כדי להילחם בנטישה עבור הקרנות המוזלות כלל השיקה מוצר שבו דמי הניהול יורדים ככל שהחיסכון עולה

בעוד שקרנות ברירת המחדל נועדו לגבות דמי ניהול נמוכים  עבור  בעלי שכר נמוך בעיקר, קרן הפנסיה של כלל השיקה מוצר חדש שלפיו דמי הניהול פוחתים ככל שנצברים סכומים גבוהים יותר, וזאת באופן אוטומטי. כלל מתחייבת לדמי ניהול אלה לאורך כל תקופת החיסכון, כל עוד מתבצעות הפקדות שוטפות.

עתה כלל מתחייבת לדמי ניהול אחידים וקבועים לכל מצטרף, כשגובה דמי הניהול נקבע בהתאם לסכום שצבר החוסך – ויירד ככל שהסכום הנצבר גבוה יותר. דמי הניהול לחוסך שיצטרף עם אפס צבירה יעמדו על 0.25% מהסכום הצבור ו־2.5% מההפקדה החודשית. מדובר אמנם בדמי ניהול גבוהים מאלו שמציעות הקרנות המוזלות, אך הם נחשבים טובים מאוד בהשוואה לדמי הניהול המקסימליים שקרנות הפנסיה הגדולות יכלו לגבות מחוסכים חלשים ללא יכולת מיקוח – 0.5% מהצבירה ו־6% מההפקדות.

כ כלל הציגה תרחיש שבמרכזו חוסך בן 36, שכיר זה 12 שנים ומשתכר 10,000 שקל בחודש, שמפקיד כל חודש 2,083 שקל לקרן פנסיה וחסך עד כה 375 אלף שקל. דמי הניהול שמשלם החוסך בתרחיש של כלל זהים לאלו שגובה אלטשולר שחם. על פי החישוב, אם החוסך ימשיך להפקיד כספים בתנאים זהים עד גיל 67, יצטברו בקרן הפנסיה שלו 2.8 מיליון שקל – אבל אם יעבור לקרן של כלל עם הסכום שצבר, דמי הניהול יפחתו עם הזמן כך שהוא יקבל 2.7 מיליון שקל.

הקרנות המוזלות כבר לא רק לבעלי שכר נמוך, לפי הלמ"ס כל חוסך שני שהצטרף לקרן פנסיה ב־2018 עשה זאת באחת מקרנות פנסיית ברירת המחדל. וכך כלל מנסה למשוך אליה את הלקוחות האובדים.

קרנות הפנסיה המוזלות הן תוצאה של רפורמה שנולדה לפני שלוש שנים, לפני כן החוסכים היו תלויים בדילים של המעסיקים עם הקרנות, ומי שלא היה לו כוח מיקוח שילם דמי ניהול מרביים. הראשונות שהצטרפו לקרנות המזולות היו  הלמן-אלדובי ודש, ולאחר מכן אלטושלר ופסגות, מהמובילות בענף .בהמשך הוחלט שמעסיקים יידרשו לצרף אוטומטית עובדים חדשים לקרנות המוזלות, אם אלה לא בחרו בצורה יזומה בקרן פנסיה אחרת

קרנות הפנסיה הגדולות שולטות ב־92% משוק הפנסיה, ובעת האחרונה הבינו עד כמה האיום של הקרנות המוזלות משמעותי, כך למשל מגדל סבלה מנטישה גדולה. כיוון שכך וכדי למנוע שחיקה עקבית בנתח השוק שלהן לטובת הקרנות המוזלות, עליהן לשכנע את העובדים לבחור דווקא בהן, באמצעות הורדת דמי הניהול והצעות אטרקטיביות אחרות.

 לפני הרפורמה קרנות הפנסיה הפחיתו את דמי הניהול אך ורק במסגרת הסכם עם מעסיקים ורק למשך תקופת ההעסקה של העובד – ולאחריה הן העלוו את דמי הניהול. וכך, חוסכים חזקים ומאוגדים נהנו מהטבות בדמי הניהול בזמן שהחוסכים החלשים, עובדי הקבלן ובעלי שכר המינימום, שילמו את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בחוק.

למי משתלם? חוסכים שמתחילים עם שכר נמוך שלא עולה משמעותית ולא מגיעים לצבירות משמעותיות, יצברו יותר בקרנות הפנסיה המוזלות – בהנחה שדמי הניהול בהן לא יקפצו בתום תקופת ההתחייבות בת עשר השנים. לעומת זאת, בעלי שכר גבוה  עם יכולת חיסכון גדולה יותר ייהנו יותר. לכן יש כמובן חשיבות לבדיקה פרטנית של כל מקרה ומקרה.

קרן פנסיה ברירת מחדל – מה זה? והאם זה מתאים לכם?

מחר תיכנס לתוקפה רפורמת קרנות הפנסיהברירת מחדל; חסכון עצום לחוסכים

 

למרות התנגדות ראשי הערים והתושבים "תמ"א לא מתה", אומר, אביטן, היא רק מתחלפת

 בעקבות המהלך שמקדם בחודשים האחרונים ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן שיצמצם דרמטית את הכדאיות הכלכלית לקידום פרויקטים של תמ"א 38, בעיר שנחשבה עד לפני כשנתיים לבירת התמ"א. התראיין חיים אביטן, מנהל הרשות להתחדשות עירונית, לכלכליסט

על החלטת שאמאה, שגרמה להשהיה בפעילות הוועידה אמר: "קידום תוכנית תמ"א נמשך ארבע־חמש שנים, לא יכול להיות שאחרי שראש עיר מתחלף פתאום מבטלים את התוכנית. לכן אנחנו בוחנים איך לייצר רציפות שלטונית באופן שלא יגרום נזק וחוסר ודאות.

“במרץ שנה שעברה חתמה הרשות להתחדשות עירונית על הסכם עם עיריית רמת גן שיאפשר בנייה של 2,000 דירות בפינוי־בינוי ותמ"א 38 והבטחנו להשקיע 40 מיליון שקל בפיתוח תשתיות. לצערי הרב התחלפה ההנהגה וראש העיר רוצה לבדוק את הנושא. בעקבות זאת החלטנו לבדוק את הסוגיה, כי התפקיד שלנו הוא לייצר ודאות תכנונית".

"יהיו תקנה או חוק שיחייבו ראש רשות מקומית לקדם פרויקט אם התוכנית שלו הגיעה לתור של ועדת תכנון ובנייה  ויזמים ודיירים החלו לתכננה לפני כמה חודשים או שנים בתיאום עם מהנדס עיר, בצורה מקצועית שלב אחרי שלב. התכנון עולה הרבה כסף, והעיכוב אחרי שנים גורם לעוגמת נפש".

לרמת גן הצטרפו גם רמת השרון וגבעתיים, שצמצמו את היתרי התמ"א. האם היא הגיעה לידי מיצוי?

על כך אמר אביטן: "חד משמעתית תמ"א 38 לא מתה, אבל היא תבוא באריזה כוללת של תוכנית התחדשות עירונית.

“האג'נדה שלנו היא להוביל תכנון של שכונות ורבעים שבהם מאות דירות, ולא בניין בודד. בהרבה מקרים מדובר בשכונות במעמד סוציו־אקונומי נמוך שפשוט שכחו אותן. במקום כזה אי אפשר לטפל בבניין אחד. זה לא כלכלי ולא מתקדם. ניקח את כל השכונה, נתכנן אותה מחדש, לא נבנה רק מגדלים יפים, אלא נפתח את המרחב הציבורי והשטחים הירוקים, נקים מועדון, בית כנסת וכל מה שהציבור צריך. בתוכנית כזו אפשר להשאיר בניין או כמה בניינים ולאפשר לחדש אותם באמצעות תמ"א 38. אין מקום לתמ"א 38 שלא במסגרת תכנון שכונתי. אבל אם דיירים של בניין שלם רוצים דווקא תמ"א 38 (ולא פינוי בינוי של מתחם) לא נפסול זאת. נכניס גם את זה לתכנון הכולל".

על סכומי ההשקעה של ההתחדשות העירונית אמר:

"קיבלתי רשות עם תקציב שנתי של 80 מיליון שקל, השנה יש לנו 90 מילון שקל, מתוך זה מדי שנה אנו משקיעים כ־50 מיליון שקל בתכנון. אני רוצה להגדיל את זה פי שלושה או ארבעה. לקחנו על עצמנו לקדם תכנון של התחדשות עירונית על כל הקו השבר הסורי האפריקאי במזרח הארץ. נעבוד לפי רמת הסיכון. נקדם את הנושא בבית שאן. באשקלון יש הרבה מאוד בניינים ישנים שנבנו ללא מיגון והם חשופים מאוד. תוך 20-10 שנה, עם מעט מאוד כסף, אפשר למגן את המדינה ולחזק מפני רעידות אדמה. אני לא רוצה לדבר על הנזק הכספי שעלולה לגרום רעידת אדמה".

"המדינה תקצה תקציב לפינוי־בינוי באזורים שבהם אין כדאיות כלכלית. אנחנו בונים מודל שיאפשר לנו להשלים ליזם את מה שחסר לו כדי להרוויח".

"בקרן להתחדשות עירונית הצטברו בערך 500 מיליון שקל. מקור הכסף במנגנון שמחייב את רשות מקרקעי ישראל להפריש על פי מפתח מסוים סכום בהתאם לעמידה ביעדי שיווק קרקעות לבנייה. חידוש המדינה זה פרויקט לאומי. לא אתפלא אם יקום משרד ייעודי לבנות מחדש את המדינה".

שלוש תוכניות התחדשות עירונית מזורזות: באום אל פחם, באור יהודה ובגבעת שמואל
ביטול תמא 38 ברמת גן כמעט לחלוטין

 

 

 

לאומי פטרנרס והפניקס ירכשו מכלל תעשיות בחלקים שווים את תעבורה בחצי מיליארד שקל

הפניקס ולאומי פרטנרס הודיעו כי ירכשו 40% מחברת תעבורה הפרטית. זאלאחר שהציעו לרכוש אותה גם חברת הביטוח מנורה ומגדל.

העסקה תתבצע לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל לתעבורה. הפניקס ולאומי פרטנרס ירכשו נתחים שווים בתעבורה בחצי מיליארד שקל בסך הכל מידי חברת כלל תעשיות (כת"ש), הנמצאת בשליטת אקסס תעשיות

כת"ש מחזיקה כיום במחצית תעבורה אחזקות הפרטית, העוסקת בתחום הובלה ולוגיסטיקה, והיא שותפה של משפחת לבנת, כת"ש משתוקקת לצאת מההשקעה הכבר תקופה ארוכה, ולאומי והפניקס מחלצים את השתיים מהשותפות.

כעת האתגר של לאומי פרטנרס יהיה להשביח את ההשקעה ובעתיד להנפיק את החברה, אתגר מורכב בהתחשב בכך שבשנים האחרונות לא נחלה הצלחות משמעותיות.הפניקס ולאומי פרטנרס, התמודדו במכרז שהוציא כת"ש. עם זאת,  אף חברה שניגשה למכרז לא הציעה הת המחיר שדורשת כלל תעשיות — לפי שווי של 1.55 מיליארד שקל לתעבורה לעומת הערכת שווי החברה ב־1.2 מיליארד שקל וההצעות נעו ברובן סביב שווי זה, כלומר 550-520 מיליון שקל עבור 40% מהמניות, סביב המחיר שנסגר לבסוף.

כלל תעשיות שבבעלות לן בלווטניק ואשר מנוהלת על ידי אבי פישר, רצתה למכור את חלקה בתעבורה, אחד מתאגידי הענק במשק, לאחר שניסיונות להגיע עם משפחת לבנת להבנות על עסקה שבה תקנה המשפחה את מניות בלווטניק נכשלו. גם ניסיון למכור 10% מהמניות ללאומי פרטנרס נכשל בזמנו כשזו נוהלה בידי ירון בלוך שבינתיים התחלף באבי אורטל.

תוכנית ההתייעלות של לאומי משתלמת? הציג רווח של 3.25 מיליארד שקל

פערי ביטוח בריאות עצומים בין חברה לחברה, אבל לא תמיד הזול הכי טוב

מעודכן ל-11/2021

בחנויות ובאתרים רבים בישראל ובעולם מציעים לכם מבצעים חמים ושפע של מוצרים במחירים חסרי תחרות במדריך זה ריכזנו לכם את רשימת המקומות שבהם ניתן למצוא את הדילים והקופונים הטובים ביותר לבלאק פריידי

בלאק פריידי (Black Friday) או בשמו העברי, יום שישי השחור, הוא כינוי ליום שישי שפותח את עונת הקניות שבין חג ההודיה בארצות הברית לחג המולד. הוא חל ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר. זהו יום שיא של צרכנות בארצות הברית ובשנים האחרונות הוא מלווה במבצעים רבים בעולם כולו. בלאק פריידי חל אחרי יום הרווקים הסיני ומיד לאחריו מגיע הסייבר מאנדיי. בלאק פריידי 2021 חל ביום שישי, 26 בנובמבר.

בלאק פריידי התחיל למעשה ב-24 שעות של קניות מטורפות בכל העולם שבהם המוני מותגים וחנויות בעולם מציעים הנחות והטבות משמעותיות. צרכנים רבים ממתינים במיוחד ליום הזה על מנת לרכוש מוצרים ושירותים בציפייה לקבל מבצעים אטרקטיביים. בשנים האחרונות אירוע המכירות מתרחש על פני כל סוף השבוע ועד סייבר מאנדיי ביום שני שאחריו.

במדריך שלפניכם נסביר היכן למצוא את המבצעים, הדילים והקופונים הטובים ביותר לבלאק פריידי 2021, בהתאם למבצעים שעלו באתרים השונים בבלאק פריידי בשנים הקודמות. אתם מוזמנים לקרוא ולעקוב.

טבלת מבצעים

אתר אינטרנט מה כדאי לקנות במהלך בלאק פריידי? אתר
מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, טלפונים ניידים ואביזרים, מחשבים וטאבלטים, כלים לבית ומוצרים נוספים.
מוצרים לבית ולגינה, ביגוד והנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תכשיטים, טלפונים סלולאריים ותכשיטים.
מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ביגוד והנעלה, כלים לבית ולגינה, מחשבים וטאבלטים, סמארטפונים ועוד.
מוצרי טכנולוגיה, מוצרי חשמל, מחשבים וטאבלטים, טלפונים סלולאריים, צעצועים ועוד.
מוצרים לבית ולגינה, ביגוד והנעלה, גאדג'טים, תכשיטים, טלפונים סלולאריים,תכשיטים ועוד.
מוצרי טכנולוגיה, מוצרי חשמל, מחשבים וטאבלטים, טלפונים סלולאריים ועוד.
מוצרי טכנולוגיה, מוצרי חשמל, מחשבים וטאבלטים, טלפונים סלולאריים ועוד.
מוצרי טכנולוגיה, מוצרי חשמל, טלפונים סלולאריים, רהיטים, מוצרים לבית ולגינה ועוד.
מוצרי טכנולוגיה, מוצרי חשמל, טלפונים סלולאריים, רהיטים, מוצרים לבית ולגינה ועוד.
ביגוד והנעלה
טלויזיות, מחשבים ניידים, רהיטים, מוצרי חשמל לבית
מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, טלפונים ניידים ואביזרים, מחשבים וטאבלטים, כלים לבית ומוצרים נוספים.
ZIPY הוא אתר קניות בעברית דרכו ניתן לקנות מכל האתרים בחו"ל
שיפיטו הוא שרות משלוחים מחו"ל לאתרים ופריטים שלא נשלחים ישירות לארץ

טיפים לצרכנות חכמה

  1. הירשמו מראש לאתרי אינטרנט

כמעט כל אתרי המסחר האלקטרוני באינטרנט דורשים הרשמה לצורך רכישת מוצר או שירות כלשהו. מכיוון שמדובר ב-24 שעות בלבד, בהתחשב בהפרשי שעות בין ישראל לבין העולם, ייתכן שתפספסו דיל כלשהו שמסתיים בתוך דקות ספורות – רק בגלל שלא הספקתם להירשם. לכן רצוי להירשם מראש ולמלא את הפרטים שלכם ולחסוך את הזמן הזה (למעט מקרים שבהם ניתנת הטבה ללקוחות חדשים בלבד).

  1. אל תתמהמהו – המלאי מוגבל

מצאתם דיל טוב וכדאי – במחיר יוצא דופן או בהטבה שכנראה לא תחזור על עצמה? אל תהססו הרבה ואל תהיו אדישים – פשוט קנו את זה. אז נכון שאתם לא רוצים לצאת פראיירים, אולם אם הדיל חשוב ומשמעותי, רכשו אותו וגם אם לאחר מכן יתברר כי יכולתם לחסוך עוד איזה חצי דולר או דולר אחד. זכרו, אתם עשויים לפספס את ההזדמנות, כיוון שהמלאי מוגבל והביקוש גבוה.

  1. רכשו רק מה שאתם צריכים באמת

למרות הטיפ הקודם, אין זה אומר שצריך לקנות כל דבר. מבצעי בלאק פריידי מפתים מאוד. אבל לרכוש את מה שאתם זקוקים לו באמת – ולא כל מוצר, רק בגלל שהוא בהנחה. אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם מסיימים את היום הזה עם חור גדול בכיס.

  1. בדקו את המחיר המקורי של המוצר – לפני המבצע

כדאי מאוד לבדוק מבעוד מועד את המחירים של המוצר שברצונכם לרכוש. אתם עשויים להיות מופתעים לגלות כי המחיר שמוצג לכם כביכול לאחר 50 אחוז הנחה, זה המחיר הרגיל שהייתם משלמים גם בלי מבצע בלאק פריידי. מוכרים מסוימים מנצלים את התקופה שלפני החג ומעלים את המחירים, ואז באותו יום מציעים "הנחה גדולה", אך בפועל המחיר הסופי הוא המחיר שהיה ניתן לרכוש תמורתו גם ביום רגיל.

  1. ודאו כי קיים משלוח לישראל (ומהן העלויות – אם יש)

בדקו שהמוצר שאתם מעוניינים לרכוש אכן מגיע לישראל ומהן עלויות המשלוח. ייתכן מאוד כי תמצאו מבצע, הנחה או קופון מעניין אך תופתעו לגלות כי המוצר לא מגיע לישראל או לחילופין, יש עלויות משלוח נוספות על מחיר המוצר. ייתכן מאוד כי עלויות המשלוח יהיו גבוהות, כך שהמחיר הסופי כבר לא ישתלם לכם.

  1. זכרו את המיסים

זכרו כי קיימים מסי ייבוא אישי בעת רכישת מוצרים מחוץ לארץ. רכישות בסכום שעד 75 דולר פטורות ממס, מ-75 דולר ועד 500 דולר צריך לשלם מע"מ, ומעל 500 דולר יש גם מכס. לכן כאשר אתם בודקים את הנחות בלאק פריידי, הכניסו למשוואה גם את עלויות המיסים. חשוב להבהיר כי המיסים חלים על המוצר ולא על המשלוח, למעט מקרים שבהם עלות המשלוח כלולה במחיר המוצר. תוכלו לקרוא הכל על המכס במדריך המלא.

  1. אם אין לכם הרבה זמן לחיפושים – לכו לאתרים הגדולים

אמזון, עלי אקספרס, גיר בסט, איביי – חלק גדול מאוד מהמסחר בבלאק פריידי קורה באתרים האלה, ולא בכדי – הם דואגים לעדכן באופן שוטף הצעות ומבצעים אטרקטיביים מאוד, כדי לוודא שתישארו באתר שלהם זמן רב ככל האפשר, ולא אצל המתחרים.

מבצעים

טלפונים ניידים

אם נתבסס על מה שהיה בשנים הקודמות, מבצעים על טלפונים ניידים הולכים לככב בבלאק פריידי 2021.

האתרים הטובים ביותר לקניית טלפונים ניידים בבלאק פריידי בחו"ל הם בדרך כלל האתרים הגדולים – אמזון (Amazon), איביי (ebay), גיר בסט (Gearbest) ו-וולמארט (Walmart) – למבצעים על מכשירי אייפון, סמסונג, LG, Oneplus גוגל פיקסל ויתר המכשירים של היצרנות הגדולות.

מבצעים על מכשירי האנדרואיד של היצרנים הסיניים – xiaomi, huawei ו-Oneplus מומלץ לחפש באתר גיר בסט (Gearbest).

בישראל כבר פרסמו מבצעים מצוינים לטלפונים ניידים באתרים של KSP, אייבורי ו-Groo (לשעבר גרופון ישראל).

שימו לב – האתרים וולמארט (walmart) ובסט ביי (bestbuy.com) לא מבצעים כרגע משלוחים לישראל, דבר המחייב שימוש בחברות כדוגמת shipo ו-shipito – המספקות כתובת מקומית בארה"ב ומעבירות את המשלוחים לארץ.

מחשבים ניידים

קניית מחשבים ניידים יכולה להיות כדאית מאוד – בעיקר במותגי המחשבים דל, לנובו, אסוס ואייסר (acer). האתרים הטובים ביותר לקניית מחשבים ניידים בבלאק פריידי הם בדרך כלל אמזון (Amazon), איביי (ebay), בסט ביי (Best Buy), ו-dell.com.

בישראל כבר פורסמו מבצעים למחשבים ניידים ולטאבלטים באתרים של P1000, KSP ו-Groo .

שימו לב: אתר בסט ביי לא מבצע משלוחים לארץ, ויש צורך להיעזר בחברות המספקות כתובת מקומית בארה"ב ומעבירות את המשלוחים לארץ.

טאבלטים

גם בטאבלטים, החנויות הטובות ביותר לקנייה בבלאק פריידי היו בשנים הקודמות – אמזון (Amazon), איביי (ebay), טרגט (Target), בסט ביי (Best Buy), ו-וולמארט (Walmart).

ההנחות בשנים הקודמות היו בסביבות ה-100-150 דולר ל-ipad (כאשר ככל שהאייפד יקר יותר, כך ההנחה גדולה יותר), ו-200-500 דולר הנחה על מכשירי ה-Surface Pro של מיקרוסופט.

טאבלטים סיניים ניתן יהיה למצוא גם במחירים נמוכים בהרבה, בעיקר באתר גיר בסט (Gearbest).

אופנה וביגוד

יש לציין שלא כל חנויות האופנה והביגוד משתתפות בבלאק פריידי. אתר נקסט לדוגמה לא צפוי להשתתף בחגיגת המבצעים השנה, וכמוהו גם לא מעט אתרי אופנה אחרים.

אתרים כמו אסוס (asos.com), אמזון וזאפוס הם משתתפים קבועים בחגיגות הבלאק פריידי לאורך השנים.

גם בישראל חלק גדול מחנויות ורשתות האופנה כמו רנואר וטוונטי פור סבן(twentyfourseven) הצטרפו השנה להילולת הקניות, ומציעות מבצעי הנחות גורפים על כל האתר או על פריטים נבחרים.

צעצועים

בלאק פריידי הוא הזדמנות נפלאה לחדש את מלאי הצעצועים בחדר הילדים. האתרים של טויז אר אס , אמזון (Amazon) ואיביי (ebay) מובילים במגמת המבצעים, אך שווה בהחלט לבקר גם באתר של לגו – בשנים האחרונות עלו שם מבצעים ייחודיים שלא ניתן היה למצוא באתרים אחרים.

בישראל כבר פורסמו מבצעים לצעצועים באתרים של KSP ו-Groo.

מוצרי טיפוח, איפור וקוסמטיקה

שני אתרים בולטים שמציעים מבצעי מכירות מעניינים הם אתר אייהרב (iherb) ו-Cult Beauty.

רשת ללין מציעה בדרך כלל עד 40% הנחה על כל הפריטים האתר.

אסתי לאודר מציעים 30% הנחה על כל האתר – לא כולל Aerin ,ReNutriv, Last Chance ו-Blockbuster.

ב-mac מציעים עד 30% הנחה על כל הפריטים באתר ותיק נוצץ מתנה בקנייה ב299 ש״ח ומעלה.

בקליניק תוכלו למצוא 30% הנחה על מגוון מוצרים באתר.

טלוויזיות ומסכים

קטגוריה זו בעייתית משתי סיבות:

למרות שאתרי האינטרנט בחו"ל מציעים מבצעים מעולים על טלוויזיות, עלויות השילוח והמיסים הופכות ברוב המקרים את הקנייה בהם ללא כדאית (בדגש על טלוויזיות ומסכים של 50 אינץ' ומעלה שעליהן המיסוי מוגדל).

בנוסף, חשוב מאוד לזכור שהטלוויזיות הנמכרות בארצות הברית שונות מהסטנדרטים הישראלים – הן עובדות על 110V ולא 220V כמו בארץ, דבר המחייב מתאם חשמל מיוחד, ועל HDMI 60hz במקום HDMI 50hz הנהוג בארץ.

למי שעדיין מתעקש לקנות טלוויזיה מארצות הברית, מומלץ להכיר את המבצעים לבלאק פריידי של חברות השילוח השונות.

האלטרנטיבה היא כמובן לקנות טלויזיות ומסכים בחנויות בישראל. לאסט פרייס, Groo (לשעבר גרופון ישראל), KSP ן-P1000 כבר התחילו לפרסם מבצעים מיוחדים על טלוויזיות באתרים שלהם.

בלאק פריידי 2021 בישראל

בלאק פריידי בישראל הוא עניין חדש יחסית ומתקיים רק בשנים האחרונות, אך הוא תפס תאוצה במהירות מדהימה. בעוד שרוב הרכישות של ישראלים בבלאק פריידי מתבצעות באתרים בחו"ל, גם הרשת המקומית מוצפת בפרסומות לדילים ומבצעים.

השנה נראה שהחנויות והאתרים הישראליים הבינו את העניין, והחלו לפרסם מבצעים משתלמים על מגוון רחב מאוד של מוצרים – ממחשבים וטלפונים ניידים, דרך מכונות כביסה, שואבי אבק ומוצרי חשמל לבית, ועד לבגדים.

לפניכם רשימת האתרים והרשתות המרכזיים שבהם צפויים להיות דילים טובים:

 באג, אייבורי, KSP, זיפי Groo, P1000, וואלה שופס.

כמו כן, בבלאק פריידי 2018, אחרי שנים רבות של פעילות מוגבלת מאוד, התחילו גם אתרי האינטרנט של רשתות וחנויות האופנה הישראליות להשתתף בחגיגת המבצעים, עם כניסתם של עזריאלי ופוקס לתמונה.

אתרי הביגוד והאופנה שהציעו מבצעים והנחות גדולות הם: אתר Terminal X של קבוצת פוקס (פוקס, פוקס הום, מנגו, אמריקן איגל, Children's Place, בילבונג, ללין), אתר pioo pioo – אופנת מעצבים, אתר זוהרה – טייץ וגרביונים, אתר Factory 54, אתר דלתא, אתר QueenSize – אופנה במידות גדולות, אתר קיפלינג – תיקים, אתר ספידו, אתר Adika, אתר GIFTED (טבעות "צ'רמינס"), רשת גוטקס, רשת אינטימה (הלבשה התחתונה) ורשת גולף.

רשתות אלה עדיין לא הציגו את המבצעים לבלאק פריידי 2021, אך מומלץ לעקוב ולהתעדכן לקראת המועד.


יום הרווקים הסיני – מה כדאי לכם לקנות ואיפה?

קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי

ביקורות מזויפות באינטרנט – איך נזהרים מהן ואיך מזהים אותן?

 שדרוג החברות לדיגיטל והפחתת שיעור התאונות בשל רכבים ביטחותיים יותר מגדילים את התחרות ומוזילים את ביטוחי צד ג' ומקיף

בעקבות תחרות עזה בתחום ביטוח הרכב, המחירים בירידה. הרקע הוא התמורות שחלו בענף הרכב וההיצע הגדל של אפשרויות הביטוח, ובראשן החברות הדיגיטליות. אמנם מחירי ביטוח החובה לא ירדו, אבל מחירי ביטוח צד ג' והביטוח המקיף במגמת ירידה.

כבר בשנים 2016-2018 חלה ירידה  מסוימת במחירי ביטוח החובה בעקבות הרחבת הקריטריונים המוזילים את המחיר לכלי רכב שבהם  מערכות בטיחות. בנוסף, מהלך זה הצטרף להשבת עודפי כספים שהצטברו בקופת הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. העודפים הסתיימו מהר מאוד ומתחילת 2019 שוב ניכרת עלייה במחירי ביטוח החובה. עם זאת, ביטוחי הרכוש (מקיף וצד ג') שאז עלו כעת הם במגמת ירידה.

נוסף לסיבה הדיגיטלית גם שיפור הבטיחות בכלי הרכב היא סיבה לכך. על פי נתוני הלמ"ס ב -2018 חלה ירידה של 9% בכמות התאונות עם נפגעים בהשוואה לשנה קודמת. הירידה במספר התאונות תבוא לידי ביטוי גם במחיר ביטוחי החובה בהמשך, אף על פי שהיא פחות ניכרת שם כעת, כאמור.

לצד המחיר החברות מציעות גיוון גדול מאוד בהיצע השירותים השונים שמציעות החברות ובגמישות הגדולה במפרטי הביטוח – הנכונות להפוך את הביטוח למודולרי. לצד כך  הליכי תביעה באמצעות אפליקציה מוזילים את המחיר.

ככלל, העידן התחרותי בענף נותן כח מיקוח לציבור המבוטחים בעיקר בכל הקשור למחיר. כך למשל בביטוח ישיר יצאו לאחרונה בהצהרה לפיה הם מתחייבים לתת את ההצעה הזולה ביותר לביטוח רכב. עם זאת להבטחה הזו יש כמה סייגים. בין היתר, בביטוח ישיר דורשים הצעה כתובה מחברת ביטוח מתחרה על שמו של הפונה, שלא מדובר בחידוש הביטוח אלא בפוליסה חדשה ושהנוהגים ברכב יהיו מעל גיל 24. בכל מקרה כדאי להתמקח ולברר על הנחות. זה הזמן

הוזלה בביטוח חובה: עד 17%!

ביטוח מקיף לרכב – מה שחברות הביטוח לא מספרות לכם

איך להוזיל את הביטוח המקיף?

 

הם מוכרים באתריהם מוצרים שנלקחו מזירות המסחר הגדולות וגוזרים מהם עמלה – מהם ארביטראז ודרופשיפינג

ארביטראז'

תהיתם מה המשמעות של המודעות המציעות לסחור ברשת, בלי צורך במשרד, מחסנים או אפילו גישה לסניף דואר? עד לאחרונה היה מדובר בשיטת מכירה  המאפשרת לנתב מוצרים לאתר שלך מזירות מסחר אחרות כמו אמזון, איביי או עלי אקספרס ודומיהם ולהרוויח עמלה מכל מכירה. לשיטה הזו קוראים בעולם האונליין (כשאילה מעולם ההשקעות): הארביטראז'. והיא לא מקובלת על כולם. אתרים הפועלים בשיטת הארביטראז' אינם מייצרים או מייבאים מוצר, אלא מתמחים בעיקר בשיווק.

איך זה עובד? האתרים מתחברים לאפליקציות ייעודיות המאפשרות לנתב אליהם מוצרים מזירות מסחר אחרות, כמו אמזון ועלי אקספרס. כאשר הלקוח נכנס לאתר הוא למעשה רוכש מוצר מצד שלישי ללא ידיעתו ומשלם גם את דמי התיווך. כך, כלי לבית שעולה 40 שקל באמזון, באותו אתר יימכר ב49 שקל — העמלה הזו מגיעה לספק המקורי  עם כתובת הלקוח. אפליקציות המוניטור מתעדכנות בזמן אמת במקרה של מחסור במלאי או כל שינוי אחר שנעשה בהזמנה ויכולות לנתב את אותו מוצר מזירת מסחר אחרת או למסור הודעה ללקוח שהמוצר אינו במלאי.

כמו בכל מקום שיש בו הזדמנות הישראלים שם. הישראלים כבר מתמחים בארביטרז', שילוב של עסקים עם טכנולוגיה, מה שישראלים אוהבים.  אחד האתרים האהודים הפועלים בשיטה זו הוא וויש (Wish). דף הבית מציע מגוון מוצרים  ש"נמשכו" אליו מזירות מסחר שונות. ארביטראז'ר יכול גם לפעול מתוך חנות מקוונת, לדוגמא בפלטפורמה כמו איביי, ולנתב אליה מוצרים מזירות מסחר אחרות. האם ענקיות המסחר מרוצות מהשיטה? לא כל כך

אמזון ואיביי לא תומכות במודל אתרי הארביטראז'. השיטה הזו מייצרת כל מיני כשלים,  למשל הזמנת  מוצר מאיביי ולקבל את החבילה מאמזון, או הודעה שהמוצר לא קיים במלאי.אמזון ואיביי הן חברות שעובדות קשה על האמינות הגבוהה שלהן, וזה פוגע בהן. הצרכן  הרי לא זוכר  את המוכר הספציפי. אצל אמזון, שגם מייצרת בכלל נוצרת בעיה — למשל לוקחים מוצר שלה, אריזה שלה, תג מחיר שלה ומשנים אותם.

בארץ אומנם הקניות ברשת גדלות אבל לא כמו בארצות הברית,  שם לא תמיד הצרכנים זוכרים מה הם קנו ואיפה. אם מישהו לא מרוצה מפריט שהגיע באריזה של אמזון, הוא יפנה לאמזון. הזמן שמושקע בשירות הלקוחות הזה עולה לאמזון כסף.כתוצאה מכך פיתחו ענקיות הסחר האלקטרוני  מגבלות על המוכרים ברחבי הרשת.
היזמים כבר נקלעים לצרות הן בשל המחסומים והמגבלות של החברות הגדולות והן בשל ההחזרות, שאיתן מתמודדות גם השחקניות הגדולות. התוצאה, אומרים בענף, בועה שהתפוצצה –  קפיצה ממאות אלפי דולרים ביום ללא כלום. האתרים נשארו חייבים על מוצרים שלא הגיעו ללקוח או הגיעו פגומים. בארץ  בלבד היו עשרות חברות שפיתחו כלי מוניטור שאפשרו ארביטרז', והן כבר לא קיימות.

דרופשיפינג – להכיר את הלקוח

הייתם חושבים שהמתווכים ילמדו ויחזר לעשות לביתם – אבל להפך, השיטה החדשה רק שכללה את התחום. הטרנד החדש שצובר תאוצה כעת נקרא דרופשיפינג, וגם זה מאפשר למתווך לגזור קופון בלי שייצר דבר, אבל הפעם ביחסים הוגנים יותר בין המוכר לספקים.

להבדיל מארביטראז',  בחנויות דרופשיפינג בדרך כלל יהיה איזשהו הסכם עם היצרן או המפיץ הראשי. כך המוכר מודיע לספק שיציע את המוצרים שלו למכירה, וכך מנסה להשיג מחיר טוב שיגרום לו להיות אטרקטיבי מול הלקוח והוא יעדכן אותו על מלאי ויבטיח לעמוד בזמני משלוחים ריאליים.

לפי הערכות, שליש מהחנויות המקוונות הפועלות באינטרנט היום עושות זאת בשיטת הדרופשיפינג. חנות כזאת בישראל היא חנות האופנה שיין. הלכה למעשה רק עמודה אחת באתר מציעה פריטים בלעדיים לחנות, כאשר כל השאר  מגיעים  מעלי אקספרס. .

עוד הבדל מהותי בין ארביטראז' לדרופשיפינג הוא שבדרופשיפיננג יש הליך חשיבה והתאמה לצרכן, למשל בשיין יש מחשבון מידות ואיתו המלצות. הם בוחרים את המוצרים לפי נושא ולפי קהל יעד.

מוכרי הדרופשינג טובים יותר בשיווק ממוכרי המקור כי הם ממוקדים יותר בלקוח,  בין היתר בשירות, בנראות ובחוויה. ואם יש להם היקף מכירות גדול, כל המכירה ממותגת תחתיהם. לכן השיטה הזו פחות מטרידה את ענקיות המסחר כי שום דבר לא נעשה בשמן.

הקושי הגדול – הלקוח

לא בטוח שבטווח הרחוק יצליחו המתווכים לענות לצרכי הלקוחות, לעמוד בעלויות ביטולי הזמנות או בכלל להרוויח לאחר שהפלטפורמה המכירתית וחברת הסליקה יגבו את עמלתם. לשם כך יצטררכו להשקיע זמן בכסף, כך שאפשר לשכוח מהדיבורים על כסף קל.

ביקורות מזויפות באינטרנט – איך נזהרים מהן ואיך מזהים אותן?

2018: רוכשים באינטרנט יותר דברים, רוכשים באינטרנט בפחות כסף

 

אוהד דנוס משמאי הנדל"ן הבולטים בארץ,  מסביר את ההתפתחויות במחירי הדירות בחודשים האחרונים.

"ברבעון הראשון של שנת 2019 נרשמה עליה בשיעור של 0.7% (נומינלי) במחיר הממוצע של הדירות שנסקרו, לעומת הרבעון שקדם לו", מדגיש דנוס וממשיך – "בתקופה הנסקרת אינדקס המחירים הכללי (ללא דיור) ירד ב- 0.3%".

"במטרה לזהות ולבודד את שיעורי השתנות המחירים בתקופת הסקירה ביחס לרבעון הקודם, ולנוכח ריבוי המשתנים המשפיעים על מחירי דירות ורמת ההטרוגניות הרבה במאפייניהן, נבחרו מתוך כלל העסקאות ברבעונים הרלוונטיים דירות בעלות מאפיינים הומוגניים ככל שניתן, שכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית. לאור האמור, לא נסקרו דירות בנות חמישה חדרים ומעלה, הן בשל ריבוי שטחי הצמדה כגון גגות וחצרות והן בשל השונות ברמת הבניה של דירות אלה , שחלקן בנויות ברמת גמר גבוהה מאד. ניתוח מגמות התפתחות מחירים בדירות אלה עלול להקטין את רמת המובהקות של התוצאה או להטות אותה.

"גם דירות קטנות בנות שלושה חדרים ומטה לא נסקרו,  שכן קיים בהן מיעוט יחסי של עסקאות ברוב הערים וקיימת שונות רבה במאפייניהן אשר מביאה לסטיית תקן רחבה במחירן. דירות בנות ארבעה חדרים בבניה רוויה הן המוצר השכיח בשוק הדירות העירוני הכללי, לגביו קיימת שונות נמוכה יחסית, וסקירת מאות עסקאות מאפשרת זיהוי מספק של ההשתנות במחיר. לפיכך, דירות אלה (חדשות ויד שניה) נבחרו לשמש כאינדיקטור לרמת ההשתנות הכללית בשוק הדירות.

"לצד היתרון שבמובהקות התוצאה המתקבלת בסקירת המוצר השכיח והומוגני יחסית (דירות בנות 4 חדרים), קיים חסרון מסוים הנובע מכך, שייתכנו שיעורי השתנות שונים בדירות גדולות או קטנות מ- 4 חדרים.  אולם לנוכח ההערכה כי קיים מתאם גבוה בשיעורי ההשתנות של סוגי הדירות השונים, נראה כי יתרון המובהקות של המודל גובר על חסרון זה.

 "הניתוח אינו כולל התייחסות תחשיבית לשדה "שטח הדירה" מאחר ובחלק מהעסקאות המדווחות מופיע שטח דירה שונה, שאינו תואם את ההגדרה המקובלת לשטח דירה כפי שנקבע בחוק המכר (דירות) תשל"ג- 1973 ובתקן שמאות. לפיכך תחשיב של שווי למ"ר דירה בהתבסס על נתוני הכרמ"ן בלבד, אינו מהימן.

"מהמדגם נופו עסקאות מכר של חלקים מדירה (שבהן ככל הנראה נעשתה עסקה בין קרובים או עסקה מיוחדת אחרת), עסקאות שלא אושרו על ידי רשויות המס וכן, נופו עסקאות חריגות ככל שניתן היה לזהותן (עסקאות "מחיר למשתכן" ומבצעי מכר רחבי היקף וחד פעמיים החריגים לשוק הנדל"ן באותו היישוב ומשקפים הנחה משמעותית משווי השוק).

"בסך הכל, לאחר ניפוי וטיוב נותרו במדגם (בחינת שני רבעונים) כ- 3,270 עסקאות לניתוח ב- 16 ערים, שאינן מייצגות בהכרח את כלל הישובים במדינה (ברבעון הראשון אובחנה עליה בשיעור של כ- 12% בכמות העסקאות הרלוונטיות ביחס לרבעון הרביעי ב- 2018 ועליה בשיעור של כ- 20%  ביחס לרבעון המקביל אשתקד).

על פי דנוס, ברבעון הראשון של שנת 2019 נרשמו ב- 5 ערים מתוך 16, ירידה במחירי הדירות הממוצעים, ביחס לרבעון הקודם. ב- 6 ערים היתה עליה וב-5 ערים לא היה שינוי (באר שבע, הרצליה, חיפה, מודיעין וראשל"צ) .

"מלבד המגמות של השתנות המחירים בערים השונות נצפתה רמת שונות מחירים אופיינית בכל עיר, שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר.

"לעניין זה בולט נתון השונות של מחירי הדירות בערים תל אביב, ירושלים, אשדוד וחיפה, שבהן רמת שונות גבוהה אשר מצביעה על הפער שבין אזורי היוקרה לבין אזורים זולים יותר באותה העיר. שונות נמוכה יחסית נצפתה בערים מודיעין ורחובות, שאוכלוסייתן בעלת מאפיינים הומוגניים יחסית.

"ההתאוששות המרשימה והעקבית בהיקף העסקאות בשוק הדיור נמשכת וכך גם המשך הדשדוש במחירים.   שוב עליות מחירים ברבעון הנוכחי אך הפעם במחזור עסקאות משמעותי יותר.  

"בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ירידת המחירים התכווצה ל- 0.3% שמשמעותה, אין שינוי אמיתי במחירים בין הרבעונים.  ברמה שנתית, עליות מחירים נרשמו בערים אילת, הרצליה, חולון, ירושלים, כפר סבא, רחובות ורמלה, כשכל יתר הערים למעט פתח תקוה (בה לא היה שינוי) הציגו ירידות מחירים.

"עם זאת, באף עיר לא נרשמה ירידה או עליה תלולה במיוחד (עד 5%), מה שמלמדנו על קיפאון גם ברמה השנתית.  ניתן לומר כי עדיין לא ניתן לאבחן קו מגמה ברור, אם כי התגברות כמות העסקאות מלמדת על תחילת ירידה מהגדר של הציבור הרחב (הסקירה מנוכה נתוני מחיר למשתכן כאמור), מה שעשוי להגביר את לחצי הביקוש ולהביא לעליות מחירים בהמשך השנה.

"היקף המשכנתאות שנטל הציבור בחודש מרץ 2019 עמד על כ- 5.28 מיליארד שקל, גבוה בכ- 2% יחסית לחודש מרץ 2018.

"לסיכום – בעערים שנסקרו,  נצפתה עליה בשיעור של 0.7% (נומינלי) במחיר הממוצע של דירות ברבעון הראשון של שנת 2019, בהשוואה לרבעון שלפניו. בשנה החולפת (ביחס לרבעון המקביל אשתקד), נצפתה ירידת מחירים בשיעור ממוצע נומינלי של 0.3% בערים שנסקרו.

חדש באתר: מנוע חיפוש לעסקאות בנדלן – ככה תדעו מה המחיירם ליד הבית שלכם

מעודכן ל-05/2019

רשות המסים משיקה שירות חדש המאפשר שידור מקוון, של קבצי השומה העצמית במיסוי מקרקעין, אשר נערכים בתוכנה חיצונית (ולא באמצעות העלאת קובץ pdf כפי שנעשה עד היום), ויביא לטיפול מזורז ויעיל יותר בתיק וכן ימנע טעויות הקלדה.
בתי תוכנה אשר מפעילים תוכנות סימולציה לשומות מיסוי מקרקעין ואשר מעוניינים לעבוד בממשק עם היישום האמור, מוזמנים לפנות למר יואב גיא בדוא"ל: [email protected]

מה זה שומה עצמית

לדברי משה אשר, מנהל רשות המסים: "משלוח האישורים לשומה עצמית כשומה סופית נועד לעודד נישומים להגיש דוחות שנתיים אמינים ומלאים ולהגביר את מידת האמון בין מגישי הדוחות לבין הרשות. במתן האישור הסופי, מביעה הרשות אמון באיכות המוצהר בדוחות ומקנה למגישיהם ודאות ו"שקט נפשי" בהיות השומה סופית. צעדים אלו, המקלים עם הנישומים הנורמטיביים מבוצעים לצד פעולות אכיפה רבות בהן נוקטת הרשות לגביית מס אמת ולהגברת השוויון".

להרחבה: שומה עצמית – מה זה? וכמה מהנישומים מקבלים שומה עצמית

לכתבות נוספות:

רכישה עצמית – היבט המס; מי מרוויח מרכישה עצמית והאם יש לשלם מס כאשר חברה קונה מניות של עצמה?

נישום או גרושה – מי בראש סדר העדיפויות?

 

מעודכן ל-05/2019

מה זה מהנדס שיווק ואיך מגיעים לזה

ההבדל בין עולם הפרסום של פעם להיום הוא שפעם אנשים חשבו רק על הצרכן, היום צריך גם מספרים ולשלב בזה קריאייטיב — אנחנו בעידן שבו צריך לנתח כמויות גדולות של מידע או להבין השלכות עסקיות והתנהגותיות לכן חברות הפרסום אונליין פיתחו מומחיות חדשה ומקצוע חדש: מהנדסי שיווק — תפקיד שיש בלא מעט חברות בישראל.

מהנדס השיווק מחד יודע לנתח כמויות דאטה גדולות ומאידך גם לנסח תובנות שיווקיות. מטרתו לדייק את הקמפיינים השיווקיים כמה שיותר כדי לייצר החזר השקעה  לחברות ומותגים מקמפיין הפרסום שלהם.  המשמעו של זה שקריאייטיב לבדו לא מספיק. צריך להיות בעל אוריינטציה אנליטית, .

בענף אומריים שהחברות שמעסיקות מהנדסי שיווק מוכנות להשוות את רף השכר לזה של מתכנתים. על פי הערכות, המשכורות של מהנדסי שיווק הן 40–20 אלף שקל בחודש, בהתאם לוותק ולחברה.

כמובן שפייסבוק נמצאת בין החברות שמעסיקות מהנדסי שיווק, כי כמעט כל הכנסותיה מפרסום. בפייסבוק צריכים אנשים עם יכולות אנליטיות גבוהות. כדי להשתמש בהן בתחום השיווק ולהעצים אותו.מכיוון שכמויות הדאטה שמצטברות ברשת עצומות נדרש טיפול טכנולוגי, שלא יכול להיעשות בידי אדם בלבד. לכן התפתח עולם טכנולוגיות המידע בעשור האחרון, וכיום ישנם הרבה כלים לניתוח ביג דאטה כדי להתמודד עם האתגר שנוצר ולייצר תובנות לארגונים וחברות.

נוסף לביצועי המודעות שמופצות ברשת, יש גם הרבה מידע אישי שהמשתמשים משתפים  כולל איך הם מתנהגים לגבי רכישה ברשת — וזהו הבסיס שמשמש את המשווקים למיקוד הפרסום..

כיוון שהשפה הפכה טכנולוגית מאוד, תהליכי העבודה היום נעים סביב דאטה ותפקיד סמנכ"ל השיווק משתנה כל הזמן. ואפשר לעשות טסט מהיר מאוד לקריאייטיב: להעלות 20 סוגי קמפיינים בתוך יום ולהבין מה עובד. לצורך זה צריך גם שפה משותפת בין אנשי קריאייטיב וטכנולוגיה, אבל בהרבה ארגונים זה לא עובד. לכן צריך תפקיד שיחבר ביניהם.

ניקח למשל את תחום הפרסונליזציה. למרות שזה טרנד מעט מאוד חברות יודעות לעשות את זה בעצמן. קשה למדוד את האינטראקציה עם הלקוח ולהבין איפה השפעתעל החלטת הקנייה. יש הרבה דאטה, אבל גם יש פער בין כמות הדאטה האסטרונומית שנוצרת מדי יום לבין היכולת האנושית לעבד אותה. רק שימוש ביותר טכנולוגיה ויכולות לנתח את המידע יעזרו לצמצם את הפע.

אין לימודים, החברה מכשירה

כיוון שאין מסלול לימוד למקצוע,החברות מבצעות את ההכשרה בשלב הזה בעצמן. פייסבוק מעסיקה עשרה מהנדסי שיווק בפעילות העסקית של החברה בישראל. לרוב מדובר בבוגרי מסלולי לימוד הנדסה באוניברסיטאות או כאלה ששימשו בתפקידם הקודם מדעני מידע, וההכשרה עורכת כשנה ולאחר מכן הם משתלבים במחלקה שמסייעת לחברות שמפרסמות באמצעות פייסבוק. את המהנדסים צריך ללמד מונחים מתחום השיווק באינטרנט.

החברות המובילות 

כיום כ–450 סטארט־אפים בישראל מפתחים טכנולוגיות לניתוח מידע — מרביתם בתחום השיווק ברשת. בין השמות הבולטים נמצאת דאטורמה, בשיאה החזיקה 17 משרדים בעולם והעסיקה 400 עובדים, והשנה ביצעה אקזיט ענק ונמכרה לחברת התוכנה סיילספורס ב–800 מיליון דולר.

דאטורמה בנתה פלטפורמה שמרכזת ומנתחת עבור מפרסמים את תוצאות הקמפיינים שרצים במספר ערוצים במקביל — למשל פייסבוק, גוגל וסנאפצ'ט. התוכנה מבצעת אינטגרציה של המידע ומאפשרת ניתוח של המידע שנאסף והפקת תובנות עבור מנהלי השיווק של המפרסמים.

דאטורמה שומרת על המותג שלה וממשיכה לפעול ממשרדיה כיחידה עצמאית נפרדת וכמרכז פיתוח נוסף של סיילספורס בישראל. בין לקוחות החברה  סוכנויות פרסום, אתרי תוכן וחברות טכנולוגיה וצריכה שמשלמות מנוי חודשי על המערכת במחיר שנקבע על פי היקף הפעילות של החברות.

חברה אחרת היא אופטימוב,החברה פיתחה מערכת שמסייעת לחברות לנהל את מערך השיווק הממוקד שלהן ולנתח ביעילות התנהגות צרכנים לטובת התאמת פרסומות. החברה פיתחה מוצר שמנתח את כל נתוני לקוחות שנמצאים במאגרי המידע של החברות, בשיטה שתעזור להבין את המאפיינים שלהם.

לטענת החברה, המנוע שפיתחה יכול לבצע פילוח לתת־קטגוריות ולייצר חוויה פרטנית לקבוצה קטנה מאוד של לקוחות. בנוסף, התוכנה נוטה להיות אינטואיטיבית מאוד לאנשי שיווק. אופטימוב  גייסה הון אחרי שבע שנים של פעילות רווחית ויצרה הכנסות מתחילת דרכה. .

הסטארט־אפ AppsFlyer הוא דוגמה נוספת לחברת טכנולוגיה שנחשבת למובילה בתחום זה. החברה פיתחה תוכנה למדידת קמפיינים שיווקיים במובייל, התוכנה של החברה מאפשרת ניתוח של נתוני הפרסום במובייל בזמן אמת של כל שרשרת הקמפיין: חשיפות, קליקים, התקנות (של אפליקציות), פירוט התנהגות משתמש באפליקציה, רכישות וגם ROI.

בנק מזרחי פרסם  דוח חזק, עם רווח נקי של 404 מיליון שקל. מניית הבנק הגיבה בעלייה והיא כבר רחוקה 25% מהשפל (הזמני) שנגרם לפני כתשעה חודשים במקביל לפרשה של הקנסות מהרגולטור האמריקאי בעקבות פעילות הלבנת הון בסניפים בחו"ל.

"הרווח הרבעון היה גבוה מהצפי שלנו  שעמד על כ- 362 מיליון שקל", כותבים האנליסטם של אקסלנס ומוסיפים – "השיפור ברווח הוא  בעיקר הודות להכנסות גבוהות מהצפי שקוזזו במעט כתוצאה מהוצאות מעט גבוהות מהצפי.

באקסלנס מדגישים את הפרמטרים העיקריים בדוח – 

רווחיות נאה של 11%, למרות השפעתו של המדד השלילי שגרע כ-0.8% במונחי תשואה על ההון

רווחיות של כ-12%, בנטרול השפעת המדד – רווחיות גבוהה בהנחה וסביבת האינפלציה אינה אמורה להיות אפס.

רווחיות מייצגת מרשימה של כ-12.2% – אם ננטרל גם את השפעת המדד והעקום על הנגזרים (שהפחיתה את התשואה על ההון בעוד כ-0.8%); את רווחי הנדל"ן ברבעון (תוספת של כ-0.3% במונחי תשואה על ההון) ואת הדיבינד החריג שקיבל מזרחי מישראכרט לפני הנפקתה. 

 הרווחיות ברבעון השני צפויה להיות טובה אף יותר – ובהערכה גסה (מעט מוקדם לתת הערכה לרבעון שטרם התסיים) אנו מעריכים שתשואה ברבעון הבא צפויה לעמוד על למעלה מ-13%. רווחי הרבעון הבא צפויים ליהנות מהמדד החיובי (שיעמוד להערכתנו על כ-1%) וייתכן ומזרחי גם ירשום רווח קטן משיערוך אחזקתו בישראכרט (1.8%).

פעילות שוטפת טובה – האשראי גדל בכ-1% (מעט נמוך מהצפי שלנו, חלקית בגלל מכירת תיק משכנתאות במהלך הרבעון), אבל אנחנו מצפים להאצה בצמיחה ברבעונים הבאים, כך שבסופו של דבר תיק האשראי של מזרחי צפוי לצמוח בכ-6% השנה. מרווח האשראי (מנוטרל השפעת מדד) התרחב בכ-2 נ"ב נוספים לעומת הרבעון הקודם, בעיקר הודות לשיפור בתמהיל התיק (יותר אשראי לעסקים קטנים) והודות להתרחבות במרווח האשראי בתחום המשכנתאות. איכות האשראי השתפרה במעט כאשר חובות ה NPL ירדו בכ-3% לעומת הרבעון הקודם וההפרשות נשארו נמוכות (17נ"ב) וגידול יפה מאוד בעמלות של כ-6%. מנגד, הוצ' השכר הפתיעו לרעה וגדלו בקצב מהיר של כ-12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל כנראה שחלק גדול מהגידול נובע מההפרשות בגין תגמול תלוי ביצוע (עם צפי לרווחיות גבוהה השנה לעומת רווחיות נמוכה מאוד בשנה שעברה).

לא צפויה החלטה לגבי רכישת בנק אגוד לפני סוף שנה – להערכתנו,  במהלך החודש הקרוב יקבעו מועדים לדיון ערעור מזרחי על החלטת רשות ההגבלים העיסקיים לדחיית העסקה.. להערכתנו, יהיה  קשה לשכנע את בית המשפט לערעורים לשנות את החלטת רשות ההגבלים, אבל כנראה שלא נדע את החלטת בית המשפט לפני סוף השנה. כמובן, אם בית המשפט בכל זאת יאפשר את המיזוג, מדובר באירוע חיובי למזרחי, שטומן בחובו בתוכו פוטנציאל תוספת של כ-0.8% במונחי תשואה על ההון בשנים שלאחר המיזוג, אם וכאשר….

הבנק צפוי לחזור ולחלק דיבידנד כבר ברבעון הבא – יחס הלימות ההון העצמי עלה לכ-10.12%, גבוה מדרישות בנק ישראל (9.8%), כך שלהערכתנו, הבנק יכול לחזור ולחלק דיבידנד באופן שוטף כבר מהרבעון הקרוב. להבנתנו, הבנק יחזור לחלק 40% מהרווח השוטף, וצפוי לייצר תשואת דיבידנד שוטפת של כ-3%, כבר השנה.

"בשורה התחתונה: מזרחי ממשיך להפתיע לטובה, עם עלייה נאה ברווחיות השוטפת. להערכתנו, גם בסביבת אינפלציה אפסית הבנק מצליח לייצר תשואה של כ-11%, כאשר בהנחת אינפלציה מתונה של כ-1% לשנה, הבנק מייצר רווחיות מייצגת של כ-12%. אנחנו מעדכנים במעט את התחזיות שלנו לשנים הבאות, וכתוצאה מעלים את מחיר היעד שלנו למניית מזרחי לכ-90 שקל (לעומת 84 שקל) ושומרים על המלצת קנייה".

השקעתם בביטקוין והרווחתם – האם יש למסות את הרווח, ובאיזה שיעור?

ובכן, בית המשפט סיפק תשובה – בית המשפט המחוזי קבע שהביטקוין הוא נכס.

בפסק דין שהתקבל בבית המשפט המחוזי בלוד, דחה השופט את עירעורו של נועם קופל וקובע כי המטבע הדיגיטלי ביטקוין הוא נכס. בין הדברים כתב השופט כי "…שקלתי את טענות המערער, ועיינתי במקורות אליהם הפנה, ואיני סבור כי עלה בידו להוכיח כי הביטקוין עבר את המשוכה הנדרשת על פי חוק בנק ישראל באשר להגדרת "מטבע" ו"מטבע חוץ" ולפיה למטבע יהיה, בראש ובראשונה, ביטוי פיזי-מוחשי בדמות של שטר או מעה…".

רו"ח גידי בר זכאי, לשעבר סגן ראש רשות המיסים, המתמחה במיסוי קריפטו, הסביר את פסק דין: "השופט בורנשטין עבר בצורה שיטתית על הוראות החוק שעוסקות בין היתר בהגדרה של מטבע וקבע כי בצורה בה מנוסח החוק כיום, ביטקוין לא יכול להיחשב כמטבע, ובכך הוא מקבל את פרשנות רשות המיסים, כפי שנוסחה בחוזר משנת 2018.

"לטעמי, מה שיקבע בסופו של יום אם ביטקוין הוא מטבע הוא מבחן המציאות. ברגע שהשימוש יהיה נפוץ המחוקק יצטרך לכתוב את החוק בצורה שתהלום את זה ואנחנו כולנו נהנה מהתפתחויות הטכנולוגיות והמוניטריות, ומהיכולת של ביטקוין או מטבעות אחרים לשמש כאמצעי תשלום יעיל אמין ונפוץ. למעשה, הדרך לכך עוברת דרך הרגולטור. אם גופי האכיפה ירגישו בנוח עם המטבע, ויעשו שימוש בכלי ניתוח הבלוקצ'יין המאפשרים לעמוד בסטנדרטים של מניעת הלבנת הון ותשלומי מיסים בצורה אמינה ויעילה יותר מהמקובל כיום, התוואי להפיכתו לאמצעי תשלום נפוץ יפתח".

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?

ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי – 0.25%.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה כצפוי,  להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 0.25%. ההחלטה התקבלה על רקע מדד המחיירם הנמוך בחודש אפריל. המדד שפורסם בשבוע שעבר עלה ב-0.3% בלבד, כשציפיות האנליסטים והכלכלנים היו לעלייה עד 0.5%.

במקביל להחלטה, ציינה הוועדה המוניטרית כי תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר, באופן שיתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ובפעילות הכלכלית.

ומתי צפויה העלאת ריבית?  להערכת אי.בי.אי ברבעון האחרון של השנה, ויש כללכנים שסבורים שזה עשוי לגלוש ל-2020. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי אי.בי.אי בית השקעות, אמר על רקע פרסום ההודעה –  "ריבית בנק ישראל שפורסה כעת  נותרה כצפוי ללא שינוי ברמה של 0.25%. הטון ממשיך להיות 'יוני'. אנו מערייכם בדומה להערכתנו הקודמת,  כי הריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, ומצפים להבשלת התנאים להעלאת הריבית רק ברבעון האחרון של השנה".

בבנק ישראל בראשות הנגיד , פרופ' אמרי ירון הסבירו את ההחלטה במספר גורמים וסיפקו רקע להחלטה. אחד ההסברים קשור כאמור למדד. המדד באפריל אמנם היה נמוך מהתחזית, אם כי ,המדדים הקודמים היו גבוהים."בשנים עשר החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה של ,1.3%,  בדומה לרמה של החודשים האחרונים. האינפלציה לפי המדד המנוכה מעט נמוכה יותר. האינפלציה במחירי המוצרים הבלתי סחירים, המהווה קירוב לרכיב המקומי של האינפלציה, עדיין מצויה מעל לרמה של 2%, ואינפלציית הסחירים עלתה מרמה שלילית לרמה אפסית.

"הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה מצויות מעט מעל הגבול התחתון של טווח היעד, ולאחר פרסום מדד אפריל נרשמה ירידה קלה; הציפיות פורוורד לטווחים הבינוניים והארוכים נותרו בקרבת מרכז היעד, אך בציפיות לשנה השנייה נרשמה ירידה .

"מתחילת השנה השקל התחזק ב-4.6% מול הדולר ובמונחי שער החליפין האפקטיבי הוא התחזק מתחילת השנה ב-6%, ומאז החלטת הריבית הקודמת – ב-1.2%. הייסוף מעכב את המשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד.

"מזה מספר רבעונים המשק צומח בסביבת הקצב הפוטנציאלי. על פי האומדן הראשון לנתוני החשבונאות הלאומית של הרבעון הראשון, המשק צמח בשיעור של 5.2%, אולם הנתון הושפע בצורה משמעותית מהיבוא המוגבר של כלי רכב ברבעון הראשון. בניכוי השפעה זו, חטיבת המחקר מעריכה שהמשק צמח בשיעור של מעט למטה מ-3%. יצוא השירותים בלט לטובה, אולם גם יצוא הסחורות צמח בקצב נאה. נתוני הקצה לגבי היצוא מעורבים: מסתמנת ירידה בשיעור החברות המדווחות בסקר המגמות על מגבלה חמורה במחסור להזמנות בייצוא, אך  נתוני סחר החוץ מצביעים על האטה ביצוא הסחורות באפריל. הצריכה הפרטית השוטפת צמחה ברבעון הראשון בשיעור מתון יחסית, ומרבית סעיפי ההשקעה שאינם כלי רכב התכווצו. נתוני שוק העבודה מעידים כי זה נותר הדוק: בשיעורי ההשתתפות והתעסוקה נרשמה עלייה קלה מרמות השיא בהן שהו, העלייה הקלה בשיעור האבטלה מתחילת 2018 לא מעידה על עלייה בעומק האבטלה, ונמשכת עליית השכר, בהובלת המגזר העסקי. עם זאת, שיעור המשרות הפנויות אמנם עדיין גבוה אך הוא יורד במתינות מזה מספר חודשים.

בחודשים האחרונים מחירי הדירות שבו לעלות במתינות, ובשנה האחרונה הם עלו בכ-0.5%. מספר העסקאות גדל בצורה משמעותית, בפרט בקרב הרוכשים דירה לראשונה, לצד הירידה המתמשכת בהשקעה בבנייה למגורים. נמשכת מגמת התרחבות בהיקף המשכנתאות, וריבית המשכנתאות ירדה במתינות.

"הסיכונים בכלכלה העולמית התגברו – על אף שנתוני הצמיחה של המשקים העיקריים ברבעון הראשון הפתיעו לטובה –  בעיקר לנוכח החרפת "מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין. קרן המטבע עדכנה שוב כלפי מטה את תחזיות הסחר העולמי והצמיחה למרבית הגושים, ובעיקר לאירופה. ההאטה בסחר העולמי נמשכת וכוללת גם את המשקים המתעוררים.

"בשווקים הפיננסיים נרשמו ירידות שערים במדדי המניות, בעיקר לאחר המשבר סביב שיחות הסחר, ותשואות האג"ח הממשלתיות הוסיפו לרדת במתינות, על רקע הצפי לכך שלעת עתה ייעצר תהליך הצמצום המוניטרי הגלובלי והרעה בסנטימנט בשווקים. בארה"ב נמשכה התמתנות מסוימת באינפלציית הליבה; ה-FED הותיר את הריבית על כנה, וציין כי על אף הצמיחה האיתנה ברבעון הראשון ניכרת התמתנות בצריכה הפרטית ובהשקעות. באירופה התמונה הכללית מצביעה עדיין על חולשה, אם כי נתוני הצמיחה של הרבעון הראשון במספר מדינות מובילות הפתיעו לטובה. ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי ונשיאו ציין כי התחזק הצפי להאטה בצמיחה ב-2019.

"גם בבריטניה נתוני הצמיחה ברבעון הראשון היו מעודדים, אך הסיכונים לגבי הברקזיט נותרו גבוהים, ויישומו נדחה שוב. ביפן ממשיכה ההתמתנות בפעילות הכלכלית מתחילת השנה והפרלמנט אישר תכנית תמריצים כדי לתמוך בכלכלה. הצמיחה בסין התייצבה ברבעון הראשון לאחר ההתמתנות בסוף 2018 אם כי נתוני הפעילות מצביעים על המשך התמתנות. מחיר הנפט נותר יציב מאז החלטת הריבית הקודמת, על רקע ירידה בהיצע מחד, והרעה בסנטימנט בשווקים מאידך.

ריבית פריים – ככה הבנקים עושים עליכם קופה

ריבית – כל מה שצריך לדעת