מעודכן ל-12/2019

בעיות במכונת כביסה קורות לא אחת, יש נזילות, המכונה לא מושכת את האבקה, הדלת לא נפתחת, הסחיטה לא עובד  ועוד. הרבה פעמים בדיקה שלכם יכולה לחסוך  המון כסף ולא תצטרכו לקרוא לטכנאי. הנה כמה דוגמאות.

נזילה: הרבה פעמים אנחנו מוצאים שהמכונה נוזלת. במקרה כזה יש לבדוק אם הבעיה בביוב או במכונה. כדי לבדוק יש להפעיל את המכונה, אחרי כמה דקות שנכנסים בה המים, יש להעביר אותה לסחיטה.  אז בדקו את הצינור. הרבה פעמים המים גולשים מהצינור וזה נראה שזה מהמכונה. אז מגלים שפשוט הצינור נסתם, מנקים אותו ומחברים מחדש, ולא צריך לקרוא לטכנאי.

אבקת הכביסה נשארת במכונה:  הרבה פעמים האבקה נשארת במכונה, לעתים היא מתקשה וגורמת לתקלות. מה צריך לבדוק? במקרה כזה צריך לבדוק את לחץ כניסת המים למכונה. כדי לעשות זאת צריך לסגור את הברז שמאחורי המכונה, להוציא את הצינור ואת ההברגה ובאמצעות כלי קיבול לבדוק את לחץ המים. ברוב המקרים הלחץ תקין, כי אם הייתה בעיה היא גם תופיע בברזים אחרים. ולפעמים המכונה מסמנת שהלחץ לא תקין. סגרו את המים ופתחו את הצינור ובדקו בסנן אם יש אבנית. אם כן נקו והחזירו את הצינור ובדקו את הסנן הנוסף. לאחר שהחזרתם את הצינור ואת הסננים בדקו אם האבקה יורדת. יורדת? לא צריך לקרוא לטכנאי.

דלת לא נפתחת: סיימתם את הכביסה? נגמרה התוכנית, אך הדלת לא נפתחת אפילו אחרי עשר דקות. חכו עוד עשר דקות ונתקו את המכונה. בדופן של המכונה באזור הנעילה תנו אגרוף במכה חזקה. לרוב המנעול ישתחרר. אם הבעיה לא נפתרה יש צורך בקידוח ובהברגה או שתזמינו טכנאי.

הסחיטה לא פועלת: 

בעיות בסחיטה נובעות לא פעם מכמות לא נכונה של כביסה, כמות קטנה מדי או עמוסה מדי. סיבה נוספת היא כי הפילטר לא נקי.

רעש רב מדי:

אומנם יש סיבות רבות לרעש מהמכונה, אבל הסיבה המובילה היא חפץ שתקוע בתוף, סיכה, מטבע וכדומה. בדקו אם אין חפץ תקוע ולא תצטרכו לקרוא לטכנאי.

כביסה עם ריח רע:

לרוב אם הכביסה עם ריח במיוחד, הבעיה היא במגירת אבקת הכביסה. החיידקים שמצטברים שם יוצרים ריח רע שמגיע גם לבגדים. פשוט צריך לנקות את המגירה. כך גם אם הכביסה מלוכלכת יש לבדוק את הסבונייה ולנקות אותה

מתי כן כדאי לקרוא לטכנאי:

אם המכונה אינה נדלקת למרות שהיא מחוברת לחשמל, המים לא מתחממים, התוף לא מסתובב או שהמכונה רועדת, כדאי לקרוא לטכנאי.

כמה זה חוסך לכם:

רק עבור ביקור טכנאי תשלמו 150-250 שקל, כשיש תיקון קטן המחירים מתחילים ב-350 שקל ומגיעים לעיתים גם ל-800 שקל, תלוי בדגם המכונה. בהרבה מקרים כאמור אתם יכולים לחסוך את ביקור הטכנאי בכלל ואף את עלות הפעילות שלו לתיקון המכונה.

עשה זאת בעצמך: איך לתקן קודן ברכב לבד והאם זה כדאי

עשה זאת בעצמך שיפוצים: מתי אפשר לחסוך ומתי צריך איש מקצוע

עשה זאת בעצמך שולחן לסלון – וחסכו מאות שקלים

 

 

משחק הסימולציה שהפך למתנת חג מולד: הסיפור מתחיל כשאב ובנו שיחקו יום אחד במשחק הסימולציה כאשר הבן שאל את אביו אם הם יכולים לבנות יחד את המכונית האהובה עליהם: למבורגיני אוונטדור. האב לא היסס אך לא ידע מה מחכה לו.

לאחר כשנתיים הסתיים הפרויקט בשיחת טלפון  מפתיעה ממנכ”לית השיווק של למבורגיני, מקטיה באסי. "רעדתי בכל גופי מאחר שזה היה כמו לקבל שיחת טלפון מהאפיפיור שמודיע שהוא מגיע לארוחת ערב", סיפר האב סטרלינג באקוס. המנכ"לית אמרה לו שהחברה מעוניינת לצלם פרסומת לחגים עם משפחתו. בנוסף, הם ישאילו להם למבורגיני אוונטדור S למשך שבועיים. מחירו של רכב זה הוא כ-460 אלף דולר.

למרות שמדיניות למבורגיני היא נגד זיוף רכביה, הפרויקט של באקוס הוא מחווה ל-STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). מכאן שאינו מסומן למבורגיני, ואינו משמש למסחר, וזאת כנראה הסיבה לפי סטרלינג שהחברה לא מתנגדת לפרויקט.

המודל שבו השתמש  באקוס הוא מודל צעצוע שהגדיל בתוכנת Solidworks, המיועדת לתכנון דגמי 3D. בעזרת מדפסת שולחן תלת מימד, QIDI X Pro, הם הצליחו להדפיס את רוב החלקים אשר שימשו אותם. סטרלינג סיפר כי כמעט כל חלק ברכב היה מאתגר להדפסה.

עד היום, הוציא באקוס על הפרויקט  כ-23 אלף דולר, והוא מייעד את חודש אוגוסט כחודש בו ייחשף הפרויקט הגמור.

למבורגיני אוונטאדור LP700-4 היא מכונית-על מתוצרת החברה האיטלקית למבורגיני. היא בעלת שתי דלתות ושני מקומות, והוצגה לראשונה לציבור בתערוכת המכוניות בז'נבה ב-28 בפברואר 2011. אוונטאדור היא יורשת של למבורגיני מורצ'יילאגו בתור מכונית הדגל של למבורגיני.

 

 

מעודכן ל-07/2022

היום לא מעט חברות עוסקות במתן הלוואות, ויש גם גורמים מתווכים והלוואות בין עסקים. נגמרו הימים שבהם רק בנקים היו מלווים וכיום יותר ויותר גופים חוץ בנקאיים מעורבים במתן ההלוואות, בהן גם הלוואות חברתיות. כלומר הם מרוויחים מכך בשל ריביות גבוהות ועמלות, ובעל העסק מקבל תזרים מזומנים.

ברוב המקרים העמדת הלוואה איננה מחייבת במס הכנסה. אבל במקרים מסוימים, כששיעור הריבית נמוך מהריבית המקובלת בשוק, ההפרש בין השיעור המקובל לריבית בפועל נחשב הטבה.

כשניתנת הלוואה בשיעורי ריבית נמוכים ובהטבות שונות, רשות המסים רואה את ההטבה כמחויבת במס. אבל גם כאן לא בכל המקרים, פקודת מס הכנסה מטפלת בהלוואות מוטבות הניתנות על ידי תאגיד לעובד או במערכת יחסים שבין ספק ללקוח.

בחוק מע"מ נקבע כי מכירת נכס או מתן שירות מהווה עסקה החייבת במע"מ, ובהגדרת המונח "שירות" נכללה עסקת אשראי. מחירה של עסקה זה הוא הריבית המתחייבת במס ערך מוסף. לכלל הזה קיים חריג בחוק מע"מ, שבו נקבע כי מתן הלוואה מאת עוסק למוסד כספי מהווה עסקה הפטורה ממע"מ.

עם זאת, בחוק מע"מ אין התייחסות להלוואות בתנאים מיטיבים, אלא קיים סעיף כללי לטיפול בעסקאות שמחירן מושפע מיחסים מיוחדים בין צדדים קשורים. ההוראה קובעת שמחירה של העסקה יהיה מחיר עלות השירות בתוספת הריווח המקובל בענף.

לאחרונה הוחמרה האכיפה על הלוואות והרשויות מחייבות את העוסק במע"מ על ההפרש בגובה הריבית הרעיונית – ריבית שלא שולמה או נתקבלה בפועל אבל מחושבת לצורכי מס. במס הכנסה, ההפרש שבין עליית המדד בתקופת הלוואה משניתנה – לבין הריבית ששילם הלווה הקבוע בפקודה (כיום בין 2.56%-3.41%).

אם כן, רשות המסים התחילה להתערב בקביעת שיעור הריבית בין המלווה ללווה, על סמך סעיף 10 לחוק מע"מ, הקובע כי בסמכותו של מנהל מע"מ לקבוע מחיר לעסקה כראות עיניו. הלכה למעשה, מנהל מע"מ שאב את שיעורי הריבית מזו הקבועה בפקודת מס הכנסה והתקנות לה.

לאחרונה רשות המסים קבעה בעניין הלוואה חברתית כי ניכוי המס מתשלומי הריבית יהיה בהתאם לקבוע בתקנות מס הכנסה (ניכוי מריבית, מדיבידנד ומרווחים מסוימים) בהתקיים כמה תנאים, ובהם: ההלוואות נושאות ריבית שנתית קבועה מראש ואינה תלויה בגורם בלתי ודאי, ונקבעו מגבלות של סכום קרן ההלוואה ותקופת פירעון קבועה מראש; החברה תשמש כמתווכת בלבד במתן וקבלת הלוואות באמצעות אתר אינטרנט והיא איננה צד להלוואות, וכספי ההלוואות אינם חלק מנכסיה או מהתחייבויותיה.

הכנסה מריבית שאינה עולה בגדר הכנסה מעסק, חייבת במס מכוח פקודת מס הכנסה, בשיעורי מס מופחתים. וכמה ישלמו גורמים מתווכים כמו אתר אינטרנט העוסק בהלוואות חברתיות? אם מדובר על הלוואה שקלית, המס המוטל הוא בשיעור של 15% על הריבית. אם מדובר על הלוואה צמודה למדד, שיעור המס יהיה 25% על הרווח הריאלי. בהנחה שמדובר בעסקה או בעסקת אקראי, כהגדרתן בחוק מס ערך מוסף, התמורה תהיה כפופה למס ערך מוסף. אך אם אין מדובר בעסקה או בעסקת אקראי – התמורה תהיה פטורה ממס ערך מוסף.

גבעתיים נגד תמ"א 38: העירייה משכנעת תושבים לוותר על התוכנית בתמורה להלוואות מסובסדות

 

 

רפורמת סימון המזון הייתה אמורה לעשות מהפכה בצריכה ובבריאות שלכם, מוצרים לא בריאים במיוחד יסומנו בסימון אדם המזהיר מהם, בדומה לאזהרות על הסיגריות. אלא שהמשבר הפוליטי מקשה על האכיפה.

ביום רביעי השבוע תצא לדרך רפורמה חשובה בשוק המזון בישראל. חלק מהרפורמה כבר נוכח במדפים.  ואפשר לראות מדבקות אדומות, המסמנות שומן, נתרן וסוכר בכמויות גדולות על מוצרי המזון.

הרבה יצרנים שינו את הרכבי המותגים כדי להימנע מסימון ועיצבו אריזות מותאמות לדרישות החדשות – הרפורמה מתייחסת גם לאריזה תוך איסור להטעות בגודל. ובכל זאת רבע מהמוצרים של חברות המזון הגדולות יסומנו בסמל אדום אחד מינימום.

בעולם הרפורמה  הורידה את המכירות של המוצרים המסומנים בשלבים הראשונים, אך עד מהרה המכורים חזרו לקנות את האוכל הלא בריא. בישראל הוחלט על כן לעשות את הרפורמה בכמה שלבים ולהוסיף לה עוד סימונים ועוד התראות לגבי חומרים מסוכנים בכמותם, וכן להפחית את הכמויות. הפעימה השנייה תיכנס לתוקף  בינואר 2021.

בפעימה הראשונה היו צריכות יצרניות המזון להפחית את הסוכר ל־13.5 גרם לכל 100 גרם מזון, ואילו בשנה הבאה  יצטרכו להפחית את רמת הסוכר ל־10 גרם בלבד כדי להימנע מסימון אדום. גם רף הנתרן יחמיר והוא יצטרך לרדת מ־500 מ"ג ל־100 גרם מוצר כיום ל־400 מ"ג. השומן הרווי יצטרך להיות מופחת מ־5 גרם ל־4 גרם בלבד לכל 100 גרם מוצר. החשש של החברות הוא שהפעימה השנייה תפגע מהותית בטעם וכן בביקוש.

הרפורמה מגיעה בעקבות הנתונים שלפיהם כ־30% מהילדים בכיתות ז’, וכ־60% מהמבוגרים, סובלים מעודף משקל והשמנה. כ־9.7% סובלים מסוכרת, ובקרב אוכלוסיות עניות השיעור מגיע ל־25%.

בנוסף לסימון האדום, גם סדר הופעת פרטי הסימון התזונתי בטבלת הרכיבים משתנה, ויכלול את תכולת הערך הקלורי של המזון, תכולת השומנים, תוך פירוט חומצות שומן רוויות, חומצות שומן טראנס וכולסטרול. עוד תצוין כמות הנתרן, הפחמימות – תוך פירוט הסוכרים, החלבונים, הוויטמינים והמינרלים. גם הכניסה של הפעימה הראשונה הדרגתית, תחילה נקניקים וחלב ואז מזון יבש.

בלי ממשלה אין עונשים

הבעיה היא שהמשבר הפוליטי מנע את התקנת תקנות הענישה על יצרן שיפר את הכללים, אך זה לא מרגיע את היצרנים משום שהם סבורים כי גם אם כרגע לא ברורה הענישה, בזמן אמת היא תהיה לרעתם.

אילו חטיפים לא יסומנו

החברות עדיין לא פרסמו ברובן את מסקנות הוועדה, אבל אסם, שהשקיעה הרבה כסף ברפורמה ובשינוי מוצריה, מסרה שהחטיפים הקלאסיים במבה וביסלי לא יסומנו. עוד ציינה כי מוצרים שכן יסומנו תהיה להם חלופה בריאה יותר, כמו בייגלה עם פחות מלח.

לא רק חמאה, מחסור גם בקרמבו

 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ימציא ביום ג'  לאגף המפקח הכללי במשרד רה"מ כ-25 דוחות ביקורת של החטיבה הכלכלית, החטיבה לענייני ביטחון והחטיבה לחברה ורווחה. על פי החוק, לאחר שהדוחות יועברו למשרד רה"מ הם יתפרסמו לציבור כעבור 10 שבועות.

דוחות אלו כוללים התייחסות למגוון רחב של משרדי ממשלה וגופים ציבורים, ובהם: מערכת הביטחון, משרד האוצר, משרדי הבינוי והשיכון, משרד התחבורה, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, המשרד לשירותי דת, רכבת ישראל, חברת חשמל ועוד.

כ-30 דוחות מבקר אחרים נמצאים בשלבים מתקדמים של עבודה. הטיוטות של דוחות אלו נשלחו לקבלת התייחסות הגופים המבוקרים וב-15.2.20 צפויים לעבור למשרד רה"מ לקראת פרסומם לציבור.

המבקר נגד הפרסומים בתקשורת

בתקשורת פורסמו כתבות על כך שחלק מהצוות במשרד המבקר מתנגד למסקנות ועלו טענות לטיוח. על כך הגיב המבקר כי הפרסומים בכלי התקשורת נגד עבודת הביקורת מציגים מצג שווא הפוגם באמון הציבור ובעבודת המשרד עם הגופים המבוקרים, בטרם פורסם ולו דוח אחד לציבור. "יתר על כן, יש בכך כדי עבירה על חוק מבקר המדינה שכן טיוטות דוחות הביקורת הן חסויות והן מועברות לנוגעים בדבר לקבלת הערותיהם ולתגובתם".

הממצאים הכלולים בטיוטות הדוח  ראשוניים, שהרי הטיוטה נועדה לאפשר למבוקרים לתת הסבר לדברים המועלים בה. רק עם השלמת ההליך הדוחות מפורסם לציבור כמקובל. כך אומר המבקר.

המבקר שיבח את הצוותים המסורים והמקצועיים בחטיבות הביקורת העורכים ביקורת יסודית ומעמיקה. וציין את עבודת היועץ המשפטי והמנכ"ל כדי להבטיח דוח אובייקטיבי.

המבקר אנגלמן הוסיף: "אני מבקש להבהיר, הגם שמדובר בדו"חות שהעבודה עליהם החלה בתקופתו של קודמי, הרי שמרגע שהדו"חות עברו לאחריותי ומאושרים בחתימתי, הרי שמחובתי כמבקר מדינה לעבור על הדוחות וללמוד את כלל הנושאים לעומקם בטרם אאשרם. בחלק ניכר מהדוחות ביקשתי מהגורמים המקצועיים במשרד הבהרות והשלמות לנכתב בדוח ובמידת הצורך העמקת הביסוס העובדתי.

"כחלק מיישום רפורמת הביקורת הבונה הנחתי מיד לאחר כניסתי לתפקיד שפרסום הדוחות יעשה על פי המתכונת החדשה הכוללת תקציר ממוקד אשר יתמקד בממצאים המרכזיים בליבת הדוח ובהמלצות המרכזיות לצדן. בהצגת Key Facts (נתוני מפתח) ושימוש נרחב באינפו-גרפיקה אשר יתמצתו את ממצאי הביקורת למספרים ונתונים מרכזיים, כל אלה ישפרו את הנגשת הדוח לציבור.

"כמו כן, יודגש כי בניגוד מוחלט לפרסומים בכלי התקשורת, אף דוח ביקורת לא נגנז או צונזר. הנושא גם עלה לפתחו של בג"ץ שדחה את העתירות על הסף וקבע חד משמעית שאין כל עיכוב בפרסום הדו"חות. אנו נפרסם את כל הדוחות שמלאכתן הושלמה.

"כאשר הדוחות יפורסמו ניווכח כולם שמדובר בדוחות מאוד משמעותיים ואפקטיביים שחושפים ליקויים משמעותיים והמלצות לגופים הציבוריים".

מבקר המדינה על התחבורה הציבורית : פוגעת בפריון ובהכנסות ממסים

תוכנית מחיר למשתכן – המבקר בודק

 

 

הסוף לבעיות חשמל ומים בחברה הערבית. שר האוצר, משה כחלון, חתם על תיקון שיאפשר את קיצור התהליך לחיבור לחשמל, טלפון ומים טרם מתן היתר בנייה לרבות ביישובי החברה הערבית.

מדובר במתווה לפי סעיף בחוק התכנון ובניה, ובו נקבע כי צו שר האוצר יינתן רק במקרים חריגים שבהם יוזם התכנית הוא גוף ציבורי (מדינה, רשות מקומית או וועדה מקומית) ורק אם היא כוללת 50 יחידות דיור לפחות.

כעת עם תיקון המתווה, הוסרו ממנו המגבלות הן של זהות יוזם התכנית והן של מספר יחידות הדיור הכלולות בה, והצו יכול שייחתם כבר לאחר הפקדת התוכנית (ולא רק אחרי הגשת ההתנגדויות). בנוסף נקבע כי תנאי לכל חיבור פרטני יהיה אישור הרשות המאשרת, לאחר התייעצות עם לשכת התכנון המחוזית, כי לא תהיה מניעה לקבלת היתר בניה בשטח לגביו מבוקש החיבור, לרבות מניעה מהתנגדות שהוגשה לתכנית.

עוד נקבע בתיקון למתווה, כי צו שייחתם ע"י השר יועבר ע"י מינהל התכנון לרשות המקומית הרלוונטית כדי ליידעה בדבר באופן ישיר.

שימוש במתווה החדש נעשה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה שהפקידה תכנית ברשות המקומית כפר קרע. התכנית על שטח כ-84 דונם, בחלק הצפון-מערבי של היישוב, מבקשת להסדיר כ-22 מבני מגורים קיימים ובנוסף מוסיפה כ-430 יחידות דיור. הצו שאושר לאחרונה על ידי שר האוצר יאפשר את חיבורם של מבני המגורים הקיימים לחשמל, טלפון ומים.

2019 במספרים: אוכלוסיית ישראל חצתה השנה לראשונה את רף ה-9 מיליון

 

גובה הפיצויים הוא לא סוף הפסוק: עובדת במאפייה ב בדרום תל אביב פוטרה לאחר חצי שנה. לאחר הפיטורים היא הודיעה למעסיק שהיא בהיריון אך הוא ביקש היתר מהממונה, על פי חוק. בית הדין הארצי לעבודה קבע שאומנם העובדת לא פוטרה בגלל ההיריון, אך המעסיק פעל בניגוד לחוק כשלא ביקש היתר ולכן צריך לשלם לה פיצויים גדולים יותר מהאתר בחוק.

במכתב הפיטורים הסיבה הרשמית לסיום  יחסי העבודה הא ״חוסר התאמה״. היא סיפרה שעם קבלת מכתב הפיטורים הודיעה לבעל המאפייה כי היא בהריון. בעל המאפייה לא הכחיש שנודע לו על ההיריון בסמוך לפיטורים וכי לא פעל לקבל היתר מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה.

לטענת האישה  היא פוטרה ללא שימוע וללא הודעה מוקדמת בעודה בחודש השישי להריונה והסיבה היא הריון. עוד היא טענה כי לא קיבלה שכר בגין ימי חופשה ומחלה.

בעל המאפייה הנתבע השיב כי מלכתחילה הייתה אמורה להיות רק ממלאת מקום לחופשת לידה. בית הדין קיבל את התביעה בחלקה. הוא קבע כי אכן העובדת נשכרה לעבודה לתקופת קצובה, אך אין ראיה להסכם על 6 חודשים. גם לא הוכח שההיריון היה סיבת הפיטורין. נקבע כי עליו לפצות אותה  ב-5,000 שקל כיוון שלא קיבל היתר לפטרה.

העובדת ערערה על גובה הפיצוי. היא טענה כי לפי הוראות החוק פיטוריה היו שלא כדין והם בטלים מעיקרם. בנסיבות אלה, על המעסיק לשלם לה את השכר שהיה מגיע לה בחודשים שעד הלידה ובשישים הימים שלאחר תקופת הלידה. בתגובה המעסיק חזר על טענותיו כי  היא הייתה ממלאת מקום, לא דיווחה לו שבהיריון וכי  זו לא סיבת  הפיטורין.

בית המשפט הארצי קיבל את הערעור.  ״אפלייתן של נשים בשוק העבודה בכלל ועל רקע היריון והורות בפרט היא תופעה שלצערנו עודנה רווחת״, נכתב בפסק הדין, וצוין כי על מעסיקים לפנות לקבלת היתר מהממונה אם ברצונם לפטר עובדת בהיריון, מכל סיבה שהיא.

הם הבהירו כי פיטורים ללא קבלת היתר מהממונה מנוגדים לחוק ולכן בטלים מעיקרם. עובדת בהיריון שפוטרה בניגוד לחוק זכאית להמשיך בעבודתה ולחלופין לקבל שכר בגין התקופה בה נשללה ממנה עקב פיטוריה. בית המשפט קבע כי פיטורי העובדת בטלים והיא זכאית לפיצוי בגובה 150% מהשכר שהיה מגיע אלמלא פוטרה.

השופטים חייבו את המעסיק בפיצוי של 28,891 שקל על הפרת חוק עבודת נשים. עוד נפסקו לטובת העובדת 1,777 שקל בגין הפרשי דמי חופשה וחגים ו-402 שקל על הפרשות חסרות לפנסיה. המעסיק חויב בהוצאות בסך 5,000 שקל.

מעוניינים להעסיק עוזרת בית? – כל מה שצריך לדעת

בגלל כוויה מקפה: נוסעת תבעה פיצויים מחברת התעופה שבה טסה – וזכתה

עו";ד פיטר עובדת הרה וישלם יותר מ-100 אלף שקל

 

 

אם אתם לקוחות בנק הדואר , ותצטרכו למשל לשלם חשבונות באשראי, אתם מחויבים לפרוס את החוב לתשלומים בריבית של 10%. אם גיליתם את זה ברגע האחרון תיאלצו לצאת מהסניף למשוך מזומן או להביא צ'ק בנקאי מהבנק. הרבה כמובן מעדיפים לשלם ולא לעמוד שוב בתור. המרוויחים הם בנק הדואר, לצד שתי חברות סליקה – גמא וסילבר ווי.

כיבוד כרטיס אשראי בבנק הדואר בהתחלה הותנה בעמלה גם לבנק הדואר, אך החברות סירבו לשלם עמלה כפולה. ברשות המיסים מסרו: "הרשות לא מאפשרת תשלומי מס באשראי בדואר, כי עלינו לשלם עמלות כפולות – לדואר ולחברת האשראי. נוכח ההיקף הגדול של תשלומים לרשות, זו עלות גבוהה מאוד על חשבון משלם המיסים".

בעיקרון יש בדואר "עמלת פעולה" של 0.5% מהעסקה; אבל במקום שהאזרח ישלם כ-0.5% על כל תשלום בכרטיס אשראי, הוא מחויב לשלוח 3 תשלומים לפחות בריבית של 10%. אז למה בכלל לשלם בדואר, כשרוב הרשויות מאפשרות לשלם באינטרנט. רבים מגיעים לעשות זאת בבנק הדואר. על פי רשות המיסים, 53% מהתשלומים לרשות משולמים דרך בנק הדואר, רובם תשלומי מע"מ, ניכויים ומקדמות למס הכנסה – הדורשים חתימה של פקיד.

בנק הדואר מציע  תשלום במזומן או צ'ק בנקאי (על כל צ'ק הוא גובה מהמדינה 1.15 דולר) או פריסת תשלומים בכרטיס אשראי, עבור ריבית. "הדרך הנוחה והקלה לשלם חשבונות", נכתב באתר הדואר. "ניתן לשלם למגוון גופים – חברת חשמל, בזק, משרדי ממשלה, רשויות המס, קנסות וכדומה – גם תשלומים בהם מצוין 'לתשלום במזומן בלבד'".

הדואר, לכאורה, לא חולק עם חברות הסליקה בריבית, אך מקבל מהן עמלות הפצה. במכרז נקבע שהוא יקבל מהזוכה עמלה של לפחות 0.3% פלוס מע"מ ממחזור פריסת התשלומים עבור עסקאות שבהן מספר התשלומים הוא 3-9, ולפחות 0.5% כשיש 10-36 תשלומים. הדואר סירב לחשוף כמה עמלה נסגרה לבסוף, אך ברור שיש לו תמריץ לעודד פריסת תשלום גדולה. הדואר החליט לא להתנות את המכרז בריבית מקסימילית ולכן הריביות הגבוהות. בעיה נוספת שבדואר אי אפשר להקדים את התשלום.

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "חברת דואר ישראל אינה נותנת אשראי או גובה ריבית בגין אשראי. בנק הדואר מאפשר לציבור הרחב לבצע פעולות תשלום, ללא קשר לפרופיל האישי שלו. שירותי פריסת תשלומים נעשים בהתקשרות ישירה בין אלו המעוניינים בכך לחברות הנותנות שירות, ועל פי התנאים שבינם לבין מקבל השירות, בהתאם לתנאי חוזה התקשרות שביניהם".

מחברת גמא נמסר בתגובה: "גמא לא קבעה ואינה קובעת את מחיר הריבית. גמא היא מציעה שנייה במכרז אשר עליה למלא אחר המחירים שנקבעו בו. הצגת גמא ככזו שגובה ריבית גבוהה אינה נכונה בעליל, שכן 70% מסכום הריבית עובר כעמלות לחברות כרטיסי האשראי ולדואר. חברת מקס (לאומי קארד), למשל, גובה ריביות גבוהות אף יותר בשירותים שהיא מציעה, וזאת בנוסף לעמלת סליקה בגין העסקאות. במיזם מתחרה בצ'יינג'ים, בו מקסמספקת את פלטפורמת הסליקה, נגבית ריבית גבוהה בהרבה, אף כי בו לא משולמות עמלות סליקה".

גידול של 370% בחבילות הדואר בתוך עשור

מ-2020 יחויבו הרשתות הגדולות לקבל רק כרטיס אשראי חכם

מעודכן ל-12/2019 מעודכן ל-12/2019

אם חשבתם שהסכנה הבריאותית העיקרית באוויר שאתם נושמים בטיסה היא וירוסים שעלולים להפיץ הנוסעים שחולקים אתכם את החלל, הכתבה שלפניכם עשויה להפתיע ולהדאיג אתכם

מרגישים עייפים ותשושים לאחר טיסה? זה לא תמיד רק בגלל ההתרגשות והג'ט לג. מסתבר שנוזלים רעילים מהמנוע עלולים לחדור בזמן הטיסה למערכת אספקת האוויר של תא הנוסעים, ולגרום לשלל תסמינים, כגון קשיי נשימה, עייפות, רפיון שרירים ובמקרים קיצוניים אפילו למוות.

ממחקרים בתחום בטיחות הטיסה עולה כי האוויר בתא הנוסעים בזמן הטיסה עלול להכיל אדים של חומרים רעילים שמקורם במנוע, ויכולים לגרום לפגיעה בריאותית של ממש.

כיצד הדבר קורה? במהלך הטיסה האוויר נכנס לתא הנוסעים דרך מדחסי המנועים. האוויר הזה, בלחץ גבוה, מנוצל כמה מספר תהליכים טכניים הכרחיים לפעולת המטוס – כמו הנעת המנועים, פעולתם הרציפה, שמירה על לחץ תקין בתא הנוסעים ומיזוג האוויר. עם זאת, כאשר האוויר עובר דרך מדחסי המנועים, נוזלים רעילים עלולים לזלוג דרך שסתומי השמן של המנוע ולעבור למערכת אספקת האוויר של תא הנוסעים.

"אם הייתם לוקחים דגימת שתן של כל הנוסעים אחרי טיסה, הייתם מגלים בגופם לא מעט תרכובות אורגניות שמקורן בשמן הטורבינות", כך אומר ד"ר מישל מולדר ההולנדי. מולדר הוא טייס לשעבר של KLM שהפך לרופא, ומאז מקדיש את חייו לחקר ההשפעות השליליות של החשיפה לאדים רעילים מהמנוע על הבריאות שלנו, או מה שהוא מכנה "התסמונת האירוטוקסית".

לטענתו, לקבוצה מסוימת באוכלוסייה אין יכולת לפרק כראוי תרכובות אורגניות לא יציבות שמקורן במנוע, ומי שמשתייך לקבוצה זו יישארו בגופו רעלנים שמשפיעים על מערכת העצבים המרכזית ויגרמו לנזק נירולוגי. תסמיני החשיפה כוללים קשיי נשימה, עייפות, ורפיון שרירים – וישנה החרפה בתסמינים מחשיפה חוזרת ונשנית. "לאורך הקריירה שלי הכרתי כ-250 אנשי צוות אוויר שנפגעו מכך קשות", מעיד מולדר.

הטייס נחשף לרעלן – ומת

אחד התוספים המוכרים לשמן המנוע הוא אורגנופוספט, שמסווג כגז עצבים. בשנת 2014 חקרו מולדר וצוות של מדענים את מותו של טייס בחברה מסחרית, שהיה בריא באופן כללי. בין 1999 ל-2012,סבל אותו טייס מכאבים חוזרים, אך מעולם לא אובחן כראוי. ב-2008 הופיעו אצלו סימנים הראשונים לנזק עצבי, שהתבטאו בתחושת נימול בידיים וברגליים. "לפני מותו ייחס החולה את התסמינים שלו לחשיפה חוזרת לאדי שמן מנוע במסגרת העסקתו כטייס מסחרי", צוין בדוח המחקר. בנתיחה שלאחר המוות הבחינו מולדר וצוותו בסימני דגנרציה של תאי עצב בדמו של הטייס, וסימנים כאלה נמצאו גם במוחו וברקמת חוט השדרה שלו. הדוח סיכם שהתסמינים היו "עקביים ואף זהים להשפעות המתועדות של הרעלת אורגנופוספט".

מה שמדאיג ביותר בנוסף לסיכוי שתורעלו בטיסה הבאה שלכם, הוא שלרוב גם אם הורעלתם לא תוכלו לדעת כלל: הרגישות להרעלת אורגנופוספט משתנה מאדם לאדם ותלויה בהימצאות או היעדרות אנזימים מסוימים שמפרקים את הרעלנים. מולדר טוען של-30% מהאוכלוסייה חסרים האנזימים הללו. הרעלת אורגנופוספט היא איטית מטבעה, והיו אלה רמות הרעלן שהצטברו בגופו של הטייס במשך שנים ארוכות שהביאו לבסוף להופעתם של תסמינים.

מי אשם בתופעה?

בתעשיית התעופה וה-FAA מודעים היטב לבעיה. כבר ב-1955, הנרי רדל מ-North American Aviation העביר לאיגוד המהנדסים האמריקאי מסמך בדבר הצורך לביטול הזליגה של אדים רעילים לתאי הנוסעים. "זליגה של אדים רעילים יכולה לגרום להרעלת תא הנוסעים," נכתב בבירור במסמך.

"ה-FAA הם הרגולטור האחראי לבטיחות הטיסה," מסבירה ג'ודית אנדרסון, מומחית להיגיינה תעשייתית באיגוד דיילות הטיסה האמריקאי, שמייצג את דיילות הטיסה בארצות הברית. לאיגוד יש מצגת שקופיות שמספקת תוכנית פעולה לנוסעים שחושדים שאירוע רעיל מתרחש בטיסה שלהם. אך למרות קיומו של מידע נרחב על סימני אספקת אוויר נגוע, אף אחד לא גורם לדיילות לבקר באתר של האיגוד. "חייבת להיות דרישה מחברות תעופה לכלול אירועי הרעלת אדים בהכשרה הבסיסית של צוותיהם", מתריעה אנדרסון.

דבר נוסף שהופך את הזליגה מהמנוע לקשה לזיהוי הוא שקל לבלבל בין תסמיני חשיפה לאורגנופוספט לבין סימפטומים רגילים של טיסה. מרגישים עייפים במיוחד? ייתכן שאתם סובלים מג'טלג. הבטן כואבת? זה בטח האוכל. אבל אולי נשמתם אוויר מזוהם. מי יודע?

נכון להיום חובת ההוכחה להרעלה נמצאת בידי הנוסע היחיד. אנשים כמו אנדרסון ומולדר לקחו על עצמם לחנך את הציבור לגבי הסכנות בחשיפה לאדי המנוע האלה, אך תעשיית המטוסים וה-FAA צריכים גם הם להתקין תקנות שימנעו את החשיפה ויחנכו לגביה.

תביעות ברחבי העולם

נראה שאנשים הולכים ומכירים בעובדה שאוויר התא שממוחזר שוב ושוב איננו כה בריא לנשימה. באפריל השנה העלו להצבעה דמוקרטים מבית הנבחרים את חוק בטיחות האוויר בטיסה (Cabin Air Safety Act) שמבקש "לשפר את בטיחות אספקת האוויר בטיסות מסחריות".

כמו כן, במספר מדינות בעולם מתנהלים כיום הליכים משפטיים שקשורים לרעילות האוויר בתא הנוסעים. בבריטניה תבע איגוד דיילות הטיסה את בריטיש איירווייז, איזיג'ט, וירג'ין אטלנטיק, תומס קוק ו-Jet2 על כך שטייסים ודיילות נחשפים תדיר לאדים רעילים במהלך טיסות. גם בארצות הברית הוגשה בשנת 2018 תביעה ייצוגית נגד פרונטיר איירליינז, שסירבה להכיר באירוע אדים רעילים שהתרחש בטיסה שלה.

דיילי אוויר חושפים: אלה המשקאות שכדאי שתוותרו עליהם בטיסה

טיסה נעימה: 10 טיפים שיעזרו לכם להעביר בשלום את הדרך לחופשה

 

מעודכן ל-12/2019

הוועדה המחוזית אישרה תוכנית להקמת 9 מגדלי מגורים ובהם מאות דירות ושטחי מסחר נרחבים סמוך לכביש גהה • היקף הפרויקט – 167 דונם

תנופת הפיתוח בגבעת שמואל נמשכת: העיר שמנתה 26 אלף תושבים נכון לסוף 2018 ממשיכה לגדול בקצב מסחרר ולנוכח תוכניות הבנייה העתידיות נראה שהמספרים רק צפויים לעלות. השבוע אישרה הוועדה המחוזית תכנון ובנייה מרכז מתן תוקף לתוכנית להקמת שכונה חדשה בצפון היישוב. מדובר בשטח של 167 דונם בצפון גבעת שמואל, שגובל בקרית מטלון בפתח תקווה מצפון ובכביש גהה במערב.

במסגרת התוכנית ייבנו 719 דירות ב-9 מגדלי מגורים בני 20 עד 25 קומות. התוכנית כוללת גם  מבנה שיכיל 350 יחידות דיור מוגן וכן שטחי ציבור. בצד שפונה לכביש גהה יוקמו ארבעה מבני משרדים בגובה של 12 קומות, מעל שתי קומות מסחר. היקף השטח במבנים אלה משמעותי ועומד על 96.5 אלף מ"ר. מבנים בייעוד דומה ניתן למצוא בצד המזרחי של גהה, מעט דרומה משם (בשטח המוניציפאלי של גבעת שמואל). ככל שהבנייה בשטח תתבצע בהקדם, הרי שהיא תמשיך בנייה מאסיבית באזור, הן בשטח המוניציפאלי של גבעת שמואל והן של פתח תקווה.

ממינהל התכנון נמסר כי על 30 אחוז משטחי התוכנית ייבנה פארק, ובשל חשש מהצפות מאזור שכונת קרית מטלון הסמוכה, עיצובו יותאם לאיגום מי נגר.

כמו כן צוין בהודעה כי עורכי התוכנית הקדישו מאמץ לעידוד הליכה רגלית ותנועה לא מוטורית, כך שתוכננה רשת רחובות שמאפשרת חיבור של השכונה לשאר חלקי העיר וכוללת גם שבילי נסיעה באופניים.

שלוש תוכניות התחדשות עירונית מזורזות: באום אל פחם, באור יהודה ובגבעת שמואל

פינוי-בינוי: תושבי גבעת שמואל נגד העירייה והוותמ"ל, רוצים את התוכנית של היזם

השבוע, ביום שלישי בחצות יעודכנו מחירי הדלק. המחירים יופחתו ב-2 אג', לבנזין בפיקוח. ליטר בנזין 95 אוקטן יוזל ל-6.14 שקלים, בשירות עצמי. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר, ללא שינוי מחודש קודם.

מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן באילת יירד ב-2 אגורות ויעמוד על 5.25 שקלים. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות לליטר ללא שינוי מחודש קודם.  גם באילת, שם לא משלמים מע"מ, ירדו מחירי הדלק וליטר בנזין אוקטן 95 בשירות עצמי יעמוד על 5.25 שקלים, ובשירות מלא כולל עמלת מתדלק בסך 18 אגורות ירד ל-5.43 שקלים. הירידה במחיר הדלק מתאפשר בעיקר בשל ירידה של כאחוז אחד במחיר הנפט הגולמי .

מתוך 6.14 שקלים לליטר בנזין, 3.96 שקלים, 59%, מהמחיר הסופי לצרכן הולכים לקופת האוצר – 3.07 שקלים מס בלו על הדלק, 0.89 שקל מע"מ.

מחיר הדלק עולה ב-8 אגורות ל-6.57 שקל לליטר

חברת אדמה תתרום 12 מיליון שקל לאוניברסיטת תל אביב להקמת מרכז מחקר והוראה מוביל, ראשון מסוגו, לפיתוח טכנולוגיות הובלה מתקדמות לחומרים פעילים (דליברי) ופורמולציה בתחום הגנת הצומח.

אדמה, חברה בתחום הגנת הצומח, ואוניברסיטת תל אביב השיקו היום (29.12) תכנית מחקר והוראה ייחודית בתחום הדליברי (שלב הובלת והצמדת החומר הפעיל לאתר המטרה שלו בעשב או במזיק לצומח) והפורמולציה, המהווה מנוע צמיחה וחדשנות בתחומי המזון, החקלאות וההגנה על הצומח. תכנית הלימודים  תתקיים ב"מרכז אדמה למערכות הובלה מתקדמות לתכשירים להגנת הצומח", שמוקם בבית הספר לכימיה, בשיתוף בית הספר למדעי הצמח והפקולטה לרפואה, באוניברסיטת תל אביב. במסגרת התכנית, יוכשרו חוקרים וסטודנטים בתארים מתקדמים בתחום מהארץ ומחו"ל.

ד"ר אלעד שבתאי, סמנכ"ל חדשנות, מחקר, פיתוח ורישוי בחברת אדמה, מסביר שעד עתה, המומחיות בתחום הדליברי והפורמולציה נרכשה לרוב רק בעת השתלבות בעבודה בתעשייה עצמה, ולא ניתן היה ללמוד את המקצוע ולרכוש ניסיון במסגרות אקדמיות בעולם.  הדבר יצר מחסור הולך וגדל של מומחים בתחום.

מסלול הלימודים הייחודי, אשר פותח על ידי אוניברסיטת ת"א וצוות המחקר והפיתוח של חברת אדמה, ישלב בין עולם התעשייה לאקדמיה, יחשוף את הסטודנטים לתחום הדליברי והפורמולציה ויכשיר את דור המומחים הבא. בנוסף, אדמה תשקיע במעבדת מחקר מהמתקדמות בעולם, שתוקם בבית הספר לכימיה, שם יתבצעו המחקרים והניסויים במסגרת הלימודים. אדמה תעניק מלגות לכ-25 סטודנטים ממגוון תחומים כגון כימיה, הנדסת חומרים, מדעי הצמח ועוד, שירכשו תארים מתקדמים עם התמחות בתחום הדליברי והפורמולציות. הסטודנטים יקבלו גישה למעבדות המתקדמות של אדמה לצורך ביצוע ניסויים ויעברו הדרכות מעשיות שינחו חוקרים מהחברה.

בטקס חתימת ההסכם היום  במרכז המחקר והפיתוח של אדמה בנאות חובב, השתתפו נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת; נשיא ומנכ"ל אדמה, חן ליכטנשטיין; סמנכ"ל חדשנות, מחקר, פיתוח ורישוי בחברת אדמה, ד"ר אלעד שבתאי; דקאן הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, פרופ' עבד אלסלאם עאזם, ראש מרכז אדמה לפתרונות חדשניים בתחום הגנת הצומח באוניברסיטת תל אביב, פרופ' רועי אמיר; סגן נשיא לפיתוח משאבים באוניברסיטת תל אביב, עמוס אלעד; נשיא אגודת הידידים, מר אמנון דיק ומנכ"לית אגודת הידידים של האוניברסיטה, עו"ד עדי אולמרט, שהתרומה הועברה באמצעותם; פרופ' שמואל כרמלי, ראש בית הספר לכימיה וכן בכירים נוספים מאוניברסיטת תל אביב ומחברת אדמה.

לדברי חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה: "אדמה מבינה כי ההצלחה שלה בשוק הגלובלי והתחרותי נשענת על יכולות מחקר ופיתוח כמנוע לצמיחה אסטרטגית. מרכז המחקר הבינ"ל בתחום הדליברי והפורמולציות, שאנו חונכים באוניברסיטת תל אביב, יאפשר לנו להכשיר יחד את החוקרים הטובים ביותר בתחום ולהכין אותם לכניסה לתעשיית האגרוכימיה, לטובת פיתוח מוצרים שנותנים מענה לאתגרי החקלאות בעולם".

פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב:, מוסיף:  "אוניברסיטת תל אביב מייחסת חשיבות רבה לפיתוח מחקר יישומי, בצד המחקר הבסיסי. לשם כך היא משתפת פעולה עם התעשייה בתחומים שונים. שיתוף הפעולה עם חברת אדמה עליו אנחנו שמחים מאד, יתרום רבות לקידום המחקר וההוראה בתחומי הכימיה, המזון, החקלאות וההגנה על הצומח, ויניב תועלת למדינת ישראל".

ד"ר אלעד שבתאי, סמנכ"ל חדשנות, מחקר, פיתוח ורישוי באדמה, הדגיש כי "הקשר והחיבור בין האקדמיה לתעשייה הוא משמעותי ומרכזי בהקשר של מחקר ופיתוח. עלינו לפעול להכשרה וחיזוק של חוקרים ומדענים בתחום, כבר משלב האקדמיה, כדי לאפשר בסיס להמצאות ופיתוח מוצרים חדשניים בתחום, אשר יתנו מענה לצרכים הייחודיים של תעשיית האגרוכימיה".

פרופ' רועי אמיר, מבית הספר לכימיה וראש מרכז אדמה למערכות הובלה מתקדמות לתכשירים  להגנת הצומח באוניברסיטת תל אביב, ציין: "בשנים האחרונות עולה הדרישה לפיתוח של חקלאות חכמה, אשר תאפשר למזער את כמות חומרי הגנת הצומח תוך שיפור פעולתם ע״י מערכות הובלה מתקדמות בדומה לנעשה במחקר ביו-רפואי. פתיחת המרכז תאפשר לנו לעבוד יחד עם חברת אדמה לשם הכשרת דור העתיד של המדענים אשר יובילו את התחום בארץ ובעולם".

אדמה – הבצורת באירופה הביאה לירידה של 16% במכירות ל-870 מיליון דולר; רוכשת חברה אמריקאית

מה התארים הכי משתלמים ששווים את ההשקעה