנון מבהירה כי 70% מהבנייה המתוכננת מתבססת על התחדשות עירונית, השיעור הגבוה ביותר מבין המחוזות בארץ. "רוב היישובים ותיקים ורובם בנויים מלפני 1980, כלומר כמעט כל הבניינים במרכזי הערים הולכים להתחלף, או בפינוי־בינוי או בתמ"א 38", היא מפרטת.

כשמדברים על מגדלים, כולם חושבים שהכל יהיה מגדלים. נכון שיהיו הרבה, אבל אי אפשר רק מגדלים. תכנון טוב מייצר תמהילים, עם בסיס חברתי וקהילתי, כי לא כל אדם יכול לגור גדל, רק אנשים מחתך סוציו־אקונומי מסוים. כשהמטרה היא שבעיר יחיו אנשים ממגוון קהילות ומגזרים, עושים תמהילים. זה חלק מהשיח האיכותי שאנחנו מנסים לבסס". הארגון מחדש של השטח יאפשר לרכז דירות במגדל ולפנות שטח שקודם היה תפוס על ידי אותם הבניינים, לטובת שטחים ציבוריים, לצד עלייה בשימושים ציבוריים בתוך המגדלים עצמם ובבניינים החדשים.

"האסטרטגיה שלנו כוללת דגשים על היבטים איכותניים, הדבר הזה קריטי אם מסתכלים על דמותו של המחוז ב־2040. הבשורה הגדולה היא הוספת קווי המטרו, ואנחנו רואים קשר מובהק בין פיתוח בעוצמות גבוהות לבין רשת תחבורה ציבורית יעילה. לכל מקבלי ההחלטות ברור שאי אפשר, ולא ניתן יהיה, להסתמך על שימוש ברכב פרטי. תחבורה ציבורית היא צו השעה ולא עומדת בפני עצמה, כי מי שמשתמש בה הם הולכי רגל או רוכבי אופניים. היא מתקשרת לצורך לייצר אקלים נוח לאנשים בעיר ולכך שהמרחב הציבורי, הכיכרות והגנים יהיו באיכות אקלימית יותר גבוהה, להבדיל מהיום.

מינהל התכנון: יעד של 30 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית

המטרות של כחלון: תכנון של 120,000  יח"ד, שיווק של 70,000 יח"ד ו-45,000 עסקאות

מעודכן ל-02/2019

עובדים ותיקים זכאים לפנסיה תקציבית בעוד החדשים אינם. אילו עובדים זכאים לגמלה ואילו לא?

עד לא מזמן היה אפשר ליהנות מעבודה משירות המדינה בלי שתנוכה לך משכורת עבור הפנסיה והיית יכול ליהנות מהשתתפות המדינה בכספי הפנסיה. העובדים החדשים ועובדים באוכלוסיות מסוימות כבר לא יכולים ליהנות מהטבה זו. אז מי זכאי למה?

פנסיה תקציבית

 

הסדר פנסיה תקציבית לעובד הוא תשלום קצבה לפי דין או הסכם מאוצר המדינה או מקופת המעביד.

עד 2004 לא חל ניכוי ממשכורת העובד שחלה עליו פנסיה תקציבית, אבל מ-2004 המצב שונה:

  1. משנת 2004 – 1% מנוכה ממשכורתו הקובעת של עובד או נושא המשרה, לפי העניין.
  2. מהתקופה החלה ביום 1 בינואר 2005 ואילך – 2% ממשכורתו הקובעת של עובד או נושא המשרה, לפי העניין.

 אם מדובר בעובדי מדינה חדשים, לא מופרשים להם כספים לפנסיה תקציבית.

 ממרץ 2002 גדל המרכיב הפנסיוני המבוטח בשכר עובדי מדינה ותיקים שהחלו עבודתם לפני מועד זה. הביטוח נעשה באמצעות פנסיה צוברת, בשונה מפנסיה תקציבית, בקופת גמל או קרן פנסיה על פי בחירת העובד. כך יתאפשר לעובד להגדיל את השכר המבוטח לגמלאות בגין מרכיבי שכר, גם כאלה שאינם במשכורת הקובעת.

חוק הגימלאות

חוק הגימלאות חל על מי שעבד בשירות המדינה לפי חוק שירות המדינה , שוטרים, סוהרים, מורים בשירות המדינה. בנוסף, החוק חל גם על עובדי תאגידים שהוקמו מכוח חוק ונקבע באותו החוק כי תנאי העבודה של העובדים האמורים הם כתנאי עבודתם של עובדי המדינה.

עובדי מדינה חדשים מבוטחים בפנסיה צוברת באמצעות קרנות פנסיה או חברות ביטוח ואינם זכאים לקיצבה על פי חוק הגימלאות. המועד הקובע למעבר עובדים חדשים לפנסיה צוברת שונה בין דירוג לדירוג. ברוב דרוגי השכר, המועד הקובע הוא למי שהחל לעבוד מיום 1 אפריל 2002.  אצל מורים, רופאים,אחים ואחיות בבתי חולים ממשלתיים, עובדי מחקר במערכת הביטחון ובמשרד ראש הממשלה – מיום 31 אוגוסט 2002.

אבל החוק לא חל  על מי שהתקבל לשירות המדינה בנציגות ישראל בחוץ לארץ במעמד עובד מקומי. חוק המינויים גם מפרט אילו אוכולסיות  החוק אינו חל עליהן ועל כן גם לא חל לגביהן הסדר פנסיה תקציבית. בהן עובד בשכר יומי ועובדים זמניים, עובדי מדינה המועסקים בחוזה קבלן (אלא אם נקבע בחוזה שחוק הגימלאות יחול לגביו), עובד מדינה המועסק כדין על פי חוזה יחיד ונקבע בחוזה שהחוק לא יחול על אותו עובד, ובהם חייל, עובד מערכת הביטחון, אזרח עובד צה"ל, חבר כנסת, שופט, דיין.

הזכאים לגימלה

עובד ששירת 10 שנים לפחות  נציב שירות המדינה יכול להחליט על יציאתו לקצבה אם הגיע העובד לגיל 60, והוא חייב לעשות כן בתום החודש שבו הגיע העובד לגיל פרישת חובה כמשמעו בחוק גיל פרישה, התשס"ד-2004 (להלן  67 לגברים, 62 לנשים בשלב זה). אם החליט נציב שירות המדינה להוציא עובד לקצבה כאמור יהיה תשלום הקצבה מידי.

אם מדובר  בגננת ששירתה עשר שנים כגננת  יכול נציב שירות המדינה להחליט על יציאתה לקצבה אם הגיעה לגילאים המפורטים, בהתאם לחודש הלידה שלה:

עובד מדינה שפוטר

לפי חוק הגימלאות, עובד שפוטר לאחר 10 שנות שירות כשהוא בגיל המפןרט, ובתנאי שלא לא נפסל לשירות המדינה לפי החלטת בית דין יהיה זכאי לקבלת קצבה מידית:

  1. עד מרס 1964 – 40.
  2. אפריל עד אוגוסט 1964 – 40 ו-4 חודשים.
  3. ספטמבר 1964 עד אפריל 1965 – 40 ו-8 חודשים.
  4. מאי עד דצמבר 1965 – 41.
  5. ינואר עד אוגוסט 1965 – 41 ו-4 חודשים.
  6. ספטמבר 1966 עד אפריל 1967 – 41 ו-8 חודשים.
  7. מאי 1967 ואילך – 42.

פרישה מרצון

  עובד רשאי לצאת לקצבה לאחר ששירת 25 שנים, אם הגיע לגיל המפורט בהתאם לחודש לידתו כמפורט להלן:

כמו כן עובד רשאי לצאת לקצבה לאחר ששירת 10 שנים אם הגיע לגיל 60 או אם ועדה רפואית קבעה כי בשל נכותו אין הוא מסוגל לעבוד בשירות המדינה. עוד  עובד רשאי לצאת לקצבה לאחר תקופת שירות של 20 שנה בהוראה, כמורה או כגננת בכל גיל.

הקפאה

 עובד רשאי לצאת לקצבה בכל גיל לאחר ששירת  10 שנים. אם בחר בכך העובד כאמור תשולם לו הקצבה מהחודש המתחיל אחרי היום שבו הגיע לגיל פרישת חובה,  67. אבל:

מעודכן ל-02/2019

היזם שהביא לנו את פייפאל, טסלה ומהפכה בחקר הלל. מה צריך לדעת עליו?

אילון מאסק (1971) נולד בדרום אפריקה והוא המייסד של כמה מהחברות הגדולות שאתם מכירים, בהן פייפאל, פלטפורמת התשלומים, וטסלה, מוטורס -.מפתחת כלי הרכב החשמליים. בהשכלתו הוא בעל תאר ראשון בכלכלה ובפיזיקה מאוניברסיטת פנסילבניה. השילוב הזה אולי הפך אותו  לאחד המהנדסים והיזמים הידועים כיום.

תחילת הקריירה

בגיל 10 קיבל את המחשב הראשון שלו, ולטענתו כבר בגיל 12 ידע לתכנת. וכך סלל דרך לפרויקט המסחרי הראשון שלו, משחק חלל בשם "בלאסטר", אותו מכר ב-500 דולר.

הקריירה הרצינית הראשונה שלו מתחילה ב-1995 לאחר שפרש לתקופה מהלימודים כדי להקים את חברת zip2 עם אחיו. החברה סיפקה תוכנה לפרסום תכנים עבור אתרי חדשות ונמכרה לאלטה ויסטה, בעל מנוע החיפוש דאז, תמורת  כ-300 מיליון דולר.

פייפאל

השלב הבא היה שירות פיננסים מקוון שגם אותו הקים עם אחיו בשם X.COM. והיא התאחדה ב-2000 עם החברה  Confinity. לאחר מכן הוחלט לשנות את שמה לפייפאל כשם הדומיין.  החברה הוכתרה כהצלחה ונמכרה לאיביי תמורת מיליאד וחצי דולר בעוד מאסק הוא המחזיק הגדול במניות החברה טרם רכישתה.

ספייסאקס

ב-2002 פונה מאסק לשלב הבא, חברה לטכנולוגיית חקר החלל. והחברה מייצרת ומפתחת מוצרי שיגור לחלל. ב-2008 החברה חותמת על עסקה עם נאס"א בהיקף 1.6 מיליאד דולר. היזם השאפתן הכריז בכוותנו ליישב את המאדים עד 2025. ב-7 בפברואר 2018 שיגרה החברה את הטיל הגדול בעולם.

טסלה

מאסק הכריז שעד 2030 רוב המכוניות יהיו חשמליות, ואכן טסלה היא אחת החברות שעושה מאמצים רבים בנושא זה. ומפתחת מכוניות ומנועים חשמליים. מכונית הדגל שלה היא מכונית סדאן היוקרתית טסלה S שהקפיצה באחת את מניות החברה בנאסד"ק. ב-2018 הודיע על פרישה מתפקידו כיו"ר החברה בשל תביעה נגדו על הטעיית משקיעים, משום שחזר בו  מהכוונה להפוך את טסלה לחברה פרטית בהודעה בטוויטר. על כך נקנס ב-20 מיליון דולר. ב-2019 דיווחה החברה על שיתוף עם מרצדס וכן על רכישת מקסוול טכנולוגיות

חברות נוספות

מאסק הוא יזם פורה ובין היתר הוא בעל המניות הראשי של סולאר סיטי, המייצרת פאנלים סולאריים. ב-2016 ייסד את נורלינק העוסקת בבינה מלאכותית ואת בורינג קאמפני העוסקת בשיפור התחבורה באמצעות חפירת מנהרות מתחת לכבישים.

מה סוד החדשנות של מאסק

אילון מאסק מספר שהטעות הגדולה שלה בהתחלה הייתה לסמוך רק על כישורים ולא על אישיות, ובראש התכונות היכולת לעבוד עם אנשים. עוד הוא מספר שהמפתח להצלחה הוא לעולם לא לעצור, לפתח את הסקרנות ואת הידע.  כבר כל המומחים אומרים שכישלון אינו אויב וגם מאסק מצטרף אליהם: "אנשים צריכים להבין שכישלון אינו האויב שלהם, אלא מחיר שצריך לשלם כדי להיות אמיץ מספיק לעשות דברים חדשים. בחרו בסביבת עבודה שבה זה בסדר גם להיכשל”. עוד הוא מציין את החשיבות בלשאול את השאלות הנכונות, לדעת לקבל ביקורת, ובעיקר להשקיע ולהתמיד: "אם אנשים אחרים עובדים 40 שעות בשבוע ואתם עובדים 100 שעות בשבוע, אתם תשיגו בארבעה חודשים מה שלהם ייקח שנה".  הטיפ הבא של מאסק עלול לאכזב כמה מכם, אל תעשו את זה בשביל הכסף: “רוצים להצליח, לייצר שינוי? הפסיקו להחליט על פי הכסף המעורב בזה”., אמר.

קשרים לישראל

מאסק ביקר כמה פעמים בישראל. כך עלה מתמונות שפרסם ברשת החברתית אינסטגרם ב-2018. ב-2016 הגיע בחשאי לארץ, נפגש עם אנשי מובילאיי וצפה בניסויים ברכבים אוטונומיים.

מאסק וטסלה הגיעו לפשרה עם ה-SEC – יישלמו 40 מיליון דולר; מאסק יפרוש מתפקידו כיור והעניין ייסגר

העסקה של טסלה: תרכוש את מקסוול טכנולוגיות ב-218 מיליון דולר

 

 

 

בנק ישראל עולה לנו 1.2 מיליארד שקל. הרבה כסף.

בתמורה בנק ישראל אמור לעזור למשק ולנו – הוא קובע את הריבית, הוא משפיע על המחיירם, הצמיחה, הצריכה. הוא סוג של יועץ כלכלי לממשלה, ויש לו מטרות ברורות.

בפתח שנת 2019 הבנק מוסר את משנתו

המועצה המנהלית של הבנק דנה בתכנית העבודה השנתית שלו, אישרה את התקציב השנתי לפעילותו המנהלית, והניחה את התקציב על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת, כמתחייב מחוק בנק ישראל, התש"ע-2010.

במסגרת התכנון הרב-שנתי שגובש בסוף 2016, הוגדרו מחדש היעדים האסטרטגיים ארוכי-הטווח של הבנק לשנים 2017-2019, והוכנה תכנית אופרטיבית תלת-שנתית, אשר לוקחת בחשבון את התמורות והאתגרים הצפויים במשק הישראלי ובכלכלה העולמית בתקופה זו. לתכנון הרב-ממדי יש חשיבות רבה בקביעת סדרי העדיפויות, בתיעדוף הפרויקטים והמשימות ובהקצאת משאבי כ"א ותקציב הנדרשים ליישום תכנית העבודה. תכנית העבודה ל-2019 נגזרת מהתכנון התלת שנתי. במהלך השנה יעסוק הבנק בתכנון רב שנתי חדש לשנים הבאות.

להלן היעדים האסטרטגיים ארוכי-הטווח שהציבה הנהלת הבנק לעבודת הבנק לטובת הציבור והמשק בשנים הקרובות:

  1. שמירה על יציבות המחירים

האתגר הכרוך בניהול המדיניות המוניטרית בסביבת ריבית נמוכה ובסביבת אינפלציה נמוכה בארץ ובעולם מחייב את בנק ישראל להשתמש באופן מושכל בכלי מדיניות שמותאמים לסביבה זו, תוך שהוא לוקח בחשבון את הסיכונים הכרוכים במדיניות של ריבית נמוכה לאורך זמן.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות הכלכלה העולמית מתאוששת בהדרגה מהשלכות המשבר, והצפי שההתאוששות תימשך דורש מבנק ישראל להיערך להמשך הנורמליזציה במדיניות המוניטרית העולמית, שכבר באה לידי ביטוי בהעלאת הריבית בארה"ב ובמשקים נוספים, בהפסקה מדורגת של תהליך ההרחבה הכמותית, ועוד. הבנק יידרש גם לבחון את ההשלכות הפיננסיות והריאליות של שינויים אלו.

  1. חיזוק יציבות המערכת הפיננסית ועמידותה בפני משברים

חוסנו הכלכלי והפיננסי של משק מתבטא בין היתר ביכולתו להתמודד עם משברים ולצלוח אותם באופן מיטבי, כפי שהתמודד המשק הישראלי למול המשבר הפיננסי העולמי. כדי להגביר את מוכנותה של המערכת הפיננסית להתמודדות עם אירועי משבר שונים יפעל בנק ישראל בכמה מישורים: גיבוש דרכי עבודתה של הוועדה ליציבות פיננסית בהמשך להחלטת הכנסת על הקמת הוועדה בנובמבר 2018, קידום פיקוח יציבותי מותאם סיכון במערכת הבנקאית, קידום הפיקוח והאסדרה על מערכות התשלומים והסליקה ועל שירותי התשלום, וקידום ההיערכות של בנק ישראל לניהול משברים פיננסיים.

  1. קידום מערכות ואמצעי תשלום אפקטיביים ואמינים

בנק ישראל אחראי, בין שאר תפקידיו, לאספקה סדירה של מזומנים למשק ולהבטחת קיומן של מערכות תשלומים כגון מערכת זה"ב, מערכות שב"א ומס"ב, ושל אמצעי תשלום חלופיים למזומן, כגון צ'קים, הוראות חיוב וזיכוי, כרטיסי חיוב שונים ואמצעי תשלום מתקדמים אחרים. במסגרת זאת, בנק ישראל פועל להבטחת האפקטיביות והאמינות של אמצעי התשלום השונים במשק.

בשנים הקרובות יעסוק הבנק בהגברת השימוש במערכות ואמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים, ובקידום הקמתה של תשתית לסליקה מהירה ומאובטחת של תשלומים קמעונאים מתקדמים,. הבנק ימשיך לבחון את  ההשלכות האפשריות של הנפקת מטבע דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי, סוגיה שבנקים מרכזיים אחדים בעולם החלו בבחינתה.

בנק ישראל פועל להשלמת תהליך החלפת סדרת השטרות החדשה במחזור. לאחר שהשלים את השקת הסדרה החדשה, ממשיך הבנק להדפיס ולהפיץ את השטרות החדשים, משלים את ספיגת השטרות הישנים, וממשיך לפעול להגברת ההיכרות של הציבור עם סימני הביטחון ולמניעת זיופים, על מנת להגביר את אמון הציבור במטבע.

כמו כן, בנק ישראל נערך לליווי הקמת החברה הממשלתית לקשרי קורספונדנציה מול הרשות הפלסטינית  ולפיקוח שנדרש עליה.

  1. הגברת התחרות והיעילות במערכת הפיננסית

התחרות במערכת הפיננסית נושאת ערך רב לציבור ולמשק, משום שהיא פועלת להפחתת מחירי השירותים, לשיפור איכותם ולהרחבת נגישותם לציבור הרחב. החידושים הטכנולוגיים מאפשרים לקדם עוד יותר את התחרות במערכת הבנקאית, בין השאר משום שהם מקלים על גופים חוץ-בנקאיים להיכנס לתחומים שונים של שוק האשראי – מתן אשראי ישיר, הקמת מערכות שמקשרות בין לווים למלווים, והקמת מערכות שמאפשרות להשוות מחירים, לנתח את צורכי הלקוח, ועוד.

בהתאם לכך פועל בנק ישראל להשקת המערכת הלאומית לשיתוף בנתוני אשראי, בהתאם לנקבע בחוק. עם סיום האסדרה של המערכת יחל בנק ישראל בהסברה צרכנית, במטרה לעזור לציבור להפיק מהמערכת את מרב התועלת. המערכת תסייע להגברת התחרות בשוק האשראי הקמעונאי, תרחיב את הנגישות לאשראי, תאפשר הרחבת המידע העומד לרשות נותני האשראי בבואם להעריך את רמת סיכון האשראי של הלקוח, וכן תהווה בסיס מידע לא מזוהה שישמש את בנק ישראל לשם ביצוע תפקידיו, לרבות לצורכי מחקר מאקרו כלכלי ופיתוח כלי מדיניות אפקטיביים.

בנוסף, יפעל בנק ישראל להרחבת הגישה למערכות התשלומים והסליקה לגופים שאינם תאגידים בנקאיים, לליווי יוזמות להקמת בנק חדש, לקידום הנגשת התשתית לכרטיסי החיוב ושיפור יעילותה, לבחינת הפעלת ביטוח פיקדונות (בשיתוף פעולה עם גורמי הממשלה) או חלופות שיעודדו כניסת שחקנים חדשים לישראל ולקידום הטכנולוגיה והחדשנות בתחומי הבנקאות והפיננסים.

בנק ישראל מוביל שני מהלכים תשתיתיים להגברת התחרות: (1) בנקאות פתוחה, פרויקט שבמסגרתו יחשפו הבנקים לצדדים שלישיים (פינטקים) מידע על לקוחות שנתנו הסכמה לכך. (2) מעבר מבנק לבנק "בקליק", אשר יאפשר ללקוחות להחליף בנק בקלות, במהירות וללא עלות כספית, וכך לשפר את תנאי התקשרותם עם הבנק.

  1. הגנה על לקוחותיהן של המערכת הבנקאית, החברות לכרטיסי האשראי והמערכת לנתוני אשראי

בנק ישראל אחראי להגן על לקוחות המערכת הבנקאית ולהבטיח שהבנקים מעניקים להם יחס הוגן. פעולותיו בתחום זה תורמות לחיזוק אמון הציבור במערכת הבנקאית ובבנק ישראל. בשנים הקרובות ימשיך הבנק לפעול לחיזוק מערך שירות פניות הציבור שהוא מעמיד ללקוחות המערכת הבנקאית וחברות כרטיסי האשראי, להגברת המודעות הפיננסית-בנקאית בקרב הציבור, במטרה לסייע לו לנהל באופן עצמאי ומושכל את פעילותו הבנקאית ולקדם יוזמות אופרטיביות שיתמקדו בקהלי יעד שונים לרבות משקי בית, עסקים קטנים, בני נוער, אזרחים וותיקים ואוכלוסיות מיוחדות.

נוסף לכך, מקים בנק ישראל מערך לפניות ציבור ללקוחות המערכת הלאומית לשיתוף בנתוני אשראי, הכולל פונקציה לבירור פניות הציבור, מוקד טלפוני ואתר אינטרנט. כל אלה יאפשרו ללקוחות לממש את הזכויות הנוגעות לשיתוף המידע במערכת, בכלל זה: להגיש בקשה לבירור תלונות, לקבל דוחות על נתוני האשראי הקיימים לגביהם במערכת, לתת הוראות בדבר הגופים שאין למסור להם את נתוני האשראי שלהם ואף לתת הוראה שאין לכלול אותם במערכת נתוני אשראי.

  1. תמיכה בצמיחה בת-קיימא ומכלילה

ההתפתחויות הדמוגרפיות הצפויות בישראל, לצד מיצוי התהליכים שהאיצו את הצמיחה בעשורים הקודמים,  תורמים להאטת הצמיחה במשק מתחילת העשור הנוכחי, ומעידים שהגידול בתוצר לנפש עשוי להתמתן באופן משמעותי בעשורים הבאים. כדי לסייע לעצב תוואי מדיניות ותהליכים שיגדילו את פוטנציאל הצמיחה של המשק, ובמקביל יצמצמו את אי השוויון והעוני, ימקד בנק ישראל את המחקר בתחומים שלהערכתו תורמים להנעת תהליכים אלו. בהתאם לזאת, יפעל הבנק לפיתוח המלצות למדיניות כלכלית שתתרום לצמיחת הכלכלה הישראלית באמצעות הגדלת הפריון, פיתוח התשתיות הפיזיות וההון האנושי וייעול השימוש בהם. כמו-כן, הבנק יקדם מחקרים בתחומי הרווחה והתעסוקה, במטרה ליצור תשתית להמלצות על צעדי מדיניות שיגדילו את ההכנסות והתעסוקה בכל שכבות האוכלוסייה.

  1. קידום המחקר הכלכלי והמידע הסטטיסטי

בנק מרכזי נשען בפעילותו ובקבלת ההחלטות על מחקרים ונתונים סטטיסטיים ענפים. לכן הוא פועל לצמצום הפערים במידע הסטטיסטי והמחקרי ומפתח גישות חדשות לאיסוף נתונים ולעיבודם. הבנק פועל לשלב תחומי מחקר, ידע וכלים שמרחיבים את טווח ההמלצות האפשריות בנוגע למדיניות; לפיתוח ידע ומומחיות בשיטות ובכלים סטטיסטיים מתקדמים; וליישומן של יכולות אלה במטרה לחלץ ידע, לגבש תובנות חדשות, ולחזות התפתחויות במערכת הפיננסית ובכלכלה הישראלית. בנוסף, הבנק פועל להרחבת ההנגשה של המידע הסטטיסטי לציבור הרחב ולחוקרי הכלכלה, להרחבת המידע הסטטיסטי בתחומים חדשים בהתאם להתפתחויות הכלכלה ולקידום מחקר כלכלי בסטנדרטים בין-לאומיים בתחומי כלכלת ישראל.

  1. ניהול יתרות המט"ח

בנק ישראל מופקד על החזקת יתרות המט"ח של מדינת ישראל ועל ניהולן. ניהול היתרות מתבסס על הקווים המנחים למדיניות ההשקעה שמתווה הוועדה המוניטרית. המדיניות מוכוונת על ידי כמה עקרונות– שמירה על כוח הקנייה של היתרות, ניהול היתרות ברמת נזילות גבוהה והשגת תשואה נאותה על תיק היתרות.

הקצאת הנכסים של תיק היתרות נקבעת כך שהוא מתאפיין בתוחלת תשואה נאותה בהתחשב בהערכות לגבי התנאים הצפויים בשווקים הפיננסיים, ובהתחשב במגבלות הקווים המנחים ובפרופיל הסיכון המוגדר בהם. בשנים הבאות ימשיך בנק ישראל לבחון את הרחבת טווח השווקים והנכסים שיתרות המט"ח מושקעות בהם.

  1. יישום חוק הקרן לאזרחי ישראל

בהתאם לחוק קרן לאזרחי ישראל, התשע"ד-2014, הוקמה קרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי משאבי טבע והיא נקראת "קרן לאזרחי ישראל". הקרן  נועדה לנהל את ההכנסות מתוך ראייה ארוכת טווח של השאת תשואה באופן שיאפשר את המשך קיומה של הקרן לדורות רבים. בחוק נקבע שנכסי הקרן יועברו לניהול מחלקה ייעודית בבנק ישראל כשיצטברו בה מיליארד ₪, דבר שעל פי ההערכות עתיד להתרחש בשנת 2020.

בהתאם לזאת, עד סוף 2019 צפויים לקום מוסדות הקרן (מועצת הקרן וועדת ההשקעות) כנקבע בחוק. כמו כן תושלם ההיערכות הנדרשת בבנק ישראל לתחילת ההשקעה וניהול הנכסים, בתיאום עם מוסדות הקרן.

 

בנוסף ליעדים לטובת הציבור והמשק הישראלי, הציב בנק ישראל מספר יעדים להבטחת קיומו כבנק מרכזי מתקדם, דינמי ואפקטיבי הזוכה לאמון הציבור:

בנק ישראל פועל לחיזוק היערכותו התפעולית והאפקטיביות הארגונית במטרה לייעל את ביצועיו ולהביא להקצאת משאבים מיטבית לאורך זמן. ההיערכות הארגונית כוללת אימוץ טכנולוגיות חדשניות בבנק, חיזוק הרציפות התפקודית והגנת הממד הקיברנטי של בנק ישראל במצבי משבר, שדרוג התשתיות הפיזיות והטכנולוגיות של הבנק והתאמתן לצרכים המשתנים, העמקת תרבות ותהליכי ניהול הסיכונים ומיסוד פונקציית קצין ציות בבנק.

על מנת לשמור על רמת המקצועיות הגבוהה המאפיינת את בנק ישראל לאורך השנים ישים הבנק דגש על תהליכים המבטיחים גיוס ושימור של כוח אדם איכותי בעל מגוון כישורים ועל גיבושם ויישומם של כלים חדשים לפיתוח ההון האנושי.

אמון הציבור הוא אחד הנכסים העיקריים של בנק מרכזי. אמון זה נסמך במידה רבה על האופן שבו התקשורת מציגה ומסבירה את הארגון ועל המוניטין שיש לו בציבור הרחב. המוניטין מצִדו נסמך על מקצועיות הארגון, ועל אמינותו ויושרו, ובתחומים אלו בנק ישראל נחשב למוביל במגזר הציבורי. שימור וחיזוק של אמון הציבור בבנק ישראל ישפרו את יכולתו לבצע את תפקידיו ולהשיג את יעדיו, לטובת המשק והציבור הרחב. בהתאם לזאת, בנק ישראל מעוניין להרחיב ולהגביר את האפקטיביות של ההסברה הנוגעת למדיניותו ולפעולותיו. כמו כן הבנק ידגיש את השיח הדו-כיווני ואת המגע עם הציבור.

בנק ישראל משמר לאורך השנים רמה מקצועית גבוהה הודות למידע, לידע ולניסיון שעובדיו צברו במהלך השנים. לפיכך ימשיך הבנק להשקיע מאמצים בפיתוח כלים, שיטות, מערכות ונהלים שיאפשרו לשמר ולהשביח ביעילות את המידע והידע הנצברים בבנק. בהתאם לכך, ימשיך הבנק לקדם את המערך לתקשורת פנים-ארגונית ושיתוף מידע, לרבות תשתית טכנולוגית מתאימה, וכן יקדם תשתית אינטגרטיבית לניהול, שיתוף והנגשה של מאגרי המידע בבנק, ללקוחות בתוך הבנק ובמידת האפשר גם עבור לקוחות מחוצה לו, דרך אתר האינטרנט של בנק ישראל.

נוסף לכך, בשנת 2019 ישלים בנק ישראל את גיבושה של מדיניות ההגנה על הפרטיות בבנק, היות שהוא אוסף, מנהל ומנתח מידע אישי בהיקף רחב כדי למלא את התפקידים ולהשיג את המטרות שהחוק קובע לו. כמו כן יתמקד הבנק ביישום המדיניות בכל הנוגע להשקת מאגר נתוני האשראי ולתפעולו, בהתאם לדרישות המחמירות שהחוק קובע.

בשנת 2019 ימשיך הבנק לקיים קשרי עבודה פוריים ומקצועיים עם הרגולטורים בארץ, תוך ראייה כוללת של טובת הציבור והמשק. כמו כן ימשיך הבנק במאמץ לשפר את קשרי המחקר עם בנקים מרכזיים ומוסדות מוניטריים ופיננסיים בחו"ל, ולקיים קשרי עבודה פוריים עם הרגולטורים בעולם, במסגרת הסכמים וחברוּת בארגונים בין-לאומיים.

אמיר ירון הושבע לתפקיד נגיד בנק ישראל; חשוב שעליית הריבית לא תתבצע מהר מדי אך גם לא באיחור

תקציב הבנק

תקציב בנק ישראל מתייחס  לפעילות המנהלית של הבנק, הנדרשת לביצוע תפקידיו ולהשגת יעדיו.

בהתאם לחוק בנק ישראל, תקציב הבנק מחולק למספר תחומי פעולה: 1) מטה וסיוע (תקציבי ההוצאה של הגופים העוסקים בניהול הבנק ובמתן שירותים ותמיכה); 2) ביצוע תפקידי הבנק (תקציבי ההוצאה של חטיבות הליבה); 3) נציגות בחו"ל; 4) גמלאות; 5) השקעות; 6) הכנסות; 7) עתודה; 8) הדפסת כסף; 9) ניהול נכסי קרן אזרחי ישראל  לרווחי הגז; 10) שיתוף נתוני אשראי.

התקציב הכולל של בנק ישראל לשנת 2019 מסתכם ב-1,195 מיליון ₪. התקציב קטן בכ-8% ביחס לשנת 2018 בעיקר כתוצאה משני פרויקטים מרכזיים שיש להם השפעה בעלת אופי זמני על התקציב: תקציב שיפוץ הבניין הראשי בירושלים, אשר רובו המכריע הסתיים ואכלוסו מחדש נמצא בעיצומו בימים אלה,   ותקציב הדפסת כסף נוכח השלמת ההשקה לציבור של סדרת השטרות החדשה ומעבר להנפקת שטרות ומעות שוטפת בשנת 2019.

להלן הסעיפים בהם נרשמו השינויים העיקריים בתקציב בנק ישראל לשנת 2019:

שיתוף נתוני אשראי –חוק נתוני אשראי התשע"ו-2016, מסמיך את בנק ישראל להקים ולנהל מערכת לאומית  לשיתוף בנתוני אשראי. בשנת 2019 הוקצה תקציב של 166 מיליוני ₪ להמשך פרויקט הקמת המאגר, אשר השקתו לציבור צפויה השנה, בהתאם לנקבע בחוק.

השקעות – תקציב ההשקעות יעמוד על 128 מיליוני שקלים, והוא קטן בעיקר לאור קצב התקדמותם של שני פרויקטים שאושרו בשנים קודמות: שיפוץ הבניין הראשי בירושלים, והקמת המרכז לטכנולוגיה וחירום. בנוסף מתוכננות מספר השקעות מרכזיות, מרביתן טכנולוגיות.

התייעלות תפעולית – תקציב הבנק לשנת 2019 מגלם התייעלות בהוצאות הבנק של 18% ביחס לתקציב שנה קודמת ושל לפחות 5% מתחזית הביצוע לשנת 2018.

התקציב לשנים הבאות – תקציב ההרשאה להתחייב לשנים הבאות מסתכם ב-371 מיליון ₪, מתוכו 41%  מיועד להתחייבויות עתידיות בהשקעות הבנק, ובעיקר להמשך הקמת המרכז לטכנולוגיה וחירום וה-Data Center חדש.

תקציב הפעילות המנהלית אינו כולל הכנסות והוצאות הנובעות מיישום כלים מוניטריים, מתן אשראי לתאגידים בנקאיים ולגופים פיננסיים אחרים, ניהול הנזילות במשק, השקעות ביתרות מטבע חוץ, וכדומה. הכנסות והוצאות אלו באות לידי ביטוי בדין וחשבון הכספי של בנק ישראל ובדוח ניהול היתרות.

 

(נתונים כספיים מוצגים באלפי שקלים חדשים)

  2019 תקציב   2018 ביצוע התקציב בשנת 2017
התקציב הרשאה להתחייב שיא כוח האדם
בנק ישראל

= = = = = =

1,195,044

= = = = =

370,917

= = = = =

857

= = =

1,298,325

= = = = =

1,019,719

= = = = =

01 מטה וסיוע 226,989 47,990 352 240,521 213,105
02 ביצוע תפקידי הבנק 214,258 27,409 460 216,847 196,662
03 נציגות בחו"ל 2,202   1 4,316 3,582
04 גמלאות 285,887 123   289,570 278,537
05 השקעות 127,523 153,477   173,596 115,527
06 הכנסות (6,870)     (6,810) ) 6,997)
07 עתודה 49,842 52,641 10 35,260  
08 הדפסת כסף 125,111 47,181   209,132 184,416
09 ניהול נכסי קרן אזרחי ישראל לרווחי הגז 4,248   6 1,134  
10 שיתוף נתוני אשראי 165,855 42,095 28 134,758 34,888

חברת אבן קיסר פירסמה בשבוע שחלף דוחות מעורבים  לרבעון הרביעי 2018. האנליסטים של אופנהיימר סבורים שבינתיים אין טריגר לשינוי משעותי בחברה ובמניה – "בצד החיובי, תחזית החברה ל 2019 מניחה שיפור במרווח התיפעולי ובמחצית השנייה שיפור בהכנסות ובמרווח התפעולי כתוצאה מהטלת המיסים על הקוורץ הסיני", כותבים האנליסטים ומוסיפים –  "בצד השלילי, צופה אבן קיסר עוד שני רבעונים לחץ על ההכנסות כתוצאה ממלאי סיני גבוה.

 "דוחות הרבעון כללו החמצה בשיעור הרווח הגולמי (כ–140 נקודות בסיס נמוך מהקונצנזוס), בעיקר כתוצאה מהמשך השפעה שלילית משער מטבע ואתגרי יצור במפעלים בישראל (מקוזז חלקית משיפור התפוקה בארה"ב).

"תחזית ההנהלת החברה לשנת 2019 לגבי הכנסות ו-EBITDA דומה לצפי וול סטריט, עם זאת המרווח הגולמי צפוי להתייצב  ברמות של 2018 (כ–28.7%). הכנסות אבן קיסר ברבעון הרביעי 2018 כללו הכנסות של 142.9 מיליון דולר שהיו מעל הצפי של 141 מ׳ ד׳, ו–EBITDA של 17.8, מעט מתחת לצפי של 18.2 מ׳ ד׳.

"תחזיות החברה לשנת 2019: הכנסות בטווח של 580 – 600 מיליון דולר (נקודת אמצע 590 מ׳ ד׳, צמיחה שנתית של כ–2.5%) ו–EBITDA של 72 – 80 מ׳ ד׳ (נקודת אמצע 76, צמיחה שנתית של כ- 1.1%), לעומת קונצנזוס של 588  ו–78.5 מ׳ ד׳, בהתאמה.


"בשורה התחתונה, אנו צופים בטווח הקרוב לחצים כתוצאה מרמות מלאי גבוהות במחצית הראשונה של 2019, לחצים שצפויים להתמתן לקראת סוף השנה כשהמכסים על הקוורץ הסיני ושיפורים תפעוליים יתמכו במרווחי 
EBITDA גבוהים יותר בטווח הארוך.  מניות אבן קיסר ממשיכים להסחר בדיסקאונט לחברות דומות על בסיס מכפיל EV / EBITDA של 5.7x מול ממוצע ענפי של 8.9x".

אוטו תל – האם זה סיפור הצלחה? כל הנתונים מאחורי המיזם

עריית תל אביב מתגאה בפרויקט מוצלח. התושבים עדיין מתלוננים – תפסו להם מאות חניות בעיר, שגם ככה תפוסה ופקוקה, ויש בה בעיות חניה. בעיריה הסבירו שהפרויקט יגרום לאנשים לוותר על הרכב שלהם לטובת אוטו תל, וכך יהיו פחות רכבים, פחות פקקים, פחות בעיות חניה. אבל גם לפי בכירים במיזם, מדובר בזמן – זה לא זבנג וגמרנו.

בינתיים מתפרסמים הנתונים של 2018.

דצמבר באוטותל – מזמינים אוטו כל דקה

בחודש דצמבר נשבר שיא מספר הנסיעות היומי הממוצע-  1,406 נסיעות- הזמנה כל דקה.

למעלה מ- 5.4 נסיעות ביום לרכב בממוצע- מהנתונים הגבוהים בעולם.

כל רכב של אוטותל נוסע בממוצע 168 נסיעות ומשרת מעל 20 משפחות שונות בחודש.

 8,500 מנויים המשלמים דמי מנוי חודשיים.

וטותל הוא אחד המובילים בעולם מבחינת מס' נסיעות ומס' הק"מ ממוצעים ליום.

מיזם הרכב השיתופי של תל אביב-יפו, "אוטותל", המופעל על ידי חברת CAR2GO, מסכם את שנת 2018 וממשיך להציג נתוני צמיחה  במספר מנויים משלמים, מספר נסיעות יומי, ממוצע דקות נסיעה לכל משתמש, מרחקי נסיעה, ועוד.

קהל המשתמשים, ש-96% ממנו מתגוררים בתל אביב-יפו, מגביר את השימוש במיזם, כשבחודש דצמבר נרשמו שיאים בכל הפרמטרים, לרבות מספר הנסיעות היומי, מספר דקות ההשכרה לרכבי אוטותל, מספר המנויים שעשו שימוש ברכב במהלך החודש וכו'.

המיזם, שהושק באוקטובר 2017, מפעיל כיום 260 רכבים ו- 520 חניות ייעודיות לשירות ברחבי העיר ופועל במודל "הצף", מנויי המיזם יכולים להחנות בחניות הייעודיות ל"אוטותל" בלבד או להחנות ברחבי העיר היכן שמותרת חנייה.  נתוני השימוש מראים כי מספר המנויים הרשומים גדל בעקביות מידי חודש מאז השקת המיזם ומונה כיום כ-8,500  מנויים משלמים, שיכולים לבצע הזמנה בכל רגע נתון.

עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של עיריית תל אביב-יפו: "יותר ויותר תושבים מאמצים את השירות ומבצעים מדי חודש עשרות אלפי נסיעות בשירות. "אוטותל", מוכיח ביום יום את נחיצותו לאלפי תושבים, ואת היותו אחד מהכלים הנוספים המהווים תחליף להחזקת רכב פרטי בעיר. אנו מאמינים שככל שמספר המנויים והשימושים יגדלו, כך תגדל גם האפשרות שאותם מנויים יוותרו על רכבם הפרטי ככל שקיים או על הצורך והמחשבה לרכוש כזה. אני מקווה שבעתיד הקרוב עיריות נוספות במטרופולין ישכילו לאמץ את פתרון האוטותל ויאפשרו גם לתושביהן ליהנות מכלי נוסף המאפשר את הפחתת התלות ברכב הפרטי".

אוטותל – כל מה שצריך לדעת!

אוטו תל ביחס לעולם – מיזם מוצלח

הממצאים המובאים בטבלה משקפים ניתוח של המיזמים השונים לפי פרמטרים: מספר רכבים, זמן נסיעה ממוצע, מרחק הנסיעה הממוצע (בק"מ) ומספר נסיעות ממוצע לכל רכב ביום.

אוטותל- תל אביב- 260 רכבים, 24 דקות , 5.49 ק"מ, 5.6 נסיעות בממוצע ליום.

השימוש באוטותל לפי שעות

 

 

 

 

 

"אוטותל" הוביל את מהפכת התחבורה השיתופית בעיר ומהווה חלק מהמאמצים של עיריית תל אביב-יפו לקדם פתרונות תחבורה חדשניים ואלטרנטיביים בעיר,  ולצד כל הפתרונות הנוספים, מאפשר לתושבי העיר ולמבקריה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד, כדי לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ולהוזיל במעט את יוקר המחייה. לצד פרויקט "אוטותל", מובילה העירייה ב-15 שנה האחרונות מהלך כולל לקידום תחבורה יעילה ואינטגרטיבית המשלבת אמצעים שיהוו חלופות לרכב הפרטי, ביניהם: קידום מערכות הסעת המונים – קווי הרק"ל, קידום תכנית לעידוד רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה אלטרנטיבי, מערך שיתוף אופניים – תל אופן, השקעה של עשרות מיליוני שקלים בשנה בהרחבת תשתיות שבילי האופניים, שיפור בתחבורה הציבורית על ידי קידום מערכי העדפה בנתיבים מהירים לעיר במסגרת פרויקט "מהיר בעיר" ושילוב טכנולוגיות תחבורה חכמה בתחנות אוטובוס. משנת 2000 נסללו בעיר כ-140 ק"מ של שבילי אופניים ובשנה הנוכחית מתוכננת תוספת משמעותית של שבילים בהשקעה של למעלה מ-30 מיליון ש"ח.

נוסיף כי הכנסות העיריה מהמיזם במגמת עלייה מחודש לחודש, כשבחודש דצמבר האחרון נאמדו הכנסות המיזם בכ-1,239,000 שקל (כולל מע"מ). אם ימשך הגידול בשימושים ובהכנסות העירייה הדבר צפוי להביא לצמצום היקף הסבסוד העירוני אשר הוערך בטרם השקת השירות.

 

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים

 

מעודכן ל-02/2019

המעסיק מונע מכם להעביר את החיסכון הפנסיוני – מה עושים?

מסתבר שאין למעסיק זכות למנוע העברת חיסכון פנסיוני לגוף אחר. למעסיק אסור על פי חוק למנוע הטבות בדמי ניהול או להציב התניות למעבר חיסכון פנסיוני. 

ובכל זאת – יש מעסיקים שמונעים מהעובדים שלהם לעבור לחסכונות פנסיונים אחרים – למה? מכיוון שלחלקם יש הסדר עם סוכן ביטוח/ סוכן פנסיוני, כך שברגע שהעובדים משלמים דמי ניהול שוטפים, אותו מעסיק מרוויח "במקום" אחר – ביטוחים אחרים, פנסיה אישית שלו וכו'. הוא "מקריב" את הפנסיות של העובדים ונהנה מתנאים טובים יותר בתיק האישי שלו, ובביטוחים של העסק.

זאת הסיבה שהמחוקק מאפשר לכם לעבור בכל מצב ובמהירות יחסית.

על פי חוק מותר לכם לעבור לכל חיסכון פנסיוני וכן ליהנות מהטבות של חיסכון היעד ללא תנאים מקדימים גם ללא הסכמת המעסיק. אם המעסיק או סוכן הביטוח מפרים את החוק בדרכים הבאות.

א. המעסיק או סוכן הביטוח שלו, אינם מאפשרים לבחור את החיסכון הפנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל) באופן חופשי.

ב. המעסיק או סוכן הביטוח שלו, אינם מאפשרים ליהנות מהטבת דמי ניהול שקיבלת.

ג. המעסיק או סוכן הביטוח שלו, מציבים תנאים להעברת ההפקדות הפנסיוניות, אשר פוגעים בעובדים.

תוכלו לדווח עליהם לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון

כדי להקל על הזכויות המגיעות לכם ספקו:

  • פרטי המעסיק
  • פרטי סוכן הביטוח של המעסיק
  • פרטי הפגיעה (למשל, האם המעסיק או סוכן הביטוח שלו סירבו להעביר את ההפקדות לחיסכון הפנסיוני שבחרת)
  • מועד הפגיעה
  • תיעוד מאירוע הפגיעה
  • פרטי המעורבים ותפקידם

אם אתה מעסיק,  הכר את החוק:

סעיף 20(א) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, קובע כי עובד רשאי לבחור להצטרף לכל קופת גמל, או להמשיך להפקיד בה, בכל עת. מעסיקו של העובד לא יתנה את תשלום הכספים שיופקדו בקופה מסוימת או בקופה שיבחר העובד מתוך רשימה מסוימת של קופות. כמו כן, החוק קובע שהוראה זו גוברת על כל חוק או הסכם אחר.

החוק אוסר על מעסיק או שלוחו (סוכן) לאלץ עובד לבצע תשלומים למוצר פנסיוני מסוים או לחברה מסוימת. "מוצר פנסיוני" – קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל או קרן השתלמות. החוק אוסר על מעסיק או שלוחו למנוע הטבות בדמי ניהול או אחרות, שהעובד הצליח להשיג. החוק אוסר על מעסיק או שלוחו למנוע העברת הפקדות לחיסכון פנסיוני, בהתאם לבחירת העובד.

לכן בין היתר, הקימה רשות שוק ההון את "קו הצדק הפנסיוני" שדרכו ניתן להתלונן על פגיעה של מעסיקים בחיסכון הפנסיוני של עובדים. בכוונתה של הממונה למצות את הדין עם מעסיקים שיפרו את הוראות החוק. דעו לכם שהפרת החוק גוררת מאסר או קנס בסך של יותר מ- 1,800,000 שקל.

השוואת קרנות פנסיה ברירת מחדל

המעסיקים גייסו 40 אלף איש לקרנות הפנסיה המוזלות

מעודכן ל-02/2019

כמה מקבלים ימי מחלה על טיפול בבן הזוג, בילד או בהורה? מה עושים אם המטופל סובל ממחלה ממארת או אם המטפל הורה יחיד?

אם בן משפחה קרוב שלכם חולה, אתם זכאים לימי מחלה החל מהיום השני למחלתו –  אלא אם מדובר בהורה לבעל מוגבלות הזכאי ליום מחלה החל מהיום הראשון.

עבור בן הזוג ימי המחלה הם עד 6 ימים בשנה ואם מדובר במחלה ממארת 60 יום בשנה.  עבור הריון ולידה 7 ימים בשנה.  ילד עד גיל 16  עד 8 ימים בשנה ולהורה יחיד  עד 16 ימים.  אם הילד בגיל 18 וסובל ממחלה ממארת או זקוק לדיאליזיה,  עד 90 ימים בשנה, להורה יחיד שמטפל עד 110 ימים בשנה.

עבור ילד עם צרכים מיוחדים  עד 18 ימים בשנה, להורה יחיד מטפל 36 ימים בשנה.  עבור הורה עד 6 ימים בשנה.  עבור בן זוג או הורה שתרם איברים להשתלה עד 7 ימי מחלה או חופשה.

ביום השני והשלישי לתקופת ההיעדרות יקבל העובד מחצית משכר העבודה היומי שלו, ומהיום הרביעי ואילך יקבל תשלום בגובה שכר רגיל כאילו לא נעדר כלל מעבודתו.

אבל אם במקום העבודה קיים הסכם קיבוצי או חוזה עבודה המקנה שכר מלא החל מהיום הראשון להיעדרות, ינהגו לפי החוזה. אם בכל זאת לא קיבלתם ימי מחלה הגישו תביעת פיצוי מהמעסיק ותהיו בריאים.

החוק אוסר על פיטוריו של עובד בתקופת היעדרותו מהעבודה בגין מחלה, כל זאת במהלך תקופת הזכאות ועד לתקרת הצבירה של ימי המחלה כקבוע בחוק.

עם זאת, האיסור הזה לא חל במקרה בו המעביד הודיע לעובד על כוונתו לפטר אותו לפני היעדרות מפאת מחלה, או במקרים שבהם העסק חדל לפעול, המעביד פשט את הרגל או ניתן לו צו פירוק.

מעביד שלא שילם לעובד דמי מחלה למרות זכאותו לפי כל אמות המידה המפורטות לעיל, מלין את שכרו של העובד ומקים עילה לתביעה בפני בית הדין לעבודה על הלנת שכר.

תביעות רבות מוגשות על ידי עובדים נגד מעסיקים שלא שילמו לעובדיהם דמי מחלה. התביעות מתבררות בדרך כלל בבתי הדין לעבודה.

מקפת דמי מחלה

כלל לדמי מחלה

ימי מחלה – האם מגיע לכם תשלום? וכמה?