מעודכן ל-10/2021
לאחר תקופה ארוכה שבה ניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים בלי להבדיל בין מאפייניהם ובעיקר גיל, נכנס המודל החכ"מ ועושה סדר
אחת הבעיות המרכזיות בניהול כספי הפנסיה היתה שכספם של חוסכים מבוגרים נוהל בדומה לכספם של חוסכים צעירים, ובאותה רמת סיכון. אלא שבעוד לצעירים עדיפה לטווח הארוך רמת סיכון גבוהה יותר שכן יש להם זמן רב עד הפרישה לגמלאות, הרי למבוגרים דרושה השקעה סולידית יותר.
המודל החכ"מ (חיסכון כספי מותאם) בקופת גמל הוא כינוי לרפורמה שנועדה להתאים את החיסכון הפנסיוני למאפייני העמית ובעיקר לגילו, בדומה למודל הצ'יליאני. המודל גובש בעקבות שגיאות שנעשו בניהול ההשקעות של כספי החיסכון הפנסיוני, כך שניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים, מבלי להביא בחשבון את מאפייניהם השונים.
כדי למנוע מצב זה, במסגרת המודל החכ"מ, שנכנס לתוקף ב-2016, גופים מוסדיים כמו קופות גמל, קרנות פנסיה, וקופות ביטוח נדרשו להקים מסלולי השקעה נפרדים עבור חוסכים בגילאים שונים. כמו כן הגופים המוסדיים הורשו להרחיב את המודל ולהפריד בין כספי החוסכים גם על פי מאפיינים נוספים, כגון: העדפת סיכון, מצב כלכלי וכדומה.
איך עוברים למודל חכ"מ?
מ-2016, מי שמצטרף למוצר חיסכון פנסיוני משויך כברירת מחדל אל המודל החכ"מ, כל עוד לא בחר במסלול השקעה אחר. מאז, שויכו באופן הדרגתי למסלולים אלה גם החוסכים שנמצאו עד אז במסלולים ה"כלליים".
מהם המסלולים האחרים בקופות הגמל?
רוב כספי החיסכון הפנסיוני נוהלו עד 2016 במסלולי השקעה המכונים "כלליים", ובמסלולים אלה נמצאו כספים של חוסכים בגילאים שונים. מסלול "כללי" הוא מסלול השקעה שבתקנון או בפוליסה של מוצר החיסכון הפנסיוני נקבע כי ניהול ההשקעות בו ייעשה בהתאם לשיקול דעתה של החברה אשר מנהלת את כספי החיסכון הפנסיוני.
מסלול אחר הוא מסלול "מתמחה" והוא מאופיין בכך שלפחות שיעור מינימלי מהכספים הנמצאים בו מושקעים באפיק השקעה כמו מניות, אג"ח, שקלי וכדומה. מטרתו היא לאפשר לחוסכים המעוניינים בכך לבחור במסלול ההשקעה המתאים ביותר למאפייניהם ולצרכיהם.
המודל הצ'יליאני -צעירים בסיכון גבוה, מבוגרים בסיכון נמוך
האם להמיר את קרן הפנסיה בקופת גמל?
איך מתגברים על התורים לשירותי רפואה? מנסים לפתות את הרופאים המנתחים להישאר בבתי החולים ולא לצאת לקליניקות פרטיות. זה לא פשוט – זה עולה הרבה כסף.
קוראים לזה – תוכנית ה”פולטיימרים”. על פי התוכנית – רופאים מנתחים שיעבדו שעות נוספות בבתי החולים יקבלו תוספת שכר של 18 עד 35 אלף שקל. בתמורה הם יעבדו 14 שעות נוספות בשבוע – כ-60 שעות נוספות בחודש.
בשלב ראשון מדובר על עשרות רופאים ב-11 בתי חולים והתקציב לכך הוא 80 מיליון שקל בשנה. בשלב השני, תלוי אם שלב קודם יצליח להפחית את התורים כמצופה, התקציב השנתי יגדל ל-400 מיליון שקל ויכלול 300 רופאים.
התוכנית תכלול בשלב זה רופאים מומחים בבתי החולים הממשלתיים, כשבשלב הבא הכוונה להרחיבה גם לבתי החולים של כללית ולבתי חולים ציבוריים שמופעלים בידי עמותות.
בדרך הזו, מצפים שהמחלקות לא "יאבדו" רופאים מומחים לקליניקות הפרטיות, אלא יהיו רופאים מומחים שיעדיפו להישאר בבית החולים וכך התורים לשירותי הבריאות יתקצרו.
איך תוכלו להשיג הכנסה עיקרית או צדדית, ללא השקעה גדולה ומכל מקום?
שיווק שותפים – המדריך למתחילים
שיווק שותפים התפתח בשנים האחרונות והפך לאחד מערוצי השיווק המצליחים בעולם. מדובר במודל עסקי ייחודי המאפשר למי שמבין בו להרוויח מיליוני דולרים בשנה, תוך שמירה על סגנון חיים גמיש ועצמאי.
עם זאת,תחום שיווק השותפים והפרקטיקות שלו אינם ברורים לרבים, והוא סובל בישראל פעמים רבות מתדמית של "סקאם" (תרמית), בעיקר בגלל משווקים וקורסים המבטיחים רווחים מהירים וקלים.
במדריך זה נסביר מה זה באמת שיווק שותפים, איך עושים את זה, אילו תוכניות שותפים קיימות וגם ניתן כמה טיפים שיעזרו לכם להתנהל נכון ולהתפרנס ממנו.
שיווק שותפים – מהצד של "המפרסמים"
מבחינת החברות, ארגונים ובעלי עסקים שמעוניינים למכור מוצרים או שירותים, שיווק שותפים הוא ערוץ מכירה זול ויעיל יחסית שבמסגרתו גורמים רבים משווקים את המוצר או השירות שלהם, תמורת עמלה בגין כל מכירה שמגיעה בזכות אותם משווקים.
שלא כמו בפרסום בטלוויזיה, עיתונים, גוגל, פייסבוק וכו' – כאן אין בדרך כלל תשלום על חשיפות, לידים או קליקים, אלא על מכירות אמיתיות בלבד.
שיווק שותפים – הצד של המשווקים
שיווק שותפים מאפשר למשווקים (ולמעשה כמעט לכל אדם) לקבל עמלות עבור קידום של מוצרים של אנשים אחרים או חברות אחרות.
משווקי שותפים בוחרים מוצר, שירות או חנות שהם אוהבים (כולל חברות מוכרות כמו עלי אקספרס, אמזון או איביי), מקדמים אותם לאנשים אחרים ומרוויחים כסף על כל מכירה שמתבצעת בזכותם.
היתרונות של שיווק שותפים
הכנסה פאסיבית (כמעט)
שיווק שותפים מאפשר ליצור הכנסה פאסיבית קבועה, ללא עבודה יומיומית.
עם זאת, חשוב לזכור שההכנסה הפסיבית הזו לא מגיעה ללא מאמץ, וכדי שהיא תימשך לאורך זמן נדרשת תחזוקה שוטפת.
ברוב המקרים נדרשת לא מעט עבודת שיווק ובנייה עד שמגיעים להכנסה פאסיבית ראויה, וגם אז – יש כמעט תמיד צורך להשקיע מספר שעות כל שבוע (או כל יום – בהתאם לאסטרטגיית השיווק) על מנת לשמור על ההכנסה גם בעתיד.
עבודה נוחה וגמישה, מכל מקום
עבודה כמשווק שותפים מאפשרת למעשה לעבוד מכל מקום, בכל זמן, לבחור את המוצרים או השירותים שרוצים לקדם, את ערוצי הקידום, את קהל היעד וכדומה.
אין עלויות הקמה או תפעול גבוהות
בניגוד לרוב העסקים, שיווק שותפים לא מחייב השקעות משמעותיות בהקמה ובתפעול השוטף.
תגמול מבוסס ביצועים
התגמול בשיווק שותפים מבוסס אך ורק על הביצועים – ללא קשר להיקף שעות העבודה המושקעות. זאת בניגוד לעבודה כשכיר, שבה אפשר לעבוד שעות ארוכות מאוד מבלי שהשכר יעלה.
איך שיווק שותפים מתבצע בפועל?
שיווק שותפים עובד בדרך כלל באמצעות מתן קישור מזהה ייחודי לכל משווק, המוביל לאתר של מוכר המוצר או השירות ומאפשר לזהות את המכירות המגיעות דרכו.
המשווק מפיץ את הקישור שלו באמצעות הרשתות החברתיות (פייסבוק, וואטסאפ, פינטרסט, טוויטר, אינסטגרם וכו'), אתרי אינטרנט, פרסום בגוגל ובכל דרך אחרת שייבחר (בתנאי שהיא מאושרת במסגרת כללי תוכניות השותפים כמובן).
כלל המכירות שמבצעים גולשים שהגיעו לאתר המוכר באמצעות הקישור הייחודי מזכות את המשווק בעמלה.
חלק מאתרי המוכרים משתמשים גם ב"קוקיז", המושתלים בדף הגולש ומאפשרים לתגמל את המשווק גם עבור מכירות המתבצעות בימים שאחרי הגעתו הראשונה של הגולש לאתר באמצעות הקישור הייחודי של המשווק.
איך תוכלו להתחיל להרוויח משיווק שותפים?
אם אתם נהנים לקנות ולשוטט באתרים מכירות סיניים כמו עלי אקספרס, SHEIN, גירבסט ודומיהם, תוכלו להצטרף לתוכניות השותפים של כל האתרים האלה ושל אתרים רבים נוספים, באתר של רשת השותפים admitad שמרכזת את כל האתרים הסיניים הגדולים והפופולאריים ביותר.
אם אתם פטריוטיים ומעדיפים לשווק מוצרים של חברות ישראליות, רשתות השותפים של wesell ו-clickon מאפשרות לשווק מוצרים ושירותים של חברות ישראליות מרכזיות – כמו אל על, וואלה שופס, איסתא ועוד רבות וטובות.
איך מצטרפים?
מדובר בתהליך פשוט למדי: ממלאים טופס הצטרפות; מעדכנים באתר תוכנית השותפים את ערוצי השיווק שבהם תהיו מעוניינים להשתמש – אתר אינטרנט, רשתות חברתיות, ווטסאפ, שיווק מפה לאוזן וכו'.
ממתינים לאישור וברגע שמתקבל האישור להצטרפות – מקבלים גישה לממשק השותפים, שם ניתן למצוא קישורים, באנרים, מוצרים במבצע ואפשרות ליצור קישורים עם המזהה הייחודי שלכם למוצרים שונים באתרים של המפרסמים (קישור למוצר ספציפי נקרא באנגלית "Deep link").
עכשיו תוכלו להפיץ את הקישורים הייחודיים שלכם בכל דרך שתבחרו, וכל לקוח שיגיע לאתר של המפרסם דרך הקישור שלכם ויבצע קנייה בתוך 24 שעות עד 30 ימים (בהתאם לתקנון של תוכנית השותפים), יזכה אתכם בעמלה בגובה של כ-0.5%-50% משווי הקנייה שלו (שוב, בהתאם לתוכנית ולסוג המוצרים/שירותים).
איך ומתי מקבלים את הכסף?
תשלום העמלות מבוצע בדרך כלל אחת לחודש, לחשבון הבנק או הפייפל של המשווק, בתנאי שעוברים סכום מינימלי לתשלום (משתנה מתוכנית שותפים אחת לאחרת).
טיפים למשווק המתחיל
- בחרו תחום שמושך אתכם
משווקי שותפים עוסקים בסופו של דבר בקידום של מכירת מוצרים / שירותים מסוימים. מדובר במקרים רבים במכירה שאינה קלה, ובטח שלא אם מדובר במוצר או תחום שלא מעניין אתכם.
לכן, כדאי לבחור תחום ומוצרים שמעניינים אתכם באמת ושהייתם חושבים לרכוש בעצמכם כלקוחות. בדרך זו תוכלו להיות אותנטיים בהמלצות שלכם, להעביר הלאה את ההתלהבות שלכם מהמוצר ולהמשיך לעשות זאת לאורך זמן.
- טיפוח קהל ויצירת אמון
יצירת קהל עוקבים אדוק, טיפוח היחסים עמו ויצירת יחסי אמון ישפרו באופן משמעותי את היכולת שלכם לשווק מוצרים ולהמיר את הפעילות שלכם למכירות בפועל.
- התנסו בכמה ערוצים לפני שתבחרו במה להתמקד
אם אתם לא בטוחים מהו ערוץ השיווק המועדף עליכם, מומלץ להתנסות במספר ערוצים שונים, כדי להבין מה עובד לכם הכי טוב. ברגע שהבנתם מה עובד – מומלץ להתמקד בערוץ אחד (או שניים) ולפתח אותו בתור ערוץ השיווק העיקרי.
- בחרו מוצרים ושירותים בזהירות
לא משנה עד כמה אתם מעולים בשיווק, המלצה על מוצר לא ראוי עלולה להפיל את העסק שלכם מהר מאוד. הקפידו לבחור מוצרים, שירותים וספקים שלא יגרמו עוגמת נפש ללקוחות, ובמקרה שאתם לא בטוחים באיכות המוצר או השירות – ציינו זאת בפירוש.
חנות באמזון ובאיביי – איך עושים את זה? וסיכויים וסיכונים
השלבים בהקמת עסק אינטרנטי מצליח
מעודכן ל-04/2019
אם אתם שוכרים לא מעט באפליקציות קוריקנטים חשמליים, חשוס לדעת – בקנייה תוכלו להחזיר את ההשקעה בתוך 20 -100 יום – אז ייתכן שכדאי לכם לקנות קורקינט במקום לשכור!
אם אתם נוסעים מזדמנים עדיף לשכור!
הקורקינטים החשמליים השתלטו על תל אביב ועל ערים נוספות במרכז. בכל מקום אפשר לראות את הקורקינטים של אחת מארבע החברות, ליים, בירד, ליאו ווינד. כולן מציעות בערך את אותם מחירים, 5 שקלים לשחרור הנעילה וחצי שקל לדקת לנסיעה. כך שבנסיעה בת חצי שעה תשלמו 20 שקל ועל נסיעה של שעה 35 שקל. אם נוסעים הרבה, זה מגיע לעלויות גבוהות שעדיין כלכליות לעומת מוניות, ובכל זאת מדובר כבר על הוצאה משמעותית. אז אולי עדיף לקנות?
ובכן, קורקינט חשמלי לרכישה עולה בין 1500 שקל ל-4000 שקל, תלוי בדגם, בזמן ההטענה ובכוח שלו.
קורקינט שיאומי בהספק סוללה של 30 ק"מ עולה 1500 שקל. עלות התחזוקה שלו היא בעיקר עלות ההטענה שלא עולה יותר מהטענה של מחשב נייד. כמו כן אם לא משתמשים בסוללה באופן מוגזם, היא יכולה לשרוד שלוש שנים ויותר וגם מחיר הסוללה מסתכם בכ-100 שקל בלבד. כך למעשה אם אתם שוכרים בבוקר ובערב קורקינט עבור נסיעה של שעה לכל צד, תשלמו 70 שקל ביום, כך שעבור קורקינט של שיאומי תחזירו את ההשעה בתוך 21-22 ימים (ועוד יום-יומיים על עלות הסוללה). עלות הטעינה היא כאמור אפסית, אגורה לק"מ נסיעה.
אבל מה קורה אם יש תקלות? צמיג של שיואמי עולה כ-200 שקל, כך שגם כאן בתוך כמה ימים אתם מחזירים את ההשקעה. שאר החלפים עולים הרבה פחות, למעט מטען מקורי המגיע ל-1400 שקל, כלומר עוד 20 יום על החזרה על ההשקעה.
שיואמי זו רק דוגמה – אנחנו לא ממליצים כאן על דגם כזה או אחר, אבל מהמידע שמצאנו עולה שמדובר בחברה טובה (ומוכרת) ודגם במחיר יחסית נמוך – זה עדיין לא אומר שאין אלטרנטיבות נוספות טובות.
אם מעוניינים בקורקינט יקר יותר? כאמור, כיום המחירים ירדו ובטווח הגבוה נמצא לרוב קורקינטים ב-4000 שקל, אם כי יש גם יותר. אבל גם כאן ההחזר על השקעה יהיה בתוך חודשיים לעומת שכירת רכב. כמובן שאם הנסיעות תכופות יותר מחיר השכירות יהיה גבוה בהרבה ואם מדובר רק בנסיעות מזדמנות ולא בצורך קבוע, קניית קורקינט לא משתלמת. עבור נסיעה של חצי שעה לכל צד תחזירו את ההשקעה בתוך 40 יום לשיאומי ו-100 יום עבור קורינט ב-4,000 שקל
אומנם לקניית קורקינט יש יתרון כלכלי ברור אך גם יש חסרונות, ולהשכרה גם יש יתרונות במקרים מסוימים.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
קניית קורקינט יתרונות וחסרונות
יתרונות: החזר מהיר על ההשקעה, לא צריך להתקין אפליקציה, לא תלוי בזמינות של הקורקינטים ובשעות שבהן פנויים, זמינים כל הזמן, בתחזוקה טובה יותר אם הבעלים מתחזק נכון
חסרונות: דאגות לגבי גניבות וחבלות, אחריות התחזוקה המלאה על הבעלים, חסר יעילות עבור מי שצריך אותו רק לפעמים מזדמנות, צריך להיסחב איתו לכל מקום
שכירת קורקינט יתרונות וחסרונות
חסרונות: יקר לטווח ארוך, לא מעט דיווחים על תקלות, לא תמיד פנויים, יש ערים שיש בהן היצע נמוך או אין בהן היצע כלל של קורקינטים
יתרונות: לא צריך לדאוג מגניבות ומחבלות, טוב למי שצריך שימוש לא קבוע בקורקינט, בחלק מהאפליקציות ניתן לקבל החזר על הטענה, לא צריך להיסחב איתם (הרחבה על שירותי השכרת קורקינטים)
אפשרות החזר באמצעות הטענת קורקינטים
אם אתם רוצים בכל זאת להחזיר השקעה על קורקינטים להשכרה, באפליקציות בירד וליים יש אפשרות להטעין את הקורקינטים ולקבל החזר. הסכומים נעים בין 25 שקל ל-50 שקל ליחידה, כך שאפשר להחזיר את עלות הנסיעה אך הטרחה עצומה, כולל להביא את הקורקינטים בחזרה לתחנה וכמו כן אתם צריכים לאתר את הקורקינטים, מה שלא תמיד מתברר כמשימה פשוטה.
אפשרות השכרה לבעלי קורקינטים חשמליים
בעלי קורקינטים חשמליים לא צריכים להתעצב כי אין להם אפשרות לקבל החזר טעינה. הם יכולים בקלות היום להשכיר את הקורקינט שלהם ולהפוך למעין מיני חברת השכרה בעצמם. בקרוב צפוי להיכנס מיזם טייק א רייד, ההופך את בעלי האופניים והקורקינטים החשמליים הפרטיים למתחרים בחברות האפליקציות. מדובר באפליקציה שתאפשר לבעלים להחליט באיזה מחיר יושכר הקורקינט, למי, מתי יוחזר והיכן. בעצם אייר בי אן בי של קורקינטים אלא שעלות ההצטרפות למיזם לפחות בינתיים עומדת על 300 שקל.
מיזם אחר הוא rentitb המאפשר להשכיר ולשכור כל דבר, ובתוך כך גם קורקינטים. המשכיר יכול לקבוע את המחיר וכן לקבוע את גובה הקנס אם המכשיר לא יוחזר. האפליקציה חינמית אך היא גובה עמלת שירות
קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים
באובר משיקים קורקינטים ללא נהג
נתחיל בכך שתעודות הסל וקרנות הסל הן למעשה שני סוגים של מכשירים פיננסיים שנועדו למעקב פסיבי אחר מדדי מניות, אג"ח וסחורות. אך בעוד שתעודת סל מחויבת לתת למשקיעים תשואה זהה לתשואת המדד שאחריו היא עוקבת, קרן סל מחויבת רק לעשות את מיטב מאמציה במעקב אחר המדד. כך קרן הסל היא מוצר שאמור להניב תשואה דומה, אך לא זהה לתשואת המדד אחריו היא עוקבת.
עוד הבדל הוא שתעודות הסל היו כפופות לחוק ניירות ערך, ואילו קרנות הסל כפופות לחוק השקעות משותפות בנאמנות בדומה לקרנות נאמנות. קרן סל נסחרת בבורסה כמו כל נייר ערך הנסחר בבורסה, וניתן לרכוש או למכור את הקרן במהלך המסחר בבורסה. יחד עם זאת, קיימת בידי המשקיע האפשרות ליצור או לפדות יחידות בקרן הסל באופן דומה לקרנות נאמנות פתוחות.
323 קרנות סל על מדדי מניות בינ"ל, בשווי של כ-42 מיליארד שקל.
78 קרנות סל על מדדי מניות בת"א, בשווי של כ-21 מיליארד שקל.
95 קרנות סל על מדדי אג"ח חברות בת"א בשווי של כ-21 מיליארד שקל.
66 קרנות סל על מדדי אג"ח ממשלתיות בת"א בשווי של כ-5 מיליארד שקל.
34 קרנות סל על מדדי אג"ח בינ"ל וסחורות בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל.
בכך רשות המסים מצטרפת למגמה העולמית להטלת מס מחזור על חברות האינטרנט הבינלאומיות. בעולם נבחן שינוי החקיקה כבר כמה זמן, וברשות המסים החליטו כי לאחר שייכנס שר אוצר חדש, הנושא יעלה לדיון. התכנון הוא לגבות בין 3%-5% מס על המחזור של החברות האלה.
אם החוק היה עובר, חברות האינטרנט הללו – רובן אמריקאיות – היו מתחילות לראשונה לשלם מס באירופה, בהתאם להיקף צריכת השירותים שלהן, גם אם אין להן משרדים פיזיים במדינה. אבל החקיקה לא עברה, כי לא כל מדינות האיחוד הסכימו לה.
בינתיים, חלק מהמדינות החליט לחחק חקיקה פרטית בשטחן. צרפת גיבשה לאחרונה חקיקה במסגרתה יוטל מס בשיעור 2%-5% ממחזור המכירות של החברות הרב-לאומיות. עוד עלה הרעיון להפוך את המס המדובר למס עקיף, כך שגם יכולת תכנון המס, הניכוי וכדומה יצומצמו. גם רשות המסים בישראל שוקלת את החוק הצרפתי.
בישראל החברות הללו נמצאות בדיוני שומה מול רשות המסים, הדורשת מהן מס על פעילותן בארץ, על סמך הפרשנות החדשה שפרסמה כבר באפריל 2017. אז הוחלט כי בהתקיים תנאים מסוימים, חברות האינטרנט הזרות המקיימות פעילות עסקית מהותית בישראל ומעניקות שירותים ללקוחות בארץ – ובהם שירותי פרסום, הורדת קבצים, קידום לקוחות באתרי אינטרנט ועוד – חייבות בתשלום מס בישראל.
כך למעשה הוטל חיוב מס חדש, בשיעור של 25%, על הכנסות החברות הזרות שעונות לתנאים שנקבעו בו. לחברות הגדולות, בהן גוגל, נפתחו שומות מס המחייבות אותן במס, והחברות מנסות להפחית או להעלים את דרישות המס מהן.
הדיונים הללו נמשכים, וכעת מבקשים ברשות המסים "לפשט" את אופן גביית המס מהחברות הללו ולמנוע תכנוני מס והתחמקות מתשלום על-ידי חברות האינטרנט הרב-לאומיות.
אם החקיקה תעבור, המס צפוי להסתכם במאות מיליוני שקלים, ואולי גם למיליארד שקל ולצמצם את הגירעון הצפוי במדינה.
הרבה נהגים ממשיכים לנהוג ברכבים הישנים על אף מסוכנותם הגבוהה יותר, עם זאת יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את הסיכויים לתאונה קטלנית
ב־2017 לבדה היו מעורבות בתאונות קטנליות מכוניות פרטיות משנת 2005 או קודם לכן ב־12% יותר מחלקן במצבת כלי הרכב. כך עולה מדוח של הלמ"ס ועמותת "אור ירוק".
עם זאת, ישראלים רבים נוסעים במכוניות ישנות שכבר לא מקובלות במערב, אם בגלל המיסוי על רכבים חדשים ואם בגלל השעות שבהן התחבורה הציבורית מושבתת. חד משמעית, ככל שמכונית מבוגרת יותר, יחסרו לה יותר מערכות בטיחות מודרניות, ולכן יש בה פחות הגנה לנוסעיה.
למרות שכלי הרכב הישנים תופסים כ־14% ממצבת כלי הרכב הכוללת, הם מעורבים בכ־15.5% מהתאונות הקטלניות.
לפי הלמ"ס, מכונית בת 4 ומטה נוסעת 20 אלף ק"מ בשנה בממוצע, ואילו מכונית בת 5־9 15 אלף ק"מ, ומכונית ותיקה יותר נוסעת רק 12. אלף ק"מ. עם זאת, אף שהן נוסעוות פחות ולכן חשופות פחות לתאונות, חומרת התאונה גוברת עם הגיל.
מהנתונים עולה כי כלי רכב ישנים מעורבים ב־18% מתאונות הדרכים הקשות, 31% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב, וב־15% מתאונות הדרכים הקלות, 9% יותר מחלקם היחסי. חלקם בתאונות הקטלניות גבוה יותר בכבישים בין־עירוניים, שבהם מתרחשת הפגיעה במהירות גבוהה יותר. שם שיעור התאונות הקטלניות שלהם גבוה ב־16% מחלקם בכביש.
בעבר ניסתה המדינה להוריד כלי רכב ישנים מהכביש באמצעות תוכנית גריטה, ובתמורה קיבל בעל הרכב 3,000 שקל על רכבו הישן. בשל חוסר תקציב התוכנית הופסקה למרות הביקוש, וכיום מפעיל המשרד להגנת הסביבה תוכנית גריטה מצומצמת, למסחריות ומשאיות בלבד. כמו כן הוצע לממן למכוניות ישנות מערכות בטיחות, אך הצעה זו לא יצאה אל הפועל.
איך לשמור על בטיחות גם ברכב ישן
אומנים מכוניות ישנות בטוחות פחות, אך יש הבדל בין יצרנים ודגמים שונים.לכן יש לבדוק מה הייתה המכונית הבטוחה ביותר לאותה שנה וליהנות גם ממחיר נמוך וגם מבטיחות יחסית. אלו דברים שחייבים להיות ברכב בטוח
כריות אוויר: אם יש יותר כריות, המכונית מגינה טוב יותר על הנוסעים. כך למכונית עם 2 כריות תהיה הגנה על רק החזה והראש של הנהג והנוסע מלפנים. מכונית עם 7 כריות תוסיף כרית להגנת ברכי הנהג, המותניים והאגן וכן יגנו על הנוסעים מאחור.
התרעת התנגשות: מפחיתה תאונות חזית־אחור ב־25%, אם אין לכם ברכב שלכם, ניתן להוסיף אותה. המדינה מעניקה 1,500 שקל הנחה בטסטים למי שטרם התקינו אותה, ויש גם הנחה בביטוח החובה.
בלימת חירום אוטונומית: למרות שהחלה להופיע בעשור הקודם עדיין לא סטנדרטית בכל רכב. מפחיתה ב־50% את הסיכון לתאונת חזית־אחור ועדיפה על פני מערכת שרק מתריעה מפני סכנה מלפנים.
בקרת יציבות (ESP או ESC): מפחיתה ב־50% את הסכנה לאובדן אחיזה והתהפכות. הפכה לסטנדרט במכוניות פרטיות בישראל מדגמי 2010.
בכל המקרים הללו גם אם כל האביזרים הללו ישנים, במכונית ותיקה האיכות שלהם לא כמו פעם, לכן יש לבדוק שמערכות הבטיחות תקינות וכן שחגורת הבטיחות במצב טוב וכן הנועלים. במקרה שהמערכות אינן תקינות יש להחליפן.
נוסף לאביזרים יש עוד דברים שכדאי לבדוק או לעשות לפני שממשיכים לעלות על הכביש ברכב הישן:
ציון בטיחות: כדאי לבדוק איזה ציון ניתן לאוטו במבחן הריסוק האירופי, שבחן את רוב הדגמים שנמכרים בארץ (euroncap.com).
ובכלל כדאי ללמוד ולהתעדכן כדי להיות נהג זהיר יותר.
לאחר גל תאונות קטלניות החליטו להתעורר במשרד התחבורה – תגובש תוכנית לשדרוג כביש 90
ביטוח תאונות אישיות – מה זה? והאם צריך לעשות?
מהן חברות הביטוח עם השירות הטוב ביותר
המדריך למשלם ברשת – איך תשלמו על קניות באינטרנט בצורה בטוחה ואפילו תחסכו כסף?
לפניכם מדריך ובו מידע והמלצות שיסייעו לכם לבצע קניות בטוחות וגם לחסוך כסף באמצעות השימוש בפייפל.
אז על מה כולם מדברים? (או מה זה בכלל פייפל):
פייפל (PayPal) הוא שירות התשלומים און-ליין הפופולארי ביותר בעולם, המאפשר ללקוחות ולעסקים לבצע עסקאות קנייה ומכירה בצורה מאובטחת.
למעלה מ-270 מיליון משתמשים במעל 200 מדינות משתמשים בפייפל ביותר ממיליון אתרי אינטרנט, ומבצעים כ-10 מיליארד עסקאות בשנה, בהיקף של חצי טריליון דולר.
היתרון הגדול ביותר של פייפל הוא האפשרות לבצע תשלומים בצורה בטוחה וללא צורך במסירת פרטי האשראי או מידע פיננסי אחר.
כמו כן, פייפל מספקת שירות לעסקים, המאפשר להם לקבל תשלומים בצורה מאובטחת וברמת אמינות גבוהה, ממגוון רחב של לקוחות מכל רחבי העולם.
איך משתמשים בשירות?
קודם כל נרשמים:
ההרשמה לפייפל פשוטה יחסית. נכנסים לאתר paypal.com, בוחרים בסוג החשבון הרצוי לכם (אישי או עסקי) ומגיעים לטופס הרשמה קצר. מזינים את הפרטים האישיים, קוראים ומאשרים את תנאי השימוש באתר ומגיעים למסך שבו יש להזין פרטים של אמצעי תשלום – כרטיס אשראי או חשבון בנק.
קישור חשבון הפייפל לכרטיס האשראי מאפשר לבצע תשלומים (ובחלק מהכרטיסים גם לקבל תשלומים), ואילו קישור חשבון הפייפל לחשבון הבנק מאפשר לבצע העברות כספיות מחשבון הפייפל לחשבון הבנק שלכם בישראל. נכון להיום ניתן לקשר את חשבון הפייפל לכרטיסי האשראי ויזה, מסטרקארד, אמריקן אקספרס ו-Discover.
מרגע שמקשרים את חשבון הפייפל לכרטיס אשראי, כל תשלום שמבצעים באמצעות פייפל יירד מכרטיס האשראי (אלא אם יש לכם יתרה כלשהי בחשבון הפייפל, ואז התשלום יתבצע כברירת מחדל קודם כל באמצעות היתרה בפייפל).
מתחילים להשתמש בפייפל
לאחר שנרשמתם תוכלו להשתמש בפייפל כאמצעי התשלום המועדף עליכם בלמעלה ממיליון אתרי אינטרנט.
התשלום בפייפל פשוט ביותר: בסיום הקנייה או בחירת השירותים באתר כלשהו, כשמגיעים לעגלת הקניות על מנת להשלים את ההזמנה, ניתן לבחור בחלק מהאתרים בתשלום באמצעות פייפל. לאחר הבחירה הזו, תועברו לאתר פייפל על מנת לאשר את הרכישה, באמצעות הזנת סיסמת הפייפל שלכם. לאחר שאישרתם תוחזרו למסך סיכום הרכישה באתר שממנו רכשתם את המוצר או השירות.
האם השימוש בפייפל עולה כסף?
התשלום עבור מוצרים ושירותים בשקלים באמצעות פייפל הוא ללא כל עלות.
עם זאת, כאשר מבצעים קנייה במטבע זר (דולר, אירו, פאונד וכדומה), וחשבון הפייפל מוגדר בשקלים, פייפל תגבה מכם עמלת המרת מטבע – ובנוסף תקבלו יחס המרה שאינו מיטבי.
על כן, לרוב מומלץ לקשר את חשבון הפייפל לכרטיס אשראי בין לאומי ולבצע את ההמרה למט"ח באמצעות כרטיס האשראי.
למה כדאי לשלם בפייפל?
רכישה בטוחה יותר
פייפל מאפשרת לבצע רכישה בלי לחשוף את מספר כרטיס האשראי בפני מספר רב של בתי עסק וחברות, בכך מצמצמת את הסיכון שפרטי כרטיס האשראי שלכם ייגנבו או יחשפו.
בנוסף, תוכנית 'הגנת הקונה' שמפעילה פייפל מאפשרת לקבל החזר כספי מלא, בתוספת דמי המשלוח, במקרה שהמוצרים או השירותים שקניתם לא הגיעו או שהתבררו כשונים באופן משמעותי מהתיאור שלהם.
אין עמלות כשקונים בשקלים
השימוש בפייפל והרכישות המבוצעות בשקלים באמצעות פייפל הם ללא עלות כלשהי.
אתרים רבים תומכים בשירות
ניתן לשלם באמצעות פייפל ביותר ממיליון אתרים ברחבי העולם(איביי, אסוס ועוד), בהם חלק ניכר מהאתרים המובילים בעולם.
תשלום פשוט ונוח
אין צורך לזכור את מספר כרטיס האשראי – השימוש בפייפל מצריך כתובת דואר אלקטרוני וסיסמה בלבד.
אז מה החסרונות?
לא ניתן לשלם בפייפל בכל אתר – לא כל האתרים מאפשרים תשלום באמצעות פייפל, ובהם גם אתרים מובילים – כמו אמזון, עלי אקספרס ועוד – שלא תומכים בשירות זה.
המרת מטבע בשער חליפין לא מיטבי
כשמשלמים באמצעות פייפל במטבע שאינו שקל, שער החליפין שלפיו תבצע פייפל את המרת השקלים למטבע הזר לא יהיה הטוב ביותר בדרך כלל. ברוב המקרים ניתן לקבל המרה בשער טוב יותר מחברות כרטיסי האשראי או בשירותים מתחרים.
אז איך תוכלו לשלם בפייפל ולחסוך?
היעזרו ב'הגנת הקונה' בעת הצורך
קניתם באמצעות פייפל ולא קיבלתם מה שהייתם אמורים לקבל? תוכנית 'הגנת הקונה' של פייפל תחזיר לכם את הכסף.
אל תמירו כסף באמצעות פייפל
כאמור, ברוב המקרים שער החליפין של פייפל פחות טוב משער החליפין של חברת כרטיסי האשראי שלכם. על מנת לחסוך עלויות המרת מט"ח מיותרות, ישנה אפשרות לשנות את הגדרות החשבון בפייפל, כך שמי שיבצע את ההמרה במט"ח תהיה חברת האשראי שלכם ולא פייפל.
שימו לב: מומלץ לבדוק היטב מה עמלת ההמרה בכרטיס האשראי שלכם לפני שאתם משנים את ההגדרה הזאת.
חושבים לפתוח חשבון בפיוניר או בפייפל? ערכנו עבורכם השוואה
איך מחזירים מוצרים בקנייה באינטרנט
מעודכן ל-04/2019באילו שעות לקבוע ראיון? מה להגיד למעסיק הפוטנציאלי? איך לשמור על חשאיות? עצות למחפש העבודה העובד
העבודה הישנה מתחילה להימאס, לא קיבלתם את העלאה או הקידום שאתם כל כך רוצים ואתם מתחילים לקרוץ לעבר משרה אחרת במקום אחר. זה לא פשוט בכלל. אין לכם את היתרון של חסר העבודה הפנוי כולו לחיפוש המשרות ולראיונות. כמו כן אם מחפשים עבודה במחשב של העבודה, המעסיק יכול לראות את זה, מה שמשאיר טווח מצומצם של אפשרויות חיפוש. אז איך עושים את זה חכם יותר?
הצעד הראשון הוא למקד את שעות החיפוש ולא להיות במרדף אחר משרות כל הזמן. לכן קבעו ימים ושעות קבועות לחיפוש, בחלק אפשר לשלוח קורות חיים, בחלק לעדכן ובחלק להגיע למפגשים.
עוד עצה חשובה היא פשוט לא לדבר על זה. גם אם אין כוונה, רכילויות משרד הן נפוצות ולא תרצו להגיע במהרה לשיחת מסדרון שתגיע לבוס. עוד טעות שמחפשי עבודה עושים היא לעבוד קצת פחות טוב בשל הלחץ שבו הם שרויים. זה משקף לבוס שאתם לא מרוצים וייתכן שישקול אם להמשיך להעסיקכם לפני שמצאתם עבודה חדשה. לעומת זאת, אם תיראו עובדים יעילים ומאושרים, ייתכן שהבוס יציע לכם תנאי העסקה טובים יותר מהתנאים המועסקים לכם כרגע כדי לשמר אתכם. לכן גם אין מה להיראות לחוצים או מפוחדים מדי. ייתכן שזו בדיק ההזדמנות שלה חיכתם עבור שיפור תנאיכם. גם ממקום העבודה המבוקש דיף לבקש לא לדבר על זה ולהסביר את מצבכם וכן לא להשמיץ את מקום העבודה הנוכחי..
לגבי שיחות טלפון לא צפויות ממעסיקים פוטנציאליים בקשו לקבוע לזמן נוח יותר, השתדלו גם לא לחשוף פרטים בשיחה עצמה אם היא מתרחשת בשעות העבודה.
שימו לב גם לחברות שאליהן אתם שולחים קורות חיים. אם מדובר בחברה חסויה או שיש לה קשר לחברה שלכם ואתם לא רוצים שהדבר יתגלה, כדאי להימנע מלשלוח אליהן קורות חיים אלא אם כן אתם בטוחים שאין למשרה קשר למשרה הנוכחית שלכם.
מבחינת ציוד השתמשו במכשירים האישיים שלכם ולא של החברה. היום עם סמארטפון פרטי זה קל מאי פעם. בעיה נוספת שבה נתקלים מועמדים עובדים היא קושי למצוא ממליץ, כי הם לא יכולים לבקש המלצה מהמעסיק הנוכחי. אבל רשימת המלצות איכותית ממעסיקים קודמים תעשה את העבודה.
קושי מרכזי במיוחד לעובדים במשרה מלאה הוא קביעת הראיונות, העדיפו אתם לקבוע את הזמן לראיון. לרוב אם סוננתם לטובה בהליך של קורות החיים, הם יתאימו את עצמם אליכם. כמו כן רוב המעסיקים מודעים למצבכם. עדיף לקבוע את השעות או מוקדם בוקר או לקראת סוף העבודה, כדי שלא תצטרכו למצוא תירוץ כדי לצאת באמצע יום עבודה ולחזור. טענות כמו אני צריך לצאת טיפה מוקדם היום או לבוא יותר מאוחר מקובלות יותר ויוצרות פחות שאלות. אבל הכי פשוט, להקריב את ימי החופשה לטובת ימי ראיונות, עדיף מרוכזים, הרי ייתכן שבכלל לא תצטרכו אותם.
איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך
הכי מבוקשים בשוק העבודה 2019: יצירתיות וכושר שכנוע
מעודכן ל-06/2021
המלצות אנליסטים כשמן כן הן, המלצות של אנליסטים מגופים פיננסיים שונים הסוקרות את ביצועיהן של חברות. מדובר בניתוח הדוחות הכספיים של החברות, התייחסות לעתיד, התייחסות לסביבה העסקית של החברה, ליתרונות ולחסרונות של החברה עצמה. התייחסות ליציבות הפיננסית שלה, לנזילות, לרווחיות ולפרמטרים נוספים שדרכם האנליסט מקבל תמונה על מצבה של החברה וכדאיות ההשקעה בה. האנליסט לצד הניתוח הכמותי – ניתוח המספרים בדוחות הכספיים (מגמות עסקיות, רווחיות, נזילות, מינוף ועוד), בודק גם את הפרמטרים האיכותיים של החברה – ההנהלה, המוצרים, לקוחות, ספקים, מתחרות ועוד, ומייצר בסופו של דבר ניתוח של חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים (SWOT ) לצד ניתוח כמותי.
באנליזה יש מספר חלקים, כאשר החלק המרכזי הוא ההמלצה – האם כדאי לרכוש את המניה, האם כדאי למכור אותה, או להחזיק אותה?. כמו כן מסופק באנליזה מחיר היעד של המניה. כלומר, הערכה לכמה תגיע המניה בטווח של 12-18 חודשים.
דוגמה – המלצת תשואת יתר (סוג של המלצת קנייה – תשואה צפויה מעל תשואת השוק) במחיר יעד של 6 דולר, בעוד שהמניה במחיר של 4 דולר – משמע מחיר היעד מבטא פרמיה של 50% על מחיר השוק (ולכן זו קנייה).
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
שני סוגי אנליסטים
קיימים בשוק שני סוגים של אנליסטים – אנליסטים מסוג – BUY SIDE ואנליסטים מסוג SELL SIDE. אנליסטים מסוג buy side אלו אנליסטים מצד הקונה. אנליסטים אלו יושבים בגופי ההשקעה – קרנות נאמנות, קופות גמל, במקומות שיש משקל לאנליזה שלהם. האנליסטים האלו מנתחים את החברה לצורכי השקעה מיידית, לא לצורכי פרסום או שיווק. המטרה של אנליסט כזה הינה לדעת אם לקנות או למכור את המנייה כדי ליייצר ערך מוסף – תשואה עודפת.
האנליזה של אנליסט buy side משמשת את "הבית" בלבד, לדוגמה – אותה קרן נאמנות או קופת גמל. זו עבודה פנימית ולא עבודה שיוצאת החוצה, היא אמורה להיות הרבה יותר מקצועית, הרבה יותר מקיפה מאנליזות אחרות. היא זאת שמניעה את הבית לעשות את הפעולה – קנייה, מכירה).
הסוג השני של האנליסטים הוא אנליסטים מסוג sell side. אנליסטים אלו נמצאים בחברות הברוקראז' (החברות שמבצעות את הפעולות בבורסה בתמורה לעמלות). המטרה שלהם היא לא ליצור אנליזה לטובת "הבית", ולצורך השקעה, אלא ליצור עניין, ותדמית לגוף הברוקראז' כדי להגיע ליותר לקוחות כדי להגדיל את הפעילות. כלומר מדובר בעניין פרסומי/ שיווקי. זה עוד לא אומר שבהמלצות Sellside אין ערך – יש חשיובת למידע, לניתוח ואחרי הכל האנליסט שכותב את ההמלצה רוצה לייצר משהו אמיתי. עם זאת, בהמלצות הפנימיות- buy side יש ערך משמעותי יותר.
הבעיה היא "פוליטית" – בעבודות האלו אין לרוב המלצות שליליות ולרוב לא תמצאו בהם דברים שליליים על החברה (האנליסטים ובית ההשקעות רוצים את המשך הקשר עם הפירמה). עם זאת, האנליסט לפעמים רומז או כותב במישרין בין השורות על דברים שליליים בחברה או במניה; כמו כן, הוא יכול לספק המלצות מכירה "מוסוות" שאלו הן המלצות לרוב של החזק, נייטרלי, תשואת יתר, עם מחיר יעד קרוב מאוד ולפעמים אף נמוך מהמחיר בשוק.
לריכוז של המלצות אנליסטים
מה יש באנליזה?
באנליזה מפורטים מעבר להמלצה עצמה, מחיר היעד (לאיזה מחיר תגיע להערכת האנליסט המניה בטווח של שנה עד שנה וחצי); טווח המחירים של המניה בשנה האחרונה, גרף של השנה האחרונה; מחיר נוכחי; שווי שוק; פרמיה או דיסקאונט על מחיר השוק; נתוני מסחר ועוד.
כמו כן יש גילוי מלא על האנליסט והגוף עצמו – האנליסט ובית השקעות כפופים לתקנות רשות ניירות ערך והם נדרשים לדווח על ניגודי אינטרסים שבהם הם עלולים להימצא. האנליסטים מחויבים גם לדווח על קשרים עסקיים שיש לבית ההשקעות שבו הם עובדים עם החברה הנסקרת.
טכניקות מרכזיות להערכות שווי
קיימות שלוש שיטות מרכזיות להערכת שווי חברות:
שיטת היוון תזרימי המזומנים – מהוונים את התזרימים העתידיים שהחברה תפיק בשנים הבאות למחירים נוכחיים, סוכמים אותם, מוסיפים או מחסירים נכסים פיננסים לא תפעוליים נטו.
שיטה שנייה ופופולארית (בעיקר בזכות פשטותה) – שיטת מכפיל הרווח.
מכפיל הרווח מבטא את שווי השוק של החברה מחולק ברווחיה (לרוב – רווח נקי בשורה התחתונה). מכפיל רווח היסטורי הוא שווי השוק מחולק ברווח ב-12 החודשים האחרונים; מכפיל רווח עתידי הוא שווי השוק מחולק ברווח הצפוי בשנה הקרובה.
(שווי השוק של חברה הוא מחיר המניה שלה כפול מספר המניות)
הרווח הנלקח בחישוב הוא הרווח הנקי, אך אם יש הוצאות/הכנסות חד פעמיות מנטרלים אותן כדי להגיע לרווח מייצג.
מכפיל הרווח בהשקעה מסוימת מבטא תוך כמה שנים המשקיעים יחזירו את ההשקעה.
גישת מכפיל הרווח והיוון תזרימי המזומנים מתאימות לחברות תפעוליות – חברות שמוכרות מוצרים ומספקות שירותים, חברות שהפוקוס שלהם הוא בדוח רווח והפסד ובתזרים המזומנים; חברות שהעיקר אצלן הוא היכולת לייצר רווחים ותזרימים בעתיד. השווי של החברות האלו נגזר מהרווחים והתזרימים בעתיד.
דוגמה להמחשת גישת מכפיל הרווח / איך האנליסט קובע את שוויה של החברה?
בשלב ראשון הוא מעריך את הרווחים הצפויים – נניח שהרווח הצפוי ל-2012 – 10 מיליון שקל; בשלב הבא הוא מעריך את מכפיל הרווח הראוי לשנה הבאה (בהינתן היסטוריה של הענף; ההיסטוריה של החברה, סיכונים וסיכויים של החברה) – נניח מכפיל ראוי של 9.
ואז השווי הנגזר שמוגדר – מכפיל רווח כפול הרווח שווה ל-90 מיליון שקל.
מכאן האנליסט גוזר מחיר יעד (מחיר יעד הוא השווי מחולק במספר המניות) – נניח שלחברה 1 מיליון מניות ומכאן שמחיר היעד הוא 90 שקלים (מחיר מניה כפול מספר מניות שווה שווי)
נניח שהמניה נסחרת בשוק ב-60 שקלים, שווי של 60 מיליון שקל ובהתאם למחיר היעד והמחיר בשוק האנליסט קובע את המלצתו – לצורך הדוגמה נניח שקנייה.
יש לשים לב – מכפיל 9 הוא המכפיל רווח החזוי הראוי להערכת האנליסט; אבל זה לא מכפיל הרווח לפיו נסחרת החברה – שוויה כאמור 60 מיליון שקל, אזי בהינתן הרווחים החזויים (10 מיליון שקל) היא נסחרת במכפיל רווח של 6.
בשיטת היוון תזרימי המזומנים מהוונים את התזרימים העתידיים שהחברה תפיק בשנים הבאות לערכים נוכחיים, ואז אחרי התאמות מסוימות מגיעים לשווי החברה.
חברות שהמוקד שלהן הוא במאזן – חברות אחזקה וחברות נדל"ן (רובן, אך לא כולן) יתומחרו לפי גישת הערך הנכסי הנקי (NAV )
גישת הערך הנכסי היא שיטה שמסתמכת על המאזן. על פי שיטה זו עוברים על כל הנכסים וההתחייבויות שבמאזן הפירמה ובודקים את שווים הכלכלי. אם לצורך הדוגמה סעיפי המאזן מבטאים את הערך הכלכלי של הנכסים וההתחייבויות אזי ההון החשבונאי מבטא את הערך הנכסי נטו של החברה. אם, לצורך הדוגמה, לחברה יש רכוש קבוע שערכו בספרים – 10 מיליון שקל, אבל ערכו הכלכלי הוא 16 מיליון שקל, אזי הערך הנכסי של החברה גדול מהונה העצמי ב-6 מיליון שקל (ההפרש בין 16 ל-10 מיליון שקל).
שיטת הערך הנכסי מתאימה לחברות נדל"ן (המוקד שלהם הוא המאזן) ולחברות אחזקה/ השקעות. שוויה של חברת האחזקות שווה לערך נכסיה פחות ההתחייבויות נטו שלה (התחייבויות נטו: התחייבויות פחות מזומנים; מזומנים נטו – מזומנים פחות התחייבויות). בגישת הערך הנכסי יש גם לקחת בחשבון את הוצאות המטה ולהוון אותם להיום (מקטין את שווי החברה) וגם את המס העתידי (תשלום מס עתידי יוריד כמובן את ערך החברה). מנגד, יש להוסיף את ערך האופציה באם מדובר בחברה ממונפת, כי אז ההשקעה בה היא בעצם אופציה על הנכסים שלה, ואופציה נסחרת בפרמיה.
האם ניתן לסמוך על המלצות אנליסטים?
במחקר מהעבר של בנק ישראל נטען שהמלצות אנליסטים לרוב אופטימיות מאוד וכמעט תמיד יהיו בהמלצת קנייה וכמעט אף פעם לא מכירה. עוד נבע מהמחקר שהמלצת קנייה תגרום לעלייה בתשואה והמלצה למכור תלווה בירידה (אך כפי שאראה בהמשך – המחקרים חלוקים בסוגייה זו). עוד נטען אז במחקר כי בלפחות 15% מהמקרים יש קשר בין האנליסט למניה שהוא בוחן ולכן הוא נמצא במצב ניגוד עניינים. אם האנליסטים קשורים למניה ואף מחזיקים בה, הם פעמים רבות ממליצים עליה בעיתוי לא אופטימלי, ובשל כך נפגעים המשקיעים.
מאז האנליסטים קיבלו אומץ והחלו לפרסם גם המלצות שליליות ולהיות פחות עדינים עם החברות המסוקרות. אם עד לפני מספר שנים הם חששו מלהתעמת עם החברה ולא פירסמו המלצות שליליות, הרי שבשנים האחרונות הן מפרסמים גם המלצות לא חיוביות כך שהיקף האנליזות גדל ולכן צפוי כי הקשר בין ההמלצה לבין הביצועים בפועל עלה. ועדיין – במרחקים ובדיקות של השנים האחרונות נמצא שאין קשר ברור ומובהק בין ההמלצות לבין הביצועים.
שאלה חשובה נוספת היא האם יש להמלצות האנליסטים השפעה מיידית על מחיר המניה? הדעות חלוקות – בבנק ישראל כאמור מצאו שקיים מתאם. אך, מחקר מאוניברסיטת פיטסבורג מצא, בניוגד למחקרים קודמים, שאין להמלצות אנליסטים השפעה על השערים בטווח הקצר. המחקר בדק את תנודות המניות ב-20 הדקות שקדמו לפרסום ההמלצות וב-20 הדקות שאחריה, כדי לנטרל השפעות של הודעות ומגמות שוק.נמצא שלא קיים בהכרח מתאם בין האנליזה לבין ביצועי המניה.
דיוויד איינהורן – משקיע השורט שחשף כמה מההונאות הגדולות בשוק