חדשות טובות לעובדי המדינה שנעדרו מעבודתם במהלך סבב הלחימה האחרון בעזה, אבל רק לאלו שגרים במרכז. אלו יקבלו פיצויים מהמדינה.
ההחלטה של נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, הפכה את החלטתו הקודמת. הוא הוציא הנחיה חדשה שלפיה עובדי המדינה המועסקים באזורים דן, ירקון והשפלה (לפי הגדרות פיקוד העורף) יקבלו השלמת שכר של עד חצי יום עבודה. ההחלטה התקבלה אחרי התערבותו בנושא של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי. הערים המרכזיות שבהן יקבלו התושבים פיצוי: בתוך אזורי דן, ירקון והשפלה: הרצליה, תל אביב, רמת גן, גבעתיים, ברק, חולון, בת ים, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, שוהם, ראש העין, פתח תקווה, יהוד, אור יהודה, לוד, רמלה ורמת השרון.
סכום הפיצוי נאמד במאות שקלים לעובד, בהתאם לתפקיד ולוותק. סך הכול עשרות אלפי עובדים שלא הגיעו לעבודה בהנחיית פיקוד העורף. כחודש לאחר מכן, פורסם חוזר הממונה על השכר ובו נקבע כי עובדים שנעדרו מהעבודה ביום זה ושמקום עבודתם באזורים שהוזכרו לעיל, יהיו רשאים לנצל יום חופשה או יום בחירה מהימים הצבורים שעומדים לרשותם. כלומר, אותם עובדים לא היו זכאים לקבל שכר עבור אותה היעדרות. עם התערבות יו"ר ההסתדות התהפכה ההחלטה.
לפי המכתב, הפיצוי יינתן בהתקיימם של כמה תנאים. למשל אם מדובר בעובדי מדינה שנעדרו או עזבו את העבודה בשל הנחיית פיקוד העורף והצהירו על כך בכתב בפני הסמנכ"ל הבכיר להון אנושי ומנהל, המנהל האדמיניסטרטיבי, או ראש אגף משאבי אנוש, במשרד או ביחידת הסמך.
תנאי אחר הוא אישור של הסמנכ"ל והממונה על הביטחון במשרד או ביחידת הסמך, כי בהתאם להנחיות פיקוד העורף לא ניתן היה לקיים מהלך עבודה תקין במקום העבודה הקבוע של העובדים או שלא ניתן היה להגיע אליו, ביום זה או בחלק ממנו. עם זאת, עובדים חיוניים לא יהיו זכאים לפיצוי.
סוכם מתווה פיצוי למסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה
הבנגלדשי עומאר ישראק, לשעבר מנכ"ל חברת מדטרוניק העולמית, מונה ליו"ר אינטל העולמית. בתקופתו השקיעה מדטרוניק 3.5 מיליארד דולר בישראל. .
ישראק היה חבר דירקטוריון באינטל מאז 2017. הוא עסק בעיקר בהנדסה הרפואית, למרות ההשכלה שלו בתחום הנדסת החשמל. הוא סיים דוקטורט בהנדסה חשמל בקינגס קולג' בלונדון. במהלך הקריירה שלו התמחה בעיקר בפיזיקה של אולטרהסאונד, ואז התקדם במשרות ניהוליות על תפקיד מנכ"ל חטיבת הבריאות של GE, ולאחר מכן מנכ"ל מדטרוניק.
ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, אמר היום כי: "על פי הניסיון שלנו עם עומאר, זוהי בשורה מצויינת לאינטל ולפעילות שלה בישראל".
ישראק מחליף בתפקיד את אנדי בריינט, אשר פורש מאינטל אחרי שמונה שנות כהונה בתפקיד יו"ר ושלושים שנה בחברה. מנכ"ל אינטל, בוב סוון, נכנס לתפקיד באמצע 2019.
בתוך כך נודע כי אינטל תקים מגדל חדש בסמוך לפארק מת"ם בחיפה בעלות של כ-500-400 מיליון שקל. באחרונה רכשה אינטל את הקרקע מידי חברת מת"ם – שבבעלות גב ים (50.1%) והחברה הכלכלית של חיפה (49.9%) – בתמורה לכ-102 מיליון שקל.
בונוסים ועמלות שניהם מופיעים בתלוש השכר ושניהם נוספים לשכר המקורי אלא שהם לא בדיוק אותו דבר. המחלוקת המשפטית היא מתי בונוס מהווה חלק משכר העבודה ומתי הוא תוספת לשכר.
בונוס ניתן כתמריץ לעובדים לעידוד הצטיינות. לרוב בפסיקה יראו בבונוס כניתן לאחר שקוים תנאי מסוים ולא כחלק מהשכר הרגיל, ודאי שהדבר נכון שבעתיים כשמדובר בבונוס חד פעמי, שאינו ניתן על עמידה ביעדים קבועים. כך הבונוס אינו חלק מהשכר הרגיל.
עמלות, לעומת זאת, ניתנות לרוב מדי חודש בחודשו בהתאם לעמידה ביעדים מסוימים והן חלק מהשכר החודשי. זכויות שונות של העובד נגזרות מהשכר החודשי, למשל דמי אבטלה לפי שלוש המשכורות האחרונות, למקבל העמלה יחושב השכר עם העמלות ואילו למקבל הבונוס לא. כך גם רכיבי הפיצויים יחושבו אצל מקבל העמלה כחלק מהשכר בניגוד למקבל הבונוס. כך גם בהפרשה לפנסיה.
עוד נושא הוא שעות נוספות, לאחר השעות הקבועות בחוק מגיע לעובד תוספת של 25% מהשכר. גם כאן עובד שקיבל בונוס הבונוס לא ייחשב חלק מהשכר לעומת מקבל העמלות.
בביטוח לאומי במקרה שהתשלום הנוסף חצי משכרו החודשי הרגיל של העובד, חלה חובת פריסה ואילו תשלום נוסף בשיעור הנמוך ממחצית השכר החודשי הרגיל יש לצרף עבור שיעור דמי ביטוח לאומי – לשכר החודש שבו הוא שולם. מבחינת מיסוי בונוס נחשב הכנסה מהעבודה ומחושב בחישוב השנתי. העמלות ממוסות עם השכר הרגיל.
מה הפסיקה עד כה
במקרים מסוימים גם אם לא ניתן המענק מדי חודש אלא מדי רבעון או בתקופה אחרת קבע בית המשפט שמדובר בחלק מהשכר. במקרה אחר מכר בעל מניות שעבד בחברה מניות שלה ולאחר מכן החליט להמשיך לעבוד בחברה. על מכירת המניות, טען, קיבל בונוס של 400אלף שקל. כך הצהיר שהרווח הוא ממכירת מניות, שהמיסוי עליה היה נמוך משיעור המס מעבודה. פקיד השומה דחה את טענתו.
לאחר ערעורו קבע בית המשפט כי קיבל את הבונוס בעקבות העבודה שלצרכיה הוא גויס. השופט סבר כי התוספת להסכם, שנערכה כשנתיים אחרי ההסכם המקורי – שבה צוין כי הבונוס הו אעל מכירת מניות, היא למעשה הסכם בדוי שנעשה למטרת "תכנון מס".והחברה נעזרה בקשריו ובכישוריו באופן אישי.
עצם העובדה שהתשלום היה תלוי הצלחה לא הפכה אותו לתשלום הוני חד-פעמי, ממש כמו שתשלום לעורך דין או למתווך נחשב חלק מהשכר, קבע בית המשפט.
הממונה על שוק ההון והמפקח על הבנקים: יושבי ראש דירקטוריון יקבלו שכר קבוע ולא יהיו זכאים לבונוסים
מחוץ להייטק יש שוק ששובר שיאי מכירות: לפי נתוני פיפ"א, ארגון הכדורגל העולמי, קבוצות הכדורגל הוציאו 7.3 מיליארד דולר על רכישת שחקנים, עליה של כ-6% לעומת 2018. עם זאת, השיא לעסקה דווקא נרשם ב-2018 עם ממוצע של 2.9 מיליון דולר לכל העברה. לשם השוואה, ב-2011 זה עמד על 1.8 מיליון דולר, ב-2015-2016 על 2.3 מיליון ובשנה האחרונה – 2.7 מיליון דולר. משמע פחות העברות אבל יקרות יותר.
הקבוצות הבזבזניות ביותר הן הקבוצות האגליות עם 2 מיליארד דולר שבהם רכשו שחקנים, עם זאת ירידה של 22% לעומת שנה שעברה. אחריהן הליגה הספרדית עם 1.3 מיליארד דולר. מספר המועדונים הגבוה ביותר שהיה מעורב בהעברות בינלאומיות נמצא בברזיל, עם 306 כאלו, בפער גדול לפני השנייה גרמניה (144) ספרד שלישית (130), ואנגליה רביעית (128)
לפי נתוני פיפ"א, בשנה שעברה התבצעו 18,042 העברות, של 15,463 שחקנים מ-178 מדינות שונות.. מאה מועדונים בלבד – מתוך 4,000 – הוציאו כ-80% מהכספים בשוק. ההוצאות לא משקפות את הרווחים, הליגה הפורטוגלית יצרה כ-504 מיליון דולר ברווחים. הקבוצות הברזילאיות החתימו הכי הרבה שחקנים: 831, והקבוצות באנגליה במקום השני עם 694 החתמות.
למרות שהן תפסו הכי הרבה כותרות, ההעברות מסוג חתימה של שחקן במועדון חדש היו רק 11.6 אחוז מסך העסקאות ב-2019. סוגי ההשאלות השונות תפסו נתח משמעותי יותר (השאלה, הארכת השאלה והעברה אחרי השאלה), כשהכי הרבה בקטגוריית ההעברות תפסו השחקנים שסיימו חוזים וחתמו במועדון חדש, כ-64 אחוז.
הדו"ח התייחס בנפרד גם להעברות בכדורגל הנשים וסיפק עוד אינדיקציה לצמיחת הענף – עם עלייה של 16.3 אחוזים בסכומי ההעברות בעולם – אם כי עדיין מדובר בסכומים צנועים הרבה יותר, כשב-2019 נרכשו שחקניות בשיעור 652,032 דולר.
אאורה תבנה 430 דירות במקום מגרש הכדורגל הישן של מכבי חדרה
הווירוס הסיני שהתפרץ בעיר ווהאן, שכבר גבה חיים, צפוי להוריד את הביקוש לנפט בעולם בהיקף של 260 אלף חביות ביום בשנה הקרובה. לפי התחזיות דלק מטוסים יהיה אחראי לשני שלישים מכלל הירידה. כשהביקושים ירדו המחירים צפויים לרדת ב־2.90 דולר לחבית. כך לפי הכלכלנים של גודלמן זאקס.
"בעוד שינוי באספקה מצד אופ"ק עשוי להגביל את ההשפעה המהותית של זעזוע כזה בביקושים, אי־הוודאות בשלב ראשון לגבי היקף ההתפשטות של המגיפה תוביל לירידה גדולה מהצפוי במחירים", כתבו האנליסטים של גולדמן זאקס. האנליסטים משערים שהירידה בביקוש תלויה בחומרה של הנזק שיגרום הווירוס והגעתו למדינות אחרות על פני הגלובוס. עם זאת, תגובה מהירה ומקיפה מצד הרשויות בסין תצמצם את ההשפעה השלילית עקב אי-הוודאות.
במגיפות קודמות כמו הסארס הייתה ירידה בשיעור הטיסות, בעיקר מאסיה. גם כמה חברות של מותגי יוקרה נפגעות משום שרוב הביקוש למוצריהן הוא בקרב הצרכן הסיני.
קרוב ל-440 איש כבר נדבקו בנגיף, בהם לפחות 15 רופאים ואחים. הווירוס זוהה כשייך למשפחת נגיפי ה-SARS הפוגעים בדרכי הנשימה. אתמול החל כינוס של ארגון הבריאות העולמי שיקבע אם מדובר במצב חירום בריאותי בינלאומי.
הנגיף, שהתפרץ בעיר ווהאן, התפשט לערים נוספות, בהן לבירה בייג'ינג, שם נמצאו חמישה מקרים עד כה. מחוץ לסין, אומתו שני מקרים בתאילנד, אחד ביפן, אחד במקאו ואחד בקוריאה הדרומית. היום הודיעה הפיליפינים כי היא בוחנת מקרה ראשון בשטחה. גם בארצות הברית דווחו על מקרים ראשונים.
מזכ"ל אופ"ק: הביקושים לנפט יגדלו
עלייה של 11% בהכנסות איתמר מדיקל; השוק מאוכזב – המניה בשפל של שנה
פולקסווגן כבר לא היצרנית במקום השני בערך השוק שלה. טסלה עקפה אותה לאחר עלייה ניכרת במחיר המניה שדחף את שווי השוק שלה ליותר מ-100 מיליארד דולר. מחיר המניה יותר מהכפיל את עצמו מאז אוקטובר לאחר הצגת הדוח הרבעוני של טסלה.
אתמול (רביעי) המניה זינקה ב-4%, מה שהפך אותה שנייה רק לטויוטה בשווי השוק שלה. עדיין לאילן מאסק, מייסד ויו"ר טסלה, יש לאן לשאוף. שווי השוק של החברה מיפן מוערך ביותר מ-230 מיליארד דולר. בניגוד לטסלה, מדובר גם באחת החברות המובילות בעולם במכירות.
לפי אנליסטים, הזינוק במניה נובע מכמה פעולות שטסלה עשתה בחודשים האחרונים, כמו פתיחת המפעל בסין ויציאה לשווקים נוספים (בהם ישראל). טסלה עצמה דיווחה על מכירה של כ-367 אלף מכוניות יותר לעומת שנה שעברה, זינוק של 50%. המשקיעים מקווים שהמפעל בסין יסייע לתפוס נתח גדול יותר משוק הרכבים בסין.
עם זאת, מבחינת מכירות טסלה עדיין רחוקה מאוד ממתחרותיה. פולקסווגן מכרה יותר מ-11 מיליון מכונית בשנה שעברה, וטויוטה כ-9 מיליון מכוניות. טסלה גם לא הציגה מעולם רווח שנתי. ועתה מתמודדת עם אתגר נוסף, לאחר שנפתחה חקירה נגדה עקב תלונות על האצה לא צפויה והתפוצצות סוללה.
עם שווי שוק של מעל 100 מיליארד דולר ואם תחצה את הסף למשך מספר חודשים, צפוי המייסד אילון מאסק להכניס לכיסו סכומים בשווי 2.6 מיליארד דולר. שווי התשלום הראשון למאסק, על הנייר, הוא 346 מיליון דולר.
מחירי טסלה בארץ יתחילו ב-300 אלף שקל
מכוניות טסלה עם לוחיות צהובות לראשונה בכבישי ישראל
השחיתות חוגגת? ישראל עדיין יורדת במדד תפיסת השחיתות העולמי כבר שנה שלישית ברציפות. ב־2016 הייתה במקום ה-28 ואילו הגיעה למקום ה־35 השנה. נראה שחלק מהמדינות הפחות מושחתות עשירות יותר, למשל קטאר במקום ה־30 או איחוד האמירויות במקום ה־21.
מדד תפיסת השחיתות העולמי הוא מדד של ארגון שקיפות בינלאומית. המדד נערך מאז 1995. בישראל ממפרסמת אותו עמותת שבי"ל ‑ שקיפות בינלאומית ישראל — שהיא אחד מ־100 הסניפים של הארגון. מדד השחיתות העולמי בודק מדי שנה את תפיסת השחיתות ב־180 מדינות באמצעות מכוני מחקר וכלי מדידה מקצועיים. כל מדינה נמדדת בשאלות זהות על ידי 6‑7 מכוני מחקר לפחות. השיטה כוללת ראיונות, סקרים והערכות של אנשי ונשות עסקים ומומחים בתחומי מחקר שונים באקדמיה בארץ הנבדקת ומחוץ לה.
ישראל מדורגת במקום ה־35 מבין 180 מדינות, 180 הוא המושחת ביותר, וציונה 60 מתוך 100. בממשלת נתניהו הנוכחית, היא הידרדרה ל־60 נקודות. עוד מדינות בניקוד זה ברוניי, ליטא וסלובניה.
גם ארצות הברית ירדה מהמקום ה־16 ב־2017 למקום ה־23 השנה ומ־75 ל־69 נקודות. זו לא שנה טובה לעולם, אין מדינה שקיבלה 100 נקודות, ואפילו ציון גבוה מ־90. במקום הראשון מדורגות דנמרק וניו־זילנד עם הציון 87. אחריהן פינלנד עם הציון 86, וסינגפור, שוודיה ושוויץ (כולן עם ציון 85). במקומות האחרונים נמצאות סוריה, דרום סודן וסומליה.
בין השאלות הנבדקות: יכולת הממשלה להתמודדות עם שחיתות, באיזו מידה המדינה נאבקת בשחיתות, האם אנשי ציבור מושחתים מועמדים לדין ועוד.
"יו"ר עמותת שבי"ל השופטת בדימוס נילי ארד אמרה בתגובה כי "מדינת ישראל איננה מדינה מושחתת". עם זאת, לדבריה, "ימים לא קלים עוברים על אזרחי המדינה ותושביה". היא סבורה שהמדד מבטא את העובדה ש"אנו נחשפים לרוחות רעות של פלגנות והקצנה, ולמגמות שליליות של יצירת חוסר אמון במוסדות שהם ביסוד קיומה של הדמוקרטיה בישראל, ובהן רשויות החקירה והתביעה, מערכת המשפט ואכיפת החוק, והעיתונות החופשית". אם לא נגן על ערכי הדמוקרטיה, היא מתריעה, "אנו עלולים למצוא את עצמנו יורדים במדרון החלקלק לעברן של מדינות הנתפסות כמושחתות".
רוצים דרכון פורטוגלי? שחיתות במדינה מעכבת את החלום
קוריאה: תאגידים משפחתיים נפגעים ממס ירושה בהיקף כמעט חסר תקדים
הלבנת הון – כיצד מבצעים אותה, איך נלחמים בה ומה הענישה
מחר, חמישי, ייפתח הרישום להגרלה העשירית של מחיר למשתכן. הרישום להגרלה ייסגר ב-2 בפברואר ותוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים במהלך חודש פברואר.
ייתכן שמדובר באקורד הסיום של התוכנית, כי ההגרלה קטנה יחסית. ההגרלה כוללת 2,558 יחידות דיור בלבד ר ב-12 יישובים 523 יחידות דיור יוגרלו בעיר ירושלים בשכונות רמות ורוממה; 302 יחידות דיור בחיפה; 725 יחידות דיור בבית שמש ו-113 יחידות דיור באור יהודה. יישובים אחרים הם אשקלון, בית שמש, עפולה, אריאל, נתיבות, אופקים, שדרות, אלפי מנשה ומדרשת בן גוריון, המוגרלת לראשונה בתוכנית. כ-700 מיחידות הדיור בהגרלה יוגרלו בעדיפות לבני מקום ביישוב מגוריהם.
בפרירפיה יינתנו לרוכשים מענקים שיוכרו כחלק מההון העצמי. מהיישובים שזוכים למענק: שדרות, נתיבות ואופקים. שם המענק על סך 60,000 שקל, ובאשקלון ועפולה יינתן מענק על סך 40,000 שקל.
עד כה הוגרלו 73 אלף יח״ד במסגרת התוכנית ב-84 יישובים שונים. נסגרו ושווקו בהצלחה 100 אלף יח״ד במכרזים לקבלנים. כיום ישנם כ-51 אלף היתרי בנייה או החלטות ועדה בפרויקטים השונים. אך כמחצית עוד בתהליכים שאורכים זמן להוצאת היתרי בנייה ובחלקם זוכים שממתינים למעלה משנה.
בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אמר כי "אנו ממשיכים במרץ בתנופת הבנייה ובמציאת פתרונות דיור לזוגות הצעירים בישראל גם בימים אלה. כ-5,630 זוכים כבר קיבלו מפתחות לדירה שרכשו במחיר נמוך ממחיר השוק, במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", של משרד הבינוי והשיכון ומטה הדיור, וכ-32,000 זוכים כבר חתמו על חוזי מכר. אנו מאחלים בהצלחה רבה לנרשמים ומבטיחים כי נמשיך לפעול למען הזוגות הצעירים בישראל ולמתן פתרונות דיור ראויים והוגנים".
זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, מסר כי "מטה הדיור הלאומי, בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, ממשיכים לפעול במלוא המרץ ליצירת פתרונות לזוגות צעירים בישראל. אני מאחל הצלחה רבה לאלפי הזוגות הצעירים שישתתפו בהגרלה הקרובה ויצטרפו לכ-70 אלף זוגות צעירים שכבר רכשו דירות ונמצאים בשלבים שונים לקראת האכלוס. בכוונתנו להמשיך ולפעול על מנת ליצור פתרונות דיור הוגנים וראויים בכל רחבי המדינה ולאפשר לעוד ועוד זוגות צעירים לרכוש דירה במחיר שפוי והו
מעודכן ל-01/2020
המשטרה ביטלה את כתב האישום לאחר שעלה ספק בדבר אמינות מכמונת הלייזר ■ מסתבר כי לייזר המשולב כיום במערכות הבטיחות של מכוניות רבות, עלול להשפיע על דיוק מכמונת המהירות המשטרתית
בשעת לילה ב־30 במאי 2017 כיוון רס"ר דוד סלם ממשטרת התנועה את "אקדח הלייזר" שלו לעבר מכוניות חולפות בכביש החוף, ולפתע כאשר על צג המכשיר הבהבו הספרות 242, ומול רס"ר סלם חלפה במהירות וולוו S60 T5 לבנה.
הנהג נעצר לאחר מרדף, ולמחרת כבר בישרה ההודעה לעיתונות של אגף התנועה כי בכביש 2 נלכד נהג שנסע במהירות של פי 2.5 מהמותר בכביש. בהודעה המשטרתית הובאה תגובתו של הנהג, צעיר בן 25 מעכו, שטען: "נסעתי 155 קמ"ש מקסימום", ולצדה תמונות הרכב שהוחרם והממל"ז (מכמונת מהירות לייזר) עם הספרות המרשיעות.
אולם בספטמבר השנה הסתיימה הפרשה בבקשת התובעת המשטרתית מבית המשפט לחזור מכתב האישום ולבטל את המשפט, עוד לפני שהשופט ידון בחלק מהסוגיות שהעלה במשפט פרקליטו של הנהג, עו"ד ערן בר אור.
"כשקיבלתי את התיק דאגתי להשיג את ספר הרכב", מספר עו"ד בר אור, שהיה גם אחד מחברי צוות ההגנה שהביאו לזיכויים של 20 נהגים במשפט התקדימי שבחן את אמינות מכמונות מצלמות המהירות הנייחות של המשטרה (מערכת א3), ושבסיומו קבע השופט יעקב בכר כי אמינות המצלמות לא הוכחה וזיכה את הנהגים.
בר אור סיפר כי: "לפי נתוני היצרן המהירות המירבית של הוולוו היא 230 קמ"ש, 12 קמ"ש פחות מהמהירות שמדד הממל"ז. יבואן וולוו אף סיפק לנו תצהיר שזו אכן מהירותו המרבית של הרכב, שהינה מוגבלת מחשב ושמעליה נפסקת אספקת הדלק למנוע. בעל הרכב, שלא היה הנהג, הצהיר כי הרכב הוא סטנדרטי ולא עבר שיפורי ביצועים כלשהם. לכן חשדתי שמדובר בטעות בזיהוי של השוטר, שמדד בעצם רכב אחר, או שיש בעיה עם הממל"ז".
איך עובדת בדיקת המהירות?
הממל"ז מעוצב כמו אקדח גדול שאותו מכוון השוטר לעבר הרכב הנמדד. קרן הלייזר פוגעת ברכב, והממל"ז קולט את ההחזר מה"פגיעה", ומחשב לפי הזמן שעבר, את מהירות הרכב בזמן המדידה. דיונים ארוכים בבית המשפט בארץ, במהלכם התברר שממל"ז הצליח למדוד עץ טס במהירות של 70 קמ"ש, הגיעו עד לבית המשפט העליון, שפסק בשנת 2003 כי מדובר במכמונת מהירות אמינה, אך הורה לשוטרים להפחית מכל מדידה 5 קמ"ש ולהתייחס לתוצאה כמהירות נסיעת הרכב לצורך הדו"ח.
מה באמת קולט השוטר?
אולם בבדיקתו בספר הרכב גילה בר אור רכיב שלא היה מוכר כאשר קיבל בית המשפט העליון את החלטתו. ל־S60 היה לייזר משלה (ליידאר). הדור הקודם של מכונית המנהלים השבדית היה אחד הראשונים בעולם שצוידו במכ"ם לייזר המיועד למדידת המרחק בין הרכב לרכבים שמלפניו.
המהנדס טוביה סגל, שבחן את שתי המערכות לקראת המשפט, גילה שהפעולה שלהן עשויה לפגוע בדיוק המדידה של המכמונת המשטרתית. "הממל"ז פועל באורך גל סביב 930 ננו. הליידאר של הוולוו פועל באורך גל דומה מאוד, 932. הפרש כזה עלול ליצור מצב שהלייזר המשטרתי יקלוט לא רק את ההחזר מהקרן ששיגר, אלא גם את שידור הלייזר שיצא מהמכונית ולכן תתקבל מדידה שגויה, בלי שהמכשיר יזהה את הטעות ויתריע אודותיה למפעיל", הסביר סגל והוסיף: "כאשר הממל"ז נכנס לשימוש הוא היה 'בן יחיד' ולא היו עוד לייזרים אחרים על הכביש. נדרשת בדיקת עומק יסודית לבחון את ההשפעות".
ברגע שביקש עו"ד בר אור לזמן לעדות את אנשי מעבדת מכשור האכיפה של אגף התנועה כדי לקבל את התייחסותם להפרעות שעשויה לגרום מערכת הלייזר במכוניות, הודיעה התובעת כי המשטרה חוזרת בה מכתב האישום. הנהג זוכה.
"אין לי ספק שהימצאות מכשיר הלייזר במספר גדל והולך של מכוניות בכבישים, תצטרך לחייב את המשטרה לבחון את הנושא", סיכם בר אור. "ייתכן ששוטרים יצטרכו לוודא שאין רכב עם לייזר בסביבה, לא רק הרכב הנמדד אלא גם אלה שנסעו בקרבתו, לפני שינפיקו לו דו"ח".
יצרנית הלייזר הזהירה
בשנים האחרונות תועדו בעולם מקרים נוספים שבהם מכוניות בעלות מערכות בטיחות אקטיביות שיבשו את הלייזר המשטרתי. משטרת ישראל משתמשת בממל"ז המיוצר על ידי LTI האמריקאית. באירלנד הודיע נציג חברת טלה טראפיק, נציגת LTI במדינה, כי ייתכנו מצבים שבהם במכוניות המצוידות בבקרת שיוט אקטיבית מבוססת לייזר “עשויה להיווצר בעיה”.
גם יצרנית גלאי מכמונות המהירות ולנטיין, שמתוכנתים לגלות אקדחי לייזר, מסבירה בהוראות השימוש למכשירים, כי “במכוניות חדשות כדוגמת לקסוס ואינפיניטי קיים מנגנון מדידת מרחק באמצעות לייזר שעלול לשבש את הפעילות, מאחר והגלאי קורא אותות לייזר שהמכוניות משדרות. במקרה כזה מומלץ לנטרל את מצב הלייזר לחלוטין”.
כעת מצטרף הממל"ז למערכת הא3, שאמינותה נפגעה קשות בעקבות פסיקת בית המשפט בעכו, מה שלא מונע מהמשטרה להמשיך להשתמש בה. לגבי מכ"ם הדבורה המותקן בניידות ולאחרונה גם באופנועים, קבע עוד ב־2018 שופט בית המשפט המחוזי בחיפה ערן קטון, כי המשטרה לא הוכיחה את אמינות אופן פעולת המכ"ם שלו.
אלה המכוניות המצוידות במערכת לייזר
בכבישי הארץ נוסעות לא מעט מכוניות שיש בהן מערכות לייזר דומות לאלה שבהן משתמשת וולוו, בהן גם ה־V40 הקומפקטית והג'יפון XC60. מערכות לייזר המשמשות את הבלימה האוטונומית שיוצרו בידי החברות ולודיין וקונטיננטל הותקנו גם בדור הקודם של מאזדה 3, במאזדה CX5 ובמאזדה 6. בנוסף הותקנו מערכות כאלה גם בפורד פוקוס המחודשת ששווקה כאן מתחילת 2016, ובמכוניות המיני של קבוצת פולקסווגן, אפ!, סיאט מי וסקודה סיטיגו. גם בחלק מדגמי הדור השלישי של פיאט פנדה הותקנה מערכת כזאת.
תגובת המשטרה: "האכיפה באמצעות מכמונת הלייזר ופעולת המדידה אינם מושפעים מהאמצעים המותקנים ברכב. במקרה זה, לאחר בחינת התיק הוחלט לחזור מכתב האישום עקב חוסר ודאות מוחלט בנוגע לזיהוי הרכב נשוא העבירה – ולא בשל אמצעי האכיפה".
קיבלתם דוח תנועה – מה אפשר לעשות?
מרכז עירוני ענק צפוי לקום ברמלה. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז,החליטה לאמץ את מסמך המדיניות העדכני למרכז שקידמה העירייה.
שטח התכנית הוא כ-120 דונם והיא תממוש במשולש הרחובות הרצל, ויצמן ודני מס, שבהם מבנים כמו לשכת ראש העיר, משטרת ישראל, היכל התרבות, הספרייה העירונית ובית משפט השלום.
התוכנית החדשה מחליפה את התכנית משנת 1994 המתירה הקמת 450 יחידות דיור, כ-9,700 מ"ר מסחר, וכ-20,000 מ"ר משרדים ותעסוקה. כך יש מספר מגרשים ריקים שלא מומשו ורוב הבנייה חד-קומתית.לעומת זאת, המדיניות החדשה מאפשרת הגדלת כמות יח"ד לכ-1,250, והגדלת שטחי משרדים, מסחר התעסוקה עד ל-125,000 מ"ר. כמו כן יתאפשרו שימושים של מלונאות ומבני ציבור נוספים.
עקב הקרבה למטרו, לרכבת ולרכבת קלה אחוזי הבניה המוצעים נעים בין 400% ל-500%, והצפיפות הגבוהה היא לאורך הרחובות הראשיים. הבינוי המוצע יהיה מרקמי מלווה רחוב בגובה 10-6 קומות בשילוב בנייה נקודתית בגובה 15-12 קומות. הגובה כולל קומת קרקע כפולה המיועדת למסחר.
את הכנת המסמך ליוותה לשכת התכנון ובמסמך נבחנו היבטי התחבורה, הכלכלה וצרכי הציבור. במתחם כ-18 דונם המיועדים למבני ציבור ויידרש גם בית ספר יסודי. לפיכך נקבע כי יש להקצות 5-4 מ"ר עבור כל יחידת דיור במגרשים הסחירים. המתחם יכלול מערך של שטחים פתוחים בהיקף של כ-30 דונם, ובנוסף נקבע במסמך כי על כל יח"ד מתוכננת יש לתכנן 3 מ"ר שטחים ציבוריים פתוחים.
במתחם קיימים 4 מבנים הסטורים ראויים לשימור ובהם לשכת ראש העיר, מצודת הטיגרט שבמשטרה, ובית כנסת, ולכן הוכנסו הוראות הנוגעות להיבטי השימור לעת הכנת תכנית מפורטת.
מתכנן מחוז מרכז, גיא קפלן, ציין כי "המסמך נערך ע'ל ידי הצוות המקצועי של הרשות המקומית ומהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה של רמלה, תוך חיזוק העירוניות המתחדשת באזור אשר תהווה דוגמא להמשך תכנון ההתחדשות העירונית ברמלה. המסמך יקדם רובע עירוני חי ותוסס במרכז העיר, הכולל שימושים מעורבים, ויתמרץ את מימוש הפוטנציאל לפיתוח ע"י משיכת אוכלוסייה חדשה, משרדים ועסקים חדשים. מדיניות זו תמומש באמצעות תכניות מפורטות אשר ניתן להגיש גם לכל מתחם בנפרד".
18 אלף דירות בפינוי בינוי באור יהודה, ברמלה, קריית גת, נתיבות ונשר
לא רק בני גנץ. מחלקת הסייבר של וושינגטון, שמייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס שכר במיוחד,חושדת שהטלפון שלו נפרץ ב-2018 מחשבון הוואטסאפ המקושר לנסיך הסעודי מוחמד בין סלימן. כך לפי מקורבים שדיברו עם הגרדיאן ועם הפיינשל טיימס. באותה שנה נרצח כתב של הוושינגוטון פוסט, בבעלות בזוס, בסעודיה, וההאשמות הובילו לממלכה.
לפי דיווח של חברת הייעוץ FTI ברמת ודאות סבירה עד בינונית הטלפון נפרץ זמן קצר לאחר קבלת קובץ וידאו מחשבון המקושר לנסיך במבצע שבו זלג מידע במשך חודשים.
לפי המקורב, גורמים באו"ם נחשפו לדוח המקוצר של חברת הייעוץ ומצפים להודעה הרשמית על הממצאים עד רביעי הקרוב.
הנסיך כמובן מכחיש את ההאשמות. "ההאשמות של כמה גורמים בתקשורת שהממלכה הסעודית עומדת מאחורי הפריצה לטלפון של בזוס הן אבסורדיות", נכתב בציוץ של השגרירות הסעודית בארצות הברית. "אנחנו קוראים לחקירה של ההאשמות, כך שנהיה חשופים לכל העובדות".
מאמזון לא נמסרה תגובה. לפני שנה האשים בזוס שהמו"ל של נשיונל אינקויירר סוחט אותו כדי שלא יפרסם תמונות מביכות מהרומן שהוביל לגירושיו של בזוס. בזוס, שהוא גם מבעלי הוושינגטון פוסט כזכור, רמז על הקשר בין סעודיה למו"ל. לאחר חודש מצאו חוקרים כי הפריצה לטלפון נעשתה מסעודיה וחומר פרטי זלג, אך לא עלה קשר ישיר לנסיך הסעודי.
בשנה שעברה דווח בתקשורת העולמית כי אחיה של המאהבת של בזוס וחברתו בהווה לורן סנשז מכר את הודעות הטקסט והתמונות לצהובון הנשיונל אקויירר. האח הכחיש את ההאשמות וטען שמדובר בשמועות בלבד. האח הכחיש אומנם שמכר תמונות אינטימיות אך לא הגיב לשאלה אם מכר תמונות והודעות למגזין.
גירושי בזוס, היקרים מאז ומעולם: מקנזי בזוס תקבל מניות בשווי 35 מיליארד דולר
בעקבות ההתקפה על סעודיה צפויה פרמיית סיכון על הנפט
מעודכן ל-01/2020
גלי הרדיו המשודרים מהטלפונים והאייפדים שלנו אמנם מייצרים הפרעות אלקטרומגנטיות, אך האם יש באמת סיכוי שהמטוס שלכם יתרסק רק בגלל ששלחתם מייל בטיסה?
אם יוצא לכם לטוס מפעם לפעם, ודאי גם אתם נתקלתם בהודעה "יש לכבות מכשירים סלולריים לפני ההמראה". אבל האם הטלפון הסלולרי שלנו באמת יכול להפריע למטוס להמריא או לנחות? על פי תקנות רשות התעופה האמריקאית, גלי הרדיו המשודרים מהטלפונים והאייפדים שלנו – כשהם לא במצב טיסה – יכולים לגרום לשיבושים קשים בתקשורת שבין המטוס למגדל הפיקוח.
רק לאחרונה הפסיקו חברות התעופה לבקש מנוסעים להשאיר את הסלולריים, הטאבלטים, קוראי הספרים האלקטרוניים שלהם ושאר המכשירים כבויים במהלך הטיסה.
הסיבה שבגללה חברות תעופה מתייחסות לדברים האלו ברצינות ומבקשות מהנוסעים להעביר את המכשירים הסלולריים למצב טיסה, היא חשש מהפרעה אלקטרומגנטית שהמכשירים האלה יכולים לייצר במטוס. ישנם מטוסים שנבנו לפני שהפרעות מסוג זה היו קיימות, ולקח זמן לוודא שהמכשירים אכן בטוחים לשימוש.
אלא שבימינו ניתן למצוא אפילו אייפדים וטאבלטים אחרים בתא הטייס, המשמשים את הטייסים לאחסון ניירת, במקום שיצטרכו להסתובב עם מזוודות גדולות. המכשירים הללו נבדקו בצורה מקיפה כדי לוודא שהם לא מייצרים הפרעות. תהליך הבדיקה כולל מגוון הפרעות אלקטרומגנטיות, על מנת לדמות תא נוסעים מלא במכשירים מכל הגדלים, כולל כמה מכשירים מקולקלים שמתפקדים גרוע. כמעט כל ציוד חברות התעופה הבינלאומיות נבחן בצירופים שונים.
במשך שנים, פקחי בטיחות, חברות תעופה, יצרניות מטוסים וכל שאר העובדים בתעשייה יודעים שבכל טיסה נתונה ישנם עשרות מכשירים שאינם נמצאים במצב טיסה. העובדה שמטוסים לא נופלים מהשמיים בגלל שמישהו השאיר את הקינדל שלו פועל, היא ההוכחה טובה למדי לכך שברוב המקרים, רוב המכשירים לא משפיעים על רוב המטוסים.
אך בענף התעופה נדרשת קפדנות יתרה. ישנם אנשים שלא יודעים שלקינדל שלהם בכלל יש 3G, או שגם השעון או האוזניות שלהם צריכים להיות על מצב טיסה. חלק שוכחים בכלל שארזו את המכשירים האלו בתיק הצד, וחלק פשוט מתעלמים מהחוקים, משוכנעים שהאימייל שהם "חייבים" לשלוח מהסמארטפון שלהם כנראה לא יגרום למטוס להתרסק, וסביר להניח שהוא אכן לא יגרום לכך.
העניין הוא שבתחום התעופה לא לוקחים סיכונים. אחת הסיבות שבזכותן תעופה היא דבר בטוח יותר מנהיגה או חציית כביש היא שחברות תעופה והמפקחים עליהן מקפידים לשמור על הכללים ולנהוג בזהירות יתרה.