החברה הממשלתית "דירה להשכיר"  דיווחה אתמול על רכישת 120 דירות בכפר יונה ונהריה. בנק מזרחי יממן את שתי העסקאות  בהיקף כולל של כ-108 מיליון שקל לתקופה של עד 5 שנים.

90 מיליון שקל לפקויקט בכפר יונה

בכפר יונה רכשה החברה מבנה מחברת"יצחקי השקעות" הנמצא  בשכונת יפה נוף .כיום  הבניין  כולל  14 קומות ובהן  58 יחידות דיור בנות ארבעה וחמישה חדרים. תמורת המבנה תשלם דירה להשכיר לקבוצת יצחקי כ- 90 מיליון שקל.

69 מיליון שקל לפרויקט בנהריה

בנהריה, דירה להשכיר רכשה מחברת "סלע בינוי" שני בניינים בני 8 ו-9 קומות ובהם 61 יח"ד בנות שלושה וארבעה חדרים וכן חלל מסחרי בשטח של כ- 150 מ"ר. עבור הפרויקט תשלם החברה כ-69 מיליון שקל. הפרויקט בנהריה צפוי להתאכלס בעוד כשנתיים. שתי עסקאות הרכישה בוצעו לאחר שדירה להשכיר פנתה באמצעות קול קורא ליזמים, קבלנים ובעלי קרקעות ועודדה אותם להציע לה פרויקטים שונים.

מהי דירה להשכיר

דירה להשכיר היא חברה המשלתית לדיור ולהשכרה בבעלות מלאה של המדינה, שהוקמה על פי החלטת ממשלת ישראל לשם קידום נושא הדיור ובכלל זה הקמת דירות להשכרה

לפי מתכונת תוכנית "השכר ומהר", החברה רוכשת דירה להשכיר פרויקט מגורים בשלמותו, והופכת אותו לפרויקט להשכרה ארוכת טווח.  דירה להשכיר מקבלת  על עצמה כבר את השלב היזמי של הקמת הפרויקט וכן אכלוסו בשוכרים. השלב הבא הוא מכירת הפרויקט לגופים מוסדיים או לקרנות ריט למגורים, שיחזיקו וינהלו אותו כנכס מניב לאורך שנים.

מנכ"ל דירה להשכיר, יאיר טל, מסר כי "הפרויקטים המקודמים על ידי החברה בכל רחבי המדינה גם באזורי הביקוש וגם בפריפריה מציעים אלטרנטיבה לכל אותם זוגות צעירים הבוחרים שלא לרכוש דירה ומבקשים ליהנות מפתרון דיור המאפשר רמת חיים נאותה, מיקום בקרבה לאזורי התעסוקה והשירותים, הוצאה קבועה, יציבה, ללא הפתעות, לאורך שנים".

דירה להשכיר – איך מחפשים דירות? איך בוחרים דירה? על מה להתפשר ועל מה לא!

150 אלף יח"ד יבנו בפרוייקט דירה להשכיר; לפיד – "שינוי יסודי בשוק הדירות המקומי"

בבניין בן 45 שנה ברחוב קפלנסקי בראשון לציון תתרחש התחדשות עירונית. דיירי הבניין החליפו יזם לאחר שבתוכנית המקורית הוצע להם הרבה פחות, אפילו ממ"דים לא הציעו.

בבניין 12 דירות, מהן חמש מושכרות. אומנם יש חניות בבניין אך לא לכל הדיירים. היזם מרוויח מהעסקה שמונה דירות חדשות, בהן דירות 4 ו-5 חדרים ופנטהאוזים. לכל דירה חניה. אלו יוספו לבניין בן 4 קומות, שנבנה ב-1975, ובו 12 דירות בשטח ממוצע של 95 מ"ר. הדיירים מרוויחים ממ"ד ומרפסת שמש לכל דירה, מעלית לבניין, החלפת תשתיות, חיפוי חיצוני לבניין, גינה חדשה ולובי.

תוך שלושה חודשים אמור להתקבל היתר, לאחר שכל הדיירים חתמו,  ואחריו תחל הבנייה שתימשך שנתיים. אכלוס צפוי באפריל 2022.  אנשי המקצוע הם  היזמית חברת ברקת 38 מבנים; הקבלן המבצע קורין ניהול וביצוע פרויקטים; האדריכל לוי לוסטיג אדריכלים – מאור לוי; גם חברת הביצוע קורין ניהול וביצוע פרויקטים;  והכל במימן חברת מכלול התחדשות עירונית וחברת כלל ביטוח.

התחדשות עירונית היא תהליך שמטרתו להחיות את הרקמה העירונית הוותיקה, באופן המאפשר ניצול יעיל ומיטבי של משאב הקרקע והתשתיות, תוך יצירת תועלות חברתיות עירוניות וכלכליות. ההתחדשות העירונית מתבצעת בתוך אזורים בנויים, המשמשים בעיקר למגורים, לתעשייה ולמסחר.

בין התוכניות של התחדשות עירונית: שיפוץ חזיתות, פינוי-בינוי, תמ"א 38. אחד הפרויקטים הגדולים בראשון לציון של התחדשות עירונית הוא ברמת אליהו.

הפרויקט מבוסס על תכנית בינוי-פינוי-בינוי ראשונה מסוגה שבה המדינה הקצתה קרקעות משלימות מחוץ לשכונה בעלות מופחתת לצורך בניית הדירות החדשות. בשלב ראשון ייבנו דירות חדשות בשכונות חדשות בעיר ואליהן יעברו חלק מתושבי השכונה בשיטת "כל הקודם זוכה", זאת אומרת שמתחמים אשר ישלימו את התהליך מהר יותר, יוכלו לבחור בשכונה שבה ירצו לגור עד לסיום מכסת הדירות שהוקצתה באותה שכונה.
בשלב השני ייהרסו בתיהם של אלה שעברו ובמקומם ייבנו בניינים חדשים ודירות חדשות שאליהן יעברו שאר תושבי השכונה, כך עד להשלמת הפרוייקט, למשל:
  • שכונת נחלת יהודה –  714 יחידות דיור
  • שכונת נוריות – 150 יח' דיור
  • מתחם האלף – 150 יחידות דיור
  • רמת אליהו 1500 יחידות דיור מתוכן במתחם הקראוונים 23 יח' דיור

במתחם האלף בראשון לציון צפויות לקום כאלפיים דירות

יועץ מס מראשון לציון חשוד בהעלמת מס וניהול ספרים כוזבים

בעלי רכב עם רכיבים אוטונומיים יזכו להטבות מס. כך פרסם משרד התחבורה. ההטבות נובעות משינוי טבלת הזיכוי לאביזרי בטיחות למכוניות חדשות – כך עולה ממסמך שנשלח לאחרונה לכל יבואני הרכב. עד לאחרונה המשרד לא התערב בשיקולים כמו העדפת מערכת אקטיבית, המתערבת בנהיגה, על מערכת פסיבית, שרק מתריעה.

עוד דורש משרד התחבורה מהיבואנים להעיר על מידת היעילות של מערכות הבטיחות הקיימות ולפרט אילו מערכות יצרני הרכב מתכננים לדגמים הבאים. שיטת המיסוי החדשה על אביזרי בטיחות צפויה לחול בשנה הבאה.

מסי הקנייה על מכוניות חדשות כיום הם 83%, 45% במקרה של מכונית היברידית ו־10% בחשמלית. ממס זה מנוכים עד כ־3,000 שקל בגין מערכות הבטיחות שיש ברכב. גובה זיכוי המס הוא בהתאם למספר הנקודות שמקבלת כל מערכת בטיחות.

מדי כמה שנים מתחלפת הטבלה. העדכונים בדירוג כוללים לצד מתן נקודות זיכוי למערכות מסוימות גם הפחתת נקודות ממערכות שהתיישנו, משום שאלו הפכו פופולריות, מה שהופך את ההטבה ללא משמעותית. בעדכון האחרון, שנכנס לתוקף השנה, נקבע למשל כי לא יינתן עוד זיכוי למערכות לא אקטיביות, שרק מתריעות ולא נוקטות פעולה. מובילאיי צפויה להיפגע ממהלך זה אך מערכות בלימה אוטומטיות יקבלו את הניקוד המלא.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "לפי נוהל שנכנס לתוקף בסוף 2013, מעניקה המדינה הטבת מס כדי לעודד יבוא ורכישה של כלי רכב עם אמצעים בטיחותיים יותר, במטרה לצמצם את תאונות הדרכים. הנוהל התעדכן מאז כמה פעמים, בין השאר בהתאם לכניסת המערכות לענף והתפתחותן הטכנולוגית. משרד התחבורה פועל בימים אלה לעדכן את נוהל מערכות הבטיחות – עדכון שעתיד להיכנס לתוקף בתחילת 2021.

"אנו מודעים לחשיבות הרבה של מערכות בטיחות אקטיביות ופועלים לקידומן, בין היתר בגלל הרצון שלנו להקדים את כניסת הרכב האוטונומי לשוק, לכן פרמטר זה הינו בין החשובים בקביעת המדיניות העתידית לנוהל הטבות המס".

משרד התחבורה יצמצם את המשלוחים בדואר ויחסוך 7.5 מיליון שקל בשנה

רוצים להשקיע את הכסף בדרך משתלמת? אלה אפיקי החיסכון שנהנים מהטבות מס

האיחוד האירופי מעוניין  לאסור על שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים במרחבים ציבוריים בחמש השנים הקרובות, כך לפי דיווחים בתקשורת העולמית. הצעד נועד למנוע שימוש לרעה בטכנולוגיה.

במסמך של הנציבות האירופית  נכתב כי יהיה זמן "לזהות ולפתח מתודולוגיה ברורה להערכת ההשפעות של הטכנולוגיה והאמצעים הפוטנציאליים לניהול סיכונים". עם זאת,  פרויקטים הנוגעים לאבטחה או למחקר ופיתוח עשויים להיות מאושרים גם בתקופת החרם. עוד הוצע במסמך שמדינות האיחוד ימנו רשות ייעודית שתהיה אחראית על אכיפת הכללים החדשים. בנוסף נכתב כי הכללים יגבירו רגולציה קיימת הנוגעת לפרטיות ושמירה על מידע אישי.

ההתנגדות העיקרית לטכנולוגיית זיהוי פנים נובעת מהטענה  כי היא לא מדויקת, ופוגעת בזכות לפרטיות. בנוסף, פעמים רבות אלגוריתמים של בינה מלאכותית מגלמים הטיות שיש בהן להפלות חלקים מסוימים באוכלוסיה.

בסין השימוש בטכנולוגיית ראיה ממוחשבת ע"י רשויות חוק נרחב ביותר, ולאחרונה בשנגחאי אף החלו להשתמש בטכנולוגיה בבתי מרקחת. שם אנשים שרוכשים תרופות מסוימות יצטרכו לאשר את זהותם באמצעות סריקת הפנים שלהם.

מערכת זיהוי תווי פנים היא אפליקציית מחשב אשר מסוגלת לזהות או לאמת את זהותו של אדם באופן אוטומטי, על בסיס תצלום דיגיטלי או מקור וידאו. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות השוואת תכונות תווי הפנים בתמונה לתמונות המצויות במאגר נתונים.

כיום מערכות זיהוי הפנים משמשות בעיקר במערכות אבטחה, ופעמים רבות הן משולבות עם מערכות זיהוי ביומטריות נוספות כגון זיהוי טביעות אצבע וזיהוי קשתית העין.

לפני שנה, נשיא מיקרוסופט בראד סמית הציג שורת עקרונות לרגולציה של מערכות זיהוי פנים. ומנהל המדיניות הציבורית של חטיבת שירותי הענן של אמזון, AWS, קרא ליצירת חקירה ש"תגן על זכויות אזרח, תוך שהיא מאפשרת את המשך החדשנות והשימוש המעשי בטכנולוגיה". אמירה מוזרה מחברה שהפכה לספקית מובילה של מערכות זיהוי פנים לכוחות משטרה, צבא ארה"ב וסוכנויות ממשלתיות.

שיעור החוב הציבורי בישראל ירד בשנת 2019, אך בעיקר בגלל נסיבות כמעט אקראיות. החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, פרסם היום (ב') נתונים שלפיהם שיעור החוב הציבורי בישראל ב-2019 ירד ל-60% תוצר, לעומת 60.9% תוצר ב-2018.

שיעור החוב משפיע על דירוג האשראי של ישראל, וסוכנויות דירוג האשראי צפויות לפיכך לראות בירידת שיעור החוב אינדיקציה חיובית. בגדול, ירידה בשער החוב משמעותה שהחובות קטנים מהצמיחה ואם יחס החוב יורד קל יותר למדינה להחזיר חובות.

החשב הכללי חזקיהו אמר כי "הירידה בשיעור החוב הציבורי והממשלתי מהתוצר השנה עומדת בקשר ישיר עם שיעור הצמיחה במשק ועם תנאי השוק. מדובר בעדות לאיתנות הפיננסית של הכלכלה הישראלית, כפי שבאה גם לידי ביטוי באמון המשקיעים בהנפקות החוב הגלובליות של המדינה ובעיני חברות הדירוג".

אלא שהירידה השנה בשיעור החוב נובעת ממשתנים חיצוניים שאינם קשורים ליחס בין הצמיחה לחוב. להפך: שנת 2019 הסתיימה בגירעון תקציבי של 3.7%, בעוד שהכלכלה הישראלית צמחה השנה ב-3.3% בלבד. כלומר החוב גדל והצמיחה קטנה, אז איך יחס החוב קטן?

הסיבה העיקרית היא התחזקות השקל מול הדולר במהלך 2019, בשיעור של 8%, שהפחיתה את היקף החוב הנקוב במט"ח, וכן מול מטבעות אחרים. סיבה אחרת, האינפלציה, שהייתה נמוכה מהצפוי, האטה את קצב הגידול של החוב בשקלים הצמוד למדד. עוד סיבה היא שקצב הגידול המהיר בשכר הביא לכך שמחירי התוצר של המשק גדלו בשיעור חד יחסית של 2.5%.

" ;ליחס חוב ציבורי לתוצר – השפעה מובהקת על תשואות ריאליות של אג";ח ממשלתיות בארץ";

כלל ביטוח ופיננסים ביחד עם גופים מוסדיים בינלאומיים ביצעה עסקת ענק בתחום האנרגיה בארה"ב  קומפלקס תרכוש 5% מתחנות הכוח Astoria Energy בעיר ניו יורק. עסקה זו נעשתה בשיתוף עם קונסורציום של משקיעים מוסדיים בינלאומיים, הכולל את קרן הפנסיה ההולנדית APG, MAEG – זרוע ההשקעות של חברת הביטוח Munich RE וקרן פנסיה אמריקאית.

סכום ההשקעה נאמד בכ- 200 מיליון שקל. יוסי דורי, מנהל ההשקעות הראשי של כלל ביטוח ופיננסים מסר: "אנו גאים להיות חלק פעיל ביצירת קונסורציום בינלאומי, המורכב מגופי ההשקעה מהמובילים והמקצועיים בעולם כמו APG ו-MEAG ולהמשיך להרחיב את אופק ההשקעות של כלל ביטוח ופיננסים להשקעות ישירות אטרקטיביות, לטווח ארוך, עם יתרונות בולטים שייצרו תשואות טובות יותר לחוסכים שלנו.

"הנכסים היעילים והאיכותיים הללו, המסייעים לעיר ניו יורק לספק את ביקוש האנרגיה הגדל בעיר, ממוקמים בשוק חשמל מבוסס ומשוכלל, כוללים היסטוריה תפעולית מוכחת, ומהווים עבור החוסכים שלנו הזדמנות נהדרת לתשואה יציבה ואטרקטיבית לטווח ארוך".

Astoria Energy היא פלטפורמה הכוללת שתי תחנות כוח בתוך העיר ניו יורק עם הספק כולל שלMW 1,230  בשתי תחנות – האחת עם הספק שלMW 615 שפועלת בטכנולוגית מחז"מ והחלה פעילות במאי 2006, ותחנת Astoria Energy II – עם הספק של MW615 שפועלת בטכנולוגית מחז"מ והחלה פעילות ביולי 2011.

את העסקה בכלל ביטוח ופיננסים הובילו ליאת חזות, מנהלת ענף אשראי ותשתיות ודודי לוי, מנהל מחלקת תשתיות ואנרגיה. אלעד לוי מחברת BLK שימש כבנקאי להשקעות. ייעוץ משפטי, ניתן על ידי עו"ד שירה מרגלית, ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן.

השותפים של כלל בעסקה כוללים את קרן הפנסיה ההולנדית APG – קרן הפנסיה הגדולה ביותר באירופה עם סך נכסים מנוהלים של כ-500 מיליארד אירו ועם ניסיון רב בהשקעות ישירות בתשתיות בכלל ובשוק האנרגיה בצפון אמריקה בפרט.

MAEG – זרוע ההשקעות של חברת הביטוח Munich RE עם סך נכסים מנוהלים של כ- 270 מיליארד אירו, עם ניסיון בהשקעות ישירות בתשתיות ובאנרגיה, וקרן פנסיה אמריקאית המנהלת נכסים בהיקף 200 מיליארד דולר.

מעודכן ל-01/2020

בית משפט פדרלי באוסטרליה הרשיע בהטעיה את אתר החיפוש והשוואת מחירי הלינה, לאחר שהוכח כי לא הציג ללקוחות את העסקאות המשתלמות ביותר אלא קידם מפרסמים ששילמו לו

אם גם אתם נוהגים להסתייע בשירותי חברת טריווגו לצורך הזמנת החופשות שלכם, ייתכן שזה עלה לכם ביוקר. החברה המציעה מנוע חיפוש והשוואת מחירים למקומות לינה שונים, הטעתה צרכנים לגבי דילים זולים במלונות באתר הבית שלה ובפרסומות מטעמה, כך קבע בית משפט פדרלי באוסטרליה.

השופט הפדרלי מארק מושינסקי חשף כי החברה הגרמנית לא הציגה ללקוחות את הדילים הזולים ביותר על חדרי מלון אלא קידמה במקום זאת את המפרסמים ששילמו לה הכי הרבה.

המועצה האוסטרלית לצרכנות הגישה בחודש אוגוסט 2019 תביעה בבית משפט נגד החברה, בהתבסס על מידע מטעה שהציגה באתר הבית שלה ובפרסומות טלוויזיה, אשר שודרו קרוב ל-400 אלף פעם בין סוף 2013 לאמצע 2018.

"בניגוד לרושם שנוצר על ידי ההתנהגות הרלוונטית, האתר של טריווגו לא סיפק שירותי השוואת מחיר אובייקטיבים, שקופים ובלתי משוחדים", כתב השופט מושינסקי, והוסיף כי "לא בוצע גילוי נאות לעובדה שאתר טריווגו קיבל תשלומים מאתרי הזמנת חדרים".

זאת ועוד, חברת טריווגו נמצאה אשמה בהצגת השוואת מחירים מטעה ושגויה, מאחר שהשוותה מחירים של חדר סטנדרטי עם מחירים של חדרים יקרים יותר באותו מלון, מה שיצר תחושת אשליה של חיסכון אצל לקוחות שחיפשו דיל טוב למלון.

התיק צפוי לחזור לדיון בבית המשפט הפדרלי בתאריך שטרם נקבע עדיין.

תיירות נכנסת – 3.6 מיליון תיירים; תרומה של 20 מיליארד שקל

הסוף להטעיות צרכנים באתרי תיירות?

 

ענף הבנייה סובל מאי-עמידה בתקנות ובחוקי עבודה. השנה התגלה שזה התחום שבו כמעט לא מעבירים כספים לפנסיה ועתה מתגלה כי גם מסים לא כל כך אוהבים לשלם שם.

במבצע ביקורות שערך פקיד שומה חיפה, נערכו בין היתר, ביקורות באתרי בנייה בחיפה ובאזור. בביקורות אלו, עלה כי אנשי מקצוע שונים בתחום עבודות הבניין אינם מדווחים על הכנסותיהם כלל. כך למשל בביקורת באתר בנייה בקריית אתא, התברר שטייח המבצע עבודות באתר במשך מספר ימים, מקבל תשלום יומי בעבור עבודתו אך אינו מדווח עליו. עוד עלה כי לטייח כלל אין תיק ברשות המסים. ממצאים דומים עלו בשני אתרי בנייה נוספים בעיר, בקרב שני בעלי מקצוע בתחום עבודות הבניין, שאינם מדווחים על הכנסותיהם וכלל לא מחזיקים בתיק ברשות המסים.

מבצע הביקורות התרכז גם  בעסקים בענפי המסחר, התעשייה ומתן השירותים. באחת הביקורות, הגיעו המבקרים למשרד עו"ד בחיפה, שם מצאו שעשרה תשלומים שונים שהתקבלו באמצעות העברה בנקאית  בסך כולל של  30,537 שקלים לא נרשמו בספרים. עוד עלה בביקורת כי שני צ'קים נוספים,  בסך כולל של  110,315 שקלים גם הם לא תועדו. עורך הדין הסביר: "לא התפניתי לרשום". בתירוץ זהה נתקלו המבקרים גם בביקורת בגן ילדים בקריית אתא, שם מצאו 14  צ'קים שונים על סך 30,800 שקלים, שלא תועדו בספרים.  בעלת המקום הסבירה כי גם היא "לא התפנתה לרשום".

הביקורות במבצע ביקורות זה התרכזו בערים חיפה, קריית אתא, קריית חיים, דלית אל כרמל, עוספייא ועוד. לקראת המבצע ערכו עובדי מס הכנסה מיפוי וסריקה לאיתור עסקים בעלי נפח גואה וקניות ביקורת מקדימות וסמויות שנבדקו ביום המבצע. במבצע נערכו 91 ביקורות שמהן עלה כי  13 בתי עסק לא רשמו הכנסות כחוק. בנוסף לביקורות ניהול הספרים, נערכו במבצע גם  49 ביקורות לאכיפה והסברה של החוק לצמצום השימוש במזומן ומתוכם נמצאו  8 הפרות.

מבצע הביקורות נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור. זאת במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור  ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

בעל מוסך פרץ לרשות המסים ונקנס ב-400 אלף שקל

יועץ מס מראשון לציון חשוד בהעלמת מס וניהול ספרים כוזבים

התקציב הכולל של בנק ישראל לשנת 2020 מסתכם ב-1,077 מיליון שקל, נמוך ב-10% ביחס לשנת 2019, בעיקר עקב השלמת מספר פרויקטים גדולים.

בנק ישראל פרסם היום (ב') לציבור את עיקרי תכנית העבודה ואת התקציב לפעילותו המנהלית בשנת 2020. המועצה המנהלית של  הבנק הניחה את התקציב על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת, כמתחייב מחוק בנק ישראל, התש"ע-2010.

הסעיפים העיקריים שבהם נרשמו השינויים  בתקציב בנק ישראל לשנת 2020 הם: הדפסת כסף – התקציב בתחום פעולה "הדפסת כסף" יעמוד על 89 מיליוני שקלים, קיטון של 29% ביחס לשנת 2019, הנובע מהשלמת ההשקה לציבור של סדרת שטרות הכסף החדשה, ומעבר להנפקה שוטפת של שטרות ומעות למחזור.

ואילו התקציב בתחום  "השקעות" יעמוד על 116 מיליוני שקלים, קיטון של 9% ביחס לשנת 2019, בעיקר בשל הצפי לסיומם של שני פרויקטים מרכזיים משנים קודמות – שיפוץ הבניין הראשי בירושלים, אשר רובו המכריע הסתיים והוא אוכלס מחדש, והקמת המרכז לטכנולוגיה וחירום – שצפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של  2020. מרבית ההשקעות המרכזיות המתוכננות לשנת 2020 הן בתחום הטכנולוגיה.

נתוני אשראי – בחודש אפריל 2019 הושקה לציבור המערכת לשיתוף נתוני אשראי, בהתאם לחוק נתוני אשראי התשע"ו 2016. התקציב בתחום הפעולה "שיתוף נתוני אשראי" כולל את התקצוב למכלול הפעולות הנדרשות עפ"י החוק, ויעמוד בשנת 2020 על 75 מיליון שקלים.

תקציב ההרשאה  לשנים הבאות מסתכם ב-371 מיליון שקלים, מתוכם 31%  מיועדים להתחייבויות עתידיות בגין הפעלת המערכת לשיתוף נתוני אשראי.   כמו כן הבנק מתכנני צעדי התייעלות.

נגיד בנק ישראל: ב-2020 האטה בצמיחה

בנק ישראל קבע: הריבית תישאר 0.25%

 

 

 

מעודכן ל-01/2020

האינטרנט שלכם שוב זוחל? זה כנראה אחד הדברים הכי מתסכלים שיכולים להיות – במיוחד אם הוא אמור לשמש אתכם לעבודה הבשורה הטובה: יש מה לעשות! המדריך הבא ילמד אתכם כמה פעולות פשוטות שיעזרו לכם לפתור את הבעיה

בימינו כשכמעט כל בית מחובר לאינטרנט אלחוטי במהירות גבוהה, כל שינוי לרעה בקצב הגלישה מורגש מיד – ומותיר את הגולשים מתוסכלים. גם פנייה לסיוע טכני לא תמיד מביאה את הגאולה, כיוון שספק האינטרנט וספק התשתית מאשימים לעיתים זה את זה – או את הרשת הביתית שלכם.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? לפניכם כמה צעדים שיסייעו לכם להבין היכן הבעיה וכיצד לפתור אותה, או לפחות לכוון אתכם למי לפנות לקבלת סיוע.

בדקו את החיבור

הפעולה הראשונה שעליכם לעשות היא לחבר את המחשב בכבל רשת ישירות לנתב. למרבה הצער, במחשבים חדישים לפעמים אין חיבור רשת, אולם הפתרון הטוב ביותר הוא להיצמד ככל שניתן לנתב ואז להריץ בדיקת מהירות. בדיקת המהירות נועדה לוודא היכן הבעיה. אם אתם מקבלים מהירות סבירה בצמוד לנתב, הבעיה כנראה אינה בספק אלא ברשת הביתית שלכם.

שימו לב: לא מומלץ לערוך את בדיקות המהירות באתרי הספקיות, כיוון שאלה לא מייצגים תסריט שימוש אמין אלא נוהגים לבצע אופטימיזציה לחיבור שלכם. העדיפו בדיקת מהירות באתרים חיצוניים כגון speedtest.net או fast.com של נטפליקס או בדיקת המהירות של גוגל פייבר.

אם המהירות ליד הנתב לא תקינה, אזרו סבלנות והתקשרו לספק, אחרת, המשיכו לסעיף הבא.

שנו את מיקום הנתב

אם גיליתם שהמהירות בסמוך לראוטר תקינה – הבעיה היא בתצורת הרשת או במיקום של הנתב.  הנתב מפיץ את אות הרדיו שלו בתצורה מעגלית, כלומר באופן עקרוני המיקום הכי טוב הוא במרכז הבית, עם כיסוי לחדרים החשובים (סלון, חדרי שינה, עבודה וילדים). אבל בעולם האמיתי, הספק מושך כבל לשקע ואז מתקין את המודם או הממיר-נתב-אלחוטי, והמיקום שבו הוא בוחר לא תמיד מתאים לכם כמו לספק. לכן נסו לשנות את המיקום של הנתב. לדוגמה, אם הנתב ממוקם בממ"ד, הוציאו אותו החוצה, משום שקירות הבטון חוסמים היטב את האות של ה-WiFi. גם מרתף או חדרים שבקירותיהם עוברים צינורות מתכת או חיווט חשמלי עשויים לחסום את אות הרדיו.

החליפו ערוץ

בימינו נתבי אינטרנט אינם מסתפקים בתדר אחד אלא משדרים בדרך כלל ב-2.4 גיגה-הרץ או 5 גיגה-הרץ. קיים הבדל בין השניים: התדר הראשון הוא הנפוץ ובעל הטווח הגדול יותר, אך מהירות החיבור איטית יותר. כמו כן, בגלל שהוא משמש כל מיני התקנים, כגון טלפון אלחוטי, מוניטור לתינוק או אפילו רמקולים אלחוטיים, הוא גם סובל יותר מהפרעות קליטה. נסו לכבות את המכשירים שעשויים לגרום לכך. נסו להחליף לתדר 5 גיגה-הרץ. הוא מהיר יותר ויציב, אך הטווח שלו מוגבל יותר והוא גם לא עובר קירות בקלות.

פתרון נוסף למי שלא מפחד להיכנס להגדרות הציוד הוא לשנות את ערוץ השידור הפנימי לערוץ 1, 6 או 11 בתדר 2.4 גיגה-הרץ. לכל נתב הגדרות משלו כך שתצטרכו לגלות בעצמכם כיצד לבצע זאת. הכניסה לממשק השליטה מתבצעת לרוב באמצעות הדפדפן או אפילו אפליקציה אם יש לכם נתב חדש יחסית.

הגדילו את הטווח

אם שום דבר לא הועיל, הטווח הנדרש כנראה אינו מספיק. לפתרון הבעיה ניתן להצטייד בשני סוגי ציוד: מגדיל טווח אלחוטי או מגדיל טווח על תשתית חוטי החשמל בבית. הסוג הראשון נראה כמו שקע גדול שמתחבר לחשמל במרחק סביר מהנתב ופשוט מבצע "הדהוד" או שידור מחדש של האות מהנתב הראשי. רובם פשוטים מאוד לתפעול והטובים שבהם אפילו לא דורשים יותר מדי התעסקות ומאפשרים לבצע את החיבור דרך אפליקציה. המגדילים החוטיים משתמשים בתשתית החשמל כדי להעביר את אות האינטרנט מהנתב לחדרים, הטכנולוגיה הזו מומלצת בעיקר למי שמעוניין למשוך את האינטרנט למרתף, לגג או לממ"ד. הם מגיעים לרוב בזוגות או שלישיות, כאשר אחד מתחבר לנתב והשני למחשב או לממיר שאותו תרצו להפעיל.

רשת Mesh

זהו הפתרון החדיש והיעיל ביותר. הרעיון הוא להציב מספר נתבים בנקודות אסטרטגיות בבית שמדברים ביניהם ויודעים לבצע התאמה של איכות השידור והשירות בהתאם למיקום ולשירותים הנדרשים. זה עובד מצוין ולרוב הם פועלים היטב גם אם אחד הנתבים הפסיק לפעול משום מה. בדרך כלל הם מגיעים בשלישיה או ברביעייה וניתן להוסיף עוד מהם אם יש לכם שטח גדול לכסות. הבעיה היא שהם יקרים למדי – בין 1,500 ל-2,000 שקל לערכה בסיסית שכזו.

השתמשו בנתב פרטי

נתב פרטי הוא הפתרון האולטימטיבי לגלישה חלקה ומוצלחת. ספקיות התקשורת לא מספקות לנו את הציוד הטוב ביותר. בטח שלא במחיר החבילה הבסיסית. ישנם כמה דגמים סבירים בהיצע שלהם אך אלה לא תמיד מספיק יעילים. בשוק החופשי לעומת זאת, תוכלו למצוא נתבים ואפילו כאלה שבהם משולב מודם כך שלא תצטרכו לשלם לספק על שלו. נסו למצוא נתבים תומכי VDSL אם אתם רוצים מודם משולב. אם לא, תוכלו להשתמש בכל נתב של חברה איכותית כגון: לינקסיס, נטגיר, TP Link, אסוס, D-Link. נסו למצוא את הדגמים החזקים שמסוגלים להתמודד עם טווח של לפחות 50 מטר.

אויבים מבית: תוכנות ריגול, וירוסים ועוד

גם מצבו של המחשב יכול להשפיע על החיבור שלכם לאינטרנט. תוכנות ריגול ווירוסים יכולים בהחלט לגרום לבעיות, אך מהירות החיבור שלך לאינטרנט יכולה גם להיות מושפעת מתוכניות הרחבה, מכמות הזיכרון של המחשב, מהשטח של הכונן הקשיח ומצבו, ומהתוכניות שפועלות במחשב.

שתי הסיבות הנפוצות ביותר לביצועי אינטרנט ירודים הן תוכנות ריגול ווירוסים.

תוכנות ריגול יכולות להאט את המערכת בכך שהן מפריעות לדפדפן ומשתלטות על החיבור שלכם לאינטרנט. הבעיה מחמירה כשישנן כמה תוכנות ריגול שפועלות במקביל. אם המצב מידרדר אתם עלולים לאבד את הקישוריות לחלוטין. כדי לקבל את ביצועי האינטרנט שלכם בחזרה, הפעילו באופן קבוע תוכנית נגד תוכנות ריגול, כדי לנקות פלישות של תוכנות ריגול.

וירוסים במחשב עלולים גם הם לגרום לביצועי אינטרנט ירודים. כאשר וירוס נדבק במחשב, הוא מתקין קוד מחשב שמנסה להפיץ את עצמו, בדרך כלל על-ידי שליחת עותקים של עצמו דרך דואר אלקטרוני. וירוסים מסוימים יכולים להתרבות בקצב של מאות הודעות דואר אלקטרוני בכל דקה, פעולה שמשאירה מעט מאוד כוח מחשוב ורוחב פס אינטרנט לכל דבר אחר במחשב. לעתים קרובות, לא תראו שום סימן מובהק לכך שבמחשב פועלים וירוסים, לכן מומלץ להשאיר את תוכנת האנטי-וירוס פועלת תמיד.

הרחבות דפדפן עלולות גם הן לגרום לבעיות בביצועים. הרחבות דפדפן הן תוכניות, כגון הרחבות מולטימדיה, סרגלי חיפוש או תוכניות אחרות, שבדרך כלל מופיעות בסרגל הכלים של הדפדפן. הרחבות דפדפן רבות משפרות את חוויית הגלישה ומציעות מולטימדיה או יכולת הצגת מסמכים מיוחדת. עם זאת, הרחבות מסוימות עלולות להאט את החיבור לאינטרנט. אם נדמה לכם שהרחבה כלשהי גורמת להאטה בביצועים, נסו להפעיל את Internet Explorer במצב שמבטל את זמינות ההרחבות. זמינות ההרחבות מתבטלת רק בהפעלה הנוכחית, אך אם תגלו שהביצועים משתפרים במצב זה, תוכלו להשתמש במנהל ההרחבות כדי לכבות את ההרחבות לצמיתות.

גורמים חיצוניים שעלולים להאט את מהירות החיבור

למרבה הצער, יש מצבים ותנאים שהם מעבר לשליטתכם. גם עם חיבור מהיר, גורמים חיצוניים כגון עומס על אתרי אינטרנט או וירוסים מופצים עלולים להאט את רשת האינטרנט כולה. אתרי אינטרנט פופולאריים יכולים לקרוס מעודף גולשים – למשל, כשפרסומת בטלוויזיה מציינת את שמו של אתר מסוים, יכול להיות שהמון אנשים ינסו לבקר באתר הזה במקביל. אם אותו אתר אינו ערוך לטיפול בתנועה בסדר גודל כזה, ייתכנו עיכובים בגלישה.

גם עומסים מקומיים על האינטרנט עלולים לגרום למהירויות חיבור איטיות מהרגיל. האטות אלה מתרחשות כאשר מספר רב של אנשים מנסה להתחבר לאינטרנט בו-זמנית, והן קורות בדרך כלל בשעות פעילות שיא, כגון לאחר שעות בית הספר, כאשר התלמידים חוזרים הביתה ומתחברים לאינטרנט.

אם אתם מחובר לרשת ארגונית, השימוש באינטרנט באופן כללי ובשרתי Proxy עשויים להשפיע על ביצועי האינטרנט. רוב מנהלי הרשתות מנטרים את השימוש באינטרנט, וינסו למנוע מאנשים לבצע פעולות כגון הורדת קבצים גדולים בשעות שיא. אם נראה לך שהגישה שלך לאינטרנט איטית לעתים, תוכל לדבר על כך עם מנהל הרשת שלך.

הבנקים יחויבו לעדכן או לבטל מיד משכון דרך האינטרנט

מהו אתר אינטרנט נגיש ומי חייב להנגיש אותו

 

בשני השבועות האחרונים עלה מחיר מתכת הפלדיום ב-25%.  בשנה כמעט הכפיל את עצמו, ובמחיר של 2,500 דולר לאונקייה עקף את מחיר הזהב. רק הרודיום הגיע להישגים טובים יותר, עם עלייה של 200% השנה.

פלדיום הוא מתכת רכה לבנה והוא מזכיר פלטינה, הוא אינו נכתם כשנחשף לאוויר ויש לו את נקודת ההיתוך הנמוכה ביותר בקבוצת הפלטינה. פלדיום הוא מתכת נוחה לריקוע כאשר מחממים אותה, ברגע שהוא מקורר הוא חוזר להיות קשיח. 

פלדיום משמש לכמה דברים בתעשייה: למשל לסגסוגות פלדיום עבור ייצור תכשיטים. גם "זהב לבן" היא סגסוגת שמכילה זהב ופלדיום. עוד פלדיום משמש כאמצעי לטיהור מימן, מכיוון שהוא מסוגל לפעפע דרכו כשמחומם. לפלדיום אף שימושים ברפואת שיניים, ייצור שעונים, מצתים במטוסים ועוד.

ובעיקר משמש לממיר הקטליטי, רכיב בצנרת הפליטה במרבית כלי הרכב. רכיב זה ממיר את הגזים ברכב למזהמים פחות, בעיקר ברכבי בנזין והיברידיים

למה הפלדיום מתייקר

בקצרה, הביקוש לפלדיום גדל מאוד לעומת האספקה שלו, ויש מחסור בחומר תקופה ארוכה. למעשה ב-2019 התפוקה נמוכה מהביקוש זה 8 שנים רצופות.

כמוצר משנה של פלטיניום לכורים יש פחות גמישות להגביר את התפוקה שלו. והתפוקה תרד אף פחות. כך בדרום אפריקה, האחראית ל-40% מהאספקה העולמית, אומרים כי כל  תפוקת המתכות מקבוצת הפלטינה  – כולל פלדיום – ירדה ביותר מ-13% בשנה.

למה הביקוש גדל

הביקוש לפלדיום גדל בעיקר בתעשיית הרכב, מכמה סיבות. בכל העולם, ובעיקר בכלכלת סין הגדולה, מהדקים את הרגולציה על כלי רכב מזהמים. סיבה נוספת היא שערויית הדיזל בפולקסווגן.

אוליבר שמידט, מנהל בפולקסווגן, הודה במסגרת הסדר טיעון במעורבותו בהונאת הרשויות והצרכנים בארה"ב, בתוצאות מבחני הפליטה של רכבי יצרנית המכוניות הגרמנית. בעקבות השערורייה צרכנים עוברים מרכבי דיזל המשתמשים בפלטיניום להפחתת המזהמים לרכבי בנזין המשתמשים בפלדיום.

נראה שגם לשלב הראשון בהסכם הסחר בין ארצות הברית לסין יש השפעה על המחירים. הסוחרים מקווים שהסכם הסחר ישפיע לטובה על הצמיחה העולמית ויאט את ההידרדרות במכירת כלי הרכב הסיניים.

 

איך בוחרים טבעת נישואין וכמה זה עולה

הזהב ממשיך לשבור שיאים: שבר שיא של שש שנים

 

סיכונים הנובעים ממשבר האקלים נמצאים בחמשת המקומות הראשונים בדוח הסיכונים העולמי ל-2020.  דוח הסיכונים העולמי מפורסם על ידי הפורום הכלכלי העולמי בשיתוף ברוקר הביטוח הגדול בעולם "מארש ומקלנן". הוא מתייחס לסיכונים בשנה הקרובה ובעשור הקרוב.

בראש רשימת הסיכונים נמצא כי עימותים כלכליים מהווים את הסיכון הגבוה ביותר, לאחר-מכן קיטוב פוליטי פנימי ובמקום השלישי אירועי מזג אוויר קיצוניים שיגרמו נזק משמעותי לרכוש ולתשתיות ולאובדן חיי אדם.

מהנתונים עולה כי סוגיות סביבתיות הקשורות למשבר האקלים נמצאות בכל חמשת המקומות הראשונים ברשימת הסיכונים המרכזיים לעשור הקרוב..

חמשת הסיכונים הראשונים שסבירותם גבוהה בעשור הבא הם: אירועי מזג אוויר קיצוניים, כישלון של הפחתה של פליטות גזי החממה והתאמה לשינויי האקלים ע"י ממשלות ועסקים, נזקים סביבתיים מעשי ידי אדם (פשעים סביבתיים) ואסונות טבע גדולים ומשמעותיים כמו: רעידות אדמה, צונאמי, התפרצויות געשיות וסופות גאומגנטיות.

לאחר שנה רצופה במשברים סביבתיים,  מהשריפות באמזונס ועד שריפות הענק שעדיין משתוללות באוסטרליה, נראה כי אירועים סביבתיים ימשיכו להוות את הסיכונים הבולטים בעשור הקרוב.

דור ה-y חושש יותר לאקלים

נקודה מעניינת נוספת העולה מן הדוח היא שנשאלים צעירים חוששים יותר למצב כדור הארץ (כמעט 9 מכל 10 נשאלים) ומאמינים כי גלי חום קיצוניים, הרס מערכות אקולוגיות ופגיעה בריאותית כתוצאה מזיהום יחמירו השנה. זאת לעומת נשאלים שנולדו לפני 1980 ( 7 מתוך 10).

עוד עולה מן הדוח כי  איום הסייבר ומתקפות סייבר הולכים להיות גורם סיכון המדורג בין המקומות הראשונים (מקום 5 ו-8) מבין עשרת הסיכונים הבולטים בעשור הקרוב. על פי הדו"ח מתקפות הסייבר יהפכו לאגרסיביות יותר, ויגרמו נזק ולשיבוש תשתיות ופעולות, לצד גניבת נתונים וכסף.

סיכונים נוספים בראש הרשימה הם מיתון כלכלי, אג'נדות פופוליסטיות, כישלון המאמצים של ממשלות ועסקים להפחית את השפעות משבר האקלים והתמוטטות של מערכות סביבתיות. הדוח מתייחס גם להחמרת משבר המים העולמי, ולהתפשטותן של מחלות מדבקות המושפעות ממשבר האקלים.

זוהי המהדורה ה-15 של הדו"ח, המסתמך על משוב של כמעט 800 מומחים ומקבלי החלטות עולמיים, שהתבקשו לדרג את חששותיהם מבחינת הסבירות וההשפעה של כל אחד מהגורמים. הדו"ח מתייחס לנושאים מרכזיים כמו: כלכלה, סביבה, טכנולוגיה ובריאות הציבור.

לדברי נעמי גיסר, מנכ"לית מארש ישראל  "דו"ח הסיכונים של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2020 בשיתוף "מארש" הוא מסמך יקר ערך, המאפשר לחברות ומנהלים בכל העולם להעריך את הסיכונים שלהם לשנה הבאה ולעתיד הרחוק טוב יותר. זוהי פעם ראשונה שסיכונים הנובעים ממשבר האקלים העולמי ניצבים בראש הטבלה. משבר האקלים כבר נוגע בכולנו, ויש ותהיה לו בקרוב השפעה יתרה על עסקים גם בישראל, כאשר כבר בחורף הנוכחי אנו חווים נזקים קשים. סיכון הסייבר גם הוא יעלה – תזכורת נוספת לחברות וארגונים בישראל להתמגן בפניו. למרות מצבנו הגיאו-פוליטי, לא הרבה עסקים בישראל ממוגנים ממתקפות סייבר, בניגוד לארה"ב".