לאחר שנראה שכישלון תמ"א 38 מתקרב ואף לא מצליח לעמוד בתקני החיזוק המתקדמים, נבחן מתווה שיחליף אותה, "תב"ע 38" – במקום תוכנית מתאר ארצית, המעודדת מתן היתרי בנייה לחיזוק בניינים בודדים, ייעשה החיזוק כחלק מתוכנית בניין עיר, המסדירה את שימושי הקרקע ברחובות ובאזורים שלמים.

בניגדו לתמ"א 38 המסלול יכלול היטל השבחה אך הוא יהיה מופחת ויאפשר גם פרויקטים בפריפריה – גם באזורי הסיכון מפני רעשי אדמה לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי.

למרות המלצת מנהל התכנון להפסיק עם תמ"א 38 במסלול חיזוק, התוכנית הוארכה בשלוש שנים כדי למצוא חלופות. כיום תמ"א 38 עולה על תב"ע בהיררכיה של אישורי התוכניות כתוכנית מתאר ארצית, שגוברת על תוכניות מתאר מחוזיות ומקומיות. בעת סתירה בין התוכניות, הוראות תמ"א 38 יגברו;

מה שמוצע הוא להסדיר את תמ"א 38 באמצעות תוכנית בניין עיר, ללא היתר בנייה לבניין בודד, ועם עירוב שימושים ומוסדות חינוך. בהתאם, הסמכות לאישור התב"ע תהיה של הוועדה המקומית. כשתאושר התמ"א מכוח תוכנית בניין עיר, תהיה אחידות בנייה בכל יישוב במקום הבלגן השורר כיום. תוכנית הרובעים בתל אביב היא מעין תוכנית כזו, השמה את התב"ע לפני התמ"א. נוסף אליה כ-19 רשויות באזור המרכז משלבות כבר כיום את התמ"א במסגרת תב"ע מאושרת.

הטענות העיקריות נגד התמ"א שאין בה תכנון אזורי ועירוני, כך  האוכלוסייה גדלה אך אין פתרונות חינוך ותחבורה לכולם. הדבר השני הוא מס השבחה, שתמ"א פטורה ממנו ולכן לא נכנס כסף לעירייה, ומכאן ההתנגדות הגדולה של הרשויות המקומיות
לעומת זאת אישור תב"ע ארוך ונמשך בדרך כלל 5-2 שנים, זאת לעומת שנה ופחות להיתר בנייה נקודתי. השינוי שיוצג יציע  קיצור זמנים, שיישען כנראה על ביטול אוטומטי של הצורך בהיתר בנייה עם אישור התב"ע. ההצעה העומדת על פרק כרגע על המעבר בין תמ"א לתב"ע היא תקופת מעבר של שנתיים וחצי עד שלוש.

בעניין החיזוק משרד השיכון מתכוון לעודד התחדשות עירונית באזור הסורי אפריקאי, החשוף יותר לרעידות אדמה. כמשרד השיכון מציע להקים קרן ייעודית להתחדשות עירונית בפריפריה, שתכלול 2% מהכנסות רשות מקרקעי ישראל.

נכון להיום הקרן להתחדשות עירונית שנקבעה בחוק אינה פעילה, ויש מחלוקת על גובה המשאבים שבה בין משרדי השיכון והשמאי הממשלתי הראשי לבין אגף התקציבים באוצר. בעוד באוצר טוענים שהצטברו בה עד היום 70 מיליון שקל, סבור משרד השיכון, לפי הכרעת השמאי הממשלתי, כי יש בה כבר 350 מיליון שקל. בינתיים, בגלל הבחירות, שר האוצר אינו חותם על התקנות.

תמ"א 38 עם תב";ע רק בהסכמת 100% מהדיירים

תב";ע – איך היא עוזרת לנו להחליט ברכישת דירה

 

 

 

ליברה, פרויקט המטבע והארנק הדיגיטלי,של פייסבוק קיבל הרבה תהודה כשהוכרז. אלא שמאז הוא נתקל בקשיים, בראשם הרגולטור והפוליטיקאים שלא מתלהבים לתת שליטה רבה כל כך לפייסבוק בכסף שלנו. גם משקיעים מסוימים הזהירו מאי-הוודאות. כעת מתגלים גם סדקים בצד העסקי, ופייפאל , שירות התשלומים, פורש מהשותפות.

כך עולה מהדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. ובחברה ציינו כי יוותרו על חברות בקבוצה ובמקום זאת יתמקדו בעסקים ובפיתוחי הליבה שלהם. מהחברה נמסר: "אנחנו תומכים בשאיפות של ליברה ומצפים להמשיך ולעבוד בעתיד ביחד".

בליברה ציינו בתגובה כי הם מודעים לאתגרים העומדים בפניהם בניסיונות "להגדיר מחדש" את המערכת הבנקאית. "המחויבות למשימה הזו חשובה לנו יותר מכל דבר אחר, מוטב שנדע על חוסר המחויבות הזו עכשיו ולא מאוחר יותר", נמסר בהודעתם. בפייסבוק עצמה סירבו להגיב לפרסום.

אפילו ויזה ומאסטרקארד, שנותנות חותמת אמינות לפרויקט, הודיעו החודש שהן שוקלות  מחדש מפני שאינן רוצות למשוך אליהן בדיקה רגולטורית.  עדיין עם עזיבת פייפל, חברת הניהול של ליברה כוללת 28 חברות שונות בהן אובר, ליפט וספוטיפיי.

ליברה הוא מטבע דיגיטלי-קריפטוגרפי מבוסס בלוקצ'יין; ולצדו שירות תשלומים בשם קליברה (Calibra) שיאפשר העברת כספים ללא עמלות, וייכלל באפליקציות וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. המטבע החדש והשירות אמורים להיות מושקים בשנה הבאה.

לצורך מיזם ליברה גייסה פייסבוק שותפים הכוללים כמה חברות ענק בענפי הטכנולוגיה והפיננסים. מטרתו העיקרית להביא לראשונה את תחום הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו ממטבעות של משוגעים לדבר לשימוש בקהל הרחב, ולחולל מהפכה של ממש בעולם התשלומים הדיגיטליים – ואולי בכלכלה העולמית כולה. עוד יש לציין שפייסבוק – שסובלת בשנים האחרונות מלחץ ציבורי ואיומי רגולציה – עלולה לעמוד כעת בפני גל חדש וחזק יותר של ביקורת וחששות, הקשורים לשליטתה המתגברת בשוק, יכולות לאיסוף מידע והפרת פרטיות. בניגוד לביטקוין, הגיבוי של החברות הפרטיות אמור לשמור עליו יציב יותר.

למידע נוסף:

המטבע החדש של פייסבוק: ליברה – איך זה יעבוד

פייסבוק מזהירה: הרגולציה עשויה למנוע את ליברה

ההתלהבות הייתה מוקדמת מדי? הפד נגד הליברה

HP הכריזה על קיצוצים משמעותיים בכוח העבודה העולמיי, של כ-7,000 עד 9,000 עובדים. מדובר ב=16- מהעובדים. עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה על ישראל. את התוכנית מוביל המנכ"ל הנכנס של HP, אנריקה לורס, והסיבה היא  הירידה בהכנסות מפעילות המדפסות ברבעון השלישי.

בחברה צופים כי תוכנית ההתייעלות תחסוך לה כמיליארד דולר בשנה עד סוף שנת התקציב של 2022. .ל-HP יש מספר פעילויות בישראל, בהן פעילות מכירות, פעילות המבוססת על רכישת סאיטקס וכן את אינדיגו-HP, שיושבת בקריית גת. אינדיגו, שהוקמה ב-1977 על ידי היזם בני לנדא, עוסקת בדפוס דיגיטלי, ו-HP רכשה אותה לפני כ-16 שנה. כל פעילות הפיתוח והייצור שלה נעשית בארץ והיא נחשבת לאחת היצואניות הגדולות מישראל. .

מ-HP נמסר: "התעשייה נמצאת כיום בנקודת מפנה ו-HP מתחילה פרק חדש שמצריך ביצוע של מהלכים משמעותיים. זה כרוך בכמה החלטות קשות אך אנחנו מחויבים כתמיד לעזור לעמיתינו שיושפעו כתוצאה מהמהלכים הללו. אלו הן ההחלטות הקשות ביותר שחברה נדרשת לעשות אך הן קריטיות למיצובה בעתיד".

"זהו מהלך גלובלי של ארגון מחדש ואנו לא מוסרים בשלב זה מידע על האופן שבו הוא ישפיע במדינות השונות. HP אינה מוסרת מידע על היקף עובדיה במדינות השונות".

לצד הפיטורים הודיעה גם על הגדלת הדיבידנד ב-10% ועל תוכנית חדשה לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 5 מיליארד דולר. זאת נוספת לתוכנית קיימת לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר. בחברה ציינו כי התוכניות הללו נועדו לאזן את הדילול שנוצר ממתן אופציות לעובדים.

בשנה האחרונה ירדה מניית החברה ב-29%, ושווייה עומד על 27 מיליארד דולר.

איתמר – גידול של 30% בהכנסות ממכירת מוצר ה-WatchPAT בארה"ב

איתמר מדיקל קיבלה אישור FDA ל-WatchPAT300

מעודכן ל-06/2023

כאשר הכסף שלכם נח בשלווה בחשבון העובר ושב – הוא לא מייצר לכם רווח, וזה הזמן לשלוח אותו לעבוד. איפה? למה לא בפיקדון? הרבה שנים אמרתם רגע, מה זה משנה כבר, הריבית בכל מקרה אפסית. אבל לאחרונה, בעקבות התפרצות אינפלציונית, עולות הריביות בעולם וגם בישראל, ועכשיו אם אתם יכולים לסגור את הכסף או חלק מהכסף לתקופות מסוימות, אז כבר תקבלו סכום משמעותי יותר. 

ריבית בנק ישראל עומדת נכון לעכשיו על 4.75% אחרי עשר העלאות רצופות והורדה שלה לא נראית באופק. הבנקים אומנם לא מגלגלים את כל עליית הריבית אל הפיקדונות, ונתקלים בעקבות כך בביקורת מתמדת, אבל גם כאשר מדובר בחלק מעליית הריבית, מדובר בסכומים משמעותיים שמי שיסגור את כספו בפיקדון – ירוויח .

כאשר יש לנו סכומי כסף ש"שוכבים" בעו"ש, הם למעשה לא מייצרים רווחים, ואף יכולים לאבד מערכם בשל ירידת ערך המטבע. יש דברים רבים שאפשר לעשות עם כסף שאינו משמש אותנו כרגע – פיקדונות, קופות גמל להשקעה, השקעות בניירות ערך או בנכסים אחרים ומכשירי חיסכון שונים.

אז מה זה בעצם "פיקדון"?

פיקדון בנקאי הוא אפיק השקעה סולידי שמבטיח ללקוח תשואה לפרק זמן מוגדר מראש. פיקדון הוא מעין הלוואה שנותנים לבנק, ותמורתה הבנק משלם לנו ריבית לאורך תקופת הפיקדון.

הבנקים מציעים ללקוחות מגוון רחב של פיקדונות – פיקדון שקלי, פיקדון צמוד מדד, פיקדון מט"ח ועוד ובתנאים שונים – לתקופות שונות; בחישוב שונה של הריבית (אופן צבירת הריבית); באפשרויות משיכה שונות במהלך תקופת הפיקדון; באפשרות של חידוש אוטומטי של הפיקדון ועוד.

חלק מהבנקים מציעים היום אפשרות לפתיחת פיקדון דרך האינטרנט, גם אם אין לכם חשבון אצלם. הנה כמה הסברים חשובים על ההבדלים בין הפיקדונות, הם יעזרו לכם לבחור אם ואיזה פיקדון מתאים לכם (הרחבה – מדריך פיקדון).

ריבית: התשלום שהבנק ישלם לכם על הכסף שלכם, זה למעשה הרווח שלכם. הבנקים מציעים פיקדונות בריבית קבועה או משתנה. ריבית קבועה היא השיעור שהבנק ישלם לכם. היא תוצג באחוזים (למשל: 0.8%). ריבית משתנה תשתנה בהתאם לריבית הפריים (למשל: פריים פחות 1.5%, זה אומר שאם ריבית הפריים היא 1.6%, הריבית שתקבלו על הפיקדון תהיה 0.1%).

ריבית הפריים היא הריבית הכללית במשק שנקבעת על ידי בנק ישראל (הרחבה כאן). הריבית משתנה בהתאם להחלטת בנק ישראל. זה לא קורה לעתים תכופות, אבל כדאי לזכור שכאשר מפקידים כסף בפיקדון לטווח ארוך, ייתכן כי בנק ישראל ישנה את הריבית באופן שישפיע על הפיקדון. כיום, נכון ליוני 2023, ריבית הפריים היא 6.25%.

תקופת הפיקדון: יחד עם הריבית אלו שני הנתונים שהכי חשוב לשקול כאשר פותחים פיקדון. פיקדון ניתן לתקופת זמן מוגדרת מראש, כאשר ככלל אצבע אפשר להניח שככל שזמן הפיקדון יותר ארוך, כך הבנק ישלם לכם יותר. או במילים אחרות, שהריבית תהיה יותר גבוהה (כי למעשה התחייבתם לא למשוך את הכסף יותר זמן).

תחנות יציאה: פיקדון לתקופה ארוכה עם תחנות יציאה הוא פיקדון פופולרי במערכת הבנקאות. לדוגמה, פיקדון לשנה שהמשקיע בו יכול למשוך את הכסף בכל חודש, כלומר יש 12 תחנות יציאה שבהן המשקיע יכול להיפגש עם הכסף, מבלי לשלם קנס.

פיקדון פופולרי אחר שדומה במהותו לפיקדון עם תחנות היציאה, הוא פיקדון לתקופה קצובה המתחדש באופן אוטומטי, כלומר הפיקדון מעין משתחרר ומיד מופקד שוב. בפיקדון כזה נקבע מראש כמה פעמים ניתן לחדש אותו באופן אוטומטי ומהי תקופת ההפקדה הכוללת. אם הלקוח הודיע באופן אקטיבי לבנק שהוא רוצה לפדות את הפיקדון ולא לחדשו באופן אוטומטי, הכסף משוחרר לחשבון העו"ש.

הפקדה חודשית: ישנם פיקדונות שמפקידים בהם סכום כסף חד פעמי בתחילתם, ותוכניות שמעבירים אליהן סכום כסף קבוע או משתנה בפרקי זמן שנקבעים מראש. פיקדון מסוג זה נקרא גם חיסכון או תוכנית חיסכון.

וכמובן שימו לב להטבות או לתנאים מיוחדים שעשויים להופיע בפיקדונות שונים.

מה זה חשבון עובר ושב (עו"ש)?

פיקדונות שקליים – איפה תקבלו את הריבית הגבוהה ביותר בהפקדה של עד מיליון שקל?

מעודכן ל-10/2019

הרבה  ממקימי חדרי הכושר רוצים להיות הולמס פלייס הבאים. ובצדק. מדובר בענף בצמיחה, והחברה הבריטית מציגה רווחיות יפה.  בכל שנה שנה ושנה נוסף חדר כושר. הקהל הוא קהל שוחר בריאות והתעמלות. מדובר ב-15%-20% מהאוכלוסייה. עוד סיבה לפתוח חדר כושר היא ששיעור הלקוחות הגבוה ביותר הוא גברים בעלי הכנסה גבוהה, יותר מכל אוכלוסייה אחרת.

עם זאת, זה תחום שסובל מאחוז נשירה גבוה, הן ברשתות והן במכונים הפרטיים.  על כן רוב מכוני הכושר גובים דמי מנוי שנתיים ואינם מחזירים אותם במלואם. ראו עוד כאן: כמה עולה מינוי לחדר כושר? איך בוחרים ומה קורה אם רוצים לבטל?

כדי להגיע לרווחיות ולשירות טוב צריך לתמחר נכון וגם להגביל את מספר המנויים. ברבים מחדרי הכושר יש פעילות נוספות וחוגים תחת המנוי המאפשרות לבדל את המכון וגם לייקר אותו ביחס לאחרים. היקף ההשקעה והרווח משתנה בהתאם לגודל המכון והאטרקציות שלו, כשמכון כושר מסוג קאנטרי הכולל מגרשי ספורט ובריכות הוא היקר ביותר ומכון מקומי ללא חוגים הוא הזול ביותר.

כמה עולה

שני אפיקי ההשקעה העיקריים  הם ציוד ושיפוץ להתאמה לחדר כושר. כדי להימנע מתיקונים ומהחלפת ציוד בחרו ציוד חדש ואיכותי. עוד השקעה גדולה נוספת היא  שיווק שאמור להתחרות ברשתות הגדולות והמוכרות.

בענף ממליצים להתרכז בספק אחד כדי שתוכלו להתמקח איו על מחירים עקב הנחת כמות. אחד הדברים המתסכלים בחדר כושר הוא תורים ארוכים למכשיר, לכן יש להשקיע בקניית יותר יחידות לציוד פופולרי. נוסף לציוד הכושר במכונים רבים נהוג לשים טלוויזיות כדי שיבדרו את המתעמלים.

התשלום לעובדים הוא עבור מאמני הכושר בהתאם לגודל המקום וכן לפקידת קבלה. בחדרי כושר רבים מגדילים את ההכנסות באמצעות מכירת מוצרים משלימים כמו שתייה, חטיפי אנרגיה ותוספי מזון. מחירי השכירות משתנים בהתאם לגודל הנכס ולמיקומו, יקר יותר באזורי הביקוש. כך  גם שכירות בקניונים תעלה יותר. שטח מינימלי לחדר כושר 300 מ"ר

שכירת נכס: 10,000 שקלים עד 45,000 שקלים לחודש

ציוד: 50 אלף-500 אלף שקל, תלוי בגדול הנכס

שיפוצים והתאמה לחדר כושר: 10,000 שקלים עד 45,000 שקלים

רישיון לעסק: 9,000-2500 אלף שקל, תלוי בגדול העסק

עלות מדריך כושר אחד: 8,000 שקל בחודש

שירותי ניקיון: 4500 שקל לחודש

שיווק: תלוי בכמה כל אחד מוכן להשקיע, אבל שיווק אפקטיבי רק מתחיל ב-20 אלף שלנה, בעיקר בדיגיטל

עלות משוערת להשקעת שנה ראשונה: 300 אלף שקל

לכך יש להוסיף ביטוחי מבנה ותכולה, ביטוח צד ג'. ביטוח חבות מעבידים, ביטוח אחריות מקצועית למדריכים. למחירים יש להתייעץ עם חברת ביטוח או סוכן.

כמה מכניסים מכוני כושר

רוב העוסקים בתחום הם חברות פרטיות, שאינן  מספקות נתונים, למעט הולמס פלייס הנסחרת בבורסה, ומהדוח שלה הנתונים הבאים::

צמיחת מנויים 9% בשנה בישראל. הכנסות 3.5 מיליארד שקל בשנה, גידול בהכנסות של 8.5% בחמש שנים. הרוב הם מועדוני כושר, אחר כך חדרי סטודיו וכמה מאות בודדות של מועדוני קאנטרי קלאב.

כמה עולה מינוי לחדר כושר? איך בוחרים ומה קורה אם רוצים לבטל?

חמישה תחביבים שלא יעלו לכם כסף

 

 

 

 

זה מדעי, משנה לשנה אנחנו לוקחים יותר יותר הלוואות שונות, בסופו של דבר המחירים עולים לא בקצב של המשכורות והרבה אנשים נאלצים לקחת הלוואות. חברות האשראי לכן פועלות באמצעות שיווק אגרסיבי ויזום. כלומר לא מחכים ללקוח שיבקש הלוואה.  במקרה זה  יש מגבלות על הגופים המלווים. גם על הבנקים יש מגבלות של הפיקוח שלא מיועדים רק ללקוחות אלא גם כדי להגן מפני קריסת בנקים עקב לקוחות שלא יכולים להחזיר הלוואות.

איסורי הלוואה החלים על הבנקים

לבנקים אסור לפנות לפנות מיוזמתם ללקוחות בקשיים כלכליים שיהיה קשה להם להחזיר את החוב במאמץ סביר. עם זאת, אם הלקוח פונה מעצמו מותר להתאים לו מסלול הלוואה אם הבנק סבור שיעמוד בהחזר.

לבנקים גם אסור לפנות ללקוח שאינו מעוניין שהבנקים יפנו ביוזמתם. וזאת ללא תלות במצב הפיננסי של הלקוח. אסור גם לנסות להציע לכם שוב ושוב הלוואה אחרי שסירבתם.

לבנקים גם אסור להציע מיוזמתם  הלוואות ללקוחות צעירים מאוד או מבוגרים מאוד, כי אלו נחשבים ככקלים ללקיחת הלוואה, גם אם אין בה צורך וגם אם לא יוכלו להחזיר. עם זאת, לא מצוין הגיל בהוראות הפיקוח.

בעבר בנקים נקנסו על שיווק הלוואות לסגירת המינוס. כאן בנק ישראל אומנם לא אסר שיווק הלוואות מעין אלו,  אבל ריבית ההלוואה צריכה להיות זולה יותר מהריבית על המינוס .וכמובן שהלוואות ביוזמת הבנק לא יכולות להיות יקרות מאותו מוצר שמקבל מי שפנה לבנק.

חובות הלוואה החלות על הבנקים

לצד האיסורים יש גם חובות. על הפקיד בבנק ליידע את הלקוח על החובות, על הפיקדונות וחסכונות, ולהסביר לו את הפערים בין הריבית שישלם על ההלוואה לעומת הריבית בפיקדונות. כך שישתמש בחסכונות לפני שפונה להלוואה. גם הוא חייב ליידע אותו על ההטבות בכל מסלול.

בכל הלוואה, גם בבקשת הלקוח, הבנק חייב לתת מידע מלא על שיעור הריבית, תקופת ההלוואה ועמלות שונות. אם הבנק פונה קודם, התנאים יוזכרו בשלב מוקדם של השיחה. מובן שהסכם ההלוואה צריך להיעשות בכתב.

גופים חוץ בנקאיים: הוראות אלו חלות גם על גופים חוץ בנקאיים שגם הם פועלים באישור בנק ישראל ובפיקוחו

ומה לגביכם? מתי כדאי לקחת הלוואה ומתי כדי להימנע? תוכלו לקרוא במדריכים הבאים:

מה צריך לדעת לפני שלוקחים הלוואה

איך לוקחים היום הלוואה

איך בוחרים ממי לוקחים את ההלוואה?

 

 

מעודכן ל-10/2019

מספר הסטודנטים במקצועות הריאליים בעלייה, בעוד הפקולטות למדעי הרוח ממשיכות להתרוקן ■ בעשור האחרון נרשמו זינוק של 40 אחוז בחוגים להוראה וקיפאון מדאיג במספר הסטודנטים לתואר ראשון

 

מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מייצרת עוד ועוד אנשי הייטק ופרחי הוראה, על חשבון דלדול מאסיבי בפקולטות למשפטים ולמדעי הרוח – כך משתקף מנתונים שפרסמה המועצה להשכלה גבוהה לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית הקרובה. כמו כן, נמשך הקיפאון במספר הסטודנטים לתואר ראשון בכלל הפקולטות, שנע בשש השנים האחרונות סביב ה-190 אלף – ככל הנראה, הדבר נובע מגידול בשכבת הצעירים במגזר הערבי ובקהילה החרדית – שתי אוכלוסיות המיוצגות באקדמיה בשיעור נמוך ביחס לחלקן באוכלוסיה.

המצב באקדמיה נובע בין היתר מהלך הרוח המנחה במדיניות של שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, שנתן עדיפות ללימודים הנדסה ומחשבים, שמחזקים את ענף ההייטק. המדיניות הזו ממשיכה לתת אותותיה, כאשר מספר הלומדים מתמטיקה, מחשבים וסטטיסטיקה עלה בשנים האחרונות ב-30 אחוז לערך.

בשנה החולפת טיפס מספר הסטודנטים החדשים להנדסה ליותר מ-35 אלף – קפיצה של 12% תוך שלוש שנים. במל"ג מדווחים כי זו השנה השנייה שהנדסה הוא תחום הלימודים הגדול בישראל, יותר ממדעי החברה שבעבר היה התחום המוביל מספרית באקדמיה.

בסך הכול, 27% מהסטודנטים לתואר ראשון בישראל לומדים את מקצועות ההנדסה, המתמטיקה והמחשבים, שנחשבים מקצועות מוליכים להייטק. הנהירה למקצועות ההייטק צפויה לצבור תאוצה נוספת, שכן בשנה שעברה הנהיגה המל"ג תוכנית תמריצים לעידוד לימודי ההייטק שההשפעה המלאה שלה תורגש רק השנה.

בד בבד, נמשכת ההידלדלות בספסלי הפקולטות למדעי הרוח ולמשפטים. בשנת 2019 למדו בפקולטה למדעי הרוח 10,700 סטודנטים בלבד, לעומת 14,200 ב-2013, ומדובר צניחה של 25% תוך שש שנים. צניחה דומה של 24% תוך שש שנים נרשמה בלימודי המשפטים. בשנה האחרונה ירד מספר הסטודנטים למשפטים מ-13,200 ל-12,200.

עובדה מדאיגה נוספת היא הירידה של 6% במספר הסטודנטים לרפואה בשנה האחרונה – מ-2,168 ל-2,047, עובדה שמטילה צל כבד בשל המחסור הלאומי הקשה ברופאים.

עוד עולה מהדוח כי מספר הסטודנטים לתואר ראשון בהוראה, המכשיר את מורי העתיד, עלה ב-40% בתוך עשור. בכך הפך תחום ההוראה לאחד התחומים המבוקשים ביותר באקדמיה בישראל – עם כ-32 אלף סטודנטים לתאר ראשון (שלישי בגודלו לאחר תחומי ההנדסה ומדעי החברה).

 

את העלייה בביקוש ללימודי הוראה ניתן להסביר בעלייה בשכר המורים בשנים האחרונות, כמו למשל קביעת שכר התחלתי של כ-8,300 שקל למורי התיכון לצד הירידה המשמעותית בתנאי הקבלה ללימודים במסלול ההכשרה להוראה. עם זאת, במשרד החינוך עדיין מתמודדים עם משבר חריף של מחסור במורים איכותיים להוראת המקצועות השונים, מאחר שרוב המורים מוכשרים היום להוראה כללית, המיועדת בעיקר להוראה בבתי הספר היסודיים ולא מוכשרים להוראת המקצועות בחטיבת הביניים והתיכון. בנוסף, חלק גדול מהמורים מוכשר להוראת לימודי יהדות.

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' יפה זילברשץ הגיבה לדוח: "בזכות התמריצים למוסדות והרחבת התשתיות הצלחנו לחולל מהפכה במסלולי הלימוד בישראל – סטודנטים רבים בוחרים באתגר של לימודי ההייטק. לשינוי זה השפעה רבה על הכלכלה הישראלית".

סגן יו"ר מל"ג, פרופ' אדו פרלמן הוסיף: "בקרוב נשלים את התוכנית לקידום מדעי הרוח, ובמסגרתה נפעל גם לשילוב מדעי הרוח בתחומי לימוד אחרים והנגשתם לסטודנטים רבים".

כמה סטודנטים גרים במעונות, כמה זה עולה וכמה יוקמו

מהי תוכנית חרדים באקדמיה

בזמן הלימודים: לצבור ניסיון או כסף?

יותר ויותר סטודנטים לרפואה לומדים בחו"ל. כמה זה עולה?

 

 

איך עושים הסבה לתכנות?

 

 

 

לימודי משפטים – כל מה שצריך לדעת

 

 במשרד התחבורה מוציאים השבוע לדרך רפורמה שתשפיע מאוד על המצב בכבישים הבינעירוניים – הסבת מסלולים בנתיבי איילון ובכביש החוף לנתיבי תחבורה ציבורית, שהנסיעה בהם תותר גם לרכבים עם 2 או 3 נוסעים.

הרפורמה בשם "נתיב פלוס", נועדה לעודד נסיעה שיתופית ולהקטין את עומסי התנועה. על פי נתוני משרד האוצר, כיום מספר הנוסעים הממוצע ברכב עומד על כ-1.2, ומעריכים שאם התפוסה תגדל ל-1.4, בעיית הגודש תקטן משמעותית. לפי המצב כיום, עד 2050 התנועה באיילון צפויה להתקדם בקצב של שעות העומס ברוב שעות היום

נתיבים מסומנים בצהוב

בכביש 2, כביש החוף, מדובר על מקטע ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים – כ-22 ק"מ לכל כיוון. לשני הכיוונים הנתיב הימני שהיה פתוח עד כה לכולם יעבור הסבה. כדי לנסוע בו נדרשים להיות באוטו לפחות 2 נוסעים, כולל הנהג. י לכיוון דרום תותר נסיעת תחבורה ציבורית בלבד גם בשול, בחלקים מסוימים,.

בכביש 20 צפונה (איילון צפון), המקטע הוא ממבוא איילון ועד מחלף חיל השריון. זו הוספת כ-1.8 ק"מ לנת"צ הקיים בנתיב השמאלי בכביש. לאחר ההסבה ל"נתיב פלוס", במשך כל שעות היום תהיה הגבלה על הנסיעה בו. במקטע זה, נדרשים לפחות 3 נוסעים ברכב, כולל הנהג.

בנתיבי איילון מוניות יורשו לנסוע, כפי שהיה עד כה, אך בכביש החוף תותר נסיעת מוניות רק עם נהג + נוסע אחד לפחות. לעומת זאת, אופנועים לא יורשו לנסוע משיקולי בטיחות, בניגוד לעבר.

שוטרים יחלקו קנסות

המצלמות כבר לא משמשות את המשטרה, לכן שוטרים רכובים על אופנועים יאכפו את החוק. משטרת ישראל תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם.

אם נסעתם עם פחות נוסעים מהמותר, אתם צפויים לקנס בגובה של 500 שקל. בשלב ראשון המשטרה תסתפק באזהרה בלבד..

יותר אוטובוסים

אחד החששות הוא שהוספת כלי רכב פרטיים תפגע בקצב נסיעת האוטובוסים באיילון בשעות הבוקר, שכן כיום בשעות אלו מדובר בנת"צ בלבד. עם זאת, צפוי תגבור של אוטובוסים בשני הצירים. לכן יוקצו כ-7.5 מיליון שקל לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

במינהל התכנון מודאגים יותר מתחבורה מאשר מדיור

בקרוב אפליקציית תשלום במקום רב-קו? הבנקים בוחנים התמודדות במכרז על תשלום אחיד בתחבורה הציבורית

 

 

מנתוני הלמ"ס מנוכי העונתיות עולה כי בשלושת החודשים האחרונים (יולי-ספטמבר 2019) נרשמו 383 אלף כניסות בממוצע לחודש (4.6 מיליון כניסות ברמה שנתית), לעומת 369 אלף כניסות שנרשמו בחודשים  אפריל-יוני 2019 (4.4 מיליון כניסות ברמה שנתית)

מניתוח המגמה עולה כי , בחודשים יולי-ספטמבר 2019 נרשמה עלייה  של  1% בממוצע מדי חודש, 13% בחישוב שנתי .

עוד עולה כי בשלושת החודשים האחרונים (יולי-ספטמבר 2019) נרשמו 333 אלף כניסות בממוצע לחודש (4.0 מיליון ברמה שנתית), זאת לעומת 323 אלף כניסות בממוצע  לחודש שנרשמו בחודשים שקדמו להם אפריל-יוני 2019 (3.9 מיליון כניסות ברמה שנתית) .

מניתוח המגמה עולה כי בשלושת החודשים האחרונים יולי–ספטמבר  2019 נרשמה עלייה של 0.9% בממוצע מדי חודש, 12% עלייה בחישוב שנתי.

מבקרי יום – 435 אלף, היו יותר מתיירים 400 אלף, הרוב המכריע בטיסות.

חמש ארצות מובילות בכניסות תיירים ומהוות 48% מכלל כניסות התיירים.

כמה ישראלים יצאו

מספר היציאות של ישראלים לחו"ל גדול הרבה יותר,

בחודשים ינואר-ספטמבר השנה נרשמו 7.1 מיליון יציאות לחו"ל – עלייה של 5% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה (6.8 מיליון יציאות). בדרך האוויר נרשמו 6.4 מיליון יציאות לחו"ל – עלייה של 3.4% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה 6.2 מיליון). בספטמבר לבדו  נרשמו 929 אלף יציאות לחו"ל, 846 אלף מתוכן היו דרך האוויר. כולל יציאות של אזרחים ישראלים המתגוררים בחו"ל ומגיעים לביקורי מולדת.

על פי נתונים מנוכי עונתיות בשלושת החודשים האחרונים, יולי-ספטמבר 2019, נרשמו 745 אלף יציאות של ישראלים לחו"ל בממוצע לחודש, ירידה לעומת שלושת החודשים הקודמים, אפריל-יוני 2019 שבהם נרשמו 761 אלף יציאות בממוצע לחודש.

ניתוח נתוני המגמה של מספר היציאות לחו"ל מראה כי בשלושת החודשים האחרונים, יולי-ספטמבר 2019, נרשמה ירידה של 0.5% בממוצע מידי חודש, ובשלושת החודשים שקדמו להם נרשמה ירידה של 0.2% בממוצע מידי חודש.

כמה שעות עובדים בישראל ביחס לעולם ואיפה כאן הבעיה?

הלמ"ס הוציאה את דוח פני החברה והשנה התמקדה בהבדלים בין פריפריה למרכז בכמה היבטים. מבחינת גיל ביישובי הפריפריה נמצא אחוז נמוך יחסית של בני 65 ומעלה וכן אחוז גבוה יחסית של ילדים עד גיל 14. בצפון יותר מבוגרים מבדרום.
כמעט חצי מהערבים גרים בפריפריה לעומת כ-13% יהודים. 66% מהם גרים במרכז. מידת הדתיות לא מפתיעה כאשר 44% מהגרים בייושבים מרכזיים חילוניים לעומת 39.6% בפריפריה. דווקא אחוז דתיים וחרדים דומה בשני העשורים. 19% ו-21.6% ,בהתאמה

מבחינת עלייה המהווה כבר חמישית מהאוכלוסייה רובה גרה ביישובים מרכזיים, בעיקר בשל  העלייה הגדולה משנות התשעים. ואם חשבתם שבתל אביב הפסיקו להתחתן, מתברר שבפריפריה רווקים יותר.
90% מבנות 20-24 מיישובים שהגדרו פריפרילאים מאוד רווקות לעומת קצת יותר מ-70% ביישובים מרכזיים מאוד. גם ביישובים מרכזיים מתגרשים פחות, כך לפחות במגזר היהודי – כ-9 לאלף נפשות. גם כ-60% מהילודים נולדו במרכז. מבחינת ילודה ערביות מביאות יותר ילדי, 3.16% לעומת 3.2% אצל יהודיות ואחרות.

עוד לא במפתיע, בפריפריה משפחות גרעיניות זוכות לכ-88% ממשקי הבית בפריפריה. ביישובים מרכזיים יותר משפחות ללא ילדים  – פי שניים מהאחוז הגבוה ביותר במשפחות ערביות שנמצא ביישובים מרכזיים. המשפחות היהודיות התאפיינו באחוז גבוה של זוגות ללא ילדים, במיוחד ביישובים מרכזיים מאוד

ניכר שיפור בנשירה של תלמידים מבתי ספר בפריפריה, שם אחוז הנשירה נמוך יותר, 1.3% לעומת 3.2%. גם שיעור הזכאים לבגרות גבוה יותר ביישובים פריפריאליים מאוד. בהשכלה גבוהה אף שיש יותר סטודנטים מיישובים מרכזיים, במכללות האקדמיות הבכורה היא אצל הפריפריאליים.

מידת הפריפריאליות נמדדת לפי גודל האוכלוסיייה והמרחק ממחוז תל אביב. מהדוח עולה תמונה ברורה שיש יתרון על יישובים פריפריאליים מאוד על יישובים פריפריאליים, כנראה אלו עם רמת חיים גבוהה יותר הם יישובים קהילתיים.

 

הטבות המס בפריפריה לא יחודשו?

תמ;א 38 בפריפריה לא כלכלית, כולם ידעו את זה

רשות החדשנות תשיק מסלול ייעודי למיזמי טכנולוגיה בפריפריה; ההשקעה הכוללת – 180 מיליון שקל

 

 

 

 

 

מעודכן ל-10/2019

מדד הפנסיה העולמי קובע: אם אתם גמלאים, איסלנד היא המקום שבו הכי כדאי לכם לגור –זאת על פי מדד הפנסיה העולמי שכולל נתונים כגון: המצב הכלכלי בעת הפרישה, אריכות ימים, הוצאות בריאות לנפש ועוד ומה מצבם של קשישי ישראל?

איסלנד היא גן העדן של הפנסיונרים, כך עולה ממדד הפנסיה העולמי (The annual Global Retirement Index), שמפרסם בכל שנה בנק ההשקעות הצרפתי נטיקסיס (Natixis).

המדד מתבסס על ארבע קטגוריות: המצב הפיננסי בזמן הפרישה – כולל מסים, הלוואות, אינפלציה, שיעור הריבית וחובות ממשלתיים; סעיף הבריאות – שבו נכללים נתונים של אורך חיים והוצאות בריאות לנפש; רווחה כלכלית – כלומר שוויון בהכנסות, גובה הכנסה לנפש ושיעור אבטלה, ואיכות חיים שכוללת רמות אושר ואיכות אוויר, מים וסניטציה וגורמים סביבתיים נוספים.

כפי שקורה לרוב במדדים מסוג זה, גם כאן מדינות אירופה מככבות במקומות הראשונים ברשימה: 7 מבין 10 המדינות שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר נמצאות באירופה. אחרי איסלנד מדורגות שוויץ, נורבגיה, אירלנד, ניו זינלנד, שבדיה, דנמרק, קנדה, אוסטרליה ולוקסמבורג.

מדינת ישראל הגיעה רק למקום ה-16 בדירוג, עלייה של שלושה מקומות מהשנה שעברה, אז דורגה במקום ה-19. בשנת 2017 דורגה ישראל במקום ה-20, כך שניתן להצביע על מגמה של שיפור במצבם של הפנסיונרים במדינה. ארה"ב לעומת זאת ירדה השנה למקום ה-18, שני מקומות נמוך יותר בהשוואה לשנה שעברה. הבעיה העיקרית בה היא אי השוויון הגבוה בהכנסות, בעוד שבקטגוריות הבריאות והפיננסים היא זכתה דווקא לציונים גבוהים יחסית.

עשר המדינות שכדאי לגור בהן בפנסיה:

  1. איסלנד (2)
  2. שוויץ (1)
  3. נורבגיה (3)
  4. אירלנד (7)
  5. ניו זילנד (5)
  6. שבדיה (4)
  7. דנמרק (8)
  8. קנדה (9)
  9. אוסטרליה (6)
  10. לוקסמבורג (מקום בשנה שעברה: 11)

לא יקוצצו קרנות הפנסיה הוותיקות – במקום יועלה גיל הפרישה לנשים

עצמאים חייבים לחסוך לפנסיה

רכבים סגורים הפכו למלכודות מוות מהירות עבור ילדים רבים. חלק מהמקרים שלא הגיעו לתקשורת הסתיימו בכוויות קלות או התייבשות. גם בחודשי החורף חשוב להמנע משכחה של ילדים ברכב העלולים לסבול מהיפותרמי – טמפרטורות נמוכות במיוחד שיכולות להוביל לפגיעה ולמוות. למרבה המזל קיימים מגוון פתרונות שיכולים לעזור. אם כיום אתם יכולים לעשות ביטוח חובה מהנייד שלכם – מדוע לא להשתמש בו גם כדי להציל חיים?

לפני מספר שנים פיתח ארגון יד שרה פתרון פשוט למניעת שכחת ילדים ברכב – "הטפצפה". מדובר בחיישן עשוי פלסטיק המוצמד לגופו של הפעוט כסיכה לא מסוכנת ו"מתקשר" עם חיישן נוסף הנמצא על סט המפתחות של ההורה. במידה ושני החיישנים הופעלו ואינם נמצאים זה בקרבת זה החיישן של ההורה יצפצף ויזכיר להורה שהפעוט עדיין עשוי להיות ברכב. כיום יד שרה משאילה את החיישנים ללא תשלום בתמורה לפיקדון בסך ארבעים שקלים למשך שלושה חודשים עם אפשרות לתקופת הארכה.

למרבה המזל האינטנסיביות שבה נשכחו ילדים ברכב בשנים האחרונות הובילה את מפתחי האפליקציות לחפש פתרונות יצירתיים המותקנים כיישומונים על הטלפון החכם. בין השאר ניתן לציין את הישומונים הבאים:

אפליקציית"מי בא לגן"

אפליקציה מיוחדת שמעדכנת את ההורים על שעות של הגעה ועזיבה של הילד. אם ההורים יצאו מהבית לכיוון הגן אך הפעוט לא הגיע, האפליקציה תוכל לעדכן ולהזכיר לבדוק אם הילד נשכח. אפליקציה זו מתאימה גם במקרה שאחד ההורים לא הגיע לאסוף את הילד מהגן או שהמטפלת אחר הצהריים לא אספה אותו מסיבה כלשהי.

אפליקציית Don’t forget your baby ואפליקציית שמרטף

הבעיה של שכחת ילדים ברכב לא קיימת רק בישראל. אפליקציה בינלאומית עובדת על העיקרון של חיבור בלוטות' לרכב וחיבור לסמארטפון של ההורה הנמצא ברכב. מהרגע שנותק הקשר נשמעת הודעה בקול רם עם המסר "אל תשכחו את התינוק" בלועזית. גרסה דומה קיימת גם באפליקציה ישראלית המכונה "שמרטף". האפליקציה הישראלית מאפשרת לבצע תזכורת.

אפליקציית תינוק באוטו

עוד ישומון עושה שימוש דווקא בחיישן המיקום וה GPS של המכשיר. במידה והישומון מזהה כי ההורה כבר אינו במצב נסיעה הוא מיד מפעיל התרעה המיועדת להזכיר להוציא את התינוק מהרכב. חשוב כמובן להפעיל את האפליקציה בכל בוקר וצהריים כאשר מוציאים את הילדים למוסדות הלימוד, הגנים והפעוטונים.

Save my baby

גם אנחנו, כהורים, לפעמים מתעלמים מהתרעות הודעות באפליקציה. אפליקציה בינלאומית שמכונה save my baby  מסייעת לכם לזכור להתייחס להודעה. כאשר הרכב עצר ועזבתם אותו תופיע התרעה "האם התינוק עדיין ברכב". במידה והתעלמתם מההתרעה תשלח הודעה לשלושה אנשי קשר שהגדרתם מראש. יתכן, שהחשש מהעובדה שבן או בת הזוג יתקשרו אליכם בבהלה יעזור לכם לזכור טוב יותר להתייחס להתרעה.

חלק מההורים בוחרים להשתמש בפתרון פשוט אך גאוני – חיבור מפתחות הרכב באמצעות שרוך ארוך עשוי מבד או מפלסטיק לבוסטר של התינוק. כאשר אתם יוצאים מהרכב אתם נושאים עמכם את המפתחות. אם התינוק עדיין ברכב עם הבוסטר לא תוכלו לעזוב את הרכב מבלי לזכור לקחת אותו עמכם.

טיפ פשוט שיכול להציל חיים. לפני שאתם יוצאים מהרכב הרגילו את עצמכם להתבונן שוב ושוב על המושב האחורי. גם אם אתם בטוחים לחלוטין שהוא ריק. הרגלים ניתן לסגל תוך עשרים ואחת ימים והם נשארים איתנו לכל החיים. נסו לשים מדבקה על הדלת של הנהג במקום בו אתם אוחזים על מנת לפתוח את הדלת מבפנים עליה כתוב – "הביטו לאחור". 

טכניקה נוספת למניעת שכחה של ילדים ברכב היא קלה במיוחד ליישום. בקשו מהגננת להתקשר אליכם במידה והילד לא הגיע לגן. שיחה מהירה בבוקר יכולה להציל חיים. שימו לב שיש רשימת נוכחות בגן ושהגננות או הסייעות ממלאות אותה בכל יום.

אם אתם מתחילים כל יום בבית הקפה עם מחשב נייד – קיימת טכניקה פשוטה נוספת לזכור לקחת את התינוק מהרכב. קשרו את רצועת תיק הלפטופ למושב התינוק. כאשר תתחילו את יום העבודה לא תוכלו לוותר על מבט מהיר בבוסטר על מנת לוודא שהזאטוט לא נשכח.

שיטה זו מבטיחה שתביטו לאחור משום שלא תוכלו לעזוב אץ רכבכם עם נעל אחת בלבד. הניחו את הנעל של הרגל שאיתה אינכם נוהגים לצד הבוסטר של התינוק, כך לא תשכחו את הנעל ואת הילד ברכב.

לסיכום, קיימות מגוון דרכים למנוע שכחה של ילדים ותינוקות ברכב. נסו ליישם לפחות חלק מהן ותוכלו לחזור כל היום לביתכם בראש שקט ולראות את הקטנטנים

מחייכים אליכם.

ביטוח רכב – כל מה שצריך לדעת

איך להוזיל את הביטוח על נהג חדש