עשרות אלפי יחידות יוספו לבאר יעקב. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז אישרה למתן תוקף את תכנית המתאר לבאר יעקב. התכנית שביוזמת רשות מקרקעי ישראל משתרעת על שטח של 9,500 דונם, כולל תוספת חלקים ממחנה צריפין המתנה. 

התכנית כוללת תוספת של 7,700 יחידות דיור שיתווספו ל-19,300 יחידות דיור שכבר אושרו, מרביתן בתחום מחנה צריפין המתפנה, כך שבסה"כ מדובר בתוספת של 27,000 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-85,000 תושבים. 

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית מקצה את היקף השטחים הציבוריים הדרושים עבור מוסדות ציבור בהיקף של 650,000 מ"ר שטחים פתוחים בתוכם פארק עירוני חדש בהיקף של 1,066 דונם ומבנים כלל עירוניים לרבות בית עירייה, אצטדיון כדורגל ומגרשי ספורט. כמו כן, התכנית קובעת את רחוב נעמי שמר כרחוב העירוני הראשי לעיר באר יעקב. הרחוב יתאפיין בעירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה ובנייה לגובה לאורכו. 

בהחלטה התייחסה הוועדה לאפשרות לתוספת זכויות בנייה על רקע התכנון המתהווה למערכות הסעת המונים וקידום תכנית המתאר הארצית למטרו. הוועדה ציינה כי היות שהקמת הקו החום מוטלת בספק ומיקומן של תחנות המטרו עדיין אינו ידוע בוודאות, אין מקום בעת הזו להעצים זכויות במסגרת התכנית הכוללנית. אם תהיה ודאות בדבר ביצוע הקו החום או מטרו, ניתן יהיה לקדם תכניות לתוספת זכויות ושימושים לאורך ציר הרק"ל וסביב תחנות המטרו, ללא שהתוספות יהוו סתירה לתכנית זו. 

מתכנן מחוז מרכז, גיא קפלן ציין כי "אישור תכנית מתאר לבאר יעקב אשר מקשרת בין כל חלקי העיר החדשים והוותיקים על ידי ציר תחבורה ציבורית והופכת את הישוב מישוב סמי-כפרי לישוב עירוני בעל פוטנציאל פיתוח כלכלי ואורבני איכותי. התכנית נתנה דגש להמשך פיתוח מעבר לתכנית המתאר בצורך בקיום תחבורה ציבורית רבת קיבולת". 

באר יעקב היא מועצה מקומית בשפלה וממוקמת בסמוך לראשון לציון, נס ציונה ורמלה. המועצה מונה כיום כ-26,000 תושבים. 

היום יפורסמו תוצאות ההגרלה השישית של מחיר למשתכן; באר יעקב, מודיעין ונס ציונה המבוקשות

 

כבר לא צריך לצאת מהבית בשביל חידוש רישיון. מהיום ניתן לשלם את אגרת רישיון הנהיגה באתר האינטרנט של משרד התחבורה או במוקד הטלפוני (5678*), ולקבל מיד את הרישיון הזמני בדואר האלקטרוני (מייל), מבלי לצאת מהבית.

עד כה, נהג ששילם עבור חידוש רישיון הנהיגה באינטרנט או בטלפון, נאלץ להמתין לקבלת הרישיון הזמני, באמצעות דואר ישראל. מהיום, יוכלו הנהגים, כולל נהגים חדשים בעלי היתר נהיגה זמני, לשלם את אגרת הרישוי באינטרנט ובמוקד הטלפוני ולקבל את הרישיון, מיד, באמצעות הדואר האלקטרוני (מייל).

מנתוני משרד התחבורה עולה כי מדי שנה יותר מ-350 אלף נהגים מנפיקים רישיונות נהיגה באינטרנט, בטלפון, בעמדות הרישוי האוטומטיות (רישיומט) ובסניפי הדואר ברחבי הארץ. השירות החדש יאפשר לנהגים להנפיק רישיון נהיגה או לחדש אותו, מכל מקום ומבלי לצאת מהבית.

יצוין כי לפני כחצי שנה השיק משרד התחבורה שירות חדש המאפשר לקבל את רישיון הרכב באמצעות המייל, לאחר תשלום האגרה באינטרנט או בטלפון. מאז הונפקו במייל יותר מ-150 אלף רישיונות רכב.

משרד התחבורה מזכיר לנהגים כי לא נדרש עוד לשאת את רישיונות הנהיגה והרכב בעת הנהיגה וניתן להסתפק בהצגת תעודת זהות או דרכון. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל ציינה כי המשרד ממשיך לפעול לשיפור השירות לאזרח ובמקביל לחסוך בהדפסת נייר ובעלויות משלוח הדואר.

לא רק בסין: משרד התחבורה הוציא קול קורא למערכות מעקב אחר נהגים

הרבה לפני קווי המטרו: במשרד התחבורה שואפים לתחנות כמו בלונדון

חברות התעופה היו הראשונות שנפגעו מההודעות על הקורונה. תחילה בוטלו הזמנות לסין ואחר כך למקומות נוספים באסיה. בכל העולם ירד מספר ההזמנות של חברות התעופה הרלוונטיות.

נגיף הקורונה פרץ בסין והביא עד כה למותם של 427 אנשים ולעוד אלפי אנשים שנדבקו במחלה בסין וגם במדינות נוספות באזור.  דיווחים על הנבדקים בנגיף דווח גם במדינת מחוץ לאסיה.

בינתיים  חברות תעופה נוקטות באמצעים שונים כדי להגן על הצוות והנוסעים מהנגיף הקטלני.

אחד הצעדים החשובים ביותר המוצעים על ידי ארגוני הבריאות הוא דיווח על נוסעים חולים למומחי בריאות. רגולציה פדרלית דורשת מחברות תעופה לדווח על נוסעים המציגים סימפטומים מסוימים לפני הנחיתה בארצות הברית. נוסעים ששהו בסין עם שפעת שנמשכה יותר מ-48 שעות, או שפעת ושיעול, קשיי נשימה, או מי שנראה "חולה באופן ברור", כולם מתאימים לקריטריונים, גם על טיסות שאינן מגיעות ישירות מסין.

עם הנחיתה בנמל התעופה, בכירים בארגוני הבריאות יכולים ליצור קשר עם החולה האפשרי ולנקוט צעדים כדי לפקח, או אם צריך, לשים את הנוסעים בהסגר במקרה שנחשפו למחלה.

שאר ההמלצות של ארגוני הבריאות קשורות בפעילות יומיומית. דיילים צריכים לשטוף את ידיהם במים חמים עם סבון או בחומר חיטוי אחר על בסיס אלכוהול, להציע לנוסעים חולים מסכה לכיסוי פניהם, ללבוש כפפות כאשר הם מטפלים בנוזלי גוף, ולנקות משטחים נגועים.

הפעולות של חברות התעופה

יונייטד איירליינס (United Airlines) אמרה כי העבירה את הוראות ה-CDC לצוותיה, והודיעה כי ציידה את המטוסים באזורי סיכון גבוה ב"אספקה שיכולה לעזור לדיילים לתת עזרה בטוחה" לנוסעים חולים. חברת התעופה אמרה כי היא גם מנקה משטחים קשים בהם נוגעים נוסעים – שירותים, מגשי אוכל, תריסי חלונות ומסעדים – עם חומר חיטוי אחרי כל טיסה, תהליך שאומץ אחרי התפרצות האבולה ב-2014. זאת בנוסף לניקוי תקופתי עמוק הכולל תקרות, התאים מעל ראשי הנוסעים וכל דבר אחר בחלקו הפנימי של המטוס.

תאי איירוויז (Thai Airways) מציידת את צוותה במסכות וכפפות בטיסות לאזורים בעלי "סיכון גבוה", וכל המטוסים החוזרים מסין עוברים חיטוי אחרי הטיסה.

ג'אפן איירליינס (Japan Airlines) אמרה כי צוות המטוס ילבש מסכות בטיסות מקומיות ובינלאומיות.

קאת'י איירליינס (Cathay Airlines), חברת התעופה מהונג קונג, מסרה כי תפסיק להציע מגבות חמות, כריות, שמיכות, חומרי קריאה, או מכירות דיוטי פרי על טיסות לשאר חלקי סין. מהחברה נמסר כי היא מבצעת בדיקה של הדרך שבה היא מגישה ארוחות וחטיפים במהלך טיסות.

אמריקן איירליינס (American Airlines) אמרה כי היא מציעה ציוד בטיחות ומהדקת את מדיניות הבטחון שלה לדיילים. בנוסף, ה-CDC לא המליץ לחברות תעופה שצוות המטוס יענוד מסכה, וחברות תעופה לא מאפשרות לצוותים בדרך כלל לענוד מסכות ללא אישור, חברת התעופה אמרה כי דיילים יוכלו לענוד מסכות על טיסות בין ארצות הברית לאסיה, אוסטרליה וניו זילנד. בנוסף נמסר, כי היא מספקת חומר לחיטוי ידיים לדיילים, ומטליות חיטוי לנוסעים בטיסות טרנס-פסיפיות המעוניינים לנקות את המשטחים בעצמם.

"הבטיחות של לקוחותינו ושל חברי הצוות נשארת בראש סדרי העדיפויות שלנו", אמר דובר החברה. "אנחנו בקשר קרוב עם המכס האמריקאי ופיקוח הגבולות, עם ה-CDC ושירותי בריאות ציבוריים, ונמשיך לשתף פעולה עמם ליישם כל צעד הקשור לבריאות ולבטיחות".

למה חברות התעופה מתקמצנות על המשקה?

 

 

סין נמצאת במרוץ נגד הקורונה, מצד אחד היא צריכה למצוא במהרה חיסון ומצד שני היא חייבת להשבית אתהכלכלה שלה כדי  שהנגיף לאיתפשט.

השבוע החליטה מועצת המדינה הסינית לפטור חלק מהעסקים  מתשלום לביטוח סוציאלי עד יוני, והדגישה ש"תעסוקה יציבה" נמצאת גבוה בסדר העדיפויות שלה.

בינתיים המדינה חוזרת הדרגתית לעבודה בענפי הייצור, הטכנולוגיה ובענפים גדולים נוספים. נגיף הקורונה אילץ את יותר ממחצית המדינה להפסיק את פעילותה למשך שבוע או יותר משהיה מתוכנן.

נכון לסוף השבוע הנוכחי, רק שני שלישים מהחברות הסיניות שנסקרו בשבוע שעבר על ידי חברת המחקר הסינית Beige Book נותרו פעילות, ובערך שלישמתון  הופעלו מרחוק.

השכר הסיני מתכווץ

כמו כן מספר העובדים שמאבדים את מקום עבודתם גדול ממספר העובדים החדשים, והשכר נמצא על סף התכווצות; זה המצב בכל התעשיות והחברות.

משרד המסחר הסיני הודיע אתמול ששיעור החזרה לעבודה במחוז גואנגדונג, בעל היקף הייצוא הגדול ביותר מבין מחוזות סין, "עולה במהירות", בעוד חברות מפתח במסחר החוץ במחוזות כמו זדג'יאנג ושנדונג חזרו לכ-70% מההספק הרגיל שלהן.

ואולם המשרד מסר גם שהוא מצפה ששיעור הצריכה ימשיך להתאושש גם ברבעון השני, דבר שמעיד על היקף השפעת הנגיף על הכלכלה אפילו אם תושג עליו שליטה כבר במרץ.

הודעות הרשויות הסיניות מגיעות על רקע מגוון צעדים שנוקטות הממשלות המקומיות כתמיכה בעסקים פרטיים קטנים, שמהווים את המעסיקים העיקריים בשוק הסיני, אך פועלים בסביבה מפוקחת באדיקות יחסית.

הפטור שיינתן לחברות מתשלום הביטוח הסוציאלי של עובדיהן צפוי להקל את הנטל המוטל על החברות האלה ולחסוך להן חצי טריליון יואן (71 מיליארד דולר).

לא רק בסין: משרד התחבורה הוציא קול קורא למערכות מעקב אחר נהגים

 

הנגיף הסיני פוגע בתעשיית היוקרה

?לאחרונה זוכתה בבית משפט נהגת שהואשמה ב"קיפוח זכות המשתמשים בדרך". מה זה אומר היא עקפה את גודש התנועה משמאל והשתלבה לנתיב הימני מטרים ספורים לפני פנייה ימינה.

השוטר שנתן את הדוח ציין כי מכוניתה נוסעת בנתיב המסומן ישר בלבד, עוקפת את עומס התנועה לקראת פנייה מכביש 70 לכביש 75, ונכנסת לנתיב מטרים ספורים לפני הפנייה.

במקום לשלם בחרה  הנהגת להישפט.  בעדותה האשימה הנהגת את אפליקציית Waze שהורתה לה להמשיך ישר וכך התכוונה לנסוע, אולם בשלב מסוים, מתוך "החלטה של רגע", היא שינתה את דעתה ורצתה לעבור לכביש 75. אז החליטה להשתלב לנתיב הימני מבלי להפריע לתנועה.

"לא תכננתי את זה. השתלבתי בתנועה. הרכב שהיה מאחוריי היה רחוק, והוא נסע בנתיב שאליו נכנסתי. השתלבתי ונכנסתי ולא הפרעתי ולא עברתי בקו הפרדה רצוף… התנועה זרמה. לא היה פקק. השתלבתי כחוק", אמרה בפני בית המשפט.

עזר גם שהשוטר לא זכר את האירוע שהתרחש כמעט בשנה שעברה. השופט קבע כי בדוח אין שום אזכור לכך שהנהגת "נדחפה" לנתיב הימני, או שגרמה בהשתלבותהּ להאטת התנועה או להפרעה כלשהי. "אני מקבל את גרסת הנאשמת שלא נסתרה כלל, שלפיה במקום שבו השתלבה היה מרווח גדול", הוסיף.

לפי השופט, די בכך לקבוע כי התביעה לא הוכיחה שהנהגת קיפחה את זכות המשתמשים בדרך, ולזכות אותה מחמת הספק. מעבר לכך השופט הסביר שלא כל השתלבות של נהג מהווה עבירת קיפוח זכות המשתמשים בדרך.

פסיקה של בית המשפט העליון תומכת בעניין זה, ולפיה אין להסתפק בראייה  פורמלית-טכנית" של ההתרחשות, אלא יש לראות בתקנות גם את האפשרות להניח לאדם שטעה בתום לב בנתיב התנועה להשתלב בדרך, אם לא כפה את רצונו על אחרים "הממתינים בתור".

באותו פסק דין של בית המשפט העליון נכתב כי "לוז ועיקר תקנת הקיפוח היא בתקנת הבריות, שלא יינתן מצב בדרך שבו כל דאלים גבר, אך גם זו תקנתן של הבריות, שמי שמרסן את יצריו ומתחשב בזולת, ימצא מי שמתחשב גם בו ולא יהיה לו הדבר לעבירה".

מהי עבירת קיפוח זכות

עבירת קיפוח זכות המשתמש בדרך הוגדרה כך בתקנה 21 לתקנות התעבורה.

תקנה 21.

(א) כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות.

(ב) כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא –

(1) יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך;

(2) יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא יתן מקום לגרום נזק כאמור;

(3) יפריע את התנועה ולא יעכבנה;

(4) יסכן חיי אדם.

בניגוד לעבירת זכות קדימה שנדרשת הפרעה כלשהי או סיכון, בעבירת קיפוח זכות המשתמש בדרך לא נדרש שום סיכון או הפרעה. ניתן לומר כי המחוקק כיוון את התקנה לשמירה על סדר ציבורי בתנועה. הכוונה לעקיפת פקק כדי להגיע לראשית התור, יצירת אי-סדר בעקבות היעדר תמרורים וכן קיפוח זכות קדימה גם כשאין סכנת חיים.

איך רחוב שמתוכנן להולכי רגל ישפר את העסק שלך

התוכנית: היישוב החרדי רכסים יגדל בכ-2,300 יחידות דיור

אלקטרה  לימיטד צפויה להשיק רכב חשמלי.

לטענת החברה, אלקטרה EV Electra Limited תספק ביצועים, מחיר וסגנון  טובים מאשר בשוק הרכב החשמלי הנוכחי. כדי לעשות זאת תבנה החברה מכונית ידידותית לסביבה שמתאימה לצרכן עם תקציב בתחום הביניים ועם טכנולוגיות מתקדמות.

המטרה הראשית של אלקטרה להחליף את שוק המכוניות עם מנוע בעירה פנימית לרכב חשמלי ב-50% ולכך תהיה השפעה גדולה יותר על הסביבה, על חשבון רווחים גדולים לחברה.
"כשהסתכלנו על שוק הרכב החשמלי הבחנו שהמכוניות החשמליות מאוד יקרות או לא אטרקטיביות ללקוחות. כדי לעניין יותר את הלקוחות החלטנו לתכנן ולבנות מכונית שתדורג כמכונית-על, אבל עדיין תהיה נגישה ללקוח עם תקציב ביניים",
אמר ג' מוחמד, המייסד של EV ELECTRA LTD.

EV Electra Limited מתעתדת להאיץ את המעבר של העולם לאנרגיה בת קיימא, בלי להתפשר על התכנון, הביצועים והנגישות הכלכלית.

ההשקה מתוכננת לרבעון השני של 2020, ההזמנות יתחילו זמן קצר לאחר מכן. החברה לא סיפקה מידע על המחיר. כמו כן תצטרך להתחרות בחברות הסיניות, בענקיות כמו פולקסווגן, אאודי וג'נרל מוטורס.

כמו כן לא ידוע מתי הרכב יגיע, אם בכלל לישראל, אבל נראה שבניגוד לעולם יגיע לאט יותר מהצפוי, ועד שיסתיימו השלמות עמדות הטעינה, כדי שיהיה רלוונטי.

לא מדובר באלקטרה חשמל.

פיטורים באאודי: מקצצת בכוח האדם לטובת כלי רכב חשמליים

טסלה לא תעמוד בציפיות השוק; משיקה רכב חשמלי מוזל

 

 

 

מועצת העיר של גבעתיים אישרה את תוכנית המתאר החדשה לעיר. התוכנית הוכנה על ידי צוות מתכננים בראשותה של האדריכלית נעמה מליס. זו צפויה להתאים לגידול של האוכלוסייה מ-60,000 ל-100,000 בשנת היעד 2040. התוכנית מבקשת לייצר הנחיות תכנוניות שיבטיחו שאיכויות העיר יישמרו יחד עם הגידול הצפוי.

במסגרת תכנית המתאר הוקם פורום לשיתוף הציבור אשר ילווה את הכנת התכנית. הפורום מורכב מתושבים וממלאי תפקידים המיצגים קשת של קבוצות אוכלוסייה מרחבי העיר ובעלי עניין מתחומים שונים. התושבים מוזמנים להשתתף בדיונים ולקחת חלק משמעותי בתכנון העיר.

כמו בתוכניות מתאר אחרות מתוכננת תוספת שטחים לתעסוקה, הגדלת הרחובות המסחריים, צמצום שטחי אספלט ונתיבי חניה, תוספת שבילי אופניים, ושימור ותוספת עצים. התוכנית מחכה לאישור הוועדה המחוזית ואז תופקד להתנגדויות.

4 דונם יהיו השטח המזערי להתחדשות עירונית, ומחצית מהם תופרש לשטחים למבני ציבור ולשטחים ציבוריים פתוחים. כדי שחטיבת השטח המופרשת לצורכי ציבור תוכל לתת מענה הן לאוכלוסייה הקיימת, והן לאוכלוסייה המתווספת בעקבות התוכנית החדשה, נקבעה צפיפות מקסימלית של 60 יחידות דיור לדונם.

עוד נקבע שכל החניה החדשה תהיה תת-קרקעית ושמסחר יהיה אך ורק במתכונת של חנויות במפלס הרחוב ולא במרכזים מסחריים או קניונים.

התוכנית מגדירה גבהים מקסימליים שונים ברחבי העיר עבור תוכניות התחדשות עירונית, לפי אופי האזור: לאורך דרך בן גוריון – 40 קומות ; לאורך רחוב עליית הנוער – 40 קומות; לאורך דרך השלום – 40 קומות; לאורך רחוב כצנלסון – 32 קומות; בשאר חלקי העיר, עד 16 קומות. באזורים ממערב למצפור המרי – בין הרחובות ברדיצ'בסקי בצפון, לרחוב שדה בוקר בדרום, עד רחוב ויצמן, כולל חזיתותיו המזרחית והמערבית – נקבעו מגבלות בנייה לגובה, על מנת לשמר את הנוף ממצפור המרי בגבעת קוזלובסקי.

התוכנית מציינת שלושה מתחמים לשימור מרקמי: שיכון לביא, שיכון המורים ושיכון קופת חולים. בנוסף, נקבעה רשימה של אתרי מורשת הכוללת מבנים וגנים. כל תוכנית שבתחומה אתר מורשת תידון בוועדת השימור העירונית.

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק מסר כי, "כבר היום גבעתיים היא העיר השנייה בצפיפותה בישראל, עיר ללא עתודות קרקע או שטחים פתוחים. אני מבין כי ההתחדשות העירונית מחייבת מצב בו העיר תמשיך להצטופף גם בעתיד עקב הגידול טבעי והגירה חיובית וצעירה לעיר, ולכן בתוכנית המתאר שלנו, הקדישו המתכננים מחשבה מיוחדת לאתגר הכי משמעותי שלנו – איך להוסיף יחידות דיור מבלי לפגוע במרחבי המחייה של כל תושב, ובמקביל לייצר כמות נוספת של שטחי ציבור. הקפדנו שכמות השטחים הירוקים תגדל ביחס לגידול באוכלוסייה. זה אפשרי באמצעות בנייה לגובה שמאושרת רק בצירים העוקפים את העיר ובנקודות שלא יפגעו בנוף ובטופוגרפיה הייחודית שלנו, תוך שאיחדנו מסלולי גינות שייצרו רצועות ירוקות וככה ניצלנו יותר שטחים". קוניק מדגיש כי תכנון מיוחד הוקדש לנושא הולכי הרגל. "הרחבנו בתוכנית את המדרכות כך שהרחובות יהיו פתוחים ומוגנים להולכי רגל. בעשורים האחרונים המכונית הייתה מלכת הדרך, בגוש דן ובגבעתיים בפרט אנחנו מבינים היום שהולך הרגל הוא בעדיפות עליונה", אמר קוניק.

רקפת פסו קונפורטס, ראש מנהלת התחדשות עירונית מציינת כי: “מעבר לקידומו של פרויקט התחדשות בהיבט הפיזי, אנו בעצם בונים את הקהילה של המחר, קהילה שהגרעין שלה הוא התושבים הקיימים היום. אנו רואים בנציגויות הדיירים, שגרירי הקהילות הקיימות היום,  חלק מהותי בבניית קהילות העתיד. אלו שיובילו ליחסי שכנות טובים יותר, שיהפכו את החיים בעיר שיקרה לנו כל כך לאיכותיים ומקיימים יותר”.

פינוי בינוי בגבעתיים: הוועדה המחוזית אישרה פרויקט סמוך למצפור השלום

בגלל הרכבת הקלה צפוי לא לקום חניון בגבעתיים

ההונאה המלזית היא אחת ההונאות הגדולות של המאה, אם לא מחשיבים את מיידוף.  ראש ממשלת מלזיה הקים קרן השקעות שאמורה להביא לשגשוג במדינתו הענייה, אך רוב הכסף שהוזרם אליה — הון ממשלתי וגיוסים של מיליארדי דולרים על ידי הנפקות אג"ח – מצא את דרכו לחשבונות פרטיים בבנקים שוויצריים של ראש הממשלה עצמו, בני משפחתו ומקורבים. חלק מההון שהוצא במרמה מימן סרט על נוכל אחר, "הזאב מוול סטריט".

"בכירים מושחתים מהקרן התייחסו לקופה הציבורית כאל חשבון בנק פרטי", אמרה  לורטה לינץ', התובעת הכללית האמריקאית בעת הפרשה, שמשרדה עדיין פועל כדי לתפוס את הנכסים שנרכשו בכספי ההונאה. השותפים לקונספירציה הלבינו את הכסף הגנוב באמצעות רשת מורכבת של עסקאות עמומות וחברות קש, עם חשבונות בנק במדינות ברחבי העולם, כולל שוויץ, סינגפור וארצות הברית. כך במקום להוציא את המדינה המלזית מהעוני רק הכבידו על המדינה יותר.

המשטרה המלזית חשפה השבוע כי ייתכן שג'ו לואו (Jho Low), איש העסקים הנמלט הנמצא במרכזה של שערוריית קרן ההשקעות ה-1 – MDB, מסתתר בעיר הסינית ווהאן, מוקד התפרצות הקורונה.

לואו היה המוח לכאורה מאחורי הכספים החסרים של חברת ההשקעות הממשלתית במלזיה, 1MDB – אישום שהוא הכחיש שוב ושוב. מקום הימצאו לא היה ידוע, אך השערות קודמות כבר הצביעו על סין. שערוריית 1MDB נחקרה בלפחות עוד שש מדינות, ובהן ארצות הברית, שוויץ וסינגפור והיא היוותה חלק חשוב בהפלתו של ראש הממשלה הקודם של מלזיה, נג'יב רזאק.

באוגוסט האחרון מלזיה הגישה כתבי אישום נגד 17 מנהלים בהווה ובעבר בסניפיו של הבנק האמריקאי גולדמן זאקס   בחקירת שחיתות במיליארדי דולרים סביב קרן ההשקעות 1MDB. גולדמן זאקס נמצאת בחקירה על תפקידה בגיוס 6.5 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח עבור קרן הפיתוח של מלזיה (1MDB) וחשדות כי חלק מהסכום נגנב.

האישומים שהוגשו באוגוסט הם על פי סעיפים בחוק שוקי ההון והשירותים המלזי, ולפיהם מנהלים בכירים אחראים על כל עבירה שמבוצעת בתחום סמכותם, כך אמר התובע הכללי  הנוכחי טומי תומס. "נבקש עונשי מאסר וקנות פליליים נגד הנאשמים בהינתן חומרת התוכנית (שלהם) לבצע הונאה" אמר תומס.

גופים החשודים בהונאה לא יוכלו לסלוק אשראי

הקפצת הביטקוין או הונאה נגד הבורסה? מחקר טוען כי אדם יחיד אחראי להקפצת הביטקויון ל-20 אלף דולר

הונאה בנקאית ברשתות החברתיות – איך זה עובד וכיצד להתגונן?

 

מרכז אדווה נגד תוכנית הייצוב, שעד לא מזמן הייתה קונצנזוס בין כלכלנים כי הצילה את המשק הישראלי.
לפני 35 שנה, ב-1 ביולי 1985, הכריזה ממשלת האחדות הלאומית בראשות מפלגות העבודה והליכוד על תכנית חירום לייצוב המשק, שהורידה את האינפלציה מרמה תלת-ספרתית לרמה דו-ספרתית. התכנית קראה לצמצם  את משקל הממשלה במשק, להצבת הצמיחה כיעד הראשי של המדיניות הכלכלית ולהעברת האחריות לצמיחה מידי הממשלה לידי המגזר העסקי. כלכלנים שיבחו את המעבר ל"לכלכלה המבוססת יותר ויותר על כוחות השוק ופתוחה יותר לעולם הרחב". החשב הכללי של האוצר דאז הכתיר את התאריך "יום העצמאות הכלכלי של ישראל".
הדו"ח השנתי החדש של מרכז אדוה, תמונת מצב חברתית 2020, שחיברו שלמה סבירסקי, אתי קונור-אטיאס ואביב ליברמן, ממליץ לשנות כיוון.
הנתונים המוצגים בדו"ח קוראים תיגר על הנחות ההצלחה של תוכנית הייצוב וההסתמכות הרבה על השוק החופשי. צמיחה אכן הפכה להיות היעד הראשי של המדיניות הכלכלית, אלא שכיום ברור כי צמיחה כשלעצמה אינה מובילה בהכרח לשיפור ברמת החיים של האוכלוסייה, כותבים מחברי הדוח. במרבית שלושת העשורים האחרונים, התמ"ג לנפש גדל בשיעור גבוה משיעור הגידול בשכר; במילים אחרות, המשק צמח אך מרבית האוכלוסייה לא נהנתה מצמיחה זאת במידה המצופה.
העשירון העליון מכניס פי 12 מהתחתון
מהדוח עולה כי הגידול הרב ביותר הוא בהכנסות המאון העליון: ההכנסה הממוצעת של המאון העליון של משקי הבית שבראשם   – 138.7 אלף שקלים (2018), לא זו בלבד שהיא גבוהה פי 8 מזו של העשירון החמישי אלא שהיא גבוהה משמעותית – פי 2.4 – גם מההכנסה הממוצעת של תשעת המאונים הנותרים של העשירון העליון. בשלוש השנים האחרונות, 2018-2016, בעוד שהכנסתו של המאון העליון גדלה ב-20%, זו של שאר העשירון העליון וזאת של העשירון החמישי גדלה בכ-10% בלבד.
בדוח מציינים כי בהכנסה כוללת של משקי הבית העשירון העליון מכניס פי 12 מהתחתון: ב–2018, בעשירון העליון של משקי בית שבראשם שכירים, ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו  עמדה על 66,584 שקלים. פי 12 מן ההכנסה המקבילה של משקי בית בעשירון התחתון, שעמדה על 5,501 שקלים.
עוד מציינים בדוח כי הידול בשכר נמוך מהגידול בצמיחה: בעבר, במהלך שני העשורים שבין 1968 ל-1989, הגידול בתמ"ג לנפש היה מלווה בעלייה מקבילה של השכר הריאלי. אלא שבתחילת שנות ה-1990 נפתח פער בין השניים, כאשר התמ"ג לנפש החל לגדול יותר מן השכר הממוצע. בשנים 2014-2013 הגיע הפער בין שיעור הגידול בתמ"ג לנפש ובין שיעור הגידול בשכר הריאלי לשיא.
שליש משתכרים שכר מינימום
למרות העליות בשכר מעל חמישית מהישראלים משתכרים שכר נמוך מאוד: ב-2017, 22.6% מן ה בישראל מקבלים שכר נמוך, נתון המציב את ישראל במקום גבוה ולא מחמיא בהשוואה לארצות המערב, שבהן השיעור הממוצע הוא 15.4%. ה-OECD מגדיר שכר נמוך כשכר שאינו עולה על שני שלישי השכר החציוני במשק והוא כולל תחת מושג זה רק העובדים במשרה מלאה.

גידול בשיעור המשתכרים עד שכר מינימום: ב-2017, שיעור המשתכרים עד שכר מינימום עמד על 33.6%. שנתיים קודם לכן, ב-2015, הוא עמד על 30.8%. ראיה לכך שרבות מן המשרות שנוספו למשק היו בשכר מינימום.

אשכנזים דור ראשון בראשית טבלת השכר, ערביות ואתיופיות בתחתית

בחישוב לפי מוצא, הגידול הרב ביותר במשתכרים  עד שכר מינימום ביישובים הערביים: שיעור המשתכרים שכר מינימום גדל בכל קבוצות היישובים, אולם הגידול הרב ביותר נרשם ביישובים הערביים.  להלן השיעור לפי קבוצות יישוב בשנת 2017, בסדר יורד:   התנחלויות חרדיות – 55%; יישובים ערביים – 45%; עיירות הפיתוח – 37%; התנחלויות לא חרדיות – 31%; יישובים מבוססים – 26%.

ב-2018, בראש טבלת השכר ניצבו גברים אשכנזים דור ראשון שעלו עד 1989, עם שכר ממוצע של 18,772 שקלים; אחריהם גברים אשכנזים מדור שני, עם 16,483 שקלים; גברים מזרחים דור שני, עם 14,153 שקלים; גברים מזרחים מדור ראשון שעלו עד 1989, עם 13,578 שקלים; גברים אשכנזים שעלו לאחר 1990, עם 13,179 שקלים; ונשים אשכנזיות דור ראשון שעלו עד 1989, עם 11,918 שקלים. בתחתית הטבלה מצויות נשים ערביות ונשים יהודיות יוצאות אתיופיה – 5,722 שקלים ו-5,619 שקלים, בהתאמה.

לחצי מהמבוגרים אין פנסיה

ב-2018 לכמעט מחצית ממשקי הבית שבראשם מבוגר או מבוגרת בגילי 67 ומעלה לא היתה כלל הכנסה מפנסיה: בשנת 2018, פחות ממחצית משקי הבית בעשירון התחתון שבראשם שכיר או עצמאי הפרישו לחיסכון פנסיוני – 47.2%, בעשירון השני השיעור עמד על 63.8% ובעשירון השלישי על 74.9%. מהעשירון הרביעי ואילך שיעור ההפרשה לחיסכון פנסיוני עמד על הטווח שבין 83% ל-88%. בסך הכול, בשנת 2018 ל-20.7% ממשקי הבית שהעומד/ת בראשם הוא/היא שכירים או עצמאי/ת לא היתה כלל הפרשה לפנסיה. בשנת 2018, ל-44.7% ממשקי הבית שבראשם עומד מבוגר/ת בגילאי 67 ומעלה לא היתה כלל הכנסה מפנסיה.

מעמד הביניים הקטן במערב

ישראל היא בעלת מעמד בינוני מן המצומקים בארצות ה-OECD: רק 53.8% ממשקי הבית הישראליים נמנים עם המעמד הבינוני. ישראל היא בעלת מעמד בינוני מן המצומקים בארצות ה-OECD, קטן מזה של כל החברות האירופיות בארגון למעט אסטוניה וליטא.

26% ממשקי הבית מצויים בעוני או בקרבתו: חיבור של משקי הבית שמתחת לקו העוני ושל משקי בית הקרובים לעוני (משקי בית שהכנסתם היא בטווח שבין קו העוני ל-25% מעל קו העוני) מעלה כי בין 2003 ל-2012, שני הרבדים הקיפו כ-28% מכלל משקי הבית. ב-2016 נרשמה ירידה ל-26.6%. בשנת 2018 נרשמה ירידה נוספת בתחולת העוני הרשמית ויחד עם אוכלוסיית קרבת העוני עמד השיעור הכולל על 26% ממשקי הבית – אחת מכל ארבע משפחות לערך. אך יש לציין כי חלק מן הירידה בתחולת העוני הרשמית ב-2018 מוסבר על ידי דגימה חסרה של האוכלוסייה במזרח ירושלים.

אי השוויון הצטמצם

אי השוויון הצטמצם במקצת אך הוא עדיין גבוה מאד: מדד הג'יני המעודכן ביותר שפרסם המוסד לביטוח לאומי הוא לשנת 2018 – .3559. זהו הנתון הנמוך ביותר מזה כשני עשורים. עם זאת, הוא עדיין גבוה מזה של רוב המדינות החברות בארגון ה-OECD.

פערים בחינוך הפורמלי והלא פורמלי

השכלה גבוהה – רק אחד משלושה מגיע: רק 32.7% ממי שנמנו עם גילי 17 ב-2010 הגיעו עד ל-2018 לאחד המוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

פערים גדולים גם בהשקעה בחינוך בלתי פורמלי: בשנת 2018, ההוצאה הכספית לילדים עד גיל 18 על שיעורי עזר וחוגים עלתה עם המעמד הכלכלי של משק הבית. במשקי בית יהודיים, ההוצאה לילד על שיעורי עזר וחוגים ברובד הגבוה עמדה בממוצע על 401 שקלים לחודש – פי 10 מזו של ילד המצוי מתחת לקו העוני או בקרבתו. במשקי בית ערביים, ההוצאה ברובד הבינוני עמדה בממוצע על 100 שקלים לחודש לערך – פי 5 מזו של ילד המצוי מתחת לקו העוני.

הכנסות מהדיור לשלושת העשירונים העליונים

70% מההכנסות משכר דירה מועברות למשקי בית ב-3 העשירונים העליונים: שכירות פרטית היא ביסודה, לפי מחברי הדוח, הסדר של העברת הון מהשכבות מעוטות ההכנסה אל השכבות המבוססות.בשנת 2018, סך ההכנסה משכר דירה עמדה על 17.06 מיליארד שקלים. מתוך מהכנסה זו, 7.18 מיליארד שקלים הגיעו לעשירון העליון, 3.1 מיליארד שקלים הגיעו לעשירון התשיעי, ו -1.7 מיליארד שקלים לעשירון השמיני. כלומר – שלושת העשירונים הגבוהים קיבלו, ביחד, 70% מסך הכנסות משכר דירה של כלל משקי הבית, כאשר העשירון העליון לבדו גרף כ–42% מהכנסה זו.

 ההוצאה על ביטוחי בריאות תפחה ב-10 מיליארד שקל ב-10 שנים

הביטוחים המשלימים והפרטיים הפכו לעסק פיננסי אדיר ממדים: בשנת 2000, ההוצאה של משקי בית על ביטוחים משלימים, ופרטיים ועל השתתפות עבור תרופות וטיפולים עמדה על 4.6 מיליארד שקלים (במחירי 2018); ב-2018 היא גדלה עד כדי 14.4 מיליארד שקלים.

למה לא למ"ס

הלמ"ס, הגוף הרשמי האמון על נתונים דמוגרפיים, חברתיים וכלכליים, מפרסמת סקרים שוטפים על הכנסות והוצאות של משקי בית ופרטים, בעיקר מעבודה,קצבאות ותמיכות למיניהן. אך נתוני הלמ"ס אינם יכולים לספק תמונה מהימנה של העושר בישראל, בין השאר משום שהלמ"ס נוהגת לקטום מקרים של הכנסות יוצאות דופן בגובהן, דבר המעלים מאתנו את נוכחותם באוכלוסייה של עשירים במיוחד. הבנקים וחברות הביטוח מחזיקים כמובן בנתונים על הון, אך הם לא מחויבים ובוודאי שאינם מעוניינים להיות חלק מהסטטיסטיקה הרשמית. נכתב בדוח.

סבירסקי: יש לחזק את זרועותיה של המדינה

שלמה סבירסקי, ממחברי הדו"ח, קורא "להעמיד את האינטרס של כלל הציבור במרכז המדיניות הממשלתית, אין זה אומר הצרת רגליו של המגזר העסקי; זה אומר חיזוק זרועותיה של המדינה".

ד"ר שלמה סבירסקי מוסיף: "תקציב המדינה צריך לכלול מנועי שוויון ולא רק מנועי צמיחה. המדינה צריכה להשקיע באזורים בהם המגזר העסקי אינו משקיע. על המדינה להנחיל נורמות שכר גבוהות יותר עבור משתכרי שכר מינימום בשורותיה. עליה לשדרג את מערכת החינוך ולהרחיב את מערכת ההשכלה הגבוהה. עליה להתמודד עם צרכיה הגוברים של מערכת הבריאות ולבלום את תהליך ההפרטה שלה. עליה לפתח אופציה של דיור ציבורי בשכירות ארוכת טווח. עליה לחזק את רשת הביטחון הסוציאלי".

ביקורת
בעבר נמתחה ביקורת על מרכז אדווה כי אינו נאות לפרסם נתונים  שאינם מתואמים עם האגנדה שלו ומבליט תמונה חלקי.ת. עוד בוקר בעבר שמחברי הדוח ברובם הם סוציולגים ולא אנשי כלכלה.
מרכז אדווה: המשק צומח, השכר לא
כמה אנחנו מוציאים על בריאות

מעודכן ל-02/2020

פעם פקס היה החידוש הגדול של הדור, כבר לא היה צריך לחכות לדואר כמה ימים והמכתב הגיע מיד, אם הקו לא היה תפוס. עם כניסתם של האינטרנט והמייל לחיינו הפקס הפך לניג'וס, שרק גופים ממשלתיים משתמשים בו, מסיבה כלשהי.

כך למשל נישום ברשות המסים רעננה סיפר שביקש לשלוח או לקבל מייל נענה: "אם אשלח לך מייל, אצטרך לשלוח לכולם" לא ברור עד היום מה הבעיה בזה.

חוק הפקס

אלא שגם משרדי הממשלה והגופים הנתמכים כבר מחויבים להיפטר מהפקס, או לפחות להציע תקשורת חלופית. כבר לפני כשנה וחצי אישרה ועדת המדע והטכולוגיה של הכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית שלפיה גופי הממשלה יחויבו לאפשר לאזרחים, הלקוחות שלהם, לבצע את התקשורת אתם גם באמצעות המייל.  הוא אושר סופית לפני כשנה וחצי, ונכנס רשמית לתקוף ב-26.7.19 – שנה מיום אישורו בכנסת.

ההצעה הייתה במסגרת חוק ממשל זמין. יוזמי הצעת החוק הם הח"כים דוד ביטן ושרן השכל (הליכוד).

החוק חל על משרדי ממשלה, עיריות, תאגידים ששייכים לרשויות (כמו תאגידי המים), בתי חולים, קופות חולים, צה"ל, בתי המשפט, המשטרה, שירותי כבאות, בתי הסהר, בית הנשיא, כנסת, ומשרד מבקר המדינה. חלק גדול מהגופים האלה כבר עובד באופן אלקטרוני, אך על פי החוק, כל אלה חייבים לאפשר לכם לפנות אליהם "בפשטות מכל מקום, באמצעות האינטרנט, לרבות באמצעות דואר אלקטרוני, וכן לצרף לפנייה קבצים".

בשנים האחרונות השתפר המצב ויותר גופים  מאפשרים לשלוח אליהם טפסים מקוונים או במייל, אך בהתחשב בכך שחזון ממשל זמין קיים כבר עשורים זה קצת מאוחר מדי.

התפיסה בהרבה רשויות היית שמיילים הם מסוכנים מדי. עם היכולת של גופי הממשלה לשמור על מסמכים אפשר להבין את זה, אך אימפריית הסייבר תוכל להתמודד עם זה אם תשמור על הכללים.

עם זאת, בתקשורת דווח שבלא מעט מקרים גופים ובהם עיריית עפולה, משרד הרישוי ואפילו המשטרה לא אפשרו תקשורת במייל.

איך לשלוח פקס

יש כמה שירותים המאפשרים לשלוח פקס,  בהם מייפקס המאפשר שליחת פקס לתקופה קצרה בחינם, אך רק בקובצי וורד ואקסל. כמו כן אפשר בהגדרות של המחשב לשנות את המדפסות לפקס רלוונטי.

מי מוכר פקסימיליות

מעניין לציין כי למרות  היעלמותה של הפקסימיליה מהבתים עדיין נמכרות פקסימיליות ולא במחירים נמוכים במיוחד, של 800-1500 ש"ח. המובילים ביצרנים הם קאנון ובראד'ר, יצרניות המדפסות. למי שתוהה מה יעשה כעת עם פקס, תמיד אפשר להשתמש בו כמכונת צילום.

איך לשלוח ולקבל פקסים בחינם באמצעות האינטרנט?

החזר מיסים ברכישת פקס

 

מעודכן ל-02/2020

קיבלתם את הבשורה ובקרוב עומד להצטרף אליכם למשפחה תינוק או תינוקת. צריך להיערך לכך, גם כלכלית (להרחבה תינוק חדש במשפחה – איך נערכים כלכלית?

לצד חיתולים, עגלות ומזון הוצאה גדולה היא חדר לתינוק. כמובן שאם יש קרובי משפחה או אחים גדולים או חברים עם ציוד מתאים, זה יכול להיות נהדר בחינם. לפעמים אין כאלו ולפעמים הציוד מיושן.

נתחיל בציוד הבסיסי, מיטת תינוק עולה בשיעור 400-1,800 שקל. המחירים קשורים לגודל המיטה ואיכות החומר. עוד אלמנטים שמעלים את המחיר הם תוספת מגירות ועיצוב מיוחד.לול לתינוק אפשר להשיג באינטרט גם ב-150 שקל ובטווח הגבוה 1,500 שקל. עריסת תינוק עולה כמה מאות שקלים בלבד, בין 300 שקל ל-700.

מזרן לתינוק עולה בין 200 שקל ל-1000 שקל, תלוי במותג, ברשת המוכרת, בגודל המזרן בטיב החומר ועוד.

שולחנות וכיסאות ילדים עולים כמה עשרות שקלים בלבד. שידת ההחתלה עולה בין 300 שקל ל-1000 שקל.

נוסף על כך צריך גם צעצועים. צעצוע פשוט יעלה עשרות  שקלים בודדים. צעצועים מורכבים יותר או גדולים יותר יכולים גם להגיע למאות שקלים וצריך להביא בחשבון בחישוב, כמו כן אפשר לבדוק אפשרויות יד שנייה.

בחלק מהרשתות מוכרים סט של חדרי תינקות בין 1,000 שקל ל-4,000, תלוי במספר האלמנטים ובעיצוב. אמצעי בטיחות עולים כמה עשרות שקלים. ארון יכול לעלות בין 100 ל-800 שקל, תלוי בגודלו והאם מוזמן מראש. מדפים לא עולים הרבה אבל אם הבאתם מתקין, זה 250-300 שקל.

כך תבחרו חדר לתינוק

שני הדברים הכי חשובים הם התקנים על פי מכון התקנים וכן המידות. לא תרצו להיתקע עם מיטה גדולה מדי או ארון שאין לו מקום. לאחר שהתפניתם מאלו תוכלו לבחור עיצוב מתאים ואלמנטים נוספים.

כיסא בטיחות לתינוק, בוסטר או סלקל – מה צריך בכל גיל וכמה זה עולה?

חוגים לתינוקות: האם הם באמת נחוצים וכמה תשלמו עליהם?

איך להתכונן כלכלית ללידה

 

 

חדשות טובות למוטחי הרכב. לאחר שרשות שוק ההון הודיעה שתורה לחברות הביטוחלהפיק תעודת ביטוח דיגיטלית למבוטח שיבקש ולראות תביעות קודמות בהר ביטוח, הודיעה הרשות כי תעמיד לציבור מאגר מידע מקוון לצורך בדיקת קיומו של ביטוח ועיון בפוליסה.

כשהטיוטה תהפוך להוראה מחייבת, דרך האתר המקוון של חברת הביטוח ניתן יהיה לקבל מידע בנוגע לקיומו של כיסוי ביטוחי כולל פירוט לגבי מגבלות או הרחבות הכלולות בפוליסה. בנוסף, לראשונה בתחום ביטוחי החובה, מבוטח יוכל להודיע לחברת הביטוח על השבתת הרכב לתקופה של 30 יום או יותר, ווזל עבורו הביטוח.

עוד מצוין בטיוטה כי כי חברות הביטוח לא יוכלו לדחות תביעה במקרים של אי חידוש רשיון נהיגה מסיבות טכניות. בשל חוסר אחידות בהתנהלות של חברות ביטוח בכל הנוגע להצמדת סכומי ההחזר של הפרמיה למדד בעת ביטול הפוליסה, הרשות קבעה הסדר מיטיב עם המבוטחים שלפיו הצמדה למדד תחול בכל המקרים של ביטול הביטוח על ידי מבוטח.

חמישה דברים שכדאי לדעת לפני שעושים ביטוח רכב

פסיקה: אי-עמידה במגבלת הגיל אינה שוללת לגמרי את הכיסוי בביטוח רכב

לא רק חניה: פנגו תציע ביטוח רכב