במרץ בלי עסקאות מחיר למשתכן יש קיפאון בשוק הדירות, שיא במכירת דירות מחיר למשתכן, זוגות צעירים רוכשים יותר, בתל אביב ובחדרה עלייה במכירת דירות חדשות

בחודש מרץ נרכשו  9,700 דירות, עלייה של 7% בהשוואה למרץ 2018 ועלייה בשיעור דומה בהשוואה לחודש שעבר .כך עולה מנתוני הכלכלן הראשי באוצר. עם זאת,  אם מורידים את מספר העסקאות של מחיר למשתכן, אשר הגיעו לשיא בחודש מרץ ועמדו על 1,500 דירות, מדובר בקיפאון  וזו אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בחודש מרץ בעשור האחרון.

הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו ב-5,200 דירות, מתוכן 1,500 דירות במחיר למשתכן – השיא של רכישות אלה מאז החלה התוכנית. בשוק החופשי כן לחה עלייה ברכישות הזוגות הצעירים בשיעור של 5% בהשוואה למרץ2018.

עם זאת, אצל משפרי הדיור חלה ירידה, אלו קנו 3,300 דירות, ירידה של 4% בהשוואה לתקופה המקבילה, ומספר החודשים שבהם דירה עומדת למכירה מרגע רכישת הדירה החדשה עמד על 16 חודשים, עלייה של חצי שנה בהשוואה למרץ אשתקד.

דירות חדשות נמכרו בשיעור 3,500 דירות, מהן כאמור 1,500 במחיר למשתכן, ובשוק החופשי היתר. בהשוואה למרץ 2018 מדובר בגידול של 29% במספר הדירות החדשות שנמכרו, אך מקורו בגידול בשיעור של כ-80% במכירת דירות מחיר למשתכן. בניכוי עסקאות מחיר למשתכן מדובר על ירידה של 5% במכירת דירות בשוק החופשי בהשוואה לחודש מרץ 2018, ובירידה של 10% בהשוואה לפברואר השנה.

רוב הדירות החדשות נמכרו באזור חדרה ובאזור ת"א בעוד ביתר האזורים נרשמה ירידה או יציבות במכירות. הסיבה לכך היא המשכו של מבצע המכירות בשכונת אור ים באור עקיבא אשר הובילה לגידול של 156% באזור זה.

בתל אביב הסיבה היא פרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 38/פינוי בינוי. מדובר על גידול של 32% כאשר הגידול במכירות פרויקטים להתחדשות עירונית הוא בשיעור של 75% בעוד במכירת דירות "רגילות" הגידול עמד על 17% בלבד. פער המחירים בין פרויקטים להתחדשות עירונית לבין הפרויקטים הרגילים עומד על כ-18% (לטובת הפרויקטים "הרגילים").

באזור המרכז דירות בהתחדשות עירונית היוו 56% מסך העסקאות. עוד עולה מהסקירה, כי תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות כולל מחיר למשתכן עמד בחודש זה על 5.6 מיליארד שקל, עלייה של 18% בהשוואה למרץ אשתקד.

אוהד דנוס – מחירי הדירות חזרו לעלות; עלייה של 0.7% ברבעון

כלכלני לאומי: רוב הדירות נמכרו במחיר למשתכן, ספק אם זה יימשך;

 

אם ללמוד ממתחרתה הגדולה אפ-וורק, העוסקת אף היא בתחום הפרילנסרים, בלי מעבר ברור למודל רווחיות ושמירה על קצב הצמיחה המרשים גם מניית פייבר תתרסק

לאחרונה כמה חברות לא מאוד רווחיות או לא רווחיות בכלל המייצגות את עולם התוכן של הצעירים זוכות להייפ ומחליטות להנפיק את עצמן בבורסה. בין החברות שהונפקו לאחרונה אפשר לכלול את WeWork, חברת שיתוף הנסיעות ליפט, הרשת החברתית פינטרסט וגם פייבר הישראלית, לוח הפרילאנסרים הגדול, מתעתדת להיות מונפקת בבורסה.

לפי התשקיף   היא  אומנם צומחת במהירות, אך הצמיחה המואצת לא בהכרח מקרבת אותה לרווח. שאלת הרווחיות היא השאלה העומדת במרכז המצטרפות החדשות. להבדיל מחברות אחרות שהונפקו לאחרונה, פייבר לא המותג המוביל בתחומה.  פייבר ניצבת בפני תחרות קשה. גם מתחרתה העיקרית, חברת אפ-וורק האמריקאית, הונפקה ממש לא מזמן, ולא כל כך עודדה משקיעים להיכנס אליה או לתחום. המתחרה גייסה 180 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר ואומנם ביום הראשון לאחר ההנפקה זינקה המניה ב־50%.

עם זאת, מאז המניה צונחת והמשיכה לצנוחעם הגשת התשקיף של פייבר. התשקיף של המתחרה מישראל העביר את אפ-וורק את המכה האחרונה, למחיר ההנפקה של 15 דולר. פייבר עוד לא פרסמה את המספרים המדויקים בהנפקה, אך על פי הערכות, היא מכוונת לגיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר.

מה אפשר ללמוד ממניית אפ-וורק

הנפילה של מניית אפ-וורק  אולי נובעת מהעובדה שפייבר מציגה מספרים טובים יותר. עם זאת, הנפילה של אפ-וורק קשורה גם לדו"חות הכספיים שלה ברבעון הראשון. אלה הראו האטה ניכרת בקצב הצמיחה והפסד פעם נוספת — שני אלמנטים שיכולים להיות רלבנטיים גם לפייבר ולענף.

עבור המשקיעים שתי חברות מתחרות בבורסה יכולות להיות דבר טוב,  כי זה מוכיח שהשוק  חי וקיים, אבל השוק גם סובל מחולשות. שתי החברות, יחד עם פרילנסר  האוסטרלית, הן השחקניות המרכזיות בשוק פלטפורמות הפרילנסרים, שוק שצומח במהירות, שגם  לינקדאין כבר שמה עליו עין. פרילנסר היתה בין הראשונות בתחום והייתה מובילה בו,אבל פייבר כבר עקפה אותה בהכנסות.

פייבר מעריכה את השוק הפוטנציאלי בארה"ב לבדה ב־100 מיליארד דולר, אבל בעקבות התוצאות של אפ-וורק, שהצביעו על ירידה בקצב הצמיחה מ־23% ברבעון האחרון של 2018 לשיעור של 16% ברבעון הראשון של 2019, ההערכות הן כי השוק בפועל קטן יותר. לפי הלמ"ס האמריקאית, רק כ־1% מהפרילנסרים עובדים אונליין, ומתוכם חמישימשתמשים באפליקציות השונות. כ־70% מהפעילות בפלטפורמות מוגבלת כיום למדינות דוברות אנגלית, אף שכולן מנסות להתרחב..

הרווח של החברות  בין היתר נובע מעמלה של כמה אחוזים על כל עסקה בין נותן השירות לחברה המזמינה, ובאחרונה החל התחום לאמץ גם עבודה בשיטת המנויים תמורת תשלום קבוע. מבחינת הפרילנסר, הפלטפורמות הדיגיטליות פותרות לו את בעיית חיפוש הלקוחות, שמחייבת השקעה בשיווק, וגם את סוגיות התמחור והגבייה — בעיות כרוניות של עצמאים. מבחינת החברות, שרוכשות את השירותים, מדובר בפתרון נוח ומהיר, המקל על עניין של הכשרה של עובד, מספק לעתים קרובות מחיר נמוך יותר וטוב לצרכים נקודתיים.

בפייבר,  הוצאה לרוכש עלתה ל־150 דולר ברבעון הראשון של 2019 מרכישה של 126 דולר ברבעון המקביל. עם זאת, עודף ההיצע בתחום הוא עצום, ומעט מוצאים עבודה. מנכ"ל אפו-ורק סטפן כסריאל ציין  כי כיום יש עבודות רק ל־2% מהספקים הרשומים באתר החברה, כלומר על 2 מיליון פרילנסרים רשומים יש רק כ־77 אלף הצעות של מעסיקים. ועוד מצטרפים מדי יום לפלטפורמה 10,000 משתמשים. בתשקיף של פייבר היא מציינת כי מאז הקמתה בוצעו באמצעותה 50 מיליון עסקאות בין 5.5 מיליון קונים ל־830 מוכרים.

הרבה מצטרפים ומעט עסקאות מקשים על הרווחיות

ההצטרפות המהירה של ספקים לצד מיעוט יחסי של עסקאות כשיעור מהמשתמשים, הוא אחד הגורמים שמקשים על החברות להגיע לרווחיות. ההוצאות שלהן כוללות עלויות של שרתים, שעליהם מאוחסן כל המידע, ועלויות פרסום, שכרגע מכוון בעיקר לגיוס חברות שיזמינו עבודות מהפרילנסרים. הסעיף האחרון הוא הכבד ביותר בפייבר, והיווה 65% מההוצאות ברבעון הראשון השנה. סעיף הוצאה גדול נוסף הוא העלויות על כל עסקה שמתבצעת באמצעות האתר.

מספר העסקאות אמנם עולה, והוא זה שאחראי לקצב הצמיחה של כ־40% שמציגה פייבר לאורך הרבעונים האחרונים, אך מדובר בעסקאות בסכומים קטנים. בתשקיף של פייבר מדגישים כי ככל שהיקף הפעילות עולה, מזנקות גם העלויות הכוללת עבור העסקאות.

פייבר צומחת יותר מהר מאפ-וורק

היקף ההכנסות של פייבר קטן בינתיים משמעותית לעומת אלה של אפ-וורק. הראשונה סיימה את 2018 עם הכנסות של 75 מיליון דולר לעומת 253 מיליון דולר אצל האפ-וורק, אך פייבר צומחת הרבה יותר מהר. אם היא תצליח לשמור על קצב צמיחה של 42%–43%, כפי שעשתה ברבעונים האחרונים, היא תחצה השנה את רף 100 מיליון הדולרים בהכנסות, בעוד אפוורק צופה הכנסות של 310 מיליון דולר השנה. פייבר מצטיינת בנתון אחד חשוב לעומת מתחרותיה, והוא שיעור ההכנסות שמגיעות לחברה מתוך היקף הפעילות.

בזמן שאפ-וורק מצליחה לתרגם להכנסות רק 14.3% מהיקף העסקאות שמתבצעות באמצעותה, בפייבר השיעור גבוה משמעותית ומגיע ל־25.5%. ההסבר טמון בעיקר בטכנולוגיה מתקדמת יותר בבסיס הפלטפורמה של החברה הישראלית, המאפשרת, בין היתר, התמודדות טובה יותר עם תקלות וביטולים. ככל שהנתונים נחשפים, עם הפיכתן של המתחרות בשוק לציבוריות, הן עשויות להרגיש לחץ מחירים בשוק. במונחי רווחיות, המצב באפוורק, שהפסידה ברבעון האחרון 4.7 מיליון דולר על הכנסות של 69 מיליון דולר, מעט טוב יותר מזה של פייבר. אבל אלה חדשות טובות, שמצביעות על כך שקיים בתחום יתרון לגודל, שעדיין לא מורגש בביצועי החברה הישראלית. פייבר, בינתיים, מתקשה להציג שיפור עקבי, ומציגה הפסד תפעולי בשיעור של 30%–35% מההכנסות ברבעונים האחרונים.

גם ההוצאות של פייבר גדולות: זו מבזבזת  כ־5 מיליון דולר לרבעון, וצברה גירעון של 132 מיליון דולר מאז נוסדה לפני כעשר שנים. עד היום הביעו הקרנות הגדולות, ובהן בסמר קפיטל, אקסל וגם ויולה, אמון במודל העסקי של פייבר, והשקיעו בה 170 מיליון דולר. אלא להבדיל מהטרנד בקרב משקיעים, מודל המבוסס על צמיחה ללא רווח באופק, שעובד עבור משקיעים פרטיים, מתקבל בפחות התלהבות בקרב משקיעים מהציבור.

כלכלה שיתופית – מה זה? איפה זה קיים? ואיך זה משפיע על החיים שלנו?

 

 

את הרבעון  סיים ברווח נקי של 1.1 מיליארד שקל לעומת730 מיליון שקל בתקופה המקבילה

בנק לאומי, בניהול רקפת רוסק עמינח, דיווח על תוצאותיו לרבעון הראשון של 2019.  את הרבעון  סיים ברווח נקי של 1.1 מיליארד שקל לעומת730     מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018, זינוק של כ-30%. התשואה להון זינקה ל-12.7%, לעומת 9% ברבעון המקביל ומול 9.5% בדוח המסכם של 2018.

התשואה להון בנטרול השפעת מכירת לאומי קארד עמדה על שיעור של 10% – ובלי תוצאות לאומי קארד 8.6% ברבעון המקביל.

ההכנסות מריבית נטו הסתכמו ב-2.12 מיליארד שקל, לעומת 2 מיליארד שקל ברבעון המקביל. ההכנסות שאינן מריבית עמדו על 1.5 מיליארד שקל, מול 1.09 מיליארד שקל ברבעון המקביל – העלייה בהכנסות מיוחסת בעיקרה לרווח לפני מס של 314 מיליון שקל שנרשם ממכירת לאומי קארד, לצד ייסוף בשער החליפין של השקל מול הדולר.

כמו כן, מתוך סכום ההכנסות שאינן מריבית, ההכנסות מעמלות עמדו על 809 מיליון שקל, מול 1.02 מיליארד שקל ברבעון המקביל, ירידה של כ-20%.

בעקבות התוצאות, יחלק לאומי דיווידנד בשיעור של 40% מהרווח הנקי בהיקף של 437 מיליון שקל. בנוסף, הבנק הודיע על תוכנית רכישה עצמית נוספת של מניות בהיקף של עד 700 מיליון שקל – מהלך שדומה במהותו לחלוקת דיווידנד לבעלי המניות. מדובר בתוכנית רכישה עצמית שנייה של לאומי לאחר שביצע בשנה שעברה תוכנית דומה בהיקף של 700 מיליון שקל.

תיק האשראי לציבור של לאומי הסתכם נכון לסוף מרץ 2018 ב-277 מיליארד שקל – עלייה של כ-2.2% מתחילת 2019. בתחום האשראי הקמעוני למשקי בית, משכנתאות ועסקים קטנים לא חל גידול במהלך הרבעון הראשון כשעיקר הגידול הוא באשראי עסקי.

הבנק נהנה ברבעון ראשון מהכנסות של 18 מיליון שקל בסעיף הוצאות להפסדי אשראי, לעומת הוצאות של 130 מיליון שקל ברבעון המקביל. ברבעון הראשון ההכנסות בגין הפסדי אשראי היו 0.03% מתוך תיק האשראי הכולל של הבנק, לעומת הוצאות בשיעור של 0.19% ברבעון המקביל אשתקד.

בנק לאומי בוואטסאפ – משיק שירות באפליקציה

בנק לאומי רוצה תוכנית כמו פליי קארד

 

מעודכן ל-05/2019

מעסיקה  הפסיקה להפריש כספים לעובד, הקרן סירבה לשלם לו קצבת נכות. בית המשפט קבע: לא עבררה שנה מסיום ההעסקה, הקרן לא פעלה באופן אקטיבי כלפי המעסיק, ולכן יש לשלם לו קצבה

לאחרונה קבע בית המשפט כי יש לראות במאבטח  כ"עמית פעיל"  בקרן פנסיה שזכאי באופן עקרוני לגמול פנסיוני אף שהמעסיקה שלו הפסיקה להפריש עבורו כספי פנסיה במשך תקופה ארוכה. בפסק הדין הובהר כי לא די בכך שקרן הפנסיה שלחה לעובד הודעה בנושא כדי לפטור אותה מחובת התשלום.

המאבטח טען כי עבר אירוע מוחי ונגרמו לו בעיות תפקודיות קשות שמנעו ממנו לעבוד במשך כשנה וחצי. לכן הוא תבע מקרן הפנסיה קצבת נכות אך תביעתו נדחתה על הסף בטענה שלא היה "עמית פעיל" במועד האירוע, כיוון שהמעסיקה שלו הפסיקה לשלם עבורו גמול פנסיה.

בתביעה נטען כי קרן הפנסיה "מנורה מבטחים" לא הייתה רשאית לשלול את קצבתו משום שלא עמדה בדרישות הדין כשלא פעלה באופן אקטיבי כדי למנוע את הפגיעה בזכויותיו ולגבות את התשלומים מהמעסיק.

במנורה טענו כי שלחו לתובע מספר מכתבי התראה שיידעו אותו כי זכויותיו עלולות להיפגע בשל איחור בהפקדת הכספים אך הוא לא הגיב, ולכן איבד את הכיסוי הביטוחי.

עם זאת, בית המשפט קבע כי הקרן לא עמדה בתנאים שנקבעו בחוק הגנת השכר לשחרור מהתחייבויותיה כלפי התובע. השופטת הבהירה כי החוק פוטר את הקרן מחובת תשלום אם עמדה בתנאים מסוימים, ובהם חלוף שנה מיום שהמעסיק חדל לשלם ועד ליום שבו אירע המקרה. תנאי זה לא התקיים במקרה הנוכחי.

תנאי נוסף הוא הוכחה לפעילות שנועדה להביא לגביית החוב מהמעסיק.ו הקרן אומנם שלחה לתובע הודעה על הפסקת התשלומים, אך  היה עליה לשלוח הודעה נוספת תוך שלושה חודשים אם לא זכתה לתגובה מהעובד או מהמעסיק. כמו כן היא הייתה צריכה לפעול באופן אקטיבי לגביית הכספים מהמעסיק.

בית המשפט קבעכי התובע לא איבד את מעמדו כ"עמית פעיל" ולכן הקרן חויבה להמשיך לבדוק האם הוא עומד ביתר תנאי הזכאות לפנסיית הנכות בהתאם לתקנון (בכלל זה הוא יידרש להוכיח כי אכן אירעה לו תאונה מזכה וכי מצבו הרפואי לא אפשר לו לעבוד).

התוכנית להגדלת גיל הפרישה לנשים

קצבת נכות – למי היא מגיעה, איך מקבלים אותה ומה היא כוללת?

מעודכן ל-05/2019

הפולשים טענו שהם בחסות דיור מוגן וכי רכשו את הדירה ממי שהתחזתה לבעלים, השופטת קבעה שלא הציגו ראיות ודחתה את טענותיהם

ארבעה דיירים פלשו לבניין בעיר העתיקה בצפת וטענו שהם תחת דיור מוגן, בית המשפט הורה להם להתפנות משם בתוך 90 ימים. השופטת קבעה כי אלו לא הוכיחו שיש להם זכות כלשהי בנכס –  גם לא כדיירים מוגנים – בין היתר כי לא טרחו לשלם דמי שכירות במשך 26 שנים ולא הסדירו את זכויותיהם מול הבעלים.

הנכס נרכש על ידי הבעלים כהשוא יודע שיש ארבעה פולשים שנכנסים ויוצאים מהנכס. כבר הבעלים הקודם ניסה לפנותם, הגיש תלונה על הסגת גבול ועוד, אך לא הצליח ולכן הוגשה התביעה.

בני זוג, שניים מתוך הארבעה, טענו כי קיבלו את זכות הדיירות המוגנת ממי שהתחזתה לבעליו, ושילמו לה דמי שכירות של 100 דולר בחודש. רק כשנפטרה התברר להם שלא הייתה הבעלים, אך הם לא מצאו את הבעלים החדש כדי לרכוש ממנו את הנכס. שני הדיירים הנוספים הצטרפו אליהם לאחר מכן.

הם טענו כי יש לראות בהם כדיירים מוגנים או לחלופין כמי שקיבלו רשות להתגורר בנכס לצמיתות, בהתחשב בכך שזה שנים ארוכות הם מתגוררים בו ואף השקיעו בשיפוצים כמיליון שקל.

בית המשפט דחה את טענתם וקבע כי נסח לשכת רישום המקרקעין  מוכיח באופן חותך כי התובע הוא בעליו החוקיים של המבנה, ולעומתו, הנתבעים לא הציגו כל ראיה לזכות כלשהי בנכס.

על  זכות הדיירות המוגנת, השופטת קבעה כי בגרסת הנתבעים התגלו סדקים.  השופטת הדגישה כי הנתבעים לא הוכיחו אילו זכויות היו לאותה אישה שהזכירה בנכס, כיצד היא העבירה להם אותן והאם ההעברה בוצעה על פי חוק.

יותר מזה, השופטת קבעה כי גם את הנתבעים היו מוכיחים שהם דיירים מוגנים הרי שזכותם ניתנת לביטול לנוכח העובדה שהפסיקו לשלם דמי שכירות לפני כ-26 שנה, והוכח כי אינם מתגוררים בנכס ברציפות שכן מרכז חייהם נמצא היום בירושלים.

לא הוכח שהדיירים קיבלו רשות להתגורר בנכס לצמיתות, וממילא בעל המקרקעין רשאי לבטל אותה בכל עת, ובפרט לנוכח אי תשלום דמי השכירות והעובדה שהנתבעים היו מודעים לכך שלא הסדירו באופן רשמי את זכויותיהם מול בעל הנכס הקודם. לכל אלה הצטרפו הוכחות בדבר נסיונות קודמים שננקטו לפינויים.

לכן קבעה השופטת כי אין לנתבעים זכות לקבל פיצוי על השקעותיהם בבית, מה גם שהם לא הוכיחו את העלויות בראיות בחוות דעת מקצועית. עם זאת, לנוכח הזמן הרב בו החזיקו בנכס, העניקה להם השופטת 90 יום לפינוי. הנתבעים חויבו בהוצאות של 10,000 שקל.

דיור מוגן: תחום פרוץ

המדינה מפספסת ירושות של מיליוני שקלים

על השכונה

השכונה צהלה נקראת על שם צה"ל משום שיועדה תחילה לאנשי צבא וביטחון.  היא נמצאת בצפון מזרח תל-אביב יפו על גבול רמת השרון. השכונה מאורגנת כאגודה שיתופית לשיכון. תושבי השכונה משלמים מיסי חבר שנתיים לאגודה, ובוחרים את ועד האגודה. על הניהול השוטף מופקד מנהל שכיר.

השכונה גובלת בנווה שרת, בקריית עתידים, ברמות צהלה ובגני צהלה ושכונת המשתלה.

גבולות השכונה

גבולות השכונה הם משתלה מצפון, משה סנה ממערב, דבורה הנביאה מדרום, נווה שרת ממזרח

היסטוריה

צהלה נוסדה ב-1951. צהלה הייתה השכונה הראשונה שהוקמה במסגרת הקמת שיכונים לחיילי צבא הקבע. צהלה הייתה אחת השכונות הראשונות באזור הצפון-מזרחי של תל אביב, והיא נחשבה עם הקמתה למרוחקת מהעיר. במשך השנים הורחבו והושבחו רוב הבתים בשכונה, בחלקם הוספה גם קומה שנייה. בשנות ה-90 של המאה ה-20 החל תהליך של חילופי דורות בשכונה. חחדשים העדיפו להרוס את הבתים המקוריים ולבנות במקומם וילות בסגנון התקופה.

צמיחת העיר תל אביב ושיפור הכבישים הפכו אותה קרובים יותר לעיר. בגלל גודל המגרשים והמיקום הפכה השכונה למבוקשת ומחירי הבתים עלו משמעותית.

אוכלוסייה

היום מורכבת אוכלוסיית השכונה, לצד התושבים הוותיקים, חלקם עדיין מראשוני צה"ל, מאנשים אמידים, בהם כמה מבכירי המשק.

נדל"ן

מחיר דירה 4 חדרים בשכונה הוא 5,000,000 שקל. 75% מהדירות בבעלות. דירות 6 חדרים חוצות אתה-10 מיליון.

סוג הבנייה

רוב הבתים בשכונה חד משפחתיים ומיעוטם בתים דו-משפחתיים. מבנה רחובותיה העקלתוני – כל הרחובות מובילים בחזרה לרח' צה"ל, הרחוב הראשי, ששני קצותיו נועדו להיות שערי השכונה.

חינוך

בשכונה בית הספר היסודי צהלה. תלמידי השכונה לומדים גם בשכונות השכנות. בבית הספר רמת החייל ובבית הספר המשתלה. דירוג בתי הספר גבוה, 86, לעומת 66 בעיר לפי מדד מדלן.

עוד באזור גני רתל, רשל, רש ורצא בפיקוח ממלכתי וגן בפיקוח חרדי.

תחבורה

כשכונה אמידה יש פחות תחבורה ציבורית.  השכונה מיועדת לבעלי רכבים פרטייים אך למי שבאים מבחוץ או בבתים ישנים אין חניה.

שטחי מסחר וציבור

.בלב השכונה פועל מרכז מסחרי שכונתי ובו סופרמרקט, בנק, בית קפה/מסעדה, וחניות לרווחת התושבים

יש גם שבט צופים אך עבור קופת חולים צריך לגשת לנווה שרת השכנה והאמידה פחות. גם קאנטרי יש בנווה שרת הסמוכה

גנים ופארקים

בשכונה ריאות ירוקות רבות וגינות

שכנים מספרים

השכנים מרוצים מהביטחון האישי, מהניקיון ומהפארקים, אינם מרוצים מאפשרויות הקניות והבילויים, מחניה ומהנגישות לתחבורה ציבורית

תוכניות בנייה

אין שינויים צפויים בשנים הקרובות

צהלה של פעם

שכונת נחלת יצחק, תל אביב – תעודת זהות

שכונת התקווה, תל אביב – תעודת זהות

שכונת רמת השרון (לבונטין), תל אביב – תעודת זהות

 

 

טל הראל מתתיהו, ראש המטה בפיקוח על הבנקים, סבורה שסקר שיזם הפיקוח על הבנקים בנושא –  שביעות רצון מהבנקים שיפר את השירות במערכת הבנקאית. ובכלל הראל מתתיהו שמה דגש על השירות – לגישתה התחרות בין הבנקים היא על מחיר, אבל גם על שירות.

 הראל מתתיהו,  נשאה דברים בכנס "התחרות במערכת הבנקאות". אלו דבריה המלאים:

"התפיסה הרווחת בקרב הציבור זה שתחרות היא קודם כל על מחיר. שבעצם המחיר יהיה נמוך יותר, שתהיה תחרות על המחיר. על ריביות, על עמלות, אבל תחרות היא למעשה ובטח גם על זה שמעתם זה היא לא רק על מחיר. היא גם על שירות. הציבור מצפה שהשירות שהוא מקבל ממערכת הבנקאית, ובכלל מכל גוף שהוא, מכל ארגון שהוא, יהיה שירות שיענה לצרכים שלו. ואם הוא לא מרוצה מהשירות שהוא מקבל הוא מביע את זה. לא ברגליים, בעיקר באמצעות אצבעות הידיים, באמצעות המקלדת. באמצעות רשתות חברתיות, באמצעות פורומים שונים. הוא מביע את חוסר שביעות הרצון שלו.

"אני אשתף אתכם בחוויה אישית שהייתה לי לאחרונה. הלכתי עם המשפחה שלי, למסעדה והבת הקטנה שלי בכיתה ד', הייתה ממש, ממש רעבה והיא החליטה שהיא מזמינה ספגטי ומים. ולקח קצת זמן עד שהיא קיבלה את המים ואת הספגטי שלה. המלצרית קצת שכחה את המים, והספגטי הגיע קודם כל לגדולות, ולא לקטנה, והיא ממש התעצבנה ומה היא עשתה. לקחה את הטלפון שלה, ונכנסה לאפליקציה 'איזי' אפליקציה שאנחנו נוהגים להשתמש בה ולמשל גם להכניס שם כל מיני ביקורות, נכנסה לאפליקציה, חיפשה את המסעדה. עכשיו, אנחנו היינו איתה באותו בוקר, והזינה את חוות הדעת שלה. היא כתבה ככה באלו המילים: 'שירות איטי, שירות גרוע, הספגטי הגיע תוך שעה, המים הגיע תוך שעה וחצי', ואם זה לא היה ברור היא גם הוסיפה שני אימוג'י מאוד מאוד כועסים, הכתומים האלה. זאת הדרך של הציבור בכל גיל שהוא היום להביע את חוסר שביעות הרצון שלו. הוא מביע את זה באמצעות המקלדת בכל דרך. ויש עוד דרכים רבות לציבור להביע את חוסר שביעות הרצון שלו, גם כשהוא מרוצה הוא מביע באמצעות זה. אבל יותר מהיר בשבילו להגיע כשהוא לא מרוצה, ובבנקאות הוא מביע את זה גם באמצעות היחידה לפניות הציבור.

"בשנת 2018, שיעור הפניות שהגיעו ליחידה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים, עמד על 22%. אז כשאנחנו מדברים על שירות, מהי הגדרת השירות הטובה ביותר. איך מגדירים שירות. יש המון מחקרים שנכתבו על שירות ומאמרים ומתודולוגיות שונות שמיושמות בבנקים השונים, ובארגונים בכלל, אבל אם אני אנסה בזמן המוגבל שיש לי בכל זאת לתמצת, איך אנחנו מגדירים שירות. השירות בעצם יש לו שתי רמות. יש ברמה המעשית הקונקרטית, לדוגמה –   אני יכול לבצע את הפעולה שאותה אני רוצה לבצע. האם אני יכול לפתוח חשבון בנק, האם אני יכול להפקיד צ'ק בצורה פשוטה באמצעות האפליקציה. ובעצם לבצע את הפעולה. אבל יש לנו הגדרה נוספת להגדרת שירות והיא הרמה החווייתית, הרגשית שלנו. האם אני כלקוח מרגיש שניתן מענה הולם, מענה מדויק לצורך שלי. איך אני תופס את זה. איך אני מרגיש את זה. ומבחינת הלקוחות ככה מצפים בעצם לקבל את השירות שלהם. מבחינתם הם לא רואים את המתודולוגיות ואת הכללים ואת העקרונות. הם רוצים לדעת שברגע שהם מבקשים לבצע איזה שהיא פעולה מסוימת. לרכוש איזה מוצר מסוים. הם יכולים לעשות את זה בצורה הכי נוחה שמתאימה להם. ולכן מבחינתנו מהי הגדרת השירות הטובה ביותר, זה בעצם ההגדרה של הלקוח שלך.

"אי אפשר לדבר על שירות ועל תחרות ולא להזכיר את המאמרים של פרופסור באוניברסיטת האוורד שהוא מומחה בעל שם עולמי בכל מה שקשור לחקר התחרות באסטרטגיה העסקית,  והוא בעצם אומר דבר כזה, שירות הוא אחד הממדים של האסטרטגיה התחרותית שיכול לצור הבדל ויתרון משמעותי. ככל שנשכיל להשקיע בשירות, כי שירות הוא ערך, לתת בעצם ערך ללקוחות שלנו, כך בעצם האמון של הלקוח באותו ארגון יגדל. אם האמון יגדל והמוניטין של אותו ארגון יגדל, כך גם בעצם אנחנו נוכל יותר לשמר את הלקוחות שלנו, לגייס לקוחות בדרך קלה יותר. כך בעצם הוא קושר בין השירות לתחרות. אבל גם בעולם הדיגיטלי, יש קשר והשפעה מאוד מרטיט על השירות. התפתחות הטכנולוגיה ובכלל שימוש במרחב הדיגיטלי, וכל הערוצים הדיגיטליים, יוצרים חווית שירות אחרת לחלוטין. כבר לא מדברים על חווית שירות, בכלל מדברים על דיזיין, על עיצוב חווית שירות, ובאמת אנחנו רואים שינוי מאוד, מאוד משמעותי בכל מה שקשור לשירות בדיגיטל. ולמעשה הלקוחות לא רק שהם מצפים לשירות, הם מצפים לאותה חווית שירות שהם מקבלים מגוף מסוים שהוא יקבל אותה גם מגוף אחר.

"את אותה חווית שירות באמזון הלקוח הוא מצפה לקבל גם מהבנקים. אבל צריך לזכור שבעצם אנחנו לא מדברים רק עולם דיגיטלי. יש לקוחות שעבורם אנחנו מדברים ותיכף נראה את זה שבאמת יש ייקור מאוד משמעותי והשקעה מאוד נרחבת בכל מה שקשור לדיגיטל ולטכנולוגיה. אבל יש לקוחות שעבורם זה לא שיפור בשירות. יש לקוחות שעדיין רוצים את המגע האנושי, את הקשר האנושי, ובשבילם, יש הרעה בשירות, ולא שיפור בשירות. עבור אותם לקוחות הם רוצים לראות את הקשר האנושי עם הבנקאי או עם כל גורם שהוא, שהם דרכו יוצרים את הממשק ורוכשים את השירות. ואנחנו רוצים לראות שאנחנו מדברים על שירות, איך אנחנו, איך המערכת הבנקאית למעשה, נותנת מענה בשירות טוב יותר גם ללקוחות האלה וגם ללקוחות האלה.

"ולכן, משנת 2018 אנחנו כידוע, גם אנחנו וגם המערכת הבנקאית משקיעים הרבה בשיפור השירות. אבל בשנת 2018 החלטנו לשים את איכות השירות במיקוד העשייה של הפיקוח על הבנקים. ולכן חשבנו איך אנחנו יכולים לפעול כרגולטור בכלים העומדים לרשותנו, בדרכים לתמרץ את המערכת הבנקאית לשיפור השירות. מה בעצם אנחנו יכולים לעשות כדי להגביר את השירות לכלל סוגי האוכלוסייה. וניסינו לחשוב, איך הציבור היה רוצה לקבל את השירות? מה מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר עבורו את השירות. במקום לנסות להיכנס לנעליו, אמרנו פשוט בוא נשאל את הציבור. מה הציבור חושב. בואו נראה מה מפריע לו, איפה הוא מאוד מרוצה, ואיפה הוא פחות מרוצה ואיפה יש מקום לשיפור. ולכן בשנת 2018 ערכנו לראשונה סקר שביעות רצון שבא למדוד את שביעות איכות השירות של לקוחות, זה בעצם תפיסת איכות השירות של הלקוחות מהמערכת הבנקאית. אבל לא שאלנו בסקר על איך אתה רואה את מערכת הבנקאית באופן כללי, אלא איך אתה רואה את השירות שניתן לך בבנק שבו אתה מנהל את חשבונך. המטרה היא לא לדבר בכותרות ולא בסיסמאות אלא באמת לעשות איזה שהי פעולה שתביא לשינוי ברמה הספציפית, ברמת הלקוח הספציפי. לצורך ביצוע הסקר יצרנו קשר עם מכון מחקר חיצוני. חברה מומחית סקרים שיודעת לעשות הרבה סקרים, ראיינו במסגרת הסקר מעל אלפיים, ביצענו מעל אלפיים ראיונות, מגילאי 18 ועד 74. עשינו את הסקר על פני תקופת זמן, כדי לנטרל הטיות זמן אקראיות, ובחרנו כמובן מדגם אקראי מיצג של כלל האוכלוסייה. גם מבחינה מגזרית, גם מבחינה הגיאוגרפית.

"אני לא יכולה מפאת מגבלת הזמן לשתף אתכם את כל אמצעי הסקר, אבל אני אנסה לתת לכם כמה מהם וכמובן אפשר לראות את הכול בסקר שפורסם באתר של בנק ישראל. השאלה הראשונה שאנחנו שאלנו את הציבור, וזו השאלה שהיא לא בכדי הייתה השאלה הראשונה, היא נשאלה כדי למנוע הטיות של שאלות אחרות שבאו בהמשך לסקר שביצענו, הייתה באיזו מידה תמליץ לחבר או לבן משפחה שלך לנהל את החשבון בבנק שלך. השאלה הזאת היא שאלה שהיא גם נובעת ומקובלת בסקר שבוצע לאחרונה גם באנגליה לכל לקוחות מערכת הבנקאית, והתשובות פה בפניכם.

"אתם בעצם רואים שבגדול שביעות הרצון היא די בינונית מרמת השירות שניתן ללקוחות מהבנק שלהם. אנחנו גם רואים שיש שונות מאוד גדולה בין הבנקים כשהממוצע עומד על 53%. שאלות נוספות ששאלנו, ופה אני אתן מידע אגרגטיבי מפאת חוסר הזמן, זה מה אם אתה שבע רצון מהשירותים הדיגיטליים. פה למשל אנחנו רואים שיש שביעות רצון מאוד, מאוד גבוהה מהשירותים הדיגיטליים. כלומר, מאפליקציה של הבנקים, מאתר האינטרנט, ופה באמת יש הלימה לזה שהעולם השתנה, הטעמים, צרכים של הציבור משתנים, ויש השקעה מאוד גדולה בכל מה שקשור לדיגיטל. יחד עם זאת אנחנו רואים שביעות רצון נמוכה, ונמוכה מאוד מכל מה שקשור למוקד טלפוני וזמן המתנה בסניפים. פה בהחלט יש מקום לשיפור. עוד שאלה ששאלנו במסגרת הסקר, כיצד אתה נוהג לנהל את הקשר עם הבנק שלך. שוב אנחנו רואים שטעמי הציבור השתנו, מרבית הלקוחות, 74% מהלקוחות מנהלים את הקשר שלהם עם הבנק באמצעות ערוצים ישירים. כלומר, אתר האינטרנט, אפליקציה, מוקד טלפוני, דואר אלקטרוני, אבל עדיין כרבע מהנסקרים, כ-23% מגיעים לסניף. וכך הם מנהלים את הקשר שלהם עם הבנקים. ואותם 23% לא פחות חשובים מאותם 74% שמצפים וזכאים לקבל בדיוק אותו שירות טוב ואיכותי, בדיוק כל קהל הלקוחות. אז מה עשינו אחרי שקיבלנו את ממצאי הסקר. נפגשנו עם כל בנק ושיקפנו לו את התוצאות הספציפיות הנוגעות אליו. אלה הטובות שחשוב לשמר ולהמשיך ולחזק, וגם אלה הפחות  טובות, כדי לגרום לשיפור של אותן תוצאות. כמו כן ביקשנו מכל הבנקים להעביר לנו תוכנית עבודה מסודרת שאומרת איך אתם מתכוונים לפעול לשיפור אותם נקודות המצריכות שיפור. ובאמת, בעקבות הסקר אנחנו רואים כמה דברים. קודם כל אנחנו רואים לאחרונה, תהליכים חדשים שהבנקים נוקטים לצורך שיפור השירות. יש בנקים שאולי זה פועלים במגוון ערוצים, אבל עדיין הפומביות של הסקר, ביצוע הסקר, העלאת המודעות של הדברים האלה יוצרים תהליכים חדשים. ובנוסף, אני חייבת לתת גם קרדיט להרבה בנקים פה, וראינו פה מאחד הבנקים, הרבה מחשבה ועשייה בכל מה שקשור לחוויית שיפור חווית הלקוח ושיפור השירות. ומה שבעצם אנחנו עושים, אנחנו מאיצים את התהליכים הקיימים שנמצאים בשלבי ביצוע מתקדמים, וגורמים לכך שיוטמעו כמה שיותר מהר. אז איזה בעצם שינויים אנחנו רואים לאחרונה, ואנחנו עוד נראה, חלק פורסם להם, זה בתוכנית העבודה וחלק כבר אנחנו רואים אותם בחלק מהבנקים. ממה שהטריד אותנו בעיקר היה הנושא ממצאי הסקר, הנושא של המוקד הטלפוני, וזמן ההמתנה בסניפים, אז אנחנו רואים פה כל מיני פתרונות יצירתיים, ואפקטיביים. כך לדוגמא שיקום המוקד הטלפוני. מה זה אומר שיקום המוקד הטלפוני. בנקים התחילו להשקיע והם משקיעים מיליונים כדי לתגבר את המוקדים הטלפוניים. מתגברים את האנשים שם, מחזקים את המקצועיות שלהם, נותנים להם יותר סמכויות כדי שיאפשרו לתת עוד ועוד שירותים ללקוחות שלהם, כדי שלא יצטרכו להגיע לסניף הבנק כדי לבצע את הפעולה. והם משפרים את המוקד. בנוסף, לקוחות או שנסגרו להם הסניפים, או שמוזגו הסניפים, או שעברו מקום מגורים ולא רוצים לבוא לסניף הספציפי שבו נפתח החשבון שלהם מגיל 18.

"הבנקים האלה נותנים מענה בזה שהם מאפשרים להם לבצע פעולה בכל אחד מסניפי הבנקים. זה כבר לא בנק אחד, לקוח אחד, סניף אחד,  זה לקוח שיכול לבצע כל פעולה בכל אחד מהסניפים. עוד פיתרון שניתן ללקוחות שמתלוננים, או שהם שיש להם זמן המתנה ארוך בסניף. יש אפשרות היום, בחלק מהבנקים ואני אשמח כמובן לראות את זה בכולם, להזמין תור מראש. אפשר להתקשר או למוקד הטלפוני, או להשתמש באפליקציה של הבנק ולהזמין תור מראש לצורך ביצוע פעולה נדרשת בסניף. וכך לא מבזבז הלקוח את זמנו. בנוסף, המענה ביחידה לפניות הציבור בכל הבנקים חוזקה, שודרגה, נתנו לה יותר סמכויות, עובדת יותר בסנכרון עם כל החטיבות בבנק, שזה גם תורם להפקת הלקחים ולשיפור התהליכים. יש בנקים שמאפשרים מתן מענה ללקוחות בווטסאפ. במקום להיכנס לאפליקציה שלפעמים זה יותר מורכב, צריך לזכור סיסמא, אפשר לשאול שאלות ולקבל מענה גם באמצעות ווטסאפ שזה כלי שכולם מכירים. הוקמו מרכזי שירות למיניהם שגם מרכזים פעולות ושירותים שאפשר לתת ללקוחות. אתר האינטרנט של הבנקים באמת קיבלו ציון מאוד גבוה, עדיין ממשיכים לעבוד ולשדרג אותם ולהפוך אותם ליותר ידידותיים ללקוח ומאפשרים באמת כמה שיותר זמינות ונגישות ללקוחות. גם האפליקציות ממשיכות להשתפר, אם זה באמצעותמתן התראות, ושאילתות, וגם בהליך הזיהוי אפשר הרבה יותר להזדהות ביתר קלות בחלק מהאפליקציות. אז בעצם מה שאנחנו רואים שכל התהליך הזה, כל השינויים והפתרונות היצירתיים האלה, ושיפור השירות שהולך ומתעצם ואני בטוחה שעוד ישתפר עוד, זה בין היתר תוצר של התחרות הגוברת בתחום השירות. מה הלאה? אז אנחנו ממשיכים ונמשיך לעקוב אחרי שיפור השירות ואיכות השירות שניתן ללקוחות המערכת הבנקאית. אנחנו נמשיך מדי שנה לעשות את הסקר הזה ולעקוב האם חל שיפור ואיפה צריך לשים יותר את הדגש הזה. ואת ממצאי הסקר האלה אנחנו גם נפרסם לציבור. ובשורה חדשה, אנחנו נעשה את זה גם בעסקים קטנים. העסקים הקטנים הם לא פחות ממשקי בנק בפוקוס של הפיקוח. מגזר העסקים הקטנים הוא מנוע הצמיחה של המשק הישראלי והם צריכים לקבל גם את השירות הטוב ביותר, ולכן אנחנו מתכוונים לערוך סקר מבחינת שביעות הרצון של עסקים קטנים, השירות שניתן להם על ידי הבנקים ובסופו נפרסם את זה לציבור. אז אני מאחלת לכולם המשך הצלחה בעשייה ובשיפור השירות".

מאיזה בנק הכי מרוצים

רוב הישראלים מעדיפים את השירות הדיגיטלי של הבנקים

איגוד הבנקים: שירותי העו"ש בישראל – מהזולים בעולם

מעודכן ל-10/2021

עומדים להתחתן? התחתנתם? יש לכם ילד? לא משנה באיזה שלב אתם, תתחילו לחשוב על הפנסיה. ובכלל, כמה שיותר מוקדם – עדיף. אם לא עשיתם זאת עד לחתונה, חתונה ומעבר לחיים משותפים הם זמן טוב לארגן את החיסכון הפנסיוני ולהבין מי מקבל מה ובאילו תנאים.

אם אתם רווקים, נשואים, גרושים או אלמנים יש  לכך משמעות שעלולה להיות לעיתים חשובה מאוד בכל הנוגע למקרה שבו המבוטח נפטר, לא עלינו.

אם לא שיניתם סטטוס בקרן הפנסיה בן הזוג עלול להישאר ללא ביטוח

אם התחתנתם ואין לכם ילדים, ושכחתם לעדכן את הפנסיה – בן זוגכם עשוי להישאר לא כל כיסוי ביטוחי. לחלופין, רווק שהורה לשלם ל"ילדיו", עשוי לשלם הרבה כסף על כיסוי ביטוחי מיותר מבחינתו.
מה צריך לעשות כדי למנוע מקרים כגון אלה?

ובכן, קרן פנסיה מקיפה חדשה מקנה שלושה סוגי כיסויים ביטוחיים: כיסוי למקרה פטירה – תשלום קצבה לשאירי הנפטר; כיסוי למקרה נכות – תשלום לעמית במקרה אובדן כושר עבודה; וכיסוי למקרה זקנה – תשלום קצבת זקנה לכל אורך חיי העמית.

כיסוי למקרה פטירה כאמור מקנה לשאיריו של המבוטח זכות לקבל קצבת שאירים חודשית – בני זוג של הנפטר יקבלו את הקצבה עד סוף ימיהם, ילדיו יקבלו עד הגיעם לגיל 21. ישנם מקרים שגם הורים נחשבים שאירים לעניין זה, אך מדובר במקרים נדירים.

אם אין שאירים הזכאים לקצבה לפי תקנון הקרן, ישולמו כספי הפיצויים כסכום חד פעמי לשאירים המוגדרים בחוק פיצויי פיטורים, ואילו כספי התגמולים ישולמו כסכום חד פעמי למוטבים שקבע המבוטח. אם לא קבע העמית מוטבים, ישולמו הכספים ליורשיו על  צוואה או צו ירושה.

במקרה של פטירת העמית, יקבלו שאיריו, ובהם בני הזוג, קצבה חודשית עד לגובה של 100% מהשכר המבוטח שהיה לו בקרן הפנסיה ערב פטירתו.
60% מהשכר המבוטח
אם למבוטח יש כיסוי מרבי לשאירים (100%), הכיסוי בקרן פנסיה לבני הזוג יעמוד על 60% מהשכר המבוטח. כמו כן, יתום יחיד זכאי בנוסף ל-40% מהשכר המבוטח. אם יש יותר מיתום אחד, כל היתומים יקבלו 40% מהשכר המבוטח בחלוקה שווה. אם אין בן זוג, היתומים יקבלו 100% מהשכר המבוטח.

אם אין כיסוי ביטוחי לשאירים, יקבלו שאירי הנפטר קצבה אשר תחושב לפי הסכום אותו חסך בלבד. מגיל 60 קרן הפנסיה מאפשרת לעמיתיה לוותר על כיסוי ביטוחי לשאירים. גם אם אין שאירים אפשר לבקש מקרן הפנסיה מידי שנתיים או כשמשתנה המצב המשפחתי, לבטל את הביטוח לשאירים כיוון שאין לו רלוונטיות. עלויות הביטוח שבוטל יועברו למרכיב החיסכון לצורך הגדלת קצבת הזקנה.

עמית שוויתר על כיסוי ביטוחי לשאירים והתחתן או שנולד לו ילד בתקופת הוויתור על הכיסוי הביטוחי, למרות שטרם חזר מהוויתור – יהיו שאיריו זכאים לקצבת שאירים. אם העמית נפטר בתוך 90 יום ממועד הנישואים או ממועד הלידה כאילו לא וויתר על הכיסוי הביטוחי. אבל אם חלפו יותר מ-90 ימים ממועד החתונה/לידה – השאירים יהיו זכאים לקצבת שאירי עמית לא מבוטח, כפי שהזכרנו קודם.

יש גם מקרים שבהם לא תשולם קצבת שאירים, למרות שהעמית היה מבוטח. כך ישנם שני מקרים עיקריים שבהם למרות שהעמית היה מבוטח בעת פטירתו, שאיריו לא יהיו זכאים לקבל קצבת שאירים. המקרה הראשון הוא הגשת תביעה לקרן הפנסיה באיחור. אם שאירי העמית תבעו את קרן הפנסיה לאחר 7 שנים ממועד פטירת העמית, קרן הפנסיה תדחה את בקשתם. המקרה השני הוא תקופת אכשרה – תקופה בת 60 חודשים ממועד ההצטרפות המקורי לקרן שבה אין לעמית זכאות לכיסוי ביטוחי בשל אירוע הנובע ממחלה או תאונה וכו' שאירעו או החלו לפני מועד ההצטרפות.

איך בני זוג צריכים לנהל את הפנסיה

מה קורה לכספי הפנסיה לאחר הגירושים?

מי מקבל את כספי הפנסיה כשהמבוטח נפטר? כדאי לבדוק ואפשר לשנות

דיוויד דרמן (1936), המייסד והיו"ר של בית ההשקעות Dreman Value Management, למד את השיעור שלו ב־1969, כשעוד היה אנליסט בתחילת דרכו, הוא הלך בעקבות העדר וקנה מניות שהיו אז באופנה. הוא הפסיד חלק גדול מכספו, והבחין שדווקא מניות שלא היו באופנה הרקיעו שחקים. לכן הוא החליט לעצב את אסטרטגיית ההשקעה שלו בהתבסס על הפסיכולוגיה של התנהגות המשקיעים. הוא מכהן, בין היתר, כחבר בדירקטוריון של המכון להתנהגות פיננסית וכעורך "המגזין לפסיכולוגיה ולשווקים פיננסיים".

דררמן מאמין שרוב המשקיעים, כולל משקיעים מקצוענים, נלכדים בתבניות של טעויות רגשיות וצפויות, שהן כל כך שיטתיות שמשקיע נבון יכול לנצל אותן לטובתו. האמונה הזו הובילה אותו להפוך למשקיע ה'לעומתי' אולי הידוע ביותר בעולם, שנמנע מהגישות המקובלות ובוחר מניות נגד הזרם שלעתים תכופות שאר קהילת ההשקעות מתעלמת מהן או דוחה אותן.

דרמן מאמין ששוק המניות הוא כלי ההשקעה הטוב ביותר שנגיש לרוב המשקיעים. הרעיון הזה כל כך חשוב לדרמן שהוא חלק עיקרי מהדרך שבה הוא מגדיר חדש את תפיסת הסיכון.

להבדיל ממשקיעים מסורתיים, דרמן, מאמין ששימוש בתנודתיות חודשית או רבעונית כמדידה של סיכון לא הגיונית כשאנשים אמורים להשקיע לטווח של 5 שנים, 10 שנים ואף יותר .הסיכון הגדול ביותר, לדעתו, הוא לא תנודתיות לטווח קצר אלא האפשרות שלא תשיג את מטרות ההשקעה ארוכות הטווח שלך. ולכן האויב הגדול ביותר של המשקיע הוא האינפלציה.

לפי המחקר של דרמן, לאורך השנים האינפלציה נגסה מאוד בהשקעות שמניבות ריבית קבועה. למעשה, תשואות מותאמות לאינפלציה במניות היכו את האג"ח הממשלתיות מראשית המאה ה-19. הפער הזה התרחב מאז אמצע שנות ה-20 של המאה הקודמת.

השורה התחתונה של דרמן היא שבטווח הקצר לא ניתן לצפות את התנהגות המניות, אז אם אתם חוסכים כדי לקנות בית או מכונית בשנתיים הקרובות – אג"ח ואג"ח ממשלתיות הן אופציה טובה. אבל בטווח הארוך, ההיסטוריה הראתה שהבחירה הבטוחה ביותר היא שוק המניות, שלמשך תקופות ארוכות ולאורך יותר משתי מאות היכה את ההשקעות בריבית קבועה. "אכן, זה נגד העיקרון שלימדו אותנו בילדות, שהדרך הטובה ביותר לחסוך היא לשים את כספנו בבנק", כתב דרמן.

לפי דרמן,  חברות גדולות נמצאות יותר תחת העין הציבורית, חשופות פחות לגימיקים חשבונאיים ונוטות יותר לשמור על כוחן. המודל  שלו בוחן את -1,500 המניות הגדולות ביותר בהתבסס על שווי שוק. לכן גם דרמן מעדיף חברות שהרווח למניה שלהן ברבעון האחרון היה גדול יותר מהרווח למניה ברבעון שלפניו

הממצאים החשובים ביותר של דרמן היה שמשקיעים נוטים להפריז בהערכת המניות "הטובות ביותר" – אותן מניות "חמות" שנראה שכולם קונים – ולהמעיט בהערכה של המניות "הגרועות ביותר" – אלה שאנשים נמנעים מהן מאוד. הוא גם האמין שהשוק מונע מאוד מאיך שהמשקיעים מגיבים ל"הפתעות" – אירועים קבועים שכוללים דו"חות רווח והפסד שעלו על הציפיות לטווח הקצר או פספסו אותן, פעולות ממשלתיות או ידיעות על מוצרים חדשים. בנוסף, דרמן האמין שהאנליסטים יותר שוגים מצודקים בתחזיות הרווח שלהם, מה שמוביל להפתעות רבות נוספות. לפי דרמן, למניות הרעות כבר אין להן הרבה לרדת, כך שההפסד לא יהיה מהותי. לעומת זאת, אם יש הפתעות בהן, אלו יהיו הפתעות משמחות. לעומת הפתעות במניות הטובות שלא יגדילו בהרבה את ערכן. לכן העדיף את המניות הסוררות שהשוק בורח מהן. דרמן פעל בשוק פחות מתוחכם טכנולוגיות וגם עולם המלצות האנליסטים השתנה מאז.  להרחבה: מהן המלצות אנליסטים והאם כדאי להסתמך עליהן

ג'ון דורפמן – המשקיע שהמציא את תיק הרובוט

דיוויד איינהורן – משקיע השורט שחשף כמה מההונאות הגדולות בשוק

סת' קלרמן – מהמשקיעים הגדולים בכל הזמנים ויש גם הקשר ישראלי

מעודכן ל-05/2019

עובד פוטר בסמס, השופט קבע כי לא נערך שימוע מסוד. עוד חייב את החברה המעסיקה בתשלום על שעות נוספות

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעתו של עובד לשעבר בחברת "מאגר מחסנים לוגיסטיים", והורה לשלם כ-206 אלף שקל עבור שעות נוספות, פיטורים שלא כדין וזכויות נוספות. החברה טענה כי מדובר במשרה המוחרגת מחוק שעות העבודה, אבל השופט דחה את טענתה.

התובע עבד כמנהל מחסון כעשור עד שקיבל הודעת טקסט: "רק למען הסר ספק, ביום שלישי שעבר קיבלת הודעה שיש לך בחירה אם לסיים את עבודתך במאגר או להמשיך בתנאים אחרים, בחרת לא להמשיך, כלומר הודעת הפיטורין נכנסה לתוקף ביום רביעי 26 בנובמבר".לטענת העובד, השיחה המדוברת הייתה שיחה אקראית עם סמנכ"ל חדש בחברה.

החברה טענה כי הייתה שיחה מסודרת שבה קיבל הסברים על שינויים בתנאי העסקתו, ובמהלכה הוצע לו להמשיך או לסרב, ובכך לסיים את העסקתו. עוד טענה כי התובע טען שאינו יכול לעבוד במחיצת הסמנכ"ל, וקיבל פיצויי פיטורים.

על השעות הנוספות טענה החברה שהתובע הועסק בתפקיד בכיר הדורש "מידה מיוחדת של אמון אישי" (עם שכר של 13,500 שקל), כך שיש להחיל את החריג לחוק שעות עבודה ומנוחה. בנוסף נטען כי בכל מקרה הוא לא עבד שעות נוספות.

השופט קבע לפני ההודעה בטקסט בטלפון על הפיטורים, ראוי היה לשלוח לתובע זימון מפורט ובו הטיעונים שבגללם החברה שוקלת לסיים את העסקתו, באופן שיאפשר לו להתגונן בפני טענות הסמנכ"ל. .

השופט כתב: "כך או כך, משלא נערך הליך שימוע כסדרו, לתובע לא ניתנה הזדמנות ניאותה להתגונן בפני ההחלטה לסיים את העסקתו לאחר תקופה משמעותית של עבודה בנתבעת",.

עוד נקבע שהתובע אכן עבד שעות נוספות, אם כי כשעה אחת בכל יום, בהתבססה על דוחות נוכחות ועל עדויות שונות מטעם הצדדים. בתוך כך השופט ביקר את החברה על שלא עמדה בחובתה לרשום את שעות הנוכחות של עובדיה. וציין כי אין דבר בעבודתו או באחריותו המעיד על חריגה מכך.

מאגר חויבה  לשלם לתובע כ-132,600 שקל עבור גמול שעות נוספות, 65 אלף שקל עבור פיטורים שלא כדין, וכ-9,000 שקל עבור פדיון חופשה והפרשות לפנסיה. בנוסף היא חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.

פיטורים: פורד תפטר 7,000 עובדים

פוטרתם או התפטרתם? סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים יעניק לכם פיצויים

 

קבלן מטעם איילון אמר ללקוחה שאין כיסוי ביטוחי לנזק רטיבות, שגיאה זו גררה שאר נזקים ועוגמת נפש. איילון תפצה את הלקוחה בכ-100 אלף שקל

בית משפט השלום  קיבל את תביעה של תושבת נתיבות נגד חברת הביטוח איילון ומתח ביקורת על התנהלותה של החברה שסירבה לכסות נזקי רטיבות, ואלו גררו אחריהם נזקים אחרים.

הדירה הייתה מבוטחת אצל איילון בביטוח שכולל גם  נזקי מים כתוצאה מדליפת צנרת. מי שאמורה לתקן את הנזקים הייתה חברת "שחר נזקי צנרת.

קבלן שעובד עם "שחר" שהגיע בעקבות פניית התובעת לאיילון, אמר לה שהצנרת באמבטיה רקובה, ושכיסוי ביטוחי לא חל על נזק זה.  אחר כך הייא שכרה את שירותיו באופן פרטי, ושילמה 8,500 שקל עבור שיפוץ האמבטיה והחלפת צנרת.

לאחר מכן התגלה לה, באמצעות מהנדס שהזמינה,  שהעבודה לקויה ושכן קיים כיסוי ביטוחי לנזק של הרטיבות. בעקבות זאת, כך לטענתה, הקבלן עזב בכעס  ולכן נאלצה לטענתה לעזוב את הדירה ולשכור דירה אחרת משום שלא יכלה להתקלח, להשתמש בשירותים או להפעיל מכונת כביסה.

בתוך כך היא פנתה לחברת איילון שלטענתה הפנתה אותה אל "שחר". אז הגיע מהנדס מטעם איילון, שמצא כי התובעת כן זכאית לכיסוי ביטוחי מסוים. בסופו של דבר, היא קיבלה מאיילון כ-17,500 שקל עבור ביצוע התיקונים.

בתביעתה היא תבעה גם פיצוי עבור נזקים נוספים שנגרמו מהרטיבות, וכן עבור שכירות דירה חלופית, עוגמת נפש, וכספים ששילמה לקבלן.

לטענת איילון, התובעת ניסתה לשפץ ולשדרג את הדירה על חשבונה, בלי קשר למקרה הביטוח. איילון לא חלקה על כך שלפחות חלק מנזקי הרטיבות מכוסים על פי הפוליסה, אך טענה בין היתר כי הפוליסה מחייבת את איילון לשאת בנזקים ישירים למקרה הביטוח בלבד, ולא בנזקים "תוצאתיים".

עם זאת קבע השופט כי קביעת הקבלן הראשון (שפעל בשליחותה של האיילון), שלפיה הנזק שגילתה התובעת אינו כלול בפוליסה היתה רשלנית, ואף מהווה הפרת חוזה. קביעה נכונה היתה מונעת שרשרת של התרחשויות שבסופן נאלצה התובעת לעזוב את דירתה, כתב. עדיין השופט דחה חלק מטענות התובעת, למשל לפיצוי על נזקים למטבח או לדלתות, בנימוק שאין קשר ביניהם לבין מקרה הביטוח.

לאחר שחישב את נזקיה, השופט חייב את איילון לשלם לתובעת כ-84,000 שקל. סכום זה הורכב מפיצוי עבור נזקים מסוימים לדירה המכוסים על ידי הפוליסה, הפרת חוזה הביטוח ועוגמת נפש. בנוסף לסכום הפיצוי, איילון חויבה לשלם לתובעת הוצאות משפט וכן שכ"ט עו"ד בסך 15,000 שקל.

הנמכת תקרה – טרנד אופנתי או צורך פרקטי? והאם כדאי?

רכשתם דירה (יד שנייה) והתגלו בה ליקויים – מה עושים?

המטבע הדיגיטלי של פייסבויק גלובלקוין צפוי להיות משווק תחילה ב-12 מדינות

פייסבוק מתכננת להשיק ביטקויון משלה. ענקית הסושיאל מתכננת להשיק מטבע קריפטוגרפי משלה בשנה הבאה, וכן מערכת תשלומים דיגיטלית שתפעל בכתריסר מדינות,ברבעון הראשון של 2020. החברה כבר רוצה להתחיל לבחון את המטבע הקריפטוגרפי שלה, שזכה לכינוי GlobalCoin, עוד לפני תום השנה הנוכחית, כך מדווח אתר BBC.

לפי הערכות, הגלובלקוין של פייסבוק ישמש לתשלומים באמצעות אפליקציות מסרים מיידיים, כמווואטסאפ ומסנג'ר. BBC ציינה גם כי פייסבוק צפויה להשיק כבר בשבועות הקרובים רשת של מטבע דיגיטלי "יציב" (stablecoin).

פייסבוק כבר החלה לנהל מגעים עם נגיד הבנק של אנגליה, מארק קרני. מייסד פייסבוק מארק צוקרברג נפגש איתולאחרונה כדי  לדון בהזדמנויות ובסיכונים הכרוכים בהשקת מטבע קריפטוגרפי. החברה התייעצה בנושאים תפעוליים ורגולטוריים גם עם פקידים ממשרד האוצר האמריקני.

עוד ניהלה מגעים פייסבוק עם חברות העברת כספים כמו ווסטרן יוניון, בניסיון למצוא דרכים זולות ומהירות יותר להעביר כסף, עבור מי שאין לו חשבון בנק.

מטרת החברה, שבבעלותוהגם אפליקציות ווטסאפ ואינסטגרם, לעלות על הרשתות הקיימות ולשבור חסמים כלכליים, וכן להגביר את התחרות עם הבנקים ולהפחית את עלויות המשתמש.

בפייסבוק מכנים את הפרויקט"ליברה", ובמסגרתו היא מתכננת ליצור רשת פיננסית דיגיטלית משלה. במסגרת הפרויקט היא תשלב כוחות עם בנקים וברוקרים, מה שיאפשר למשתמשים להמיר דולרים ומטבעות בינלאומיים נוספים למטבעות דיגיטליים.
עוד נודע כי קבוצה קטנה של מייסדים צפויה להשיק את ההתאגדות, שבסיסה בשווייץ, בקרוב. ישנם גם דיווחים שעל פיהם פייסבוק נמצאת בשיחות עם מספר סוחרים מקוונים, כדי שיסכימו לקבל את השימוש במטבע החדש, בתמורה לעמלות מופחתות על עסקאותיהם.

פיתוח מטבע הקריפטו של פייסבוק נמשך כבר כמה חודשים, לאחר שהחברה גייסה יותר מ-30 עובדים לצוות הבלוקצ'יין שלה, הפועל, בין השאר, ממשרדים בתל אביב. בראש פעילות הבלוקצ'יין של פייסבוק עומד הישראלי תומר בראל, המכהן כסגן נשיא החברה לתפעול וניהול סיכונים בתחום הבלוקצ'יין. עד לתחילת 2018 כיהן בראל כסגן נשיא בענקית התשלומים PayPal, שם היה אחראי בתפקידו האחרון על ניהול השירותים התאגידיים.

בלוקציין – מהפכה במטבעות הדיגיטליים; מה זה? איך זה צפוי להשפיע עלינו? ומה מחיר הביטקוין?