דפלציה היא תהליך נמשך של ירידת מחירים. זה ההפך מאינפלציה ומדובר במצב נדיר יותר מאינפלציה. דפלציה מוגדרת גם עלייה בכוח הקנייה של הכסף ביחס לקבוצה גדולה של מוצרים ושירותים. דפלציה מתרחשת כשהיצע הכסף בשוק מצטמצם. במקרה שיש יותר ביקוש לכסף, ערך הכסף עולה ומחירי המוצרים יורדים.
מושג אחר הוא דיסאינפלציה, שמשמעותו היא ירידה בקצב האינפלציה (בקצב עליית המחירים) ולא ירידת מחירים.
למרות שהמחירים יורדים, הצרכנים לא נהנים מכך כי יש גם ירידה במשכורות. הנפגעים העיקריים מדפלציה הם בעלי החוב, כגון אנשים שנמצאים במינוס בחשבון הבנק או לוקחי משכנתאות, שכן בזמן שהכנסתם יורדת, התשלומים שהם צריכים לשלם נשארים באותה רמה.
הדפלציה נוצרת כשיש עודף מוצרים ללא ביקוש, והיא גם מהסממנים של מתון. ירידה בביקוש יוצרת ירידה במחירים. ירידה בביקושים גורמת לצמצום ייצור ולירידה בתפוקות, המביאים בתורם לאבטלה של גורמי ייצור ולפיטורי עובדים. במצב זה כאמור יש פחות הכנסות ולכן הביקוש יורד אף יותר. גם הידיעה שהמחירים יירדו בעתיד הקרוב גורמת לאנשים לדחות את קניותיהם לטווח הקצר. בזמן דפלציה, כשהמחירים יורדים ואפשר לקנות בכסף יותר, הציבור מעדיף לצרוך מאשר לחסוך ולהשקיע, משום שערך הכסף נמוך.
גורמי הדפלציה
יש ארבעה גורמים לדפלציה בכלכלה המודרנית: שפל במחזור העסקים, מדיניות הורדת אינפלציה ממשלתית שהחטיאה את מטרתה, מדיניות מכוונת של עידוד יצוא ונפילתו של משק מתוכנן ששמר על רמת ייצור גבוהה מן הביקושים.
רוב הכלכלנים מסכימים על כך שדפלציה ממושכת מביאה יותר נזק מאשר תועלת ומביאה לפיטורים ולאבטלה.
לידר שוקי הון: ";חוץ מעלייה במחירי השכירות – המשק נמצא בדפלציה של ממש";
לידר: ";למרות מגמת הדפלציה והייסוף בשקל – פחתה מאד ההסתברות להורדת ריבית מחר";
מעודכן ל-11/2021
חגיגת קניות כחול-לבן בחג הקניות הישראלי ברשת – ShoppingIL ביוזמת Google חוזרת!
ShoppingIL – הפנינג ענק של מבצעים מיוחדים באתרים ישראליים – צובר תאוצה. המהלך התחיל בשנת 2018 כתשובה הישראלית למבצעי הקניות באתרים בינלאומיים, כמו יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי, וסייבר מאנדיי. השנה, 2021, הוא מתחיל ב-9 בנובמבר ומתקיים עד סופו של יום ה-10 בנובמבר, כלומר כמעט במקביל ליום הרווקים הסיני שמתחיל ב-11/11.
מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה והתעשייה חבר שוב ל-Google ישראל, לשם הקמת מתחם ייעודי ליצרנים כחול-לבן בעלי תו "מיוצר בישראל".
למעלה מ-2,700 אתרים ישראליים, מתוכם כ-160 יצרנים המייצרים בישראל, ישתתפו בחג הקניות הישראלי ברשת ויציעו לציבור הקונים מבצעים והנחות על עשרות אלפי מוצרים באתרי המסחר. מדובר בעלייה של כ-25% במספר היצרנים המשתתפים באירוע לעומת מספרם בשנת 2020. כמו כן, מדובר בריכוז של כ-45 אלף מבצעים שיוצעו לקונים ביום אחד.
מתחם הקניות כחול-לבן פועל באתר ShoppingIL.co.il ובמסגרתו יוכלו הקונים להיכנס לאתרים של יצרנים ישראלים בעלי "תו מיוצר בישראל" וליהנות ממיטב המבצעים וההנחות המיוחדים לחגיגה זו על עשרות מוצרים ממגוון ענפים כולל, טקסטיל ומוצרי אופנה, ביגוד, נעליים, תיקים, תכשיטים קוסמטיקה, טבע ופארמה ועוד.
עשרות יצרנים שלקחו חלק במתחם כחול-לבן באתר ShoppingIL בשנה הקודמת נהנו מגידול של עשרות אחוזים בהכנסותיהם כתוצאה מהשתתפותם. אל המהלך שמטרתו להעניק תמיכה ליצרני אופנה ישראלים באמצעות הגדלת רכש כחול-לבן על ידי הציבור הרחב, החליטו להצטרף השנה עשרות יצרנים ישראלים נוספים אשר במיוחד לקראתו החלו לסמן מוצריהם ב"תו מיוצר בישראל". הסימון ב"תו מיוצר בישראל" מאפשר לצרכנים לזהות בקלות כי מדובר במוצרים כחול-לבן ובכך לסייע לתעשייה הישראלית כולה.
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: “המתחם הדיגיטלי מיועד לקדם את התעשייה והיצרנים המקומיים, לחשוף את הצרכנים ליצרנים ישראליים שמוכרים ברשת ולהגדיל את המודעות לחשיבות בהעדפת תוצרת הארץ. נוכח מגיפת הקורונה שפקדה את העולם ועל רקע האתגרים הלאומיים והכלכליים של מדינת ישראל, מחובתנו להמשיך ולדאוג לכלכלה מקומית חזקה, לתעשייה יצרנית וחדשנית ולעסקים הקטנים והבינוניים”.
לכל המבצעים של ShoppingIL – היכנסו לכאן
דוגמה נפוצה היא הביקוש לחולצות. למשל גמישות הביקוש לחולצות כלומר השינוי (באחוזים) בכמות החולצות שנרצה לקנות בעקבות שינוי של 1% במחירן.
לפי הדוגמה מחיר החולצות עומד על 100 שקל והכמות המבוקשת היא k10 חולצות.

הבנק המרכזי חשוב מאוד במערכת פיננסית מבוססת אשראי, מכיוון שהוא מחזיק מונופול ליצירת אשראי לא מוגבל. הבנק המרכזי יוצר כסף, כחוב-נושא-ריבית ומלווה אותו למדינה ולבנקים מסחריים. בכל שנה רווחי הריבית של הבנק המרכזי מחולקים למשרד האוצר, לבעלי המניות בבנק המרכזי או נצברים להון-העצמי של הבנק עצמו.
הבנק המרכזי הוא גם שמפקח על מערכת הבנקאות באותה המדינה – בישראל באמצעות הפיקוח על הבנקים – וקובע את יחס הרזרבה, שמהווה תקרה למתן אשראי על ידי בנקים פרטיים. מכיוון שהבנק המרכזי לא מוגבל על ידי יחס הרזרבה, הריבית שבה הוא מלווה היא בהכרח הנמוכה ביותר במשק האשראי (למעט קרנות השתלמות ופנסיה), וממנה נגזרים רווחי יתר המוסדות הפיננסים, שבתורם מלווים אשראי זה, בריבית גבוהה יותר, ליתר המשק.
כמו כן, הבנק המרכזי מלווה לבנקים המקומיים תמורת פיקדונות שהם מנהלים אצלו במטבע המקומי. כדי לווסת ולדאוג למדיניות שער החליפין של המטבע של המדינה, שומר הבנק המרכזי פיקדונות במטבעות זרים. לעיתים נוהגים בנקים מרכזיים להתערב בתהליך קביעת שער החליפין למטבע חוץ, על ידי רכישת מט"ח בכמויות גדולות.
בראש הבנק המרכזי ניצב הנגיד (בחוץ לארץ נקרא התפקיד יו"ר או נשיא הבנק) שאחראי על השגת היעדים שהוגדרו לבנק המרכזי.
הבנק המרכזי האירופי יתחרה בפייפאל
"בעקבות נתוני שוק העבודה – הבנק המרכזי האמריקאי לא צריך להקדים העלאת הריבית"
הראל פיננסים שואלים: האם הבנק המרכזי ביפן יקפיץ את המשקיעים למניות?
ביקוש וביקוש מצרפי הם מושגים שבהם אנחנו נתקלים לעיתים תכופות בעיתוני הכלכלה. ביקוש ברור לרוב בדרך אינטואיטיבית, הכוונה לדרישה למוצר מסויום או לשירות. כשהדרישה גדלה, הביקוש גדל ולהפך.
אחד הגורמים המהותיים לביקוש הוא המחיר. כשהמחיר קטן, הביקוש עולה ושעולה הוא יורד. מקובל להציג את הביקוש כפונקציה, המתאימה לכל מחיר אפשרי של המוצר את כמות היחידות ממנו שיידרשו הצרכנים.
על ביקוש קראו עוד:
החוק הראשון של הכלכלה: מהי עקומת הביקוש ואיך נקבעים המחירים
ביקוש מצרפי לעומת זאת הוא סך כל הביקוש הקיים למוצר כלשהו. הביקוש המצרפי נובע הן מאנשים פרטיים (משקי בית), הן מממשלות ומוסדות ציבור והן מפירמות. הביקוש המצרפי מתקבל מצירוף כלל הביקושים בשוק למוצר כלשהו. ביקוש מצרפי מכונה גם הוצאה מצרפית. מודדים אותו בצורה נומינלית לא התחשבות באינפלציה.
ביקוש מצרפי נוצר לצורכי צריכה שוטפת, השקעות ולייצוא נטו (יצוא פחות יבוא). מקובל כי את גובה הביקוש לצריכה שוטפת קובעת רמת ההכנסה, ואת גובה הביקוש להשקעות קובע שער הריבית במשק. בשיווי משקל, לשם איזון כלכלי חייב להתקיים שוויון בין הביקוש המצרפי וההיצע המצרפי – סך הסחורות והשירותים במשק.
אם הביקוש המצרפי נמוך לעומת ההיצע, נוצרת לרוב אבטלה. ואילו ביקוש גבוה לעומת ההיצע ייצור אינפלציה.
הביקוש כולו מושפע הן מהמדיניות המוניטרית-הבנקאית (המתבטאת בכמות הכסף ובמהירות המחזור שלו) והן מהמדיניות הפיסקלית-הממשלתית המשפיעה על גודל הצריכה השוטפת ועל החיסכון.
ממשלות מנסות להשפיע על הביקוש המצרפי כדי להשיג תעסוקה מלאה, למנוע אינפלציה, לגרום לצמיחה כלכלית ואיזון במאזן התשלומים. הגישה הקיינסיאנית טוענת כי קיימים קשיים בהתאמה בין סך המוצרים המיוצרים במשק – התוצר הלאומי – לבין סך הביקושים למוצרים במשק – הביקוש המצרפי. רמת התוצר, שבה יהיה הביקוש המצרפי שווה לתוצר הלאומי, – היא 'רמת התוצר של שיווי משקל' (equilibrium level of national income) שבה יתייצב המשק לאורך זמן ואינה בהכרח רמת התוצר של תעסוקה מלאה. הממשלות מנסות לאזן את רמה זו.
החוק הראשון של הכלכלה: מהי עקומת הביקוש ואיך נקבעים המחירים
אנגוס דיטון – זוכה פרס נובל שגילה שאנחנו צורכים אותו דבר, לא משנה כמה מכניסים
משמעות הגירעון היא הזרמת כספים נוספים למשק והגדלת אמצעי התשלום. אם הגירעון ממומן על ידי הזרמת כספים לאורך זמן, תיווצר אינפלציה התואמת את שיעור ההזרמה. גירעון כזה נובע למשל ממצב שבו הממשלה לא מצליחה להשתלט על הוצאותיה, או במסגרת מדיניות אנטי-מחזורית שבה הממשלה קובעת מראש תקציב גירעוני, מתוך הנחה שתוכל להשתלט עליו.
במקרה האחרון הממשלה יוצרת גירעון באמצעות הקטנת המיסים, או על ידי הגדלה של הוצאותיה מעל להכנסותיה באמצעות עבודות יזומות, הרחבת שירותים וכו'. בכך היא מגדילה את ההכנסה הפנויה של היחידים כדי שייווצר ביקוש מצרפי שיפעיל גורמי ייצור מובטלים.
לממשלות כלים שונים, בהם קביעת יעד גירעון, לצמצום הגירעון.
נהוג לחלק את הגירעון לשני סוגים:
גירעון/עודף ללא קבלת אשראי נטו
הגירעון/עודף של הממשלה מבטא את ההפרש בין סך הוצאותיה – למעט פירעון קרן – לבין הכנסותיה – למעט גיוס הון. פעילות הממשלה במתן הלוואות וגביית ההחזרים אינה חלק מהגירעון (פעילות זו נקראת "קבלת אשראי נטו").
גירעון למימון
הגירעון למימון כולל אל הגירעון ללא קבלת אשראי נטו + קבלת אשראי נטו.
הממשלה מממנת את הגירעון על ידי גיוס הון נטו: מלווה בארץ ומלווה בחו"ל, הפרטה (מכירת נכסים) ושינוי ביתרות בבנק ישראל ובבנקים בחו"ל.
מנכ";ל משרד האוצר: בכל תקציב היה לנו גירעון. זה לא משהו בלתי פתיר";
Shopping.il הוא הגרסה הישראלת של מבצעי נבמבר בעולם: בלאק פריידי, יום הרווקים הסיני,סייבר מאנדיי. מדובר ב-48 שעות של מבצעים.
כ-1,600 אתרים צפויים להשתתף בשופינג איי אל 2019, הכמות הגדולה מקשה עלינו להבין מתי יש הטבה שווה ומהותית ומתי מדובר רק ביחסי ציבור.
את הרעיון לחג קניות ישראלי יזמה חברת גוגל ישראל, מתוך רצון לחזק את תחום המכירות און ליין בישראל. לצד שיתוף פעולה עם משרד התעשייה והמסחר.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
האתרים שמרכזים את המבצעים
אתר שופינג איי אל של גוגל ישראל מציג את כל החנויות המשתתפות בשופינג IL,
אתר זאפ (zap.co.il) מרכז חלק גדול מהחנויות והמבצעים שמשתתפים בשופינג איי אל 2018. אפשר למצוא גם באתרי מסחקר וגרופונים כמו גרו ואללה שופס.
מבצעים על מחשבים, טלוויזיות וטלפונים ניידים
- אתר KSP מבטחים מחיר הנמוך ביותר על מחשבים.
- אתר לאסט פרייס – lastprice.
- אתר אייבורי – ivory.
- אתר באג – עד 60% הנחה על לפטופים של ASUS, לנובו ו-HP.
- אתר p1000 מציע מבצעים טובים על מחשבים ניידים של ASUS ולנובו
- אתר שיאומי (של היבואנית המילטון) הציע טלפונים של שיאומי בהנחות של עד 15%.
- תר p1000 – טלוויזיה "55 LED SMART 4K דגם: FJ-554K ב-1,599 ש"ח, טלוויזיה "65 ULED SMART 4K דגם: 65M7030UW – החל מ-3,799 ש"ח, טלוויזיה 43" LED SMART 4K דגם:43UK6300Y, החל מ-1,799 ש"ח
- סנסנטר.
מוצרי טיפוח ופארמה
- אתר ללין.
- אתר MAC.
- אתר פיוריטן.
- אתר דראגסטור.
- אתר bela.co.il.
- אתר epharma.
- תר סופרפארם מציע מגוון רחב של מוצרי טיפוח, יופי ובשמים במיוחד לשופינג IL – מברשות שיניים חשמליות ב-45% הנחה, אופני איזון לילדים ב-119 ש"ח (במקום 176 ש"ח), מייקאפ double wear של אסתי לאודר – 2 ב-222 ש"ח (במקום אחד ב-200 ש"ח) ועוד.
- אתר קליניק – סטים ומוצרים בודדים בהנחות של עד 60%
טיולים ונופש
- אתרר איסתא.
- אתר הדקה ה-90.
- אתר easygo.
- אתר חוליו.
- אתר מלונות פתאל.
- אתר מלונות ישרוטל
- אתר wallatours.co.il – מציע 12 תשלומים ללא ריבית על כל ההזמנות באתר.
מבצעים נוספים
מגוון פריטים עד 70% הנחה; משלוח חינם בכל קנייה
תוקף המבצע – עד ה 7.11.19
ניתן להשיג באתר האונליין בלבד
רנואר
מגוון פריטים עד 70% הנחה; ג׳ינסים החל מ79.90 ש״ח; סריגי בייסיק ב59.90 ש״ח; משלוח חינם בכל קנייה
תוקף המבצע – עד ה 7.11.19
ניתן להשיג באתר האונליין בלבד
קרולינה למקה ברלין
משקפי שמש ב-99 שקל ומשקפיים אופטיות ב-199 שקל
משך המבצעים: החל מיום 06.11.2019 ועד ליום 07.11.2019 באתר בלבד.
ניתן להשיג באתר האונליין www.carolinalemke.co.il
פרמייר ים המלח –
שם הרשת פרמייר ים המלח
גובה ההנחה 30% הנחה על כל האתר +משלוח חינם + מסכת פנים מתנה בכל רכישה.
תוקף המבצע – 6-7.11
היכן ניתן להשיג https://www.premier-deadsea.co.il/
גוטקס –
שם המותג: קבוצת גוטקס – גוטקס, טורקיז, FREE SPORT, פלפל, פלפל סוויט ופלפל קידס.
גובה ההנחה: 50% הנחה על מגוון דגמי בגדי הים של כל המותגים. בנוסף, מגוון בגדי ים חלקים ב-19.90 שקל במקום 59.90 שקל.
תוקף המבצע – 6-7.11
היכן ניתן להשיג: אתר גוטקס https://gottex.co.il/
שופרסל
שם הרשת שופרסל
גובה ההנחה – בין 25-35% הנחה על כל פריטי הקוסמטיקה, אלקטרוניקה וחשמל ועוד. בנוסף כל הרוכשים באתר בסכום של מעל 499 שקל מהקטגוריות המשתתפות במבצע, מקבלים 200 ש"ח הנחה לקנייה הבאה.
תוקף המבצע – במהלך כל חודש נובמבר
היכן ניתן להשיג –www.shufersal.co.il
Be by shufersal
שם הרשת Be by shufersal
גובה ההנחה – 35% הנחה על כל מותגי האיפור והטיפוח של המותגים המובילים
תוקף המבצע – 5-12.11
היכן ניתן להשיג https://www.bestore.co.il/
IL MAKIAGE
שם הרשת : IL MAKIAGE
גובה ההנחה: 50% הנחה על כל המוצרים באתר
תוקף המבצע: 05-09.11.19
היכן ניתן להשיג: https://www.ilmakiage.co.il/
מגנוליה
שם הרשת : מגנוליה
גובה ההנחה: מגוון תכשיטים ב 60% הנחה
תוקף המבצע: 6-7.11.19
היכן ניתן להשיג: https://www.magnolia-jewellery.com/il/he
CASTRO
שם הרשת: קסטרו CASTRO
המבצע: קונים ב 400 שקל משלמים רק 250 שקל – על כל קולקציית הנשים, הגברים והילדים, בחנויות ובאתר.
תוקף המבצע: נובמבר 2019 * נתון לשינויים
היכן ניתן להשיג: חנויות קסטרו ובאתר www.castro.co.il
TOPSHOP: – אמברגו עד ה- 5/11
שם הרשת: TOPSHOP
גובה ההנחה: 25% על כל הפריטים באתר למעט קטגוריות SALE וקלירנס
תוקף המבצע: 6-9.11.19
היכן ניתן להשיג: https://il.topshop.com/
FACTORY54:
שם הרשת : FACTORY54
גובה ההנחה: 20% הנחה על פריטי נשים, גברים וילדים
תוקף המבצע: 6-7.11.19
היכן ניתן להשיג: https://www.factory54.co.il/
תכשיטי :PANDORA
שם הרשת: PANDORA
גובה ההנחה: עד 70% הנחה על מגוון התכשיטים.
תוקף המבצע ה-6-9.11.2019
היכן ניתן להשיג: www.pandora-shop.co.il
GUILTY – אתר הביוטי הגדול בישראל
שם הרשת : אתר הביוטי GUILTY
גובה ההנחה: עד 50% הנחה על אלפי מוצרי קוסמטיקה, טיפוח, איפור שיער ובישום.
תוקף המבצע: 6-11.11.19
היכן ניתן להשיג: www.guilty.co.il
YVES ROCHER – מותג הקוסמטיקה הבוטני הצרפתי
שם הרשת : YVES ROCHER
גובה ההנחה: 40% הנחה על מגוון מוצרי קוסמטיקה, טיפוח ואיפור.
תוקף המבצע: 6-9.11.19
היכן ניתן להשיג: רשת חנויות YVES ROCHER ובחנות האונליין www.yvesrocher.co.il
המותג: JUVENA
שם המותג – JUVENA
גובה הנחה – 30% הנחה על כל המוצרים!
בנוסף, בכל רכישה מקבלים מוצר בגודל מיוחד במתנה: Juvena Miracle Boost Essence 30ml
תוקף מבצע – 6-7.11.2019
היכן ניתן להשיג: סופר פארם ואתר הביוטי GUILTY www.guilty.co.il
רשת JACKIE-O
שם הרשת – JACKIE-O
גובה הנחה – מגוון רחב של פריטים מ-99 שקל ועד 399 שקל
תוקף מבצע – 6-9.11.2019
היכן ניתן להשיג – באתר אתר JACKIE-O
טיפים
נובמבר הוא חודש של קניות בכל העולם. בדקו באמת מה גובה ההנחה, אם אין אותה במבצעים אחרים שהיו לאורך השנה, בדקו קופונים, מועדוני לקוחות והטבות נוספות כדי לגלות עד כמה ההנחה מהותית. אם המוצר קיים בחו"ל, כדאי לבדוק את מחירו. לפני שאתם מתחילים להתלהב מכל מבצע, כתבו רשימה של מה שאתם צריכים, חלקו לקטגוריות ורק אז בדקו אם יש מבצע שווה במיוחד. היזהרו מאתרים קיקיוניים שאינם מופיעים בפרסומים או מאתרים מתחזים. תמיד בדקו מי עומד מאחורי האתר. חפשו ביקורות והתייעצו. שימו לב לדמי המשלוח – אלו יכולים לייקר את הרכישה מהותית.
שופינג איי אל 2019 (Shopping IL) – מבצעים והטבות כחול לבן
רשות ניירות ערך פרסמה להערות הציבור הצעה לתיקון תקנות זירות סוחר בעניין שינוי רמות המינוף של המכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירות הסוחר ופרסום שיעור הלקוחות המפסידים בהן במהלך השנה האחרונה.
מטרת התיקון לחזק את השמירה על ציבור המשקיעים, ביחס לסיכון הגלום במכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירות הסוחר, אשר מציעות את שירותיהן לציבור, ולהם סיכון גבוה.
התיקון נועד להפחית, בין השאר, את מספר העסקאות הנסגרות על ידי זירות הסוחר באופן יזום בשל רמת המינוף הגבוהה, כך שיגביר את הסיכון להפסד השקעת הלקוח.
עקב שיעור הלקוחות המפסידים בזירות הסוחר, ומשום שהזירות פונות בעיקר לציבור, הרשות סבורה כי קיים בסיס לבחינה מחודשת של נוסח התקנות.
המדיניות שמובילה הרשות, מתכתבת עם המגמה העולמית של צמצום רמות המינוף הנהוגות בכלי השקעה זה. מאז שאושרו התקנות בשנת 2014, רגולטורים ברחבי העולם פעלו ופועלים לצמצום רמות המינוף הנהוגות בשימוש בזירות הסוחר.
משמעות המינוף המובנה במכשיר פיננסי, הנסחר בזירה, היא כי לקוח אינו נדרש להפקיד כספים בשווי מלוא ערכן הנקוב של עסקאותיו בזירה, אלא רק בשיעור מסוים מערכן. ככל שרמות המינוף גבוהות יותר, כך תנודות קטנות יותר בשער נכס הבסיס עלולות לגרום ללקוחות הפסדים מהשקעתם. משכך, המינוף מגדיל את הסיכון ללקוח.
הרשות מבקשת לשנות את רמות המינוף המקסימליות, באופן הבא: במקום 1:100, כנדרש היום במכשיר פיננסי ברמת סיכון נמוכה, יעמוד שיעור המינוף על 1:30; במקום 1:40, כנדרש היום במכשיר פיננסי ברמת סיכון בינונית, יעמוד שיעור המינוף על 1:20; במקום 1:20, כנדרש היום במכשיר פיננסי ברמת סיכון גבוהה, יעמוד שיעור המינוף על 1:5.
בנוסף, במסגרת תפקידה, מבקשת הרשות להגביר את השקיפות ולהפוך חלק מהמידע הנוגע למאפייני הפעילות בזירות הסוחר, למידע פומבי. הגברת השקיפות נועדה להעניק לציבור המשקיעים כלים טובים יותר לקבלת החלטות השקעה.
כיום, מידע זה מועבר לרשות בלבד במסגרת דיווחי הזירות. נוסח התקנות הקיימות כיום קובע כי זירת סוחר תגיש לרשות "דוח לקוחות מפסידים ולקוחות מרוויחים" במספר מועדים במהלך השנה: חודשי, רבעוני ושנתי.
דוח זה כולל, בין היתר, מידע בדבר מספר הלקוחות הפעילים המרוויחים בזירה, מספר הלקוחות הפעילים המפסידים ושיעורם מסך כל הלקוחות הפעילים.
בהתאם לתקנות, כפי שאושרו בעבר על ידי ועדת הכספים, דוחות אלו אינם שקופים לציבור ואינם מפורסמים באתר או באתרי האינטרנט שמפעילות זירות הסוחר.
לפי הרשות מדובר במידע חשוב הנוגע לסיכונים הנובעים ממסחר בזירות הסוחר. לפיכך, לעמדת הרשות ראוי שמידע זה יהיה חשוף בפני המשקיעים, באופן שיקל עליהם לקבל החלטת השקעה המבוססת על נתונים מלאים.
לכן הרשות מבקשת להוסיף בתקנות דרישה לפרסום פומבי של הנתון השנתי בדבר שיעור הלקוחות המפסידים בזירות הסוחר. כמו כן, הרשות מעוניינת כי נתון זה ייכלל באזהרות שזירת הסוחר מחויבת לכלול בפרסומיה.
רשות ניירות ערך: זירות הסוחר יפחיתו את המינוף לסוחרים; כך הזירה תהיה פחות מסוכנת
- מכונות וציוד (נכסי הון)
- מבנים (נכסי הון)
- קרקע (נכסי הון)
- עובדים (הון אנושי)
נכסי הון
נכסי הון הם נכסים מוחשיים המשמשים כגורם ייצור לטווח ארוך. ובהם
- משאבים טבעיים – קרקע, מחצבים, מקורות מים (3).
- משאבים המיוצרים על-ידי בני אדם – מבנים (2), כבישים, מכונות, ציוד (1), חומר גלם, תוכנות.
גורמי הייצור הפיזיים נחשבים לנכסי השקעה שנועדו לפתח וליצור מוצרים אחרים.
הון אנושי
.הון אנושי או עובדים. כל משאבי האנוש התורמים לתהליך הייצור.
הון אנושי נוגע לכוח העבודה, שיוזם ויוצר מוצרים שמגדילים את כושר הייצור והמקורות של המשק. מנהלים בדרגים השונים, אנשי טכנולוגיה ופיתוח, ועצים, אנשי כספים ועובדי ייצור שבאמצעות הידע שלהם והשכלתם תורמים להפיכת המשאבים לתוצר.
.הגורם האנושי הוא מהחשובים ביותר, כי רק באמצעותו ניתן לפתח את המשק, ואיכות כוח האדם היא הגורם החשוב ביותר ביכולת הייצור של המשק. כך למשל יש מדינות עשירות במשאבים אך עם אוכלוסייה בעלת השכלה נמוכה או חסרת ידע טכנולוגי, לכן אלו נשארות נחשלות כי הן אינן מסוגלות לפתוח את ההון שברשותן.
בישראל קיים המצב ההפוך, מדינה ענייה במשאבים שהשקיעה רבות במחקר ופיתוח ומכאן שההון האנושי של יקר יותר. כך ישראל מוכרת מוצרים עתירי ידע – הייטק – בעולם ומרוויחה מההון האנושי שלה.
אחת ממטרות הממשלה היא הוא להגביר את פעולותיה והשקעותיה בתשתיות המשק בחינוך, בעידוד פיתוח טכנולוגיות חדשות וכדומה, כדי להגדיל את כושר הייצור של המשק.
מקצוע עריכת הדין בשנים הבאות: רובוטים, קרנות והנפקות
מלגות לאנשי אקדמיה (גם מלגות מחו"ל) חייבות במס
מעודכן ל-11/2019
בסיס הכסף הוא שווי שטרות הכסף שיש במדינה (שטרות בידי הציבור לצד שטרות בקופת הבנקים). נקרא גם MO. זו רק אחת המדידות לכמות הכסף במשק. מדידות אחרות הן:
- M1. כמות המזומנים ופיקדונות העובר ושב, אשר בידי כל גורמי המשק יחד. הגדרה זו של כסף היא ההגדרה המקובלת ביותר של המושג "כמות הכסף במשק", או סך אמצעי התשלום הנזילים ובהגדרה זו נהוג להשתמש. לרוב לא ייחשבו בהגדרה זו רזרבות המופקדות בבנק המרכזי או רזרבות השמורות בכספות הבנקים כשלעצמם,משום שהללו אינם משתתפים במחזור באופן פעיל.
- M2. כמות הכסף במשק כפי שהוגדרה ב-M1 ועוד פיקדונות שונים במטבע מקומי ועוד אגרות חוב לזמן קצר שהונפקו על ידי הבנק המרכזי. ערך זה מכונה גם בשם "מזומנים ושווי מזומנים".
- M3 זהו M2 ועוד פיקדונות צמודי מט"ח ופיקדונות במט"ח.
בבנק מסחרי, מדובר בבסיס המזומנים ההתחלתי שהוא היסוד לפיקדונות שמהם נותן הבנק הלוואות ויוצר אמצעי תשלום חדשים; כלומר כולל מזומנים במחזור ואת פיקדונות הבנקים המסחריים בבנק המרכזי. כאשר בסיס הכסף גדל, גדלה גם כמות הכסף במשק. כמו כן משפיעים על כמות הכסף במשק (הכמות המוצעת) כמות המזומנים שבידי הציבור ויחס הרזרבה.
כאשר הציבור מחליט להפקיד את כל כספו בחשבונות עו"ש, כל שטרות הכסף נמצאים בקופות הבנק. כאשר הציבור מחליט להחזיק את כל כספו במזומן, כל שטרות הכסף נמצאים בידיו, ובקופות הבנק אין כלום.
בסיב הכסף מוצג באמצעות נוסחה: השטרות שבידי הציבור + המזומן שבפיקדונית הבנקים = בסיס הכסף
אפשר לבטל פשיטת רגל: סיפורה של חלפנית כספים
מעודכן ל-11/2019בכלכלה מוגדר אמצעי תשלום כי סך המזומן או הפיקדונות בעו"ש שביד הציבור. הכוונה לכסף נזיל ומיידי הניתן לתשלום. בהגדרה רחבה גם תשלום דחוי כמו כרטיס אשראי או צ'ק נחשבים אמצעי תשלום. עם הטכנולוגיות החדשות ארנקים דיגיטליים, אפליקציות תשלומים וטכנולוגיות מאובטחות כמו פייפאל גם נחשבות אמצעי תשלום.
בגדול, אמצעי תשלום הוא פשוט מה שאנחנו מכנים כסף. כסף הוא אמצעי-חליפין פיזי או רשומה במחשב שתמורתה ניתן לקבל סחורות או שירותים. מטרתו לפשט את פעולות הקנייה, המכירה והתשלום עבור סחורות, עבודה או שירותים. נהוג להסביר כי אמצעי התשלום המוסכם – הכסף, מפשט את עסקות החליפין היות שהוא מאפשר לבני האדם להימנע מלחשב מספר עצום של יחסי מחירים בין מוצרים שבהם הם נתקלים או שלהם הם נזקקים, אולם רוב החברות כנראה נשענו על שימוש כלשהו בכסף.
שוק הכסף הוא שוק היצע וביקוש בו הביקוש לכסף נובע ממידת ההעדפה של הציבור להחזיק בכסף וההיצע נקבע על ידי הבנק המרכזי. השוק מהווה חלק מהמערכת הכלכלית במשק, הוא משפיע ומושפע משוק הסחורות. הריבית היא "מחיר הכסף", אותו משלם הלווה, 'הקונה', ומקבל המלווה.
איזה אמצעי תשלום עדיף
האמצעים הוותיקים והשכיחים לתשלום הם כרטיסי אשראי, מזומן וצ'קים. בשנים האחרונות יש העדפה גדלה לכרטיס אשראי לעומת האמצעים האחרים. גם בחקיקה המדינה מנסה להילחם בעסקאות במזומן כדי לפתור בעיות כמו הלבנת הון ושוק שחור.
לכל אמצעי יש יתרונות משלו, מזומן עוזר לנו לשלוט היטב יותר בהוצאות ומאפשר הנחות על עסקאות בהיקף גדול. אשראי מאפשר ביטול עסקאות, אינו מצריך להיסחב עם הרבה מזומנים, לחשב עודף ועוד. קיים גם כרטיס דביט לחיוב מיידי המתאים למסורבי אשראי. המחאות או צ'קים מתאימות למי שעובד עם ספקים שלא מקבלים אשראי או כשחסר מזומן. אפליקציות התשלומים מתאימות כיום בעיקר לעסקאות קטנות או בין אנשים פרטיים. בעתיד יותרו גם עסקאות גדולות יותר. אמצעי אחר הוא העברה בנקאית המקובלת בעסקים. עוד אמצעים הם מטבעות קרטיוגרפיים וארנקים דיגיטליים שבשלב זה לא פופולריים כאמצעי תשלום בישראל.
בנק ישראל: הוקם צוות בין-משרדי לקידום אמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים
תשלום לאוטובוסים בסמאטרפון – איך זה יעבוד?
בקרוב אפליקציית תשלום במקום רב-קו? הבנקים בוחנים התמודדות במכרז על תשלום אחיד בתחבורה הציבורית