אתמול הוריד הפד' את הריבית באופן מפתיע לאחר יותר מעשור שלא הוריד את הריבית באופן דחוף לפני המועד הרשמי. לא עברה רבע שעה וכבר נמחקה העלייה באג"ח, לקראת סגירת המסחר תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת מתחת ל-1% – נפילה של 9 נק' בסיס מעמידה אותה על 0.999%, שפל היסטורי כמובן (ויום עשירי של ירידה בתשואות).

היום כבר ירידת תשואות גם באנגליה: תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-5 נק' עד ל-0.34% הפרנאוידים חוששים מ"יפניזציה" וקיפאון כלכלי, אבל לא בהכרח בצדק, כך לפי הוול סטריט ג"ונרל.

תשואות אג"ח האוצר האמריקאי הן למעשה מראה לציפיות המשקיעים לריביות בעתיד. לכן, בממוצע בעשר השנים הבאות, הריביות צפויות להיות נמוכות אפילו בהשוואה לרמה הנמוכה מאוד היום ואולי אף שליליות. הסיבה להשוואה ליפניזציה היא כי יפן הייתה במצב כזה במשך שנים.

עם זאת, בשוק כמו בשוק התנועות לא תמיד רציונליות. האג"ח לא בהכרח משקפות את מצב הכלכלה. זה בהחלט נכון ביפן, שבה הצמיחה בריאה הרבה יותר מהתשואות של האג"ח (שהן שליליות לעיתים). כך לפי וול סטריט גו'רנל.

שערי הריבית מתוארים לעיתים כאילו הם נעים במתאם עם הצמיחה הכלכלית בעזרת כוח טבע בלתי ניתן לעצירה. במציאות, הבנקים המרכזיים הם אלו שמעלים ריביות כשהצמיחה בהאצה, ומורידים אותן כשהיא נחלשת. הם עושים זאת בגלל האמונה בין הכלכלנים שאבטלה נמוכה עלולה להגדיל את הביקוש למוצרים ולשירותים מעל מה שהכלכלה יכולה לספק, מה שיוביל לאינפלציה.

היחסים בין האינפלציה והאבטלה מכונים "עקומת פיליפס", אלא שבשנים האחרונות לא שיקפו את המציאות. המחירים לצרכן נראים מושפעים יותר מהגלובליזציה ומכוחם של האיגודים המקצועיים. ביותר מדי מקרים הם לא עוקבים אפילו אחרי מגמות רגילות, מה שמטיל ספק בעצם מושג האינפלציה.

אבל צריך להודות באמת, השפל נראה כמו תיקון לשיאים לא טבעיים באג"ח.

ביקושים של כ-4 מיליארד שקל בהנפקת אג";ח של חברת נמלי ישראל

הרכב הפנסיה משתנה: אג";ח ממשלתיות סחירות במקום אג";ח מיועדות

.

,תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית סוף סוף יוצאת לדרך: המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, אישרה אתמול פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית (תמ"א 42). התכנית תועבר לאישור הממשלה.

התכנית מניחה את היסודות לתוכנית ארוכת הטווח שבאמצעותה יהיה ניתן לקדם תכנון מפורט של פרוייקטים תחבורתיים ארציים בישראל. התכנית נוועדה לענות לגידול באוכלוסייה וכפועל יוצא לעומסים בדרכים, ושמה דגש על קידום תחבורה ציבורית ואופניים, צמצום הפערים בנגישות למוקדי תעסוקה, בייעול השימוש בקרקע ושמירה על ערכי טבע ונוף.

התכנית כוללת מספר מרכיבים שלא נדרשו עד עתה בתכניות המתאר הארציות לתחבורה (תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות):

דרכים רבות קיבולת: התוכנית כוללת דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופים. אלו הוגדרו כדרכים המסוגלות לשאת קיבולת רבה. בדרכים אלו יישמר שטח לנתיבים ייעודיים לצורך כך.

צירים בלעדיים לתחבורה ציבורית: בנוסף נקבעו מספר צירים כבלעדיים לתחבורה ציבורית, אלו יוכלו לשמש גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה.

תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות: התכנית קובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תכנית מתאר, בהמשך להנחיות מנהלת מינהל התכנון בנושא.

שבילי אופניים ותחבורה מקיימת: התכנית כוללת הוראות לאזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים ומכילה אותן על כלל המרקמים העירוניים.  אזורים אלה מכוונים לשילוב תכנון שבילי אופניים במסגרת הכנת תכנית לתשתית תחבורה ארצית בתחומם.

 מרכזי תחבורה ציבורית משולבים: התכנון מארגן את מערכת הדרכים, בדגש על הדרכים רבות הקיבולת, מסילות הברזל והחיבורים למערכות התנועה המטרופוליניות כרשת רציפה. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, ושמירת שטח לצורך הקמתם.

אזור מעברי הגבול: התכנית מחזקת את הגישה התחבורתית אל מעבר לגבולות התכנית למשל נוכח תרחיש עתידי של 'גבולות פתוחים'. לצורך זה, נשמרו שטחים ל'מנשקים בין רשתיים' ועובו החיבורים אליהם.

מסופי מטענים: התכנית שומרת שטחים עבור מסופי מטענים כדי לחזק את האפשרויות לתכנון הובלת מטענים באמצעות הרכבת, ונקבעו לצורך זה מרכזים לשינוע מטענים.

 

מנכ"לית מינהל תכנון: תוכנית ארצית חשובהאשר תעודד פיתוח כלכלי 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר, קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".

 מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה כי "התכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. אנחנו מודים למינהל התכנון על שיתוף הפעולה המצוין".

משהו חשוד בשכונת דניה: תושבי השכונה הגישו ערר על התוכנית להרחבת השכונה

 הופקדה תוכנית מתאר כוללנית לבנימינה-גבעת עדה

התוכנית בנשר : תוספת 11,000 דירות לצד דרגנועים

 

 

 

מעודכן ל-03/2020

התקן שצפוי לעודד חיסכון במשאבים אושר פה אחד על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אך  מבני הציבור הגדולים הוחרגו ממנו • מינהל התכנון: "סוף סוף ייעשה צדק חברתי" 

המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות זאב ביילסקי החליטה היום פה אחד כי תקן הבנייה הירוקה שהיה וולנטרי עד כה יהפוך למחייב החל משנת 2021.

התקן הישראלי לבנייה ירוקה נכתב בשנת 2005 וכלל במקור התייחסות לשני סוגי מבנים: מגורים ומשרדים. התקן צפוי לשפר בצורה ניכרת את איכות חיי התושבים במדינה, בין היתר באמצעות חיסכון בצריכת האנרגיה והפחתת פליטות גזי החממה, שיפור בריאות הציבור על ידי הצללה, אור ואוורור טבעיים, חומרי בנייה "ירוקים", שיפור איכות הבנייה ועוד.

בדברי ההסבר למהלך טענו במועצה כי: "בנייה בת קיימא היא בנייה ידידותית לסביבה ולבריאות המשתמש, המעודדת חיסכון במשאבים לרבות צריכת חשמל ומים, מחזור פסולת, שימוש בתחבורה ציבורית ומשפרת את תנאי המחייה בבניין".

לפיכך, בכוונה המדינה להחיל את תקן הבנייה הירוקה (ת"י 5281) כרף מחייב בתחום בנייה בת קיימא, כזה ש"העוסק בכל תחומי הבנייה ומתייחס למגוון שיטות תהליכים, חומרים ומוצרים וכן לכל מהלך חיי הבניין – תכנון, פיתוח השטח, ביצוע הבנייה, תמיכה ותחזוקה".

התקן המדובר קובע כאמור מדדים של בנייה ירוקה לכל מבנה ותורם לחיסכון במשאבים – אך הבעיה המרכזית היא שבצד השמחה הגדולה על אישור התקן, הוחרגו ממנו כל מבני הציבור שמסוגלים להכיל לפחות 1,000 איש. מדובר במבנים גדולים, בעל שטח גג גדול, שהם לכאורה המועמדים הטובים ביותר להצבת מערכות סולאריות לייצור חשמל "ירוק", עם יכולת ייצור של מאות ואלפי מגה וואט ברחבי הארץ.

בנוסף להיבטים הסביבתיים, הפיכת התקן למחייב בכלל המדינה נושאת בשורה חברתית. עד כה, תקן הבנייה הירוקה היה מחייב רק ביישובים החזקים – בערי פורום ה-15 ולא ביישובי הפריפריה. כך שלמעשה בעוד תושבי הערים החזקות מרוויחים מהיעילות האנרגטית של המבנים ומחיסכון כספי בעלויות של חשמל ומים – התושבים בערי הפריפריה נשארו מאחור.

לצורך ההשוואה, בשנים 2017-2014 אושרו רק 32 תוכניות המחייבות בנייה ירוקה מחוץ לערי פורום ה-15, לעומת כ-400 תוכניות שאושרו בערי פורום ה-15.

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר אמרה: "סוף סוף תקן הבנייה הירוקה שהיה וולונטרי הופך למחייב ויעשה צדק חברתי. מי שלא נהנה עד היום מהתקן היו בעיקר תושבי הפריפריה ואנחנו משנים את זה. החובה בתקן בנייה ירוקה היא צעד אחד משורה של מהלכים שמינהל התכנון מקדם לאור שינויי האקלים. אימוץ תקנים וסטנדרטים לבנייה ירוקה עשוי להוביל לחיסכון של כ־30%-20% בצריכת האנרגיה במבנים, להפחית את פליטות גזי חממה בערים ולצמצם את הצורך בהקמת תשתיות אנרגיה יקרות ומורכבות".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הוסיף: "אימוץ תקן בנייה ירוקה יוביל להקמת מבנים יעילים אנרגטית, אשר יתרמו לרווחת הציבור הן בחיסכון בהוצאות האנרגיה והן בהפחתת הפלטות לאוויר – לשמירה על אוויר נקי יותר ולהפחתת ההשפעה על שינוי האקלים".

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, זאב ביילסקי ציין: "לפני כעשור, עוד בהיותי חבר כנסת וראש שדולת האיכות בכנסת, הגשתי הצעת חוק להחלת תקן בנייה ירוקה. לשמחתי, אני סוגר בימים אלה מעגל, כאשר כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה אנו מביאים לאישור את התקנות החדשות להחלת התקן לבנייה ירוקה באופן מחייב בכל הארץ. בדומה לתקנות דודי החשמל שאישרנו לפני כמה חודשים גם בתחום הבנייה הירוקה הנהנים העיקריים הם תושבי מדינת ישראל שבזכות הבנייה הירוקה יצמצמו את חשבונות החשמל שלהם בכעשרים אחוזים, ובכך נפחית את פליטת גזי החממה הנגרמים בשל כך ונבטיח איכות חיים טובה יותר לילדינו ולנכדינו".

איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, הגיב למהלך: "מדובר ביום חג עבור כל מי שמעוניין במדינת ישראל בת קיימא עם מרחב עירוני איכותי וירוק. אנו מברכים את מינהל התכנון שאישר את התקן המבוסס על המדיניות שמיישם פורום ה-15 בהצלחה מאז 2014, שאומצה ב17 עיריות. החלטה זו הביאה לבנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור בישראל ולירידת מחירי הבנייה הירוקה, וכך למעשה סללה את הדרך להרחבת התקן לכל הארץ. אנו בטוחים שלהחלטה זו תהיה השפעה חיובית אדירה על עתיד המרחב העירוני בישראל".

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?

בנייה ירוקה תוזיל לציבור משמעותית את יוקר המחייה

בנייה ירוקה זה חובה

תוסספת של 226 דירות במרכז  המחלוקות בין תושבי שכונת דניה  בחיפה לוועדה המחוזית. כ-800 מתושבי השכונה  דורשים שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בהתנגדויות שלהם לתוכנית. אל ופנו ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, איתמר בן-דוד, בבקשה שיתיר להם להגיש ערר למועצה הארצית בעניין החלטת ועדת משנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית, לאחר שזו דחתה את ההתנגדויות שלהם .

התושבים המערערים טוענים כי כל הדיון  נערך למראית-עין ולצורכי הפרוטוקול, וכי לא הקשיבו לקולותיהם. עוד טוענים התושבים כי  כי מניסיון העבר של שריפות גדולות שהיו על הכרמל, בעת חירום לתושבים קשה להימלט מהשכונה, כפי שאירע בעת השריפה הגדולה שהתרחשה בכרמל ב-2010. טיעון נוסף הוא שהפרויקט החדש צפוף מעבר למה שתוכנית המתאר העירונית קובעת, וכי הם התריעו על קשיי תחבורה בשכונה, עקב ניתוקה משאר חלקי העיר.

הפרויקט המתוכנן הוא "דניה הירוקה", המתפרס  על שטח של 107 דונם. היזמים הם חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן ומנחם כרמל.

הוועדה המחוזית דחתה בעבר את רוב הטענות וקבעה כי הבעיות של השכונה אינן קשורות לפרויקט הממוקד אלא קיימות כבר היום בשכונה, וכי סלילת נתיב נוסף או דרך מילוט לכיוון מערב הם באחריות העירייה.

מדברי התושבים עולה כי "הדיון בו נשמעו דברי המתנגדים בפירוט רב, נערך למראית-עין ולצורכי הפרוטוקול בלבד, והוועדה המחוזית לא שמעה את טענותיהם בלב פתוח ובנפש חפצה כנדרש ממנה, שכן החלטתה כבר הייתה כתובה ומוכנה מראש".

המתנגדים טוענים כי הדיון היה ארוך אך ההחלטה התקבלה באותו יום. "האפשרות שחברי ועדת המשנה להתנגדויות דנו בהתנגדויות שנשמעו, התלבטו בהן וגיבשו את עמדתם המקצועית, ושנוסחה החלטה מנומקת עוד באותו יום, נראית בלתי סבירה לחלוטין ולמעשה בלתי אפשרית", נכתב בבקשה לערר. "מבלי לזלזל ולו במשתמע ביעילותה של הוועדה המחוזית, לא סביר שהחלטה בסדר גודל כזה התקבלה או יכולה הייתה להתקבל בשעות העבודה המעטות שנותרו ביום. ברור לכל מי שעיניו בראשו… כי לא נערך דיון רציני בהתנגדויות לאחר שמיעתן, וכי ההחלטה כבר נתקבעה ימים לפני הדיון בתוכנית בו נשמעו המתנגדים, דבר המהווה טעם כשלעצמו לפסילת ההחלטה".

עד עתה כמעט כל חברות הביטוח ביטלו עד להודעה חדשה את ביטוח ביטול הנסיעות מכל סיבה שהיא, אבל  חברת הביטוח פספורטקארד – המתמקדת בביטוחי נסיעות,  החליטה על צד נוסף – היא מבטלת את ביטוח ביטול הנסיעה הרגיל, שמאפשר לבטל את הנסיעה בשל מצב רפואי או מוות, או מחלה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. הסיבה כמובן התפשטות הקורונה.

עם זאת, פספורטקארד משאירה  את פוליסת קיצור הנסיעה  מסיבות בריאותיות. בפספורטקארד הסבירו את הביטול בחוסר רצון להטעות את המבוטחים שעלולים לחשוב בטעות שהפוליסה מכסה למשל ביטול נסיעה בתרחיש של הטלת סגר על המדינה.

כך למשל, יש מבוטחים שעלולים לבוא במגע עם חולי קורונה בישראל ולהידרש להיכנס לבידוד על ידי משרד הבריאות. במצב כזה, מסבירים בפספורטקארד ביטוח ביטול הנסיעה הכרוך בסיבה מספקת, לא מכסה למרות הוראת משרד הבריאות ולכן הוחלט לבטל אותו בשלב זה כדי לא להטעות את הציבור.

בפספורטקארד  הוסיפו כי רוב ספקי החופשות מאפשרים היום לבטל את הטיסה והחופשה כדי לעודד המשך רכישת כרטיסים ולמנוע קיפאון בעולם התיירות ולכן ביטוח ביטול הנסיעה מסיבה מוצדקת לא רלוונטי.

אנשים שרכשו עד כה ביטוח נסיעות לחו"ל ייהנו מאפשרות ביטול מסיבות רפואיות כמו אשפוז שלהם או של בן משפחה או מות קרוב ת פספורטקארד אבל תציע עוד ביטוח כזה לרוכשים חדשים, עד להודעה חדשה. לפי הערכות, גם כאן חברות הביטוח האחרות הצטרפולפספורטקאר מחשש שאנשים ינצלו את הביטוח הזה כדי לקבל כסף חזרה במקרה למשל שיידרשו להיכנס לבידוד.

ביטוח הנסיעות פספורט קארד הוא הביטוח היחיד כיום בשוק שנותן לכם כרטיס אשראי ייעודי כאשר אתם נוסעים לחו”ל  כדי שאם  יקרה לכם משהו במהלך הנסיעה לא תצטרכו לשלם מהכיס הפרטי שלכם ולאחר מיכן לבקש החזר מחברת הביטוח, במקום זה אתם  משלמים עבור השירותים הרפואיים שאתם נזקקים להם במהלך השהות בחו”ל באמצעות כרטיס האשראי שקיבלתם מחברת פספורטקארד

חברת PassportCard תספק ביטוח באמצעות וואטסאפ

 

נעצרו  שני חשודים שהתחזו ל"חברה לאיתור כספים אבודים" וגנבו את כספי הפנסיה של קורבנותיהם. מדובר בסכום מצטבר של מעל 2 מיליון שקל, שעבורו דרשו  שכר-טרחה בגובה מאות אלפי שקלים.

מהתלונות למשטרת ישראל עולה כי אל המתלוננים פנה אדם שהציג את עצמו כבעל חברה לאיתור כספים אבודים. לאחר שהאמינו לו, אותו אדם הצליח להוציא מהם את פרטיהם האישיים הנדרשים כדי לבצע את הבדיקה ואיתור כספיהם. לאחר כמה ימים פנה אליהם שוב החשוד בטענה כי איתר עבורם את הכספים, והם נכנסו לחשבונות הבנק הפרטיים שלהם. עבור פעולה זו הוא דרש מהם שכר-טרחה העומד על כ-20%-30% מהסכום שכביכול מצא. בשלב זה התברר למתלוננים כי מדובר בכספי הפנסיה שלהם, ולא בכספים אבודים

 לפי המשטרה,  החשודים נהגו למצוא את קורבנותיהם באמצעות פרסומים באתרים וברשתות החברתיות, ולאחר שהקורבנות גייסו אותם, זייפו על-פי החשד מסמכים בחתימת "המעסיק" המעידים על סיום העסקה של העובד, ובאמצעותם פנו לקרן הפנסיה הרלוונטית כדי לפדות את הכספים – כל זאת תוך שהם מציגים בפני הקורבנות כי מדובר בכספים אבודים שאותם "הצליחו" לאתר עבורם.

בשלב זה, לאחר שהמתלוננים הבחינו להפתעתם בכספים שנכנסו לחשבונם, הם נדרשו להעביר את שכר-הטרחה. על-פי החשד, בדרך פעולה זו הותירו החשודים את המתלוננים עם פחות ממחצית מכספי הפנסיה אותם צברו לאורך השנים, ופגעו בהם קשות מבחינה כלכלית.

היום  פשטו החוקרים על משרדי החברה של החשודים (בני 31 ו-33 מדרום הארץ) ועצרו אותם לחקירה בחשד לקבלת דבר במרמה, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, הלבנת הון ועבירות נוספות.

בחיפוש במשרדי החברה של החשודים נתפסו מסמכים, מחשבים, התקני מדיה והמחאות בסכומים גבוהים. בנוסף, החוקרים הקפיאו את חשבונותיהם של החשודים ותפסו נכסים ורכוש במטרה לאתר את כספי המתלוננים, ולנסות לצמצם את הפגיעה בהם. מחר  יובאו החשודים בפני בית המשפט לדיון בעניינם.

מהמשטרה נמסר היום כי "משטרת ישראל קוראת למי שחושב שנפגע מדפוס פעולה דומה או באופן ישיר מהחשודים, לפנות בהקדם לתחנת המשטרה ולהגיש תלונתו".

איפה למצוא כספים אבודים

כיום באמצעות זיהוי של תעודת הזהות בלבד  אפשר למצוא כספים אבודים באתר של משרד האוצר, "הר הכסף", ואין צורך להתפתות לחברות לא מוכרות. זו לא פעם ראשונה שנוכלים מנצלים את שיטת איתור הכספים האבודים.

צרכנים רבים כבר פנו בעבר למועצה לצרכנות, והתלוננו על חברות שמכרו להם שירות לאיתור כספים בקרנות פנסיה בחברות ביטוח או בבנקים תמורת תשלום כאשר ניתן לקבל את אותו השירות מהמדינה ובחינם. המועצה לצרכנות התריעה כבר  מפני חברות המנצלות את המיזם הממשלתי ומטעות צרכנים רבים תוך גביית תשלום של מאות ואלפי שקלים.

"חלק מהצרכנים מוסרים כי לאחר ששילמו את הכסף, לא קיבלו שום תמורה, ואף אינם יכולים ליצור קשר עם החברה שפנתה אליהם", אומרים במועצה לצרכנות. "בחלק מהמקרים, נציג השירות אף מציג את עצמו כמי שפועל מטעם משרד האוצר".

כדי להיזהר כדאי להיכנס אך ורק לאתר האינטרנט שמופעל על ידי המדינה, שבו השירות ניתן חינם ולהימנע מלתת את פרטי כרטיס האשראי לנציגי החברות שפונות אליכם בטלפון, וכן לא לתתחימות לגורם לא מורשה.

איפה למצוא כספים אבודים

הר הכסף – מצאתם כספים אבודים? מסתבר שלא פשוט לקבל את הכסף

איתור כספים בקופות גמל וקרנות פנסיה; לא להתעצל, לבדוק; וגם – תכנון פיננסי – זה כדאי!

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו- KANTAR טלסקר עלה בחודש פברואר 2020 ב-0.4 נקודות לרמה של 141.4 נקודות (אפריל 2002=100). המדד למצב השוטף ירד ב-0.1 נקודות ומדד הציפיות עלה ב-0.8 נקודות.

כלכלני בנק הפועלים: מדד אמון הצרכנים שמר על רמתו הגבוהה בחודש פברואר, אולם יש לזכור שהסקר מבוצע לאורך החודש, והשפעות וירוס הקורונה לא באו לידי ביטוי באופן מלא במדד חודש זה. השבוע האחרון של חודש פברואר אופיין בירידות שערים חדות בשוקי המניות, וסביר להניח שאת ההשפעה נראה יותר במדד של חודש מרץ.

האינדיקטורים לצריכה הפרטית שפרסמה הלמ"ס בחודש האחרון המשיכו להיות חיוביים: המכירות בכרטיסי אשראי עלו בחודשים נובמבר 2019 עד ינואר 2020 בשיעור שנתי של 9.1% בהמשך לעלייה של 10.3% לשלושת החודשים הקודמים.

בפועלים מעריכים כי התפשטות וירוס הקורונה פוגעת בטווח הקצר בעיקר בנסיעות של ישראלים לחו"ל וברכישות המקוונות, והשפעתה על הצריכה פוהמקומית מצומצמת בשלב זה. ככל שהתפשטות הווירוס תימשך אנו עשויים לראות גם בישראל ביטול אירועים והימנעות צרכנים מלהגיע למקומות הומי אדם, ואז ההשפעה עשויה להיות גדולה.

מדדא מון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS מורכב מסקר נרחב ומקצועי שנערך בקרב 1,000 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, הסקר נערך מדי חודש.  מודל החישוב של מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים הוא על בסיס מודל מורכב מבית חברת המחקר הבית לאומית TNS שלה ניסיון בסקרים ומדדים דומים במדינות אחרות.

מרכיבי המדד כוללים את המרכיבים הבאים שהנשאלים מתבקשים לענות עליהם:

 

מדד אמון הצרכנים השנתי ירד ב-10%

 

 

 

שופרסל תייקר את דמי הכרטיס במועדון האשראי שלה, בחודשיים הקרובים. מועדון שופרסל, הפועל במשותף עם חברת כרטיסי האשראי כאל, הוא אחד ממועדוני כרטיסי האשראי הגדולים בישראל. המחיר יעלה ל-15.9 שקלים במקום 13 היום. זהו הסכום המשולם אצל מתחרותיה

כרטיס המועדון מקנה הנחות קבועות למותג הפרטי של שופרסל וכן למוצרים מיוחדים. בסיום תשעת החודשים הראשונים של 2019, עמד מספר מחזיקי כרטיס האשראי החדש על 586 אלף, לפי דו"חות החברה.

עד עתה  בשנה הראשונה לקוחות המועדון לא שילמו דמי חבר, בשנה השנייה הם נדרשו לשלם דמי חבר בסכום של 13 שקל (המורכב מדמי כרטיס של 10 שקלים ודמי חבר של 3 שקלים), בשנה השלישית הסכום עלה ל־14 שקל ובשנה הרביעית אמור היה הכרטיס לקפוץ ל־18.9 שקל (כולל 3 שקלים "דמי חבר").

התמחיר הקרוב הוא כדלהלן: בשנה הראשונה הכרטיס עדיין יינתן חינם, מהשנה השנייה יעמדו דמי הכרטיס על 15.9 שקל ללא תוספת נוספת בשנה שלאחריה. באופן מיידי הוא יתייקר ללקוחות שסיימו את שנת החינם הראשונה שלהם.

לטענת המתנגדים למהלך  שופרסל מוותרת על הכנסה משמעותית יותר בעתיד לטובת הכנסה מיידית, כאשר ייתכן ששופרסל — שתפרסם בקרוב את הדוחות השנתיים שלה ל־2019 — מבקשת להכניס לקופתה סכום כסף מהיר, גם במחיר ויתור על מנוע צמיחה משמעותי יותר בעתיד.

עוד אפיק של הכנסה לשופרסל  נובע מהחלה של הפיקוח על הבנקים שתאפשר לשופרסל לשוב ולשווק הלוואות ללקוחות הרשת. הטיוטה נועדה לייצר לראשונה רגולציה על חברות אשראי חוץ־בנקאי, ובין היתר אישרה הטיוטה לראשונה לרשתות שיווק לשווק הלוואות תחת מגבלות.

לפי טיוטת הפיקוח, רשתות השיווק יחויבו לבצע את שיווק ההלוואה במתחם יעודי שאינו קופות הרשת. מתחם זה יסומן בשילוט בולט וברור שמציג את זהות התאגיד הבנקאי ואת השירות המוצע, וכולל אזהרות למקרה של אי־עמידה בפירעון ההלוואה.

שופרסל וכאל יורשו לשווק שוב הלוואות

שופרסל משיקה: משלוחי תרופות ללא מרשם לצד המזון

 

אומנם מוקדם להעריך את נזקי הקורונה, אך בינתיים עסקים מפסידים, ענפים מסוימים כמו ענפי התעופה והתיירות כמעט מושבתים, אבל באוצר אומרים שייתנו פיצוי רק כשיהיה אפשר להעריך את גודל הנזק, אם בכלל.

צוות של משרד האוצר הבהיר כי תפיסת הצוות ברורה ומתואמת עם הממשלה: כמו בצוק איתן ובשריפות בכרמל, כל עוד לא נגמר האירוע ולא יודעים את הנזקים, לא ניתן לפצות.

באוצר טוענים  שלא ידועה השפעת הקורונה ברמת המדינה ולכן לא ניתן  לקבל בשלב זה החלטות על פיצוי.  החברה הבולטת ביותר שמבקשת סיוע כמובן אל על. שר התחבורה בצאל סמוטריץ אף הכריז שיינתן פיצוי לחברה. אם יינתן פיצוי  לאל על גם חברות תעופה נוספות ידרשו פיצוי.

בראש הצוות שהוקם בתחילת השבוע על ידי ועדת השרים עומד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד וחברים בו ראש אגף תקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו והיועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג. לצוות מצטרפים נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, לפי העניין והצורך — למשל נציגי משרד התיירות או משרד הבריאות. במסגרת הפגישה שקיימו נציגי צוות האוצר עם אנשי אל על הם ביקשו מהחברה נתונים שעל בסיסם יוכלו לגבש את ההמלצות שיועברו לוועדת השרים.

המבחנים לקבלת הפיצוי

בתגובה לתקשורת מסר האוצר שחברות שיבקשו סיוע יידרשו לעמוד בארבעה מבחנים. המבחן הראשון יהיה להוכיח כי מדובר בשירות חיוני שמדינת ישראל לא יכולה להסתדר בלעדיו ולכן לא ניתן לתת לו לקרוס. המבחן השני יהיה להוכיח כי הנזקים שבגינם מתבקש הפיצוי נובעים באופן ישיר מהתפרצות הקורונה ולא מגורמים אחרים. מבחן שלישי הוא להוכיח כי החברה אינה יכולה להתמודד עם הנזק בעצמה וכי היא חייבת את הסיוע של המדינה כדי להתמודד עם הנזק. ומבחן רביעי יהיה להוכיח כי החברה עצמה עשתה כל שהיא יכולה כדי למזער את הנזק וכי הפנייה לאוצר היא מוצא אחרון. עוד ציינו שמסגרת התקציב מצומצמת ולכן במקרה של התפשטות המגיפה דווקא יהיה קשה יותר לתת פיצוי.

הקורונה ממשיכה להשפיע: הפד; הוריד את הריבית בחצי אחוז

בעקבות הקורונה קרנות הנאמנות רשמו בפברואר פדיון הנאמד בכ-5.52 מיליארד שקלים

 

נדחתה תביעה של יזם אשר טען לחוב של 48 מיליון שקל מצד שותף שנפטר. הטענה הייתה כי הקבלן השותף הסתיר עשרות מיליוני שקלים מהרווחים שהתקבלו. לטענת התביעה התחוור ליזם כי השותף אינו נוהג עימו בשקיפות ולא מאפשר לו גישה לחשבונות הפרויקטים, ולמעשה ניטרל אותו לחלוטין מכל מידע אודות הפרויקטים.

לפני כשש שנים, כשנה לאחר הגשת התביעה, נהרג שותף כאשר נפל מפיגום באחד הפרויקטים. לאחר מותו נכנסה לנעליו הבת והתביעה התנהלה מולה ומול אשתו.

בית המשפט פסק, כי החברה היזמת גרפה רווחים של כ-5.2 מיליון שקל והשקיעה בפרויקטים 4.3 מיליון שקל. בסך הכל שולמו לחברה כ-9.5 מיליון שקל, המשקפים את חלקה ורווחיה על פי ההסכם.

השופט מינה רו"ח כמומחה מטעם בית המשפט לבחינת הנתונים הכספיים, וזה שלל את טענות התביעה וקבע כי לחברה שלשל השותף נותרה יתרת חוב של כ-214 אלף שקל בלבד. בפסק הדין נכתב : "מצאתי לאמץ את קביעות המומחה החשבונאי באשר לתחשיב הנכון והראוי באשר לחלקה של התובעת בריווחי הפרויקטים המשותפים לצדדים, וזאת אחר שדחיתי את עיקר טענות התובעת באשר להעלמת הכנסות או העמסת הוצאות מצד הנתבעת, וכן לא מצאתי כל ראיה למעשה תרמית מצד הנתבעת או מנהלה ".

התובע חויב בהוצאות בסכום של 150 אלף שקל.

למרות תיקונים חוזרים חברת קבלן תפצה על נזקי רטיבות

מהו כופר חניה, מה עושים אם הקבלן לא יכול לספק חניה

בצל איום הקורונה הפד' חתך הערב (ג') את גובה הריבית בארה"ב בחצי האחוז. הבנק הפדרלי בארה"ב הוריד את הריבית במפתיע ב-0.5% לרמה של  1%-1.25%. מדובר בהורדת ריבית דחופה ומפתיעה שניתנה לפני מועד הכרזת הריבית המתוכננת השגרתי. יו"ר הפד פאוול אמר במסיבת עיתונאים כי "הפד ראה סכנה לתחזית הכלכלית ובחר לפעול".

"העוצמה וההתמדה של ההשפעה הכוללת על כלכלת ארה"ב נותרו באי ודאות גבוהה והמצב נותר נזיל", אמר פאוול. "על רקע זה, הוועדה קבעה כי הסיכון לתחזית הכלכלית לארה"ב השתנה מהותית. בתגובה הקלנו את המדיניות המוניטרית כדי לספק יותר תמיכה לכלכלה".

טראמפ כתב עוד כי הפד "צריך להמשיך ולהקל, והכי חשוב, ליישר קו עם מדינות/מתחרות אחרות". לדבריו, "אנחנו לא משחקים במגרש מאוזן. לא הוגן כלפי ארה"ב. הגיע הזמן שהפדרל רזרב ינהיג. עוד הקלות והורדה!".

מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, אמר בתגובה להחלטת הריבית של הפד: "הפד האמריקאי הכין את הקרקע לשינוי בריבית עוד ביום שישי כשפרסם הודעה שלא תוכננה מראש, בה התייחס לתגובה אפשרית לווירוס הקורונה. הפחתת ריבית של חצי אחוז שלא במועד מתוכנן היא אירוע חריג מאוד, שמעיד על החששות של הבנקים המרכזיים מההשפעות של התפשטות וירוס הקורונה.

"ניכר שהיה תיאום בין הבנקים המרכזיים בעולם. באוסטרליה לדוגמה הריבית הופחתה הבוקר ברבע אחוז לרמה של 0.5%, וגם באנגליה יצא הבנק המרכזי בהודעה שיפעל למתן את השפעות הווירוס. שוקי הכסף גילמו בשבוע האחרון הפחתות ריבית אגרסיביות, ובמידה רבה הם אילצו את הבנק המרכזי "להתיישר" עם הריבית אותה גילמו.

"אי התאמת הריבית לצפי של השווקים יכלה לגרום להתגברות הציפיות למיתון, ואולי גם "אכזבה" מצד שוקי המניות. כלי הריבית הוא אולי לא אופטימלי במאבק נגד השפעות וירוס הקורונה, אבל הבנקים המרכזיים נאלצו בכל זאת להגיב. העובדה שאנו בשנת בחירות בארה"ב, והלחץ של הממשל על הפד גבוה, כנראה תרמה גם כן להחלטה. כיוון שההחלטה הייתה מתואמת בין הבנקים המרכזיים, זה מגדיל הסתברות שנראה את הריבית יורדת גם בישראל, כמובן לא בחצי אחוז".

זוהי הפעם הראשונה מאז 2008 שמקבל הפד החלטה על הורדת ריבית במועד שלא תוכנן מראש. ההחלטה התקבלה שבועיים לפני הפגישה שתכנן לקיים הפד, בשל ההשפעה הקשה של נגיף הקורונה על השווקים.

גם בפברואר הריבית נשארת 025%

כלכלני בנק לאומי: הריבית לא תשתנה

 

התקן הישראלי לבנייה ירוקה, נכתב בשנת 2005 וכלל במקור התייחסות לשני סוגי מבנים: מגורים ומשרדים. תקן הבנייה הירוקה שהיה עד היום וולונטרי, דורש חיסכון בצריכת האנרגיה והפחתת פליטות גזי החממה, שיפור בריאות הציבור על ידי הצללה, אור ואוורור טבעיים, חומרי בנייה "ירוקים", שיפור איכות הבנייה ועוד. מהשנה הבאה כל בניין חדש יהיה חייב לעמוד בו.

המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, החליטה היום פה אחד (שלישי, 3.3.20) כי תקן בנייה ירוקה (ת"י 5281) יהפוך למחייב החל מהשנה הבאה – 2021.

המטרה היא לאפשר בנייה ירוקה ובריאה לכל תושב. עד היום, תקן הבנייה הירוקה היה מחייב רק ביישובים החזקים – הנקראים ערי פורום ה-15 ולא ביישובי הפריפריה. כך שלמעשה בעוד תושבי הערים החזקות מרוויחים מהיעילות האנרגטית של המבנים ומחיסכון כספי בעלויות של חשמל ומים – התושבים בערי הפריפריה נשארו מאחור.

לשם השוואה, בינים 2014-2017 אושרו רק 32 תכניות המחייבות בנייה ירוקה מחוץ לערי הפורום ה-15 לעומת כ-400 תכניות שאושרו בערי פורום ה-15.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "סוף סוף תקן הבנייה הירוקה שהיה וולונטרי הופך למחייב ויעשה צדק חברתי. מי שלא נהנה עד היום מהתקן היו בעיקר תושבי הפריפריה ואנחנו משנים את זה. החובה בתקן בנייה ירוקה היא צעד אחד משורה של מהלכים שמינהל התכנון מקדם לאור שינויי האקלים. אימוץ תקנים וסטנדרטים לבנייה ירוקה עשוי להוביל לחיסכון של כ־20%-30% בצריכת האנרגיה במבנים, להפחית את פליטות גזי חממה בערים ולצמצם את הצורך בהקמת תשתיות אנרגיה יקרות ומורכבות".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, ציין כי "אימוץ תקן בנייה ירוקה יוביל להקמת מבנים יעלים אנרגטית, אשר יתרמו לרווחת הציבור הן בחסכון  בהוצאות האנרגיה והן בהפחתת הפלטות לאוויר – לשמירה על אוויר נקי יותר ולהפחתת ההשפעה על שינוי האקלים".

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ויו״ר המועצה הארצית לתכנון ובניה ציין כי "לפני כעשר שנים, עוד בהיותי חבר כנסת וראש שדולת האיכות בכנסת הגשתי הצעת חוק להחלת תקן בנייה ירוקה. לשמחתי, אני סוגר מעגל בימים אלה כאשר כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה  אנו מביאים לאישור את התקנות החדשות להחלת התקן לבנייה ירוקה באופן מחייב בכל הארץ. בדומה לתקנות דודי החשמל שאישרנו לפני מספר חודשים גם כאן, בבנייה ירוקה הנהנים העיקריים הם תושבי מדינת ישראל שבזכות הבנייה הירוקה יצמצמו את חשבונות החשמל בכעשרים אחוזים ובכך נפחית את פליטת גזי החממה הנגרמים בשל כך ונבטיח איכות חיים טובה יותר לילדינו ולנכדינו".

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?