כך לפי פרסום של משרד ראש הממשלה. ההשקעה המסיבית ביותר תהיה בהסעת המונים
משרד ראש הממשלה פרסם את ספר "תשתית לצמיחה לשנת 2019". זו תוכנית בעלות כוללת של 196 מיליארד שקל עבור השקעה בתשתיות בשנים הקרובות. אבל בשל הקיצוצים הצפויים לא ברור כמה מהם ייצאו לפועל.
הספר מתאר את מזימי התשתיות בביצוע, בתקצוב או באישור משרדי הממשלה ויחידות הסמך. בתוכנית 207 פרויקטים בסך הכל, חלקם בבעלות פרטית, שהקמתם תחל אוצפויה להסתיים בין השנים 2018-2022.
פרויקט תשתית שאומדן עלותו מעל 100 מיליון שקל נכנס לתוכנית. מחצית מהתקציבים שיושקעו בתשתיות – 98 מיליארד, ימומנו בשיטת מימון משותף ממשלתי ופרטי. זה המשך של התוכנית, שפורסמה בספטמבר 2017 ושכללה 147 מיזמים בעלות של 116 מיליארד שקל. לאחר העדכון הורחב מספר הפרויקטים וצורפו פרויקטי תשתית ממשרדים נוספים, בהם הביטחון, האוצר, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך, התקשורת ורשות הספנות והנמלים.
אפשר לראות עלייה חדה בהשקעות בהסעת המונים: 100 מיליארד שקל בסך הכל. הכוללים –
קו רכבת קלה (הקו האדום), שיחבר את פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, תל-אביב ובת ים בעלות של 16 מיליארד שקל; יעד לסיום: 7 שנים.
הקו הכחול בירושלים שכולל בניית קו רכבת קלה בירושלים משכונת רמות בצפון ועד שכונת גילה בדרום עם שלוחה לעמק רפאים. עלות הקמה 10 מיליארד שקל וצפי לסיום 7 שנים.
הרחבה של הנתיבים המהירים לתל-אביב (תוספת של שלושה נתיבים מהירים בצפון, מזרח ודרום) בעלות של 4.7 מיליארד שקל.
חברת ”נתיבי ישראל“ – כביש 16 – כביש כניסה חדש לירושלים מכיוון מערב, המחבר בין כביש ארצי מס' 1 מאזור מוצא לגבעת שאול ולרחוב בייט בירושלים, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין. הכביש יכלול שתי מנהרות: האחת תחת שכונת הר נוף והשנייה תחת שכונת יפה נוף. בנוסף, שלושה מחלפים, הכוללים גישור באזור מוצא, נחל רבידה וצומת בייט. הפרויקט יושלם תוך 4 שנים ועלותו 1.1 מיליארד שקל.
גם תחום האנרגיה לא מקופח ונוספים לו 4.8 מילארד שקל בהקמת שני פרויקטים של מחזור משולב תחנת כוח עם טורבינת גז ומים בתוך רפורמה בשוק החשמל
במשרד האוצרצפוי פרויקט הקמת בינוי משרדי ממשלה בהיקף 70 אלף מ"ר בעלות 700 מיליון שקל. צפי לסיום: ארבע שנים.
עוד פרויקטים שעלותם לא ידועה:
בתחום הבריאות: קמת בית חולים חדש בבאר שבע תוך חמש שנים. העלות אינה ידועה. חיזוק בתי החולים הפסיכיאטרים.
משרד הבטחון: הקמת קריית מודיעין בצומת שוקת והעברת מרבית יחידות המודיעין. העלות לא פורסמה. צפי לסיום: חמש שנים.
פינוי כנף 15 משדה דב והעתקת יכולות מרכזיות למחנה חצור.
משרד החינוך: בניית 2,550 כיתות לימוד וגני ילדים כל שנה, חיזוק 80 מבנים כל שנה והנגשת 127-132 בתי ספר בשנה.
המשרד להגנת הסביבה: הקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת תוך שלוש שנים. המתקן יטפל ב-1500 טון פסולת ביום.
מגדל תוכל לקבל מידע שחברות חוץ בנקאיות לא מקבלות: שכר, גובה משכנתה וביטוחים אחרים
חברת הביטוח מגדל נכנסת לתחום ההלוואות הצרכניות.
בדצמבר 2018 החלה מגדל לפנות ללקוחותיה החוסכים אצלה בקרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקרנות ההשתלמות, והציעה להם הלוואות על בסיס מנגנון חיתום מותאם אישית. הלקוחות קיבלו הודעות שבהן הצעות לאשראי בטווח של 20‑100 אלף שקל, בתנאי ריבית אטרקטיביים בשוק השחקניות החווץ בנקאיות ריבית של פריים פלוס 3.35% (ריבית אפקטיבית של כ־5%).
בשלב הזה מגדל היא חברת הביטוח היחידה המעניקה רשמית הלוואה צרכנית. המתחרות שלה מעניקות הלוואות בעיקר דרך קופות הגמל וההשתלמות. הלוואות אלו משמשות בעיקר כלי שימור ממשיכת כספים על ידי החוסכים.
מגדל חברה לצורך המיזם לחברת טריא, פלטפורמה להלוואות חברתיות, ובאמצעות הממשק שלה לקוחות מגדל לווים בהלוואה הדיגיטלית. בטריא אף פיתחו מודל שכולל אפיון של אמינות הלקוח, שמזהה את מידת יכולתו ורצונו להחזיר חוב. בשלב הזה ההלואוות הן מהונה העצמי של מגדל, ולא מכספי החוסכים. היא מנצלת את המידע שצברה על הלקוחות כדי לתמחר את הסיכון שלהם ולהציע להם אשראי תחרותי.
ההפקדות הפנסיוניות של החוסכים, לדוגמה, מאפשרות למגדל לזהות מידע שמלווים אחרים בענף לא מקבלים, והוא גובה השכר של הלווים הפוטנציאלים. המידע הזה אומנם נמצא בידי הבנק, אך לא אצל רוב נותני האשראי החוץ בנקאי . היתרון של מגדל במובן הזה לא שלם מפני שההפרשות הפנסיוניות ניתנות רק על חלק משכר העובד, ולחברת הביטוח אין תמונה מלאה על שכרו.
למגדל גם נתונים על הפרמיות שהלקוחות משלמים לביטוחי רכב, סוגי הרכב שלהם, וזה יכול לספק מידע על יכולתם הפיננסית, כמו גם ביטוחי בריאות הנמצאים אצל המשתכרים גבוה, ביטוחי דירה וחיים, ועוד.
ההלוואות שמגדל מעניקה הן ללא בטוחות, לחמש שנים לכל היותר. הלקוח נדרש למלא את פרטיו באופן דיגיטלי, לצלם צ'ק, תעודת זהות, ולאחר בדיקה של מגדל, בין היתר עם מאגרים הבודקים היסטוריה של פשיטות רגל וצ'קים חוזרים, הסכום יועבר לחשבון הבנק של הלקוח. למרות היתרונות המובהקים שבתחרות, התחרות בין הבנקים, חברות האשראי, האשראי החוץ בנקאי וגם חברות הביטוח יש חשש מהצפה של השוק שתפגע בענף.
עובדים זכאים לתוספת תשלום של 25% או 50% משכרם הרגיל עבור עבודה בשעות נוספות בימי חול (בשבת וחג השכר גבוה יותר)
אבל אם חל על העובדים הסכם או צו הרחבה הקובע גמול גבוה יותר מזה הקבוע בחוק, יש לפעול לפי ההסדר המיטיב יותר עם העובדים
אין הבדל אם העובד התחיל לעבוד לפני שעות העבודה הקבועות באותו יום, או נשאר לעבוד אחריהן – ברגע שעבר את המכסה היומית זה ייחשב לו כשעות נוספות. חישוב השעות הנוספות נעשה קודם כל על בסיס יומי ולאחר מכן על בסיס שבועי ולא על בסיס חודשי.
מאפריל 2018 שבוע העבודה הוא 42 שעות, עובד חמישה ימים מעל שעות אלו זכאי לשעות נוספות.
גובה גמול שעות נוספות עבור עבודה ביום חול הוא: תשלום של 125% משכר שעת עבודה רגילה ( תוספת של 25% על ערך שעת העבודה רגילה) עבור השעתיים הנוספות הראשונות ביום עבודה.
תשלום של 150% (כלומר תוספת של 50% על ערך שעת עבודה רגילה) מהשעה השלישית ואילך.
גובה גמול שעות נוספות עבור עבודה בשעות המנוחה השבועית ובחג הוא:
תשלום של 175% משכר שעת עבודה רגילה עבור השעתיים הנוספות הראשונות (עבור עבודה בשעות נוספות במנוחה השבועית או בחג זכאי העובד הן לגמול עבור עבודה במנוחה השבועית ובחג בערך של 50% והן לגמול עבור עבודה בשעה נוספת בערך של 25%, ובסה"כ תוספת של 75%).
תשלום של 200%מהשעה השלישית הנוספת ואילך (עבור עבודה בשעות נוספות במנוחה השבועית או בחג זכאי העובד הן לגמול עבור עבודה במנוחה השבועית ובחג בערך של 50% והן לגמול עבור עבודה בשעה נוספת בערך של 50%, ובסה"כ תוספת של 100% לשכר).
דמי הבראה
אם השלמתם שנת עבודה במקום מסוים אתם זכאים לדמי הבראה. לפי 378 שקל ליום במגזר הפרטי ו- 426 שקל ליום במגזר הציבורי. דמי ההבראה מותאמים לוותק של העובד במקום העבודהלהיקף משרתו ולמשך העסקתו באותה שנה.
גם עובד שפוטר זכאי לדמי הבראה וגם גמלאים. חישוב לפי ותק:
שנות ותק של העובד
מספר ימי הבראה
שנה ראשונה
5 ימים
שנה שנייה ושנה שלישית
6 ימים
שנים רביעית עד עשירית
7 ימים
שנים אחת עשרה עד חמש עשרה
8 ימים
שנים שש עשרה עד תשע עשרה
9 ימים
שנה עשרים ואילך
10 ימים
עובדי קבלן בתחומי השמירה והניקיון, המועסקים כעובדים שעתיים, זכאים לקבל את דמי ההבראה באופן יחסי בכל חודש. עבור משרה חלקית דמי ההבראה מחושבים לפי יחסיות המשרה
דמי חופשה
לעובדים שיצאו לחופשה שנתית ממקום עבודתם,מגיע שכר עבור ימי החופשה בסכום השווה לשכרם הרגיל
וצריך לשלם את דמי החופשה במועד שבו היה משולם השכר אלמלא יצא העובד לחופשה
אם עובד יצא לחופשה של 7 ימים רצופים לפחות הוא רשאי בקש את תשלום דמי החופשה מראש לפני היציאה לחופשה.
עובדים ששכרם מחושב על בסיס חודשי (או על בסיס תקופה ארוכה מחודש) יקבלו שכר רגיל במהלך ימי החופשה. בהתאם לימים הצבורים. לעומת זאת, עובד יומי או שעתי יקבל את הסכום שיוצא ממכפלת שכר העבודה היומי הממוצע שהשתכר העובד בשלושת החודשים המלאים שקדמו ליציאתו לחופשה במספר ימי החופשה ברוטו שבהם היה העובד בחופשה (כולל שישי-שבת).
דמי מחלה
עובד שנעדרו מעבודתו עקב מחלה למעלה מיום אחד זכאי לתשלום מהמעסיק עבור ימי המחלה
עבור היום השני והשלישי של תקופת ההיעדרות זכאים ל-מחחצית משכר העבודה הרגיל ומהיום הרביעי והלאה זכאי ל- 100% משכר העבודה
תקופת הזכאות לדמי מחלה לא תעלה על תקופה מצטברת של יום וחצי לכל חודש עבודה, בניכוי התקופה שהעובד קיבל עבורה דמי מחלה
אבל אם בהסכם עבודה קיבוצי או בחוזה העבודה האישי נקבעו הוראות מיטיבות יותר מאלה הקבועות בחוק, זכאי העובד לדמי מחלה בתנאים המיטיבים
דמי חג
עובדים שאינם עובדים חודשיים זכאים לתשלום עבור ימי חג שבהם נעדרו מהעבודה אם גים אלה אינם חלים בשבת או ביום שישי (אם במקום העבודה מונהג שבוע עבודה מקוצר)
גמול עבור עבודה בשבת או בחג
עובדים במשכורת חודשית זכאים לתוספת של מחצית ערך שכרם היומי עבור שעות עבודתם בימי המנוחה השבועית או בחגים
עובדים שעתיים או יומיים זכאים לשכר של 150% משכרם הרגיל עבור שעות עבודתם בימי המנוחה השבועית או החגים
החזר נסיעה
אם אתם צריכים כלי תחבורה כדי להגיע לעבודה אתם זכאים להחזר נסיעות. גובה ההחזר הוא עד 22.60 שקל ליום או לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות או לפי עלות כרטיס "חופשי חודשי", הזול מביניהם.
אלא אם כן בהסכם בין העובד למעסיק נקבע סכום גבוה יותר.
אם עובד נדרש להגיע לעבודה או לחזור ממנה הביתה בימים ובשעות שבהן אין תחבורה ציבורית (למשל, בשבתות וחגים), על המעסיק לשלם לו החזר הוצאות נסיעה עבור אותו יום לפי עלות הנסיעות בפועל, ועד לסכום ההחזר היומי.
תוספת ותק
לעובדים בהסכם קיבוצי שחתמו על סעיף ותיק מגיעה תוספת ותק לפי הדוגמאות הבאות:
באולמות ובגני אירועים עובד זכאי לתוספת ותק של 1% לכל שנת עבודה (עד 30 שנה), כל עוד שכרו החודשי אינו עולה על 5000 שקל (לפני מתן התוספת). בנוסף, זכאי עובד לתוספת משפחה של 30 שקל לחודש עבור בן זוג שאינו עובד עובדי ניקיון זכאים החל משנת העבודה השנייה לתוספת ותק של 0.35 שקל לכל שעת עבודה. מהשנה השישית ואילך התוספת היא 0.46 שקל לשעת עבודה. אם יש במקום עבודתכם הסכם קיבוצי, בדקו אם יש סעיף ותק וכמה מגיע לכם.
תוספת סיכון
אף שאין חובה לשלם תוספת סיכון, מתוקף הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה ניתנת תוספת סיכון לשכירים בעבודות המהוות סיכון. תוספת הסיכון מובאת בחשבון לצורך חישוב גובה הפנסיה למקבלי פנסיה תקציבית
ניכויים
הניכויים שצריכים להופיע כוללים מס הכנסה, ביטוח לאומי, בריאות, הפרשות לפנסיה. הניכויים המותרים על ידי המעסיק הם תשלום לארגון עובדים, תרומות בכתב שהעובד הסכים להן, חוב בכתב למעסיק בתנאי שלא עולה על רבע מהשכר, קנס לפי חוק או הסכם קיבוצי,
אפליקציה ששולחת מייל, אפליקציה ששולחת לענן, אפליקציה שמזהה מיקום – מהן אפליקציות להקלטת שיחות הנפוצות
נגמרו הימים שבהם היינו צריכים להוכיח מה הבטיחו לנו נציגי המכירות או שירות הלקוחות. אבל יש לזכור שהאפליקציות החינמיות מספקות זמן הקלטה מוגבל, עבור עוד דקות תצטרכו לשלם
אפליקציית הקלטת שיחות שיתרונה הוא פעולה אוטומטית: אפשר לקבוע מראש שיחות מאילו אנשי קשר יישמרו ברגע שיתקבלו, ולא צריך להקליט בתוך שיחה. היא זמינה להורדה בחינם באנדרואיד, אךעבור גרסת האייפון תשלמו 3 דולר.
Call Recorder ACR
האפליקציה הזו מנהלת את ההקלטות ומארגנתאותן לפי חשיבות, מגדירה סיסמת גישה להקלטות שבוצעו בה, מציעה תמיכה במספר רב של קבצי אודיו ועוד. בתשלום מתאפשרת גם הקלטה ישירות אל שירותי הענן של גוגל או לתיבה שלכם בדרופבוקס. פעיילה באנדרואיד
אפליקציה פשוטה מאוד שזמינה גם לאנדרואיד וגם לאייפון ולא דורשת פריצה או שינוי מיוחד בהגדרות הטלפון. אפשר להקליט בה כל שיחה ולשמור אותה בטלפון בפורמט MP3 או לשלוח אותה במייל.
אבל זו לא אפליקציה שזוכה לעדכונים רציפים ולמעשה, גרסת האנדרואיד שלה לא עודכנה כבר הרבה זמן ויתכן שלא תומכת בגרסות החדשות ביותר של מערכת ההפעלה.
Call Recorder IntCall
לחובבי אפל, זו אפליקציית הקלטת שיחות ייעודית למכשירי החברה, ומהפעילויות שמציעה: הקלטה, שמירה, שיתוף ועוד. כל דקת הקלטה עולה 10 סנט. הממשק שלה פשוט ונוח. להורדה
QuickVoice
עוד אפליקציה לחובבי אפל בעלת ממשק נקי אבל נוסף לשאר התכונו תיש בה אפשרות לשלוח דואר אלקטרוני קולי (עד לגודל של 2 מגה-בייט.
אלא שמערכת ההפעלה של האייפון אינה מאפשרת להריץ יותר מיישום אחד בו זמנית (רשמית, לפחות), כך ששיחת טלפון שתגיע באמצע ההקלטה תפסיק אותה.
בתשלום תוכלו להוסיף את שירות SpinVox, המאפשר לשלוח דואר אלקטרוני באמצעות הכתבתו למכשיר.
SPY RECORDER
אפליקצית Spy Recorder, משמשת להקלטת אנשים ללא ידיעתם. אלא שניתן למצוא לאפליקציה גם שימושים סטנדרטיים יותר, דוגמת הקלטת ראיון או הרצאה, לצורך האזנה עתידית להם.
האפליקציה מאפשרת להתחיל את ההקלטה בשעות ובימים שהוגדרו מראש, מה שאומר שניתן לבצע את ההקלטה, בעזרת תכנון מוקדם, מבלי שהצד השני יודע על כך.
הגדרת הקלטה תתחיל בהתאם למיקום GPS של המשתמש. אפליקציה זו ניתנת להורדה, ללא תשלום, למכשירי אייפון.
INCALL RACORDER & VOICE
אפליקציה חינמיתלמכשירי אנדרואיד. היא משמשת "טייפ מנהלים", ובאמצעותה ניתן לבצע הקלטה של פגישות, הרצאות, ישיבות וכיוצא בזה.
התוצרים הסופיים של ההקלטה הם בפורמט של Mp3, מה שמאפשר נפח מינימלי בזיכרון הטלפון החכם, ולכן האיכות לא נפגעת בצורה משמעותית יתר על המידה.
הטיסות הראשונות התחילו לפעול בפברואר 2019 יום אחד בשבוע, כמה זמן ייקח להגיע לאילת וכמה זה יעלה, כל התשובות
אחרי יותר מ–15 שנה של תכנונים נחנך באופן רשמי שדה תעופה חדש בישראל שדה התעופה החדש על שם אילן רמון ואסף רמון.
השדה גדול פי 100 משדה התעופה באילת. והנוסעים שיגיעו אליו יוכלו ליהנות במהלך מנוף מדברי , במבט דרך שמשות זכוכית ענקיות; וכן מהליכי נוסע נכנס ויוצא טכנולוגיים מתקדמים הדומים לאלה שבנתב"ג — ובהם בדיקת כבודה שלא בנוכחות הנוסע, צ'ק־אין עצמאי ומערכת בידוק ביטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים־ארציים.
השדה הזה לא ייסגר בגלל מזג אוויר, כי זה שדה המבוסס על תהליכי מכשירים שיאפשר נחיתה גם בראות לקויה, סופות חול או גשם או כל מזג אוויר חריג".
הטיסות הפנים־ארציות הראשונות התחילו בפברואר 2019
. הטיסות הפנים־ארציות הראשונות החלו בשבוע הראשון של פברואר 2019, באופן הדרגתי של יום אחד בשבוע. באותו יום יופעלו טיסות לכמה שעות בלבד בשעות הערב ורק לאחר מכן יתחילו ימי טיסות מלאים.
שדה רמון נמצא כ–18 ק"מ מאילת על כביש 90, והוא יחליף את שדה התעופה על שם יעקב הוזמן באילת — המיועד לפעילות פנים־ארצית של טיסות מאילת למרכז הארץ ולחיפה; וכן את שדה התעופה הבינלאומי בבסיס עובדה — הפעיל לאזרחים במהלך חודשי החורף עבור טיסות בינלאומיות מאירופה, בעיקר של חברות לואוקוסט.
שדה התעופה באילת צפוי להיסגר ב–18 ברץ, וב-19 במרץ תעבור כלל הפעילות הפנים־ארצית לשדה התעופה רמון. הפעילות הבינלאומית בשדה התעופה בעובדה תיפסק ב–2 באפריל. המאסה הקריטית של הטיסות הבינלאומיות תתחיל לפעול בשדה רמון רק בעונת החורף הבאה, 2019–2020.
שער הכניסה הדרומי החדש לישראל צפוי להכיל בשנים הראשונות לפעילותו כ–350 אלף תנועות נוסעים (הלוך וחזור) מהעולם ועוד 1.5 מיליון תנועות נוסעים בטיסות פנים ארציות — אך מבחינת הקיבולת התכנונית שלו הוא מסוגל להכיל כ–4.25 מיליון נוסעים (הלוך וחזור) לשנה.
מעתה הנוסעים שעד היום הגיעו באמצעות טיסות פנים־ארציות לאילת, ולמעשה נחתו ישירות במרכז העיר — יצטרכו לצאת מהטרמינל, לעלות על כלי תחבורה כלשהו (אוטובוס, מונית או רכב פרטי) ולנסוע מינימום 20 דקות, משדה רמון עד אילת. לכן צופים שהעברת התעופה הפנים־ארצית מאילת לרמון תוביל לירידה של עד 10% בתנועת הנוסעים בחברות ישראייר וארקיע, השולטות בקו זה.
חברת האוטובוסים מיועדת להפעיל קו משדה התעופה רמון לאילת ובחזרה בכל 15 דקות, בעלות של 4.20 שקלים. יתר על כן יופעל קו אוטובוס של החברה שייצא מאילת, יעבור דרך שדה רמון ובאר שבע, ויגיע עד תל אביב. מאילת יוכלו הנוסעים לעלות לאוטובוסים ליעדים אחרים —ובהם ירושלים או ים המלח. לא יופעלו שאטלים מהשדה, אלא אם בתי המלון ייזמו זאת. כנראה המלונות אכן יפעילו שאטלים, בדומה לנהוג בעולם.
עבור נסיעה פרטית תשלמו 85 שקל עבור מונית (תעריף יום לא כולל מזוודות) לנסיעה מרמון לאילת, או תשכרו רכב באחת משלוש חברות להשכרת רכב שיפעלו בשדה התעופה. תוכלו גם להגיע עם רכב פרטי ולחנות בחניון שדה התעופה, שבחודשים הקרובים עדיין יהיה בחינם (ולאחר מכן יעלה 4 שקלים לשעה עד מקסימום של 20 שקל ליום חניה), אך לתושבי אילת הוא ללא עלות לחניה של עד 36 שעות.
גן מוניות השירות יצטרפו לפעילות מרמון, וכך הנוסעים שיגיעו במהלך השבת לא ישלמו הוצאה כספית גבוהה יותר עבור מונית.
עדיין לא ברור כמה זמן בפועל תימשך הנסיעה, וההערכות מדברות על נסיעה של 30–40 דקות בתנועה ערה.
שדה אלטרנטיבי לשעת חירום
שדה תעופה רמון עומד להיות שדה התעופה האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. מתחם שדה התעופה משתרע על פני יותר מ–5,500 דונם, וכולל את מבנה בית הנתיבות בשטח של כ–45 אלף מ"ר; ומסלולי המראה ונחיתה תוכננו באורך של 3,600 מטר (במקום 3,100 מטר בתכנון המקורי), כך כל סוגי המטוסים, כולל מטוסי ג'מבו גדולים, יכולים להמריא ולנחות ברמון מכל שדה תעופה בעולם. הוחלט גם להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה רמוןכך, השדה החדש ישמש כשדה אלטרנטיבי נוסף של מדינת ישראל לשעת חירום.
עוד נסללו כ–60 רחבות מטוסים המשרתות מטוסי סילון צרי ורחבי גוף; משני צדי הטרמינל הוקמו שני אזורי תמך בשטח כולל של 40 אלף מ"ר, כולל מגדל פיקוח המתנשא לגובה 45 מטר ומרכז תיאום . בנוסף, הוקמה גדר ביטחונית בגובה 35 מטר בגבול עם ירדן, המגנה על המטוסים בשדה הבינלאומי בפני ירי טילים.
הנוסעים הבינלאומיים והפנים־ארציים באולם ההמראות יחלקו אולמות המתנה ומסחר משותפים. המסחר הוא מרכיב מרכזי בתמהיל ההכנסות של שדה התעופה, אבל בשדה החדש צומצמו והשטחים האלה.
בטרמינל קיימת מגבלת עומסים. אולם הנוסעים הנכנסים (נוחתים) הבינלאומי יכול להכיל עד 300 נוסעים בו־זמנית. לפיכך, בטיסות הבינלאומיות תהיה הפרדה של 20 דקות בין נחיתה לנחיתה של מטוסים צרי גוף או הפרדה של חצי שעה בין שני מטוסים רחבי גוף. לעומת זאת, בטרמינל הנוסעים הנכנסים (נוחתים) הפנים־ארצי אין מגבלה של מספר נוסעים — ויהיה ניתן לתכנן נחיתות של עד חמישה מטוסים בשעה.
בטרמינל מצפים (המראות) לאלף נוסעים בשעה, כש–400 מהם בטיסות פנים־ארציות והיתר בטיסות בינלאומיות. שדה תעופה רמון נחשב לפרויקט קטן יחסית בקנה מידה של תחום התעופה, אם משווים אותו למשל לפעילות של שדה תעופה כמו נתב"ג, ובו עברו 23 מיליון נוסעים ב-2018.הוא מיועד בעיקר למטרות תיירות ולא עסקים.
האם שדה רמון כדאי
בענף התעופה חוששים כי שדה התעופה החדש יהפוך עם השנים ללא רלוונטי. מבחינת הפעילות הפנים־ארצית, ההערכות הן כי עלולה להיות ירידה של כ–25% אם שדה דב אכן ייסגר, ופעילותו תעבור לנתב"ג. גם מכיוון הפעילות הבינלאומית יש חששות, שכן רק בספטמבר־אפריל יש תנועת נוסעים בינלאומית משמעותית לעובדה, ובשאר השנה שדה התעופה רמון צפוי להיות פעיל רק עבור הטיסות הפנים־ארציות.
בנוסף, התנועה הבינלאומית צמחה בשנים האחרונות בזכות סבסוד שניתן לחברות התעופה. משרד התיירות יצר נוהל שלפיו חברת תעופה תקבל 60 יורו על כל נוסע שהיא תנחית בשדה התעופה עובדה או אילת. בזכות הנוהל חברות התעופה קיבלו בעונת החורף שעברה סכום כולל של 8.3 מיליון יורו עבור הנוסעים שנחתו בעובדה.
הסבסוד הזה התאפשר, בין היתר, בזכות תקציב השיווק הגבוה של משרד התיירות בסך 455 מיליון שקל. אם שר התיירות הבא או זה שאחריו יבטל את הנוהל ויפסיק את הסבסוד, לא בטוח שחברות התעופה שמפעילות כיום קווים לשדה התעופה ימשיכו את פעילותן.בשלוש השנים הראשונות חברות התעופה שינחתו בשדה התעופה רמון יהנו מפטור מאגרות תעופה. וזה יביא לכ–3,000 דולר לטיסה למטוסים הקריטיים הנוחתים ברמון, אם פטור זה יבוטל וחברות התעופה יצטרכו להתחיל לשלם אגרות, הכדאיות הכלכלית של הקו עלולה להישחק — ושדה התעופה עלול להישאר עם פעילות דלה מצד חברות תעופה בינלאמיות.
עדכון: שבועיים לאחר חנוכת שדה התעופה הבינלאומי "רמון–אילת", ע"ש אילן ואסף רמון, החלו בפברואר להמריא ולנחות טיסות מסחריות פנים ארציות בשדה התעופה רמון. לרשות הנוסעים יעמדו שירותי הסעה לרמון מנמל התעופה הישן באילת, ללא תשלום, החל משעתיים וחצי לפני מועד ההמראה המתוכנן, בתדירות של15 דקות. ההסעות לנמל התעופה רמון יועמדו לרשות הציבור במגרש החנייה הסמוך לנמל התעופה אילת (בין הטרמינל לתחנת הדלק). ההסעות מנמל התעופה רמון לאילת יצאו ממגרש החנייה הסמוך לאולם מקבלי הפנים.
תושבי אילת יהיו פטורים מחנייה למשך 36 שעות ב"רמון". חברת "אגד" תפעיל ארבעה קווי תחבורה ציבורית מאילת לנמל התעופה רמון ובחזרה, בתעריף מוזל במיוחד הזהה לתעריף העירוני של אילת, 4.20 שקלים.
קו 31 מהשכונות הצפוניות וקו 32 מהשכונות הדרומיות, יפעלו בשעות הבוקר אל שדה התעופה ובערב חזרה לעיר לטובת תושבי אילת. קו 30 (קו ישיר) מהתחנה המרכזית וקו 50 מטאבה, דרך אזור המלונות, אל שדה התעופה, יפעלו ברוב שעות היום בתדירות של שתי נסיעות לשעה בכל קו. בחלק מהשעות תגדל התדירות בהתאמה ללוח הטיסות של השדה.
קו 397 של אגד מאילת לבאר שבע יכנס לשדה התעופה ויאפשר הגעה משדה רמון למרכז הארץ. בחודשים הקרובים יפתח קו חדש מאילת למצפה רמון, הכולל כניסה אל תוך השדה כדי לעודד את פיתוח התיירות בציר זה. נבחנת אפשרות עתידית לפתיחת קו חדש גם למלונות ים המלח.
הטיסות המסחריות יועתקו מנמל התעופה הישן באילת לשדה החדש ברמון בהדרגה עד לסגירתו המלאה של נמל אילת הישן ב- 18 במרס 2019. ב-31 במרס 2019 יופסקו גם כל ההמראות והנחיתות של הטיסות האזרחיות הבינלאומיות בנמל התעופה עובדה ויועתקו לנמל "רמון".
הטיסות הבינלאומיות המסחריות בנמל התעופה הבינלאומי "רמון" יופעלו גם הן באופן מדורג. ב- 4 ו-11 למרס ינחתו וימריאו מרמון שתי טיסות בינלאומיות של חברת "Ryanair" לפוזנאן ופראג. ב- 2 באפריל 2019 תועתק כל פעילות הטיסות הבינלאומיות מעובדה לרמון.
"שמי אילת והנגב נפתחים לתחרות ומצטרפים למדיניות 'השמים הפתוחים', שהובילה לתחרות ולהוזלה דרמטית של מחירי הטיסות, לגידול עצום במספר הנוסעים, יותר מ- 22 מיליון נוסעים בשנה החולפת, לעומת כ- 10 מיליון נוסעים בלבד בשנת 2009, והיעד לשנה הנוכחית הוא 25 מיליון נוסעים", אמר השר כץ והוסיף – "נמל רמון יהיה אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה בתעשיית התיירות והנופש, התחבורה והשירותים. לדבריו, מדובר בתנופת פיתוח משמעותית לאילת ולכל דרום הארץ. נמל התעופה "רמון" הוא הנמל האזרחי הבינלאומי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. הנמל שנבנה בסטנדרטים גבוהים של בטיחות, ממוחשב לחלוטין וכולל מערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם.
"חברות התעופה שינחתו בנמל רמון יהיו פטורות מתשלום אגרות נחיתה, במטרה לעודד את החברות לנחות בשדה החדש. עלות הקמת השדה נאמדת ב- 1.8 מיליארד שקלים. הקמת נמל התעופה רמון מומנה במלואה מתקציב רשות שדות התעופה".
ביטוח הנסיעות אינו מותנה נכון לעכשיו בלקיחת הכרטיס לחו"ל. זה עשוי להשתנות עם כניסת לאומי לתחרות .
לאומי יחתום על הסכם מול חברת הביטוח AIG שתספק ביטוח נסיעות לחו"ל למחזיקי כרטיס האשראי הבנקאי של לאומי. גם לאומי קארד מחזיקה בהסכם מול AIG לביטוח נסיעות לחו"ל.
לאומי גם מנהל משא ומתן עם AIG לספק לחברת הביטוח את שירותי תשלום התביעות ללקוחות שלה דרך אפליקציית התשלומים פפר פיי.
כך מתהווה תחרות על הלקוחות הנוסעים לחו"ל.לפני הנסיעה הלקוח יוכל לבדוק את הצעות כרטיסי האשראי ולבחור את ההצעה הטובה ביותר. כיום חברות האשראי מציעות ביטוח חינמי לחמישה ימים, ואחריהם הן גובות תעריף ביטוח על בסיס יומי.
בניגוד להטבות טרום־טיסה שמציעות כיום חברות כרטיסי האשראי, כמו כניסה חינמית לטרקלין שמותנית בהצגה פיזית של כרטיס האשראי ביטוח הנסיעות אינו מותנה נכון לעכשיו בלקיחת הכרטיס לחו"ל. זה עשוי להשתנות עם כניסת לאומי לתחרות .
ההטבות שעד כה לאומי קארד סיפקה ללקוחות בנק לאומי (כמו כניסות לאטרקציות וכן הלאה) עם כרטיס אשראי בנקאי יתבטלו . לאומי קארד תיקרא מעתה "מקס", ותציע את ההטבות שלה רק למחזיקי הכרטיס החוץ־בנקאי.
לאומי קארד תספק רק את שירותי התפעול של הנפקת הכרטיס הבנקאי של לאומי. הלקוחות של לאומי שינפיקו מעתה כרטיס אשראי בנקאי יחזיקו בכרטיס שכבר לא יכונה "לאומי קארד", אך עדיין לא נבחר לו שם, והם ייהנו מהמועדון צרכנות של הבנק.
לאומי מעוניין שהלקוחות ישתמשו רק בכרטיס הבנקאי ולא יתפתו להטבות שמציעים הכרטיסים החוץ־בנקאיים, בדגש על הכרטיסים שמנפיקים מועדוני הלקוחות הגדולים כמו שופרסל, פוקס, אל על ואחרים.
לרוב ההטבות הללו מותנות בשימוש מינימלי בכרטיס על בסיס חודשי. , ובלאומי גם צפויים להשיק חבילה כזו. אחת ההטבות בה תהיה ביטוח נסיעות לחו"ל בתנאים מועדפים.
כך נרמז בהודעת כחלון לתושבי השכונה. זאת לאחר שההסכם בין רשות מקרקעי ישראל לבין היזמים בעלי הקרקע משנת 1961 הופר, לטענת התושבים
" בעוד יצחק תשובה, בעלי הקרקע, דורש לפנות את התושבים, אמר שר האוצר כחלון לתושבי השכונה:"הסיפור לא פשוט, אך אמשיך ללוות אתכם איפה שלא אהיה. אתם פה בזכות ההתעקשות שלכם והרצון העז להילחם על הבית, אני והמדינה נעזור לכם להגיע לפתרון הולם".
בהודעה שהוציא כחלון הוא התייחס לפנייה שקיים לפני כשבועיים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ לחברת אלעד מגורים. קמיניץ ביקש את תגובת החברה לטענות התושבים כי ההסכם בין רשות מקרקעי ישראל לבין היזמים בעלי הקרקע משנת 1961 הופר, מפני שהחברה לא מימשה את הבנייה בתוך פרק זמן קצוב שנקבע בהסכם.
"זו פעם ראשונה שבודקים אחורה עוול של עשרות שנים ועו"ד קמיניץ פועל באומץ רב", אמר כחלון. "אם יבדקו מי צודק ומי לא – הצדק יהיה בצדכם. אלה הזכויות שלכם ולא שלנו. אני השליח שלכם. אני בטוח שאת הצדק שלכם תקבלו."
,לפי התוכנית יוקמו בגבעת עמל שני מגדלים נוספים על קרקע בבעלות עיריית תל-אביב הכוללת זכויות בנייה ל-160 דירות.
בשכונה נותרו כיום רק עשרות משפחות, בעוד לפני כשנתיים כל התושבים נתבעו על-ידי תשובה ואלעד מגורים עבור לסילוק יד ולתשלום דמי שימוש. בפסק הדין שניתן לאחרונה נקבע כי יש להכיר בזכות התושבים לקבל פיצוי, וכי על היזמים לשלם פיצוי בסך 34 מיליון שקל לכל תושבי השכונה שעדיין לא פונו. זהו סכום נמוך מדרישת התושבים.
תושבי גבעת עמל הגיבו לכחלון בברכות: "במהלך הקדנציה שלך כשר אוצר עמדת איתנו בקשר רצוף וביוזמתך ובנוכחותך נערכו פגישות עבודה עם בכירים ברמ"י, באוצר וביועמ"ש. היה לנו חשוב בעיקר להוציא את רשות מקרקעי ישראל מהאדישות האכזרית שלה ומההתנערות שלה מאחריות לתושבי גבעת עמל, ובקדנציה שלך ראינו לראשונה שינוי היסטורי בעמדה של המינהל לגבי השכונה ולגבי עתיד התושבים. היית גורם ממשלתי ראשון שעמד לצידנו, שהקשיב באמת לסיפור שלנו ושל הורינו. מקווים להמשיך לפעול איתך לפתרון הוגן ולצדק היסטורי לגבעת עמל כשר אוצר אחרי הבחירות".
הדירוג הגבוה AA- יישמר למרות היחלשות כלכלת העולם והרחבת הגירעון בישראל
חברת הדירוג S&P את דירוג האשראי של ישראל על רמה של -AA. תחזית הדירוג נותרה יציבה, וגם לא צפוי שינוי בשנה הקרובה. באוגוסט העלתה S&P את דירוג האשראי של ישראל מרמה של +A לרמה של -AA, הדירוג הגבוה ביותר שלו זכתה ישראל אי פעם.
החברה מעריכה שצמיחת המשק הישראלי תישמר להבדיל מהיחלשות הצמיחה העולמית. גם עם הרחבת הגירעון הצפויה ב-2019, הם סבורים כי הממשלה הבאה תדאג שיחס החוב-תוצר יירד מ-60%. לפי החשב הכללי במשרד האוצר היחס ב-2018 עלה משיעור של 60.5% ל-61.2%. וכך נעצרה המגמה של הפחתת היחס בין החוב לתוצר מאז 2009. מאז ירד במצטבר היחס ב-11%.
לפי הערכות S&P, הגירעון של ממשלת ישראל ב-2019 צפוי לעמוד על 3.3% מהתוצר, גבוה מיעד האוצר (2.9%). זאת למרות שהביצועים במשק היו טובים. תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ירדה מ-3.5% ל-3.2%, אבל עדיין מדובר בשיעור צמיחה גבוה יחסית וכי הירידה נובעת מהיחלשות בכלכלות בעולם שהן שותפות סחר של ישראל. לפי S&P, הצמיחה הממוצעת עד 2022 תהיה גבוהה מ-3%.
עוד אומרים בחברת הדירוג כי הכלכלה הישראלית ממשיכה לצמוח בשל גיוון והערך המוסף הרב מענפי הייצור והשירותים, במיוחד בתחום הטכנולוגיה. ההוצאות על מחקר ופיתוח גבוהות מ-4.5% מהתוצר הממוצע – השיעור הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD.
החברה מתייחסת גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולקונפליקטים במזרח התיכון, ולתגובות הקהילה הבינלאומית. צעדים פיסקאליים, הם צופים, יעולו את הדירוג, וגם אם יהיה שינוי לטובה במזרח התיכון.
לעומת זאת מזהירים פילוג פוליטי בממשלה הבאה עלול לפגוע בטיפול בבעיות מבניות ארוכות טווח במשק ובחברה, ובהם פערים בתשתיות, השתתפות בשוק העבודה של חרדים ובצגזר הערבי. גם מחירי הדיור הם סוגיה מהותית. .מחירי הדיור נשארים כאחד האתגרים המשמעותיים של המשק. והסיבות הן מגבלות קיבולת, פרודוקטיביות נמוכה, היצע נמוך ועלייה בביקושים – בעיה שלא תיפתר מחר.
החוק אומנם נקרא חוק עבודת נשים אבל נוגע גם לגברים ומגן על המטופלים עד 150 יום מסיומם
המחוקק הישראלי הכיר בצורך בשמירה על ביטחונם התעסוקתי של העובדים הלוקחים חלק בהליך של טיפולי פוריות והעניק שורה של הגנות מפני פיטורים.
החוק הרלוונטי נקרא חוק עבודת נשים, התשי"ד 1954 אולם, על אף שמו של החוק – הוא רלוונטי גם לזכויות גברים בקשר להורות ופוריות.
אבל לא מדובר בחסינות מוחלטת מפני פיטורים מתוך החשש כי הגנת יתר תפגע בסופו של דבר בעובדים עצמם.
מה החוק אומר
סעיף 9(ה) לחוק קובע כי מעסיק לא יפטר עובדת העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית או עובד או עובדת העוברים טיפולי פוריות, למשך כל תקופת הטיפולים ועד 150 ימים מתום הטיפולים, בסייגים הבאים:
העובד או העובדת הודיעו מראש למעסיק על הטיפולים בכפוף להצגת אישור רפואי;
המדובר בטיפולי פוריות לקראת שתי לידות לכל היותר אצל אותו מעסיק או אותו מקום עבודה או שמדובר בטיפולים לקראת שתי לידות מאותו בן זוג;
טרם חלפו שנתיים מאז היום הראשון להיעדרות.
החוק אינו מעניק הגנה לעובד המתלווה לבת זוגו העובדת טיפולי פוריות אלא רק לעובד, העובר בעצמו את טיפולי הפוריות.
כמו כן המעסיק מוגבל בפיטורי עובד העובר טיפולי פוריות, גם במקרה שבו העובד לא נעדר מהעבודה בשל הטיפולים למשך כל תקופת הטיפולים ועד 150 ימים מתום הטיפולים, בסייגים הבאים:
העובד עם ותק של לפחות 6 חודשים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה;
במקרה בו העובד מודיע למעסיק על הטיפולים לא יאוחר משלושה ימי עבודה ממועד מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים או ממועד הפיטורים וכן, הצגת אישור רפואי תוך 14 ימים ממועד ההודעה על הפיטורים.
הוראות אלה חלות הן על עובדים קבועים והן על עובדים ארעיים או זמניים – ללא כל הבדל ביניהם.
במקרה שעובדת או עובד נדרשים להיעדר מהעבודה לצורך טיפולי פוריות הם צריכים להודיע למעסיק מראש על ההיעדרות ועל תקופתה ולהציג בפני המעסיק אישור רפואי.
במקרה שעובדת או עובד נמצאים בטיפולי פוריות ואינם נעדרים מהעבודה לצורך הטיפולים ובמהלך הטיפולים מקבלים הודעה על פיטורים עליהם להודיע למעסיק על טיפולים אלה תוך 3 ימי עבודה לכל המאוחר ממועד מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים או ממועד הפיטורים לצד הצגת אישור רפואי מרופא תוך 14 ימים.
אינטל תשקיע כאן 40 מיליארד שקל, אבל תקלוט רק אלף עובדים נוספים, ותשלם מס מגוחך של 5%; האם זה נכון לתת לאינטל הטבות כה משמעותיות ולקבל כל כך מעט?
אינטל הגדולה בחרה להשקיע 40 מיליארד שקל בישראל – השקעת ענק, בהמשך להשקעות קודמות של עשרות מיליארדי שקלים בעבר. כן, אינטל אוהבת את השוק הישראלי, את כוח העבודה כאן, את הטכנולוגיה, ואת הנדיבות – הטבות כספיות ומס נמוך.
אינטל היא חברה עסקית. אי אפשר לחשוד בה בציונות. מה שחשוב זה המספרים, והמנהלים שלה מכוונים למקסם את הרווח ולרצות את המשקיעים בוול-סטריט. קצת קשה לה בזמן האחרון – הרבעון הרביעי של 2018 היה מאכזב, וגם התחזית ל-2019 היתה פושרת. אבל עדיין מדובר על מעצמת שבבים.
הנהלת אינטל החליטה להשקיע כאן 40 מיליארד שקל וזאת אכן סיבה למסיבה, רק שצריך לזכור – אינטל משקיעה כאן כי כדאי לה במבחן הכלכלי. אינטל מקבלת תמיכה של 3.5 מיליארד שקל, וחבות מס שולית של 5%. אלו הטבות מאוד משמעותיות, במיוחד בהינתן שהיא התחייבה להגדיל את מספר העובדים באלף בלבד.
איך ייתכן שהשקעה של 40 מיליארד שקל, שכוללת הקמת מפעלים, קווי ייצור, תשתיות, מחקר ופיתוח, דורשת רק אלף עובדים? חברות שמשקיעות עשרות מיליארדים מעסיקות כמה אלפים טובים, ויותר מכך.
ואפשר גם להסתכל על זה כך – עד היום השקיעה אינטל עשרות מיליארדים והיא מעסיקה בארץ 11 אלף עובדים. אז איפה הפרופורציה, השקעה נוספת של 40 מיליארד מגדילה את מצבת העובדים באלף בלבד?
אינטל תשלם 5% מס בלבד
המדינה תומכת ב-3.5 מיליארד שקל עבור 1,000 עובדים. משמע על כל העסקת עובד מקבלת אינטל מהמדינה 3.5 מיליון שקל. זה לא גבוה מדי? נכון, זה מבן גס. אחרי הכל, התרומה של אינטל היא לא רק בהעסקת עובדים ישירים. ההשקעה של אינטל צפויה לתרום מסביב – להגדלת התעסוקה באזור, להגדלת הייצוא, להגדלת המיסים – בעצם, המיסים לא ממש יעלו (שיעור המס על הרווחים של אינטל מצחיק).
ועדיין – במבחן העובדים הנוספים, לא בטוח שהמדינה עשתה כאן עסקה טובה.
ויש שאלות נוספות בקשר להשקעת הענק הזו. האם אנחנו רוצים להיות סניף גדול של אינטל העולמית? ישראל מושכת השקעות זרות וחברות בינלאומיות מקימות ומגדילות כאן את אחיזתן. הן לא משקיעות עשרות מיליארדים, אבל יש שורה ארוכה של חברות שמשקיעות כאן מאות מיליונים ומיליארדים. תעשו סיבוב בבנייני המשרדים שנבנו במרכז בשנים האחרונות, ותלמדו על עשרות חברות הייטק בינלאומיות (שלא הכרתם) שהקימו כאן סניפים. אז האם לא כדאי לעודד יותר חברות בינלאומיות בסכומים קטנים מאשר חברה אחת בסכום גדול?
ובכלל – אינטל היא ערבוב של מחקר ופיתוח יחד עם ייצור. חלק מרכזי מהפעילות בארץ היא סוג של ייצור מתקדם. זה לא בהכרח טכנולוגיה מתקדמת, אלו התוצרים (שבבים בעיקר) של הטכנולוגיה הזו. אז, מצד אחד, המדינה בעצם מעודדת ותומכת במפעלים של אינטל, וממצד שני התעשייה המקומית נעלמת כי היא לא מקבלת תמיכה.
אולי היה צריך לחשוב הפוך – לעודד את התעשייה המקומית, לתת לה מס של 5% במקום לאינטל, ולהשאיר כאן את המפעלים שבהדרגה עוברים למקומות אחרים בעולם. בשנים האחרונות כמה ענקיות (בקנה המידה הישראלי) נמכרו – מכתשים אגן/ אדמה, פרוטרום, נטפים (רשימה חלקית). החברות האלו עם ידע, טכנולוגיה וייצור, יתגלגלו לאט לאט החוצה – הכל כלכלה. אם לא יהיה כדאי לייצר כאן, לא ייצרו. אבל הטבת מס בשיעור של 5%, אולי תשכנע אותם להישאר.
אגב, הטבת מס בשיעור של 5% היא בכל קנה מידה, הטבה משמעותית. אינטל שנהנית מהטבות מס במקומות שונים בעולם, משלמת מס ממוצע בשיעור של 13.5%.
אינטל מחפשת כיוון
הדיווח על ההשקעה של אינטל, הגיע כמה ימים לאחר פרסום הדוחות הכספיים של החברה. התוצאות ברבעון האחרון של 2018 אכזבו. הרווח אמנם גדל ל-5.9 מיליארד דולר על הכנסות של 18.7 מיליארד דולר, לעומת רווח של 5.2 מיליארד דולר על הכנסות של 17.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2017, אבל השוק ציפה למעט יותר.
מעבר לכך, התחזית ל-2019 היתה פושרת – ההכנסות הצפויות – 71.5 מיליארד דולר, גידול אפסי לעומת ההכנסות בשנת 2018 – 70.8 מיליארד דולר. אינטל לא מצליחה להתרומם בשנים האחרונות, והגידול שלה נובע בעיקרו מרכישות (וכבר אגיע למובילאיי שאינטל רכשה לפני שנה וחצי).
אינטל מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע כבר חצי שנה (סמנכ"ל הכספים הוא המנכ"ל הזמני), והיא נמצאת בסוג של חיפוש אחרי מנועי צמיחה. היא בעיצומו של שינוי שנובע גם מכך שכל התעשייה משתנה.
אינטל הימרה לפני כמה שנים על ה-IOT (Internet of Things) אינטרנט של הדברים. מדובר בעצם במוצרים ומערכות שונים בבית במשרד (בכל מקום אפשרי) שמדברים ביניהם בתוכנה וחיישנים. ככה בעצם יש איסוף מידע והחלפת מידע ממערכות שונות, והשימושים מגוונים – אתם יכולים למשל "לדבר" עם המזגן לפני שאתם מגיעים הביתה כדי שיידלק. התחום הזה הפך למרכזי בחברה והוא צומח, אבל ברבעון האחרון נרשמה ירידה בהכנסות בתחום.
המנוע החדש של אינטל הוא מובילאיי. אינטל רכשה לפני שנה וחצי את מובילאיי בתמורה ל-15 מיליארד דולר, והימרה על תחום הרכבים האוטונומיים. אז יש לה IOT, רכבים אוטונומיים, תחום ה-PC, מחשוב ענן, דטה. יש לה הכל, אבל היא כבר לא מובילה בפער על כל המתחרות כפי שהיה בעבר.
וזו הסיבה שצריך לחשוש מלתת לה את כל ההטבות האלו – מה יקרה אם בעוד כמה שנים, אינטל תתכווץ, תצמצם, תגיד לנו – "תודה, אבל אנחנו מחסלים את הפעילות בתחום מסוים, ומפטרים את העובדים". זה יכול לקרות, רק שאז לא נוכל להגיד – זה לא הוגן (כמו שאמרו לטבע שצמצמה פעילות בארץ). אלה כללי המשחק בעולם הקפיטליסטי. עסק שלא מרוויח, נסגר. זו לא אשמה של אינטל שהיא תפטר (אם וכאשר). אבל זו כן החלטה של המדינה האם לתת לה הטבות כה משמעותיות, במקום לפזר אותן.
מובילאיי – הכנסות של 183 מיליון דולר ברבעון
מהדוחות של אינטל ברבעון הרביעי עולה כי מובילאיי מכרה ב-183 מיליון דולר – 40% יותר מברבעון המקביל בשנת 2017. כזכור, אינטל רכשה את מוביל איי ברבעון השלישי של 2017 (אוגוסט 2017), ומדוחות אינטל לשנת 2017 התברר שבחמישה החודשים מאז רכשה את מובילאיי, החברה ייצרה הכנסות של 210 מיליון דולר.
רגע לפני העסקה, הסתכמו מכירות מובילאיי ב-125 מיליון דולר ברבעון (ברבעון הראשון של 2017). אז נכון שהמכירות עלו מאז, אבל, ממכלול הנתונים (החלקיים) עלה כי בדרך היו רבעונים בינוניים, וכי ההטמעה עדיין לא מי יודע מה. אינטל לא רכשה את מובילאיי בשביל 183 מיליון דולר ברבעון.
מעודכן ל-11/2019
נשארתי עוד כמה ימים אחרי העבודה, הבאתי את האישה, הטיסה התעכבה. מי אחראי?
כמה דברים שצריך לדעת על טיסות על חשבון העבודה. למרות היתרונות בלפגוש מקומות שונים ואנשים חדשים, הדבר מעלה שאלות לגבי אחריות המעסיק או העובד, ובעיקר מי צריך לשלם. הנה כמה מקרים שמעלים סוגיות של מי האחריות.
באתי עם מזוודה ענקית, אבל המעסיק רוצה לחסוך עלויות ומכריח אותי לעלות עם תיק קטן: אומנם מעסיק לא חייב לשלם לעובד עלויות נוספות על כבודתו האישית חוץ ממטען יד. אבל עובד יכול לבדוק אפשרות להכניס את עלויות הכבודה כהוצאה אחרת של המעסיק כמו עלויות שיווק ..
אני נוסע עסקי, לעיתים חברת התעופה רוצה להעביר אותי למחלקה אחרת אם חברת התעופה בוחרת לשדרג נוסע עסקי, אי אפשר לחייב אותו על זה,אבל אם ימירו את ההזמנה למחלקה טובה פחות החברה תצטרך לשלם פיצוי כספי, בסכום שתלוי במחיר הכרטיס ומשך הטיסה.
אני לא אשאיר את אשתי לבד עם הילדים. היא באה איתי. לגיטימי? לגיטימי בהחלט ומותר לך לצרף שותף נסיעה עסקית, אך עלויות הנסיעה יהיו עליך , ולא על המעסיק.
המעסיק שלח אותנו לפגישת עבודה ברומא, אבל אחר כך רציתי להמשיך לראות את הקוליסאום, אני צריך לשלם על טיסת החזור? אם נוסע עסקי . מעוניין להישאר בחו"ל עם תום נסיעת עסקים כדאי שיידע שאין חוק שמורה למעסיק מה לעשות וזה מאוד תלוי במעסיק. לא היינו בונים על זה.
אוף, הטיסה מתעכבת. לא מגיע לי גם פיצוי? לא רק שמגיע, החוק מגן על הנוסעים במקרים של שיבושים בטיסה ולכן הפיצויים תמיד שייכים לנוסע, גם אם החברה שילמה עבור הכרטיס. הסיבה היא כי הנוסע גם מאחר ללביתו או לסידוריו האישיים, לבטח אחרי נסיעת עבודה של כמה ימים. המעסיק יצטרך לספוג את העלויות. החוק נועד להגן על הצרכן, ולא על הוצאות המימון של החברה.
לקחתי את הסלולרי ועשית כמה שיחות. הוצאה מוכרת?שיחות פרטיות אינן נחשבות הוצאה מוכרת לניכוי מס. אבל אפשר לברר עם המעסיק גם בזמן החוזה, על אחת וכמה אם מדובר בנסיעות ארוכות.
מה עם אש"ל? המעסיק משלם למרות שבהרבה מקומות עבודה נדרשים העובדים לנסיעות לחו"ל במסגרת התפקיד, החוק בארץ לא מסדיר את הנושא.
אבל החזר הוצאות האש"ל מוסדר ברוב מקומות העבודה מכוח הסכמי העסקה בין אם חוזים אישיים ובין אם בהסכמים קיבוציים. אצל עובדי מדינה הנושא מוסדר בהוראות התקשי"ר ובהנחיות החשב הכללי במשרד האוצר. בנוסף, הוצאות האש"ל מוכרות כהוצאה לפי פקודת מס הכנסה, עד לתקרה שמוגדרת בחקיקה.
המעסיק לא רוצה לשלם לי על שעות עבודה בזמן טיסה. מי צודק? לפי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שעות הטיסה אינן נחשבות שעות עבודה ולכן שעות אלו אינן מזכות את העובד בתשלום מיוחד ומכורח כך גם לא מזכות בתשלום שעות נוספות. הרי בשעות הנסיעה או הטיסה העובד לא עומד לרשות העבודה.
צברתי מיילים בטיסות עבודה, אבל המעסיק רוצה אותם. המיילים שנצברו לנוסע מנסיעות עבודה הם של המעסיק, מפני שהוא הזמין ושילם על הטיסה. אבל אתם יודעים שיש לכם טיסות מרובות נסו לעגן את העניין בחוזה עבודה, או לשוחח על זה עם המעסיק המעסיק הפוטנציאלי
עד לא מזמן אם גרוש היה נפטר, בן זוגו היה מאבד את כספי השארים ונותר ללא הכנסה. כיום החוק מסדיר את זה ושומר לכם על הפנסיה
כיום מוסדר בחוק אופן חלוקת החיסכון הפנסיוני בין בני זוג שהתגרשו. אישור החוק היווה בשורה של ממש עבור בני זוג לשעבר
לפני כניסת החוק לתוקף חלק מהגופים המנהלים הסדרי חיסכון פנסיוני או הסדרי פנסיה תקציבית לא יישמו הוראות של בתי הדין, שחייבו להעביר לבני הזוג לשעבר את החלק בחיסכון. יתר על כן, כנשפטר גמלאי למשל מצאו עצמם בני זוג לשעבר ללא הכנסה כלל, כיוון שלא ענו להגדרת "שאיר" המוסדרת בהסדרי החיסכון השונים. ואילו בני הזוג החדשים קיבלו את כל הקצבה.
כך למעשה הייתה סתירה בין הוראות דיני המשפחה לבין דיני החיסכון הפנסיוני. דיני המשפחה מתבססים על ההבנה שלפיה בן הזוג לשעבר היה שותף מלא למאמץ של בניית התא המשפחתי ולכן תומכים בחלוקת החיסכון הפנסיונ. לעומת זאת, לפי דיני החיסכון הפנסיוני קובעיםזכויות פנסיוניות אינן ניתנות להעברה. לאחר שהסוגיה הגיעה לבג"צ, זה דרש מהמדינה להסדיר את הסתירה.
החוק מסדיר את אופן חלוקת הכספים בין בני הזוג – כך שהאקסים יהיו זכאים לקבל את חלקם בחיסכון הפנסיוני החל מהמועד שבו נפרדו. ממועד חלוקת הכספים, כל אחד רשאי לקבל החלטות על הסכום העומד לרשותו, כולל אופן השקעת הכספים, העברת הכספים לקופה אחרת ועוד.
כדי שהזכויות הפנסיוניות לא ייפגעו כתוצאה מחלוקת כספים, נקבע בחוק מנגנון שונה ביחס להסדרי חיסכון המבוססים על צבירת זכויות, כגון הסדרי פנסיה תקציבית, קרנות פנסיה ותיקות או קופות ביטוח ישנות. הוקם מנגנון של ניהול משותף של הכספים מהפרידה ועד גיל הפרישה, ובתקופה זו החוסך איננו רשאי לבצע פעולות מהותיות בחשבונו מבלי רשות של בן הזוג לשעבר. במועד הפרישה ישולם חלקו של בןאו בת הזוג לשעבר בקצבת הפרישה ישירות לחשבונו.
כן נקבע , כי בן זוג לשעבר יהיה זכאי לקבלת החלק שלו בקצבת שאירים לאחר פטירתו של המבוטח. וכך בן הזוג לשעבר לא ימצא את עצמו ללא הכנסה מרגע פטירתו של הגמלאי.
חשוב לציין שאף שההוראות נכנסו לתוקף בפברואר 2015 הן חלות גם לגבי פסקי דין והסכמים שחתמו בני זוג שנפרדו לפני כניסת החוק לתוקף. לכן כדאי שבני זוג לשעבר שטרם מימשו את הזכויות המוקנות להם מכוח החוק, יפנו לגופים המשלמים או לעו"ד המתמחה בדיני משפחה,ויגישו בקשה לרישום פסק הדין בגופים המשלמים בהם מנוהלים חסכונותיהם.