חדשות    

תמ"א 38 לא מציל מרעידת אדמה?

יותר מומחים אומרים שבישראל אין הידע והמיומנות למנוע מבניין לקרוס במקרה של רעידת אדמה, ברשות ההתחדשות העירונית אומרים "אולי יקרוס אבל יציל חיים"

בעוד הוויכוחים על תמ"א 38 נמשכים ובהם הטענה שאפשר לקבל חיזוק גם ללא הרחבה,, אלא שאז מאבדים תמריץ משמעותי, כעת עולה השאלה האם תמ"א 38 בכלל עוזרת נגד רעידות אדמה? לפי האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון ורד סולומון ממן, הסיכוי של בניין שעבר תמ"א 38 לעמוד ברעידת אדמה אינו גבוה, כך אמרה בפורום"שולחן עגול" של מנהל התכנון בנושא. אל עמדתה הצטרפו כמה בכירים.

לפיה, שיטות החיזוק בפרויקט מעולם לא נבחנו והידע בישראל דל וגם אנשי המקצוע אינם מיומנים. "כדי לפתח שיטות לחיזוק מבנים, ולוודא כי השיטות שבהן משתמשות כיום חברות הבנייה מעניקות הגנה, יש לבצע ניסויים ולהקים מעבדות משוכללות, כפי שנעשה ביפן", אמרה סולומון ממן והוסיפה: "סטודנטים שלומדים הנדסה אזרחית, שבבוא היום יהיו המהנדסים שחותמים על תוכניות החיזוק, לא לומדים כיצד לחזק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. הם מקבלים ידע הנוגע למבנים חדשים, אבל לא בטיפול במבנים קיימים. הידע מתורגם מתקנים אחרים".

בעמדה זו היא תומכת בעמדת מינהל התכנון, שלפיה אין להאריך את תוקף התוכנית שצפוי לפוג במאי 2020, מתוך כוונה לגבש מדיניות חדשה שתתפוס את מקומה. עם זאת, נראה שהפרויקט נמשך.

גם. יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, אמר בדיון כי "להערכתנו שני־שלישים מהדירות שחוזקו עד היום לא נמצאות בסיטואציה מיטבית כפתרון לבעיה של רעידות אדמה. לאחר התייעצויות עם מגוון מומחים, התחושה שלנו אינה טובה.". הוא סיכם בהצעה לצמצם פרויקטים של עיבוי וחיזוק.

אף אחד לא בודק

תמ"א 38 מאפשרת להוסיף על גג הבניין עוד 2.5 קומות עבור הקבלן. התוספת מותנית בחיזוק הבניין, הוספת ממ"דים ושדרוג התשתיות של הבניין.  מאז אושרה התוכנית, היא תוקנה כמה פעמים ומתיקון לתיקון נוספו זכויות בנייה ותמריצים ליזמים – אך דווקא התניית החיזוק ויעילותה לא שונתה הרבה.

במינהל התכנון מעדיפים מסלול הריסה ובנייה מחדש, שבו מרכיב הסיכון ואי הוודאות נמוך בהרבה. אלא שבפריפריה, שבה אין ביקוש רב לדירות, פרויקט הריסה ובנייה מחדש אינו כלכלי כלל, לכן אין דרישה לבטל כלל את מסלול החיזוק אלא רק להמעיטו. נציין כי עד 2018 רוב הפרויקטים של תמ"א 38 היו של חיזוק אלא שכעת מסתמן היפוך מגמה.

בעיה נוספת היא הטענה שאף גוף במדינה לא מקבל אחריות ואינו מפקח על חישוב חוזק הבניין בהתבסס על היסודות, עמודים, עובי הבטון וכדומה. מדובר בחישוב קריטי שטעות בו יכולה לגרום לקריסת מבנה, והוא חשוב במיוחד בפרויקטים מורכבים שבהם מוסיפים קומות ועומס לבניין הישן. זהו חישוב שמבוצע על ידי מהנדס מורשה שנשכר על ידי חברת הבנייה, אך אף גורם ממשלתי לא בודק את החישובים.

מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמסר: "מבדיקות שערכה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מו למהנדסי בנייה עלה כי במקרה של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, הבניינים המחוזקים יצילו חיי אדם, אך ייתכן שלא יוכלו להמשיך ולשמש למגורים. נראה שגורמים מסוימים שכחו שזוהי תכליתה של תמ"א 38. עם זאת, אנו סבורים שיש לעדכן את תקן 413 ולהקפיד על בקרה קפדנית באשר לשיטות החיזוק בתמ"א 38/1. אין בכך צורך להביא לסיום התוכנית. על איגוד המהנדסים לפעול להעמקת הידע ההנדסי בתחום, להשתמש בשיטות חדשניות המוכרות ממדינות אחרות בעולם, ולערוך הכשרות כדי שמהנדסים רבים יותר יתמכו בתכנון המבנים ובהתאמתם לתקנים הדרושים".

כפר סבא מצטרפת לרשימת הערים המגבילה תמ"38

הרשות להתחדשות עירונית מציגה: מדריך תמ"38

תמ";א 38 ברמת גן – אילו פרויקטים יבוצעו ואילו ייעצרו