מעודכן ל-01/2020

בשנים הקרובות יגיעו לשיאן תופעות רבות, ונהיה עדים לשיאים חדשים של ייצור וצריכה את המגמות הללו יובילו בעיקר בני דור ה־Z שיהפכו באמצע העשור לבעלי השפעה כלכלית

בעשור הקרוב נקנה יותר יד שנייה, ניסע פחות במכוניות פרטיות, נדבוק בקפיטליזם מוסרי, נתרכז בחוויית קנייה ונדאג הרבה יותר לסביבה שלנו – מגמות אלה ועוד מגוון טרנדים יתרחשו בהובלת דור ה-Z, שראשוני נציגיו כבר מתחילים להיכנס לשוק העבודה.

ממחקר חדש ומקיף שערכו חוקרי העתיד בבנק אוף אמריקה מריל לינץ' עולה כי מובילי המהפכות הגדולות של העשור יהיו בני דור ה־Z.

מהו בעצם דור ה-Z?

דור ה-Z (באנגלית: Generation Z) הוא הדור שאחרי דור ה-Y. אף שטרם גובשו גבולותיו של הדור מבחינת שנות הלידה, לרוב הכוונה למי שנולדו מסוף שנות התשעים (לרוב מ-1995 עד 2000) ועד העשור השני של המאה ה-21. בני הדור נולדו וגדלו כשהסמארטפונים והחיבור התמידי לאינטרנט מהווים חלק מרכזי מחייהם ומהתבגרותם ואף חלק מזהותם העצמית. לעיתים אפילו מכנים אותם בשל כך "דור המסכים". כתוצאה מכך, מאפיין שיתוף המידע ההמוני ברשתות החברתיות נעשה מרכזי בחייהם.

בני דור זה נחשבים למובילי דעה בכל הנוגע לשימור הסביבה והמלחמה בהתחממות הגלובלית, והתנהלותם תחייב את עולם הקמעונאות להמציא את עצמו מחדש. בזירה הגיאו־פוליטית, שינויי האקלים יפילו עוד עשרות מיליוני בני אדם אל מתחת לקו העוני, ומדינות יבינו שכדי לשרוד את המחסור, יהיה עליהן לדאוג בראש ובראשונה לעצמן. כתגובת נגד, חברות ומשקיעים יידרשו לפתח מצפון ולהתחשב בקהילה – ולא רק ברווחים.

הגלובליזציה מעל הכול

המחקר של בנק אוף אמריקה מגדיר את העשור הקרוב ככזה שבו תופעות רבות יגיעו לשיאן. כך, למשל, בטווח השנים 2027 ו־2030 תגיע צריכת הנפט ומוצריו לשיא, וכך גם צריכת המכוניות. לראשונה, מספר כלי הרכב המונעים בדיזל או במנוע בעירה פנימית ירשום ירידה. גם הצריכה הבלתי מוגבלת בשווקים המפותחים תגיע לשיא, ויתבצע מעבר ממודל של בעלות לכלכלה מעגלית־שיתופית. השיאים כולם יתנקזו אל סוגיית הגלובליזציה, כאשר לראשונה זה עשורים, התנועה החופשית של אנשים, סחורות וכסף כבר איננה מובטחת.

"מדינות יודעות כבר היום שהאתגרים שצפויים להן בעשור הקרוב הם חסרי תקדים", מסבירים עורכי המחקר – "דמוגרפיה, כלכלות בריבית אפס, שינויי האקלים, ירידה חדה בקצב הילודה, ולעומת זאת, צמיחה משמעותית בכל הנושא של ההייטק". לדבריהם, המדינות מבינות שהן יהיו חייבות קודם כל לדאוג לעצמן.

עורכי המחקר סבורים שהאתגרים החדשים יעודדו מדינות רבות להתבצר מאחורי גבולות: "אחרי נפילת חומת ברלין היו 15 גבולות פיזיים בעולם, היום יש כבר 77", הם מציינים.

כלכלה הוליסטית

תחום אחר שרושם התפתחות מהירה הוא הקפיטליזם המוסרי, כלומר ההבנה ששוק ההון לא יכול לדאוג יותר לבעלי המניות בלבד. "התפקיד של חברות היום הוא להתחיל לדאוג בצורה הוליסטית להכול. חברה נותנת רווחה לבעלי המניות, לעובדים, לספקים, לקהילה ולסביבה. ואם היא לא תעשה זאת, היא תפגר אחרי חברות אחרות". עם זאת, הסביבה המאתגרת תגדיל בעשור הקרוב את רמות אי השוויון.

בתור הדור הראשון שנולד לעולם אונליין, בני דור ה-Z הם מכווני קיימות וכלכלה חווייתית. אגירת החפצים מוקצית מבחינתם, שכן הם מבינים שיש לכך השפעה סביבתית וסוציאלית, ויודעים שהם לא צריכים את זה, שהרי בשביל החוויה די בתמונה אחת באינסטגרם, וזהו, לא צריך את החפץ יותר. כתוצאה מהשפעת הרגלי הצריכה של דור ה־Z והמודעות שהוא מוביל בנושאים של זיהום סביבתי וההתחממות הגלובלית, הצריכה של חפצים תגיע בעשור הקרוב לנקודת שיא, שממנה תלך ותדעך. במקביל, מרחפת סכנה מוחשית מעל ראשיהן של החנויות הפיזיות של העולם הישן. "82% מתהליך הקנייה של הדור הזה מתבצעים אונליין", מציינים עורכי המחקר, "ולכן אם החנויות של הדור הישן לא יציעו חוויה, הן ייעלמו".

האינסטגרם במרכז

הקניונים כיום עדיין מכוונים לדורות הבייבי בומרז, ה־X וה־Y, שמחזיקים בידיהם את רוב הכסף. אבל בעשור הקרוב המצב הולך להשתנות. 2020 תהיה השנה שבה דור ה־Z יתחיל להיכנס לשוק העבודה, ובתוך חמש שנים מהיום הם יהיו הרבה יותר רלבנטיים. בינתיים הרשתות כבר החלו לייצר חוויית קנייה ולשנות הרגלים כדי להיות רלוונטיות עבור בני דור ה-Z.

כך לדוגמה, מותג היוקרה גוצ'י מייצג חברה שהשכילה להתאים את עצמה להרגלי דור ה־Z. המוצרים שלהם מכוונים מאוד ל"איך זה ייראה באינטרנט", והם אחד המותגים שמצליחים להחזיק מעמד באופן יוצא מן הכלל. את הדור הזה לא מעניינות פרסומות, אלא איך זה יצטלם באינסטגרם, ועדיף שיהיה יד שנייה ולא מזהם.

סוגיית האקלים משמעותית מתמיד

בעשור הקרוב סוגיית האקלים תעמוד במרכז, וההתייחסות אליה לא תתמקד עוד בהשפעה הסביבתית לבדה, אלא גם ובעיקר בהשפעה החברתית. זאת על רקע תחזיות שלפיהן 100 מיליון איש יירדו אל מתחת לקו העוני בגלל שינויי האקלים. גלי הגירה שאירעו בעבר בגלל מלחמות, ייקרו בעתיד בעקבות שינויי האקלים. בני דור ה-Z ינסו לטפל במגוון דרכים במשבר האקלים בעזרת אנרגיה בת־קיימא, אך ייתקלו שוב ושוב במוקשים. כך, למשל, בטריות למכוניות חשמליות הן מזהמות מאוד, וכדי שיתרמו לסביבה נדרש להן אורך חיים מסוים.

השינויים הצפויים יהיו הדרגתיים. נורבגיה למשל הכריזה שתוציא מחוץ לחוק מכוניות רגילות בשנת 2025, ולאחר מכן דחתה את שנת היעד ל־2029, מתוך הבנה כי האצת התהליך תדרוש כמויות גדולות של נפט עבור הפעלת רשת החשמל של המכוניות ההיברידיות והחשמליות, והזיהום יגבר על התועלת.

על פי תוצאות המחקר, הירידה בביקוש המכוניות הפרטיות צפויה להיות משמעותית, מאחר שדור ה־Z לא מאמין ברכבים פרטיים. בעולם הערבי ניכרת כבר היום ירידה במספר רישיונות הנהיגה. דור ה-Z לא מעוניין לנהוג מכל הטעמים המאפיינים אותו – כי זה יקר, זה הורס את הסביבה, זה מבזבז זמן, וזה לא חווייתי". במקום זאת הם יעדיפו תחבורה ציבורית, שיתוף, קאר־פולינג, ובעתיד, גם מוניות אוטונומיות.

אל תספידו את הקניונים: דור ה-Z מעדיף לקנות בחנויות פיזיות

איך דור ה-Y משקיע במניות?

מיקרוסופט מצייגה תוכנית גרנדיוזית במאבק במשבר האקלים. יצרנית חלונות הציבה יעד של הסרת גזי חממה בשיעור גדול יותר מהיקף הפליטות שלה עד 2030, ולהסיר לחלוטין את כל גזי החממה שפלטה במסגרת פעילותה מאז נוסדה ב-1975 – עד 2050. זו שאיפה גבוהה ואולי אף הראשונה שמציגה ענקית טכנולוגיה ואולי תסמן את הדרך לתאגידים נוספים, אבל השאלה כמה באמת תצליח לעמוד ביעד.

מיקרוסופט הכריזה על היעדים  במסיבת עיתונאים. "זה הימור נועז, כמו טיסה לירח בשביל מיקרוסופט", אמר באירוע נשיא החברה, בראד סמית. "וזה צריך להיות ההימור הנועז של כל העולם. זה מהלך שיכניס לשיחה חלק גדול יותר מהקהילה העסקית ויסייע לחלקים רחבים יותר בציבור להבין איך עובד קיזוז פחמן".

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, הוסיף: "אם העשור האחרון לימד אותנו משהו, הרי זה שטכנולוגיה נטולת עקרונות יכולה לעשות יותר נזק מתועלת. אנחנו חייבים להתחיל לקזז את הנזק של השפעות שינוי האקלים".

בדברי ההסבר בבלוג של מיקרוסופט כותב סמית': "הקונצנזוס המדעי ברור. העולם מתמודד עם בעיית פחמן דחופה. הפחמן באטמוספרה שלנו יצר מלכודת חום ומשנה את האקלים בעולם. כבר עכשיו, הטמפרטורה של כדור הארץ עלתה במעלת צלזיוס. אם לא נבלום את הפליטות והטמפרטורות ימשיכו לעלות, המדע אומר לנו שהתוצאות יהיו קטסטרופליות".

איך יעשו זאת? במיקרוסופט מתכננים מעבר לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשת, מיקוד ברכבים חשמליים, הרחבת תוכנית מס הפחמן הפנימית של החברה, והשקת קרן שתשקיע בארבע השנים הקרובות מיליארד דולר בטכנולוגיות להפחתה, לכידה והסרה של פחמן מהאטמוספירה. אלא שהמאמץ יצריך טכנולוגיות שלא קיימות כיום, כך לפי סמית'.

 מיקרוסופט  מתכוונת לקדם בעצמה  טכנולוגיות ומהלכים לצמצום כמות הפחמן באטמוספירה, כמו נטיעת והחלפת יערות, או הוצאות פחמן מהאטמוספירה ואחסונו בקרקע. בנוסף, עד 2025 לפי התוכנית כל מרכזי הנתונים והבניינים של מיקרוסופט ישתמשו ב-100% אנרגיה מתחדשת ועד 2030 כל הרכבים בקמפוסים שלה יהיו חשמליים. בשנה זו מקווה מיקרוסופט גם לחתוך במחצית את היקף הפליטות בפועל שלה עצמה ושל שרשרת האספקה שלה.

"אנו גם פותחים ביוזמה להשתמש בטכנולוגיית מיקרוסופט כדי לעזור לספקינו ולקוחותינו ברחבי העולם לצמצם את טביעות הרגל הפחמניות שלהם, כמו כן נקים קרן של מיליארד דולר כדי להאיץ את ההתפתחות של טכנולוגיה להסרת פחמן. מהשנה הבאה, אנו הופכים גם הפחתת פחמן להיבט מפורש של תהליכי הרכש עבור שרשרת האספקה שלנו. ההתקדמות שלנו בכל החזיתות הללו תפורסם בדו"ח שנתי חדש לקיימות סביבתית אשר יפרט את מסע ההשפעה והפחתת הפחמן שלנו. ולבסוף, כל העבודה הזו תתמוך בקולנו ובסנגורינו התומכים במדיניות ציבורית שתאיץ הזדמנויות להפחתת פחמן משרשרות האספקה והערך שלנו", סיכם סמית.

ממשל טראמפ נערך לפרישה מהסכם האקלים של פריז

וויליאם נורדהאוס – זוכה פרס נובל שהכניס את האקלים לכלכלה

מדענים: השריפות באוסטרליה הן רק ההתחלה

 

בין המכוניות שאפשר למצוא ברכב ישיר שברולט אוואו  מודל 2009, ב-8,000 שקל, לעומת המחירון  11 אלף שקל.

רוב המכוניות שמוצעות במגרשים  הן משומשות צעירות יחסית, בנות שנתיים עד ארבע שנים, ולכן עדיין יקרות גם אם זולות בהשוואה לרכבים חדשים. המחירים לרוב מתחילים ב-50 אלף שקל.

"רכב ישיר" חוסכת לכם את הצורך לחפש בלוחות מכוניות במחיר מציאה ישר מהבעלים.  החברה היא למעשה האאוטלט של רשת "טרייד מוביל", ומוכרת מכוניות בשווי של לא יותר מ־45־40 אלף שקל. לפני כמה חודשים נפתח בגלילות סניף שני של הרשת, שהצטרף לסניף הוותיק יותר בחיפה.

"אנחנו פונים לקהל צעיר או מוגבל בתקציב, מוכרים בעיקר מכוניות מיני וסופר מיני, או משפחתיות שיש להן קילומטרז' גבוה, או ותיקות יחסית", אמר שגיב מגר, מנכ"ל קבוצת הרכב, בתקשורת "אין שם מכוניות אחרי תאונות, אבל כן קורה שנציג מכוניות מעל 100 אלף ק"מ, או מכוניות ותיקות במצב טוב שהחלטנו שלא להשקיע בהשבחה שלהן בטרייד מוביל, ולמכור אותן כמו שהן דרך רכב ישיר".

בשנה האחרונה מכרו שני הסניפים כמעט 1,000 מכוניות. בדרך כלל מגיעות לשני הסניפים שלה מכוניות מדגמים פחות מבוקשים, אך לאו דווקא פחות טובים.

סיטרואן C3 אוטומטית מודל 2014, עם 77 אלף ק"מ, יד שנייה מחברה, נמכרה ב־26 אלף שקל, 20% פחות מחיר המחירון המשוקלל. שברולט סוניק מודל 2012, עם 72 אלף שקל, יד ראשונה מבעלים פרטי נמכרה ב־12 אלף שקל, פחות ממחצית ממחיר המחירון שעמד בזמן העסקה על 25 אלף שקל. המכונית הזולה ביותר שנמכרה בשנה האחרונה הייתה שברולט אוואו, הדגם שקדם לסוניק, מודל 2009, עם 41 אלף ק"מ בלבד, שעבורה שולמו 8,000 שקל, כאשר המחירון היה 11 אלף שקל.

מי שמחפש מותגים, או רגיש לשריטות, יתקשה למצוא שם את מבוקשו. חשוב לזכור גם שמשומשות ותיקות גם אם תוחזקו היטב, כבר יהיו קרובות יותר לטיפולים יקרים, ב־90 או 120 אלף ק"מ, ולא בטוח שבעליהן השקיעו עבורן בצמיגים איכותיים, מה שכדאי לכם לעשות. מומלץ להיעזר לפני הקנייה במאגר המידע שמציע מרכז הסליקה של חברות הביטוח, המאפשר תמורת 10 שקלים לקבל את ההיסטוריה הביטוחית של המכונית בעשר השנים האחרונות, וכך לקבל אינדיקציה לגבי מעורבותן בתאונות משמעותיות לאורך חייהן.

המשומשות הכי מבוקשות – כמה הן מתחת למחיר המחירון

יבואן טויוטה נכנס לתחום הטעינה החשמלית

 

השבוע עודכן גובה מדרגות מס הרכישה, בהתאם לשיעור עליית המדד לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה). המדרגות מתעדכנות אחת לשנה בהתאם להוראות החוק. המדד עלה בשנת 2019 בשיעור של כ- 2.8%.

כשהמדד עולה , מופחת מס הרכישה. לדוגמה, במקרה של דירת מגורים יחידה – אם בשנת 2019 לא שולם מס על שווי שעד 1,696,750 שקלים ממחיר הדירה, הרי שמעתה לא ישולם מס על שווי שעד 1,744,505 שקלים ממחיר הדירה.

במקרה של דירת מגורים נוספת:

אם בשנת 2019 שולם מס בשיעור 8% על חלק השווי שעד 5,194,225 שקלים ממחיר הדירה, הרי שמעתה ישולם מס בשיעור זה על חלק השווי שעד 5,340,425 שקלים.

על חלק השווי העולה על 5,194,225 בשנת 2019 והעולה על 5,340,425 שקלים  בשנת 2020 – מדרגת המס היא בשיעור 10%.

להלן מדרגות המס על הרוכש דירת מגורים יחידה החל מיום 16.1.2020 ועד 15.1.2021:

רוכש של דירת מגורים יחידה (בהתאם להגדרות בחוק) החל מיום 16.1.20 ועד ליום 15.1.21 יחויב במס רכישה בהתאם למדרגות להלן:

  1. על חלק השווי שעד 1,744,505 שקלים – לא ישולם מס
  2. על חלק השווי העולה על 1,744,505 שקלים ועד 2,069,205 שקלים – 3.5%
  3. על חלק השווי העולה על 2,069,205 שקלים ועד 5,338,290 שקלים – 5%
  4. על חלק השווי העולה על 5,338,290 שקלים ועד 17,794,305 שקלים – 8%
  5. על חלק השווי העולה על 17,794,305 שקלים – 10%

   לדוגמה: רכישת דירת מגורים יחידה (כהגדרתה בחוק) בסך של 2,200,000 שקלים :

על חלק השווי שעד 1,744,505 שקלים  – לא ישולם מס

על חלק השווי העולה על 1,744,505 שקלים ועד 2,069,205 שקלים  ישולם מס בשיעור 3.5%  =  11,365 שקלים

על חלק השווי העולה על 2,069,205 שקלים ועד 2,200,000 שקלים ישולם מס בשיעור 5%      =   6,540 שקלים

סה"כ מס רכישה לתשלום – 17,905 שקלים (לעומת 20,425 שקלים לרכישות בין 16.1.19 ל – 15.1.20)

 

 להלן מדרגות מס הרכישה אשר חלות על רכישת "דירה נוספת" (שאינה יחידה):

  רוכש של דירת מגורים (שאינה דירת מגורים יחידה) מיום 16.1.20 ועד ליום 31.12.20 יחויב במס רכישה בהתאם למדרגות להלן:

  1. על חלק השווי שעד 5,340,425 שקלים  – 8%
  2. על חלק השווי העולה על 5,340,425 שקלים  – 10%

לדוגמה: רכישת דירת מגורים (שאינה יחידה) בסך של 6,000,000 שקלים:

על חלק השווי שעד 5,340,425 שקלים ישולם מס בשיעור 8% =                                            427,234 שקלים

על חלק השווי העולה על 5,340,425 שקלים ועד 6,000,000 שקלים ישולם מס בשיעור 10%      =   65,958 שקלים

 סה"כ מס רכישה לתשלום – 493,192 שקלים (לעומת 496,116 לרכישות בין 16.1.19 ל – 15.1.20).

אין מס רכישה על אופציה ייחודית

הנחה במס רכישה

 

 

 

עקב שינויים מסיביים  בשוק הארנגיה  כמו רכבי חשמל ואנרגיה מתחדשת התחזיות לביקוש העולמי לנפט עשויות להיות נמוכות מבשנים קודמות, אך מזכ"ל אופ"ק מוחמד ברקינדו חושב אחרת. כך עולה מראיון עמו ל-CNBC ולפיו צמיחת הביקושים עדיין יציבה ואף עשויה להפתיע לטובה במהלך 2020. הרקע הוא בעיקר הסכם הסחר המתגבש בין ארצות הברית לסין, שכבר הוכרע  השלב הראשון שלו.

"מה שאנחנו רואים הוא פונציאל צמיחה בביקוש, שישפיע על המאזן השנתי הכללי. אנחנו מקווים שחלק מהאתגרים איתם אנו מתמודדים סביב סוגיות הסחר הבינלאומי יטופלו", כך אמר ברקינדו בראיון.

לדברי ברקינדו, "אנחנו עדיין ממוקדים ברבעונים הראשון והשני של 2020. ההחלטה הייתה להבטיח שלא קיים חוסר איזון ברבעונים האלה. אך המשוואה הכוללת מסתכלת גם על צד ההיצע וגם על צד הביקוש. אנחנו יכולים להשפיע רק על צד ההיצע של המשוואה, בעוד הביקוש הוא משהו שאנו מנטרים באדיקות".

מחירי הנפט עלו בחדות לרגע קצר בתחילת החודש, לאחר שהמתחים בין ארה"ב ואיראן הורעו בעקבות חיסול הבכיר האיראני קאסם סולימו לאחר ההתקפה האיראנית את מתקני הנפט של חברת ארמקו הסעודית בספטמבר והשיבושים באספקה שנגרמו עקב כך. ברקינדו אמר על כך ששמירה על ביטחון מתקני הנפט באזור נמצאת בעדיפות עליונה, ושחברות הקרטל האחרות נותרו מחויבות ל"פתרון חירום" אם צריך.

ברקינדו דיבר טובות על  סעודיה בהקשר זה ואמר כי "בספטמבר ראינו את השיבוש החמור ביותר בהיסטוריה (באספקת הנפט), וגם ראינו את זמן השיא בו ארמקו וצוות ניהול המשברים שלה התמודדו עם האירוע והשיבו את האספקה בתוך פחות משבועיים.

טראמפ: ";התקשרתי לאופ";ק ואמרתי להם להוריד את מחירי הנפט"; ; בתגובה לציוץ הנפט יורד

 

חוקרים בריטים דורשים שענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל יממנו מחקר על נזקי הרשתות החברתיות – כך נטען בדוח מחקר פסיכיאטרי. לפי מה שפורסם ב-CNBC, הקולג' המלכותי לפסיכיאטריה  פרסם דו"ח הקורא לממשלה במדינה לאלץ ענקיות טכנולוגיה למסור נתונים לאוניברסיטאות שיעזרו לחוקרים להבין כיצד ילדים ובני נוער מושפעים מתוכן מקוון מזיק.

בדוח מומלץ על מס דיפרנציאלי – באופן יחסי למחזור הכספים. עוד נכתב כי המס ישמש למימון מחקר עצמאי ולחבילות אימון לקלינאים, מורים, ואנשי מקצוע נוספים שעובדים עם ילדים ואנשים צעירים.

בריטניה מתכננת להקים גוף רגולטורי במימון התעשייה שיוכל לפקח על חברות אינטרנט וכן להשית עליהן קנסות כבדים, לחסום את הגישה של משתמשים לאתרים מסוימים וכן להטיל אחריות אישית על מנהלי חברות הטכנולוגיה, על פי הצעות שהוגשו לממשלה. בדוח מוצע שרגולטור זה  יהיה זה שיקבע את המס על הכנסותיהן של החברות הדיגיטליות.בריטניה לא הראשונה שדנה במיסוי חברות הטכנולוגיה הגדולות. בשנה שעברה למשל הטילה צרפת מס בשיעור של 3% על הכנסות של חברות טכנולוגיה – כולל גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל – שמקורן במדינה אירופית. גם איטליה דנה במס דיגיטלי, וב-OECD דנים במיסוי שיחליף את השיטה הישנה וישפיע על ענקיות הטכנולוגיה. כעת, לונדון מעוניינת גם ב"מס דיגיטלי" משלה. גם רשות המסים הישראלית הציעה מס על חברות המחזיקות נכסים דיגיטליים בישראל.

הסנטורית שעתידה להתחרות בטראמפ: להגביר את הרגולציה על חברות הטכנולוגיה

שנת 2019 היא שנת האקזיטים

 

יזמית הנדל"ן אאורה תקים קרן ריט שתשכיר דירות הן בשוק החופשי והן מעונות סטודנטים. החברה בבעלות יעקב אטרקצ'י, שיוזמת דירות מגורים, מנהלת בימים אלה רוד שואו –  הליך שיווקי שבו מציגות חברות את כוונות גיוס ההון שלהן בפני משקיעים –  לגיוס של 400 מיליון שקל, שיוקצו לרכישת נכסים מיזמית הנדל"ן בהיקף של 800 מיליון שקל – את השאר מקווה אאורה להשיג מהלוואות.

הנכסים כולם מצויים באזורי ביקוש במרכז כמו קרית אונו, רמת השרון רמת גן וגבעתיים. אטרקצ'י יהיה גם יו"ר הקרן ריט, ללא שכר, והדירקטוריון שלה ימנה חמישה חברים, שלושה מהם חיצוניים.

לפי הקרן דמי הניהול שתגבה יהיו נמוכים, 0.6% בלבד מהחלק שבו ייעשה שימוש מהכסף שיגויס. אאורה התחייבה לא להתחרות בקרן בקרקעות שעליהן תתמודד בעתיד במכרזי רכישה. ההשקעות של הקרן ייעשו במינוף של 60%, ויעד התשואה שלה הוא 7% לשנה.

גם באזורים, שכבר נכשלה לפני כשנתיים בהנפקת קרן הריט, ינפיקו ריט כנגד פרויקטים של דירה להשכיר.

אאורה ישראל נחשבת לאחת החברות המובילות בתחום המגורים בישראל. החברה עוסקת בייזום ובניית פרויקטים למגורים ברחבי ישראל ומהמובילות בתחום ההתחדשות העירונית. אאורה מתמקדת בתחום המגורים בלבד, הן בשל הפוטנציאל העסקי שהוא משקף לאורך זמן והן בזכות חשיבותו האדירה על מרקם החיים במדינת ישראל. עו”ד יעקב אטרקצ’י – מייסד החברה, מכהן כמנכ”ל החברה, המעסיקה עשרות עובדים במטה החברה בתל אביב ובפרויקטים השונים שלה ברחבי הארץ.

השקעה בקרנות ריט – יתרונות וחסרונות!

אאורה תרכוש ממושב בן שמן אופציה לבניית 500 דירות בלוד בתמורה ל-45 מיליון שקל

חוזי שכירות הם דבר מורכב, לרוב הכול נחתם בין בעל הדירה לשוכר בחוזה, אלא שיש כמה היבטים שבהם החוק מגן על השוכר, כך למשל חוק שכירות הוגנת מחייב את בעל הבית לתקן תוך 30 יום תיקונים שנובעים מנזק סביר.

מתי בכל זאת האחריות חלה על השוכר? לפי החוק ולפי החוזים המקובלים קודם כול כל  נזק לא סביר שנגרם על ידי השוכר ולא מבלאי טבעי הוא על אחריות השוכר.

עסק מהבית חשוף ליותר תביעות

גם לרוב חוזי שכירות כוללים אחריות על נזקים שנגרמים לצד ג' או לרכושם.  כלומר מישהו התארח אצלכם? אתם אחראים לשלומו. בחוזים אלו השוכר אחראי לפיצויים בגין תביעה כולל הוצאות משפט ולכן יש לשים לב אם זה מוזכר בחוזה.

עוד חשוב לדעת כי גם ביטחי תכולה וצד ג' לא תמיד יגנו עליכם, כך למשל אם אתם מנהלים עסק מהבית. במקרה זה עדיף להוסיף פרמיה לביטוח המתאימה גם לביטוח עסק.

השוכרים אחראים לשוכרי הסאבלט

מקרה אחר שבו השוכר אחראי הוא סאבלט, כאשר שוכר משכיר את הנכס  לשוכר אחר בזמן שהוא בחופשה למשל. מצב זה פוטר את בעל הדירה מהאחריות והופך את השוכר למשכיר עם כל האחרויות הנלוות לכך, כולל נזקים שנגרמים לשוכר המשנה או לרכושו. באייר בי אן בי לעומת זאת החברה מבטחת בעצמה צד שלישי. אם  אתם מחליטים להשכיר סאבלט בדקו שאתם מוגנים בביטוח או הוסיפו סעיף לשוכרי משנה. זה אומנם יעלה יותר אבל פחות מהתביעה, שיקול שלכם.

שוכרים שנים רבות? ליקויי בטיחות חלים גם עליכם

יש נזקים שלכאורה חלים על המשכיר אבל אם שוכר שחי בנכס תקופה ארוכה לא דיווח על הליקויים, אז האחריות יכולה ליפול עליו.

בית המשפט קבע לאחרונה כי החובה לפעול לגילוי ותיקון ליקויים בטיחותיים חלה לאורך כל התקופה שבה קיימת שליטה אפקטיבית של השוכר בנכס. כמובן שהאחריות לא מועברת באופן אוטומטי לכתפי השוכר, אלא תלויה במידת השליטה של המשכיר בו. במצב שבו הנכס מושכר במשך שנים ארוכות, ודאי בשכירות משנה, עשויה להתבסס הטענה מצדו שהאחריות לנזק חלה על השוכר.

במקרה זה ביטוח תכולה ומבנה יספק הגנה ראויה במקרה שבו השוכר אינו רכש כיסוי ביטוחי, מומלץ לזמן אנשי מקצוע שיבדקו שהכול תקין.

האחריות לא חלה על המשכיר בתקופות קצרות ועל שכירויות בעלות גבוהה

לפי חוק שכירות הוגנת, אחריות  המשכיר חלה רק במקרים שחוזה השכירות הוא לתקופה של 3 חודשים לפחות ואינו עולה על עשר שנים. כמו כן שכר הדירה אינו עולה על 20 אלף שקל בחודש.

החוק לשכירות הוגנת – מה זה? האם זה ייגן על השוכרים?

בעל הבית מסרב לתקן ליקויים בדירה מושכרת – אפשר לקזז?

למי שייכת הדירה – האם אתם רשומים כבעלי הדירה שלכם? חשוב לדעת

 

 

מ-15 בפברואר המכס יחיל על דואר ישראל את המגבלות במכס הקיימות על חברות משלוח אחרות, משמע החבילות ייבדקו במכס ולא רנדומלית, כפי שנבדקו עד כה

הדואר יהיה איטי יותר ויקר יותר? בפסק דין שניתן החודש חייב בית המשפט העליון את מנהל המכס להחיל את הדין הנוגע לפיקוח על היבוא גם  – תשלומי  מכס  ומע"מ  וחובת דיווח – גם על חברת דואר ישראל. הפסיקה נולדה בעקבות עתירה נגד אפליה לטובת חברת הדואר.

העותרים טענו כי מנהל המכס פוטר את חברת דואר ישראל מכל הדרישות המוטלות על כל שאר היבואנים, לרבות תשלום מיסי היבוא וחובות דיווח, בניגוד לחברות שילוח פרטיות כמו UPS DHL ואחרות, אשר מחויבות לדווח על כל חבילה שמגיעה דרכם ולחייב אתכם בתוספת תשלום למיסים. כלומר, עד הפסיקה הדואר בדק רנדומלית את החבילות, כך שהיה אפשר להתחמק ממסים.

העותרים בין היתר הם ארגון סוכני המכס ולשכת המסחר. אלו  דרשו להפסיק את העדפתה של חברת הדואר ולהשוות את התקנות והאכיפה החלים על שאר העוסקים ביבוא. בסופו של דבר בית המשפט הכריע כי המדינה תתחייב על מועד קרוב להחלת כל הדרישות והמועד נקבע ל-15.2.20.

כמה נשלם יותר?

מתאריך זה הקונים דרך הדואר  ישלמו יותר מיסים כמו מע"מ, מיסי קנייה על מוצרים מסוימים ומעל 500 דולר – גם מכס. בנוסף, נידרש לשלם עבור חבילות שהגיעו דרך דואר ישראל ושווין מעל 75 דולרים גם אגרות שונות, מה שלא נאכף עד עכשיו. למשל אגרת ביטחון תעלה חמישים ותשעה שקלים, שירות שחרור החבילות: בין שישים וארבע ל-250 שקלים ואם החבילה שלכם מעוכבת במכס מעל ליומיים תשלמו שני שקלים ושלושים אגורות עבור כל קילו.

הבעיה היא שחברת הדואר אחראית ל-99 אחוזים מהחבילות שמגיעות לארץ והנתון הזה לא יאפשר להם לעמוד בעומס ובעלויות שמתלוות לכך. כך שיהיו עיכובים נוספים בדואר. אם החבילות מחו"ל יתעכבו יותר ממה שמתעכבות עתה, זה ישפיע מאוד על האטרקטיביות של המוצרים, שלרוב זולים יותר, במיוחד אם המיסוי בפועל יעלה, וכך התחרות תקטן.

ברשות המיסים הגיבו: "אין אפשרות הרמטית לוודא שלא חומקים מתחת לרדאר לא בבלדרות ולא בדואר ובכל מקרה מעכשיו יהיה יותר בידוק".

נציין שמי שמזמין מוצר מתחת ל-75 דולר לא מחיוב במסי קנייה וודאי לא במכס, כך שהוא עדיין יוכל להזמין מוצרים בלי להסתכן. אפשר גם להזמין דרך חברות משלוח פרטיות, אבל צריך לבדוק שדמי המשלוח משתלמים.

מהמכס נמסר בתגובה: "במסגרת תגובת המדינה לעתירה נטען כי טענות העותרים שגויות ופורטו התהליכים שמינהל המכס נוקט על מנת למקסם את האכיפה בכל הקשור לטובין המיובאים בדואר. בין היתר הבהיר מינהל המכס כי גם טובין המיובאים באמצעות הדואר נתונים לפיקוח המכס. לאור תגובת המדינה בית המשפט העליון המליץ לעותרים לחזור בהם מהעתירה".

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "בג"ץ פעל על פי נורמה בסיסית חשובה במעלה של שוויון בהתנהלות המדינה מול מגזרי המשק. אנו מאד מקווים שעקרון זה של שוויון במובנו הרחב והרלוונטי יחול גם בעתיד בכל מקרה שמגזר עסקי פועל בתנאי תחרות".

סך הקנסות על אי דיווח במכס: 1,212,000 שקלים

תושב חוזר – מדריך זכויות והטבות מכס

מלחמת הסחר: ארצות הברית תבטל את הפטורים ממכס להודו

 

טרמינל  1  צפוית להיסגר בשבוע הבא. נמל התעופה בן-גוריון נערך לאירוע לציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ. יותר מ-50 מנהיגים מרחבי העולם ינחתו בישראל, בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטינמאייר, נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא איטליה סרג'ו מטרלה, מלך הולנד וילם אלכסנדר, מלך ספרד פליפה השישי, הנסיך צ'ארלס ואחרים. כל אחד מהבאים ילווה במשלחות, ומדובר ביותר מ-60 טיסות שינחתו בנתב"ג תחת אבטחה מיוחדת.

בניגוד אלהם, נשיא פולין אנדז'יי דודא, החליט שלא להגיע לאירוע יום השואה הבינלאומי של בית הנשיא ומוזיאון יד ושם. ארתור הופמן, יו"ר האיגוד החברתי והתרבותי של היהודים בפולין, דווקא תומך בהחלטה.

"זה הנשיא שלנו, והממשלה שלנו, אנו עומדים מאחוריהם ללא תנאים, אם הזיכרון הפולני מותקף, אנו מגנים עליו, ההנצחה הגדולה בעולם לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ תתקיים בפולין" אמר הופמ

    לכן  הודיעה רשות שדות התעופה כי טרמינל 1 המיועד לטיסות לואו קוסט ייסגר לטיסות בינלאומיות בשבוע הבא בין התאריכים 20.1.2020 ועד 23.1.2020. כל הטיסות הבינלאומיות של חברות הלואו קוסט, וטיסות אל על שממריאות עדיין מטרמינל 1 – יעברו להמראות מטרמינל 3.הפעילות הפנים-ארצית בטיסות לנמל התעופה רמון תמשיך לפעול כסדרה מטרמינל 1. לא צפוי להיות שינוי בשעות ההמראה לפי לוח הטיסות המקורי.

    מרשות שדות התעופה נמסר: "נמל התעופה בן גוריון ימשך לפעול כרגיל על פי לוח הטיסות היוצאות וללא כל שינוי. נמל התעופה נערך לטפל בכל הטיסות המיוחדות ובסיוע לכלל הגורמים העוסקים במבצע המורכב".

    השקל הוא המטבע השני בעולם בהיקף פוזיציות הלונג – התחזקות ומכירה ביתר – של משקיעים וספקולנטים. כך עולה מניתוח של בנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

    השקל הישראלי הוא (המטבע) השני בהיקף פוזיציות ה'לונג' שיש עליו, והסכנה היא חשיפה מוגברת לתנודות קיצוניות בשער. בנייר שהפיץ הבנק ובו המלצות שבועיות למסחר במט"ח כותבים האנליסטים של הבנק המלצה על פוזיציית שורט בשקל מול לונג בקרונה הצ'כית.

    הסיבה שהאנליסטים ממליצים להיפטר מהשקל היא מהלכי "בנק ישראל שנחוש למנוע התחזקות נוספת בשער השקל בעוד שהבנק המרכזי של צ'כיה נוקט בגישה ניצית התומכת בהתחזקות המטבע המקומי". שקל חזק מדי פוגע בעיקר ביצוא, אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של ישראל, ולכן בנק ישראל רוכש כמויות עצומות של דולרים כדי להפחיתו.

    השקל נחשב בשנים האחרונות לאחד המטבעות החביבים על סוחרי מט"ח וספקולנטים. על רקע זה נאלץ בנק ישראל להתחיל ולהתערב במסחר במט"ח בניסיון לקזז את השפעתם של של מה שמכנה נגיד בנק ישראל "גורמים פיננסיים קצרי טווח". מאז שהחל להתערב במסחר, ב-25 לנובמבר, רכש בנק ישראל לפחות 4 מיליארד דולר, אולם תוצאות התערבותו אינן מספקות: שער הדולר עומד כיום על כ-3.46 שקל – זהה לשער שהיה בעת תחילת ההתערבות. שער השקל מול האירו נחלש מעט ל-3.857 שקל לאירו לעומת 3.84 שקל בעת תחילת ההתערבות.

    נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אמר בשבוע שעבר כי "חלק מהייסוף בשקל היה תוצאה של גורמים פיננסיים קצרי-טווח". כלכלני בנק פועלים מעריכים מי עומד מאחורי חלק מהייסוף עליו מדבר הנגיד. ההערכה היא שמדובר במוסדיים שמכרו מט"ח בשיעורים גבוהים כאמצעי גידור.

    החלטת בנק ישראל: הריבית נשארת על כנה, השקל ייחלש

    שקל חזק – מה הסיבות, מה ההשלכות, מי נהנה מכך ומי סובל

    רפורמת סימון מוצרי המזון, שמסמנת רמות חריגות של נתרן, סוכר וכדומה, נועדה להקל על הצרכן בבחירת המוצר כך שיידע על השפעותיו הבריאותיות. החברות נערכו והתאימו את עצמן. אלא שמזון בריא לכאורה כמו דגני בוקר התגלה בסימון אדום. מה שפוגע במכירות. ולכן החברות צריכות להתמודד עם המצב.

    אחת ההיערכויות המעניינות לפני כניסת הרפורמה היא שינוי האריזות שעם עין פקוחה נראה שיש בו לטשטש את הסימונים האדומים. איך עושים זאת? למשל הבלטת הצבע האדום מתחת לכיתוב, ותמונות של פירות אדומים למשל – זה המקרה של הערגליות של עלית. כך כשהאריזה אדומה יותר, המדבקה באותו צבע פחות מודגשת.. יש כמובן גם כאלו שהיו אדומים מראש כמו קוקה קולה, אבל לפחות לא היה שינוי במזיד.

    דרך נוספת היא הוספת תמונות של פירותאו ירוקות אדומים מתחת למדבקה, כמו במקרה של דלי שהוסיפה מתחתהמדבקה האדומה והעגולה תמונות של שרי. וגם כיתוב אדום משלה. גם בקורנפלקס בנרנפלקס של תלמה הסתובבו תותים מסביב למדבקה. גם באריזת דגני הבוקר דליפקאן של תלמה, מוצר ש"זכה" במדבקה לאור סוכר בכמות חריגה מהסף המותר, הסימון נמצא ליד קערית דבש ש"מעדנת" את קיומה של המדבקה..

    האחריות על הצרכנים

    עד שהרגולטור יבקש להגדיל או להבליט יותר את הסימון, האחריות היא על הצרכנים, לחפש באופן פעיל את הסימונים וגם לא להסתפק רק בהם אלא לקרוא את רשימת הרכיבים שהיא סולידית ברפורמת הסימונים לעומת זאת שצפויה להתפרסם בשנה הבאה.

    הרפורמה  גם לא מסמנת את כל הרכיבים הלא בריאים בשל בזה, רק סוכר, מלחן ושומן טרנס. ממתיקים מלאכותיים שמזיקים למשל לא מופיעים בסימונים.

    יש לציין שחלק מהחברות מכחישות שהשינוי באריזה מכוון, למשל מאסם נמסר בתגובה: "מדובר בטענה מופרכת מיסודה. כל אדם עם שכל ישר רואה שלו היו שמים את המדבקה באותו מיקום וללא שינוי על האריזה הקודמת, היא הייתה פחות בולטת. אסם התייחסה לתקנות סימון המזון כמנוף לשיפור תזונתי בכל תחומי פעילותה והביאה לצרכן 300 מוצרים חדשים משופרים תזונתית. לכן, אין מקום לתיאוריות מסוג זה, שאינן עולות בקנה אחד עם ההיגיון הבריא ופעולות החברה".

    מתלמה נמסר: "תלמה החלה לסמן כבר ב-2016 את כמות כפיות הסוכר בחזית האריזה באופן בולט ומונגש. גם בעיצובים החדשים של אריזות דגני הבוקר, החברה מנגישה את המידע אודות הרכיבים התזונתיים באופן ברור ושקוף בחזית האריזה, על-מנת שהצרכנים יוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה עבורם".

    מעוף טוב נמסר: "בנוסף לסימונים החדשים, אנו מחויבים להציג על מוצרינו גם סימונים וטרינריים בצד השמאלי התחתון של האריזה. לכן, על מוצרינו המחייבים זאת הוסף הסימון התזונתי החדש, בצדה הימני התחתון של האריזה, באופן בולט יותר מאשר היה לו היינו שומרים על העיצוב הקודם".

    גם ספוטיפיי לא תפרסם פרסומות פוליטיות

    אכיפת רפורמת סימון המזון מתעכבת