שיטת המקל
בשנת 2021 תצטרף עיריית ניו יורק למהלך שכבר עשו לפניה בלונדון, שטוקהולם וסינגפור, ותגבה תשלום מנהגים שייכנסו לאזורים הצפופים במנהטן בשעות העומס ■ מומחים ברחבי העולם בוחנים את יעילותו ומוסריותו של הפרויקט ■ ובינתיים, שר התחבורה ישראל כ"ץ מתחמק מיישום פיילוט דומה בישראל
עומס התנועה בניו יורק הוא מהגרועים בעולם, כך קבע פאנל מייעץ שהוקם לבדיקת הנושא. מהירות הנסיעה הממוצעת במרכז העיר שנמדדה בשנת 2016 הייתה 7.5 קמ"ש בלבד. אך האור בקצה המנהרה כבר נראה באופק. חרף התנגדותם הנחרצת של יותר ממחצית תושבי העיר, החליטו מחוקקי המדינה לאחרונה על יישומה של אגרת גודש החל ב-2021. בעקבות זאת תהיה ניו יורק לעיר האמריקאית הגדולה הראשונה שתגבה את ההיטל –כפי שכבר נוהגים כיום בערים שונות באירופה ובאסיה.
הצעות דומות נשמעו בעיר כבר לפני 50 שנה, אך עד לאחרונה כולן נדחו. ארגון התוכנית האזורית הציע תמחור כבישים ב–1996; התוכנית של ראש העיר לשעבר מייקל בלומברג מ–2007 לא נדונה אפילו בקרב המחוקקים; הפעם, עם אנדרו קואמו כמושל ניו יורק וביל דה בלסיו כראש העיר ניו יורק, הדברים משתנים.
מרבית הפרטים, גובה האגרה שתוטל ותדירות התשלום, עדיין לא גובשו — ולשם כך תוקם ועדת ביקורת לניידות ותעבורה. עד כה נקבע כי אלה מתושבי ניו יורק שמתגוררים באזור התשלום ומרוויחים פחות מ–60 אלף דולר בשנה, יוחרגו. אולם גם נהגים מקבוצות אחרות, כולל רוכבי אופנוע, עובדי עירייה, בעלי מוגבלויות, נהגי משאיות, מושל ניו ג'רזי, נוסעים שמגיעים מדי יום למנהטן — כולם דורשים הנחה, אשראי או מעמד מוחרג, מה שיכול ליצור בעיות.
אגרת גודש, אם תיושם היטב, תוכל להתרחב גם מחוץ למנהטן. ניו יורק יכולה ללמוד מערים אחרות שהנהיגו את השיטה לפניה. למשל, סינגפור שבה מיושמת אגרת גודש כבר עשורים, מעדכנת את המחירים באופן קבוע. ניו יורק תוכל גם להפיק לקחים על יסוד הטעויות שעשו קודמותיה. לונדון, שיישמה את תוכנית אגרת הגודש שלה ב-2003, באופן מוזר מתחילה רק כעת לגבות תשלום משירותי הסעות משותפים, כמו "אובר". סטוקהולם החריגה יותר מדי כלי רכב, מה שגרם לנפילה בהכנסות מתשלומי האגרה.
בעיית הפקקים בערים רבות בעולם מחריפה במהירות בעשורים האחרונים. הצמיחה הכלכלית, תחייתם של האזורים האורבניים, עלייתן של חברות לשיתוף נסיעות כמו "אובר" ו"ליפט" ועלייה חדה במשלוחים של חבילות — כל אלה הביאו לצניחת מהירות הנסיעה הממוצעת במרכזי הערים. לפי נתוני INRIX, חברת מחקר בתחום התחבורה, המהירות הממוצעת במרכזי הערים בארצות הברית ירדה מ-29 קמ"ש ב–2015 ל-24 קמ"ש בלבד בשנה שעברה.
בישראל: השר כ"ץ מתחמק
עד כה, ערים אמריקאיות גדולות לא הצליחו להתמודד עם העומס בכבישים בהצלחה מרובה. בניו יורק מתכוונים להשתמש בכספי האגרה שייגבו מנהגים על כניסה לשכונות הפקוקות ביותר של מנהטן, כאמצעי לגיוס כסף לטובת שיפוץ מערכת התחבורה הציבורית וכדי לשכנע אנשים לנטוש את כלי הרכב הפרטיים.
גם בישראל בעיית הצפיפות בכבישים מוכרת היטב. כל מי שמנסה להגיע בבוקר למוקדי התעסוקה או לצאת מהם בשעות אחר הצהריים — יודע כי אין דרך לחמוק מהנסיעה האיטית ומורטת העצבים. חלק מהנהגים תולים תקוות ברכבת הקלה בגוש דן, אך כלל לא ברור אם היא תשפר את המצב או תחמיר אותו.
אגרות גודש כבר הוכחו כיעילות כשהצליחו להפחית את העומס בכבישים בלונדון, סטוקהולם וסינגפור. אולם ההיטל ספג ביקורת על כך שאינו הוגן ופוגע בעניים.
בישראל התקבלה החלטת ממשלה לבחון יישום אגרות גודש כבר ב-2008, אך שר התחבורה בעשר השנים האחרונות ישראל כ"ץ לא קידם הקמה של צוות בין־משרדי שיגבש תוכנית פיילוט ליישומן. מבקר המדינה מתח ביקורת ישירה על השר כ"ץ הידוע בהתנגדותו הנחרצת לאגרות אלה, ועל מדיניותו.
בדו"ח על מצב התחבורה שפורסם בחודש מרץ השנה קבע המבקר כי יש ליישם את המהלך בישראל כפתרון לפקקים, וכך כתב: "אף שמשרד התחבורה התריע בתוכנית האסטרטגית שלו ב-2012 על חסרונה של מדיניות כוללת לריסון השימוש בכלי רכב פרטי בתחום המיסוי, כדוגמת אגרת גודש, כ"ץ לא קידם את החלטת הממשלה, ובכך הפך את החלטתה בעניין זה לאות מתה".
המבקר הגדיר את ההחלטה לא לקדם אגרות גודש כצעד לא שוויוני ולא סוציאלי, שפוגע לראייתו באלה שאינם נוסעים בכלי רכב בערים או בשעות העומס. "אי־החלת העלויות החיצוניות על המשתמשים אינה יעילה ואינה הוגנת, ומשמעותה סבסוד המשתמשים בכלי רכב פרטיים על ידי אלה שאינם משתמשים בהם, או אלה שמשתמשים בהיקפים קטנים, כמו תושבי הפריפריה", טען.
"הסבסוד במקרה הזה נכפה על האחרונים ומביא לחוסר יעילות בשימוש בתחבורה. עומסי תנועה הם תוצאה, בין היתר, של העובדה שהמשתמשים בכביש שוקלים רק את העלות הפרטית שלהם, ומתעלמים מהעובדה שכלי הרכב שלהם מאט אחרים".
ממשלת ישראל החליטה כמה פעמים להשתמש באמצעים חיצוניים לצורך ניהול הביקושים בכבישים — כלומר ניסיון לווסת את השימוש בכביש בין שעות העומס לשעות השפל. בראש האמצעים האלה ניצב הרעיון להטיל אגרות גודש. אמצעים אחרים כוללים למשל כבישי אגרה בין־עירוניים (כמו כביש 6 או הנתיב המהיר בכביש 1). הגורמים המקצועיים במשרד האוצר סבורים כי המודל של אגרות גודש הוא הכרחי לפתרון בעיית הפקקים. מקורות המעורים בהליך קבלת ההחלטות בנושא מספרים כי גם פקידי משרד התחבורה מכירים בשיחות סגורות בצורך באגרות אלה, אך אינם יכולים להתבטא לטובת המהלך, בשל ההצהרות של כ"ץ בנושא.
כל הגורמים המעורבים מבינים כי בניגוד לפתרונות של תחבורה ציבורית, שמצריכים הקמת תשתיות כמו מטרו או רכבת קלה, הטלת אגרת גודש היא פתרון מיידי שאפשר להעריך את תוצאותיו בתוך שנה או שנתיים.
האגרה תחכה לממשלה הבאה
מתנגד נוסף שטרפד את התוכנית להפעלת האגרות היה שר האוצר משה כחלון. אף שגורמים באוצר ובבנק ישראל תומכים יותר מבעבר בהטלת אגרות כדי להקל על הפקקים, כחלון התנגד בתוקף להפעלת השיטה. "זה פתרון מאולץ להקטנת הביקוש, במקום למצוא פתרון שיגדיל את אפשרויות התנועה בכבישים", טען.
בתקופה שקדמה לבחירות לא היה מי שיעז להציע אגרת גודש. במקום זאת בחן האוצר חלופות אחרות, כמו עידוד כספי למי שייסעו פחות קילומטרים בשנה. הביטוח לרכב של נהגים כאלה יוזל ובנוסף יהיה עידוד נסיעות שיתופיות ויוצע להקציב עוד מימון לרכבות קלות.
"ברור לנו שהשר הנוכחי לא יאשר אגרות גודש", אמר בכיר במשרד, "וכעת גם אנחנו סבורים שצריך למצוא פתרונות אחרים". עם ההצעות שנבחנו נמנות תוספת למספר ואורך הנתיבים לתחבורה ציבורית; תחבורה ציבורית זולה יותר; הקדמת סיום העבודות על הרכבת הקלה בירושלים ועל הקווים בתל אביב; עידוד הגעה לערים מחוץ לשעות העומס בתמריץ כספי – ניסיון שכבר בוצע; ואף השבתת כל רכב פרטי ליום בשבוע, מהלך שבוצע כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת.
מקורב לדיונים באוצר אמר ערב הבחירות כי יש התייעצות בנושא הפקקים, "אך כלום לא סוכם". פרטי התוכנית המתגבשת חסויים, והיא תחכה לשר האוצר הבא. בכל מקרה, אמר, הכבישים לא יוכלו להכיל עוד מאות אלפי מכוניות שיימכרו בשנים הקרובות, ולכן הכרחי לגבש פתרון יצירתי.
לדבריו, לצד הוספה של קווי רכבת והגדלת התדירות, חייבים לעודד נסיעות שיתופיות: "הישראלים מפונקים וכל אחד אוהב לנסוע לעבודה לבד, אבל זה יהיה חייב להשתנות. אנשים יצטרכו לנסוע יחד. זה יוריד 30% עד 50% מהעומס".
המלחמה בפקקים – האם צריך למסות הטבות חניה לעובדים?
מחקר בנק ישראל: להילחם בפקקים דרך מסי נסיעה
הראל, חברת לביטוח ופיננסיים מפרסמת את התחזית המאקרו כלכלית שלה לשנה הקרובה, לפיה צפויה עלייה במחירים, התייצבות מחירי הדירות, התמתנות עלייה בשכר , והריבית בארצות הברית תישמר
לאחר הירידה הקלה במחיר הדירות ב-2018,צופים בהראל, חברה לביטוח ופיננסים, יציבות במחירים בהמשך השנה.
לפי הדוח הסוקר סקירה מאקרו-כלכלית של המחירים, מדד מחירי הדירות בבעלות (שאינו חלק ממדד המחירים לצרכן) עלה ב-0.6 אחוז (בין אמצע דצמבר לאמצע ינואר), ב-12 החודשים האחרונים מחירי הדירות עלו ב-0.1 אחוז. לאחר הירידה ב-2018, "אנחנו צופים יציבות במחירים בהמשך השנה, הערכה זו נתמכת גם בנתוני מכירות הדירות החדשות שעלו בפברואר בקרוב ל-30 אחוזים בהשוואה לרמתן בפברואר אשתקד ומנגד גידול בסיומי הבניה".
עלייה במחירי ביגוד והנעלה
עוד כתוב בדוח כי "מדד המחירים לחודש מרץ 2019 עלה ב-0.5 אחוז (בגבול העליון של הצפי 0.5-0.4). כצפוי, נרשמה עלייה עונתית במחירי הביגוד וההנעלה (על רקע תחילת עונת הקיץ), במדד הדיור ובמחירי הדלק, לצד הוזלת מחירי המזון והירקות. בעקבות המדד האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ל-1.4 אחוזים, בחלק התחתון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל".
על פי האומדנים הראשוניים של הראל, מדד אפריל צפוי לעלות ב-0.5-0.4 אחוז בשל עלייה עונתית במחירי הפירות והירקות, התרבות והנסיעות.מדד מאי צפוי לעלות ב-0.4 אחוז בעיקר בשל עלייה בסעיפי ההלבשה וההנעלה לצד העלייה הצפויה במחיר הדלק. ב-12 החודשים הבאים אנו צופים אינפלציה מעט גבוהה יותר של 1.4 אחוזים, בשל העלייה האחרונה במחיר הנפט (בהנחה של יציבות במחירי הסחורות ושע"ח וללא השפעת העלאות מיסים), כאשר אנו מאמינים שהעלייה החריגה במחירי הפירות והירקות תתקזז במהלך השנה (החל ממדד אפריל).
הריבית תעלה לכל היותר פעם אחת
לגבי הריבית כתבו "המדד הגבוה לצד התבססות האינפלציה בתוך יעדה בחודשים האחרונים לא משנה את ההנחה שלנו שהריבית תעלה השנה פעם אחת לכל היותר – בסוף השנה. זאת, על רקע ההתחזקות המשמעותית של השקל מול סל המטבעות לצד שינוי הכיוון שעשו הבנקים המרכזיים בעולם והקו המתון שנקט נגיד בנק ישראל במסיבת העיתונאים האחרונה".
העלייה בשכר תתמתן
עוד נכתב, "מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס הראה שיפור במרץ, המדד מעט מעל לרמתו הממוצעת בשנתיים האחרונות. עיקר הסיבה לשיפור נובע מאופטימיות גבוהה של משקי הבית לגבי השיפור באבטלה. למרות העלייה באופטימיות של משקי הבית בנושא התעסוקה, סך המשרות הפנויות במשק נותר יציב במרץ (על פי נתונים מנוכים עונתיות), אך זאת לאחר עדכון כלפי מטה של נתוני החודשיים הקודמים, כך שב-12 החודשים האחרונים נרשמה ירידה של 5 אחוזים בסך המשרות. הנתונים מחזקים על הערכתנו שקצב הגידול בשכר הממוצע בסקטור העסקי יתמתן במהלך השנה, דבר שיכול למתן גם את האינפלציה".
הריבית בארצות הברית לא תשתנה בחצי השנה הקרובה
לגבי העולם אמרו שהם מאמינים שהריבית בארה"ב לא תשתנה לפחות בחצי השנה הקרובה, והבנק ימשיך להיות מעומעם לגבי המהלך הבא.
"הפרוטוקולים מהחלטת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי הראו שמרבית חברי הוועדה מאמינים כי ההאטה בכלכלה בתחילת השנה הינה זמנית. אך הם חלוקים בדעתם לגבי המהלך הבא של הריבית; חלק מעריכים שהריבית תעלה בהמשך השנה אך אחרים מאמינים שהיא אף תרד. אנו מאמינים שהריבית לא תשתנה לפחות בחצי השנה הקרובה, והבנק ימשיך להיות מעומעם לגבי המהלך הבא, לפחות עד שיתפרסמו נתוני הצמיחה לרבעון השני".
סין מתאוששת
"נתוני היצוא בסין רשמו התאוששות במרץ (לאחר חופשת ראש השנה) כאשר היצוא זינק ב-12 החודשים האחרונים ב-13 אחוזים, טוב מהצפי, אך היבוא התכווץ ב-7.6 אחוזים, כך העודף המסחרי עלה במהירות ל-32.7 מיליארד דולר. למרות השיפור ביצוא, כאשר משווים את הרבעון הראשון השנה לתקופה המקבילה אשתקד נרשם רק גידול צנוע, אינדיקציה לחולשה בסחר העולמי. השיפור בסנטימנט החברות בסוף הרבעון, לצד התמיכה הממשלתית מתחילת השנה והתגברות הסיכויים להסכם בין ארה"ב לסין מגבירים את הסיכויים שנראה שיפור ברבעונים הבאים. במקביל, נתוני האשראי במרץ היו גבוהים מהצפי, והם איתות להשפעה החיובית של המדיניות המרחיבה של הממשלה".
הראל ביטוח – זכתה במכרז הביטוח הסיעודי של קופת חולים כללית
בנק ישראל על ועדת כבל שבדקה את התנהלותם של גופים פיננסיים גדולים: הדוח מתעלם מצעדים שבוצעו, לא מכיר בחשיבותו, ועלול לפגוע בשוק האשראי
בנק ישראל פרסם את תגובתו לדוח ועדת כבל, שבדקה את נושא ההלוואת לגופים שבדקה את ההתנהלות של גופים פיננסיים בפני לווים גדולים, ובראשם נוחי דנקנר. להלן תגובתו:
"הדוח לא נותן משקל מספק ולא מכיר בחשיבות של השמירה על כספי המפקידים במשק בעשור האחרון, בעת שבעולם היה משבר פיננסי חמור ובנקים רבים פשטו את הרגל, ונגרם נזק כלכלי עצום לאזרחים במדינות רבות. העובדה שהציבור הישראלי סמוך ובטוח ביכולתו למשוך בכל עת את הכסף המופקד בחשבונו אינה מובנת מאליה. היציבות הפיננסית בישראל היא מבחן התוצאה המרכזי של אפקטיביות הפיקוח.
"הדוח מתעלם מהצעדים שבוצעו לצמצום האשראי ללווים הגדולים, מהירידה הגדולה בפועל שחלה באשראי זה, מהנתונים שמראים שהפסדי האשראי של הבנקים בישראל נמוכים מאוד בהשוואה בינ"ל ולאורך זמן ומהעובדה שחלק גדול מהצעדים ננקטו בזמן אמת, ובכך מנע הפיקוח התממשות סיכון גדול למשק; הוא קורא להגברת התיאום והחלפת המידע בין הרגולטורים אך מתעלם מהעובדה שלאחר תהליך חקיקה ממושך קמה והחלה לפעול הוועדה ליציבות פיננסית בראשות נגיד בנק ישראל, שתיצור את הסנכרון בין כלל הרגולטורים הפיננסיים החברים בה; והדוח מתעלם מאוסף השינויים המבניים שמובילים בנק ישראל והאוצר לקידום התחרות במערכת הפיננסית שכבר קורמים עור וגידים: למשל מהעובדה שרק בשבוע האחרון הושלמו שני צעדים מהותיים נוספים, העלייה לאוויר של המערכת לשיתוף נתוני אשראי שהקים בנק ישראל ויצירת עוד שחקן פיננסי בעקבות ההפרדה של חברת כרטיסי אשראי נוספת מבנק גדול. ההתעלמות מעובדות אלו, בנוסף לאופן בו התקיימו חלק מהדיונים, מעלים חשש כבד שחלק גדול מהמלצות הוועדה נקבעו מראש, מבלי קשר למידע הרב שהוצג בפני הוועדה וללא דיון מקצועי מספק, כנדרש בנושא מהותי כזה.
על אף שהוועדה מצהירה שאין בכוונתה לפגוע בשוק האשראי, חלק גדול מהמלצותיה עלול להביא בדיוק לכך. בנק ישראל מזהיר כי אימוץ חלק גדול" מההמלצות המרכזיות של הדוח עלול להוביל הלכה ולמעשה למעורבות פוליטית שוטפת בפיקוח וברגולציה על המערכת הפיננסית, עד כדי פגיעה אמיתית ביכולת לשמור על יציבות המערכת הפיננסית ובביטחון של המגזר העסקי ליטול אשראי ולפעול בישראל. ניתן להרחיב את היקף הדיווח של הרגולטורים לכנסת, בצורה פומבית ושקופה לכלל הציבור, אולם חשוב להבטיח את העיקרון המרכזי של שמירה על עצמאותם של כלל הרגולטורים הפיננסיים ושל בנק ישראל.
בנק ישראל ימשיך לפעול באופן מקצועי, ללא מורא, מתוך ראיה ארוכת טווח לטובת הציבור והמשק בישראל".
ועדת החקירה נגד כלל ביטוח בנושא ההלוואות לאי.די.בי – התמלול המלא
ענת גוואטה משיבה לשאלות ועדת החקירה בנושא התנהגות הרשות כלפי לווים גדולים
ועדת הכלכלה חושפת את הדיונים על הסכם הלוואה לדיור ללא עמלת פירעון מוקדם
מעודכן ל-04/2019כמה עולה סל אימוץ לחתול? כמה עולה לרכוש חתול? כמה עולים הטיפולים? ומזון וחול? כל מה שצריך לדעת על עלויות טיפול בחתול
אתם יותר טיפוסים של כלב או חתול? כך או כך, אם אתם טיפוסים של חתול, תשלמו בערך אלף שקל פחות, אבל לצד עלויות האימוץ הבסיסיות יש גם עלויות גידול. וכמובן שחתול שנרכש יעלה יותר מחתול מאומץ. אז כמה עולה לגדל חתול ואיך חוסכים?
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
סל אימוץ
סל אימוץ הכולל חיסונים ותילוע, ולעיתים עיקור וסירוס עולה 200 שקל עד400 שקל.
אם מעוניינים בחתול גזעי הנמכר בחנויות עבור גורים למשל של חתול סקוטי המחירים הם 1,000-2000 שקל. אלו המחירים גם לגורי פרסי וסיאמי.
חפצים ראשוניים
חפצים שחייבים לקנות עם האימוץ הם סל נשיאה. כלובי הנשיאה השכיחים עולים בין 100 שקל ל-150 שקל, המרופדים יותר והמעוצבים יותר ומתאימים לטיסה יכולים להגיע גם ל-500-100 שקל.
חפץ אחר הוא צלחת למזון ולשתייה, זו עולה 50-40 שקל.
ארזגי צרכים פתוחים עולים 50 שקל, הרוב מעדיפים סגורים שעלותם כ-250 שקל.
משטחי גירוד וצעצועים תלויים בצרכים שלכם 30-60 שקל
גידול
לאחר שקיבלנו את החתול לידינו, צריך גם לגדל אותו להאכיל אותו, לקחת לווטרינר, להחליף חול וכדומה. כמה זה עולה?
חול לחתול
מחירי חול לחתול פופולרי הם קריסטל ואברקלין. לרוב ההוצאה מסתכמת ב-20 שקל לחודש.
מזון לחתול
מחיר 1.5 קילו מזון יבש לחתול הוא 30-50 שקל ובערך 65 שקל לחודש. אם החתול רעב יותר או לא בריא, זה גם יכול להגיע ל-200 שקל בחודש.
וטרינר
מנוי לווטרינר עולה כ-500-700 שקל לשנה בטווח הנמוך וכולל חיסונים ותילועים שוטפים. ביקור חד-פעמי אצל וטרינר עולה 100-200 שקל. אמפולה לטיפול בפרעושים עולה 60-90 שקל.
בונוסים
יש דברים שלא חייבים אבל לאוהבי הפינוקים מצטרפים למחיר, תספורת לחתול מזן מיוחד עולה 100 שקל, מיטה לחתול עול הבין 90 ל-200 שקל, צעצועים נלווים הם לרוב פשוטים ועולים 40-20 שקל.
סך הכול
עבור האימוץ הראשוני של חתול וצרכיו נשלם כ-800 שקל. אם אנחנו רוכשים גורים גזעיים יצטרפו לכך עוד 1000 שקל בממוצע. עיקר עלות היא בגידול, וזו מסתכמת ב-2500-2000 שקל לשנה, כמובן לחתול בריא ועם צורכי מזון סטנדרטיים. בכל מקרה, תאמצו.
איך ניתן לחסוך
הנה כמה טיפים לחיסכון בגידול חתולים ובכלל בחיות מחמד
- השוו מחירים בין וטרינרים, הן בבדיקות השוטפות והן בטיפולים. אם אתם לקוחות קבועים בקשו הנחה
- תקנו מזון במבצעים במצטבר וארגנו קבוצות רכישה עם חברי פייסבוק, חברים ושכנים
- כדי להימנע מטיפולים וטרינריים התייעצו עם הווטרינר לגבי סוג המזון ורכשו מזון מחברות אמינות ומוכרות
- פנקו פחות: חטיפים אינם מזון הכרחי ומרבית החתולים לא מתרשמים מהצעצועים הפנסיים, קנו את הצעצעועים הפשוטים
מעודכן ל-04/2019
המחשבים הניידים הפכו פופולריים יותר, אבל איך יודעים מה הזיכרון שצריך? וכרטיס גרפי? ואיפה כדאי לקנות?
עם הגידול בעבודה מהבית, ירידה במחירים ושיפור הטכנולוגיה מחשבים ניידים הפכו נפוצים יותר ויותר. אומנם עדיין מחשבים אישיים זולים יותר אבל הופכים פחות שמישים עם השנים, אז למה צריך לשים לב? איפה קונים ומה המחירים?
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
מה הצרכים שלנו
המחשבים הניידים מתחלקים לכמה קטגוריות, על פי גודל המסך ומשקל. הקטגוריות אינן בהכרח הקטגוריות המסחריות של המחשבים, אבל עוזרות לנו להבין אם מתאימים לצרכים שלנו.
מחשב נייד סטנדרטי: שוקל בין 2.5 ל-3 ק"ג . כולל בדרך כלל כונן צורב די.וי.די .מיועד לעובדים מהמשרד או במקום קבוע אחר במשך היום, ולמניידים את המחשב מעט, בעיקר מהבית למשרד ולהפך.
דק וקל: זהו מחשב קל ויקר מרוב הניידים האחרים, במשקל 2.5-1.5 ק"ג וביצועים שלו לרוב מעולים. הוא טוב לעובדים בחללים, מבתי קפה ולכל מי שזקוק לרמת ניידות גבוהה ואיזון בין עוצמה, נוחות וזמן סוללה.
היברידי – מחשב וטאבלט: למחשבים אלה יש מסך מגע, והוא ניתן לשליפה או לסיבוב, כך שניתן להשתמש בו גם כטאבלט. ביחידת הטאבלט נמצאים הנתונים ורכיבי העיבוד, ויחידת העגינה כוללת מקלדת, משטח מגע וחיבורים. מחברים את המקלדת במקרה שדורשה עבודת הקלדה מסובכת או פעולות יותר מורכבות מקריאה וצריכת תוכן. מניסיון שלנו לא שימושי מאוד ועדיף להשתמש בסמארפון לגלישה קלה ובלפטופ לעבודות מסובכות יותר.
כרומבוק – מחשבים קטנים וקלים של גוגל הפועלים על מערכת הפעל הכרום, כמו באנדרואיד, ומתבססים על סביבת עבודה אינטרנטית. מערכת ההפעלה והדפדפן לא נפרדות, וכל התוכנות והאפליקציות מבוססות ענן, כולל אחסון קבצים עצמו.לכן המחשב מהיר יותר וחשוף פחות לתקלות הנובעות מעודף תוכנות פעילות. גם מחירו נמוך בהשוואה לניידים האחרים. החיסרון הוא לרגילים לעבוד בסביבת חלונות ובתוכנותיה, ובראשן אופיס.
תחליף דסקטופ :כבד מכל הניידים האחרים, כ-3.0 ק"ג ויותר, עם עוצמה וביצועים של מחשב אישי ומסך בגודל של עד 18 אינטש. תחליף שולחני אינו מיועד לניידות גבוהה, אבל בהחלט אפשר לצאת אתו מדי פעם לפי הצורך. הוא נוח לשימוש הודות למקלדת ולמשטח הצבעה מרווחים ועם מסך גדול.
מיני: מחשבים ניידים קטנים במיוחד ובמשקל של עד 1.5 ק"ג. הם מצוידים במסך בגודל 12-10 אינטש ועם מפרט בסיסי וביצועים מעטיים. אומנם נוחים לנשיאה, אבל פחות נוחים לשימוש ולכן הפופולריות שלהם דעכה.
אולטרהבוק:תקן של אינטל ומטרתו להגדיר מחשבים קלים עם חומרה חזקה. המחשבים חייבים להיות דקים – פחות מ-20 מ"מ, במשקל של עד 1.4 ו ק"ג
המחשבים בעלי סוללה חלקה ועם תקן לצפייה אלחוטית.
מפרט
מה שחשוב לשים לב במפרט הוא בעיקר המעבד, הזיכרון, וכן כונן קשיח וכרטיס מסך. אלו משנים ואנחנו בוחרים אותם בהתאם לצרכינו.
מעבד: רוב המחשבים הניידים בישראל הם במעבדים מסדרת Core i של אינטל, כאשר עוצמתם ומחירם של הדגמים עולה לפי הספרה שלצד האות i. לשימוש בסיסי עם תוכנות ויישומים קלים ניתן להסתפק בדגמי i3, לשימושים כבדים יותר יתאים מעבד מדגמי i5, ואילו למשחקים, להרצת תוכנות ויישומים מורכבים כדאי לבחור מעבד מסדרתCore-i7.
זיכרון: גודל זיכרון מינימלי המומלץ לשימושים בסיסיים הוא 4 GB, אך לעבודה עם מספר יישומים במקביל ויישומים כבדים יותר, כמו משחקי תלת ממד ותוכנות עריכה מקצועיות, עדיף זיכרון של 6GB ויותר.
כרטיס מסך: אם אתם לא גרפיקאים, עורכי וידאו או נעזרים במוליטמדיה יספיק לכם כרטיס המסך המובנה במחשב. אך אם אתם עוסקים בתחום המולימדיה, הגרפיקה או גיימרים כבדים, תצטרכו כרטיס מסך נפרד.
גודל מסך ורזולוציה: הגדלים הנפוצים הם 10.1, 11.6, 13.3, 14.1 ו-15.6 אינטש. אומכם כשהמסך גדול יותר חוויית הצפייה נוחה ומהנה יותר, אך לרוב משפיעה לשלילה על כובד וניידות.
רולוציה גבוה טובה למסכים רגילים ומעלה ומעניקה תמונה חדה יותר, אך במסכים קטנים היא קשה לקריאה. רזולוציה נמוכה יחסית (למשל 1366×768) תתאים למסכים קטנים
סוללה
כתבנו את הסוללה בנפרד מהמפרט כי הסוללה היא כלי מרכזי בבחירת מחשב נייד וחשוב מאוד אורך הזמן שלה וכן זמן ההטענה. ככל שמספר התאים של הסוללה גדול יותר, משך עבודת הסוללה ארוך יותר. אך לא כל התאים שווים בביצועיהם, לכן ישנם שלושה מדדים נוספים לביצועי הסוללה: מילי-אמפר (mAH או AH), וולט (V), והמדד החשוב ביותר הוא ואטים לשעה (Wattage-Hours), וככל שהוא גבוה יותר, משך פעולת הסוללה יהיה ארוך יותר.
סוללות מובנות לרוב טובות ויעילות מסוללות נשלפות אבל לאנשים שצריכים שימוש ממושך במחשב עדיף סוללה נשלפת.
עמידות
עמידות היא דבר מרכזי מאוד בשמירה על הלפטופ, אלו עלולים ליפול, בעבודה בבית קפה להתלכלך או להיות חשופים למים. אז אלו דברים שחשוב שיהיו בכל לפטופ, ובעיקר למי שמשתמש בהם שימוש ממושך ובניידות גבוהה:
בולמי זעזועים, שלדה מחוזקת, עמידות גבוהה מפני מים, מנגנון נעילת מסך המונע ממנו להיפתח ולהיחבט ולהישבר. למי שיש יותר כסף מומלץ לשקול כונן פלאש – SSD.
אבטחה
הטכנולוגיות ששומרות על המידע שלכם הן שבב אבטחה, זיהוי ביומטרי באמצעות טביעת אצבע, או טכנולוגיה לזיהוי פנים. וכן מנעול קניגסטון, מנעול חזק במיוחד המשולב בכבל מתכת וכולל גם מנגנון אבטחה בן 4 ספרות. קושרים את המחשב לחפץ, אבל יש לרכוש את המנעול בנפרד.
אחריות
אחריות למחשב נייד נעה בין שנה לשלוש שנים ובמקרים מסוימים אפשר להרחיב אחריות של שנה לשלוש שנים. במקרים רבים האחריות היא בין לאומית.
אחריות על סוללה נעה בדרך כלל בין שלושה חודשים לחצי שנה, ולפעמים אין אחריות כלל. מומלץ כמובן להעדיף מחשב שמציע תקופת אחריות כלשהי על הסוללה ורצוי שזו תהיה ממושכת ככל האפשר.
אילו חברות פועלות בשוק
כיום יש חברות רבות הפועלות בשוק, הידועות יותר הן אפל עם מקבוק, מחשב ייחודי לאוהבי החברה. החברות האחרות הן דל, לנובו, אסוס, HP, LG ועוד
אבל היום המחשבים לא מיוצרים במקום אחד ובאיכות אחידה. אותו המותג, מוצלח ואמין ככל שהיה בעבר, יכול לייצר דגם אחד בסין ואחר במקום אחר. כך גם הרכיבים הפנימיים. לכן מומלץ לבחון את המפרט ולא את המותג.
איפה קונים מחשבים ניידים
מבחינת מחיר הכי טוב לבדוק באתרי קופונים, כמו גרופון, באליגם ואחרים. שם נמכרים מחשבים שהם עודפי מלאי, כלומר מחשבים שנמכרו לחברות בכמות גדולה ולכן הוחזרו. זה לא אומר שהם טובים פחות.
האופציות המעט יקרות יותר הן אתרי השוואות מחירים כמו זאפ, ואללה שופס, וכן אפשר גם ב-KSP למצוא מחירים נמוכים.
למי שיש לו כוח לחכות, מומלץ לקנות באתרים מחו"ל המציעים מחשבים בזול יותר לרוב, כמו אמזון או איביי. רק אמזון ארה"ב שולחים סוללות המתאימות לישראל. שימו לב שאתם מסננים מה שמתאים למשלוח לישראל.
אם אין לכם זמן לחכות, עדיף לקנות מחנות פיזית קרובה לבית אבל לא לפני שמבררים שמודבר בחנות אמינה ומשווים מחירים.
כמה עולים מחשבים ניידים*
הטווח של מחשביים ניידים גבוה מאוד בהתאם למפרט, למסך ולתצוגה, בטווח הנמוך והפשוט אפשר למצוא מחשבים בפחות מ-2000 שקל ובטטוח היקר יותר מ-10,000 שקל. אבל אלו מעטים.
מחשבים ניידים פופולריים:
Apple MacBook Pro 13 MPXQ2HB/A 13 אינטש
מחיר: 5400-6500 שקל
Asus ZenBook 14 UX433FN-A5085T
מחיר: 5000-6000 שקל
Lenovo IdeaPad 130-15 81H7002VIV
מחיר: 1600-1900 שקל
*מחירים בארץ
מחשבים ניידים מומלצם לסטודנטים ולפרילנסרים:
Asus Laptop X441MA-FA10
מחיר: קצת מעל 2000 שקל
לנובו Lenovo Yoga 530
מחיר: כ-2400 שקל
מחשב נייד מומלץ למשרד ולבית:
Acer Aspire E 15
מחיר: כ-6000 שקל בארץ
מחשב נייד מומלץ לגיימרים:
ASus TUF Gaming FX505DY-AL029T AMD Edition
מחיר: כ-5,000 שקל
Surface של מיקרוסופט – מחשב נייד, מחשב היברידי ואוזניות; כמה זה עולה?
למה לשים לב בבחירת מחשב שולחני, מה המחירים
עם שיתוף הפעולה בין החברות ב-210 נקודות אפשר לקנות שובר ששוויו 300 שקל.
פליי קארד, מועדון הנוסע המתמיד של אל על משיק שיתוף-פעולה עם BuyMe – לפיו חברי המועדון יוכלו לממש נקודות שצברו בטיסות לשוברים,שוכלו לממש במסעדות, ברשתות אופנה ועוד. שוברים אלה נהוגים בעולם המתנות לעובדים. ואילו רכישת השוברים במסגרת שיתוף-הפעולה הם לצריכה עצמית.
חברי המועדון יוכלו בתמורה ל-70 נקודות, לרכוש שובר של 100 שקל; בתמורה ל-140 נקודות ניתן לרכוש שובר בשווי 200 שקל; וב-210 נקודות אפשר לקנות שובר ששוויו 300 שקל.
כך חברי המועדון ייחשפו לפלטפורמה נוספת שדרכה יוכלו לממש נקודות מחוץ להקשר התעופה. הטבות כאלו כוללות הנחות בבתי מלון, הנחות בתדלוק ועוד. כ-15% מסך המימושים של נקודות שנצברו בטיסות נעשים מחוץ להקשר התעופה, וזו תופעה שגדלה בכל מועדוני הנוסע המתמיד בעולם.
בשיתוף-הפעולה אפשר לרכוש את השוברים דרך נקודות טיסה המהוות כסף וירטואלי. שיתוף-הפעולה הזה תקף בשלב זה עד לסוף השנה.
כיום במועדון הנוסע המתמיד של אל על, החינמי, יותר מ-2.1 מיליון חברים – 60% מתוכם בישראל, השאר בחו"ל ובעיקר בארה"ב. כ-320 אלף מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד, ממועדוני הצרכנות החזקים. לאחרונה גם חתם מועדון פליי קארד של אל על הסכם חדש לתקופה של 10 שנים עם כאל.
היקף העסקאות של מחזיקי פליי קארד מוערך ב-21 מיליארד שקל עסקאות בשנה (9,500 הוצאה חודשית ממוצעת בחודש: 4,500 שקל בפליי קארד המהווים כ-75% מכרטיסי המועדון והוצאה ממוצעת של 23,000 שקל לכרטיס הפרימיום) ו-10% ממחזור הסליקה מומר לנקודות אל-על. דמי הכרטיס שמשלמים החברים הם 19.90 שקל בחודש עבור כרטיס בסיסי, ועבור כרטיס פרימיום משלמים בעלי הכרטיסים 31.90 שקל עבור כרטיס דיינרס ו-40 שקל לחודש לכרטיס אמריקן אקספרס.
בנק לאומי רוצה תוכנית כמו פליי קארד
פוקס ולאומי קארד במועדון לקוחות משותף – DREAM CARD; כמה זה עולה ומה מקבלים? לא כזו מציאה!
fly card ודור אלון ומגה כבר לא ביחד
מעודכן ל-04/2019
הודיעו מיד, צמצמו נזקים, שמרו תיעוד – כל מה שצריך לדעת על תביעת ביטוח שריפה
בזמנים כאלו טוב לדעת שיש ביטוח שריפה, זה יכול לעזור לכם גם אם אתם מחזיקים בדירה, ברכב או בכנסייה. בכל מקרה שאירוע השריפה אירע, איך צריך להתנהג עם חברות הביטוח כדי לקבל את הכספים המגיעים לכם?
גם הנזק העיקרי שנגרם משריפות אינו מהאש עצמה אלא מתוצרי הבעירה והפיח ההורסים את הרכוש. יתר על כן, אמצעי הכיבוי יכולים לגרום לנזק, כמו מים או מטף. לכן חשוב לאמוד את כל הנזקים כדי לקבל פיצוי הולם.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
יש להודיע מיד ובהקדם לחברת הביטוח
אל תחכו עם ההודעה לסוכן הביטוח או למבטחת. צריך ליצור קשר מיד לאחר אירוע הנזק, גם אם מדובר בנזק קטן.
הקטינו את הנזק מראש
פוליסת הביטוח הסטנדרטית מחייבת את המבוטח לעשות כדי לצמצם את הנזק. פעולות אלו כוללות בין היתר דיווח מיידי למכבי אש ופינוי רכוש. אם יוכח שלא עשיתם זאת, אתם עלולים לאבד את התגמולים.
תבעו גם את האחראים לנזק
חברת הביטוח רשאית לתבוע את הגורם האחראי לשריפה. המבוטח יכול, בתיאום עם המבטחת, להשתמש בדו"ח לצורך תביעת הנזקים שנגרמו לו מהשריפה ובכלל זה, לזכות בדמי ההשתתפות העצמית ששולמה למבטחת, פיצוי בגין עוגמת הנפש וכו'.
גם אם אין ביטוח שריפה, אפשר לתבוע את האחראים לנזק.
בגבול הסביר עשו מה שחברת הביטוח מבקשת
בכל מקרה צריך לשתף פעולה עם חברת הביטוח ונציגיה, למשל הסבר על נסיבות התביעה או צירוף מסמכים. חוסר שיתוף פעולה או שיתוף פעולה חלקי עשוי להקטין את התגמולים .אם כי בכל דרישה לחתום על מסמך כלשהו יש לשים לב כי התוכן מובן לחלוטין ולא להסתמך על האינטואיציה, ולברר אם זה מה שמגיע לכם. אפשר להתייעץ גם עם איש מקצוע.
שכרו שמאי פרטי במקרה שאין ביטוח או שהנזק גדול מאוד
כאשר מדובר בנזק גדול יש לשקול את האפשרות לזמן שמאי פרטי, שאינו שליח של חברת הביטוח. כך אפשר להבטיח שאומדן הנזק יעשה באופן אובייקטיבי לחלוטין.
אבל חשוב שתבחרו שמאי שמסוגל לאמוד באופן הנכון את גובה הנזק ולנהל משא ומתן עם חברת הביטוח והאחראים לנזק. זה יכול לחסוך הידרדרות לבית משפט.
קראו את הפוליסה ועמדו בזמנים
קראו שנית את הפוליסה ושימו לב מה אתם מחויבים לעשות כדי לקבל את התגמולים. חשוב מאוד לעמוד בזמנים המצוינים בפוליסה או לבקש הארכה.
תגמולי ביטוח בתוך 30 יום
מרגע שהוגשו המסמכים, זכותו של המבוטח לקבל את תגמולי הביטוח בתוך 30 יום. לאחר מכן הוא זכאי להפרשי הצמדה וריבית. במקרה הצורך יש לציין בפני חברת הביטוח בכתב כי נשמרת הזכות לעדכן את התביעה. אם קיבלתם תגמול חתמו על 'כתב קבלה וסילוק' רק במקרה שהסתיימה התביעה והפיצויים הרצויים על ידיככם התקבלו.
תאמו את זמן שיקום הנזק
תאמו מראש עם השמאי מטעם חברת הביטוח את זמן הליך השיקום. פוליסת ביטוח הכוללת פרק של "אובדן רווחים"מאיצה ככל שניתן את מהלך השיקום.
תעדו באמצעות צילום
אם יש מחלוקת, ניתן לפתור אותה בקלות באמצעות הצגה של תמונות ממקום האירוע, שיכולות לבסס את הטענות. לצד הצילום של הפריט שניזוק בלבד יש לצלם את חלל הבית או העסק, וכל דבר נוסף שיכול לעזור לכם לבסס את התביעה, וכן את הליך השיקום והשיפוצים.
אל תזרקו שום דבר, אתם צריכים להצדיק בפני חברת הביטוח את כלל הפריטים שניזוקו. שמרו את הפרטים או צילומים שלהם עד בואו של השמאי.
ביטוח תכולת דירה – מה זה? והאם כדאי?
ביטוח מפני שריפות – האם אתם מבוטחים, ואיך לבטח?
מעודכן ל-04/2019
נינטנדו תמכור את את נינטדו סוויץ' בישראל תמורת 1550 שקל וכן מוצרים נוספים של החברה
נינטנדו חוזרת לישראל. גם אם הסמארפונים שינו את עולם המשחקים, עדיין יש קהל נאמן לקונסולות המתחדשות מדי פעם. כך "תור גיימינג" הוכרזה לאחרונה כמפיצה הרשמית בישראל ועכשיו הודיעה החברה כי המוצריםישווקו ברשתות השיווק השונות, בחנויות ובאתר הרשמי.
ומה לגבי מחירים? קונסולת Nintendo Switch במחיר של 1,550 שקלים (בארה"ב היא עולה 300 דולר פלוס מסים שהם בערך 1,140 שקלים אם מוסיפים מסים מקומיים ומשלוח זה יכול לצאת מאוד קרוב). קונסולת Nintendo Switch במהדורה מיוחדת של Pokemon Let’s Go (מארז ממותג פוקימון הכולל משחק ופוכדור) ב-1,899 שקלים. קונסולת Nintendo Mini NES Classic – שבה לקט משחקים ישנים תימכר ב-349 שקלים. בנוסף, החברה תמכור גם מגוון אביזרים נלווים – ביניהן בקר Pro Controller ב-399 שקלים, וספק כוח ב-199 שקלים.
החברה הודיעה כי תפעיל מוקד שירות טלפוני בשעות 10:00-20:00 עם נציגי שירות מומחים שייתנו מענה ושירות בסטנדרט של חברת נינטנדו העולמית. השירות כולל במקרה של תקלה איסוף קונסולת המשחק מבית הלקוח ותיקון באמצעות חלקי חילוף מקוריים בלבד.
בחברה גם מציינים כי מוצרים, משחקים ואביזרים עתידיים של חברת נינטנדו יהיו זמינים בישראל במקביל לתאריך ההשקה האירופאי. מוצרי נינטנדו נמכרו עד כה בישראל גם ברשת באג מולטיסיסטם, עם אחריות לשנה של הרשת.
בתוך כך נודע כי חברת UPS בישראל החלה בשיתוף פעולה אסטרטגי עם תור גיימינג, המפיצה הרשמית של נינטנדו בישראל, במסגרתו UPS תנהל את כל הפעילות הלוגיסטית של החברה בישראל. הניהול הלוגיסטי יכלול ייבוא המוצרים מנינטנדו באירופה, גיור המוצרים לשיווק בישראל, ניהול המלאי והפצת המוצר עד ללקוח הקצה. בנוסף UPS תתפעל את מעבדת השירות שתנוהל בצמוד לפעילות.
מה האנליסט של לאומי חושב על נינטנדו?
מחשב, משחקים וסיורים – כלים ללימוד חינוך פיננסי
איך גיימינג יעזור לכם להתקבל לג'יי פי מורגן
מעודכן ל-04/2019
באפריל 2019 נפתחה קטגוריית האשרות E2 בפני חברות ישראליות וישראלים ומדובר על חדשות טובות לעובדי ההייטק שרוצים לקבל וויזה לארה"ב..
ויזת E2 שהינה וויזה למשקיעים מאפשרת לישראלים לשהות ולעבוד בארה"ב, בתנאי שהשקעתם מייצרת מקומות עבודה וכן בתנאי שלעסק שנפתח בארה"ב יש הון מינימלי. האשרה אם כך היא על פניו חדשות טובות למשקיעים ומעסיקים, אלא שהאשרה החדשה תאפשר לחברות ישראליות להעביר לארה"ב עובדים ישראלים, בקלות לעומת העבר. החברות הישראליות כבר לא צריכות לעמוד בתנאים קפדניים. בעבר נמנעה האשרה, מחברות רבות מכיוון שלא עמדו בדרישות המחמירות, לרבות הוכחת ידע ייחודי, הישגים יוצאי דופן, וותק תעסוקתי ועוד.
האשרה החדשה מאפשרת לנייד עובדים ללא תנאי הסף המחמירים, וזאת על רקע ההנחה שהשקעה בארה"ב של המשקיעים (שמקבלים את האשרה) יוצרת ערך כלכלי ומקומות עבודה לאמריקאים. ההנחיות לא כוללות אמנם את גובה ההשעה המינימלי, אך הן מחייבות השקעה הונית עד לשלב של מעבר העסק לרווח.
במקביל לאשרה הזו – E2 שמיועדת בפועל לישראלים שמעוניינים לעבוד בארה"ב, קיימת אשרה "בפוכה" של אמריקאים שמעוניינים לעבוד בארץ – B5. מדובר על אשרה שמבוססת על השקעה בישראל.
הגדלת המס על אופציות לעובדים – מה צריך לדעת?
קיבלתם אופציות בזמן רילוקיישן? מס הכנסה רוצה תשלום גם על הזמן שהייתם בחו"ל
מעודכן ל-04/2019
הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) החליטה לקדם תוכניות לשלושה קווי מטרו באזור גוש דן.
הוועדה השתכנעה שתוואי המטרו שהציעה חברת נת"ע משרת את המטרופולין. עם זאת, נותרו מספר סוגיות שייבחנו על יד הוועדה במהלך החודשים הקרובים. כך לדוגמה הוועדה תחליט לגבי המעבר של קו M1 בערים הוד השרון וכפר סבא.
בהמשך אמורה הוועדה לקבוע מיקומים ספציפים ומדוייקים יותר לתוואי הקווים, לצד קביעת מיקומים מדוייקים לתחנות. בהמשך מתוכנן גם בדיקות של השפעה על הסביבה שיבחנו את מכלול ההשפעות הסביבתיות של הפרויקט.
פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית הרחב בישראל עד כה, שעלותו מוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד שקל. קידומו והוצאתו לפועל תלויים בהחלטת ממשלה, שתכניס אותו בסדר עדיפויותיה, תפעיל לחץ על הגורמים המעורבים ותקבע עבורו לוחות זמנים לביצוע. חברת נת"ע אחראית לתכנונו וקידומו מול הרשויות עד דצמבר 2020. חוק המטרו מגובש על ידי אגף תקציבים באוצר, ועל מנת לאפשר הוצאת מכרזים להתחלת העבודות ב-2020, על הממשלה לקבל החלטה בהקדם, כאשר היעד הוא לסיים את המטרו ב-2030.
מכיוון שמדובר בהיקף עלות עצום – עד 160 מיליארד שקל, תקצוב הפרויקט, שטרם הוחלט באיזה אופן יתבצע – בתקצוב, שילוב המגזר הפרטי בביצוע ובמימון במודל PPP, שיטת תקבולים אחרת ממיסים או שילוב ביניהם – זה יהיה חייב להיות מעוגן בחוק ההסדרים.
קווי המטרו שאושרו הם:
M1 – אורכו של הקו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות – מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, ת"א, חולון, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים – אזור תעסוקה צפוני ברעננה; אזור התעשייה הישן בכפר סבא, מע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת בילו.
M2 – אורכו של הקו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות – מתוכן 7 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-7 רשויות: ת"א, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים – ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין ופארק אפק.
M3 – אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות – מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, ת"א, בני ברק, פ"ת, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- הרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל, עתידים, ת"א; קריית אריה, פ"ת; חולון מזרח; ניסנבוים בת ים.
הרכבת הקלה בגוש דן – איך היא תשפיע על מחירי הדירות?
שכחתם משהו ברכבת? ככה תבדקו אם הוא נמצא ונשמר; סיכוי טוב שתופתעו לטובה
מעודכן ל-07/2022
המלווים יודעים על דירוג האשראי שלכם יותר ממה שאתם יודעים על עצמכם. המלווים מקבלים עליכם אינפורמציה מלאה מלשכות הדירוג שמקבלות את המידע ממספר רב של גופים, כמו בנקים חברות כרטיסי אשראי, חברות אשראי חוץ בנקאיות, מוסדות ממשלתיים, רשויות מקומיות ועוד. מהמידע הזה נגזר הדירוג שלכם ומגיע למלווים שלכם – האם גם אתם יכולים לקבל מידע על הדירוג שלכם? ובכן, כן
מאגר נתוני האשראי של בנק ישראל החל לפעול במאי 2019 וכיום הגופים המלווים יכולים לדעת הכול עליכם – כמה הלוואות לקחתם, איך עמדתם בתשלומים בעבר, מהי יכולת ההחזר שלכם – גם יכולת עתידית, ועוד.
המטרה של המאגר היא ליצור תחרות בין הבנקים לגופים החוץ-בנקאיים. בעוד בעבר הבנק העיקרי שלכם החזיק במידע ולכן היה יכול להעריך טוב יותר את הסיכון שבמתן הלוואה, הגופים החוץ בנקאיים היו חסרי מידע ולכן הם נאלצו להגן על עצמם באמצעות ריבית גבוהה יותר. כלומר, המאגר נועד בעצם לעודד את התחרות בין הבנקים לשאר הגופים המלווים, ותחרות גבוהה יותר משמעותה הטבות לצרכן – ירידת מחירים והפחתת ריבית.
אבל רגע, איך זה שהגופים המלווים יודעים מה הדירוג שלי ואני לא? איך אני בודק אותו? ובכן, נכון להיום אי אפשר. המאגר הפתוח מכיל בינתיים דוחות אשראי ולא דירוגים – כלומר אתם יכולים לקבל את כל המידע עליכם, אבל לא את השורה התחתונה של הדירוג. ישנן שתי לשכות אשראי – דן אנד ברדסטריט ו-BDI (בעבר פעלה גם חברת קו מנחה כלשכת אשראי אך הפסיקה בעקבות כניסה לפעליות בתחום מתן אשראי) – שקובעות את הדירוג ומוכרות אותו לגופים המלווים, אך בשלב זה הן אינן מוכרות אותו ללווים עצמם. כלומר, הפקיד בבנק יכול לדעת מה דירוג האשראי שלכם, אם הוא ירצה לקנות אותו מלשכות האשראי, אבל לא אתם.
מה שכן אפשר לעשות הוא להיכנס למערכת המידע של בנק ישראל ושל מקורות נוספים, למשוך את דוח ריכוז הנתונים שלכם ולבדוק אותו. יש מצבים של טעויות בנתוני הגלם עצמם שיוצרים דירוג נמוך יותר ממה שצריך להיות – אז כדאי לבדוק.
חשוב לציין שלכל לשכת אשראי יש דירוג אשראי אחר, שהוא כאמור לא גלוי. אמנם כל דירוגי האשראי ניזונים ממאגר נתוני האשראי, אבל לכל לשכה חישוב מתמטי אחר, ולכן כל לשכה תפיק דירוג אשראי אחר, אם כי צפוי שיהיה מדובר בדירוגים שידעו "לדבר" זה עם זה ובסולם די קרוב זה לזה.
התוצאה היא שיש מספר דירוגים כמספר הלשכות. כל מלווה רשאי לבחור את לשכת אשראי שאיתה הוא מעוניין לעבוד ובאיזה דירוג אשראי להשתמש לצורכי קבלת ההחלטות שלו, אבל לנו כצרכנים אין דרך לדעת באיזה דירוג אשראי משתמש פקיד הבנק, או היועץ בחברה החוץ בנקאית. יכול מאוד להיות גם שהוא משתמש ביותר מדירוג אחד.
בינתיים לא הצטברו מספיק נתונים במשק כדי לדעת איזה דירוג נחשב טוב ואיכותי ואיזה לא.
האם בעתיד נוכל לדעת מה הדירוג שלנו? ככל הנראה, בעתיד נוכל לדעת מה דירוג האשראי שלנו אך זה יהיה תמורת תשלום. כמו כן ייתכן שהגוף המלווה יבחר מרצונו לגלות לנו את דירוג האשראי שלנו.
עדכון:
אפליקציית קפטן קרדיט של דן אנד ברדסטריט, אחת מלשכות האשראי, מאפשרת לכם לדעת את דירוג האשראי שלכם, לפי מספר ההלוואות, מועד ההחזר, צ'קים חוזרים ועוד.
איך מחושב דירוג אשראי של מדינה ואיך של ישראל
דירוג אשראי אישי – מה זה? ואיך זה ישפיע עליכם?
מעודכן ל-04/2019
איזה דשא יותר מתאים לכם? סינתטי או טבעי? מה הזנים, מה היתרונות והחסרונות ומה המחירים?
החלטתם שאתם רוצים להוסיף דשא לגינה. מלבד העובדה שדשא מוסיף מראה נאה יותר לשממה, הוא גם נוח יותר לרביצה. אבל רבים מתלבטים אם דשא סינתטי עדיף עבורם, הדורש פחות טיפוח, או דווקא דשא טבעי, הנחשב לבריא יותר. אז מה היתרונות של כל אחד ומה המחירים?
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
דשא טבעי
יתרונות: הדשא הטבעי הוא לא רק יפה למראה, אלא גם יכול לעזור לנו בשמירה על הבית. הוא מונע בוץ ואבק וגם עוצר סחף בסביבת הבין והגן. אם אתם גרים באזור חם, דשא טבעי מקרר את הסביבה ומגיע עד לקירור הבתים. הדשא הטבעי גם יכול לבודד קרינה ורעש והוא שטח בטוח יותר למשחק.
חסרונות: החסרונות הטבעיים הם צריכה מוגברת של מים וכמובן תחזוקה תדירה יותר. כמו כן אם אתם אלרגיים, הוא יוכל לגרום לפריחה.
הדשא הטבעי מתחלק לכמה זנים. אין באמת זן מועדף, תלוי בצרכים שלכם.
דרבן גראס
יתרונות: נוח לתחזקה, מתאים לאקלים חם, , מתאים לצל ולשמש עם השקיה נכונה
חסרונות: גדל מהר מאוד ומצריך כיסוח תכוף, מתאים יותר לגינות פרטיות וציבוריות שפחות דורכים עליהן
קיקויו
יתרונות: דורש פחות תחזוקה, שומר על הצבע גם בימי חורף, מתאים להרבה אזורים, גם הרריים
חסרונות: חשוף יותר למזיקים ולמחלות, יוצר גירוד
פספלום
יתרונות: אפשר לדרוך עליו בלי שייפגע, מתאים לתנאי שמש ברוב שעות היום, מתאים לאזורים הקרובים לים כי הוא עמיד למליחות
חסרונות: דורש המון תחזוקה
אלטורו
יתרונות: מתאים לרוב אזורי הארץ, נעים למגע, , משתקם במהירות
חסרונות: אינו מתאים לאזורים קרים. מאבד מצבעו בחורף
דשא באפאלו
יתרונות: צומח לאט ונוח לתחזוקה, מתאים לתנאי שמש וצל
חסרונות: לא מולץ לדריכה מרובה
מחירי דשא טבעי
כמעט בכל הזנים המחירים נעים בין 30 ל-50 שקל למ"ר. עד 55 מ"ר. מעל שטח זה המחיר למ"ר עשוי לרדת
דשא סינתטי
דשא סינתטי הוא כר דמוי דשא טבעי המדמה את המראה של הדשא וכן את התחושה
יתרונות: פריסה ביום אחד, אין צורך לחכות שיגדל, אין עשבים שוטים, חסכוני במים כי אין צורך להשקות, אין צורך בהחזקה, צבע אחיד כל השנה, אין בעיות אלרגיה ועוד
חסרונות: רכישה ראשונית יקרה יותר, מתחמם מאוד, לא יוצר קירור, אינו מתנקה ומתחדש מעצמו
מחירי דשא סינתטי
מחירי דשא סינתטי נקבעים לפי האיכות שלהם, בטווח הגבוה המחירים 65-75 שקל למ"ר, דשא ברמה סבירה עד בינונית יעלה 50-40 שקל. את האיכות קובעים גובה הסיבים והצפיפות שלהם. ככל שגבוהים יותר, הדשא טוב יותר.
דירת קרקע – מהם היתרונות ומהם החסרונות?