מעודכן ל-11/2019
דואופול הוא מצב שבו שתי חברות  שולטות על  ענף מסוים במשק.
אם בענף שולטת רק חברה אחת, אומרים שבענף יש מונופול. שלוש חברות ענק ששולטות בתחום מסוים נקראות טריאופול.  מבנה שוק שבו יש מספר מוכרים קטן ו נקרא אוליגופול ודואופול הוא מעין מבנה כזה.
כאשר בענף כלשהו שולטים מונופול או דואופול, בדרך-כלל לא יכולה להתקיים בענף זה תחרות חופשית, שכן הגורמים השולטים בו מווסתים את הכמויות והמחירים לטובתם.
דואופול יכול להתקיים אם יש רק שתי יצרניות למוצר, או שקיימות שתי חברות ענק לצד יצרנים קטנים. יש כמה מודלים במיקרו כלכלה לדואופול – הידוע יותר הוא הןא דואופול קורנו של אנטואן אוגוסטין קורנו: בגרסתו המודרנית מגיעות שתי הפירמות, על ידי התאמות הדדיות כל אחת לכמות המוצעת של האחרת  כך הן שולטות בכמות הייצור, ההפצה ןהמחירים. מודל אחר הוא  דואופול סטקלברג, שבו יש פירמה מובילה ופירמה מובלת: המובילה פועלת ראשונה והמובלת מגיבה לפעולתה.
ברוב המדינות יש חוקים נגד מונופולים ודואופולים, הנקראים הגבלים עסקיים. בישראל פועלת רשות התחרות למנוע את קיומם של דואופולים. בעבר נודעה בשם רשות ההגבלים העסקיים. עם זאת, עדיין יש הרבה דואפולוים ומנסים להילחם בהם ,למשל באמצעות חוק הריכוזיות.
דואופולים הפועלים בארץ, ערוץ 12 וערוץ 13 – הערוצים המסחריים (ממומנים מפרסומות) היחידים, בזק והוט – בתחום תשתיות האינטרנט,  סטימצקי וצומת ספרים – השולטות בשוק קמעונאות הספרים. תיאום מחירים בין שתי החברות נקרא קרטל
הותר ליס ולהוט לשווק חבילות צרות במחיר גמיש.
הוט החלה לשווק את נטפליקס
אל על קיבלה לא מהממונה על ההגבלים העסקיים

דפלציה היא תהליך נמשך של ירידת מחירים. זה ההפך מאינפלציה ומדובר במצב נדיר יותר מאינפלציה. דפלציה מוגדרת גם  עלייה בכוח הקנייה של הכסף ביחס לקבוצה גדולה של מוצרים ושירותים. דפלציה מתרחשת כשהיצע הכסף בשוק מצטמצם. במקרה שיש יותר ביקוש לכסף,  ערך הכסף עולה ומחירי המוצרים יורדים.

מושג אחר הוא דיסאינפלציה, שמשמעותו היא ירידה בקצב האינפלציה (בקצב עליית המחירים) ולא ירידת מחירים.

למרות שהמחירים יורדים, הצרכנים לא נהנים מכך כי יש גם ירידה במשכורות. הנפגעים העיקריים מדפלציה הם בעלי החוב, כגון אנשים שנמצאים במינוס בחשבון הבנק או לוקחי משכנתאות, שכן בזמן שהכנסתם יורדת, התשלומים שהם צריכים לשלם נשארים באותה רמה.

הדפלציה נוצרת כשיש עודף מוצרים ללא ביקוש, והיא גם מהסממנים של מתון. ירידה בביקוש יוצרת ירידה במחירים. ירידה בביקושים גורמת לצמצום ייצור ולירידה בתפוקות, המביאים  בתורם לאבטלה של גורמי ייצור ולפיטורי עובדים. במצב זה כאמור יש פחות הכנסות ולכן הביקוש יורד אף יותר. גם הידיעה שהמחירים יירדו בעתיד הקרוב גורמת לאנשים לדחות את קניותיהם לטווח הקצר. בזמן דפלציה, כשהמחירים יורדים ואפשר לקנות בכסף יותר, הציבור מעדיף לצרוך מאשר לחסוך ולהשקיע, משום שערך הכסף נמוך.

גורמי הדפלציה

יש ארבעה גורמים לדפלציה בכלכלה המודרנית: שפל במחזור העסקים, מדיניות הורדת אינפלציה ממשלתית שהחטיאה את מטרתה, מדיניות מכוונת של עידוד יצוא ונפילתו של משק מתוכנן ששמר על רמת ייצור גבוהה מן הביקושים.

רוב הכלכלנים מסכימים על כך שדפלציה ממושכת מביאה יותר נזק מאשר תועלת ומביאה לפיטורים ולאבטלה.

לידר שוקי הון: ";חוץ מעלייה במחירי השכירות – המשק נמצא בדפלציה של ממש";

לידר: ";למרות מגמת הדפלציה והייסוף בשקל – פחתה מאד ההסתברות להורדת ריבית מחר";

 

 

 

מעודכן ל-11/2021

חגיגת קניות כחול-לבן בחג הקניות הישראלי ברשת –  ShoppingIL ביוזמת Google חוזרת!

ShoppingIL  – הפנינג ענק של מבצעים מיוחדים באתרים ישראליים – צובר תאוצה. המהלך התחיל בשנת 2018 כתשובה הישראלית למבצעי הקניות באתרים בינלאומיים, כמו יום הרווקים הסיניבלאק פריידי, וסייבר מאנדיי. השנה, 2021, הוא מתחיל ב-9 בנובמבר ומתקיים עד סופו של יום ה-10 בנובמבר, כלומר כמעט במקביל ליום הרווקים הסיני שמתחיל ב-11/11.

מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה והתעשייה חבר שוב ל-Google ישראל, לשם הקמת מתחם ייעודי ליצרנים כחול-לבן בעלי תו "מיוצר בישראל".

למעלה מ-2,700 אתרים ישראליים, מתוכם כ-160 יצרנים המייצרים בישראל, ישתתפו בחג הקניות הישראלי ברשת ויציעו לציבור הקונים מבצעים והנחות על עשרות אלפי מוצרים באתרי המסחר. מדובר בעלייה של כ-25% במספר היצרנים המשתתפים באירוע לעומת מספרם בשנת 2020. כמו כן, מדובר בריכוז של כ-45 אלף מבצעים שיוצעו לקונים ביום אחד.

מתחם הקניות כחול-לבן פועל באתר ShoppingIL.co.il ובמסגרתו יוכלו הקונים להיכנס לאתרים של יצרנים ישראלים בעלי "תו מיוצר בישראל" וליהנות ממיטב המבצעים וההנחות המיוחדים לחגיגה זו על עשרות מוצרים ממגוון ענפים כולל, טקסטיל ומוצרי אופנה, ביגוד, נעליים, תיקים, תכשיטים קוסמטיקה, טבע ופארמה ועוד.

עשרות יצרנים שלקחו חלק במתחם כחול-לבן באתר ShoppingIL בשנה הקודמת נהנו מגידול של עשרות אחוזים בהכנסותיהם כתוצאה מהשתתפותם. אל המהלך שמטרתו להעניק תמיכה ליצרני אופנה ישראלים באמצעות הגדלת רכש כחול-לבן על ידי הציבור הרחב, החליטו להצטרף השנה עשרות יצרנים ישראלים נוספים אשר במיוחד לקראתו החלו לסמן מוצריהם ב"תו מיוצר בישראל". הסימון ב"תו מיוצר בישראל" מאפשר לצרכנים לזהות בקלות כי מדובר במוצרים כחול-לבן ובכך לסייע לתעשייה הישראלית כולה.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: “המתחם הדיגיטלי מיועד לקדם את התעשייה והיצרנים המקומיים, לחשוף את הצרכנים ליצרנים ישראליים שמוכרים ברשת ולהגדיל את המודעות לחשיבות בהעדפת תוצרת הארץ. נוכח מגיפת הקורונה שפקדה את העולם ועל רקע האתגרים הלאומיים והכלכליים של מדינת ישראל, מחובתנו להמשיך ולדאוג לכלכלה מקומית חזקה, לתעשייה יצרנית וחדשנית ולעסקים הקטנים והבינוניים”.

 

לכל המבצעים של ShoppingIL – היכנסו לכאן 

 

 גמישות כלכלית נועדה לבטא עד כמה נתונים כלשהם מושפעים מגורם אחר כלשהו. למשל: עד כמה כמות החולצות או המכנסיים שנקנה מושפעת משינוי מחיר החולצות, תועלת שולית. הגמישות מבוטאת כמספר. ככל שהמספר יותר גדול כך ההשפעה של הגורם גדול יותר.
גמישות היא מושג מפתח במיקרו-כלכלה. גמישות המחיר של ההיצע והביקוש למוצר קובעת את אופן חלוקת התועלת הכלכלית, כלומר את עודף היצרן ועודף הצרכן. אם היצרן הוא מונופול אז הגמישות לוקחת חלק בקביעת הכמות המיוצרת על ידיו ובעיוותים שייווצרו בשוק כתוצאה מקיום המונופול.
בהגדרה מתמטית נאמר שגמישות היא גודל השינוי באחוזים של משתנה אחד ביחס לשינוי באחוז אחד של משתנה אחר. נהוג לציין גמישות בערך מוחלט כאשר הסימן מובן מההקשר, כלומר כאשר ברור מאליו אם המתאם בין המשתנים שלילי או חיובי.

דוגמה נפוצה היא הביקוש לחולצות. למשל  גמישות הביקוש לחולצות כלומר השינוי (באחוזים) בכמות החולצות שנרצה לקנות בעקבות שינוי של 1% במחירן.

לפי הדוגמה  מחיר החולצות עומד על 100 שקל והכמות המבוקשת היא k10 חולצות.

בתרשים הבא:
תרשים 14
לפי התרשים, הורדה במחיר ל-99 שקל, ב-1%, תעלה את הביקוש לחולצות ל-11 אלף חולצות, וזה כבר גידול של 10%.
גמישות בנקודה A היא 10. הגמישות, עם זאת,  אינה אחידה לאורך עקומת הביקוש.
כן  כשמתייחסים לגמישות חשוב לציין את הנקודה שבה מתבצע החישוב, באופן הבא: הגמישות בנקודה A היא 10. הגמישות בנקודה B היא 9

בנק מרכזי הוא מוסד במדינה או בברית בין מדינות שאחראי על פעילותם השוטפת של הבנקים, לצד מטלות וסמכויות כמו הרשות להדפיס כסף בתנאים מסוימים, הרשות לקבוע את גובה הריבית הבסיסית במדינה והרשות לקבוע את היקף ההלוואות שהבנקים יכולים להעניק לציבור. הבנק המרכזי אמור לסייע לממשלה להשיג שלושה יעדים לאומיים מרכזיים: אינפלציה נמוכה, צמיחה כלכלית ותעסוקה מלאה.
בישראל  הבנק המרכזי הוא בנק ישראל, בארצות הברית פדרל ריזרב שלו השפעה עיקרית על כלכלות העולם, באירופה הבנק המרכזי אחראי לגוש היורו ויושב בפרנקפורט שבגרמניה.

הבנק המרכזי  חשוב מאוד במערכת פיננסית מבוססת אשראי, מכיוון שהוא מחזיק מונופול ליצירת אשראי לא מוגבל. הבנק המרכזי יוצר כסף, כחוב-נושא-ריבית ומלווה אותו למדינה ולבנקים מסחריים. בכל שנה רווחי הריבית של הבנק המרכזי מחולקים למשרד האוצר, לבעלי המניות בבנק המרכזי או נצברים להון-העצמי של הבנק עצמו.

הבנק המרכזי הוא גם שמפקח על מערכת הבנקאות באותה המדינה – בישראל באמצעות הפיקוח על הבנקים – וקובע את יחס הרזרבה, שמהווה תקרה למתן אשראי על ידי בנקים פרטיים. מכיוון שהבנק המרכזי לא מוגבל על ידי יחס הרזרבה, הריבית שבה הוא מלווה היא בהכרח הנמוכה ביותר במשק האשראי (למעט קרנות השתלמות ופנסיה), וממנה נגזרים רווחי יתר המוסדות הפיננסים, שבתורם מלווים אשראי זה, בריבית גבוהה יותר, ליתר המשק.

כמו כן, הבנק המרכזי מלווה לבנקים המקומיים תמורת פיקדונות שהם מנהלים אצלו במטבע המקומי. כדי לווסת ולדאוג למדיניות שער החליפין של המטבע של המדינה, שומר הבנק המרכזי פיקדונות במטבעות זרים. לעיתים נוהגים בנקים מרכזיים להתערב בתהליך קביעת שער החליפין למטבע חוץ, על ידי רכישת מט"ח בכמויות גדולות.

בראש הבנק המרכזי ניצב הנגיד (בחוץ לארץ נקרא התפקיד יו"ר או נשיא הבנק) שאחראי על השגת היעדים שהוגדרו לבנק המרכזי.

הבנק המרכזי האירופי יתחרה בפייפאל

"בעקבות נתוני שוק העבודה – הבנק המרכזי האמריקאי לא צריך להקדים העלאת הריבית"

הראל פיננסים שואלים: האם הבנק המרכזי ביפן יקפיץ את המשקיעים למניות?

 

מעודכן ל-11/2019

ביקוש וביקוש מצרפי  הם מושגים שבהם אנחנו נתקלים לעיתים תכופות בעיתוני הכלכלה. ביקוש ברור לרוב בדרך אינטואיטיבית, הכוונה לדרישה למוצר מסויום או לשירות. כשהדרישה גדלה, הביקוש גדל ולהפך.

אחד הגורמים  המהותיים לביקוש הוא המחיר. כשהמחיר קטן, הביקוש עולה ושעולה הוא יורד. מקובל להציג את הביקוש כפונקציה, המתאימה לכל מחיר אפשרי של המוצר את כמות היחידות ממנו שיידרשו הצרכנים.

על ביקוש קראו עוד:

החוק הראשון של הכלכלה: מהי עקומת הביקוש ואיך נקבעים המחירים

ביקוש מצרפי לעומת זאת הוא סך כל הביקוש הקיים למוצר כלשהו. הביקוש המצרפי נובע הן מאנשים פרטיים (משקי בית), הן מממשלות ומוסדות ציבור והן מפירמות. הביקוש המצרפי מתקבל מצירוף כלל הביקושים בשוק למוצר כלשהו.  ביקוש מצרפי מכונה גם  הוצאה מצרפית. מודדים אותו בצורה נומינלית לא התחשבות באינפלציה.

ביקוש מצרפי נוצר לצורכי  צריכה שוטפת, השקעות ולייצוא נטו (יצוא פחות יבוא). מקובל כי את גובה הביקוש לצריכה שוטפת קובעת רמת ההכנסה, ואת גובה הביקוש להשקעות קובע שער הריבית במשק. בשיווי משקל, לשם איזון כלכלי חייב להתקיים שוויון בין הביקוש המצרפי וההיצע המצרפי – סך הסחורות והשירותים במשק.

אם הביקוש המצרפי נמוך לעומת ההיצע, נוצרת לרוב אבטלה. ואילו ביקוש גבוה לעומת ההיצע ייצור אינפלציה.

הביקוש כולו מושפע הן מהמדיניות המוניטרית-הבנקאית (המתבטאת בכמות הכסף ובמהירות המחזור שלו) והן מהמדיניות הפיסקלית-הממשלתית המשפיעה על גודל הצריכה השוטפת ועל החיסכון.

ממשלות מנסות להשפיע על הביקוש המצרפי כדי  להשיג תעסוקה מלאה, למנוע אינפלציה, לגרום לצמיחה כלכלית ואיזון במאזן התשלומים.  הגישה הקיינסיאנית טוענת כי קיימים קשיים בהתאמה בין סך המוצרים המיוצרים במשק – התוצר הלאומי – לבין סך הביקושים למוצרים במשק – הביקוש המצרפי. רמת התוצר, שבה יהיה הביקוש המצרפי שווה לתוצר הלאומי, – היא 'רמת התוצר של שיווי משקל' (equilibrium level of national income) שבה יתייצב המשק לאורך זמן ואינה בהכרח רמת התוצר של תעסוקה מלאה. הממשלות מנסות לאזן את רמה זו.

החוק הראשון של הכלכלה: מהי עקומת הביקוש ואיך נקבעים המחירים

מהם מיקרו ומאקרו כלכלה

אנגוס דיטון – זוכה פרס נובל שגילה שאנחנו צורכים אותו דבר, לא משנה כמה מכניסים

 

מעודכן ל-11/2019
גירעון תקציבי  (נקרא גם עודף הממשלה) הוא מצב שבו סך ההוצאות של הממשלה גדול מסך כל הכנסותיה. כאשר קיים גירעון תקציבי – כמעט תמיד מדינה
בגירעון,  הממשלה מממנת אותו, באמצעות הלוואות או באמצעות מכירת נכסים ממשלתיים. צמצום הגירעון נעשה בין היתר באמצעות מיסוי וקיצוץ בהוצאות ממשלה.
בתקציב מדינה הפער נובע מההכנסות המתוכננות של הממשלה שנופלות מהוצאותיה.  כאשר ההכנסות ממסים, מאיגרות וממכירת שירותים נמוכות מההוצאות מתרחש הגירעון התקציבי.

משמעות הגירעון היא הזרמת כספים נוספים למשק והגדלת אמצעי התשלום. אם הגירעון ממומן על ידי הזרמת כספים לאורך זמן, תיווצר אינפלציה התואמת את שיעור ההזרמה. גירעון כזה נובע למשל ממצב שבו הממשלה לא מצליחה להשתלט על הוצאותיה, או במסגרת מדיניות אנטי-מחזורית שבה הממשלה קובעת מראש תקציב גירעוני, מתוך הנחה שתוכל להשתלט עליו.

במקרה האחרון הממשלה יוצרת גירעון באמצעות הקטנת המיסים, או על ידי הגדלה של הוצאותיה מעל להכנסותיה באמצעות עבודות יזומות, הרחבת שירותים וכו'. בכך היא מגדילה את ההכנסה הפנויה של היחידים כדי שייווצר ביקוש מצרפי שיפעיל גורמי ייצור מובטלים.

לממשלות כלים שונים, בהם קביעת יעד גירעון, לצמצום הגירעון.

נהוג לחלק את הגירעון לשני סוגים:

​גירעון/עודף ללא קבלת אשראי נטו

הגירעון/עודף של הממשלה מבטא את ההפרש בין סך הוצאותיה  – למעט פירעון קרן – לבין הכנסותיה – למעט גיוס הון. פעילות הממשלה במתן הלוואות וגביית ההחזרים אינה חלק מהגירעון (פעילות זו נקראת "קבלת אשראי נטו").

גירעון למימון

הגירעון למימון כולל אל הגירעון ללא קבלת אשראי נטו + קבלת אשראי נטו.
הממשלה מממנת את הגירעון על ידי גיוס הון נטו: מלווה בארץ ומלווה בחו"ל, הפרטה (מכירת נכסים) ושינוי ביתרות בבנק ישראל ובבנקים בחו"ל.

מנכ";ל משרד האוצר: בכל תקציב היה לנו גירעון. זה לא משהו בלתי פתיר";

נלחמים בגירעון התקציבי; האם זה יעזור?

מעודכן ל-11/2019

Shopping.il הוא הגרסה הישראלת של מבצעי נבמבר בעולם: בלאק פריידי, יום הרווקים הסיני,סייבר מאנדיי. מדובר ב-48 שעות של מבצעים.

כ-1,600 אתרים צפויים להשתתף בשופינג איי אל 2019, הכמות הגדולה מקשה עלינו להבין מתי יש הטבה שווה ומהותית ומתי מדובר רק ביחסי ציבור.

את הרעיון לחג קניות ישראלי יזמה חברת גוגל ישראל, מתוך רצון לחזק את תחום המכירות און ליין בישראל. לצד שיתוף פעולה עם משרד התעשייה והמסחר.

האתרים שמרכזים את המבצעים

אתר שופינג איי אל של גוגל ישראל מציג את כל החנויות המשתתפות בשופינג IL,

אתר זאפ (zap.co.il) מרכז חלק גדול מהחנויות והמבצעים שמשתתפים בשופינג איי אל 2018. אפשר למצוא גם באתרי מסחקר וגרופונים כמו גרו ואללה שופס.

מבצעים על מחשבים, טלוויזיות וטלפונים ניידים

מוצרי טיפוח ופארמה

טיולים ונופש

מבצעים נוספים

twentyfourseven

מגוון פריטים עד 70% הנחה; משלוח חינם בכל קנייה

תוקף המבצע – עד ה 7.11.19

ניתן להשיג באתר האונליין בלבד

רנואר

מגוון פריטים עד 70% הנחה; ג׳ינסים החל מ79.90 ש״ח; סריגי בייסיק ב59.90 ש״ח; משלוח חינם בכל קנייה

תוקף המבצע – עד ה 7.11.19

ניתן להשיג באתר האונליין בלבד

קרולינה למקה ברלין

משקפי שמש ב-99 שקל ומשקפיים אופטיות ב-199 שקל

משך המבצעים: החל מיום 06.11.2019 ועד ליום 07.11.2019 באתר בלבד.

           ניתן להשיג באתר האונליין www.carolinalemke.co.il

 

פרמייר ים המלח –

שם הרשת  פרמייר ים המלח
גובה ההנחה 30% הנחה על כל האתר +משלוח חינם + מסכת פנים מתנה בכל רכישה.

תוקף המבצע  – 6-7.11
היכן ניתן להשיג https://www.premier-deadsea.co.il/

 

גוטקס –

שם המותג: קבוצת גוטקס – גוטקס, טורקיז, FREE SPORT, פלפל, פלפל סוויט ופלפל קידס.

גובה ההנחה: 50% הנחה על מגוון דגמי בגדי הים של כל המותגים. בנוסף, מגוון בגדי ים חלקים ב-19.90 שקל במקום 59.90 שקל.
תוקף המבצע  – 6-7.11
היכן ניתן להשיג: אתר גוטקס https://gottex.co.il/

 

שופרסל

שם הרשת  שופרסל
גובה ההנחה – בין 25-35% הנחה על כל פריטי הקוסמטיקה, אלקטרוניקה וחשמל ועוד. בנוסף כל הרוכשים באתר בסכום של מעל 499 שקל מהקטגוריות המשתתפות במבצע, מקבלים 200 ש"ח הנחה לקנייה הבאה.

תוקף המבצע  – במהלך כל חודש נובמבר

היכן ניתן להשיג –www.shufersal.co.il

 

Be by shufersal

שם הרשת  Be by shufersal

גובה ההנחה – 35% הנחה על כל מותגי האיפור והטיפוח של המותגים המובילים

תוקף המבצע  – 5-12.11

היכן ניתן להשיג https://www.bestore.co.il/

 

IL MAKIAGE
שם הרשת : IL MAKIAGE
גובה ההנחה: 50% הנחה על כל המוצרים באתר
תוקף המבצע: 05-09.11.19
היכן ניתן להשיג: https://www.ilmakiage.co.il/

 

מגנוליה
שם הרשת : מגנוליה
גובה ההנחה: מגוון תכשיטים ב  60% הנחה
תוקף המבצע: 6-7.11.19
היכן ניתן להשיג: https://www.magnolia-jewellery.com/il/he

CASTRO

שם הרשת: קסטרו CASTRO

המבצע: קונים ב 400 שקל משלמים רק 250 שקל – על כל קולקציית הנשים, הגברים והילדים,  בחנויות ובאתר.

תוקף המבצע: נובמבר 2019 * נתון לשינויים

היכן ניתן להשיג: חנויות קסטרו ובאתר www.castro.co.il

TOPSHOP: – אמברגו עד ה- 5/11
שם הרשת: TOPSHOP
גובה ההנחה: 25% על כל הפריטים באתר למעט קטגוריות SALE וקלירנס
תוקף המבצע: 6-9.11.19
היכן ניתן להשיג: https://il.topshop.com/

FACTORY54:
שם הרשת : FACTORY54
גובה ההנחה: 20% הנחה על פריטי נשים, גברים וילדים
תוקף המבצע: 6-7.11.19
היכן ניתן להשיג: https://www.factory54.co.il/

תכשיטי :PANDORA
שם הרשת: PANDORA

גובה ההנחה: עד 70% הנחה על מגוון התכשיטים.

תוקף המבצע ה-6-9.11.2019

היכן ניתן להשיג: www.pandora-shop.co.il

 

GUILTY – אתר הביוטי הגדול בישראל

שם הרשת : אתר הביוטי GUILTY
גובה ההנחה: עד 50% הנחה על אלפי מוצרי קוסמטיקה, טיפוח, איפור שיער ובישום.
תוקף המבצע: 6-11.11.19
היכן ניתן להשיג: www.guilty.co.il

YVES ROCHER – מותג הקוסמטיקה הבוטני הצרפתי

שם הרשת : YVES ROCHER
גובה ההנחה: 40% הנחה על מגוון מוצרי קוסמטיקה, טיפוח ואיפור.
תוקף המבצע: 6-9.11.19
היכן ניתן להשיג: רשת חנויות  YVES ROCHER ובחנות האונליין www.yvesrocher.co.il

 

המותג: JUVENA

שם המותג – JUVENA

גובה הנחה – 30% הנחה על כל המוצרים!

בנוסף, בכל רכישה מקבלים מוצר בגודל מיוחד במתנה: Juvena Miracle Boost Essence 30ml

תוקף מבצע – 6-7.11.2019

היכן ניתן להשיג: סופר פארם ואתר הביוטי GUILTY www.guilty.co.il

 

רשת JACKIE-O  

שם הרשת – JACKIE-O

גובה הנחה – מגוון רחב של פריטים  מ-99 שקל ועד 399 שקל

תוקף מבצע – 6-9.11.2019

היכן ניתן להשיג – באתר אתר JACKIE-O

טיפים

נובמבר הוא חודש של קניות בכל העולם. בדקו באמת מה גובה ההנחה, אם אין אותה במבצעים אחרים שהיו לאורך השנה, בדקו קופונים, מועדוני לקוחות והטבות נוספות כדי לגלות עד כמה ההנחה מהותית. אם המוצר קיים בחו"ל, כדאי לבדוק את מחירו. לפני שאתם מתחילים להתלהב מכל מבצע, כתבו רשימה של מה שאתם צריכים, חלקו לקטגוריות ורק אז בדקו אם יש מבצע שווה במיוחד. היזהרו מאתרים קיקיוניים שאינם מופיעים בפרסומים או מאתרים מתחזים. תמיד בדקו מי עומד מאחורי האתר. חפשו ביקורות והתייעצו. שימו לב לדמי המשלוח – אלו יכולים לייקר את הרכישה מהותית.

 

שופינג איי אל 2019 (Shopping IL) – מבצעים והטבות כחול לבן

 

 

 

 

רשות ניירות ערך פרסמה להערות הציבור הצעה לתיקון תקנות זירות סוחר בעניין שינוי רמות המינוף של המכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירות הסוחר ופרסום שיעור הלקוחות המפסידים בהן במהלך השנה האחרונה.

מטרת התיקון לחזק את השמירה על ציבור המשקיעים, ביחס לסיכון הגלום במכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירות הסוחר, אשר מציעות את שירותיהן לציבור, ולהם סיכון גבוה.

התיקון נועד להפחית, בין השאר, את מספר העסקאות הנסגרות על ידי זירות הסוחר באופן יזום בשל רמת המינוף הגבוהה, כך שיגביר את הסיכון להפסד השקעת הלקוח.

עקב שיעור הלקוחות המפסידים בזירות הסוחר, ומשום שהזירות פונות בעיקר לציבור, הרשות סבורה כי קיים בסיס לבחינה מחודשת של נוסח התקנות.

המדיניות שמובילה הרשות, מתכתבת עם המגמה העולמית של צמצום רמות המינוף הנהוגות בכלי השקעה זה. מאז שאושרו התקנות בשנת 2014, רגולטורים ברחבי העולם פעלו ופועלים לצמצום רמות המינוף הנהוגות בשימוש בזירות הסוחר.

משמעות המינוף המובנה במכשיר פיננסי, הנסחר בזירה, היא כי לקוח אינו נדרש להפקיד כספים בשווי מלוא ערכן הנקוב של עסקאותיו בזירה, אלא רק בשיעור מסוים מערכן. ככל שרמות המינוף גבוהות יותר, כך תנודות קטנות יותר בשער נכס הבסיס עלולות לגרום ללקוחות הפסדים מהשקעתם. משכך, המינוף מגדיל את הסיכון ללקוח.

הרשות מבקשת לשנות את רמות המינוף המקסימליות, באופן הבא: במקום  1:100, כנדרש היום  במכשיר פיננסי ברמת סיכון נמוכה, יעמוד שיעור המינוף על 1:30; במקום 1:40, כנדרש היום במכשיר פיננסי ברמת סיכון בינונית, יעמוד שיעור המינוף על 1:20; במקום 1:20, כנדרש היום במכשיר פיננסי ברמת סיכון גבוהה, יעמוד שיעור המינוף על 1:5.

בנוסף, במסגרת תפקידה, מבקשת הרשות להגביר את השקיפות ולהפוך חלק מהמידע הנוגע למאפייני הפעילות בזירות הסוחר, למידע פומבי. הגברת השקיפות נועדה להעניק לציבור המשקיעים כלים טובים יותר לקבלת החלטות השקעה.

כיום, מידע זה מועבר לרשות בלבד במסגרת דיווחי הזירות. נוסח התקנות הקיימות כיום קובע כי זירת סוחר תגיש לרשות "דוח לקוחות מפסידים ולקוחות מרוויחים" במספר מועדים במהלך השנה: חודשי, רבעוני ושנתי.

דוח זה כולל, בין היתר, מידע בדבר מספר הלקוחות הפעילים המרוויחים בזירה, מספר הלקוחות הפעילים המפסידים ושיעורם מסך כל הלקוחות הפעילים.

בהתאם לתקנות, כפי שאושרו בעבר על ידי ועדת הכספים, דוחות אלו אינם שקופים לציבור ואינם מפורסמים באתר או באתרי האינטרנט שמפעילות זירות הסוחר.

לפי הרשות מדובר במידע חשוב הנוגע לסיכונים הנובעים ממסחר בזירות הסוחר. לפיכך, לעמדת הרשות ראוי שמידע זה יהיה חשוף בפני המשקיעים, באופן שיקל עליהם לקבל החלטת השקעה המבוססת על נתונים מלאים.

לכן הרשות מבקשת להוסיף בתקנות דרישה לפרסום פומבי של הנתון השנתי בדבר שיעור הלקוחות המפסידים בזירות הסוחר. כמו כן, הרשות מעוניינת כי נתון זה ייכלל באזהרות שזירת הסוחר מחויבת לכלול בפרסומיה.

רשות ניירות ערך: זירות הסוחר יפחיתו את המינוף לסוחרים; כך הזירה תהיה פחות מסוכנת

גורמי ייצור או אמצעי הייצור הם ה"כלים" שבאמצעותם המדינה מפיקה מוצרים ושרותים.
מקובל למיין את גורמי הייצור לארבע קבוצות:
  1. מכונות וציוד (נכסי הון)
  2. מבנים (נכסי הון)
  3. קרקע (נכסי הון)
  4. עובדים (הון אנושי)

נכסי הון

נכסי הון הם נכסים מוחשיים המשמשים כגורם ייצור לטווח ארוך. ובהם

  • משאבים טבעיים – קרקע, מחצבים, מקורות מים (3).
  • משאבים המיוצרים על-ידי בני אדם – מבנים (2), כבישים, מכונות, ציוד (1), חומר גלם, תוכנות.

גורמי הייצור הפיזיים נחשבים לנכסי השקעה שנועדו לפתח וליצור מוצרים אחרים.

הון אנושי

.הון אנושי או עובדים.  כל משאבי האנוש התורמים לתהליך הייצור.
הון אנושי נוגע לכוח העבודה, שיוזם ויוצר מוצרים שמגדילים את כושר הייצור והמקורות של המשק. מנהלים בדרגים השונים, אנשי טכנולוגיה ופיתוח, ועצים, אנשי כספים ועובדי ייצור שבאמצעות הידע שלהם והשכלתם תורמים להפיכת המשאבים לתוצר.

 .הגורם האנושי הוא מהחשובים ביותר, כי רק באמצעותו ניתן לפתח את המשק, ואיכות כוח האדם היא הגורם החשוב ביותר ביכולת הייצור של המשק. כך למשל יש מדינות עשירות במשאבים אך עם אוכלוסייה בעלת השכלה נמוכה או חסרת ידע טכנולוגי, לכן אלו נשארות נחשלות כי הן אינן מסוגלות לפתוח את ההון שברשותן.

בישראל קיים המצב ההפוך, מדינה ענייה במשאבים שהשקיעה רבות במחקר ופיתוח ומכאן שההון האנושי של יקר יותר. כך ישראל מוכרת מוצרים עתירי ידע –  הייטק – בעולם ומרוויחה מההון האנושי שלה.

אחת ממטרות הממשלה היא הוא להגביר את פעולותיה והשקעותיה בתשתיות המשק בחינוך, בעידוד פיתוח טכנולוגיות חדשות וכדומה, כדי להגדיל את כושר הייצור של המשק.

מקצוע עריכת הדין בשנים הבאות: רובוטים, קרנות והנפקות

מלגות לאנשי אקדמיה (גם מלגות מחו"ל) חייבות במס

מעודכן ל-11/2019

בסיס הכסף הוא שווי שטרות הכסף שיש במדינה  (שטרות בידי הציבור לצד שטרות בקופת הבנקים). נקרא גם MO. זו רק אחת המדידות לכמות הכסף במשק. מדידות אחרות הן:

בבנק מסחרי, מדובר בבסיס המזומנים ההתחלתי שהוא היסוד לפיקדונות שמהם נותן הבנק הלוואות ויוצר אמצעי תשלום חדשים; כלומר כולל מזומנים במחזור ואת פיקדונות הבנקים המסחריים בבנק המרכזי. כאשר בסיס הכסף גדל, גדלה גם כמות הכסף במשק. כמו כן משפיעים על כמות הכסף במשק (הכמות המוצעת) כמות המזומנים שבידי הציבור ויחס הרזרבה.

 כאשר הציבור מחליט להפקיד את כל כספו בחשבונות עו"ש, כל שטרות הכסף נמצאים בקופות הבנק. כאשר הציבור מחליט להחזיק את כל כספו במזומן, כל שטרות הכסף נמצאים בידיו, ובקופות הבנק אין כלום.

בסיב הכסף מוצג באמצעות נוסחה: השטרות שבידי הציבור + המזומן שבפיקדונית הבנקים = בסיס הכסף

מהו אמצעי תשלום ואיזה עדיף

מהו אי שוויון בהכנסות (משכר)

אפשר לבטל פשיטת רגל: סיפורה של חלפנית כספים

מעודכן ל-11/2019

בכלכלה מוגדר אמצעי תשלום כי סך המזומן או הפיקדונות בעו"ש שביד הציבור. הכוונה לכסף נזיל ומיידי הניתן לתשלום. בהגדרה רחבה גם תשלום דחוי כמו כרטיס אשראי או צ'ק נחשבים אמצעי תשלום. עם הטכנולוגיות החדשות ארנקים דיגיטליים, אפליקציות תשלומים וטכנולוגיות מאובטחות כמו פייפאל גם נחשבות אמצעי תשלום.

בגדול, אמצעי תשלום הוא פשוט מה שאנחנו מכנים כסף. כסף הוא אמצעי-חליפין פיזי או רשומה במחשב  שתמורתה ניתן לקבל סחורות או שירותים. מטרתו לפשט את פעולות הקנייה, המכירה והתשלום עבור סחורות, עבודה או שירותים. נהוג להסביר כי אמצעי התשלום המוסכם – הכסף, מפשט את עסקות החליפין היות שהוא מאפשר לבני האדם להימנע מלחשב מספר עצום של יחסי מחירים בין מוצרים שבהם הם נתקלים או שלהם הם נזקקים, אולם רוב החברות כנראה נשענו על שימוש כלשהו בכסף.

שוק הכסף הוא שוק היצע וביקוש בו הביקוש לכסף נובע ממידת ההעדפה של הציבור להחזיק בכסף וההיצע נקבע על ידי הבנק המרכזי. השוק מהווה חלק מהמערכת הכלכלית במשק, הוא משפיע ומושפע משוק הסחורות. הריבית היא "מחיר הכסף", אותו משלם הלווה, 'הקונה', ומקבל המלווה.

איזה אמצעי תשלום עדיף

האמצעים הוותיקים והשכיחים לתשלום הם כרטיסי אשראי, מזומן וצ'קים. בשנים האחרונות יש העדפה גדלה לכרטיס אשראי לעומת האמצעים האחרים. גם בחקיקה המדינה מנסה להילחם בעסקאות במזומן כדי  לפתור בעיות כמו הלבנת הון ושוק שחור.

לכל אמצעי יש יתרונות משלו, מזומן עוזר לנו לשלוט היטב יותר בהוצאות ומאפשר הנחות על עסקאות בהיקף גדול. אשראי מאפשר ביטול עסקאות, אינו מצריך להיסחב עם הרבה מזומנים, לחשב עודף ועוד. קיים גם כרטיס דביט לחיוב מיידי המתאים למסורבי אשראי. המחאות או צ'קים מתאימות למי שעובד עם ספקים שלא מקבלים אשראי או כשחסר מזומן. אפליקציות התשלומים מתאימות כיום בעיקר לעסקאות קטנות או בין אנשים פרטיים. בעתיד יותרו גם עסקאות גדולות יותר. אמצעי אחר הוא העברה בנקאית  המקובלת בעסקים. עוד אמצעים הם מטבעות קרטיוגרפיים וארנקים דיגיטליים שבשלב זה לא פופולריים  כאמצעי תשלום בישראל.

בנק ישראל: הוקם צוות בין-משרדי לקידום אמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים

תשלום לאוטובוסים בסמאטרפון – איך זה יעבוד?

בקרוב אפליקציית תשלום במקום רב-קו? הבנקים בוחנים התמודדות במכרז על תשלום אחיד בתחבורה הציבורית