הירידות בבורסה העולמית בשבעות האחרונים הזכירו תקופה רחוקה יותר, של לפני עשר שנים לערך, עת משבר הסאב-פריים. אז העשירים מכרו מניות, גייסו מזומן והחלו להשקיע בנדל"ן, הנחשבים אפיק בטוח לעתות משבר. .

דוגמה של קבוצה כזו היא טייגר 21,שבה 750 משקיעים גדולים בשווי של יותר מ-75 מיליארד דולר, שהחליט להגדיל את אחזקות המזומן לסכומים שלא נראו מאז 2013. מדובר ביותר מ-10% מתיק ההשקעות. כמו כן החלה להגביר את השקעתה בנדל"ן.

כך ברבעון השני של 2016 חלה עלייה של 2% בהשקעות הנדל"ן של המשקיעים החברים בה ל-30%, לעומת 21% בלבד בהשקעה במניות של חברות ציבוריות. גם ההשקעה בסחורות – אפיק אלטרנטיבי אחר למניות – צמחו מ-0% ל-1%. כמו כן, נרשמה ירידה בהשקעות בקרנות גידור ובחברות פרטיות.

נציין כי הפעילות של חברי טייגר  הכוללת 21 אנשים פרטיים מנהלים דיונים על ההשקעות בפורומים סגורים בינם לבין עצמם, הם אינם פועלים לפי הטרנדים בשוק.  ההשקעות במזומן  ובנדל"ן במקום במניות מסמנות חוסר אמון זמני במניות הנחשבות מסוכנות בעת משבר..
 בעת משבר לצד מזומן ומניות עשירים גם מחפשים אפיקים אחרים להשקעה כמו זהב וסחורות וכן השקעות אלטרנטיביות אחרות. עוד אפיון של המשבר שהגיעו לשיאו ב-2011 היה צמצום סיכונים במקום הגדלת השקעות.

תיק הקטסטרופה

אז התפתח תיק הקטסטרופה. התיק היה מורכב משליש מההון בזהב, שליש בהשקעה דפנסיבית ובמניות של חברות גדולות ומגוונות, ושליש באג"ח ממשלתי של מדינות בטוחות ומפותחות. העניין בו עורר עניין בעיקר בקרב אנשים שחוו תקופות קודמות של קריסה כלכלית במזרח אירופה. גם אז המליצו לשמור על מזומנים ועלתה השאלה האם כדאי לשמור את המזומנים בבנק או מתחת לבלטות. היום אנחנו יודעים שרוב הבנקים החזיקו יפה וגם אלו שנפלו הולאמו וכך לא היה חשש למזומנים שהפקידו המשקיעים. בנקאים אחרים המליצו אז לייצב את התיק על 25-30% של מניות, לעומת 40% לפני המשבר הפיננסי.

איך יודעים כשבא משבר

ריצ'רד פזנה – המשקיע שיצא מהמשבר

ג'ון פולסון – להרוויח 4 מיליארד דולר ממשבר

מעודכן ל-08/2019

לא מעט עסקים רוצים להיות חלק מאמזון, ענקית המסחר המקוון המקצרת להם הליכים וחוסכת להם הוצאות.  במיוחד עם דיווחים על כניסתה הדרגתית לישראל העסקים הקטנים, רואים בה פלטפורמה  לסחר העולמי.

אבל איך בכלל מתחילים ואיך פותחים חנות באמזון, ואם פותחים איך מתבלטים בשפע של מיליון חנויות, ואם מתבלטים איך לא נופלים בגלל הבנה לא נכונה של התקנות? על כך במדריך זה

איך להירשם

אומנם עדיין אין אתר אמזון ישראל ולכן נפתח חנות באתר האמריקני באנגלית. ראשית, נלחץ על השורה Sell on Amazon המופיעה בתחתית דף הבית ונמלא את כל הפרטים בטופס שנפתח לנו. חושב מאוד לעבור על  הפרטים שמילאנו ולבדוק שלא חלו טעויות, במיוחד בשם בעל העסק ושם העסק.

השם בטופס הרישום צריך להיות זהה לשם שמופיע בדרכון. כל טעות או חוסר תשומת לב עלולה לעכב את הרישום ואף להביא לביטולו. תצטרכו להציג הוכחה מלאה לכתובתכם. איך עושים זאת?  באמצעות חשבון חשמל או ארנונה שבהם ניתן לראות בבירור שבית העסק רשום על שמכם.

פתיחת חשבון בבנק אמריקני

אמזון, כחברה אמריקאית,  דורשת חשבון אמריקאי. ישראלים יכולים להשתמש בשירותים של חברות כמו פיוניר המתמחות בכך. אפשר לפתוח חשבון בשלוחות הישראליות של הבנקים  בארצות הברית, או לפתוח חשבון בבנק האמריקאי סיגנצ'ר.

משלוח מהיר

אמזון  הפכה לשם דבר בעקבות המשלוחים המהירים שלה, במיוחד באמזון פרים, ומחייבת שהמוצר יגיע תוך חמישה ימים. היא מציעה לכם חברות משלוחים, לכן חשוב לבחור חברת משלוחים טובה וגם לדאוג שתחתים את הלקוחות המקבלים את המוצר. יידעו את אמזון על יציאת המשלוח והקפידו על בחירת כמספר מעקב.
תמונות ושיווק
תמונה ראשית על רקע לבן באיכות פיקסלים גבוהה היא תמונה חובה על פי כללי אמזון. כדאי שהתמונות יהיו מושכות ומציינות אווירה, למשל מחשב תוך כדי עבודה, בגד בפעילות יומיומיות או גאגד'ט בעת השימוש.
הטקסט  צריך להיות מפורט ככל הניתן כדי להבין מה כולל המוצר אך גם להיות שיווקי ולהניע לפעולה. אפשר להשתמש גם במבצעים עבור זה. כמו כן צריך שהטקסט יכילמילות מפתח מפורטות שיעזרו למצוא את הפריט.
ישראל או עולם
הרבה מפתחי חנות באמזון רוצים להגיע לקהל גדול יותר, אבל זה לא אומר שהם צריכים לוותר על הקהל הישראלי.  אומנם הקהל גדול יותר אך גם התחרות, חוץ מזה יש דברים שרלוונטיים רק לקהל הישראלי כמו חגים או אירועים אקטואליים שאפשר לנצל לצורך מבצעים.
סימן מסחרי

שם המותג והסימן המסחרי שלו הם נכס חשוב מאוד של אמזון. אם לא תרשמו את עצמכם כמותג, ייתכן שמישהו ישתמש בשם במקרה או בזדון. מומלץ מאוד לרשום את המותג בארה"ב דרך רשם הפטנטים וסימני המסחר האמריקני וכך תוכלו להגן על עצמכם ולפעול תחת השם המסחרי הממותג שלכם.

ראו עוד כאן:

חנות באמזון ובאיביי – איך עושים את זה? וסיכויים וסיכונים

 

 

 

מעודכן ל-08/2019

הבניין שלכם החליט שהוא רוצה להתקדם למאה העשרים ואחת וצריך להתקין מעלית. אבל פתאום אחד הדיירים מתנגד, הוא טוען שזה יפגע  בחזית הבניין או בדירתו. מה אפשר לעשות?

קודם כול ההחלטה על מעלית צריכה להיות משותפת ודורשת  הסכמה של לפחות שני שלישים מבעלי הדירות. עם זאת אותו דייר מלמעלה שסבור שהמעלית תפגע בדירתו או בבניין יכול להתנגד ולהגיש תביעה למפקח על המקרקעין כדי למנוע את בניית המעלית.

אני גר בקומת הקרקע, למה שאני אשלם? דיירי קומת הקרקע אומנם לא חייבים לשלם על התקנת המעלית אבל כן חייבים לשלם על ההוצאות השוטפות במסגרת ההוצאות על הרכוש המשותף. דיירי הקרקע לא ישלמו גם אם הסכימו על בניית המעלית.

לא רציתי מעלית, למה שאני אשלם?  באסיפת הדיירים יוחלט מי ישלם איזה שיעור מהתקנת המעלית, כך  שבעלי דירה שהצביעו בעד התקנת הדירה ישלמו על ההתקנה. כל דיירי הבניין חייבים לשלם בהוצאות התחזוקה השוטפות. התשלום נקבע ‬בהתאם ליחס שבין שטח הדירה לבין שטח כלל ‬הדירות שבעליהן משלמים עבור התקנת המעלית. עם זאת, אי אפשר לחייב דיירים שהתנגדו לבניית המעלית בהוצאות ההתקנה.

ייתכן שבתקנון או בהחלטת אסיפת הדיירים יוחלט אחרת לגבי ההוצאות על אחזקת הדירה ודירות מסוימות יזכו לפטור או לשיעור תשלום אחר.

שימוש במעלית של דייר שלא שילם:

יש מחלוקת בנוגע לשימוש במעלית לדייר שסירב לשלם בניגוד להחלטת הרוב.  רוב המפקחים על המקרקעין סוברים שמי שאינו משתתף במימון המעלית אינו רשאי להשתמש בה.  חלק מהמפקחים פסקו לטובת משתמשי המעלית שלא שילמו, משום שלדעתם גם מי שאינו שותף במימון רשאי להשתמש במעלית ובלבד שישלם את ההוצאות השוטפות. מכאן נובע שמי שלא שילם כלל אינו רשאי להשתמש במעלית.

עלות בניית מעלית

בבניינים בני 4 קומות מעל עמודים מסתכמת עלות התקנה ממוצעת של מעלית טובה בשיעור 350 אלף שקל, כולל מע"מ, רישוי ותכנון וללא חציבות ועבודות מיוחדות.

אך המחיר משתנה בהתאם לגודל המעלית, סוג הבניין מהירות המעלית ועוד.

מחיר למשתכן בלי מעלית

דירה בקומה גבוהה ללא מעלית – כדאי לקנות? מה היתרונות ומה החסרונות?

מעלית – האם כדאי להוסיף? בכמה זה משביח את הדירה? ומה ההוצאות השוטפות על המעלית?

 

 

מעודכן ל-08/2019

נכים בעלי תג לרכב זוכים לחניות שמורות במקומות ציבוריים, אך מה קורה כשמגיעים הביתה? אם אתם או הקרובים לכם מחזיקים תג חניה לנכה, כדאי שתדעו כי הרשות המקומית צריכה לדאוג לכם גם לפתרון חניה באזור מגוריכם

אנשים בעלי תג חניה לנכה רשאים לפנות לרשות המקומית בבקשה להקצות עבורם מקום חניה בלעדי לרכבם בסמוך לביתם.

מי שנמצא זכאי לכך, תקצה לו הרשות מקום חניה אחד המתאים לצרכיו קרוב לביתו ככל הניתן, ולא יותר מ- 200 מטר מהבית. אם אין באפשרות הרשות להקצות חניה במרחק זה, היא רשאית להקצות ולסמן את החניה עד 400 מטר מהבית.

למי מגיע?

הקצאת מקום חניה לנכה בקרבת הבית מגיעה לבעל תג חניה לנכה, שרופא שהוסמך לאשר נכות אישר בכתב כי מתקיים לגביו אחד מאלה:

למי לא מגיע?

הזכאות אינה תקפה עבור נכה שיש לו חניה המותאמת לצרכיו ונמצאת בשימושו באופן קבוע ובלעדי, כולל חניה פרטית לדירה.

איך מקבלים?

הבקשה תכלול את המסמכים הבאים:

מה כדאי לדעת?

חניית נכים – כל מה שצריך לדעת

תג נכה – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-08/2019

נסיעה במונית ספיישל היא תענוג יקר למדי, אבל אם בחרתם להתנייד כך כדאי שתדעו גם לדרוש את מה שמגיע לכם

מחיר נסיעה במונית מיוחדת (ספיישל) יכול להגיע למאות ואף לאלפי אחוזים יותר ממחיר נסיעה של מרחק זהה בתחבורה ציבורית. כך למשל נסיעה במונית מחיפה לאילת תעלה לכם 2,012 שקלים ביום ו-2,500 שקלים בלילה, לעומת 70 שקלים בלבד בתחבורה הציבורית. עבור מונית מתל אביב לנתב"ג תיפרדו מסכום של 140-120 שקלים, אך אם תחליטו לעשות את הנסיעה ברכבת, תוכלו לנסוע מתחנת סבידור מרכז לשדה התעופה ב-4 שקלים בלבד לאדם.

עם זאת, אין עוררין על כך שנסיעה כזו היא לרוב גם נוחה ומפנקת במיוחד. אין כמו להעביר את הדרך ברכב שלוקח אותך מפתח הבית ומגיע ממש עד ליעד, בטמפרטורה הנוחה לכם, בלי עצירות מיותרות ובלי חשש שמא לא יהיה מקום ישיבה.

לעיתים מדובר בבחירה משיקולי נוחות ולפעמים פשוט אין שירות של תחבורה ציבורית בשעות ובימים שאתם נזקקים לו, למשל כשמדובר בשבתות, בחגים או בלילות. אבל לא משנה מדוע החלטתם לנסוע במונית, חשוב שתדעו מה הזכויות שלכם. והנה הן לפניכם:

זכויות הנוסע

במסגרת הרישיון שקיבל נהג המונית, כלולות חובותיו לנוסע, ובהן:

חגירת חגורות בטיחות במונית

הסעת אנשים עם מוגבלויות

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי על נהגי מוניות להתייחס לכל הנוסעים בשוויון, ובשל כך אסור להם להפלות נוסעים בגלל מוגבלותם.

* עם זאת, נהג מונית אינו חייב להתאים את המונית להסעת אדם כשהוא יושב בכיסא גלגלים.

מתי ניתן להגיש תלונה?

תלונה לחברת המוניות

תלונות למשרד התחבורה

אם לא ניתן מענה מספק מחברת המוניות, ניתן להגיש תלונה לאגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה בנושאים כגון:

תלונות בגין אפליית נוסע עם מוגבלויות

אם נהג מונית הפלה נוסע על רקע מוגבלותו, יש לדווח על כך לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

כדאי לדעת:

 

עוד פעם נתקלתם באופניים של השכן במדרגות? אי אפשר לעבור. מה אפשר לעשות? ואם הוא שם את האופניים במקלט, בלובי או במחסן? כך לא תמעדו

רבים מהגרים בבניין משותף נתקלים בבעיות של הצבת ציוד של אחד הדיירים ברכוש המשותף, חדר מדרגות, מקלט  או חצר. האם מותר לדייר להציב את האופניים איפה שהוא רוצה? כל עוד מדובר בשימוש סביר הדייר לא צריך את אישור הדיירים, אבל אם האופניים מפריעים למשל למעבר, לאפשרות של אחרים לשים ציוד או בין היתר עשויים לגרום פציעה, כמובן שמדובר בשימוש לא סביר, ועל האסיפה להחליט מה לעשות בנידון, האם לאסור  בכלל שימוש ברכוש השותף או שמא להקנות שטח לחניית אופניים?

שימוש במעלית למשל נחשב שימוש סביר כי רק כך בעל האופניים יכול להעלות את האופניים בבטחה לביתו בלי להשתמש באחסון  של הרכוש המשותף. אם האסיפה החליטה שהאופניים מהווים מטרד, יוציאו בקשה מהדיירים לפנות את הציוד. אם הדיירים לא נענים לבקשות, אפשר לפנות לסניף האגודה לתרבות הדיור הקרוב שיוציא התראה בעצמו.

ועד הבית או הדיירים לא יכולים לעשות דין לעצמם לפנות את הציוד בעצמם. רק שופט יכול להורות על פינוי הציוד. כמובן שלא מדובר רק באופניים אלא בכל ציוד, כמו ריהוט, קורקינטים, מזרנים  וכדומה.

כדי להימנע מלהגיע לבית המשפט כדאי להציע חלופות, למשל מה השטח המותר לאופניים, אולי לספק אפילו מתקן לאופניים, לקבוע שעות שבהן הציוד לא יפריע וכן הלאה. מובן שהדברים נוגעים לכל שימוש בשטח המשותף, גג, לובי, מחסן, מקלט וחצר.

הקורקינטים הרגו את יבוא האופניים?

לקראת האירוויזיון: תחנות אופניים ניידות

עיריית תל אביב יוצאת בדרישות מחברות השכרת הקורקינטים והאופניים

מעודכן ל-08/2019

בית משותף מתחלק לדירה הפרטית שלכם, ובכן, לשטח המשותף, זה כולל למשל מחסנים, מדרגות ומקלטים וכן מעליות. כל עוד השימוש סביר, אין בעיה של כל דייר לעשות שימוש ברכוש המשותף. אך מה קורה כשהשימוש לא סביר? פה מתחילות הבעיות. אבל בעיקרון, כל עוד לא נפגעה אפשרות השימוש של שאר הדיירים, מובן שמדובר בשימוש סביר אלא אם הוחלט אחרת באספת הדיירים או בתקנון משותף.

כך למשל אפשר להחליט באסיפה או בתקנון שחלק מהגג יהיה שייך רק לדירה אחת, אפשר גם לקבוע שהמעלית תהיה רק עבור בעלי הדירות הגרים בקומות הגבוהות אם בעלי הדירות בקומות הנמוכות מסרבים לשלם.

אפשר גם לקבוע בתקנון – כך במקרה של הגג – כי כל הרכוש המשותף יהיה שייך לדירה אחת. חדרי מדרגות, מעליות ומקלטים ומחסנים, עם זאת לא יכולים להיות שייכים לדירה אחת, אפילו אם כתוב כך בתקנון.

דוגמאות לשימוש לא סביר:

שימוש של שכן אחד במקלט כמחסן רק לציודו – לא רק שזה פוגע בשימוש של הדיירים האחרים, אלא יש בכך סכנת חיים. גם שימוש במחסן למגורים פוגע בשימוש של השכנים האחרים.

מה לגבי מערכת סטריאו, ריהוט וגינה על הגג? אם לא נקבע בתקנון כי  מדובר בשימוש מותר, השכן לא יוכל לעשות זאת.

תליית שלט, וילון, קישוט או פרסומת מהחלון על הקיר החיצוני מותרת אם מדובר  בגודל סביר המותר על פי החוק שאינו מהווה הפרעה ממשית למי מהשכנים. אך שלט גדול או שלט המפריע בצורה ממשית לשכנים אינו שימוש סביר

דוגמאות לשימוש סביר

כמובן שבניית סוכנה בחצר למשל אינה נחשבת שימוש לא סביר בבית משותף, גם שימוש במחסן לציוד נחשב סביר, כל עוד הוא בכמות סבירה ולא מדובר באגרנות. כך למשל הצבת אופניים במחסן זה שימוש סביר. אבל אם תציבו אותם במדרגות ותפריעו לתנועה, זה כבר לא שימוש סביר.

אם יש ספק, יש תביעה

אם השכנים לא מגיעים להסכמה בנוגע לרכוש המשותף תוגש תביעה למפקח על רישום המקרקעין. נציין כי רק בעלי דירות יכולים להגיש תביעה או שוכרים מעל 25 שנה. גם ועד הבית יכול להגיש את התביעה. יש לציין שהתביעה היא במחיר אגרת תובענה רגילה בבית משפט השלום. ראו כאן

בית משותף – מה זה ומה צריך לדעת

בית כנסת ליד הבית או בבניין משותף – איך זה משפיע

כמה עולה להחזיק בית פרטי

 

 

על רקע זכייתם של חרדים בשכונת נווה שמיר בבית שמש, שיועדה למגזר הכללי, נלחמת העירייה בהפיכת השכונה לחרדית, תחילה הציעה להם להמיר את הדירות לדירות בשכונה אחרת ועכשיו הוועדה אישרה בניית יחידות דיור לעובדי צה"ל וכוחות הביטחון

הוועדה  המחוזית ירושלים אישרה  תוכנית ל-153 יחידות דיור בשכונת נווה שמיר שבבית שמש, שישווקו באופן בלעדי כבתי מגורים למשרתי קבע וכוחות ביטחון בעיר. התוכנית היא פרי יוזמתם של צה"ל, משטרת ישראל משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל ועיריית בית שמש.

משרדי השיכון והמשפטים – בליווי העירייה – הציעו לחרדים שזכו בדירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, בשכונה שתוכננה עבור הציבור החילוני – להמיר את דירתם בדירה בשכונה המיועדת לחרדים. רבנים קראו להתנגד להצעה.

שכונת נווה שמיר (רמה ה') ושכונת רמה ד' הן 2 שכונות שבהן שווקו באופן מאסיבי מגרשים במסגרת מחיר למשתכן. שכונת נווה שמיר תוכננה עבור הציבור הכללי ורמה ד' עבור הציבור החרדי. אך חלק גדול מהזוכים במכרזים, בנווה שמיר היו חרדים ובעירייה מנסים כעת למנוע את התחרדותה של השכונה הנמצאת בשלבי הקמה, ובתוך כך גם את המלחמה בהתחרדות העיר בכלל.

ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך אמרה: "זוהי בשורה ענקית לעיר בית שמש, הבעת אמון בהתפתחות של העיר ושלב נוסף ביכולת שלנו לבנות כאן עתיד לדור הצעיר.

"בשכונת נווה שמיר יוכלו משרתי הקבע לרכוש בתים צמודי קרקע, או לחלופין, דירות ברמה מאוד גבוהה בשכונה חדשה בה יהיה קאנטרי, בתי ספר איכותיים, גינות ציבוריות ועוד. אני מודה לצה"ל, למשרד השיכון ולרשות מקרקעי ישראל על שיתוף הפעולה המוצלח. אני מזמינה את אנשי כוחות הביטחון לבוא ולהיות שותפים איתנו בעיר".

מנכ"ל משרד השיכון, בני דרייפוס: "מדובר בחיזוק משמעותי על צביונה של השכונה וחיזוקה של העיר. אנחנו מברכים על ההחלטה".ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז אמר: ״צה״ל, באמצעות מנהלת המגורים, שמח להמשיך ולבנות יחידות דיור עבור משרתיו ובני משפחותיהם ברחבי הארץ.

השנה לראשונה נמכרו יותר מכוניות חדשות לחברות הליסינג,   המובילות הן רנו, אופל וסיטרואן

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב,  יונדאי, טויוטה וקיה ממשיכות להוביל בטבלת מסירת כלי רכב חדשים, גם אחרי ירידה של 4% במסירות מתחילת השנה. אבל השנה המוסדיים עקפו לראשונה את הלקוחות הפרטיים.

 בחצי הראשון של השנה נרשמו 11,578 דגמי טויווטה על שם לקוחות פרטיים ביד הראשונה, יותר מכל מותג אחר. יונדאי מסרה כך רק 8,705 מכוניות וקיה 8,160.
שלוש הגדולות מכרו יותר מכוניות חדשות מאי פעם דרך מסלולי הליסינג לעסקים, הפרטי והאפס ק"מ. המובילה טויוטה מסרה רק 52% מרכביה ישירות ללקוחות פרטיים שרכשו את הרכב דרך אולמות התצוגה שלה,  ביונדאי מדובר על מיעוט של 35% ובקיה רק 41%.בכל הענף נמכרו 52% לליסינג עסקי לעומת לקוחות פרטיים.

אבל הליסינג הוא כבר מזמן לא מיועד רק לבעלי חברות ועסקים. הוא גם נובע ממכירה ללקוחות פרטיים, למשל דרך מסלולי ליסינג פרטי או דרך מסלולי האפס ק"מ, מכירה מלאה של מכוניות חדשות בידי חברות הליסינג ומגרשי הטרייד־אין ללקוחות פרטיים, בהנחות של 10 עד 30 אחוז ממחיר המחירון אצל היבואן.

מי מכר הכי מעט ללקוחות פרטיים

במקום הראשון במצעד המכוניות שעזבו אתה לקוחות הפרטיים, רנו 25%

במקום השני אופל – 32%,

במקום השלישי סיטרואן 33%.

עוד הצטרפו השנה מותגים שבעבר היו מתאימים בעיקר לפרטיים. אלו הם סווזיקי שמכרה 73% לפרטיים השנה וסיאט  68%, לעומת שיעור של כ-90% לפני שנים

בתחום היוקרה ב־מ־וו  – רק 61% מהמכוניות שמכרה נרשמו ישירות על שם לקוחות פרטיים, לעומת 62% במרצדס ו־81% באאודי. וולוו, לקסוס וכמובן מותגי־העל פורשה, בנטלי, פרארי ואסטון־מרטין ממשיכות להירשם בעיקר על שם לקוחות פרטיים.

המותגים המובילים בפרטיים הם  פולקסווגן (90% פרטיים) וסובארו (75%) עלייה בשיעור המכירה הישירה לפרטיים.

מכוניות חדשות יתייקרו

אילו מכוניות יתייקרו בעקבות התקנות החדשות

 

ביטוח ישיר השיקה פיילוט של פוליסות חיסכון עם דמי ניהול נמוכים של 0.55% ללא עמלת סוכנים. בשלב הראשון תוצע הפוליסה לעובדי ביטוח ישיר ובני משפחותיהם. בשלב הבא המוצר יוצע לציבור הרחב.

שוק פוליסות החיסכון, שמתחרות בקרנות הנאמנות ובתיקים המנוהלים, מגלגל כ־45 מיליארד שקל, ובשנה החולפת גויסו כ־15 מיליארד שקל. דמי הניהול של מוצר זה נעים בין 1% ל־1.2%. הסיבה לכך היא שזרוע השיווק המרכזית של המוצר היא סוכני הביטוח, שגוזרים חצי מדמי הניהול.  הסוכנים מכניסים כ־200 מיליון שקל בשנה משיווק פוליסות מסוג זה.

ההצלחה של הכלי הביאה את כל חברות הביטוח להציע אותו. בחברת הכשרה ביטוח למשל העדיפו להעביר את ההשקעה לבתי השקעות. לכן בהכשרה ביטוח שולי הרווח עוד יותר נמוכים, כי הוא מתקזז עם עמלה של גופי הניהול בשיעור כ־0.3% נוספים. אלטשולר השיגה את התשואה הכי גבוהה ופסגות הכי נמוכה. ביטוח ישיר מצטרפת באיחור ולכן   לא ניתן להשוות את הביצועים, עם זאת בתחום מקביל של ביטוחי מנהלים השיגה תשואה נמוכה ממוצע הענף.

בביטוח ישיר יציעו את המוצר בשיווק ישיר בתהליך דיגיטלי, ללא סוכנים, מה שיאפשר להציע דמי ניהול של 0.55%. למוצר יהיו שלושה מסלולים – מסלול כללי, מסלול אג"ח ומסלול אג"ח ממשלתי – וניתן יהיה להפקיד בו בשני אופנים – חד־פעמי, עם מינימום של 5,000 שקל, והפקדה חודשית עם מינימום של 200 שקל.

מוצרים אחרים שמתחרים בפוליסות החיסכון הם גמל להשקעה, שדמי הניהול שלו גבוהים מעט יותר – 0.7%. בגמל להשקעה יש תקרת הפקדות של 70 אלף שקל בשנה לאדם, שאינה קיימת בפוליסת החיסכון. ביטוח ישיר תנסה למנף זאת כדי למשוך אליה לקוחות. ביטוח ישיר תנסה גם למשוך לקוחות שמשקיעים בקרנות נאמנות באמצעות האפשרות לעבור בין מסלולי השקעה ללא אירוע מס, בניגוד לאירוע מס שנוצר כשעוברים מסלול בקרנות נאמנות. גם חברות כרטיסי האשראי מתכננות להיכנס לתחום שיווק פוליסות החיסכון הפיננסיות וקופות הגמל להשקעה בקרוב. בימים אלה מקימות החברות סוכנויות ביטוח, שיתחרו בסוכני הביטוח על הכסף הטמון במוצרים הפיננסיים הללו.
הלוואה מפוליסת חיסכון – איך לוקחים והאם זה משתלם?
פוליסות חיסכון – הדגמה ליתרונות על פני קרנות הנאמנות

פוליסות חיסכון – הדגמה ליתרונות על פני קרנות הנאמנות

חברת כרטיסי האשראי מסטרקארד   עושה את העסקה הגדולה בהיסטוריה שלה. היא רוכשת את פלטפורמת התשלומים הדיגיטלית Nets ב-3.19 מיליארד דולר. מדובר בחברה הדנית .המספקת שירות חיוב, סליקה ותשלום אלקטרוני מיידי – כך על פי ההודעה שפירסמה מסטרקארד.

הרכישה מגבירה  את מעורבות מסטרקארד בשוק התשלומים המיידיים, שאליו מצטרפות יותר ויותר חברות וגופים ממשלתיים בעולם ומשפרת את מצבה בו.

"זמן אמת הוא זמן אמת, זה כאן וזה ממשיך לצמוח", אמר מנכ"ל מסטרקארד מייקל מייבאך בראיון לבלומברג, "מה שמצאנו ב-Nets הוא עסק שנטוע בחלק משוקי התשלומים החיוניים והחדשניים בעולם".

מניות מסטרקארד קפצו בעקבות ההודעה, במסחר המוקדם בבורסת ניו יורק. מתחילת השנה ועד אתמול עלתה מניית החברה ב-36%, לעומת עלייה של 22% במדד S&P 500.

מסטרקארד כבר הוציאה השנה 1.1 מיליארד דולר על רכישות והשקעות אסטרטגיות במניות כחלק מניסיונה לשפר את מעמדה בשוק התשלומים המיידייים. הברה מתכננת להגדיל את עסקיה של Nets החברה תמשיך לבחון הזדמנויות רכישה בתחום כמו גם בתחום איתור הונאות וניתוח מידע.

אתמול הודיע גם הפדרל ריזרב כי הוא מפתח מערכת תשלומים בזמן אמת. המהלך של הפד הגיע לאחר שענקיות קמעונאות דוגמת וולמארט ואמזון קראו להקמת מערכת כזו, שתתחרה במערכת הסליקה של הבנקים המסחריים. המערכת שקרויה Clearing House, משתמשת בטכנולוגיה של מסטרקארד לסליקת התשלומים.

בעולם גוגל פיי, אפיל פיי ואפליקציית התשלומים של עליבבא תופסות תאוצה, בישראל אפליקציות של הבנקים כבר מקבלות יותר היתרים מבעבר, ונכנסות לשוק. גם אפליקציית התשלומים הסינית וויפיי הגיעה לישראל. עוד כחלק ממאמציה של מסטרקארד להיכנס לתחום התשלומים היא לוקחת חלק בפרויקט ליברה, שלפי דוחות פייסבוק האחרונים גם ייתכן שלא ייצא לפועל כלל בשל הרגולציה ששמה לו רגל.

ויזה ומסטרקארד מתחרות על כיס הישראלים בחו;ל ועל העמלה שלהם

מסטרקארד לבנק ישראל: חייב עסקים לקבל כרטיס אשראי חכם

מחקר מסטרקארד: תשלומים סלולריים נתפסים יותר בטוחים

 

חברת ההסעות השיתופיות אובר (Uber) חוזרת לישראל. זאת לאחר שנכנסה לארץ כבר בעבר ונעלמה כמעט לגמרי במשבר הקורונה.

על אף הגדרתה כחברת הסעות שיתופיות, הודיעה החברה כי בינתיים תפעל רק באמצעות מוניות מורשות, ולא עם נהגים פרטיים.

לדברי החברה, היא אינה גובה מנהגי המוניות תשלום חודשי קבוע עבור השימוש באפליקציה ומציעה לנהגים עמלה של 3%-8% לנסיעה בלבד, בדגש על גביית עמלות נמוכות יותר לנהגים שיספקו שירות ברמה גבוהה.

בשלב ראשון תפעל החברה בעיקר בגוש דן, בירושלים ובנמל התעופה בן גוריון.

ב-2019 סמוטריץ' התכוון להכניס את אובר, בעלי המוניות מחו

אובר פעלה בעבר בישראל בשם "השתתפות בהוצאות הנהג". היא הפסיקה עצמאית את שירותיה לאחר שבית המשפט קבע שהיא פועלת מבלי לתת כיסוי ביטוחי כנדרש בחוק.
הקביעה באה לאחר שאובר עמדה במוקד ויכוח חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, לבין שר התחבורה ישראל כץ, על פתיחת שוק המוניות לתחרות, לאחר שראש הממשלה רמז כי השר מתנגד לתחרות בשל שיקולים פוליטיים ובעקבות לחץ שמפעילים עליו נהגי מוניות החברים במרכז הליכוד. לאחר החלטתו של בית המשפט הגיעו מנהלי החברה להסכם עם משרד התחבורה, שלפיו החברה תפסיק את פעילותה בישראל, בתמורה לכך שלא יוגשו כתבי אישום נגד מנהליה על הפעלה לא חוקית של השירות.

בשנת 2019 הודיע שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ' על הכוונה לאפשר לאובר לפעול שוב בארץ. הדבר גרר מחאה מצד איגוד בעלי המוניות אשר אירגן כנס חירום בתל אביב כדי להגיב להכנסת שירותי תחבורה שיתופית חדשה לישראל.

באיגוד טענו כי מדובר על פרנסה של 40 אלף איש וכי יש עניינים תחבורתיים ומשפטיים שירצו להעלות מול המשרד. לדבריהם אז, אנשים שילמו על פי חוק 246 אלף שקל כדי לקבל רישיון למונית, להבדיל מאובר – שלפי המודל שלה כל אחד יכול להיות נהג. בין היתר טענו אז כי כניסתה של אובר תפגע בפנסיה שלהם.

אוּבֶּר  היא חברה אמריקאית המספקת שירות הסעת המונים דרך האינטרנט ברחבי העולם. החברה, שמשרדיה  בסן פרנסיסקו, קליפורניה. היא מפתחת, משווקת ומפעילה את האפליקציה באותו שם, המאפשרת יצירת קשר והסעה בתשלום בין נהגים לנוסעים. אובר פעילה במאות ערים ובעשרות מדינות ברחבי העולם שבהן התחבורה השיתופית הוכחה ככלי להפחתת כמות הרכבים על הכביש וצמצום גודש התנועה. מחקרים הראו כי בערים בהן אובר פעילה היא הצליחה להוריד את מחירי הנסיעה ב-25%-50%.

הנהגים נגד אובר – שובתים בגלל שחיקה בשכר

אובר מגייסת לפי שווי של כ-80 מיליארד דולר