הגידול המשמעותי במספר הנוסעים העוברים בנתב"ג שחל בעקבות מדיניות שמים פתוחים, גורם למצוקה בחניוני השדה, שאינם עומדים בלחץ ■ הרשות כבר פרסמה מכרז לתגבור הסעות הטסים לטרמינלים
מדיניות שמים פתוחים גובה מחיר דווקא מחניוני נתב"ג, שאינם מסוגלים לעמוד בעומס הנוסעים. כך עולה מתוכנו של מכרז חדש שמפרסמת רשות שדות התעופה – לתגבור של השאטלים שפועלים בחניוני שדה התעופה.
לפי מסמכי רשות שדות התעופה, היא שכרה את שירותיה של חברת ההסעות ז'ק יולזרי, שסיפקה לה שישה אוטובוסים שיתגברו את מהלך ההסעות של הנוסעים אל הטרמינלים. באופן עקרוני ההתקשרות בין רשות שדות התעופה ובין ז'ק יולזרי היתה אמורה להסתיים – אך כעת היא תוארך עד סוף השנה.
מרשות שדות התעופה נמסר: "נוכח הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג ומצוקת החניה בשטח השדה, אישר מנכ"ל הרשות את הארכת שכירת האוטובוסים מחב' תור בוס והמוביל ז'ק יולזרי, לצורך תגבור מערך הסעות השאטלים בנתב"ג בחודשיים נוספים".
כיום מפעילה רשות שדות התעופה חמישה חניונים בשטח נתב"ג: חניון טרמינל 1 לטווח ארוך, חניון טרמינל 1 לטווח קצר, וגם חניון טרמינל 3 לטווח ארוך הפועל לצד חניון טרמינל 3 לטווח קצר. במקביל להם פועל גם חניון הפנים – לטיסות לשדה התעופה רמון, אך בחניון זה לא מוצעים שירותי שאטל.
רכישת כרטיס טיסה בזול – ככה עושים את זה
שירות לתיירים – נוחתים בנתב"ג ומנפיקים רישיון נהיגה
חברת הפינטק קפיטוליס מדווחת על גיוס של 40 מיליון דולר בסבב B בהובלת הקרנות ספארק ו-SVB קפיטל, שהצטרפו למשקיעים הקיימים סקויה ואינדקס ונצ'רס. כך גיוסי החברה מסתכמים ב-70 מיליון דולר.
"עולם שוקי ההון עבר טלטלה בגלל המשבר של 2008 וכתוצאה הרגולטורים שינו את ההיגיון העסקי של מה זה בנק. כיום, הבנקים הגדולים צריכים להיות יותר בטוחים, אבל לשם כך הם מוכרחים להיות יעילים יותר מבחינת ההון שהם מחזיקים", הסביר המנכ"ל גיל מנדלזיס בבתקשורת קפיטוליס מאפשרת ניהול יעיל יותר של ההון, והיא עושה זאת, לדבריו בשני אופנים: "הבנק חייב לשמור הון מסוים כנגד הפעילות שלו מול הלקוחות, אלא שהנטל הזה – או שמייקר את העסקה ללקוח, או שהוא עלול למנוע מהבנק מלשרת את הלקוח מלכתחילה. כיום מסתובבים טריליוני דולרים של פוזיציות מיותרות שיושבות על הספרים של הבנקים – שאפשר פשוט 'להעלים'". קפיטוליס מציעה מערכת אוטמציה שעושה את הקיזוזים חוסכת זמן, כסך וכאב ראש.
- הדרך השנייה,כסניה אופטימלית לפוזיציה שנותרה להם לאחר הקיזוז, תמורת עמלה. מה שאומנם הבנקים עושים אך רק באופן ידני
פיטוליס הוקמה ב-2017 על ידי מנכ"ל החברה גיל מנדלזיס, טום גלוסר ואיגור טלשבסקי. מנדלזיס הוא מייסד חברת הפינטק טריאנה שנרכשה על ידי ICAP תמורת 250 מיליון דולר. החברה מעסיקה 55 עובדים בתל-אביב, ניו יורק ולונדון.
רשות ני;ע נכנסת לתחום הפינטק: הקימה עם רגולטורים נוספים בעולם מערכת לחדשנות פיננסית
מעודכן ל-11/2019החברה האמריקאית, שזהו רכב הכביש-שטח החשמלי הראשון שלה, מבקשת לפזר עליו מעט מאבק הכוכבים שדבק בדגם הספורט הנחשק מהסיקסטיז ■ על פי התכנון הרכב יימכר במחיר נמוך יחסית למכוניות החשמליות של טסלה ופורשה
פורד האמריקאית חשפה אתמול את המוסטאנג מאך E, רכב כביש שטח חשמלי ראשון של החברה. פורד תייצר את מאך E בשתי גרסאות, אחת שבה כוח המנוע החשמלי יגיע לגלגלים האחוריים ולצידה גרסה בעלת הנעה כפולה.
פורד מבליטה את העובדה שמאך E היא עוד נצר למשפחת המוסטאנג, אך למעשה מאך E היא גרסה חשמלית של רכב כביש שטח שמיוצר במקסיקו השואב השראה מהמוסטאנג המקורית, מכונית ספורט קטנה שיוצרה בדטרויט.
בתנאי השוק הנוכחיים, מאך E היא הימור עבור חברת פורד. מכירות של דגמי קופה בארצות הברית נמצאות בירידה, ומכירות פורד מוסטאנג צנחו ב־10% בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועדיין, המוסטאנג היא המכונית המזוהה ביותר עם פורד.
בשנות ה-70' וה-80' יצרה פורד מוסטאנגים גדולים וחלשים יותר, בעקבות משבר הדלק, והמותג נפגע. הימור על רכב כביש שטח ראשון כעת עלול בהחלט לפגוע פורד בכלל ובמכירות המוסטאנג בפרט. ב-2018 הייתה המוסטאנג מכונית הספורט קופה הנמכרת בעולם, עם 113,066 יחידות.
אך למרות הסיכון, הצגתה של מאך E היא חיונית. פורד הציגה בעבר רכבים חשמליים, ואפילו הפוקוס המשפחתית זכתה לגרסה כזו, אך הצלחתן הייתה בינונית, משום שפורד הייתה ועודנה יצרנית של רכבי כביש שטח כמו האקספלורר וסדרות F של הטנדרים, שאף נהנו בעבר מהתואר "הרכב הנמכר בעולם".
בשוק הטנדרים, בארה"ב תמיד תהיה דרישה לדגמים בעלי מנועי בנזין גדולים המיועדים למעמד הביניים ומטה. בקרב המעמדות המבוססים, הדגמים האלה רק ילכו וייאבדו פופולאריות, בעיקר בגלל סוגיות של זיהום אוויר.
וכשזה יקרה, פורד תמצא את עצמה מתמודדת מול יריבים קשים כמו פורשה, מרצדס בנץ, ב.מ.וו וטסלה. המשותף למתחרים האלה איננה רק ההחלטה שלהם לייצר רכבי כביש שטח חשמליים, אלא גם ההילה והביצועים שלהם, החסרים לפורד.
לכן, פורד נדרשה לגייס שם נחשק מהעבר. בעוד שבאירופה טנדר פורד הוא שם נרדף לאמריקאיות מיושנות ומזהמות, המוסטאנג נתפסת עדיין כמכונית נחשקת, מה שיבטיח שהמאך E תוכל לתפקד כמכונית גלובלית המשווקת ברחבי העולם ללא הצורך בשינויים יקרים.
ראוי להדגיש כי פורד מתכננת לתמחר את המכונית בסכום שינוע בין 40 אלף דולר ל־50 אלף דולר. אנשי פורד מצהירים כי מדובר במחיר עממי בהשוואה למתחרות וממהרים לפרוט על נימי הנוסטלגיה. לפי נשיא החברה ביל פורד, מדובר בפרשנות מודרנית לחלומו של המייסד הנרי פורד, ששאף להביא מכונית לכל פועל.
בפועל זה לא ממש מדויק, שכן בהשוואה לתג מחיר של כ־20 אלף דולר לפורד פוקוס, המאך E היא מכונית יקרה. אבל כאמור, הכול יחסי. טסלה טרם הציגה את מודל Y, רכב הכביש שטח החדש שלה, ואילו פורשה רק הכריזה באחרונה על מקאן חשמלי, אך מחירי הדגמים שלהן יהיו גבוהים מ־55 אלף דולר.
המאך E צפויה לצאת לשוק באמצע 2020, ולהגיע לישראל בעוד כשנה. השאלה הגדולה היא אם ההימור של פורד יצליח, או יגרום לה נזק שיפגע גם במכירות הדגמים הקיימים.
פיטורים: פורד תפטר 7,000 עובדים
ביטוח משלים הוא ביטוח של קופות החולים שנועד לכסות אירועים נוספים על מה שמכוסה בסל הבריאות תמורת תשלום, במכבי וכללית זה נקרא זהב, בלאומית כסף ובמאוחדת עדיף. אלא ששיעור המבוטחים בביטוחים משלימים בפריפריה עומד על 60% בלבד ממבוטחי קופות החולים לעומת 78% בכלל הארץ, לפי הדו"ח השנתי של משרד הבריאות ל-2018..
חברי קופת חולים מאוחדת מודעים פחות לביטוח המשלים ובה רק 36% מהחברים בפריפריה מבוטחים.
בשורות טובות יותר הן ששיעור המבוטחים בתוכניות הביטוח המשלים מתוך כלל מבוטחי קופות החולים עלה מ־75% בסוף 2017 ל־76% בסוף 2018. ל־6.65 מיליון מבוטחים. העלייה חלה בכל רחבי הארץ.
ב־15 השנים האחרונות, מסוף 2003 ועד סוף 2018, גדל מספר המבוטחים בתוכניות הביטוח המשלים ב־46% לעומת עלייה של 29% במספר המבוטחים בקופת חולים.
עם זאת, שיעור העלויות הרפואיות נטו (הסכום שהולך להוצאות רפואיות מתוך דמי החבר) ירד מ־85% ב־2017 ל־82% ב־2018. התוכניות שבהן נרשם שיעור העלויות הרפואיות הגבוה ביותר הן "מכבי שלי" עם 91% ו"כללית מושלם" עם 89%.
עוד עולה מהדוח כי מבוטחי השב"ן בקופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת בירושלים, מנצלים באופן תכוף יותר את האפשרות לבחירת מנתח, כך על פי פילוח סוג הכיסויים הרפואיים. לעומת זאת, בצפון, בדרום ובשומרון מנצלים את האפשרות הזו הכי פחות. את אפשרות חוות הדעת השנייה מנצלים בעיקר באזור תל אביב, המרכז וירושלים. בצפון ובשומרון מנצלים את האופציה הזאת במידה הפחותה ביותר.
את שירותי ההריון והלידה הנוספים מנצלים באופן התכוף ביותר בתל אביב, במרכז ובשרון. בצפון ובשומרון, לעומת זאת, מנצלים זאת באופן הנמוך ביותר. שירותי רפואת השיניים מנוצלים באופן התכוף ביותר באילת, בדרום וביהודה. בצפון ובשומרון הם מנוצלים הכי פחות. את קבלת התרופות והחיסונים בשב"ן מנצלים לרוב באזור תל אביב, הצפון, הדרום ויהודה. לעומת זאת, הם מנוצלים הכי פחות במרכז ובירושלים
כמה שילמנו על ביטוח משלים? 71 מיליון שקל (ולפעמים זה מיותר).
קופות גמל ימכרו מוצרי ביטוח משלימים
מעודכן ל-11/2019
בשורה לבעלי הרכבים ההיברידיים: ועדת הכספים האריכה את הטבת שווי השימוש בשנתיים נוספות!
ההטבה כוללת גם רכבים חשמליים ופלאג-אין, ונוגעת ליותר מ-30 אלף שכירים בישראל. בנוסף סיכמה הוועדה כי רשות המיסים תביא צו להארכה בת שנתיים של הוראת השעה לעניין מס על רכבי יוקרה, בכללם רכבי יוקרה היברידיים וחשמליים, תחת הארכה קבועה שביקשה רשות המיסים. הסיכום הושג לאחר שחברי ועדה מחו על הפגיעה בהטבת מס הרכישה של רכבים היברידיים, ודרשו שלא לאשר את מיסוי רכבי היוקרה
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שהציע את מתווה הפשרה: "אני מברך על סיכום, אנחנו לא רוצים להגיע לסוף השנה ושהמס יקפוץ למחזיקי רכבים אלה. יש לנו אינטרס שיזהמו פחות, שישתמשו בפחות דלק, אינטרס ציבורי מהדרגה הראשונה"
ועדת הכספים האריכה היום (ג') בשנתיים נוספות את הוראת השעה, המעגנת הטבת שווי השימוש לרכבים היברידיים ורכבי פלאג-אין וחשמליים. ההטבה שעמדה לפוג בסוף השנה, תחול עד לתום שנת 2021. במקביל סיכמה הוועדה כי רשות המיסים תגיש לאישורה הארכה בת שנתיים לעניין מיסוי מוגדל של רכבי יוקרה. במהלך הדיון קראו חלק מחברי הוועדה שלא להסכים לאישור הארכת המיסוי המוגבר על רקע ייקור מס הקניה על רכישת רכבים אלה, מנגד הציגה רשות המיסים כי אישור הטבת שווי השימוש תלוי בכך. לאחר דין ודברים, אישרו חברי הוועדה את הטבת שווי השימוש, לאחר שהסכימו להצעת פשרה שהעלה יו"ר הוועדה, ולפיה מיסוי רכבי היוקרה יאושר לשנתיים בלבד ולא באופן קבוע כפי שביקשה רשות המיסים, וכי יתקיים דיון והרשות תציג נתונים לעניין הרכבים ההיברידיים. ההסכמה הושגה לשם מניעת פגיעה במחזיקי הרכבים ההיברידיים, שעה שהטבת שווי השימוש תפוג בסוף השנה.
הטבת שווי השימוש מעניקה הנחה בזקיפת שווי השימוש, בגובה של 500 שקלים לרכבים היברידיים ו-1,000 שקלים לרכבי פלאג-אין וחשמליים.
הוראת השעה לעניין מס על רכבי יוקרה, בכללם רכבי יוקרה היברידיים וחשמליים, קובעת כי מס הקניה על רכבי יוקרה, יחול על רכבים שעלותם מעל 300,000 שקלים, כולל כלי רכב היברידיים וחשמליים.
מס הקניה המוגדל על רכבי יוקרה נכנס לתוקף כהוראת שעה בספטמבר 2013 ומאז הוארך מידי תקופה, כאשר שיעור מס הקניה עולה באופן הדרגתי ככל שמחיר המחירון גדול יותר מ-300,000 שקלים. ככל שמחיר הרכב לצרכן גבוה יותר כך המיסוי עליו גדול יותר, כאשר המקסימום יכול להגיע ל-20% מיסוי גבוה יותר מהמס הבסיסי העומד על 83%, קרי 103%.
לפני כשנה נקבע כי ההוראות תחולנה גם על רכבים עם טכנולוגיות הנעה מתקדמות הנהנים משיעורי מס מופחתים: רכב היברידי בדרגת זיהום 2, רכב plug-in ורכב חשמלי. באוצר נימקו אז את הוספת הרכבים הירוקים לרשימה בכך שקיימת מגמה של ייבוא מוגבר של רכבי פאר בטכנולוגיות אלה ומחירם הגבוה נובע מהיותם רכבי פאר ולא מהטכנולוגיה המוטמעת בהם.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "אנו דנים כאן במספר תקנות הנוגעות לרכבים היברידיים וחשמליים, הטבת שווי השימוש אמורה להסתיים בסוף השנה ואנחנו רוצים להאריך אותה".
ח"כ מיקי חיימוביץ: "למה שווי השימוש עדיין בהוראות שעה, שאנחנו במשבר אקלים, 2,500 איש בישראל מתים מזיהום אוויר. איפה המדיניות של הרשויות? אני קוראת לכם לעודד שימוש ברכבים אלה ולא הפוך"
ח"כ יזהר שי: "אני מחזיק ביד את מדיניות המס של ארה"ב, בכל מדינות אירופה, מדינות בכל העולם מעודדות את השימוש ברכב חשמלי בכל דרך אפשרית. הארכה בשנתיים זה טיפול חלק ולא יותר. קיבלנו הבטחה של סגן השר, ומביאים פה בשורה חלקית".
דורון שורר, חברת אוטומקס: "יש פה חוסר היגיון לומר שמי שקונה את הרכב לא יזכה לעידוד והטבה, ומי שישתמש בו יזכה להטבה".
ח"כ מיקי לוי: "אי אפשר להביא חצי מהצו. אם לא תביאו הקלות לכלי רכב היברידיים או פלאג, או חשמלי, בדרג הזול יותר, נתנגד גם לחלק הראשון".
ח"כ אבי ניסנקורן: "בעיני הדברים כרוכים אחד בשני. כל מי שיושב פה בעד הטבת שווי השימוש, מהצד השני אין לי התנגדות לרכבי יוקרה אבל אני רוצה לדעת את כל התמונה. צריך לכלול את רכבי היוקרה במכלול ההיברידי, שנראה את המדיניות הכללית של המדינה על הרכבים, ועל מדידת הירוק בישראל".
מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "לעניין העלאת מס קניה לרכבים היברידיים, חשמליים ופלאג אין, המצב החוקי היה שניתנו הטבות במס קנייה עד 2019, אם לא הייתה חקיקה הם היו עוברים למיסוי רגיל. המדיניות היא לתת את העדיפות שצריך לתת. לרכבים שווי ערך, ניתנת עדיפות שתיצור כדאיות לרכוש רכבים פחות מזהמים. הדברים מובאים אחרי עבודות כלכליות שנבחנו אצלנו, מה ההטבה הנכונה לתת. קרו כל מיני דברים בשוק הרכב, הפער במחירים מאוד הצטמצם בין הרכבים האלה לרכבי בנזין, לכן לא היה צורך בהטבות מס כ"כ גדולות, וגם בהנחות שניתנות כעת, הרכבים האלה יכולים להיות זולים יותר. לא ביטלנו את ההטבות, יש מבנה הדרגתי שמתאים לסיטואציה".
ח"כ גפני: "אתם מבקשים צו קבוע לעניין רכבי היוקרה, למה לא קבוע גם לעניין הרכבים ההיברידיים?"
סביון: "אנחנו לא יודעים מה יהיו השינויים בהמשך, העניין שונה".
ברשות המיסים הציגו כי למעלה מ-30 אלף עובדים שכירים מחזיקים ברכבים מסוגים אלה, וכי המשמעות של אי הארכת התקנות תהייה פגיעה בהטבת המס שלהם.
לאור חילוקי הדעות, הציע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני לקבוע כי גם מס רכבי היוקרה יוארך בשנתיים בלבד, בדומה להטבת שווי השימוש: "אם לא נאשר זאת כעת, אני לא יודע מה יהיה כאן מבחינה פוליטית בשבועות הקרובים, ואז נחטא למטרה של כולנו".
אנשי רשות המיסים הסכימו להצעת היו"ר, ולאחר התייעצות סיעתית הסכימו גם חברי הוועדה מקרב מפלגת כחול לבן.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אני מודה לכולם על ההסכמות, נקיים דיון לעניין ההיברידיים בכלל, אנחנו לא רוצים להגיע לסוף השנה ושהמס יקפוץ למחזיקי רכבים אלה. יש לנו אינטרס שיזהמו פחות, שישתמשו בפחות דלק, אינטרס ציבורי מהדרגה הראשונה. עם ההסכמות נמשיך ונפעל בנושא הרכבים הירוקים, למען הסביבה ולמען ציבור הצרכנים".
מחזיקים בדרכון אמריקאי? תשלמו עוד מסים
רכבים היברידיים צמודים מהעבודה עלולים להתייקר
גברים בהגיעם לגיל 67 ונשים בהגיען לגיל בין 62 – 64 (בהתאם לתאריך הלידה שלהן), זכאים לקבל קצבת זקנה, בתנאי שאין להם הכנסות, או שההכנסות שלהם אינן עולות על סכום מסוים (פנסיה אינה נחשבת כהכנסה).
הרבה מעדיפים לדחות את הקצבה כיוון שהם עדיין עובידים ולא יכולים למשוך את הקצבה או שוויתרו על הקצבה בשל הכנסות אחרות. במקרה זה על כל שנת דחייה יתווספו 5% לקצבה. כולל תוספת הוותק.
התוספת היא מגיל הפרישה עד גיל הזכאות לקצבה, בהתאם לתאריך הלידה. אם מגישים תביעה לאחר המועד שבו מגיעים לגיל פרישה ומתברר שלא הייתם זכאים לקצבה בגלל הכנסות מעבודה, השנים שבהן לא הייתם זכאםי לקצבה בגלל הכנסות מעבודה ייובאו בחישוב הזכאות לתוספת דחיית קצבה.
כדי לדעת אם כדאי לדחות את קצבת הזקנה לבדוק כמה פרמטרים, מה גובה הקצבה שעליה מוותרים בחישוב כל השנים עד קבלת הקצבה, מה הקצבה שמקבלים, מספר השנים שבהן מוותרים על הקצבה החלקית – מקסימום 3 לגברים ובין 8 ל-6 לנשים (תלוי בהחלטה לגבי העלאה הדרגתית של גיל הפרישה לנשים). בשל תוחלת החיים הארוכה יותר לנשים יש יותר שנות דחייה, ויש להביא זאת בחשבון.
סכום הקצבה הבסיסית החודשית ליחיד היא 1,554 שקל ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד וכן תוספת בעבור בת זוג) – 2,335 שקל . סכום הקצבה הבסיסית החודשית לבני 80 ומעלה, ליחיד – 1,641 שקל , ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד של בן 80 וכן תוספת בעד בן זוג) – 2,422 שקל .
אם שני בני הזוג, כל אחד בנפרד, עונים על תנאי הזכאות לקצבה, יקבל כל אחד מהם קצבה ליחיד.
מי זכאי לקצבת זקנה וכמה מקבלים – כל התשובות
13,000 מקבלי קצבת זקנה משלמים "סתם" דמי ביטוח לאומי; הם פטורים (והם לא יודעים את זה)!
מעודכן ל-11/2019המדינה ביקשה לשלוח לכלא אב לשלושה מטמרה שנהג ללא רישיון וביצע עשרות עבירות תנועה, אולם השופטת שוכנעה שמאסרו עלול למוטט את משפחתו כלכלית – והקלה בעונשו
שופטת בית המשפט לתעבורה בעכו, אסתר טפטה–גרדי, גזרה עונש קל יחסית על גבר בן 52 שהודה והורשע בנהיגה ללא רישיון בשני מקרים שונים, לאחר שתוקף רישיונו פקע לפני כ-15 שנה. השופטת שוכנעה שישנן נסיבות המצדיקות הקלה בעונשו של האיש, ובהן מצבו הכלכלי הקשה.
כתב האישום הראשון עסק בכך שב-2016 הנאשם, נשוי ואב לשלושה, נהג באזור טמרה, ברכב תפעולי מתוצרת "מרשל". שוטרים שעצרו אותו גילו כי באותה עת הוא היה פסול לנהיגה, בשל עבירות קודמות שכללו נהיגה בפסילה ואף פגיעה בהולך רגל במעבר חצייה.
בשל כך הורשע הנהג בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע וחלפו למעלה מ-12 חודשים ונהיגה ללא ביטוח.
מכתב האישום השני, שגם בו הודה כאמור, עולה כי הנהג נתפס בשנת 2017 כשהוא נוהג ברכב פרטי.
לטענת הנאשם, הוא לא חידש את רישיונו במשך כ-15 שנה בשל חובות כספיים. לדבריו, הוא רכש רכב תפעולי כיוון שחשב שרכב זה אינו מחייב רישיון נהיגה, ולאחר שנעצר הבין שהוטעה על ידי המוכר. בנוגע לעבירה השנייה מ-2017, טען כי נהג בכביש עפר צדדי, לאחר שאחיו ביקש שישגיח בשבילו על עדר צאן.
שירות המבחן המליץ להסתפק בשירות לתועלת הציבור ועונשים נלווים. השירות התרשם שהנאשם אמנם פעל באופן אימפולסיבי, אולם יחד עם זאת מעוניין לחיות באופן נורמטיבי והשתלב בטיפול קבוצתי – דבר שאמור להפחית את הסיכון לכך שיחזור על מעשיו.
אולם חרף ההמלצה ביקשה המדינה להטיל עליו לא פחות משנת מאסר וכן עונשים נוספים. הסיבה לכך הייתה שמדובר במקרה חמור ולא במעידה חד פעמית, אלא באדם בעל עבר של 66 עבירות תעבורה, כולל עבירות דומות.
מנגד, ההגנה ביקשה לאמץ את עמדת שירות המבחן. בין היתר נטען כי הנאשם נקלע למצב כלכלי קשה, שהגיע עד כדי איומים על חייו ועל משפחתו, ומפאת נסיבות אלה לא חידש את רישיונו, וכי כיום פועל להסרת המחדל ולהסדרת חובותיו.
"שליחתו למאסר לא תועיל לחברה"
השופטת טפטה–גרדי הבהירה כי אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, ואף ציינה כי עבירה של נהיגה בזמן פסילה מהווה ביטוי של זלזול וטומנת בחובה סיכון רב לציבור.
עם זאת, השופטת התחשבה בכך שהנהיגה נעשתה ברכב תפעולי, ועל כן חומרת המעשה נמוכה יותר. נתון מקל נוסף היה העובדה שאי חידוש הרישיון נבע מחובות כספיים.
"הנאשם הודה ונטל אחריות על מעשיו, ותסקיר המבחן מצביע על סיכויי שיקום. בנסיבות אלה סבורני שיש להעדיף את האפיק השיקומי, ולאפשר לנאשם לצאת ממעגל העבריינות בו היה שרוי עד היום. שליחתו של הנאשם למאסר, בנסיבות אלה, לא תועיל לחברה, ועלולה למוטט את משפחתו, התלויה בו כלכלית", סיכמה השופטת.
בנסיבות אלה, השופטת סברה שיש להימנע ממאסר ולהטיל על הנאשם צו מבחן, לשלב אותו בתכנית טיפולית, ולהטיל עליו 250 שעות שירות לתועלת הציבור, היקף רחב מזה שהוצע על ידי שירות המבחן.
השופטת הוסיפה לצד אלה עונש של שלושה חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון למשך 30 חודשים וקנס בסך 1,500 שקל, וציינה כי ענישה זו, הצופה פני עתיד, הוטלה על מנת להרתיע את הנאשם מלשוב ולבצע עבירות תעבורה חמורות בעתיד.
עבירת נהיגה ללא רישיון תלויה בנסיבות המקרה
ע"פ דיווחים ביומיים האחרונים, הרשויות הסיניות צפויות לבצע מהלך דומה בתקופה הקרובה עם Bank of Jinzhou, המנהל לפי הערכות נכסים בהיקף של 100 מיליארד דולר. הבנק לא הגיש עדיין את הדו"חות הכספיים לשנת 2018. בתחילת יוני דווח כי חברת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג הפסיקו לייצג את הבנק, וזאת לנוכח "חוסר עקביות בספרי ההלוואות, כאשר הבנק מסרב לספק חומרים רלוונטיים".
שש קבוצות פרטיות של בעלי מניות בבנק חרבין העבירו לידי שתי חברות ממשלתיות חלק מבעלותן בהן, בעסקה של 15 מיליארד יואן (כ–2 מיליארד דולר).
הסיבה לסגירת הבנקים היא הלוואות שאינן נרשמות בספרים — בנקאות שנועדה לעקוף את דרישות הרגולטורים,ולהלוות ללווים בעיתיים.
בנק נוסף שהולאם הוא האנג פנג בנק1987, וגם הוא קשור לטומורו גרופ. הוא הפעיל מאות סניפים בסין והיה נתון לארגון מחדש של חובותיו על ידי הממשל המקומי בשנגדונג. בנק אוף ג'ינז'ו הוא בנק אחר שנקלע קשיים, וקיבל מאות מיליוני דולרים בהיוון מהממשלה. הבנקים הקטנים נהנו מצמיחה מהירה בעסקיהם בשנים האחרונות, ולכן גם הסיכון גדל.. ככל שמימון שמקורו בפיקדונות גדול יותר, הבנק נחשב בטוח יותר (ראו תרשים). הסיבה לכך היא שהמפקידים מעדיפים את הבנקים הגדולים, הבטוחים יותר, והגבלות על ריביות שבנקים יכולים להציע למפקידים.
אלא שהבנקים הקטנים משרתים לווים מקומיים — רשויות מקומיות ועסקים מקומיים — ואלה הולכים וצוברים חובות גדולים עם ההאטה בכלכלת סין. דרישות מחמירות מצד הרגולטורים בסין לגבי חובות אבודים דירדרו את מצבם של רבים מהבנקים. לצד הרגולציה הכבדה בנקים רבים גם סובלים משחיתות.
לפי הערכות של אנליסטים של UBS מסוף אוקטובר, הבנקים בסין יצטרכו לגייס 2.4 טריליון יואן (כ–339 מיליארד דולר) כדי לשפר את יחס ההון ליבה ל–12.5%, כמקובל בעולם. נכון לסוף אוקטובר, לא הגישו כל הבנקים את דו"חותיהם השנתיים ל–2018. יחס ההון Tier 1 בבנקים המסחריים היה 6.64% מהנכסים ברבעון הראשון של 2019, לעומת 6.4% שלוש שנים לפני כן.
חברת דירוג האשראי S&P מעריכה כי 4% מכלל נכסי הבנקים בסין נמצאים בבנקים שסובלים מקשיים. להערכת האנליסטים שלהם, רבים מהם ייעלמו באמצעות מיזוגים, או התערבות אחרת
לקראת 2018: ";המצב בסין יכול להיות טריגר לירידות בשווקים הפיננסים";
ההוצאה החודשית בעשירון העליון על סעיף החינוך עומדת על כ-2,700 שקל – גבוהה פי שלושה מההוצאה בעשירון התחתון (כ-900 שקל בחודש בלבד). כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום הילד הבינלאומי. בתוך כך ההוצאה על צהרונים גבוהה פי 20 ועל חוגים ושיעורי בית פי 4.5. כך לפי נתוני הלמ"ס
עוד עולה מהנתונים כי 7% מהילדים עד גיל 17 (כ-191 אלף ילדים) חיו ב-2018 במשקי בית ללא מועסקים – 5% באוכלוסייה היהודית ו-13% באוכלוסייה הערבית; כ-14% (כ-400 אלף) מכלל הילדים עד גיל 17 היו רשומים במשרד העבודה והרווחה – 19% מהילדים הערבים אבל רק 11% מהיהודים.
בפנימיות כבר יש רוב מוחלט של דתיים וחרדים, 66%, 43% בישיבות חרדיות ו-23% בפנימיות של ישיבות תיכוניות ואולפנות דתיות לאומיות. מכאן שההוצאות על החינוך גדולות ממה שמדווח משרד החינוך.
נתונים אחרים הם שאם יש יותר ילדים במשק הבית, כך אחוזי הבעלות על טלוויזיה ושיעור המנויים על כבלים או לוויין קטנים יותר: ב-52% ממשקי הבית עם ילדים יש מינוי לשירות טלוויזיה, אבל רק ל-40% ממשקי הבית עם שלושה ילדים ויותר. הסיסה כנראה יותר ילדים במזגר החרד ופחות טלוויזיות.
מבחינת ילודה,
מספר הילדים הממוצע הגבוה ביותר בישראל הוא בבית שמש ועומד על 3.6 למשק בית. לעומת זאת, המספר הנמוך ביותר נמצא בתל אביב עם 1.8 ילדים בממוצע בלבד
בשנת 2018 חיו בישראל 2.960 מיליון ילדים (בני 0-17), המהווים 33% מאוכלוסיית המדינה. מתוכם, כ-2.131 מיליון ילדים יהודים (72%), 731 אלף ילדים ערבים (24.7%) ועוד כ-98 אלף ילדים (3.3%) שאינם יהודים ואינם ערבים.
בערים הגדולות, המונות יותר מ-100 אלף תושבים, אחוז הילדים הגבוה ביותר הוא בבית שמש (51.8%), ואחריה בני ברק (48.0%) וירושלים (39.4%). בשאר הערים הגדולות אחוז הילדים נמוך מהרמה הארצית (33%). אחוז הילדים הנמוך ביותר בערים הגדולות הוא בתל אביב-יפו (21.1%) ובבת ים (21.0%).
פסק דין חריג: הילדים יוצאו ממשמורת האם ויעברו לחזקת האב
לא בבית ספרנו: עיריית ת"א מוציאה את הכלים החד-פעמיים מבתי הספר ומהצהרונים
מעודכן ל-11/2019
עיריית תל אביב תצטרך לבחור אם להשקיע מיליונים במעבר לאופניים חשמליים להשכרה, להמשיך להפעיל את האופניים הקיימים או לבטל את השירות
עיריית תל־אביב תקבע בקרוב את עתידו של ה"תל אופן", שירות השכרת האופניים העירוני: בסוף השנה יסתיים החוזה הנוכחי של המפעילה FSM והעירייה צריכה להחליט אם להסב את צי האופניים המושכרים לחשמלי, להמשיך להפעיל את השירות באותה צורה או לוותר עליו, נוכח חדירת שירותי השכרת הקורקינטים החשמליים של בירד, ליים ו־ווינד.
בעירייה שוקלים להסב את רוב הצי של תל־אופן לחשמלי, 2,000 זוגות, אך להשאיר גם כלים רגילים שיוצעו לשוכרים בעלויות שימוש נמוכות יותר. עלות ההסבה נאמדת ב-8-6 מיליון שקל שישמשו לקניית אופניים חדשים, כולל סוללות.
בתל־אופן חשבו להסב את האופניים הקיימים לחשמליים, אך העדיפו כלים ייעודיים שיהיו קלים ובטוחים יותר. הם יצוידו בצמיגי 26 אינץ' וסל קדמי למטען, יגיעו ל־25 קמ"ש כחוק ויוכלו לנסוע למרחק של 70 ק"מ. הסוללות ייאספו מאתרי העגינה בידי המפעילה לצורך טעינה.
שירות השכרת האופניים התל אביבי החל בשנת 2010. ראש העירייה חולדאי ייסד אותו אז בהשראת שירות ההשכרה הפריזאי Velib והאמין שבכך יביא מזור לעיר הפקוקה ונטולת החניה.
תחילה סבל השירות מבעיות במערכת העגינה ועבר זמן עד השלמת הפריסה, עם 200 תחנות ו־2,200 זוגות. אלא שבמקביל להתבססות השירות הגיע לשיאו טרנד האופניים החשמליים, שכיכבו בכבישים עד שגם הם נדחקו לאחרונה על ידי הקורקינטים החשמליים. כתוצאה מכך, הצטמצם היקף השימוש בשירות תל־אופן, שהגיע בשיאו ל־100 אלף השכרות בחודש, ומספר ההשכרות ירד ל־50 אלף. גם מספר המנויים צנח – מ־8,600 ב־2016 ל־4,000 אשתקד.
על מנת לשמר את ההשקעה, התרחבה הפעילות לבת־ים ולרמת־גן, אך שם העדיפו כלים חשמליים, גם על חשבון הולכי הרגל שנפגעים מהרוכבים על המדרכות או נתקלים בקורקינטים הזרוקים.
כעת העירייה משלמת ל־FSM כ־7 מיליון שקל בשנה, ועליה להחליט אם להמשיך לסבסד את המיזם מלבד הסבתו לחשמל, ולכמה זמן.
במקביל חברות הקורקינט החשמלי מפעילות בעיר 7,500 זוגות, שלא עולים לעירייה כסף, אך גורמים לבעיות אחרות: הקורקינטים אינם מוחזרים לתחנות עגינה אלא מושלכים על מדרכות ובתחנות אוטובוס, גם לאחר שהעירייה החלה לקנוס את החברות ולקבוע חניות מוסדרות.
הפעלת התל אופן מאפשרת לעירייה להבטיח זמינות גם בשכונות מרוחקות. שירות כזה ייהפך חיוני אף יותר עם התרחבות עבודות הרכבת הקלה.
תגובת עיריית תל אביב: "תל אופן הוא פרויקט חלוצי שיזמנו והוביל למהפכת השימוש באופניים בעיר. החוזה עם הזכיין נגמר בסוף השנה, והעירייה תידרש להחליט אם להאריכו, לשנותו או להפסיק כליל את הפעילות".
עיריית תל אביב יוצאת בדרישות מחברות השכרת הקורקינטים והאופניים
תחבורה ללא הפסקה: אוטובוסים בשבת בתל אביב – תוך 3 שבועות
משרד התחבורה מעוניין לשנות את התקנות כך שהרכב הישן יהיה חדש. כלומר, המשרד נותן היתר ליבואנים למכור מכונית כחדשה במשך 18 חודשים מיום הייצור. המהלך נמצא לפני מהלכי חקיקה אחרונים והוא ככל הנראה ייכנס לתוקף במהלך החודשים הראשונים של שנת 2020.
לפני החוק, עלה לראשונה ב-2007, היבוואנים יכלו למכור רכבים לאחר שנים במחסן. למרות שמד הנסיעות של המכוניות הללו הציג אפס קילומטרים, רכיבים אחרים ברכב הזדקנו ופגעו בערכו. המצב החדש מאפשר ליבואנים שוב למשוך זמן.
במשרד התחבורה טוענים כי ההיתר הוארך עקב שיפור באיכות החומרים. היבואן הגיב לטענה זו. בענף לא מקבלים את הטענה ואומרים שהמטרה היא לבוא לקראת היבואנים.
בענף הרכב אומרים שהמטרה היא להקל על יבואני הרכב, שחוו חוקים ורגולציות קשום ובהם מתווה מס ירוק באפריל 2019 (שמקנה הטבות לכלי רכב לא מזהמים, ומייקר את כלי הרכב המזהמים), שינוי שיווי השימוש ברכב וכן עליית מס הקניה על מכוניות היברידיות בינואר 2020. המטרה היא גם להיטיב עם היבואנים הקטנים.
לאחר עליית המסים יבואני הרכב יוכלו לשלוט על קצב המכירות ובהמשך למכור את המכוניות הישנות במחירים של מכונית חדשה. המעבר לשיטה שבה רכב נחשב חדש במשך 18 חודשים,יכול לפגוע בחברות בליסינג שנהנות ממכירת מכוניות יד שנייה ללקוח.
השינוי האמור תקף לא רק לרכבים בייבוא ישיר, אלא גם נוגע לרכב ביבוא מקביל. כיוון שכך הוא יאפשר לסוכנים קטנים לייבא מכוניות שעמדו במלאי של הסוכן בחו”ל במשך זמן רב, מה שגם כן יפגע בצרכנים.
הבעיה העיקרית היא שיבואני הרכב אינם מחויבים למסור ללקוח מידע בסיסי על מועד היצור של המכונית. במקרים מסוימים ניתן לבדוק את מועד היצור באמצעות אתר יצרן הרכב, על ידי הזנה של מספר השלדה. אבל רק לאחר שהרכב נקנה..
משרד התחבורה מסר: “מדובר בהצעה הנמצאת בהליכי שימוע ציבורי. טרם נתקלה כל החלטה סופית בנושא”.
מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו- KANTAR טלסקר ירד בחודש אוקטובר 2019 ב–1.7 נקודות לרמה של 139.9 (אפריל 2002=100). המדד למצב השוטף ירד ב-2.8 נקודות ומדד הציפיות ירד ב-1.0 נקודות.
לפי כלכלני בנק הפועלים: מדד אמון הצרכנים ירד בחודש אוקטובר ורמתו הייתה יציבה יחסית מתחילת השנה. חודש אוקטובר אופיין בעליות שערים בשווקים הפיננסיים, וגם האינדיקטורים לצריכה הפרטית בחודשים הקודמים היו חיוביים. יתכן שהירידה במדד הושפעה מאי-הוודאות הפוליטית המתמשכת בישראל. למרות הירידה החודש, רמת המדד בישראל גבוהה ביחס לעבר והיא תומכת בהמשך ההתרחבות של הצריכה הפרטית.
האינדיקטורים לצריכה הפרטית שפרסמה הלמ"ס בחודש האחרון הצביעו על התרחבות הצריכה הפרטית – הפדיון ברשתות השיווק עלה ברבעון השלישי בשיעור שנתי של 6.1% לעומת עלייה של 5.7% ברבעון השני. הרכישות בכרטיסי אשראי עלו ברבעון השלישי בשיעור שנתי של 7.7% בהמשך לגידול של 10.3% ברבעון הקודם. שיעור האבטלה ירד ל-3.7% בספטמבר לעומת 3.8% באוגוסט.
דד אמון הצרכנים של בנק הפועלים מתפרסם אחת לחודש על ידי מחלקת הכלכלה והמחקר של בנק הפועלים והוא משקף רמת אמון זו של הציבור במשק ובכלכלה המקומית.
מדדאמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS מורכב מסקר נרחב ומקצועי שנערך בקרב 1,000 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, הסקר נערך מדי חודש. מודל החישוב של מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים הוא על בסיס מודל מורכב מבית חברת המחקר הבית לאומית TNS שלה ניסיון בסקרים ומדדים דומים במדינות אחרות.
מרכיבי המדד כוללים את המרכיבים הבאים שהנשאלים מתבקשים לענות עליהם:
- דעה על המצב הכלכלי כיום: בחירה בין טוב, רע, בינוני
- מצב התעסוקה כיום: קיימות הרבה משרות, קיימות מעט משרות, לא הרבה/לא מעט
- צפי לגבי המצב הכלכלי בעוד 6 חודשים: טוב יותר, רע יותר, ללא שינוי
- צפי לגבי מצב התעסוקה בעוד 6 חודשים: יותר משרות, פחות משרות, לא הרבה/לא מעט
- צפי לגבי הכנסת המשפחה בעוד 6 חודשים: גבוהה יותר, נמוכה יותר, ללא שינוי
- דעה והרגשה לגבי אווירת קניות – האם המצב כיום הוא זמן טוב לקניית רכב, דירה וכדומה: זמן טוב לקנות, זמן לא טוב לקנות, לא טוב-לא רע
- תחושה כללית בציבור לגבי כיוון המדינה: ישראל נמצאת בדרך הנכונה, ישראל אינה בדרכה הנכונה