למועדון הנוסע המתמיד של אל על התייחסנו בסקירה נפרדת באתר, בין אם במסגרת כרטיס Flycard ובין אם במסגרת כרטיסי אשראי המשויכים אליו – דוגמת כרטיס דיינרס מתמיד. כעת נציג בפניכם את האופציה שמציעה חברת Cal לשייך כרטיסי אשראי קיימים למועדון הנוסע המתמיד של אל על, כך שבאמצעות רכישות ושימושים בכרטיס הם יוכלו לצבור נקודות עבור מועדון הנוסע המתמיד. את הנקודות הנצברות במועדון הנוסע המתמיד ניתן להמיר להנחות על טיסות, אבל הקאץ' הגדול הוא שהנקודות נמחקות לאחר שלוש שנים.

לתכנית זו יכולים להצטרף, קודם כל, חברים במועדון הנוסע המתמיד של אל על. המשמעות היא שאת ההצטרפות למועדון יש לבצע לפני שחושבים להזמין את הכרטיס. הדרישה השנייה היא שללקוח יהיה אחד מהכרטיסים הבאים: כרטיס מאסטרקארד בינלאומי, כרטיס ויזה בינלאומי עסקי, כרטיס זהב, כרטיס זהב עסקי וכרטיס פלטינום. השיוך של כרטיס האשראי למועדון הנוסע המתמיד נעשה ללא תשלום, גם אם כמובן כן צריך לשלם על החברות במועדון ולעיתים גם את דמי השימוש בכרטיס האשראי (על פי סוג הכרטיס והתנאים שנקבעו ללקוח).

השורה התחתונה: יחס הצבירה

מי שמצטרף למועדון הנוסע המתמיד של אל על ירצה כמובן לדעת באיזה אופן מתורגמות הרכישות שלו לנקודות בתכנית. יחס ההמרה משתנה בכל אחד מהכרטיסים, על פי הפירוט הבא:

האותיות הקטנות

יש מספר נקודות שצריך לזכור ביחס לאפשרות הצבירה. הראשונה היא שעסקאות הקשורות למוסדות ממשלתיים ולגורמים רשמיים לא מחושבות בשקלול החודשי: המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, מס רכישה, מס שבח, חברת החשמל, תאגידי מים, רשויויות ועוד. גם עמלות, תכניות אשראי ופריסת תשלומים אינן מאפשרות צבירה. בכל אחד מהמקרים מתחילים לצבור מהשקל ה-201 ומעלה.

שימו לב בכל פעם שרוצים להעביר את נקודות הטיסה לשימוש באל על, יש ליצור קשר עם חברת CAL ולהודיע לה על ההעברה הרצויה. התהליך ייעשה תוך עד שבעה ימי עסקים, ולכן אנחנו ממליצים למי שחבר בתכנית לא לחכות לרגע האחרון. ייתכן מאד שמי שעושה זאת יגלה שהנקודות לא מגיעות ליעדן בזמן, מה שמותיר אותו לשלם מחיר מלא.

ניצול זכויות / ניצול נקודות – שימו לב (שלא יתבזבז…)

בהקשר של כרטיסי אשראי ומועדן חברים בפרט, חשוב לעדכן כי בעבר חברות כרטיסי האשראי היו משנות את התנאים בסוף התקופה הראשונה מבלי שהלקוחות בעצם ידעו. כלומר, אתם חושבים שיש לכם הטבות, אך הפועל ההטבות שלכם כבר לא מתקבלות. עם זאת, מתגבש חוק בכנסת שלפיו  – מועדוני לקוחות לא ישנו את הכללים מבלי לעדכן את הלקוחות. מועדוני לקוחות המציעים הצטרפות לתוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה,  לא יוכלו לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה. כלומר, אם ההטבות הם לשנתיים, לא יתאפשר למועדון לשנות את ההטבות בשנתיים האלו. מעבר לכך, צריך ליידע את הצרכן/ לקוח על שינוי בתנאי ההטבות שלושה חודשים לפחות לפני סיום תקופת ההטבות.

במועדוני לקוחות לתקופה מתמשכת, שאין הגבלת זמן ויש צבירת זכויות  (או נקודות), נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי שמונה עד תשעה חודשים מראש! וזאת כדי שהלקוח יוכל לממש את הנקודות בזמן, אחרת הם יתפוגגו בלי שימוש.

הצעת החוק הזו שאמורה להבשיל לחוק עוד השנה או במהלך 2018 "זכתה" להתנגדויות רבות מצד הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות שמפעילות כרטיסי אשראי, לרבות  אל על (המפעילה את מועדון "פליי קארד"). נציגי החברות טענו כי הצעת החוק דווקא תקשה עליהם לבטל התקשרויות עם ספקים ולהחליפן בהתקשרויות טובות יותר. מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על ליאור טנר, הסביר כי מחירי הטיסות מתעדכנים באופן שוטף ולכן נדרש עדכון שוטף גם בתנאי המועדון. לדבריו, מסירת התרעה תשעה חודשים מראש על השינוי ומתן אפשרות לממש הטבות בתנאים הישנים ל-12 חודשים נוספים זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה בשל הדינמיות של שוק התעופה. למרות ההגיון שבדבריו – בקשתו נדחתה.

 

מידע נוסף על מועדון הנוסע המתמיד של אל על של חברת Cal תמצאו כאן.

דויטשה בנק מהמרים על הדולר – מציעים ללקוחות לקנות דולרים ולמכור שקלים! "השקל נמצא בנקודת שיא של 15 שנה מול הדולר. מכירות של השקל, שהחלו בשבוע האחרון, עשויות להוות נקודת מפנה במגמת ההתחזקות ארוכת-הטווח שלו", טוענים בדויטשה בנק בסקירה שהוציאו ללקוחות, "המפנה הזה עשוי לבשר על תחילתה של מגמת היחלשות ארוכה. ההערכות שלנו מצביעות על חולשה בשקל הישראלי

מדריך השקעה במט"ח

"לאחרונה מימשנו  רווחים על פוזיציות הלונג השקליות שלנו, וכעת אנו ממליצים על פוזיציות שורט על השקל. מדובר בפוזיציות שורט טקטיות לאור תמחור היתר, שיא של חמש שנים בפוזיציות הלונג והחולשה הצפויה באינפלציה בישראל", מסבירים בדויטשה "על פי המודל שלנו, השקל מתומחר ביתר בשיעור של 9% – השיעור הגבוה ביותר מאז 2001. במונחי שוויון כוח קנייה) מגיע תמחור היתר של השקל ל-12% – כלומר לנקודת שיא היסטורית.

"על פי הניתוח שערכו, פוזיציות הלונג על השקל מצד ספקולנטים נמצאות בשיא של חמש שנים. בשבוע האחרון ראינו מכירות של השקל, שעשויות להיות נקודת מפנה המבשרת על תחילתה של תקופת מכירות ארוכה".

בדויטשה מציינים כי  "מדד המחירים לצרכן בישראל מפגין חולשה אחרי עליות מאוגוסט 2016 ועד מארס השנה.  מדד יולי יעמוד להערכתנו על 0.2% בלבד, ואנו צופים כי בנק ישראל ידבוק בתוואי הריבית הנוכחי, שלפיו לא צפויות העלאות ריבית לפני אמצע 2018".

מחירי הדירות לאן – עדכונים שוטפים על הערכות כלכלנים, אנליסטים וגורמים בענף על מחירי הדירות

 

"יש הרבה גופים שלא רוצים שהמחירים של הדירות יירדו. האינטרס שלהם שהמחירים יעלו", אומר שר האוצר, משה כחלון בכנס של לשכת רואי החשבון,  "הרי אם יש לך דירה של שלושה מיליון שקל, את תרצי שהערך שלה יירד ל-2.5 מיליון שקל? בנקים שהזרימו אשראים בצורה חסרת תקדים, יצטרכו להסביר, כיצד שפכו כספים, והנכסים ירדו והביטחונות כבר נמוכים יותר. הבנקים יצטרכו להסביר כמה כסף מונח פה בבלוקים? בנק ישראל מתעקש שמחיר למשתכן לא ייכנס ללמ"ס. זה לא עסקה, למה בעצם הוא מתעקש, כדי שהמחירים ייראו גבוהים בשביל הבנקים? אין לי ספק שבסוף התהליך הזה, זה יקרה. המחירים ירדו.

לגבי השכרת דירה, העלה כחלון סוגיה חשובה – רשות המיסים מנסה לדחוף כמה שיותר אנשים להגדרה של עסק להשכרת דירה, אבל כמה זה בפועל – 3 דירות, 4 דירות? האם זו הכנסה מעסק או הכנסה פאסיבית. יש מספר מבחנים, אבל יש חלקים רבים של תחום אפור בסוגיה הזו, וזה מאוד חשוב כי זה משליך על המש שיש לשלם – מס על עסק הוא מס שונה מאשר מס על הכנסה פאסיבית.  השאלה הזו מחכה להכרעת בית המשפט העליון , ובינתיים אומר כחלון – "אם יחליטו שהם רוצים להטיל 50% מס על דירות, המס באופן אפקטיבי יגיע ל-70%-80%. אם הוא משכיר דירה ב-6,000 שקל, לוקחים לו 1,500 שקל מס ריבוי דירות, ועוד 3,000 שקל מס הכנסה. להוציא החלטה מהעליון באותו חודש, 75% מס על הכנסה מדירות זה ליצור קטסטרופה, זו אוכלוסייה מאד מועטה. לכן, לדעתי, הזיזו לנובמבר את ההכרעה במס דירה שלישית. לא אומר שהתוצאה לא תהיה זהה".

פועלים בעולם דיגיטלי – פתרונות הדיגיטל של בנק הפועלים

בנק הפועלים המוביל בעולם הבנקאות, במונחי אשראי ופיקדונות הציבור, אמנם משקיע הרבה בעולם הדיגיטלי, אבל הוא ממוצב שני אחרי בנק לאומי שהשיק את פפר – הבנק הדיגיטלי.

בפועלים פשוט מהמרים על שני הכיוונים, בעוד לאומי לקח פוזיציה גדולה על הדיגיטל.  בשנת 2016 הוקמה בבנק  חטיבה לחדשנות אותה מנהל אבי כוכבא. אך חילופי המנכ"ל וכניסתו של אריק פינטו לתפקיד המנכ"ל באוגוסט 2016, שינוי שוב את המיקוד, ואת הסלוגן – עכשיו זה פחות טכנולוגיה, פחות דיגיטלי, יותר אישי ואנושי.

אולי זה חוסר מיקוד, אולי זה בלבול, אולי זה פשוט לירות לשני הכיוונים כי כך פשוט לא מהמרים על כל הקופה בכיוון אחד. בבנק מסבירים לתקשורת כי יש אסטרטגיה וכיוון ברורים –  החוויה הטכנולוגית, עם כל הנוחות, אינה מספיקה לצרכן, שעדיין רוצה יחס אישי – במיוחד בנושאים כמו ייעוץ פיננסי, פנסיוני וניהול השקעות, ולכן מספקים בבנק את כל המכלול.

אלא שגם בהנהלת הבנק יודעים שהמציאות מחייבת אותם להתייעל, להפחית עלויות וזאת בהתאם לירידה בשירותים האישיים. הציבור היום פונה יותר ויותר לפתרונות דיגיטליים וזו שעה טובה להתייעל. בבנק לא יכולים לרקוד לאורך זמן על שתי החתונות – יחס אישי ואנושי, לצד הכיוון הטכנולוגי, זה כרוך גם במבנה הבנק, הסיניפים וכמות העובדים. התייעלות הולכת יחד עם העולם הדיגיטלי – וזה רצון הבעלים ורצון המנהלים, אחרי הכל הם מחפשים את השורה התחתונה – להרוויח.

לפועלים יש בנק דיגיטלי –  בי־אונליין. הבנק הדיגיטלי אמנם הושק לפני פפר, אבל הוא לא הושק עם כל המשאבים הגדולים והרעש התקשורתי כפי שעשו זאת בלאומי – זו היתה השקה שקטה, לבחינת השטח. במקביל, בנק הפועלים פתח שישה סניפים דיגיטליים: בתל אביב, ירושלים, חיפה ורחובות.

הסניפים הדיגיטליים אמורים לכאורה לספק שירותי בנקאות רק באמצעים דיגיטליים, כלומר בלי מגע ידי אדם, בלי י עזרה של יועצים, פקידים, בנקאים אנושיים. אלא שתוך כדי תנועה הבינו בפועלים שזה לא כך – ושילבו יחד עם השירותים הדיגיטליים גם עובדים –  מנהלים ויועצים.

בפועלים משדרים ביטחון באסטרטגיה שלהם המבוססת על מהלכים שמתרחשים בעולם, להערכתם למרות הכיוון הברור לעולם בנקאות דיגיטלי, הלקוחות (לקוחות רבים) עדיין מעדיפים סיוע ועזרה של בנקאי; ובכלל – בפועלים פשוט עבדים בשיטה של ניסוי השטח. הם בוחנים את הסניפים ותוך כדי תועה משנים בהתאם לרצונות הלקוחות.

אפליקציית ביט

בבנק הפועלים השיקו בסוף השנה שעברה  את אפליקציית ביט. האפליקציה מאפשרת העברת כספים בין אנשים מכל בנק ולכל בנק בשלושה מסכים פשוטים, וזה לא רק ביט. לבנק יש את אפליקציית הפועלים קונקט שמאפשרת ניהול חשבון עם בנקאי אישי דרך מספר רב של ערוצי תקשורת – צ'אט, טלפון, מייל SMS ועוד. כך בעצם הבנקאי תמיד זמין והלקוח לא צריך להגיע לסניף.

בנק פפר של בנק לאומי

אפליקציות פיננסיות – הכל דרך הסמארטפון


 

זה לא פשוט להיות סטודנט בישראל מבחינה כלכלית. מועדוני הצרכנות וחברות האשראי יודעים את זה, ומנסים להקל על הסטודנטים בכל דרך אפשרית – ובכך לקבל לקוח שיכול ללוות אותם שונים. יש מגוון רחב של כרטיסי אשראי המיועדים לסטודנטים, בין אם כלל הסטודנטים ובין אם סטודנטים של מוסד לימודים מסוים. במאמר הנוכחי נציג בפניכם את כרטיס קמפוסכרט של ישראכרט, המוגדר על ידי החברה כ"כרטיס המועדון של הסטודנטים בישראל".

תנאי השימוש בכרטיס קמפוסכרט

קמפוסכרט הוא כרטיס אשראי המשמש גם על תקן כרטיס מועדון סטודנטים, והוא מיועד לסטודנטים במוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. ניתן להשתייך אל המועדון בהזמנה של כרטיסים שונים מסוג ישראכרט, מאסטרקארד או גולד מאסטרקארד. הכרטיסים יכולים להיות מקומיים ובינלאומיים כאחד, ובהתאם לכך נקבעים השימושים בכרטיס.

כרטיס קמפוסכרט, וזו למעשה הנקודה החשובה, מגיע עם פטור מדמי כרטיס. מהם התנאים של הפטור? האמת היא שישראכרט לא מפרטת, אלא מציינת שהפטור ניתן על פי החלטת החברה או הבנק המנפיק את הכרטיס. מכאן שסביר להניח שמדובר בתנאים שונים לכל לקוח, אותם אנחנו ממליצים כמובן לברר לפני שאתם ניגשים להזמין את הכרטיס. דרך בנק הפועלים לדוגמא מדובר בפטור הניתן לתקופה של שלוש שנים, ללא אפשרות להארכה – אנחנו מניחים שגם במסגרת הבנקים אחרים התנאים יהיו דומים פחות או יותר. במעמד הביקור מול חברת האשראי או הבנק בדקו גם מה גובה המסגרת ואילו עמלות אתם צפויים לשלם עבור הפעולות השונות הנעשות בכרטיס.

אילו הטבות מספק הכרטיס?

כרטיס קמפוסכרט מבית ישראכרט מעניק הטבות שונות, חלקן כלליות יחסית וחלקן מתאימות יותר לצרכים של הסטודנטים. מחזיקי הכרטיס מקבלים הטבות והנחות באטרקציות, במופעים, במסעדות, במוסדות פיננסיים, בלימודים, בהשכרת רכב בחו"ל ועוד. בדומה לכרטיסים אחרים גם כאן מקבלים הנחות קבועות במעמד החיוב, בגובה של מספר אחוזים, בבתי עסק ובחנויות המקיימים הסדר עם ישראכרט.

הכרטיס מקנה 1+1 על כרטיסים לקולנוע, וזאת בכפוך לשימוש בכרטיס בסכום של 1,500 שקלים ומעלה במועד האחרון של החיוב. זוהי הטבת פרימיום שניתנת עבור כל 1,500 שקלים, כאשר המספר המקסימלי של הטבות שניתן לקבל הוא אחת בשבוע וארבע בחודש.

מחזיקי הכרטיס יכולים לקבל את הטבות הפרימיום במסגרת תכנית המסלולים של ישראכרט, אליה הם יכולים להצטרף.

מידע נוסף על כרטיס קמפוסכרט לסטודנטים תמצאו באתר חברת ישראכרט.

כאן תקראו את כל מדריכי כרטיסי האשראי שלנו

חוק שכירות הוגנת – הנוסח (הכמעט) סופי

הצעת חוק שכירות הוגנת עולה שלב, ובקרוב צפוי שתהפוך לחוק של ממש. הצעת החוק שנידונה  בוועדה שונה מהצעת החוק המקורית. אז יוזמי ההצעה חברי הכנסת רועי פולקמן וסתיו שפיר הקפידו להשאיר את הפיקוח על שכר דירה. החלק הזה כבר לא נמצא ביום בהצעה – כלומר, אין פקוח מחירים על שכר דירה.

כמו כן, לא יהיה  רשם שכירויות ארצי שיאסוף מידע אודות שוק השכירות. זה די חבל – לא יהיה מסד נתונים מבוסס על שוק ההשכרה , אלא רק הערכות. עם זאת, ההצעה לחוק כן תכלול הגדרות ספציפיות לדירה שאינה ראויה למגורים.

דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שאינה כוללת – מערכת נקזים לרבות מערכת ביוב; מערכת תאורה או חשמל; פתחי איוורור ותאורה טבעית וכן דלתות לסגירה ופתיחת הפתחים; דלת כניסה שאפשר לנעול. כמו כן,  דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שיש בה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות השוכר או לבריאותו.

הצעת החוק קובעת אילו תשלומים הם על המשכיר ולא על השוכר. לדוגמה –  ביטוח מבנה יחול על המשכיר כמו גם עבודות להשבחת הנכס. במקביל, גם תשלומים אותם המשכיר משלם לצד שלישי, כמו דמי תיווך או עו"ד שערך את חוזה השכירות, לא יגולגלו על השוכר.

לגבי דמי התיוון קובעת הצעת החוק –  מניעת הפליה חד צדדית של הוצאות התיווך על השוכרים, כך שגביית דמי התיווך תהיה חצי מהשוכר וחצי מהמשכיר במקרה שהמתווך פעל מטעם המשכיר. עוד נקבע, כי המשכיר יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלוש מדמי השכירות לחודש.

כמו כן, כוללת הצעת החוק התייחסות לעניין תיקונים בנכס ובאחריות מי התיקונים? ובכן, השוכר יתקן ליקויים קלים בדירה וגם כאלו שנגרמו עקב שימוש לא סביר. המשכיר יתקן על חשבונו את כל הפגמים האחרים שעשויים להיות בדירה, זאת בתוך 30 יום מיום קבלת ההודעה על הפגם בדירה מהשוכר. אם מדובר בפגם חמור  (שאינו מאפשר מגורים בדירה באופן סביר) שמצריך תיקון דחוף, מדובר ב-3 ימים מיום קבלת הדרישה.

המהלך של חוק שכירות הוגנת היה אמור לתת תמריצים לעודד השכרה ארוכת טווח. אלא שזה יהיה במסגרת הצעה אחרת –  התמריצים נזכיר כוללים סבסוד שירותי ניהול לדירה וגם סבסוד בביטוח הדירה.

מעודכן ל-08/2021

 

השקעה  באורניום – מה האנליסטים ממליצים? מה צפוי בשנים הבאות? ואיך להיחשף לסחורה?

מחיר האורניום נופל כמו אבן בשנתיים האחרונות, כאשר שנת 2016 היא לכל הדעות אחת השנים הרעות של הסחורה הזו – האורניום, יסוד כימי רדיואקטיבי שמהווה את הבסיסי לייצור אנרגיה גרעינית (ומכאן שמהווה ביס לכורים גרעיניים ופצצת האטום), ירד לשפל של עשור, וזאת במקביל לירידה משמעותית במספרם של כורי האנרגיה ברחבי העולם. זה התחיל ב-2011 באסון הכור הגרעיני בפוקושימה שביפן – פשוט, בונים פחות כורים, ומנסים להיעזר בטכניקות אחרות לייצור אנרגיה, בעיקר טכניקות ידידותיות יותר לסביבה לרבות אנרגיה סולארית.  אבל האם זה סופו של האורניום?

סופו של האורניום? ממש לא 

ובכן, ראשית אורניום זה לא רק אנרגיה גרעינית. נכון, זה חלק משמעותי מהביקושים לסחורה, אבל  אורניום משמש גם לייצור אנרגיה ירוקה/ נקייה. האורניום לא מצריך עלויות תפעול והפקה גבוהות לעומת מקורות האנרגיה האחרים – דלק, פחמן, מימן, אבל עלות הקמת כור גרעיני עולה משמעותית על עלות תחנות כוח ואנרגיה.

במאזן הביקוש וההיצע של האורניום בעשור האחרון ההיצע ניצח בגדול. לפני עשר שנים, הגיע האורניום למחיר שיא של 150 דולר לפאונד (454 גרם) , ומאז איבד האורניום יותר מ-85% לרמה של 20 דולר. התנודות האלו קשורות כמובן לביקוש ולהיצע הצפויים, וכן למסחר השוטף שמושפע מגורמים רבים, לרבות גורמים ספקולנטים.

מבחינת הביקוש לאורניום הרי שקיימים כיום מעל 400 כורים גרעיניים שרוכשים את הסחורה, אך בהמשך לאסון ביפן, חלה ירידה בביקושים. ביפן הופסקה הפעלתם של יותר כ-40 כורים גרעיניים, ובמקביל הופסקה פעילותם של כורים כאלו בגרמניה, באנגליה ומקומות נוספים בעולם. ועדיין – מעל 10% ממקורות האנרגיה בעולם מקורת בכורים גרעיניים. זאת ועוד – למרות הסנטימנט השלילי, מתוכננים להיבנות בעשור הקרוב מאות כורים גרעיניים חדשים ברחבי העולם. ,

ורק כדי להמחיש את הפוטנציאל –  כ-70% מהאנרגיה בצרפת מגיעה מכורים גרעיניים; באוקראינה זה סביב 50%, ובבלגיה סביב 40%. בארה"ב כ20% וכך גם בבריטניה ורוסיה.

אלא שהפוטנציאל נמצא במקומות אחרים – סין והודו. בשתי המדינות האלו הכורים הגרעיניים מהווים רק 3% מייצור האנרגיה, וזה אמור לגדול בשנים הבאות.  בינתיים, השוק בעודף היצע.

המכה שאסון פוקושימה הנחית על הביקוש לאורניום הייתה כה קשה, כך שגם כיום, 6 שנים לאחר האסון, שוק האורניום עדיין סובל מעודף היצע (הרי לא סתם המחיר ירד ב-75% מאז האסון), אבל כנראה שלא לעוד הרבה זמן. ראשית בגלל שלייצר אורניום עולה, כך מעריכים אנליסטים, לפחות 20 דולר לפאונד, וזה בעצם המחיר הנוכחי – כלומר חברות הכרייה לא מרוויחות – אבל, עד מתי? הרי הם לא ייצרו כדי להפסיד.

על רקע הירידה במחיר, נעצרו כמעט לחלוטין ההשקעות במכרות, כשבמקביל הודיעו חברות גדולות על הפחתה בייצור –  חברת קזטופרום, בבעלות הממשל בקזחסטן קיצצה 105 בתפוקת האורניום; ובמקביל חברת קמקו – החברה הגדולה בתחום הכרייה הפחיתה את ייצוא האורניום.

המהלכים האלו דווקא מעודדים לטווח הבינוני והארוך. הם גורמים למלאים להתרוקן, הם גורמים לחברות לצאת מהתחום, וממשקיעים פוטנציאלים להתרחק מלהשקיע במכרות חדשים. הם בעצם מגבילים את ההיצע הפוטנציאלי. זה טבעי, כי המצב עכשיו הוא של עודף היצע, אבל עודף ההיצע הזה, על פי הערכות אנליסטים ייעלם בטווח של שנה וחצי, אולי שנתיים. ואז מה יקרה – אז הביקושים יתחילו להיות דומיננטיים, וההיצע לא יספיק, רק שאז לאט יהיו מכרות חדשים והביקושים עשויים להביא לעליית מחירים. וחשוב לזכור – לא מפעילים מכרה מהיום למחר, ההשקעה במכרה חדש או הגדלת   תפוקה במכרה קיים לוקחת כמה שנים.

אז ההיצע מוגבל, אבל מי אמר שהביקוש יעלה?

סין היא המפתח

כמו בהרבה סחורות – סין היא המפתח למחיר האורניום. למעשה סין והודו. הביקוש לאורניום גובר במדינות האלו על רקע הנזק של מקורות האנרגיה האחרים לסביבה. אפילו ביפן, למרות האסון הכבד, והדממה כמעט מוחלטת של הכורים, חוזרים בהדרגה לייצר בכורים הגרעיניים, כי זה פשוט הכי טוב ונכון לסביבה.

אבל, הביקוש הגדול ביותר צפוי להגיע מסין. בסין קיים זיהום אוויר גבוה במיוחד (וגם בהודו), והמשטרים שם עוברים לייצור אנרגיה בכורים גרעיניים. בסין נבנים במקביל מעל 20 כורים גרעיניים שאמורים לפעול בטווח של השנתיים/ שלוש השנים הקרובות.  כמו כן, יש תכנון להקמת 40 כורים גרעיניים נוספים בסין בשנים הבאות. סין היא המנוע הגדול של בניית כורים, אבל היא לא לבד בעשר השנים הבאות, על פי ההערכות של אנליסטים מספר הכורים יכפיל את עצמו לאזור ה-850 כורים כאשר ב-2030 יגיע מספר הכורים ל-1,020.

גם בארה"ב ממשיכים לבנות כורים גרעיניים, ולאחרונה ממשל טראמפ הוציא תוכנית להארכת חייהם של 10 כורים גרעיניים. זאת ועוד – טראמפ ופוטין מעוניינים לסגת מהאמנה לצמצום הנשק הגרעיני בעולם, וזה עלול להגביר את הביקושים לאורניום.

 ויש גם אינדיקציה לעלייה עתידית במחיר. רוב המסחר באורניום נעשה דרך חוזים ישירים בין הספק ללקוח לטווחים שבין 3-15 שנים. חוזים אלה נקובים במחיר הספוט של האורניום במועד המכירה.  במצב הנוכחי, שבו המחיר נמוך נפתחים פחות חוזים ארוכי-טווח, שכן יצרן האורניום אינו מוכן להתחייב על מחיר נמוך לאורך תקופה ממושכת. והחוזים שכן נחתמים , הם במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק.

ולכן, על פי האנליסטים, היצע האורניום החל בשנת 2020 צפוי לרדת. הביקוש צפוי לעלות באופן משמעותי , ומכאן שממחיר האורניום שנמצא בשפל עשוי לעלות משמעותית במהלך השנים הקרובות.

איך משקיעים באורניום?

המניה המומלצת של פסגות (וגם של בתי השקעות אמריקאיים) –   Cameco

בבית ההשקעות פסגות ממליצים על חברות מוטות אורניום, ולהערכתם אחת החברות המעניינות בתחום היא חברת קמקו (Cameco Corp ) הקנדית. קמקו  היא הגדולה בעולם בתחום כריית האורניום (אחראית על כ-17% מייצור האורניום בעולם). לחברה מכרות בקנדה, בארה"ב ובקזחסטן, ויש לה עתודות אורניום בהיקף של 190 אלף טון.

הביצועים של המניה (סימבול CCJ ) חלשים יחסית – המניה נסחרת באזור ה-9 דולר, לעומת מעל 30 דולר לפני עשור. המכירות בשנה הבאה צפויות על פי קונסנזוס האנליסטים לעלות על 1.8 מיליארד דולר, והרווח למניה יגיעלכ-0.56 דולר. אם זה מה שהחברה תעשה ב-2018, עוד לפני הגאות בביקושים, ייתכן שבפסגות צודקים.

חשיפה לאורניום – קמקו ו-URA 

"קמקו צמצמה את היקף השקעותיה בפיתוח מכרות בשנים האחרונות נוכח הירידה בביקוש ובמחירי האורניום"" מסבירים בפסגות, "הירידה בהשקעות תוביל לחיזוק התזרים וה-EBITDA שלה (נוכח ירידה גם בהוצאות הפחת וההפחתות). השיפור ברווחיות וברווחים יאפשר לחברה  להמשיך לחלק דיבידנד קבוע לבעלי המניות.

מעבר להשקעה ישירה במניה, ניתן להשקיע  דרך ETF (קרנות סל). קרן הסל הפופולארית ביותר שעוקבת אחר מחירי האורניום, הוא URA. התעודה מתרכזת בשחקניות הגדולות.


איך משקיעים בנפט

איך משקיעים בזהב

איך משקיעים בגז


מעודכן ל-03/2018

אופניים באופנה – בשנת 2016 יובאו לישראל כ-180 אלף אופניים חשמליים – פי 10 מאשר ב-2012. אבל האופניים הרגילים עדיין שולטים – קרוב ל-400 אלף יובאו ב-2016 –  כמעט הכול על אופניים בישראל.

בשנת 2019 ימלאו 200 שנה להולדת האופניים; מסתבר שבשנת 1819 נרשמו האופניים לראשונה כפטנט. האופניים הראשונים היו שונים מאוד מאלה שאנו מכירים – לא היו פדלים ולא גלגל ארכובה ושרשרת; היו שני גלגלים שחוברו זה לזה באמצעות מסגרת עץ, וכיסא על המסגרת עליו היה יושב הרוכב ודוחף ברגליו את הקרקע ומתקדם ( אגב, למען הסדר הטוב, האקדמיה ללשון העברית קבעה שאופניים הם זכר, כמו מכנסיים ומשקפיים)

מאז ועד היום חלו שינויים רבים במראה האופניים (היה שלב לפני 100 שנים שבהם הגלגל האחורי היה גדול בהרבה מהקדמי) עד לצורתם היום – קלים הרבה יותר, מונעות על ידי דיווש פדלים, נוספו להם בלמים, ואחר גם גיר הילוכים ובעשרים השנה האחרונות גם מנוע חשמלי – היו אופניים חשמליים גם הרבה שנים קודם, אך רק ב-20 השנה האחרונות הם מיוצרים בייצור המוני – מדריך אופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת!

הרכיבה על אופניים בישראל

הרכיבה על אופניים בארצנו תופסת תאוצה גם כרכיבה עירונית וגם כרכיבה ספורטיבית. על פי נתוני פורום יבואני האופניים בישראל' באיגוד לשכות המסחר, בשנת 2012 יובאו לישראל כ- 352 אלף זוגות אופניים וב-2016 המספר גדל למעל 500 אלף. האופניים היקרים ביותר בישראל מוצעים כ-60 אלף שקל (לא חשמליים).

במדריך שלנו על אופניים איננו מתיימרים להיות מומחים לכלי רכב זה, בטח לא בכול הקשור לאופן הרכיבה עצמה, תחרויות ובכול הקשור לטיפול שוטף וקנייה נבונה (לגבי האחרון – קנייה נבונה של אופניים דומה לקנייה נבונה של רכב; כלומר – מה מטרת השימוש, כמה חשוב לכם המותג וכמה כסף יש לכם). המדריך נועד לתת מבט מקיף על כלי הרכב הפשוט, החסכוני, שאינו דורש מקום חניה, אבל בהחלט דורש כושר גופני (אם לא מדובר בחשמליים). אנחנו גם לא נתייחס לאופני ילדים, אלא לאלה המשמשים את המבוגרים לנסיעות בעיר, לטיולים ולתחרויות ספורט.

סוגי אופניים עיקריים

אופני כביש – אופניים לנסיעה מהירה על כביש סלול. השימוש בהם הוא בעיקר במרוצי אופניים כמו הטור דה פרנס ועוד מרוצים גדולים אחרים. אופני הכביש הם נטולי בולמי זעזועים, שכן פעולת הבולמים מאטה את האופניים ומעלה את משקלם, מה שמקשה בעליות. יש להם מבנה מינימליסטי הכולל רק את הנדרש לשם תפעול יעיל שלהם. חברות האופניים המובילות כגון Trek, Specialized וPinarello מייצרות את שלדות האופניים מחומרים מתוחכמים (סקנדיום, סיבי פחמן, סגסוגות אלומיניום קלות, סגסוגות פלדה-אלומיניום-כרום (כרומולי), טיטניום, מגנזיום. המשקל המרבי שלהם מגיע עד 6.8 ק"ג. עוד מאפיין לאופני הכביש – כידון מעוקל (הידיות עם הבלמים נמצאות מתחת למוט המאוזן של הכידון). הישיבה – מושב (אוכף) צר וקל, הרוכב רכון לכיוון הכידון. הצמיגים צרים (18-42 מ"מ) וחלקים למניעת חיכוך עם הכביש. הילוכים – תלוי בכם ותלוי בדגם. אפשר גם 30 הילוכים (מי צריך כול כך הרבה?) ויש גם בלי הילוכים בכלל. אבל אם אתם משקיעים באופני כביש, רצוי שמערכת ההילוכים תהיה כזו שההילוכים בה מוחלפים בקלות ומערכת עמידה לשנים (כלומר, חשוב להשקיע בזה).

אופני הרים  – אופניים שנועדו לרכיבה בדרכים לא סלולות (אופני שטח) וגם הם משתתפים בתחרויות ומרוצים בדרכים לא סלולות. בניגוד לאופני כביש, אחד המרכיבים החשובים באופני ההרים הוא בולמי זעזועים (מתלים), שנועדו לספוג את ה"קפיצות" בדרכים הלא סלולות. הכידון ישר, בניגוד לאופני כביש, כאמור. המושב – צר בדרך כלל, אבל מרופד. הישיבה –הרוכב רכון לכיוון הכידון. הצמיגים רחבים יחסית ומחורצים. הילוכים – תלוי בדגם ותלוי בכם.

אופני עיר (סיטי בייק) – למי מיועדים אופני העיר? לכל מי שמתנייד בעיר לפחות פעמיים-שלוש בשבוע, ולא מעוניין בתחרויות ובמסעות אופניים למרחקים ארוכים שני אלמנטים בולטים בעיקר באופניים עירוניות – הכיסא יחסית נמוך והכידון גבוה. באופני עיר רוכבים בישיבה זקופה שנועדה גם לנוחות הרכיבה בעיקר וגם לשדה ראייה רחב, החשוב מאוד בנסיעה ברחובות הצפופים. מושב הרוכב (והוא המומלץ) הוא רחב יחסית ורך יותר מאלה של אופני הספורט. כדאי להשקיע במושב נוח (יש מושבים טובים ב-150 שקלים) ולא להגיע למצב שקנינו אופניים וניתן לראות אותם במחסן או במרפסת מעלים חלודה. הגלגלים באופני העיר גדולים, הצמיגים יכולים להיות רחבים או דקים אך חלקים או חלקים למחצה. מספר ההילוכים – תלוי בדגם ותלוי בהעדפה שלכם.

.

ומה עם המחירים?

על פי אתר השוואת המחירים "זאפ", האופניים היקרים ביותר המוצעים כיום בארץ הם אופני הרים מסוג Merida Ninety Six Team שמחירם –  – 30,790 שקל! במקום השני אופני כביש מסוג Merida Scultura Team Disc שעולים 29 אלף שקל! הזולים ביותר – אופני הרים Vision Impulse 26. מחירם 490 שקל בלבד. מה שמשפיע על המחיר הוא איכות המרכיבים, אביזרים נלווים וכמובן המותג.

תל-אופן

המחסור בחניה בעיר תל אביב, שגורם לרבים לוותר על רכב פרטי, הביא את עירית תל אביב להעתיק מודל של שירות אופניים לציבור, כמו שנהוג כבר עשרות שנים במדינות אחרות, בעיקר הולנד ומדינות סקנדינביה. השירות הושק ב- ב-28 באפריל 2011 וסיפק אז  מעל 250 אופניים ב-35 תחנות עגינה; כיום מציע השירות למעלה מ-2,000 זוגות אופניים בלמעלה מ-200 תחנות עגינה. בשנת 2015 השירות הורחב לתחומי העיר גבעתיים, בשנת 2016 הורחב לתחומי רמת גן, ובשנת 2017 גם לבת-ים.

איך זה עובד וכמה זה עולה?

השירות מיועד לגילאי 15 ומעלה. האופניים הם חדשים וחדישים יחסית, בעלי 3 הילוכים, בגודל אחיד, מותאמים לנשים ולגברים כאחד. בתל אביב צבעם ירוק. לאופניים מושב הניתן להתאמה וכוונון והם מצוידים בפנסי לד חכמים, מחזירי אור, מגיני בוץ ומנשא אחורי לחפצים.

אפשר לקנות מנוי שנתי, שבועי, תלת יומי ויומי.

על פי אתר "תל אופן" עלות גישה תלת יומית –  48 שקל

     גישה יומית- יום חול   –    17 שקל

     גישה יומית – שבתות וחגים  –    23 שקל

     גישה שבועית  –   70 שקל

     גישה שנתית –    280 שקל

     גישה שנתית למחזיקי כרטיס תושב תל אביב- יפו – 240 שקל.

כרטיס גישה יומי או שבועי ניתן לרכוש באתר של תל אופן, או באמצעות כרטיס אשראי בכל אחד מהמסופים בתחנות ברחבי העיר. עם התשלום תקבלו כרטיס עליו בר-קוד, באמצעותו תוכלו לשכור אופניים מאחת מתחנות העגינה, לשחרר את האופניים מנעילה עצמית גם במהלך הדרך, או לשכור שוב אופניים במהלך תקופת ההשכרה שבחרתם.

בנוסף לכרטיס הגישה תצטרכו לשלם גם דמי שימוש לפי זמן השימוש באופניים:

עד 30 דקות  –      0 שקל – חינם!

עד 60 דקות  –   6 שקל

עד 90 דקות   (1.5 שעות)   –      12 שקל

עד 150 דקות (2.5 שעות)  –     32 שקל

עד 210 דקות (3.5 שעות)  –    72 שקל

עד 270 דקות (4.5 שעות)  –   152 שקל

כל שעה נוספת עד תום 24 השעות הראשונות  –   100 שקל

כאן תוכלו לקבל מידע על אוטותל- שירות של עיריית תל אביב שמזכיר את תלאופן – אתם יכולים לקחת רכב בכל נקודה שתרצו (יש תחנות ברחבי העיר) ותחזירו בנקודה אחרת (תחנה אחרת) – הנה מדריך אוטותל

אופניים חשמליים

האופניים החשמליים הם קטגוריה נפרדת – הם בטח לא נועדו למי שרוצה שהאופניים ישפרו את הכושר הגופני שלו.  לאופניים חשמליים נוסף מנוע חשמלי שמאפשר לנסוע בהם ללא דיווש, אבל במהירות מוגבלת של עד 25 קמ"ש.

כיום נדמה, שאין רגע שאנחנו הולכים ברחוב או נוסעים במכונית, שלא חולף לידינו רוכב על אופניים חשמליים. על פי נתוני פורום יבואני האופניים באיגוד לשכות המסחר, יובאו לישראל בשנת 2012 כ- 16,149 זוגות אופניים חשמליים; בשנת 2016 יובאו קרוב ל-200 אלף (!) אופניים חשמליים – גידול של יותר מפי 10 בשלוש שנים. לשם השוואה – ב-2016 יובאו קרוב ל-400 אלף כלי רכב  חדשים לישראל.

בשל ריבוי התאונות באופניים חשמליים המסכנים בעיקר את הולכי הרגל אך גם את הרוכבים שלהם, פרסמה המדינה תקנות לפני שנה לגבי הרכיבה על אופניים אלה, והרי הן לפניכם:

באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד ששה קמ"ש.

על האופניים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 ואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש.

יש איסור שימוש מתחת לגיל 16 (עד כניסת התקנה החדשה הגיל המינימלי היה 14).

בנוסף, החוק קובע כי על רוכב אופניים חשמליים לחבוש קסדה בנסיעה בדרך שאינה עירונית, ורוכב קטין חייב בקסדה גם בדרך עירונית וכן ברכיבה ספורטיבית או תחרותית.

מחירים

הקריטריונים המשפיעים על המחיר הם: עוצמת סוללה, משקל האופניים, מרחק נסיעה עד לריקון הסוללה או מספר שעות, כושר העמסה, קוטר הגלגלים, אביזרים וכמובן המותג.

מחירי אופניים חשמליים (על פי אתר זאפ) נעים בין 2,100 שקל לזולים ביותר ועד 25,190 שקל לאופניים מסוג ENTURION NUMINIS E BIKE. המחיר הממוצע לאופניים חשמליים באיכות גבוהה הוא 4,000-,5,000 שקל.

כמה עולה לתקן אופניים?

b144 (בזק) בדקו בקרב בעלי המקצוע בתחום מכירה ותיקון אופניים, ולפי הבדיקה נמצאו טווחי המחירים הממוצעים לשירותים השונים לאופניים:

החלפת פנימית – שקל45 – שקל35

החלפת פנימית – כולל חומר נגד תקרים שקל70 – שקל50

צמיג 26 אינץ – שקל200 – שקל150

צמיג 26 אינץ – עם חישוק כפול שקל300 – שקל200

כבל בלם – עם מוליך שקל50 – שקל30

כבל הילוכים – עם מוליך שקל50 – שקל35

שרשרת הילוכים – 6 הילוכים שקל100 – שקל65

תיקון תקר – לאופניים חשמליות שקל80 – שקל60

תיקון תקר – שקל60 – שקל40

החלפת רפידות בלמים – שקל55 – שקל45

החלפת פדלים – שקל70 – שקל50

החלפת רגלית – שקל70 – שקל50

אביזרים נלווים לאופניים

אנחנו לא מתכוונים להמליץ לכם על ביגוד מתאים או משקפי שמש לרכיבה על אופניים, למרות שגם אלה הפכו לטרנד הולך וצומח בקרב רוכבי האופניים למטרות ספורט, או שרוצים להיראות ככאלה.

יש כמה דברים בסיסיים שאתם צריכים שיהיו לכם: 1. קסדה (חובה בישראל). 2. מנעול (רצוי למי שמחנה ברחוב). 3. תאורה קדמית ואחורית (למי שרוכבים גם בשעות החשכה). 4. משאבת אוויר ידנית. מדובר באביזרים שעלותם עשרות שקלים בדרך כלל, ובמקרים מיוחדים מחירם עובר את ה-100 שקלים.

דיווש נעים, בריא ובטוח לכולכם.

תחבורה בתל אביב – כל מה שצריך לדעת


https://www.hon.co.il/%D7%90%D7%95%D7%98%D7%95%D7%AA%D7%9C-%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%93%D7%A2%D7%AA/

(הכתבה פורסמה ב-2.7.2017)

רבים מאיתנו מחפשים מדי פעם משהו זמין להכנה, ורצוי שיהיה מגוון ועשיר ככל האפשר. לא מזמן השווינו עבורכם את המחירים של מנה חמה, פתרון שעונה על ההגדרה הזו. בסקירה הבאה נציג בפניכם מוצר שאמנם מצריך קצת יותר ארוחה, אבל מנגד יכול ליצור מנה משביעה למספר נפשות – לקט להקפצה של סנפרוסט. האם זה גם זול?

כדי לענות על השאלה הזו, צריך לקחת בחשבון שמחירי מוצר מסוים משתנים בין רשתות שיווק שונות וגם בסניפים שונים של אותה רשת. הכלי הנכון הוא השוואת מחירים, אותה אנחנו מבצעים באמצעות מערכת SuperGET.

מה בדקנו?

את הסקירה ערכנו בתאריך 2.7.2017 עבור מוצר אחד מבין מוצרי סנפרוסט – לקט להקפצה בסגנון סיני, 800 גרם. את הבדיקה ערכנו בסניפים של שופרסל (על תתי הרשתות שלה), רמי לוי שיווק השקמה, קשת טעמים, פרש מרקט, סטופמרקט, מחסני להב, מחסני השוק, יוחננוף, טיב טעם, חצי חינם, ויקטורי ורשת AM:PM. לא כללנו את אילת בבדיקה עקב ההנחה שהפטור ממע"מ יאפשר לנו לקבל תמונה פחות מדויקת.

מה מצאנו?

לקט להקפצה בסגנון סיני של סנפרוסט היה זמין בכ-560 סניפים ברחבי ישראל. טווח המחירים שלו היה רחב יחסית. הוא התחיל מ-14.9 שקלים והגיע עד ל-26.6 שקלים, כאשר המחיר הממוצע היה יותר קרוב לרף העליון – 26.6 שקלים.

בסקירה לפי רשתות, נתחיל מרשת ויקטורי. ברשת זו מצאנו פיזור מחירים די רחב, כאשר המחיר הזול ביותר היה דווקא באחד הסניפים התל אביביים – סניף דיזינגוף (14.9 שקלים). משם המשכנו דרך 16.9 שקלים ו-22.8 שקלים עד למחיר השכיח ביותר ברשת, 24 שקלים. היו גם שני סניפים יקרים יותר: סניפי סלמה ואחד העם בתל אביב, שגבו 25 שקלים.

ברשת חצי חינם המחיר היה 16.9 שקלים בשני הסניפים בהוד השרון ו-22.9 שקלים בשאר הסניפים. בטיב טעם המחיר התחיל מ-16.9 שקלים והגיע עד ל-24.9 שקלים, עם מספר תחנות ביניים באמצע. ברשת יוחננוף המחיר היה 22.8-22.9 שקלים. המוצר לא היה זמין בסניפי יש חסד, יש בשכונה ומחסני השוק.

משם המשכנו למחסני להב, שם גילינו שלוש רמות מחירים בחלוקה די שווה: 23 שקלים, 23.5 שקלים ו-24 שקלים. בסטופמרקט הייתה חלוקה לשתי קבוצות. הראשונה כוללת את סניפי חיפה (קריות וקסטרא), בהם המחיר היה 18.7 שקלים. בסניפי קניון אם הדרך, קניון ארנה בהרצליה וקיבוץ יגור המחיר של לקט סנפרוסט בסגנון סיני עמד על 21.9 שקלים. המחירים המשתנים בסניפים שונים של אותה רשת המשיכו גם בפרש מרקט, בה המחיר התחיל ב-14.9 שקלים בסניפים בטירת הכרמל ובתל אביב, עבר דרך לא מעט תחנות בדרך והגיע עד ל-26.6 שקלים בסניף יבנה.

ברוב סניפי קשת טעמים תצטרכו לשלם 22.9 שקלים על המוצר, אבל היו מחירים זולים יותר (קניון עד הלום באשדוד – 16.9 שקלים) ויקרים יותר (שני סניפי כרמיאל – 25.9 שקלים). ברמי לוי המחירים התחילו מ-16.9 שקלים והגיעו עד ל-25.9 שקלים, אבל החדשות היותר חשובות הן שבזמן הבדיקה היה בכל סניפי הרשת מבצע שהוזיל את מחיר לקט סנפרוסט להקפצה ל-16.9 שקלים.

שופרסל אקפסרס היא הרשת הראשונה (או יותר נכון: תת רשת) בה מצאנו מחיר אחיד בכל הסניפים למעט אילת – 26.4 שקלים. בשופרסל דיל המחיר בחלק קטן מהסניפים היה 20.2 שקלים וברובם המכריע 23.7 שקלים, אבל מבצע הוזיל את המחיר בכל הסניפים ל-16.9 שקלים – בדומה למבצע של רמי לוי. בשופרסל שלי המחיר הבסיסי היה 26.4 שקלים, כמו שופרסל אקספרס, אבל ברובם המכריע של הסניפים היה מבצע במסגרתו נמכר המוצר ב-17.9 שקלים.

את החיפוש אחר המחיר המשתלם של לקט סנפרוסט אנחנו מסיימים ברשת AM:PM. בדומה לרוב הבדיקות הקודמות שעשינו גם כאן הייתה שונות גדולה בין הסניפים. המחיר הזול ביותר היה 16.9 שקלים בקיבוץ הגושרים. בשאר הסניפים היו מספר קבוצות מחירים, עד למחיר של 26.6 שקלים במספר סניפים. בחלק מסניפי הרשת הוזל מחיר המוצר במסגרת מבצע ל-18.9 שקלים.

שם הרשת מחיר בסניפים (בשקלים)
ויקטורי 14.9-25
חצי חינם 16.9-22.9
טיב טעם 16.9-24.9
יוחננוף 22.8-22.9
יש חסד (שופרסל) המוצר לא היה זמין בסניפים
יש בשכונה (שופרסל) המוצר לא היה זמין בסניפים
מחסני השוק המוצר לא היה זמין בסניפים
מחסני להב 23-24
סטופמרקט 18.7-21.9
פרש מרקט 14.9-26.6
קשת טעמים 16.9-25.9
רמי לוי 16.9-25.9 (בכל הסניפים היה מבצע: לקט סנפרוסט להקפצה ב-16.9 שקלים)
שופרסל אקספרס 26.4
שופרסל דיל 20.2-23.7 (בכל הסניפים היה מבצע: לקט סנפרוסט להקפצה ב-16.9 שקלים)
שופרסל שלי 26.4 (ברוב הסניפים היה מבצע: לקט סנפרוסט להקפצה ב-17.9 שקלים)
AM:PM  16.9-26.6 (בחלק מהסניפים היה מבצע: לקט סנפרוסט ב-18.9 שקלים)

_____________________

המידע בכתבה זו מתבסס על נתונים שהתקבלו מחברת SuperGET המסדרת את קבצי שקיפות המחירים ומציעה אותם לציבור הרחב. SuperGET עושה כמיטב יכולתה כדי להבטיח את אמינות ואיכות המידע. יחד עם זאת, SuperGET  אינה לוקחת אחריות על טעויות ו/או מידע חלקי שהתקבל מעיבוד קבצי שקיפות המחירים.

לרשימת השוואת המחירים המלאה לחצו כאן

 

 

הכרטיס הבא בסקירת כרטיסי האשראי שלנו מיועד ללקוחות בנק אחד בלבד, והוא בנק מזרחי טפחות. לכרטיס, העונה לשם הדי המפוצץ "הכרטיס", אחראית חברת לאומי קארד. כרטיס האשראי הוא ממותג "ויזה" וניתן למצוא אותו בגרסה בינלאומית, זהב, זהב עסקי, פלטינה ו-First. סוג הכרטיס הוא רגיל או Multi. הכרטיס מאפשר ביצוע עסקאות מכל הסוגים (רגילות, תשלומים, קרדיט, קרדיט פלוס ו-30 פלוס), כשניתן לבחור בין אחד משלושה מועדי חיוב חודשיים: ה-2 לחודש, ה-10 לחודש וה-15 לחודש.

אחת השאלות העיקריות שאתם צריכים לשאול את עצמכם ביחס לכרטיס אשראי הוא מהם דמי השימוש החודשיים בו (דמי הכרטיס). במקרה של כרטיס האשראי של מזרחי טפחות ולאומי קארד, הרי שדמי הכרטיס עשויים להשתנות על פי סוג הכרטיס הספציפי שמזמינים. בחברה מציינים כי ניתן לקבל עמלת שימוש מופחתת "בכפוף לשימוש מזערי בכרטיס", אבל אנחנו ממליצים לכם כמובן לברר בדיוק מהו השימוש המוגדר עבורכם.

אילו הטבות מספק הכרטיס?

עם כל הכבוד לדמי הכרטיס ולעמלות, רבים מהאנשים מתבוננים ברשימת ההטבות של הכרטיס לפני שהם מחליטים האם להזמין אותו. במקרה של "הכרטיס" מדובר במספר הטבות. הוא מעניק הטבות בנקאיות שונות: ניתן לקבל הלוואה "ברגע" עד 75,000 שקלים בפריסה של עד 60 תשלומים, כאשר גובה הריבית תלוי בסוג הכרטיס. אופציה אחרת היא הלוואת תוספת חודשית, המוסיפה לחשבון הלקוח סכום קבוע בכל חודש – בסך הכל עד 5,000 שקלים לתקופה של עד חמש שנים. ההלוואה ניתנת רק לחברי המועדון שהשתמשו בכרטיס בחודש האחרון בסכומים של 500 שקלים ומעלה. הטבות אחרות הן תכנית "קונים חוסכים", ביצוע עסקאות בקרדיט גמיש, הלוואות במסלול מהיר, תכנית "עיגול לטובה" ועוד.

מעבר להטבות ולתנאים המיוחדים בבנק מקבלים חברי המועדון הטבות צרכניות נוספות, בתחומים דוגמת בילויים, צרכנות, נופש, אופנה, מסעדות ועוד. במעמד החיוב של הכרטיס הם יכולים לקבל הנחה אוטומטית בגובה מספר אחוזים בבתי עסק המקיימים עם הכרטיס הסדר.

בדומה ללקוחות כלליים אחרים של לאומי קארד, קיימת אפשרות לקבל ביטוח נסיעות לחו"ל ללא כל תשלום טרם הנסיעה, בכפוף להפעלת הביטוח ורק לאנשים מתחת לגיל 75. ביטוח זה מעניק כיסוי והחזרים כספיים עבור אשפוזים, תרופות וטיפולים ביעדים שונים בעולם, אך הוא נחשב לבסיסי יחסית (כמו רוב הביטוחים החינמיים של חברות האשראי) ולא בהכרח יתאים לכל נסיעה לחו"ל: עבור ספורט אתגרי לדוגמא לא ניתן כיסוי.

בעלי הכרטיס משתייכים לעולם ההטבות של לאומי קארד, המאפשר לקבל הנחות על אטרקציות, בילויים ורכישות, מבצעי 1+1, תכנית ה"פינוקים" ועוד.

מידע נוסף על הכרטיס, מבית מזרחי טפחות ולאומי קארד, תמצאו כאן.

סקירות נוספות של כרטיסי אשראי

מעודכן ל-01/2019

 

הלוואות לעובדי מדינה – כל מה שצריך לדעת

עובדי מדינה מחוזרים על ידי קבוצות שונות של ספקים, לרבות, ספקי שירותים פיננסים  – חברות כרטיסי האשראי מציעות להם כרטיסים עם הטבות משמעותיות, הבנקים מציעים להם חשבונות עו"ש עם יתרונות משמעותיים; ומסתבר שגם כאשר מציעים להם הלוואה היא בתנאים טובים. למה זה?

פשוט – הם גוף גדול, ויש יתרון לגודל – שאת הולכים לקנות משהו בעצמכם או במסגרת קבוצה קטנה, הכוח שלכם מול הספק הוא קטן, אבל כשאתם הולכים כגוף גדול – עשרות או אפילו מאות אלפי עובדים – אתם יכולים לכופף את הספק. מעבר לכך, עובדי מדינה נהנים משכר מובטח (סיכון נמוך, בעצם לא קיים, שלא יקבלו משכורת), תנאים נלווים טובים, ויכולת גבוה לשלם את החוב – אז , אם כך, למה שלא לתת להם תנאים טובים.

 

אם תעברו על אתרי הבנקים, תראו במקרים רבים הטבות ספציפיות לעובדי מדינה. בבנק דיסקונט מציעים לעובדי מדינה שהחשבון שלהם מנוהל בבנק (או למעבירי משכורת)  את ההלוואה הבאה – הלוואת בונוס (כן, שם מפתה…) סכום ההלוואה – עד 16,000 שקל, תקופת ההחזר עד 36 חודשים; סוג הריבית – ריבית שקלית משתנה, כאשר הריבית בהחלט נמוכה – פריים מינוס 0.55%. אז נכון, לא מדובר בסום הלוואה גבוה במיוחד, ובכל זאת, יש כאן הטבה מסוימת.

יש בבנק דיסקונט, הטבות נוספות לעובדי מדינה, לרבות הלוואות בתנאים מועדפים – תוכלו לבדוק כאן.

אבל נראה שהבנק עם ההטבות המשמעותיות ביותר לעובדי מדינה הוא בנק יהב. הבנק שנחשב הבנק של עובדי המדינה, פשוט בהגדרה מציע לעובדים אלו הצעות אטרקטיביות. הבנק זכה במהלך 2015 במכרז להענקת הלוואות לעובדי מדינה. מדובר בהלוואות לכל מטרה עד 50 אלף שקל, שניתנות  בריבית נמוכה במיוחד – 2.4% (ריבית חשכ"ל). הבנק גם מציע תוכניות חיסכון שינוכו ישירות מתלוש השכר.

במסגרת המכרז, התמודדו הבנקים על גובה עמלת התפעול שתגבה מהלקוחות, ובנק יהב הציע עמלה אפס על מתן הלוואות. הבנק בעצם דרך המכרז הזה מציע  לכ-180 אלף עובדי וגמלאי המדינה הלוואות שונות בסכומים של עד 50 אלף שקל, לתקופות של עד 10 שנים. ההלוואות יינתנו עבור רכישת רכב, לימודים במוסדות להשכלה גבוהה, שיפוצים ועוד. כאן תוכלו להתעדכן בהלוואות עובדי המדינה של בנק יהב

גם בבנקים האחרים יש הלוואות שעשויות להיות אטרקטיביות, אבל רוב הבנקים האחרים, לא מחריגים את ההלוואות לעובדי מדינה מהלוואות ליתר העובדים, אם כי ניתן להניח שהבנק לוקח בחשבון את היתרונות בנתינת הלוואה לעובד של המדינה. כמו כן, יש שורה של גופים חוץ בנקאיים שמספקים אשראי, עם הטבות לעובדי מדינה.

ריבית פריים – כל מה שצריך לדעת

ריבית על הלוואות


 

מעודכן ל-04/2023

נניח שאתם עומדים לחתן את בנכם או את בתכם ורוצים להשתתף במימון השמחה אבל אין לכם כסף נזיל פנוי, ועם זאת אתם יודעים שבעוד שנה או שנתיים משתחררת לכם קרן השתלמות או תוכנית חיסכון ישנה שפתחתם לפני שנים.

במצב כזה, שבו זקוקים לכסף עכשיו ויודעים בוודאות שסכום אחר יעמוד לרשותכם בקרוב, אפשר לשקול לקחת הלוואת בלון.

הלוואת בלון היא הלוואה שלוקחים ומחזירים בבת אחת בסוף התקופה, ולא בהדרגה בחלקים שנפרסים על פני התקופה. זאת גם הסיבה שקוראים לה כך, כי סכום ההחזר מתנפח ככל שהזמן חולף.

זה יכול להיות גם יתרון וגם חיסרון, תלוי למי. מסתבר שלפעמים זה עדיף ללווים. אז מתי זה כדאי, מתי פחות, ולמי זה מתאים. לפניכם כל מה שצריך לדעת על הלוואת בלון.

הלוואת בלון – מחזירים בסוף התקופה

הלוואת בלון היא הלוואה שמחזירים אותה בסוף התקופה. הלוואה כזו מתאימה במצבים שהלווה יודע שיהיה לו את הכסף בסוף התקופה – למשל כאשר הוא מתכנן למכור דירה בעוד תקופה, והמכירה תממן לו את ההלוואה; או שהוא פודה קרן השתלמות שתממן את ההלוואה.

הלוואת בלון עשויה להיות סוג של הלוואת גישור – כאשר אנשים רוכשים דירה לפני שהם מוכרים, הם במקרים רבים זקוקים להלוואה לתקופת זמן קצרה יחסית, וההלוואה הזו תהיה הלוואת בלון – שכן את הכסף יחזיר הלווה עם מכירת הדירה, בבת אחת.

זו הסיבה שהרבה פעמים קוראים להלוואת בלון הלוואת גישור (וההיפך). זוהי הלוואה שלוקחים כעת עד לשחרור של כספים בעתיד.

הלוואת בלון מכונה גם הלוואת בולֵט (bullet).

יש שני סוגים עיקריים של הלוואות בלון: אחד, הלוואה שבה מחזירים את כל הסכום בסוף התקופה שנקבעה, גם את הקרן וגם את הריבית. מדובר בהלוואה הניתנת בדרך כלל לזמן קצר ביותר, ברוב המקרים עד שנתיים. הסוג השני הוא הלוואה שבה מחזירים בסוף את הקרן, אבל את הריבית משלמים באופן שוטף. גם ההלוואה מהסוג הזה ניתנת בדרך כלל לתקופה קצרה יחסית, אבל ארוכה יותר מהלוואת בלון רגילה, בדרך כלל ארבע שנים.

חשוב להדגיש, הלוואת בלון היא לרוב הלוואה בריבית גבוהה.

לדוגמה, אם מדובר בהלוואת בלון כגישור עד למכירת דירה, כלומר כאשר הלווה רכש דירה ועדיין לא מכר את הדירה שבבעלותו, אזי עלות המימון/ עלות ההלוואה תהיה בכ-2% גבוהה יותר מריבית המשכנתא. לכן, חשוב לא להשתמש בהלוואת בלון בכל מצב, אלא רק כשבאמת אין ברירה אחרת ורק כשיודעים שבסוף התקופה יהיה איך לשלם את ההלוואה.

הלוואת הבלון כשמה כך היא – מתנפחת עם הזמן. היא צוברת את המדד / הצמדה ובמקרים רבים את הריבית (אלא אם מדובר בסוג של הלוואת בלון חלקית), כך שבסוף התקופה התשלום יהיה גבוה מהסכום שלקחתם בתחילת הדרך, ובמקרים רבים זה יהיה משמעותית מעל מה שלקחתם בתחילת הדרך. זאת להבדיל מהלוואות שמשולמות בתוך התקופה – החזרים קבועים שבעצם מקטינים את הקרן של ההלוואה, כך שלאורך זמן היקף ההלוואה יורד עד שבסוף התקופה ההלוואה מתאפסת (כמו במשכנתא).

הלוואות הבלון נפוצות בהלוואות גישור וכן הן נפוצות בהלוואות רכב. הבנקים וחברות הליסינג עצמן מוכרות רכבים ומוכנות להעניק הלוואה גדולה לרוכש הרכב, כאשר הרכב הוא הביטחון של ההלוואה. הביטחון הזה מאפשר להם לקחת סיכון מסוים ולהלוות את הכסף במסגרת הלוואת בלון – החזר בסוף התקופה.

הלוואת בלון – דוגמה

נניח שלקחתם הלוואה של 200 אלף שקל במסגרת הלוואת בלון, ונניח שהריבית היא 8% בשנה. הלוואת הבלון היא על כל הסכום, כלומר אתם משלמים את הקרן והריבית בסוף תקופה. מה המשמעות? נניח שמדובר בהלוואה ל-10 שנים, אזי אחרי 10 שנים תצטרכו להחזיר לבנק 432 אלף שקל – פי 2.15 מהסכום המקורי – ריבית מצטברת של 115% (ריבית דריבית). אז 10 שנים חייתם באושר, אף אחד לא דפק בדלת כדי לדרוש את החזר ההלוואה ופתאום קיבלתם דרישת תשלום. לכאורה זה בסדר, אין עם זה בעיה, אבל מסתבר שאנשים שלוקחים הלוואה הם לא תמיד אותם אנשים  כאשר הם צריכים להחזיר אותה. ההתנהגות שלהם משתנה והם באים בטענות לכל העולם, רק לא אל עצמם: "לא הבנו שזה כך", "לא הבנו שההלוואה גדלה בצורה כזו", "למה בבנק לא הזהירו אותנו?" ועוד ועוד.

זאת הסיבה שהלוואת בלון אינה מומלצת. בניגוד להלוואות רגילות, היא מתנפחת ואתם עלולים למצוא את עצמכם עם חוב מאוד גדול. זה קורה אגב במשכנתאות הפוכות – משכנתאות שלוקחים אנשים שיש להם דירה (אנשים מעל גיל 60) והם רוצים לקבל כסף בתמורה לנכס. יש להם דירה אבל אין להם מזומנים, והם צריכים כסף. מה עושים? לוקחים משכנתא הפוכה, משכנתא על חשבון הדירה שבבעלותם, וכך הם משיגים מימון לצורך עזרה לילדים, טיול גדול ויקר בחו"ל ועוד. הבעיה היא שהמשכנתא ההפוכה ניתנת במסגרת הלוואת בלון, עם ריבית די גבוהה יחסית למשכנתא רגילה – צמוד פלוס 5.3%, ואנשים "מגלים" שהמשכנתא עולה ועולה, והיא יכולה אחרי כמה שנים להתנפח לכדי חלק משמעותי מהנכס.

אז למה אנשים לוקחים הלוואת בלון?

פשוט כי לפעמים זה נוח. אתם יודעים שתקבלו סכום מסוים של כסף בעוד תקופה, אז אפשר לבנות עליו כפירעון להלוואה. נניח שאתם רוצים לנסוע לחו"ל ואתם יודעים שבעוד שנתיים משתחררת לכם קרן השתלמות על סך 30 אלף שקל. הנסיעה לחו"ל מאוד חשובה לכם, אבל אין לכם כסף, ואין לכם איך להחזיר את הריבית השוטפת, אלא רק כאשר קרן השתלמות תיפדה, אז ברור שכאן הפתרון הוא הלוואת בלון – לוקחים הלוואה ופורעים אותה אחרי שנתיים בעזרת קרן ההשתלמות שנפרעת.

דוגמה נוספת – רכשתם דירה ועדיין לא מכרתם את הדירה שלכם, אבל אתם מצפים שבעוד חצי שנה תמכרו ותקבלו את הכסף על הדירה שתמכרו, אז גם כאן הפתרון הוא הלוואת בלון – לוקחים בתחילת תקופה, מחזירים הכל בסוף תקופה. כאן מדובר לרוב על תקופות קצרות, ולהלוואות מהסוג הזה קוראים הלוואות גישור. ההלוואות האלו הן מלכודת כי במקרים רבים אתם דוחים את המכירה, והריבית על ההלוואות האלו גבוהה מאוד.

אלו רק כמה דוגמאות. בפועל יש מקרים רבים שהלוואת בלון תתאים לכם יותר מכל הלוואה אחרת, וזה בסדר. רק צריך לזכור שהיא גדלה יותר מאשר הלוואות אחרות.

מדריכים רלבנטיים

ריבית מקסימום על הלוואות

מדריך ריבית