מובייל וגאדג'טים    

כמה באמת עולה טלפון סלולרי בתשלומים

מעודכן ל-03/2019

חברות הסלולר גובות 75% ריבת על מכשיר שנקנה ב-36 תשלומים

עקב הגברת התחרות בשוק הסלולר הרווחים של החברות נשחקים. עדיין ישנם מקומות של רווחיות שהן מנסות לשמר, כמו ניוד בינלאומי ומכירת המכשירים, אם כי גם כאן התחרות גוברת מצד חנויות פרטיות ומקוונות.

את הרווח הן מניבות באמצעות מכירת מכשירים בתשלומים. הן גובות ריביות של עשרות אחוזים על מכשיר שנקנה בתשלומים, לעומת מכשיר שנקנה בתשלום אחד.  על הצרכן להבין שזה לא משתלם. אם חברה סלולרית גובה ריבית של 75% על מכשיר שנקנה ב-36 תשלומים, זו ריבית גבוהה מאוד ולא באמת מתקזזת עם מחיר המכשיר.

בפרטנר על מכשיר מסוג סמסונג גלקסי 4J, המחיר שתשלמו הוא 899 שקל, בתנאי שתסתפקו בעד 12 תשלומים.עבור יותר תשלומים? המחיר מזנק. אם רוצים לשלם ב-36 תשלומים, מחיר המכשיר קופץ ל-1,904 שקל – ריבית שנתית של 75%. .

בפלאפון המחיר גם לא משתלם. למשל, מכשיר סמסונג גלקסי A9 נמכר ב-2,249 שקל, בתנאי שמסתפקים בעד 6 תשלומים. אך אם רוצים לרכוש את המכשיר ב-36 תשלומים, המחיר קופץ ל-3,169 שקל, בריבית של 41%. מכשיר נוסף בפלאפון הוא LG G7. המחיר הרגיל עומד על 3,499 שקל, אך ב-36 תשלומים כבר תתשלמו 4,748 שקל – ריבית של 36%.

. הסיבה היא פשוטה, הקונים מכשיר בחברה סלולרית לא מודעים לריביות המטורפות. ננדמה להם שההנחה של כמה עשרות שקלים במכשיר משתלמת, וגם מבחינה פסיכולוגית אנשים טועים לחשווב שקנייה בשתלומים משתלמת יותר כי הסכומים נשמעים קטנים יותר, אבל הם לא צופים כאמור את הריביות ואת הסכום המצטבר..

אומנם לגיטימי שהן יגבו ריבית על  מכירה בתשלומים, כי זו בעצם הלוואה, אבל אין הצדה לגובה ריבית שכזה. החברות ג  מסתכנות שהלקוח ייעלם ולא ישלים את מלוא התשלום. לרוב מדובר בלקוחות שמסגרת האשראי שלהם בבנק כנראה לא תאפשר להם לרכוש את המכשיר בתשלום אחד, ולכן יפנו לתשלומים דרך חברת הסלולר.

אם רוצים להימנע מהריביות,  סלקום לא מוכרת באתר שלה ב-36 תשלומים, אלא רק בתשלום אחד או 12ב- תשלומים ללא ריבית. אבל במוקדי השירות מוכרת ב-36 תשלומים, וכנראה שבריביות לא רחוקות ממתחרותיה.

מבחינת שקיפות פרטנר  היחידה שמציינת באופן מפורש וברור את גובה הרבית השנתית. יתר החברות פשוט מציינות את החישוב בצורה פשוטה ללא ציון הריבית.

 

מה זה כרטיס אשראי מתגלגל והאם הוא טוב לכם