תועלת שולית מדברת על תוספת תועלת  מהגדלת כמות המוצר במקרה של מוצרים הומוגניים, כך שהרווח שלו יורד, מכאן שיש תועלת לצרכן. נחשוב על מוצרים טכנולוגיים שבעת שיצאו לשוק היו יקרים אך עם הזמן ירד מחירם בעקבות אימוץ הטכנולוגיה על ידי חברות נוספות. לפי ההנחה של כלכלנים מסוימים, התועלת השולית פוחתת, וככל שיהיה לנו משהו מאותו מוצר פחות נרצה אותו, הדוגמה הקלאסית היא גביע גלידה, למשל אחרי גביע הגלידה החמישי כבר אין תועלת לצרכן. אבל זה לא מסביר פעולות כמו מנוי לעיתון או לאתר אינטרנט או לחדר כושר המבוססות על הרגל.

הביקורת על הגישה, כמו בגישות תועלתניות נוספות, היא איך מודדים תועלת. הרי לכל אחד העדפה סובייקטיבית משלו, אם ניקח לדוגמה את גביע הגלידה, ייתםן שיהיו צרכנים ואף עיירות שלמות שבהן התיאבון מפותח ויאכלו את הגביע השישי. ייתכן גם שיוותרו על המנוי לחדר כושר.  כלומר השאלה היא לא רק כמותית, אלא גם נסיבתית, למשל אין לצרכן תועלת בקניית הרבה מעילים בימי קיץ או באקלים קייצי.

כאמור, גם ההרגל משחק תפקיד ומכירה המבוססת על התמכרות, כמו סיגריות, הימורים ואלכוהול אינה נובעת מכמות המוצר אלא מהחומרים או התכונות הממכרות שבמוצר.

עוד מדובר על מקרים של תועלת שולית עולה, למשל באיסוף קלפים, המוכנות לשלם על הקלף החסר עולה. גם יש אלמנטים רבים אחרים המשפיעים על הרצון של הצרכן לשלם, למשל מיתוג ואופנה, הרבה צרכנים יסכימו לשלם יותר.

בעיה עיקרית היא בהגדרות ובמושגים. תועלת שולית מדברת על מוצרים הומוגניים, אך לא ברור מה בדיוק נכלל בקטגוריה הזו ולכמה זמן, למשל מוצר שיש בו טעם נרכש דורש זמן עד שהצרכנים יתרגלו וירצו לקנות אותו.

בשל חוסר היכולת למדוד את התועלת השולית פוחתה עקומת האדישות:
דיאגרמה המשמשת כדי להדגים צירופים של שני מצרכים בכמויות יחסיות שונות, באופן שסך התועלת שהצרכן מפיק ממצרכים אלה שווה בכל צירוף. עקומת האדישות מייצגת את העדפת הצרכן, כשכל נקודה עליה מציינת מהי הכמות של המצרך A שעליה מוכנים לוותר כדי לזכות ביחידה נוספת של B . כל הסלים שווי התועלת נמצאים על אותו קו, בין במעלה הקו ובין במורדו, ולכן הצרכן אדיש לגבי אפשרות התחלופה בין שני המצרכים (סל מצרכים) שעל אותה עקומת אדישות בזמן המסוים. צורתה של העקומה משקפת הנחות שונות לגבי התנהגות הצרכן. העקומה מציגה את הסלים בהשוואה סובייקטיבית מסודרת, כשהציר X מצביע על כמויות של מוצר אחד והציר Y על כמויות של מוצר שני. הגרף מציין שילובים שונים של כמויות משני המוצרים, המעניקים מידה שווה של סיפוק לצרכן והיוצרים מערכת המבטאת את השיעור השולי של התחלופה בין שני המוצרים. במונחי תועלת ניתן להגדיר עקומת אדישות כעקומה שוות תועלת כלכלית. סל מוצרים כלשהו ייחשב על ידי הצרכן כעדיף על סל B – ולא חשוב בכמה – או כנחות ממנו או כשווה לה. אם A ו-B אינם עדיפים זה על זה – "אדיש" הצרכן להבחנה ביניהם.

תועלת שולית במעות

מעסיקים עובדי משק בית? אתם אולי צפויים לתביעה

מים מהברז או מים מינרליים? או בכלל תמי 4? מה בריא וכמה עולה?

 

מיקרו כלכלה ומאקרו כלכלה הם שני הזרמים העיקריים בכלכלה. מיקרו כלכלה עוסקת בהתנהגות הצרכנים, תמריצים, תמחור ועוד, בעוד שמאקרו כלכלה מתעסקת במגמות רחבות יותר כמו שיעורי ריבית, תמ"ג ונתונים אחרים הנוגעים להתנהגות מדינות. מיקרו עוזרת יותר למנהלים, ואילו מאקרו נמצאת יותר בשימוש של המשקיעים ושל מדינות.

מאקרו כלכלה

מבין השתיים מאקרו-כלכלה חדשה יותר וזה  ענף של תורת הכלכלה החוקר את המשק הכלכלי כולו, ולא של יחידות בו. המקרו-כלכלה עוסקת בחקר תופעות הגאות והשפל הכלכליים, בקביעת גודלו של התוצר המקומי, היקף התעסוקה והאבטלה, במדידת שינויים ברמת המחירים הממוצעת, במאזן תשלומים ובצמיחה כלכלית

הולדתו בשנות השלושים של המאה העשרים  בעקבות השפל הגדול,שהשפיע על מדינות רבות. כך נוצרים מושגים וחישובים סטטיסטיים כמו הכנסה לאומית ותוצר לאומי.

לתורה שתי גישות, הגישה הקיינסיאנית המתמקדת בביקוש והניאו קלאסית השמה דגש על בהיצע. אלו משלימות זו את זו.

קיימות כמה אסכולות:

מיקרו-כלכלה

מיקרו-כלכלה כאמור היא ענף של תורת הכלכלה, החוקר את ההתנהגות הכלכלית של תאים קטנים (כמו יחידים, משפחות או פירמות) וקבלת ההחלטות שלהם, ואת הדרך שבה התנהגות זו מכתיבה את התנהגות השוק של סחורה או שירות אחד, או המשק בכללו.

המושגים שבהם עוסקת, ביקוש והיצע, גמישות הביקוש – של יצרנים וצרככנים, שיווי משקל כלכלי, תחרות משוכללת – התנאים האידיאליים לשוק תחרותי והגון, תחרות לא משוכללת – המתארת מצבים לא אידיאליים לתחרות, למשל קיומם של מונופולים,  או חוסר מידע של אחד הגורמים לגבי מחירים. מכאן שמיקרו כלכלה עוסקת בכשלי שוק – מצבים שבהם השוק החופשי מאפשר מניעת תחרות למשל,.

נגיד בנק ישראל: שנת 2018 הייתה שנה טובה לכלכלה הישראלית

אנגוס דיטון – זוכה פרס נובל שגילה שאנחנו צורכים אותו דבר, לא משנה כמה מכניסים

 

 

כולם יודעים שמקצועות ההייטק הם המקצועות השכר הגבוה במשק, אבל בתוך ההיייטק מה המקצוע עם השכר הגבוה ביותר? לפי הסקר הרבעוני  של חברת see.v מפתחי ביג דאטה הם מובילי השכר בענף ההייטק עם שכר של 32 אלף שקל בחודש.

אחריהם מפתחים בפייתון המרוויחים 31,600 בחודש, מפתח אלגו המרוויחים 31,000 שקל בחודש, מפתחי Node.js המרוויחים 30,500 שקל בחודש, ומפתחת C#, מהנדסי DevOps ומנהלי מוצר (מרוויחים 30 אלף שקל בחודש כל אחד). השכר הממוצע בענף בכללותו, כולל מקצועות התוכנה, המוצר, הבדיקות והדאטה, עמד לפי הסקר על 26,700 שקל ברבעון השלישי.

 השכר הממוצע בתחום מקצועות התוכנה טיפס ב-1% ברבעון השלישי של 2019 לעומת הרבעון שקדם לו, ועמד ברבעון השלישי על 28,450 אלף שקל. מוערך כי יש 7,000 משרות פנויות בתחום

ואיזו שפת תוכנה כדאי ללמוד? נמצאה עלייה של 4% בשכרם של מפתחי Ruby שעמד על 26,300 שקל ברוטו בחודש. בנוסף, שכרם של מפתחי Python שכרם של מפתחי ++C ומפתחי PHP טיפס ב-3%, שכרם של מפתחי Node.js ומפתחי מובייל טיפס ב-2% כל אחד, ושל מפתחי C#  ב-1%. מנגד, השכר הממוצע של מפתחי Java ירד ב-3% ל-29,500 שקל בחודש, ושכרם של מפתחי Frontend ושל מהנדסי DevOps ירד ב-2%.

זמן מסך לילדים – מה חושבים המומחים, ומה חושבים מובילי ההייטק

דן אנד ברדסטריט חושף: מי חברות ההייטק שהכי כיף לעבוד בהן

לא רק משרדים והייטק: ברמת החייל יוקמו דירות למגורים

 

 

מעודכן ל-10/2019

לאחרונה דיווחה מנורה על הפסקת שיווק הביטוח הסיעודי, הראל רמזה שגם היא בדרך וכך גם חברות נוספות. הסיבה פשוטה: המוצר לא רווחי מספיק.  האלטרנטיבה היא ביטוח סיעודי של קופות החולים, אך ל-3.5 מיליון ישראלים אין אותו, מסיבות שונות.

אחד הרעינוות שהעלו בעבר הוא ביטוח סיעודי חובה, שבו יגבה המעסיק ממשכורת העובד סכום זהה לזה שגובה קופת החולים של העובד, ויעביר את הכסף לקופת החולים.  אך האם אפשר להכריח אנשים לבטח את עצמם? זו הסוגיה המרכזית בנוגע לביטוח הבריאות בארצות הברית למשל. עוד רעיון היה להוסיף את הביטוח הסיעודי, כמו ביטוח החיים, לקרן הפנסיה. כך קצבה לפנסיונר סעודי תגדל מאוד.

הוצע גם ביטוח ממלכתי מסובסד, אך לא נראה שלפחות כרגע המדינה תמצא מקור תקציבי בעוד צריכים לסגור גירעון תופח. רובד של ביטוח סיעודי מוצג גם באמצעות ביטוח לאומי. לפני שנה הוגדל ביטוח זה באמצעות הרפורמה בסיעוד בעלות של כמיליארד שקל, אלא שלא ברור אם הרפורמה צלחה והאם תימשך, וגם מצבו של ביטוח לאומי מידרדר ואם לא תהיה עלייה בתשלום דמי ביטוח לאומי יופחתו קצבאות.

פתרון אחר הוא ביטוח סיעודי ייחודי, כך במחלות שידוע שבהן החולים הסיעודיים מאריכים ימים יהיה אפשר לעשות ביטוח ספציפי, למשל דמנציה ואלצהיימר. עוד מוצע להגביל את גיל הביטוח, אלא שכאן נפגע הטיפול בחולים סיעודיים צעירים.

ושוב  לקופות החולים, לרוב מי שיש ביטוח סיעודי זה מגיע מקופות החולים, המציע פתרון לא רע, אלא שצריך לעורר מודעות אליו.

אפשר גם לחסוך לבד

מלבד הפתרון של חברות הביטוח, קופת החולים והמדינה אפשר גם לחסוך באופן פרטי באפיקים כמו תוכנית חיסכון בדמות קופת גמל להשקעה או קרן נאמנות. זהו פתרון שהוא טוב לטווח הארוך, אבל מה עושים אם נהיים סיעודים לפני שעובר מספיק זמן כדי שהחיסכון יהיה מהותי.

מנורה מוותרת על ביטוח סיעודי – וגם הראל המובילה רוצה

מה צריך לדעת על אדם במצב סיעודי ואיזה ביטוח סיעודי לבחור (כשאתם צעירים)?

הפניקס זכתה במכרז למתן ביטוח סיעודי לחברי מכבי

 

 

טוגדר (ת"א: טגדר), המתמחה בגידול וייצור מוצרי קנאביס רפואי, מדווחת על קבלת רישיון מהיחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות להפעלה מסחרית של החווה בישראל, זאת לאחר קבלת אישור IMC-GAP. המתקן באשקלון הוא בהיקף של 20 דונם, אחד הגדולים בישראל, ומאפשר לחברה גידול תוצרת קנאביס רפואי בהיקפים גדולים.

בכוונת החברה לשתול באופן מיידי היקף משמעותי ולקצור תוצרת קנאביס רפואי תוך מספר חודשים. עם השלמת מחזור הגידול החברה תעביר את התוצרת למפעל בעל תקן IMC-GMP במטרה שמוצריה יהיו זמינים בבתי המרקחת ולמטופלי קנאביס רפואי בישראל, אשר סובלים בחודשים האחרונים ממחסור חמור במוצרים. חלק מהגידול ינותב לטובת הפקת מוצרי שמן של מותג "קנאבליס" שהינו חלק מקבוצת טוגדר פארמה.

ניסים ברכה, מנכ"ל טוגדר פארמה: "אנו רואים בקבלת הרישיון את אבן הדרך החשובה ביותר בהתפתחותה העיסקית של החווה בישראל. בכוונתנו להתחיל בתהליך השתילה באופן מיידי, בהיקף מסחרי, כך שתוצרת הקנאביס הרפואי תגיע למטופלים בישראל תוך מספר חודשים. אנו מאמינים כי המכירות הצפויות מחוות הגידול ממצבות אותנו בשורה הראשונה של חברות הקנאביס הרפואי הפעילות בישראל ובחו"ל."

טוגדר פארמה רכשה לאחרונה את 'קנאבליס' – חברה ישראלית הפעילה כעשר שנים בתחום הקנאביס הרפואי. לקנאבליס הסכם שיתוף פעולה עם בי"ח הדסה עין כרם בו לחברה אזור להדרכה וטיפול אשר מאז הקמתו נתן מענה נרחב לאלפי מטופלים בקנאביס רפואי. הנהלת קנאבליס וצוות עובדיה הינם בעלי ידע וניסיון רב בפיתוח מוצרים, ניהול מפעל ליצור מוצרי קנאביס רפואי וטיפול בחולים ותהיה אחראית גם על ניהול והפעלת המפעל שמקימה טוגדר תחת האסדרה החדשה בתקן GMP.

בנוסף, טוגדר פעילה בתחום הקוסמטיקה מבוססת CBD יחד עם חברת פרמייר ים-המלח. בכוונת החברות, באמצעות חברת ייצור הולנדית בעל אישורים מתאימים, לייצר אלפי יחידות של שלושת המוצרים המאושרים וכי אלו יופצו למכירה בנקודות הפצה במדינות אשר בהן מכירת המוצרים הינה בהתאם לדין.

חברת טוגדר  פועלת בתחום הקנאביס הרפואי באמצעות חברת-הבת גלובוס פארמה, שמפעילה תשתית חקלאית וטכנולוגית מתקדמת לגידול בהיקף של 20,000 מ"ר בישראל, וכן ייצור ושיווק תוצרת קנאביס רפואי בישראל ומחוצה לה. החברה היא בעלת הסכמי שיווק והפצה עם חברות מובילות בתחום הקנאביס הרפואי בגרמניה וקנדה, בהיקף כולל של כ-80 טונות תוצרת בשנה.

";תחום הקנאביס הוא לא בועה, וטוגדר היא מהרציניות בתחום";

בכניסות התיירים לארץ בחודש ספטמבר השנה נרשם מספר גבוה במיוחד (405 אלף כניסות בספטמבר השנה לעומת 282 אלף בספטמבר 2018). גם מספר לינות התיירים בחודש ספטמבר השנה היה גבוה במיוחד – כמיליון לינות בספטמבר השנה לעומת 662 אלף בספטמבר 2018.

מספר הלינות במלונות התיירות הסתכם בספטמבר השנה ב-2.2 מיליון מתוכם 1.0 מיליון לינות (45%) היו של תיירים והשאר – 1.2 מיליון לינות – של ישראלים. תפוסת החדרים במלונות בחודש ספטמבר הייתה כמעט 75%.

שיעור התפוסה הגבוה ביותר בחודש ספטמבר נרשם בתל אביב-יפו – 83%, ואילו ביישובים האחרים התפוסה הייתה נמוכה יותר ונעה  בין 72% בים המלח ל-79% באילת.

בניכוי עונתיותית – השפעת חגים וחופשות – בתשעת החודשים הראשונים של 2019 נרשמה עלייה בממוצע החודשי של לינות התיירים של 6% לעומת הממוצע החודשי של שנת 2018, לפי נתונים מנוכי עונתיות.

הרמה השנתית של מספר לינות התיירים מנוכי העונתיות שחושבה על סמך שלושת החודשים האחרונים(יולי-ספטמבר 2019) הייתה 12.6 מיליון לינות לעומת 11.9 שחושבה על סמך שלושת החודשים הקודמים.

כמה ישראלים לנים

הרמה השנתית של מספר לינות הישראלים בניכוי עונתיות שחושבה על סמך שלושת החודשים האחרונים(יולי-ספטמבר 2019) הייתה 13.9 מיליון (13.7 מיליון על בסיס שלושת החודשים הקודמים).

יצוין כי החל ביולי 2014 כתוצאה ממבצע "צוק איתן" התקבלו נתונים נמוכים במיוחד במספר לינות התיירים, והם הביאו לירידה ברמת הנתונים ולשבר במגמת הסדרות ((trend break. לכן, חישוב נתונים מנוכי עונתיות ומגמה בתקופה שהחלה ביולי 2014, נערך לאחר התאמת נתוני הסדרה עד יולי 2014 לרמה הנמוכה שהתקבלה בחודשים הראשונים של המשבר.

מהן מלכודות תיירים ואיך להיזהר מהן

ישראלים מעדיפים לנפוש בחו"ל, את בתי המלון תופסים התיירים

יצוא הסחורות בחודשים ינואר ספטמבר 2019, היווה 68.6% מהיבוא (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) לעומת 69.2% באותם חודשים אשתקד..

הגירעון המסחרי (סחורות בלבד) בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-62.4 מיליארד ש"ח לעומת גירעון של 56.4 מיליארד ש"ח בינוארעדספטמבר 2018.

נתוני מגמה

בחודשים יולי   ספטמבר 2019 ירד יצוא הסחורות (למעט אוניות, מטוסים ויהלומים), על פי נתוני המגמה, ב-7.3% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 5.6% בחישוב שנתי באפריל יוני 2019. בחודשים יולי ספטמבר 2019 ירד יבוא הסחורות (למעט אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה), על פי נתוני המגמה, ב-10.2% בחישוב שנתי. זאת, בהמשך לירידה של 11.9% בחישוב שנתי באפרילעדיוני 2019.

יצוא הסחורות

יצוא הסחורות הסתכם בחודש ספטמבר 2019 ב-13.5 מיליארד שקל. 86% מסכום זה היה יצוא תעשייתי, כרייה וחציבה (למעט יהלומים). 13% יצוא יהלומים ו-1% יצוא חקלאי, ייעור ודיג.

היצוא התעשייתי, כרייה וחציבה (למעט יהלומים) ירד ביולי ספטמבר 2019 ב-7.7% בחישוב שנתי. זאת, בהמשך לירידה של 6.3% בחישוב שנתי, בחודשים אפריל עד יוני 2019.

יצוא תעשיות טכנולוגיה עילית (המהווה כ-37% מכלל היצוא התעשייתי למעט יהלומים) ירד ביולי עד ספטמבר 2019, על פי נתוני המגמה, ב-4.1% בחישוב שנתי. זאת, בהמשך לירידה של 14.3% בחישוב שנתי באפריל עד יוני 2019. נתוני היצוא לפי ענף מצביעים בעיקר על ירידה ביצוא ענף ייצור תרופות.

יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית (43% מכלל היצוא התעשייתי) ירד על פי נתוני המגמה ב-16.9% בחישוב שנתי ביולי עד ספטמבר 2019. זאת, לאחר עלייה של 3.8% בחישוב שנתי באפריל- יוני 2019. נתוני היצוא לפי ענף מצביעים על ירידה של 3.0% ביצוא ענף ייצור כימיקלים ומוצריהם בחישוב שנתי.

יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית (14% מכלל היצוא התעשייתי) ירד בשלושת החודשים האחרונים ב-16.0% בחישוב שנתי. זאת, בהמשך  לירידה של 13.2% בחישוב שנתי, בחודשים אפריל עד יוני 2019. נתוני היצוא לפי ענף מראים על ירידה של 21.2% ביצוא תעשיות מתכות בסיסיות (ירידה של 2.0% בממוצע לחודש).

בחודשים יולי עד ספטמבר 2019 ירד יצוא תעשיות טכנולוגיה מסורתית (6% מכלל היצוא התעשייתי) ב-16.3% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 10.8% בחישוב שנתי, בחודשים אפרילעדיוני 2019. נתוני היצוא לפי ענף מראים על ירידה של 20.4% ביצוא ענף ייצור מוצרי מזון, משקאות ומוצרי טבק.

יצוא יהלומים נטו (מלוטשים וגולמיים) הסתכם בינואר עד ספטמבר 2019, לפי נתונים מקוריים, ב-13.4 מיליארד ש"ח, לעומת 18.3 מיליארד ש"ח בחודשים המקבילים בשנת 2018.

היצוא החקלאי, ייעור ודיג הסתכם בינואר עד ספטמבר 2019 ב-3.1 מיליארד ש"ח (נתונים מקוריים) דומה לחודשים המקבילים ב-2018. באותה תקופה עלה יצוא גידול הדרים ב-13.2%. לעומת זאת יצוא ענף הדייג וגידול בעלי חיים ירד ב-12.2%.

יבוא הסחורות

בספטמבר 2019, הסתכם יבוא הסחורות ב-19.5 מיליארד ש"ח. מתוכם 44% מסכום זה היה יבוא חומרי גלם (למעט יהלומים וחומרי אנרגיה), 22% יבוא מוצרי צריכה, 14% יבוא מכונות, ציוד וכלי תחבורה יבשתיים להשקעות ו-20% הנותרים יבוא יהלומים, חומרי אנרגיה, אוניות ומטוסים.

פירוט נתוני מגמה

יבוא חומרי גלם (למעט יהלומים וחומרי אנרגיה) ירד על פי נתוני המגמה, ב-4.9% ביולי עד ספטמבר 2019, בהמשך לירידה של 12.0% באפריל עד יוני 2019. פירוט לפי קבוצות מראה כי יבוא תשומות לתעשיית הנייר ירד ב-24.2% בחישוב שנתי (ירידה של 2.3% בממוצע לחודש) ויבוא בדים וחוטים ירד ב-22.4% בחישוב שנתי (ירידה של 2.1% בממוצע לחודש).

נתוני המגמה מצביעים על ירידה ביבוא מוצרי השקעה (למעט אוניות ומטוסים) של 23.2% בחישוב שנתי בחודשים יולי עד ספטמבר 2019 (ירידה של 2.2% בממוצע לחודש). זאת, בהמשך לירידה של 18.0% בחישוב שנתי בחודשים אפריל עד יוני 2019. יבוא מכונות וציוד (המהווה כ-64% מיבוא מוצרי השקעה ללא אוניות ומטוסים) ירד ב-42.0% (ירידה של 4.4% בממוצע לחודש). יבוא כלי תחבורה להשקעה ירד ב-5.4% בחישוב שנתי.

בחודשים יולי עד ספטמבר 2019 ירד יבוא מוצרי צריכה, על פי נתוני המגמה, ב-7.5% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 12.7% בחישוב שנתי בחודשים אפריל עד יוני 2019. יבוא מוצרים לצריכה שוטפת (תרופות, מזון ומשקאות, הלבשה והנעלה) ירד ביוליעדספטמבר 2019 ב-10.7%. עיקר הירידה הייתה ביבוא מזון ומשקאות.

יבוא מוצרים בני קיימה (ריהוט, מוצרי חשמל ביתיים וכלי תחבורה) ירד ביולי ע דספטמבר 2019 ב-2.6% בחישוב שנתי, עיקר הירידה הייתה ביבוא ריהוט ומוצרי חשמל ביתיים.

יבוא יהלומים (גולמיים ומלוטשים נטו) הסתכם בחודשים ינואר- ספטמבר 2019 ב-10.5 מיליארד ש"ח, לעומת 14.6 מיליארד ש"ח בחודשים המקבילים של שנת 2018.

יבוא חומרי אנרגיה (דלק גולמי, תזקיקים ופחם), הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-25.6 מיליארד ש"ח, נמוך ב-3.4% בהשוואה לאותם חודשים אשתקד.

 

כמה עצות ליצואן המתחיל

 

 

 

 

בחודשים יולי-ספטמבר חלה עלייה ברכישות בכריס אשראי. הנתונים על רכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי מתקבלים מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל, ומחולקים לפי ארבע קבוצות רכישה ראשיות ולפי ענפי משנה, בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. הרכישות בכרטיסי אשראי מדווחות לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסות לרכישות של ישראלים בארץ בלבד.

על פי נתוני המגמה, בשלושת החודשים יולי- ספטמבר 2019 נרשמה עלייה, במחירים קבועים, של 7.7% בחישוב שנתי, בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי; זאת, לאחר עלייה של 10.3% בשלושת החודשים אפריל -יוני  2019.

מסוף שנת 2010 סדרת סך כל הרכישות בכרטיסי אשראי מנוכת העונתיות (ללא חגים וחופשים) מחושבת לפי "שיטה בלתי ישירה", שהיא סכום משוקלל של ארבע קבוצות רכישה מנוכות העונתיות: מוצרים ושירותים אחרים, מזון ומשקאות, מוצרי תעשייה ושירותים.

מוצרים ושירותים אחרים כוללים דלק חשמל וגז, מחשבים ותכנה, ציוד ושירותי תחבורה ותקשורת, ספרים, פרסום, שירותי רפואה ותרופות ושונות; מוצרי תעשייה כוללים הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כולל בבתי כל-בו, ורהיטים ; שירותים כולל שירותי ביטוח, טיסות פנאי ועוד.

 

בכל התחומים נרשמה עלייה:

בקבוצה מוצרים ושירותים אחרים, שהיא 43% מסך הרכישות בשנת 2018, חלה עלייה של 10.3% במגמה ביולי- ספטמבר 2019. מזה, בענף מחשבים ותוכנה עלייה של 19.6%, בענף ציוד ושרותי תחבורה עלייה של 8.0%, בענף שירותי רפואה ותרופות עלייה של 5.6%, בענף דלק, חשמל וגז עלייה של 2.9%, ובענף ציוד ושרותי תקשורת עלייה של 2.4%.

בקבוצה שירותים, שהיא 22% מסך הרכישות בשנת 2018, חלה עלייה של 5.4% במגמה ביולי- ספטמבר 2019. מזה, בענף שירותי ממשלה ועירייה עלייה של 8.8%, בענף הביטוח חלה עלייה של 5.6%, ובענף פנאי ובילוי עלייה של 1.9%.

בקבוצה מוצרי תעשייה, שהיא 19% מסך הרכישות בשנת 2018, חלה עלייה של 3.8% במגמה ביולי- ספטמבר 2019, מזה, בענף הרהיטים נרשמה עלייה של 6.3%, בענף הלבשה והנעלה עלייה של 4.8%, ובענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה עלייה של 2.6%.

בקבוצה מזון ומשקאות, שהיא 16% מסך הרכישות בשנת 2018, חלה עלייה של 5.7% במגמה ביולי- ספטמבר 2019.

כרטיס אשראי חדש לנוסע המתמיד בטורקיש איירליינס – מה ההטבות?

מועדון תמורה – כרטיס אשראי לחברי ארגון המורים

 

 

 

 הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה לאשר תוכנית בקריית אתא, שקודמה ע"י רשות מקרעי ישראל בשיתוף עיריית קריית אתא, הכוללת 12,500 יחידות דיור. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-1,300 יוקצו עבור דירות קטנות שיוקמו במבני מגורים בני 6 עד 18 קומות ו-1,400 יחידות דיור שיוקצו עבור דיור מוגן.

התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-6,400 דונמים בצפון העיר, והיא מהווה את ההרחבה הצפונית של העיר וזאת בהתאם לתוכנית המתאר הכוללנית לקריית אתא שהוחלט להפקידה בוועדה המחוזית.

הליך עריכת ואישור התוכנית כלל מהלך נרחב של צוות הותמ"ל, רשות מקרקעי ישראל ועיריית קרית אתא להסבת דרך מהירה שהייתה עשויה לחצות את העיר, לרחוב עירוני אשר לאורכו ישולבו נתיב רכבת קלה ושימושי מסחר ותעסוקה ומגורים. לצד זה, התוכנית כוללת תשתיות מהותיות שייתנו מענה לצורכי העיר ורווחת תושביה, בהן פארק עירוני ומתחם מסחר, תעשיה אחסנה ותעסוקה. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים להקמת מוסד להשכלה גבוהה ובית חולים אזורי בנגישות לצירי תנועה ראשיים. תכנון בית החולים נערך בשיתוף עם משרד הבריאות וכולל תשתית תכנונית לבית חולים כללי ובו כ-2,200 מיטות אשפוז, שמתוכן יוקצו מיטות לבית חולים גריאטרי ומיטות לבית חולים פסיכיאטרי.

חלקה המערבי של השכונה מיועד לפארק עירוני אשר יכלול מתקני ספורט ופנאי לרווחת כל תושבי העיר. כדי ליצור איכות חיים ושכונה איכותית לתושבים, תכנון השכונה שם דגש על קרבת המתקנים השונים להולכי רגל כך שהשטחים הציבוריים בשכונה הינם במרחקי הליכה קצרים למבני המגורים ושטחי המסחר פוזרו לאורך מספר צירים ראשיים, לצד נגישות לציר רכבת קלה וצירי המטרונית מתוך כוונה לאפשר נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית.

סגן הממונה על התקציבים ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, ציין: "הוועדה המשיכה גם היום בעבודתה להגדלת היצע יח"ד ואישרה תכנית משמעותית הכוללת 12,500 יח"ד בקריית אתא. התכנית שנעשתה בשיתוף הרשות המקומית כוללת מלבד יח"ד גם אזור תעסוקה, דיור מוגן, פארק מטרופוליני, שטחי ציבור וקו רק"ל וצפויה להפוך את קריית אתא לאחת הערים המרכזיות במטרופולין חיפה.

התוכנית נערכה ע"י דב קורן אדריכלים.

מעודכן ל-10/2019

הם לא נפגשים ליד מכונת המשקאות ולא יוצאים יחד לאכול צהריים, אבל עדיין צריכים לתפקד כצוות ■ כיצד יוצרים עבודה ואמון בין עובדים עמיתים שאינם נמצאים פיזית במשרד אחד בו-זמנית? מדריך למעסיק

בשנים האחרונות חלה בישראל עלייה משמעותית במספר העובדים שמבצעים את עבודתם מהבית – בעיקר בתעשיית ההייטק והדיגיטל. הגמישות שמאפשרת עבודה מרחוק הופכת אותה לאחת ההטבות האטרקטיביות ביותר לעובדים – וגם המעסיק נהנה מכמה יתרונות משמעותיים.

היתרונות עבור מעסיקים בהעסקה מרחוק כוללים אפשרות העסקה של מגוון רחב יותר של עובדים פוטנציאליים שכן אין מגבלות גיאוגרפיות או אחרות, פרודוקטיביות רבה יותר של העובדים וחיסכון בעלויות שכן אין משרדים פיסיים. עובדים מצידם לרוב מעוניינים באפשרות של עבודה מרחוק מכיוון שזה מאפשר גמישות בשעות העבודה, חוסך את הנסיעה בפקקים למשרד ונותן תחושה של אוטונומיה רבה יותר.

אולם עבודה מרחוק מציבה גם אתגרים: הקשר הבין אישי שנוצר בין עובדים החולקים חלל פיזי משותף, הקונטקסט הקיים וההיסטוריה שלהם יחד מאפשרים לחברי הצוות לבנות אמון. האמון נבנה באופן לא מודע באמצעות המפגשים פנים מול פנים, השיחות במסדרון והמפגש ליד מכונת הקפה. היכולת לקרוא את שפת הגוף, לדעת אם קולגה נמצא במשרד או לא ולמה לא ועוד פעולות בין אישיות רבות נוספות מאפשרות לעובדים בצוות לפתח קשרים חברתיים וקשרי עבודה מבוססים על אמון ולייעל את תפוקת העבודה של הצוות.

כאשר העובדים אינם עובדים באותו משרד או חלל פיזי, באופן טבעי נקודת המוצא של צוותי העבודה הווירטואליים היא חוסר אמון. מחקרים מראים כי האתגרים המשמעותיים בעבודה בצוותים וירטואליים הם בניית קשרים אישיים ויחסי אמון, וכן ניהול תקשורת בין אישית וקונפליקטים. האתגרים הופכים להיות מורכבים עוד יותר כאשר צוותי העבודה הווירטואליים הם רב-תרבותיים.

עניין משמעותי נוסף הוא יצירת תרבות ארגונית. בשביל ליצור תרבות כזאת ולעמוד בערכי החברה חשוב קודם כל לגייס את האנשים הנכונים שמתאימים לאופי החברה ולאחר מכן להשקיע בתקשורת ובגיבוש הצוותים השונים.

ללא אמון – הפרודוקטיביות תיפגע

קחו כדוגמה צוות וירטואלי עם עובדים ישראלים, גרמנים, צרפתים, סינים ויפנים. כל אחד בא מתוך תפישה תרבותית אחרת. צוות כזה העובד בווירטואל ייתקל באי הבנות, בלבול וחברי הצוות יאבדו אמון אחד בשני במהרה. חברי הצוות בעלי תקשורת ישירה יניחו שהאחרים מחביאים מהם מידע או בכוונה מתנהלים בעמימות, חברים שהם מכווני משימה יבנו את האמון תוך כדי העבודה, אבל חברי הצוות מאסיה ירצו קודם לבנות אמון לפני תחילת העבודה המשותפת. וללא אמון בין חברי הצוות הווירטואלי הפרודוקטיביות תפגע והצוות לא יוכל לעבוד ביחד.

כיום ישנה מגמה הולכת וגדלה של ארגונים אשר עובדיהם אינם נמצאים פיזית במשרד אחד בו זמנית והם מתנהלים בצוותי עבודה ווירטואליים. על פי מחקרים תעסוקתיים, כ-90% מהעבודה בארגונים נעשית באופן וירטואלי, כלומר העובדים אינם נפגשים פנים מול פנים. יש להשקיע מחשבה מיוחדת בבניית יחסי אמון חיוניים שכאלה.

אז מה עושים?

מנהלי צוותים וירטואליים צריכים להתמקד ביצירת אמון בין חברי הצוות על מנת לעמוד במשימות ביעילות ובזמן. בניית אמון מאפשרת לבצע חלוקת משימות ושיתוף רעיונות ומידע בין חברי הצוות הוירטואלי. הצוות יהיה פרודוקטיבי יותר כאשר חברי הצוות תומכים זה בזה ועוזרים אחד לשני במטרה להשיג את התוצאות הטובות ביותר. בנוסף, חברי הצוות ירגישו בנוח לפנות בבקשת עזרה בלי חשש שילעגו להם או לא ירצו לעזור להם. כל זאת, תוך גישור על פערי התרבויות בין חברי הצוות.

טיפים לבניית תקשורת מקדמת ואפקטיבית בצוותים וירטואליים:

כישורי תקשורת בצוותים וירטואליים הם גורם קריטי בהצלחת הצוות. אם מדובר בצוות רב-לאומי שבו כל אחד מגיע מתרבות אחרת, הצעד הראשון ביצירת יחסי תקשורת מקדמים בין חברי הצוות הוא להכיר את התרבויות השונות: התרבות הלאומית, האתנית, תרבות העבודה והתרבות האישית. ככל שהקולגות בצוות יכירו טוב יותר את השוני התרבותי ביניהם, כך יוכלו לצפות התנהגויות ולמנוע עלבונות ומבוכה.

בחירה בכלים טכנולוגיים מתאימים

נכון, אי אפשר לשבת סביב שולחן אחד ולאכול בורקסים, אבל יש היום טכנולוגיות זמינות ונגישות לשיחות וידיאו, שת"פ וניהול פרויקטים משותף בפלטפורמות אונליין שונות. כדאי להשקיע בפתרונות הנכונים לחברה שלכם כדי להפוך את הפגישות לחוויה קרובה ככל האפשר לפגישות פרונטליות, גם אם זה לא בדיוק אותו הדבר.

בתחילת כל שיחת וידיאו כדאי להקצות כמה דקות לסמול-טוק, כדי לבנות אוירה טובה וקרבה אישית. ערכו קבלת פנים וירטואלית לכל חבר צוות חדש וקיימו סבב תקשורת. הקימו אתר ייעודי לצוות שבו יוכלו החברים להעלות פוסטים, תמונות ומידע אישי. בנוסף, אם לארגון יש רשת חברתית פנימית, צרפו את הצוות הווירטואלי על מנת לחזק את תחושת השייכות.

בפגישות עבודה וירטואליות, עודדו שיתוף רעיונות ופרספקטיבות כדי שכולם יוכלו ללמוד ולהכיר זה את זה; ארגנו שיחות לצורך סיעור מוחות כאשר אחד מדבר והאחרים מקשיבים. במצב שבו יש משתתפים רבים בשיחה חשוב ליצור לוח עם שם המשתתף, המדינה שבה הוא נמצא והשעה הנוכחית.

בניית מורל קבוצתי ואווירת קהילתיות

אחת הדרכים היעילות ביותר להעלאת המורל וליצירת מוטיבציה קבוצתית היא להקצות לצוות מטרה משותפת על-מנת להניע שת"פ וקולגיאליות. עבודה משותפת בקבוצה, לעומת עבודה יחידנית, תעודד יצירת מערכות יחסים בין הקולגות בצוות ובניית אמון הדדי.

פעילויות חברתיות והיכרות אישית

השקיעו זמן בבניית קשרים בין חברי הצוות: בשיחה וירטואלית קבוצתית בקשו מכל חבר צוות לשתף משהו על עצמו, כדי שיתחילו להכיר זה את זה. בחגים שלחו ברכה אישית לחג שמח. אפשר לשחק משחקי רשת יחד, לדוגמה: בקשו מחברי הצוות להסביר על החגים והמסורת שלהם כדי שהאחרים יכירו את התרבות האחד של השני. קיימו מסיבה וירטואלית, בה כל עובד מביא את המאכל האהוב עליו ואוכלים ביחד באון-ליין, זכרו לחגוג ימי הולדת ואירועים משפחתיים חשובים אחד של השני.

כמנהלי הצוות, הכירו לעומק את העובדים ואת תחומי העניין והתחביבים שלהם ועודדו את כל חברי הצוות לעשות זאת. בנוסף קיימו שיחות פרטניות ושלחו מייל לחבר צוות המוקיר ומודה על עבודתו הטובה.

פגישות פרונטליות תקופתיות

פגישות פרונטליות הן בסיס מצוין ליצירת היכרויות ומכנה משותף מחוץ למסגרת העבודה. אומנם אפשר להרים כוסית גם בשיחת וידאו, אבל אין באמת תחליף לישיבה משותפת בחלל אחד. לכן אם יש אפשרות כזאת, כדאי לקיים מפגשים פרונטליים, ככל שניתן.

לסיכום: צעדים אלו יאפשרו ליצור היכרות אישית בין חברי הצוות, היסטוריה משותפת וקונטקסט ולפתח קשרים חברתיים וקשרי עבודה מבוססים על אמון, גם באופן וירטואלי. מכאן, הדרך קצרה לשיתוף פעולה פורה ופרודוקטיביות גבוהה.

איך לתכנן יום גיבוש שיועיל לצוות ולא יפגע בתקציב

איך מנהלים חברה שכל עובדיה עובדים מהבית?

מעודכן ל-10/2019

החברה מקימה אתר אינטרנט ובו תמכור תחילה בשמי נישה ובהמשך גם מוצרי איפור • בכך היא מצטרפת לחברות כמו תנובה, שטראוס ואוסם שכבר מוכרות ישירות לצרכן

חברת שסטוביץ המייבאת לארץ מוצרי מזון, קוסמטיקה וטואלטיקה מקימה לראשונה פלטפורמה מקוונת למכירה של בשמים ישירות לצרכן. החברה שמזוהה בישראל עם מותגים בולטים כמו קולגייט, פלמוליב, רבלון ופסטה ברילה, הקימה לראשונה פלטפורמה שמוכרת בשמים ישירות לצרכנים ובכך מדלגת על הקמעונאים.

בפלטפורמה הנקראת "אינדיבידואל", כשמה של רשת בשמי הנישה של החברה, עוד נודע, יימכרו תחילה בשמים אך בהמשך היבואנית מתכננת להרחיב את הפעילות באתר ולמכור באמצעותו גם מוצרי איפור יוקרתי. את המותג אינדיבידואל הקימה שסטוביץ לפני כשלוש שנים באמצעות חברת בר הבושם, והיא מפעילה תחתיו שלוש חנויות פיזיות – בתל-אביב, באשדוד ובירכא.

החברה תמכור באתר החדש כ-20 מותגי נישה, ובכך היא מנסה לחמוק מהתחרות הקשה המתנהלת בשנים האחרונות בשוק הבשמים הישראלי ולהתמקד בקהל שמוכן לשלם יותר. בשמי הנישה של שסטוביץ נמכרים כיום גם בחלק מסניפי רשת סופר פארם והמשביר.

תחום בשמי הנישה נחשב למאתגר יחסית למכירה מקוונת, שכן מדובר במותגים יקרים ואנונימיים יחסית במחירים שנחשבים גבוהים מאוד גם ביחס לבישום היוקרה ברשתות הגדולות. כדי להתמודד עם האתגר הזה הרכיבה שסטוביץ שאלון העדפות שהלקוח יוכל למלא, ובהתאם לבחירותיו תורכב לו ערכת התנסות עם שלושה בשמים מוקטנים שאותה יוכל לרכוש ב-70 שקלים. במקרה שהלקוח בחר לקנות את הבושם בגודל הרגיל בעקבות ההתנסות, יקוזז סכום זה מהמחיר של הבושם.

מחירי הבישום בעולם נשחקו בשנים האחרונות, בין היתר בגלל אתרים שמתחרים זה בזה במחיר על מותגים פופולריים. בישראל נכנסו לזירה המקוונת שחקניות חדשות דוגמת KSP, וזאת בנוסף לתחרות המחירים הקיימת בחנויות הפיזיות ובאתרים של רשתות כמו סופר פארם, אפריל והמשביר לצרכן. במקביל נכנסו לשוק גם אתרי סחר מקוון בינלאומיים עם התמחות בתחום הביוטי. עמם נמנים סטרוברי, שכיום מוצריו נשלחים לישראל, בתי כלבו כמו סלפריג'רס ששולחים מוצרים לארץ, ו-נוטינו (Notino), קמעונאית אונליין שמשווקת מוצרי בישום וקוסמטיקה במחירים מוזלים.

המהלך של שסטוביץ הוא צעד ראשון של אחת החברות החזקות בישראל למכירה ארצית ישירה לצרכנים. מי שמוביל את הפעילות הזו הוא גיא שסטוביץ, בנו של הבעלים יוני שסטוביץ ומנהל פיתוח עסקי בחברה.

מהלך דומה עושות גם חברות כמו תנובה, שטראוס ואסם, שמבקשות להתנסות בקטן בקטגוריות נישתיות יותר או פחות, ולבדוק את היכולת שלהן להגיע אל הצרכן וללמוד את הרגליו והעדפות הקנייה שלו. בשנים האחרונות הקמעונאיות הגדולות עברו תהליך שבמסגרתו הפכו בעצמן ליבואניות תחת המותג הפרטי או תחת ייבוא מותגים עצמאי, ובראשן שופרסל, סופר-פארם ורמי לוי.

מחט בערימה של שחת – איך להתמצא באתרי הקניות ברשת ואיך לקנות זהיר וזול?

המתווכים שגוזרים קופון מקניות באינטרנט – אריבטראז' ודרופשיפינג

מעודכן ל-10/2019

הגשם  טוב לחקלאים, לגרי הדירה בקומה האחרונה פחות. החורף היא עונת הנזילות. את הגגות כדאי לתקן לפני הגשם הראשון ובכל זאת ישראלים רבים דוחים את התיקון עד שכבר מתבצעת נזילה. הנה כמה דברים שצריך לעשות לאחר שהגשם מתייבש:

אטמו את הגג: 

בדקו שתשתית האיטום לא נפגעה. ואם הגג נאטם בזפת, ודאו שאין בה סדקים. אם הוא נאטם ביריעות ביטומניות בדקו שהיריעות לא התנפחו או השתחררו זו מזו, בייחוד באזור המחבר בין משטח הגג לקירות המעטפת שלו.  אז צריך למלא את הגג בשכבת זפת נוספת,  אבל רק כשהגג יבש לגמרי. את היריעות חברו בהלחמה או החליפו.

כל זה נכון לגג זפת שאפשר ללכת עליו, בגג רעפים בדקו שאין רעפים שבורים או רופפים, האטימה נעשית באמצעות חומרים אקריליים או פולימריים באמצעות מריחה על גבי הרעפים. בדקו גם שאין עלים בפתחים.

לגג רעפים צריך איש מקצוע. בדקו לצד המחיר, אישור בתוקף, ביטוחים והמלצות. ודאו שיגיע עם הציוד שלו. אם הציוד שלכם , למשל סולם – תקלה בו עלולה לגרום לתביעת ביטוח נגדכם.

מחירים

תיקון יריעות ביטחוניות – 500-1500 שקל

איטום אקרילי- 30-70 שקל למ"ר

תיקון גג רעפים – 250 -450 שקל למ"ר

 

אטמו את הקירות

מחירים

איטום קיר חיצוני 1000-2000 שקל

עם סנפלינג – תוספת של 1,500-2,000 שקל

איטום סדק גדול במיוחד 35-65 שקל למ"ר

נקו מרזבים

אם תנקו מרזבים בקביעות, תימנע הצפה של הגג שתהרוס את האיטום ותוביל לחדירת מים מהקירות

שטפו את המרזב החיצוני  כדי לפתוח את המרזב והסירו עלים, לכלוך  החול. במרזבים פנימיים, הנמצאים בתוך הקיר, במקרה של שיפוץ בסביבת המרפסת וקידוח בקיר שבו עובר המרזב, יכול להיגרם נזק למרזב. במקרה כזה, עלות התיקון גבוהה משמעותית, ולעתים אף תצריך הוספת מרזב חיצוני חדש, בשל היעדר יכולת לתקן אותו. חשוב לגזום עצים גבוהים שלא ישירו ענפים על המרזב. זו עבודה של איש מקצוע.

מחירים

ניקוי מרזב – 50-250 שקל למטר. המחירים משתנים בהתאם לגודל המרזב

אטמו חלונות

אם החלון לא הדוק מספיק, גשם יכול לזלוג לחלון. אטימת החיבור התחתון בין אדן החלון לקיר נעשה באמצעות טיט או תערובת של חומר מלט, חול ודבק אקרילי. החיבור הנ"ל עלול להיות בעייתי כאשר הוא אינו אטום, וכן, בגלל שעלולים להיות בו סדקים. איטום במקום רגיש זה עושים באמצעות חומר איטום פוליאוריטני גמיש.
בנוסף, יש לאטום את כל נקודות החיבור האחרות שבין האדן לחלון ועושים זאת באמצעות חומר מסוג סיקפלס או עם רובה אקרילית. יש אדנים אשר עשויים ממספר לוחות ויש צורך לחבר ביניהם באמצעות רובה אקרילית. אדנים מסוג אחר שעשויים מחומרים צמנטיים כמו מוזאיקה, בטון או אבן עלולים להעביר רטיבות לתוך הבית, ועליהם יש למרוח סילוקסן או סילר.

מחיר 350-550 שקל

ליקויים ורטיבות בדירה חדשה – מה עושים

מהו טופס 4 – טופס אישור אכלוס