ארמקו, חברת הנפט הממשלתית של סעודיה שעקפה את אפל ברווחיות, צפויה להשיק הנפקת אג"ח בשווי 10 מיליארד דולר. מי זו החברה הזו?
ארמקו, חברת הנפט הממשלתית של סעודיה, מתעתדת להשיק בקרוב הבא הנפקת אג"ח בשווי המוערך לכל הפחות ב-10 מיליארד דולר. המשקיעים מעוניינים כמובן בחברה הרווחית בעולם.
אבל מי זו החברה הזו?
ארמקו הסעודית נקראה בעבר נקראה עראמקו, דהיינו – "חברת הנפט הערבית-אמריקנית" על פי המקור באנגלית; והיא חברת הנפט הממלכתית של ערב הסעודית, שמרכזה בד'הראן, מחוז א-שרקייה, העוסקת בחיפוש ובהפקה של נפט וגז טבעי, בזיקוק, בפטרוכימיה, בשיווק ובהובלה יבשתית וימית. נחשבת לחברת הנפט הגדולה בעולם מבחינת העתודות קונבנציונליות והתפוקה. בנובמבר 2013 דורגה לא בפעם הראשונה מבין 50 חברות הנפט המובילות בעולם ובבעלותה של החברה מצוי שדה הנפט הגדול בעולם – שדה גוואר, ושדה הנפט הימי הגדול בעולם – שדה ספאנייה.
את 2018 סיימה עם רווח נקי של 118 מיליארד שקל, פי שניים מאפל
עם זאת, ההשפעה של הממשלה הסעודית על ארמקו באמצעות מסים גבוהים, פוגעת במידה מסוימת ברווחיות ובדירוג האשראי שלה, והרווח לכל חבית נפט הוא דווקא נמוך לעומת חברות נפט גדולות אחרות כמו רויאל דאץ. בעוד שארמקו דיווחה על רווח של 26 דולר לחבית, ברויאל דאץ' של עומד הנתון על 38 דולר.
מי שמאוד מעוניין בהצלחת ההנפקה הם בנקים כמו ג'יי.פי מורגן, המייצגים את ארמקו, כי כך יוכלו לנהל את ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) של החברה, הרווחית ביותר בעולם.
בנקים אחרים המעורבים בניהול המכירה הם מורגן סטנלי, סיטיגרופ, גולדמן זאקס, HSBC ו-NCB קפיטל, כך לפי התשקיף שהגיע לידי סוכנות בלומברג. תחזית המחיר הראשונה תתפרסם השבוע, והתמחור יתבצע יום לאחר מכן, כך לפי המקורבים. נציגי החברה סירבו להגיב על התהליך.
ארמקו פונה לשוק האג"ח בדולרים כחלק מהמאמצים שלה לגייס הון לפני רכישת אחזקת שליטה ב-69 מיליארד דולר בענקית הפטרוכימיים הסעודית, סאביק (Sabic).
מכירת האג"ח היא דרך חלופית עבור סעודיה לגייס כסף ולהפחית את התלות של הכלכלה בנפט, זאת לאחר שההנפקה המתוכננת של ארמקו נדחתה בשנה שעברה. בסעודיה העריכו את שווי החברה ב-2 טריליון דולר, אף שלא כל המשקיעים משוכנעים כי היא אכן שווה סכום גבוה כל כך.
מחיר הנפט הגיע ל-70 דולר לחבית
ארצות הברית תעקוף את רוסיה וסעודיה בהפקת נפט
בעולם גרים רבים באזורים נעדרי כתובות או מיקוד, אלו הפתרונות הטכנולוגיים המוצעים לחברות המשלוחים
הסחר האלקטרוני גדל כל שנה בשיעור ניכר ואיתו פתרונות טכנולוגיים ייחודיים המאפשרים להגיע לכל מקום בעולם ומהר: רחפנים, כלי רכב אוטונונמיים ורובוטים הם רק חלק מהפתרונות המוצעים. קושי מרכזי הוא המייל האחרון, החלק אחרון בשרשרת הובלת המוצר. בעיה אחרת ומרכזית יותר היא של-4 מיליארד אנשים בעולם אין כתובת.
לפי חברת המיפוי העולמית ב-75% מהמדינות בעולם אין בכלל מערכת כתובות אמינה או שאין בהן כתובות כלל. כמו כן, גם במקומות בהם ישנן כתובות מגורים, לרוב הן לא מדויקות מספיק ואף מפסיקות לפעול באזורים כפריים, בפארקים ובאזורים מתפתחים.
אחד המקומות חסרי הכתובת המדויקת הוא איחוד האמירויות, שם לא משתמשים במיקוד אלא רק בשמות הרחובות. כך בעוד מדינות במזרח התיכון. לכן , עד 40% מהחבילות בכלל לא מגיעות ליעדן ומוחזרות לשולח עם הסיבה “מיקום הנמען לא נמצא”. הפתרונות מגיעים מחברות הטכנולוגיה: אפליקציית פצ'ר למשל שולחת את נתוני הג'י.פי.אס של הנמען מהסמרטפון שלו אל החנות ממנה רכש. השליח שצריך למסור את החבילה עוקב אחרי הנמען ומגיע אליו ישירות על פי הכתובת שסופקה מהמכשיר.
פתרון אחר הוא של חברת What3words, חברה אנגלית שהחליטה למפות מחדש את העולם, ובפשטות. בחברה חילקו את כל הגלובוס לריבועים של 3 מטר רבוע, כאשר לכל ריבוע העניקו שלוש מילים בלבד. החלוקה הזו מאפשרת לאתר את מיקומו המדויק של כל ריבוע ובעצם מספקת כתובת לכל נקודה ברחבי הגלובוס. החברה השיקה פרויקט גם בניגריה, שם יותר מ-80% מהחבילות לא מגיעות ליעדן בגלל העדר כתובת אפקטיבית. גם בארה”ב מחקרים הראו כי עלויות החבילות אשר לא מגיעות ליעדן מגיעות לכ- 1.6 מליארד דולר לשנה.
ומה לגבי המייל האחרון? במדינות מתפתחות רבות, בייחוד הרריות מאוד ולא מאוכלסות, משלוחים של אספקת רפואית כמעט אף פעם לא מגיעים בזמן, אם בכלל. יחד עם זאת, בסוגיות כאלו של חיים או מוות, עולם הטכנולוגיה התגייס להצלה. Zipline, חברת מעמק הסיליקון, מפעילה כבר היום משלוחי רחפניים של תרופות ומנות דם ברואנדה וגאנה. השירות שלהים מעניק אספקה קריטית, ומציל חיים, בתוך 30 דקות בלבד באזורים שבהם שיטות השילוח הרגילות עשויות לקחת חמש שעות ויותר.
כך או כך, היום שירות משלוחים בלי גוגל מאפס ושירותי לווינים הוא כמו שירות משלוחים במאה העשרים בלי טלפון.
מבין החברות שניגשו למכרז על גידול וטיפוח קנאביס בשטח גרמניה הגיעה תיקון עולם לעשר האחרונות והפסידה ל"אפריה" ו"אורורה" הקנדיות וכן לחברה הגרמנית "דמקאן"
חברות הקנאביס הרפואי הישראליות ניגשו למכרז שפרסמה ממשלת גרמניה לגידול וטיפוח קנאביס רפואי בשטחה, והפסידו. מבין החברות הישראליות שניגשו למכרז בגרמניה, הגיעה תיקון עולם לעשר האחרונות – והפסידה לחברות מקנדה וגרמניה.
לפי תנאי המכרז חברות יוכלו לגדל קנאביס רפואי בשטח גרמניה למשך ארבע שנים, לטובת אספקה של 2.6 טונות בשנה מכלל החברות
אחת הזוכות היא חברת הקנאביס הקנדית אפריה, שנסחרת בבורסת ניו יורק בארה"ב בשווי 2.5 מיליארד דולר, וזכתה בגידול חקלאי של קנאביס רפואי על חמישה מתוך 13 המגרשים שהממשלה העמידה למכרז.
זוכה אחרת היא חברת הקנאביס הקנדית אורורה קנאביס, הנסחרת גם היא בבורסת ניו יורק בשווי 9.3 מיליארד דולר, שזכתה גם כן בחמישה מגרשים. חברת הקנאביס הגרמנית הפרטית דמקאן, תקבל את שלושת המגרשים שנשארו.
מהתקשורת הגרמנית עולה כי בגרמניה נמכרו כ-3 טונות של תפרחות קנאביס רפואי ב-2018, שהם יותר מפי שניים מהכמות שנמכרה ב-2017. הצפי הוא כי הכמות תגדל אף יותר. החברות הישראליות בונות על הייצוא יותר מאשר על המכרז עצמו.
אומנם רוב יבוא הקנאביס הרפואי לגרמניה מגיע מהולנד, אך היתר מגיע מקנדה, ולכן לא פלא שדווקא חברות קנדיות זכו במכרז. עבור החולים הגרמניים שאין להם ביטוח המכסה קנאביס רפואי, מחירי השוק הנוכחי מיבוא עומדים על כ-20 יורו לגרם. אחת מטרות הגידול החקלאי היא להוריד את מחירי הקנאביס הרפואי במדינה.
חברות הקנאביס הישראליות רוצות להגדיל את האחיזה באירופה, השוק המהותי ביותר עבורן. אלו מתחרות על השוק האירופי והגרמני עם קנדה והולנד וגם עם מדינות אירופאיות נוספות כגון יוון ומקדוניה. החברות הישראליות כבר מתכוננות להגדלת יבוא הקנאביס בגרמניה. חלקן יציעו תפרחות מזני קנאביס רפואי ייחודיים, ובחברות אחרות מתכננים מיתוג לשוק הפרימיום עם מוצרים מבוססי קנאביס רפואי לענף הפארם.
על פי הסכם הגירושין בין ג'ף בזוס לאשתו, היא תקבל מניות בשווי 35 מיליארד דולר, ותהפוך לאישה השלישית בעושרה בעולם, בזוס יישאר האיש העשיר בעולם בשווי 107 מיליארד דולר
ג'ף בזוס ימשיך להחזיק ב־75% מהנתח שלו באמזון לאחר הגירושין מאשת ומקנזי, והיא תקבל מניות בשווי כ־35 מיליארד דולר במסגרת הסדר הגירושים היקר מאז ומעולם.
בעקבות ההסכם בזזוס צפוי להמשיך ולהיות האיש העשיר בעולם, משום שהשווי של אחזקתו באמזון, שתעמוד על 12% לאחר שיוסדרו הגירושים, מגיע לכ־107 מיליארד דולר לפי מחיר המניה הנוכחי. על פי מגזין "פורבס", הונו של בזוס עדיין רב מזה של מייסד מיקרוסופט ביל גייטס, ששוויו מוערך ב־96.5 מיליארד דולר.
, הנתח של 4% שבבעלות מקנזי יהפוך אותה לאשה השלישית בעושרה בעולם אחרי פרנסואז בטנקור מיירס, יורשת לוריאל, ואליס וולטון בתו של מייסד וולמארט סם וולטון.
עקב ההסדר תהיה בעלת המניות הרביעית בגודלה באמזון, אחרי בזוס עצמו וקרנות ונגארד ובלאקרוק. הסכם העברת המניות הוא אחד מעסקאות המניות הגדולות בכל הזמנים ומאפיל על ההנפקה הראשונה לציבור של ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא ב־2014, אשר הניבה 25 מיליארד דולרים בהכנסות.
"אני אסירת תודה על כך שסיימתי את תהליך פירוק נישואי לג'ף תוך תמיכה הדדית ותמיכה מכל מי שהושיטו ידם אלינו. מצפה לשלב הבא של הורות משותפת וחברות",הודיעה מקנזי בטוויטר. "מתרגשת לקראת התוכניות שלי. אסירת תודה על העבר וממתינה לבאות".
בהודעתו שלו הודה בזוס למקנזי ואמר כי הוא אסיר תודה על תמיכתה ועל התנהלותה. "היא היתה שותפה, בת ברית ואם מדהימה. היא מלאת תושייה, מבריקה ואוהבת ואני יודע שתמיד אלמד ממנה".
שאר הסדרי החלוקה של שאר הנכסים של בני הזוג בזוס, כמו נדל"ן, השקעות פרטיות וקרנות צדקה, וכן פרטים לגבי הסדרי המשמורת על ארבעת ילדיהם, לא ייחשפו משום שאלו מעוגנים בהסכמי סודיות.
עוד נודע כי בבעלות השניים בתים בסיאטל, ניו יורק, וושינגטון ובברלי הילס, כמו גם חווה בשטח כ־120 קמ"ר במערב טקסס. בזוס ביצע השקעות דרך קרנות השקעה פרטיות במגוון חברות, ובהן אובר, Airbnb וטוויטר. כמו כן, השניים הקימו קרן צדקה בשווי 2 מיליארד דולר בשנה שעברה, שמתמקדת בחינוך בגיל הצעיר ובסיוע למחוסרי בית. הם גם מכהנים כדירקטורים בקרן של הוריו של בזוס. על חוקי מדינת וושינגטון, על הבני הזוג הגרושים לחלוק בהכנסה וברכוש שצברו מאז הנישואין, בתנאי שלא נחתם הסכם אחר.
הגירושים של בני הזוג בזוס כנראה נבעו מפרסום של "נשיונל אנקוויירר"כי בזוס מנהל רומן עם לורן סנצ'ז, מגישת הריאלטי. בזוס פתח בחקירה לגבי הנסיבות שבהן הגיעו לעיתון הודעות טקסט אינטימיות בינו לבין המאהבת. הוא האשים את המו"ל, אמריקן מדיה, בסחיטה באיומים, וטען כי העיתון איים לפרסם צילומים חושפניים שלו והודעות טקסט, אם לא יבטל את החקירה.
ג'ף בזוס ואמזון – מי האיש ומה העקרונות שהובילו אותו להיות האיש העשיר בעולם
עלות יום השבתון בבחירות 5 מיליארד שקל, לא כולל יותר מ-300 מיליון שקל על כלל הבחירות
יום הבחירות הוא בעיקרון יום שבתון, אבל לא לכולם וגם קשה לאכוף אותו. מי שלא מקבל יום שבתון הם נהגים בתחבורה ציבורית , בתי אוכל ומסעדות עובדי ועדת הבחירות ועוד. כך או כך יום השבתון עולה המון כסף למשק, והפעם יותר מהפעם הקודמת. מערכת הבחירות הפעם צפויה לעלות יותר מ-300 מיליון שקל. ובנוסף 5 מיליארד שקל בלבד על יום הבחירות על הפסדי יום עבודה. תקציב ועדת הבחירות עומד על 285 מיליון שקל, 17% יותר מבחירות 2015, אז היה התקציב כ-240 מיליון שקל.
הפעם נוסף לכך גם חוק בחירות הפריימריז. על פיו ח"כים מקבלים מימון מלא לפריימריז. על פי החוק אסור לח"כים לקבל תרומות ובמקומן הם מקבלים הלוואות, ואלו הופכות למענקים במקרה שהח"כ נבחר. עלות החוק מוערכת ב-20-30 מיליון שקל.
עלות יום עבודה למשק מוערכת ב־5 מיליארד שקל, משום שהתמ"ג של ישראל עומד על 1.26 טריליון שקל ומספר ימי העבודה ב־2018 יהיה 249. העלות הזאת כמובן נגבית מהמשק גם כשהבחירות נערכות במועדן, אולם במצב שבו יש בחירות בישראל בכל שלוש שנים העלות גדלה משמעותית.
מלבד המימון לפריימריס, במהלך שנת בחירות זכאית כל מפלגה גם ליחידות מימון על כל מנדט שזכתה בו בבחירות הקודמות, וכן ליחידת מימון נוספת עבור הסיעה. גובה יחידת המימון שנקבע במארס 2017 עמד על 1.395 מיליון שקלים.
ההכנסות הצפויות למשק הם 25% מס הנגבים ממי שעובד עבודה זמנית ביום הבחירות וכן הכנסות נוספות מבתי העסק הפתוחים והקניונים.
נוסף לכך חברי הכנסת שיצאו לפגרת הבחירות ממשיכים לקבל שכר חודשי של 42.5 אלף שקל ברוטו, מבלי שיצטרכו כלל להגיע לכנסת: כארבעה חודשי שכר.
כמו כן הכנסת תתחיל לעבוד באמת רק במושב הקיץ שייפתח באמצע מאי, ויימשך כחודשיים וחצי. אחריו ייצאו הח"כים לפגרה עד נובמבר. בכל 2019 צפויים להם רק 4.5 חודשי עבודה.
עבודה ביום הבחירות – כמה משלמים
אילו חוקים יתעכבו בגלל הבחירות
אבק כוכבים – מיהו שואב האבק האלחוטי המנצח – מה הוא יודע לעשות וכמה הוא עולה?
בדקנו 4 שואבי אבק אלחוטיים, כדי לקבוע איזה מהם הוא הטוב והמשתלם ביותר – הנה התוצאות
הרשתות החברתיות לא משקרות: שואבי אבק אלחוטיים הם השואבים הפופולאריים ביותר בשנה האחרונה, והם הדיחו בפער ניכר את השואבים הרובוטיים. הם קלים, זמינים בכל עת ונוחים לשימוש ולניקוי. לקחנו 4 דגמים פופולאריים מטווחי מחירים שונים, כדי לראות אם חייבים לשלם ביוקר כדי לקבל את המוצר הטוב ביותר – או שיש מציאות במחירים אטרקטיביים.
המוצרים שנבדקו: Dyson V10 Absolute Cyclone; Roidmi F8; LG A9 CordZero A9BEDDING;Alfawise FJ166A
במבחן זה בדקנו את ביצועי ארבעת השואבים על גבי רצפות קרמיקה ושטיחים. מעבר לשאיבה השוטפת של הבית, השואבים נבדקו גם בבדיקה השוואתית, בה נבחנו באיסוף כמות מדודה של לכלוך – קליפות גרעינים, מלח גס, סוכר וגרגרי מזון שונים.
באופן מפתיע בהתחשב בפערי המחירים, שלושת השואבים – דייסון, LG ורוידמי צלחו את הבדיקות באופן כמעט זהה. כל אחד מהם מגיע עם ראשי שאיבה שונים עבור רצפות ושטיחים, כאשר הראש המיועד לרצפה הוא "פלאפי" ופרוותי ומסוגל לאסוף לכלוך בלי לפגוע ברצפות, והראש המיועד לשטיחים כולל ראש חובט שמקפיץ את הלכלוך ממעמקי השטיח. שלושת השואבים הצליחו לאסוף 100 גרם מתוך 100 גרם לכלוך שפוזר, גם מהשטיח וגם מהרצפה. השואב של LG הוכתר כמוביל במהירות השאיבה והנסיעה שלו על השטיח הייתה החלקה ביותר.
דייסון V10 אכזב מעט בכך שהוא נוטה לפזר את הלכלוך על השטיח בזמן הנסיעה, אם כי בסופו של דבר הוא אוסף את הכל. הרוידמי הצטיין אולם כוח השאיבה שלו מעט חזק מדי והוא נוטה "לינוק" את השטיח.
השואב של Alfawise היה הפחות מוצלח מכולם – לקח לו זמן רב מאוד לשאוב את המשטחים והוא דרש חזרות מרובות, וגם אחריהן השטח לא היה נקי לגמרי. אין ספק שעוצמת המנוע החלשה שלו באה לידי ביטוי בתוצאות.
מבחן האפקטיביות
מי מהשואבים הצליח לשמור את הלכלוך בתוך המיכל ומי נטה לפזר אותו חזרה?
השואבים דייסון ורודימי הם המצטיינים – אף גרגר לא נשפך מהם בתום העבודה. השואב של אלפאווייז שפך מתוך המברשת כמות גדולה של לכלוך שנשארה שם ולא הגיעה עד המיכל, מה שהפך את מלאכת השאיבה לחסרת תוחלת. גם השואב של LG בלט לרעה: אם מעמידים את השואב בזוית מסוימת, מגלים שאין שסתום שמונע מהלכלוך ליפול מהמיכל חזרה לתוך המוט והחוצה אל הרצפה, ותוך רגע של חוסר זהירות כל הלכלוך שעמלתם לשאוב עלול למצוא את עצמו שוב בחוץ.
מבחן נוחות השימוש
איזה שואב קל יותר לתפעול, נוח לתחזוקה ולפירוק?
השואב של דייסון גדול יחסית לאחרים, אבל יש לו גם מיכל ענק של 0.75 ליטר. ריקון הלכלוך בדגם זה נעשה בצורה היגיינית. האבק והפסולת הלכודים במיכל מסולקים בפעולה אחת בלבד 'כוון וירה', ללא צורך לגעת בלכלוך. הנסיעה של השואב על הרצפה חלקה ונוחה לתמרון, אבל חבל שצריך ללחוץ על הכפתור באופן רציף – זה ממש מכאיב באצבע לאחר כמה דקות.
השואב של LG הוא היחיד שכולל מוט טלסקופי, כך שגם ילדים ונמוכי קומה יכולים להשתמש בו כשהוא מקופל. יש לו כפתור נפרד להפעלה וכן כפתור נגיש להגברת העוצמה, מאוד נוח. הריקון מחייב פירוק של הידית, ולמרות שהפתיחה של דלק המיכל קלה, המיקום של הפתח גורם לכך שהאצבעות באות במגע על הלכלוך הנשפך ממנו. העוצמה של המנוע ושל המברשת הממונעת גורמת לכך שהשואב נוסע כמעט בכוחות עצמו על הרצפה וממש מושך אחריו את המשתמש, כך שלא נדרש להפעיל כוח כדי לשאוב איתו. מיכל האיסוף יחסית קטן, 0.4 ליטר.
השואב של Roidmi מבית שיאומי מצויד גם הוא במיכל קטן, 0.4 ליטר, אבל נוח מאוד לפרק ולהרכיב אותו חזקה וגם הריקון פשוט ונוח; אין צורך לפרק שום רכיב אחר בשואב כדי לרוקן את המיכל. כפתור ההפעלה לא דורש לחיצה ממושכת, אבל הוא מחייב לחיצה ארוכה לכיבוי, סתם מיותר. יש כפתור נוסף עבור מעבר למצב טורבו.
השואב של Alfawise קומפקטי וקל משקל מאוד. מתג ההפעלה נמצא בידית ואין צורך ללחוץ עליו באופן ממושך כמו בדייסון (אבל המיקום שלו זהה לזה של הדייסון, וזה קצת מבלבל). בנוסף יש כפתור להפעלת מצב טורבו. המיכל גדול יחסית – 0.5 ליטר, והפירוק וההרכבה שלו פשוטים ביותר כמו ברוידמי. איכות הבנייה, לעומת זאת, נמוכה: ביחידה שנבדקה הפלסטיק של הסוללה יצא חלקית ונותר רופף.
מבחן הסוללה
דייסון V10 נטען במשך 3.5 שעות ומספק זמן פעולה מצוין של 46 דקות. ניתן לטעון אותו ישירות עם הכבל או באמצעות מעגן טעינה, נוח ביותר. השואב של LG נטען תוך 2:45 שעות ומספק 33 דקות בלבד של עבודה רצופה. הטעינה מתבצעת עם המעגן בלבד, לא נוח כל כך שאי אפשר לחבר אליו כבל ישירות. ניתן להחליף את הסוללה ולהמשיך לעבוד עם הסוללה הנוספת. השואב של רוידמי נטען באמצעות כבל בלבד בתוך 2.5 שעות, והוא מספק כ-35 דקות פעולה. והשואב של אלפאוויז מספק 46 דקות פעולה מרשימות, לאחר טעינה ארוכה של 4 שעות. אין לו מעמד טעינה אלא חיבור בכבל בלבד.
מבחן עלות מול תועלת ושורה תחתונה:
Alfawise הוא השואב הזול ביותר (כ-466 שקל בלבד באתר הסיני GearBest. עם זאת, למחיר הזול נלווים איכות בנייה ירודה וביצועים חלשים.
Roidmi הוא המנצח הגדול של העלות מול תועלת: הוא עולה החל ב-880 שקל בלבד, והוא מספק ביצועים מעולים ונוחות שימוש טובה.
השואב של LG יחסית יקר, 1840 שקל, ולמרות שהוא נוח לשימוש, הוא כושל במבחן האפקטיביות וגורם לנפילה של הלכלוך החוצה, מה שמעמיד בסימן שאלה את הסכום הגבוה שהוא עולה ביחס לרוידמי.
השואב של דייסון הוא היקר ביותר – החל ב-2160 ש"ח, והוא אמנם שיאן הסוללה וביצועיו טובים, אך נוחות השימוש בו לא מושלמת והפער במחיר בינו לבין הרוידמי אינו מוצדק.
המנצח הגדול: Roidmi F8
השואב של רוידמי מבית שיאומי נמכר אמנם במחיר צנוע (החל מ-880 שקל), אבל הוא התגלה כשואב מצוין. הוא צלח את מבחני הביצועים ללא בעיה, אסף 100 אחוז מהלכלוך שפיזרנו לו, ללא מאמץ וללא חזרות מרובות, אפילו בלי שהשתמשנו במצב הטורבו.
במבחני נוחות השימוש הוא הצטיין עם מיכל שנוח מאוד לפרק ולרוקן, למרות שהוא לא היה הגדול ביותר במבחן – 0.4 ליטר. העיצוב שלו נאה ואלגנטי בצבע לבן-כסוף, ההפעלה נוחה בזכות כפתור שלא צריך להחזיק לחוץ כל הזמן, ויש לו אפילו אפליקציה שמאפשרת לשלוט בעוצמה של השואב במצב הרגיל ולקבל התראות כשהגיע הזמן להחליף את המסנן או המברשת. זמן הפעולה סביר –35 דקות של פעולה שוטפת בממוצע, ואילו הטעינה שלו הייתה הקצרה מכולם, רק שעתיים וחצי.
מחירי הדגמים שנבדקו:
Dyson V10 Absolute Cyclone – החל מ- 1,955 שקל
Roidmi F8 החל מ- 959 שקל
LG A9 CordZero A9BEDDING החל מ- 1,780 שקל
Alfawise FJ166A – החל מ-460 שקל
עוד בנושא:
רומבה החדש מגיע עם אפשרות לריקון עצמי אבל יקר!
מסלולי השקעה בחו"ל – לצד מגוון האפשרויות הקיימות למשקיע במסלולים שונים מעבר לים, לרבות השקעות נדל"ן בחו"ל, ישנם גם חוקים והגבלות. לפיכך, חשוב לשים לב לפרטים מהותיים ולהפעיל כמה שיקולים לפני בחירת אפיק ההשקעה הנכון בכלל ולפני רכישת נכס נדל"ן בפרט. איך עושים זאת בצורה המושכלת והחלקה ביותר?
המשקיע הישראלי נושא עיניים לחו"ל (כנראה שבצדק)
במציאות הכלכלית שלנו בישראל, כשחסכונות והשקעות נושאים תשואה אפסית ומחירי הדיור עלו דרמטית בשנים האחרונות, המשקיע הישראלי נושא עיניו אל מעבר לגבולות הארץ. שם, מכיוונן של המדינות המערביות, קורצים אפיקי השקעה מניבים ורווחיים יותר, וכיום בעידן הטכנולוגיה המתקדמת הם נגישים וזמינים יותר מתמיד. עם זאת, חשוב להדגיש כי קיים סיכון, והמשקיעים צריכים להעריך את הסיכונים והחשיפות הפיננסיות שלהם היטב לפני שהם נכנסים להשקעה (גם בארץ וגם בחו"ל).
במסגרת החיפוש השוטף למציאת אפיקי השקעה נכונים, רכישת נכסים והשקעות נדל"ן בחו"ל נעשית יותר ויותר מקובלת. מדובר באפשרות חשובה לפיזור יעיל ואפקטיבי של נכסים בתיק ההשקעות למדינות שונות ולסקטורים ומטבעות שונים. כלומר, אם אתם משקיעים את רוב כספכם בארץ (בורסה מקומית, קופות גמל, קרנות פנסיה וכו') דווקא פיזור של השקעות מעבר לים הוא צעד שמוריד סיכון. ככל שהתיק שלכם מפוזר יותר התלות שלכם במקום אחד נמוכה יותר, והסיכון של התיק כמכלול נמוך יותר.
בחירת אפיק מתאים להשקעה בחו"ל השקעות
ישנן דרכים שונות להשקעה בחו"ל. ניתן לנהל תיק השקעות בינלאומי. ניתן להשקיע לדוגמה באג"ח בינלאומיות. למעשה מדובר במעין מתן הלוואה לחברות מובילות בעולם, שמדורגות בדירוגי השקעה מקבילים לאג"ח של ישראל. עם זאת, כדי לבנות תיק השקעות ארוך טווח ורווחי בחו"ל, צריך להתמצא בכל הניואנסים של ענף ההשקעות בכל מדינה. אפשרי אך בלי ספק גם אתגרי. מאידך, משקיעים רבים רואים בנכסי נדל"ן בחו"ל כפוטנציאל השקעה אולטימטיבי. איכשהו זה נראה פחות מורכב ויותר אטרקטיבי, בעיקר לנוכח מחירי הנדל"ן הנמוכים בחו"ל, היצע הנכסים הגמיש, התשואה הגבוהה וחוקי המיסוי הידידותיים. יחד עם זאת, כל משקיע נדל"ן מתחיל חייב להכיר את הכללים המרכזיים המובילים לביצוע עסקה משתלמת, שמעניקה רווח טוב וראש שקט.
מדריך קצר למשקיע נדל"ן מתחיל בחו"ל
- אספו נתונים לבחירת מדינה ואזור להשקעה – כשבוחרים מדינה או אזור להשקעה צריך לעשות מחקר מעמיק וניתוח מפורט של פוטנציאל הצמיחה באזור, שוק הנדל"ן למגורים, היקפי הבנייה בהווה ובעתיד שישפיעו על ההכנסות משכירות, אופי האוכלוסייה המקומית ושוק התעסוקה. בקיצור, צריך ללמוד היטב את השטח.
- בחרו את מסגרת ההשקעה המתאימה לכם – ניתן להשקיע ב-3 דרכים עיקריות: קבוצת משקיעים, משקיע יחיד או קרן/חברת השקעות. היתרון של הקבוצה הוא באפשרויות מינוף גבוהות יותר אך החיסרון הוא בסיכוי שאחד מחברי הקבוצה ייקלע לקשיים שישפיעו על תזרים המזומנים הכללי ויפגעו בתשואה. ניתן לבצע את ההשקעה גם דרך קרן מוכרת או חברת השקעות ידועה, שמחברת בין יזמים לבין משקיעים פרטיים.
- בחנו את ערך הנכס אל מול גובה השכירות – כדי לחשב את התשואה מנכס נדל"ן, יש לבדוק את ערכו אל מול גובה השכירות הממוצעת באזור לאותו סוג נכסים ולהוסיף על כך את גובה ההון העצמי העומד לרשותכם. ככל שהנכס יקר, כך ההחזר על ההשקעה שלכם באמצעות דמי השכירות יהיה נמוך יותר.
- חשבו את העלויות החודשיות הצפויות לכם – חשוב לבדוק מהן עלויות ניהול הנכס, עלויות המיסוי העירוני ועלויות הביטוח. מדובר בעלויות שונות במדינות ואזורי יעד שונים.
- ודאו שיש ביטחונות על הנכס – הביטחונות הם אלמנט חשוב בכל עסקת נדל"ן. אם בכוונתכם לרכוש נכס דרך חברת השקעות נדל"ן, יש לבדוק גם שקיימות ערבויות בנקאיות לתשואה שהוא עתיד להניב.
- היעזרו במומחים ויודעי דבר – תוכלו להימנע מטעויות של מתחילים אם תיעזרו באנשים למודי ניסיון בעסקאות נדל"ן בחו"ל. בין אם מדובר במכרים שלכם ובין אם בנציגי חברת השקעות נדל"ן או עורך דין שמתמחה בתחום – חשוב לשאול, לברר, להתייעץ ולהסתייע.
מאחרים לטיסה שלכם? ככה תפעלו נכון
ראשית, זה קורה. לא נעים, מתסכל, מעצבן, אבל בסוף מתגברים גם על זה.
יש מצבים שהם באמת לא באחריותכם – פקקים בדרך לשדה התעופה, טיסה שהתעכבה. בכלל טיסות המשך הם פוטנציאל ללחץ עצום. ההרגשה הזו מהחשש לפספס את הטיסה היא הרגשה קשה ומעיקה.
באתר travelandleisure הכינו אייטם מעניין על מה עושים כאשר מאחרים/ מפספסים את הטיסה? אז הנה תמצית התובנות.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
ראשית – להודיע לחברה
אם אתם עומדים לפספס או חוששיםש אתם עומדים לפספס את הטיסה, אתם צריכים בראש וראשונה להודיע לחברת התעופה. אל תגידו – מה זה משנה? אכלתי אותה, אני אשלם על הכרטיס בכל מצב. זה לא בהכרח נכון. לרוב חברות התעופה יש רשימת המתנה של נוסעים שמחכים למושב שיתפנה. אם תעדכנו את חברת התעופה מבעוד מועד (הכי מודם שתוכלו) יש סיכוי שיסדרו לכם מקום כבר בטיסה הבאה, בהנחה שיש בה מקום, ויכניסו מישהו אחר לטיסה שלכם. כלומר, אתם לפחות לא תפסידו כסף.
מעבר לכך, איחור לא בהכרח מבטיח שתפספסו את הטיסה. ביצוע הצ'ק אין מראש דרך האינטרנט והגעה עם תיק עלייה למטוס בלבדבלי המזוודה, מעלים את הסיכויים שלכם לעלות על טיסה גם אם תגיעו לכאורה מאוחר. הסיבה פשוטה – אתם חוסכים הרבה זמן דרך הצ'קאין האינטרנטי. חוץ מזה, חלק מהשערים לטיסות נשארים פתוחים גם 10-15 דקות עד ההמראה.
אבל יש מצב שזהו – אחרתם את הטיסה. מה עושים אז? תלוי בחברת התעופה ובמדיניות שלה לגבי איחורים לטיסות. ייתכן שתדרשו לשלם כדי שיעלו אתכם לטיסה חלופית. חלק מהחברות גובות את הפער במחירים, כך שפספוס טיסה יכול להיות עסק יקר.
כדאי לעבור על לוח הטיסות. חפשו טיסות מאוחרות יותר של אותה חברת תעופה, ובכך אולי תוכלו להימנע מתשלום עלויות נוספות. הציגו את האופציות שמצאתם בפני דייל הקרקע, מה שאמור לזרז את התהליך.
קיים החזר על טיסה שפוספסה?
התשובה כאן די חד משמעית – לא. קיימים מקרים נדירים שבהם אפשר להימנע מקנסות. קוראים לזה חוק הפנצ'ר. בחלק מחברות התעופה יש (ובצדק) את חוק הפנצ'ר – אם הנוסע טוען שאיחר בגלל פנצ'ר (הכוונה כמובן לאירוע שמנע ממנו להגיע ולא היה סיכוי סביר שיתרחש אירוע כזה), אז מוותרים לו על חלק מהעלויות ומסתפקים בדמי שינוי. זה לא טריוויאלי. הנוסע צריך להתעקש ולנהל מו"מ מול חברת התעופה.
ומה עם המזוודות?
אם מפספסים טיסה והמזוודות טסו בלעדכם, חפשו נציג של חברת התעופ כדי שיאתר את המזוודות וישמור אותה עד הגיעכם.
פספוס בכוונה – יכול להיות מסוכן
כן, יש כאלו שמפספסים בכוונה. מה הכוונה? לפעמים הדרך להוזיל את עלויות הטיסה היא להזמין טיסה עם קונקשן ולא לעלות על הקונקשן. נשמע מוזר, אבל זה אמיתי (להרחבה – השיטה שמעצבנת את חברות התעופה: ככה תשיגו טיסות מוזלות! ). במצב כזה שמזמינים טיסה עם תחנת ביניים שהיא בעצם היעד שהם רוצים להגיע אליה, וזה זול יותר מטיסה ישירה, צריך לקחת בחשבון כמה דברים – אם לא מעדכנים את חברת התעופה, פירוש הדבר ששאר לוח הזמנים מתבטל. אם תנסו להשיג מחיר מציאה על ידי כך שתרמו את המערכת, ייתכן שתמצאו עצמכם תקועים בלי טיסה חזרה. חוץ מזה, נוסעים מתמידים לא יקבלו נקודות על הטיסות שבוטלו, וכאלו שעושים זאת מספר פעמים מסתכנים בהרחקה לצמיתות על ידי חברת התעופה. אולי זה לא נורא, אחרי הכל, כמה כבר תעשו אתך זה – פעם בשנה, וכל כמה שנים באותה חברת התעופה? בקיצור, זה יכול לחסוך כסף, אבל קיים סיכון מסויים.
איך למצוא בבוקינג את הטיסות הכי זולות
כרטיס טיסה בכיוון אחד או כרטיס הלוך חזור?
חצי שנה אחורי עסקת רכישת תעש, מדווחת אלביט מערכות, המנהולת על יד בצלאל מכליס, על רכישת חטיבת מערכות הלילה של האריס האמריקאית ב-350 מיליון דולר.
האריס החליטה על מכירת החטיבה בעקבות המיזוג שלה עם חברת L3 Technologies והצורך למכור חטיבות חופפות. במידה ולא היתה נמכרת החטיבה , היה סיכוי טוב שמשרד המשפטים האמריקאי ורשות ההגבלים האמריקאית לא היו מאשרים את העסקה. אלביט ראתה בכך הזדמנות.
החטיבה של האריס לפיתוח ייצור ומכירה של מערכות לילה היא גורם דומיננטי בתחום. המכירות של החטיבה מסתכמות ב-150-160 מיליון דולר בשנה ב-100 מדינות בעולם.
השוק אהב את הדיווח על העסקה. ביו שישי עלתה מניית אלביט מערכות ב-2.4% במחזור גדול.
לפני כחצי שנה רכשה אלביט מערכות את תעש ב-1.8 מיליארד שקל.
אלביט מערכות במכפיל רווח קרוב ל-20, והאנליסטים בכל זאת ממליצים
אלביט מערכות רוכשת את תעש – האם זה טוב למשקיעים?
חדשות טובות למאגר לוויתן. חברת החשמל תהפוך ללקוח עיקרי עם ההפעלה המסחרית של המאגר.
ההפעלה המסחרית של מאגר ליוויתן צפויה לקראת סוף השנה, וחברת החשמל תהיה כבר בשלב זה, לקוח משמעותי של המאגר.
מאגר לוויתן זכה במכרז של חברת החשמל לאספקת 4 BCM במשך כשנתיים. המחיר צפוי להיות נמוך בכ-20-25% מזה שבו רוכשת החברה גז ממאגר תמר – 6.15 דולר ליחידת חום – כלומר מחיר של 4.8-5 דולר ליחידת חום.
דלק ונובל אנרג'י ימכרו ממאגר תמר 5 BCM בשנה ועוד 4 BCM ממאגר לוויתן.
מאגר לוויתן נמצא בישורת האחרונה של ההקמה, כאשר בעוד חצי שנה צפויה הפעלה מסחרית של המאגר – בהתאם ללוחות הזמנים.
לאחרונה דיווחה קבוצת דלק על כוונתה לפצל את פעילות לוויתן מדלק קידוחים ולהנפיק אותה בבורסה שבלונדון – דלק מכוונת למשקיעים זרים: תפריד את פעילות לוויתן לחברה שתונפק בלונדון
תמר ולוויתן יספקו גז למצרים ב-15 מיליארד דולר; מה האנליסטים מעריכים
מעודכן ל-04/2019
עובד שהורעו תנאי העסקתו, ובהם שינוי שכר, שינויי שעות, יחס מבזה וכד', זכאי לפיצויי פיטורין בתנאים מסוימים. כך למשל אם הוחלט לקצץ לעובד ספציפי במשרה או אם היחס של הבוס נהיה כזה שאי אפשר להשלים, והעובד בוחר להתפטר מתוך דוחק, המעסיק לא יוכל לטעון שהעובד התפטר ולא מגיעים לו פיצויי פיטוריין.
מהם המקרים שבגינם נחשבת הרעת תנאים
הפחתת שכר: הפחתת שכר, אפילו אם נעשית בהסכמת העובד. אלא אם כן מתבצע שינוי בסדרי העבודה ונהליה, שלא נעשה כדי לפגוע בתנאי העבודה או מטעמים פסולים. כלומר אם מדובר בשינוי מערכתי ובקיצוץ כולל, בית המשפט לא יראה בכך הרעת תנאים.
הלנת שכר: עיכוב או איחור מתמשך של תשלום המשכורת בין אם בזדון, בין אם לא, נחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה, והתפטרות הבאה בעקבותיו תיחשב כפיטורין.
התעמרות בעבודה :מעסיק שנוהג להשפיל ולבזות את עובדיו, והם מתפטרים בעקבות היחס זכאים לקבל פיצויים, בדיוק כמו במקרה פיטורים.
אי תשלום תוספות על פי חוק: אם מעסיק לא משלם לעובד תוספות המגיעות לו על פי חוק, ובהן ביטוח לאומי, דמי חופשה וחג, דמי הבראה, זכאי עובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.
ההבחנה בין שטחי שירות לשטחים עיקריים עשויה להתבטל, למה? מה היתרונות ומה החסרונות?
מנהל התכנון הודיע כי הוא שוקל לבטל את ההפרדה הקיימת כיום בתכניות בניין ערים, בין שטחים עיקריים ובין שטחי שירות, הכוללים בין היתר מקלט, ממ"ד וחניה. בתקנות כיום נקבע כי במסגרת השטחים הכוללים שניתן לבנות מכוח תוכנית בניין ערים (תב"ע), יש לקבוע את היחס בין השטחים העיקריים ובין שטחי השירות. שטחים עיקריים הוגדרו כשטחים המיועדים למטרות עיקריות דוגמת מגורים, מסחר, תעשייה, מלאכה, משרדים ועוד, ואילו שטחי שירות הוגדרו כשטחים שנועדו לתת שירותים נלווים לאחת המטרות העיקריות הללו, דוגמת ביטחון ובטיחות, מערכות טכניות, אחסנה, חניה, מבואות וחדרי מדרגות ועוד.
בעקבות התקנות ועדות אישרו שטחי שירות על לפי דעתן.
הסיבה לשינוי: אי-הבחנה בין ייעודים והטעיות בתכניות
אלא שהחלוקה הנוכחית עוררה לא מעט בעיות. למשל שטחי שירות שלא הספיקו לייעודים השונים, בשל הבדלים גדולים בשטחי השירות הנדרשים לכל אחד מהייעודים (מגורים לעומת משרדים וכדומה). בעיה אחרת הייתה ששטחים עיקריים סומנו וחושבו בבקשות להיתרי בנייה כשטחי שירות באופו מטעה כדי לקבל תוספת שטחים עיקריים.
תוכנית המבוססת על נפח
לכן מנהל התכנון מעוניין לבטל את ההבחנה בין שטחים עיקריים ושטחי שירות, ובמקומה לקדם תוכנית המבוססת על נפח, המתייחסת לשטחי בנייה כוללים.
לרוב תכנית המבוססת על נפח קובעת מראש קווי בניין, גובה או מספר קומות מותרים, והשטח המותר לבנייה הוא השטח התחום באותן מגבלות. כלומר, התוכנית יוצרת מעין "תבנית", שלפיה בונים בניין, ללא הבחנה בין שטח עיקרי לשירות.
יתרון תוכנית מבוססת על נפח: פשוטות וקלות ליישום
תוכניות כאלו מוכרות כבר מאז המנדט וגם לאחר מכן, ויש כמה שאפילו עדיין תקפות, למשל תכנית רובע 3 בתל אביב. היתרון של תוכניות על בסיס נפח הוא שהן פשוטות יותר ליישום בהשוואה לתוכניות המבדילות בין שטחים עיקריים ושטחי שירות.
חסרונות: קושי בשומה והעדר גמישות
אלא שיש גם חסרונות. אחד מהם הוא היטל ההשבחה, והמשמעות היא שבמקום שבעבר חלה בו תוכנית מבדילה בין שטחים עיקריים לשטחי שירות יהיה קושי בשומה לבחון את ההבדל בין שני מצבי התכנון, כי תוכנית הנפח לא מתייחסת לשטחים העיקריים, היקרים יותר בשווים, לעומת שטחי השירות.
בעיה אחרת היא שלא ניתן יהיה לבקש הקלות בתוכנית על בסיס נפח שבה ייקבעו מראש הקווים האדומים המקסימליים כבר בתוכנית. קבלנים רבים חוששים מהעדר גמישות, המטרה הראשונה של הקלות הבנייה. עם זאת זה מתאים לתוכנית הכוללת של מנהל התכנון לבטל את תוספות הבנייה לתוכניות שאושרו.