ריצ'רד תיילר (1945) הוא זוכה פרס נובל לכלכלה 2017 על תרומתו לכלכלה התנהגותית.  כיום משמש פרופסור בבית הספר למינהל עסקים של שיקגו. ב-1974 קיבל את  תואר הדוקטור שלו לאחר שהגיש את עבודת הדוקטור בכותרת "The Value of Saving A Life: A Market Estimate"

בשנות השמונים החל לעסוק במאמריו בהשפעות פסיכולוגות על החלטות כלכליות והפך עם השנים גם למנהל קבוצת מחקר של כלכלה התנהגותית.  כמו כן פרסם מממאריו ומרשמיו בתחום בטור בכתב העת Journal of Economic Perspectives

חשבונאות נפשית: תיילר טבע את המונח חשבונאות נפשית, כדי להבדיל מהנאת הרווח לעומת ההנאה הרגשית, והוא הבחין בין תועלת העסקה לתועלת הרכישה, תועלת העסקה היא ההנאה שנגרמת מרכישת מוצר ואינה קשורה למונחי רווח והפסד, ואילו תועלת העסקה היא רציונלית ונוגעת למשל למחיר נמוך עבור מוצר בעל ערך רב

ספר של תיילר שיצא בארץ  הוא "ככה לא מתנהגים" בהוצאת  מטר ובו דן בהתפתחות הכלכלה ההתנהגותית. כמו חוקרי כלכלי התנהגותית אחרים תיילר מראה שההנחה בבסיס הכלכלה, שאנשים מקבלים החלטות רציונליות, היא שגויה .בין החוקרים המובילים בתחום הם הישראלים דניאל כהנמן  ועמוס טברסקי, זוכי פרס נובל אף הם, שאף שיתפו פעולה עם תיילר בכמה מאמרים.

על מה קיבל פרס נובל

"תיילר שילב הנחות פסיכולוגיות ריאליסטיות עם ניתוחים של קבלת החלטות כלכליות", נכתב בהודעת ועדת הפרס. "באמצעות בחינת ההשלכות של רציונליות מוגבלת, העדפות חברתיות והיעדר שליטה עצמית, הוא הראה כיצד התכונות האנושיות האלה משפיעות באופן סיסטמטי על החלטות אינדווידואליות כמו גם על תוצאות בשווקים".

"הוא גם הראה כיצד ההימנעות מהפסדים יכולה להסביר מדוע אנשים מעריכים פרט מסוים יותר כשהוא בבעלותם מאשר כשהוא אינו בבעלותם, תופעה שנקראת אפקט הבעלות.

"המחקרים התיאורטיים והניסויים של תיילר לגבי הגינות היו גם הם משפיעים. הוא הראה כיצד חששות של צרכנים לגבי הגינות עלולים למנוע מחברות להעלות מחירים בזמנים של ביקוש גבוה, אבל לא בזמנים של עליות מחירים. תיילר ועמיתיו הגו את משחק הדיקטטור, כלי ניסויי ששימש מחקרים רבים כדי לבדוק את הגישות כלפי הגינות בקבוצות שונות של אנשים ברחבי העולם.

"תיילר גם נתן זווית חדשה לאבחנה הישנה לפיה קשה לעמוד בהחלטות שמקבלים לקראת השנה החדשה. הוא הראה כיצד לנתח בעיות שליטה עצמית בעזרת מודל planner-doer, שדומה למסגרות שבהן משתמשים כיום פסיכולוגים ומדעני מוח כדי לתאר את המתח הפנימי בין תכנון ארוך טווח לביצוע קצר טווח. כניעה לפיתוי לטווח הקצר היא סיבה חשובה לכך שהתוכניות שלנו לחסוך לזיקנה או לבחור בדרך חיים בריאה יותר בדרך כלל נכשלות. במחקריו, המחיש תיילר כיצד "הינד" (nudge) – מונח שהוא טבע – עשוי לעזור לאנשים ליישם שליטה עצמית בצורה טובה יותר כשהם חוסכים לפנסיה, למשל".

 "תרומתו של תיילר בנתה גשר בין הניתוח הכלכלי והפסיכולוגי של קבלת החלטות אינדווידואלית. הממצאים האמפיריים והתובנות התיאורטיות שלו היו חיוניים ליצירת תחום חדש ומתרחב במהירות של כלכלה התנהגותית, שיש לו השפעה משמעותית על תחומים רבים של מחקר ומדיניות כלכלית".

מחקר בשנים האחרונות – הטווח הקצר מול הארוך


בשנים האחרונות חוקר ת'ילר את הנטיה של בני אדם לקבל החלטות שאינן לטובתם בטווח הרחוק, גם כשהם עצמם בהחלט מודעים לכך. חוסר השליטה,  נובע מכך שרווחים לטווח הקצר נחווים כאטרקטיביים יותר לאדם מאשר רווחים לטווח ארוך. ואולם, כל טווח ארוך סופו להתקצר, וכאשר אנחנו חווים עכשיו את המחיר של ההחלטה של אתמול אנחנו עלולים להצטער למרות הפיתוי המיידי, בדיוק כמו הסיפור על החרגול והנמלה. תיילר הגדיר כי הדרך הטובה לעשות זאת, היא באמצעות תכנון מראש, עוד במועד שבו שני הטווחים נחווים כארוכים, ואנחנו יכולים להחליט ביו שתי האלטרנטיבות באופן רציונלי יחסית, ואז להשית פיזיות של ממש על עצמנו, כדי שלא ניכנע לאפקט הטווח הקצר ברגע המכריע.

ביקורת

תיילר זכה לביקורת על כך ששם משקל רב להחלטה האישית, בעיקר בתאוריית נאדג' ולא להובלה של גורמיי כוח, כמו שההחלטה להיגמל מעישון מופנית רק לצרכן ולא למאבק בחברות הטבק.

דניאל כהנמן – זו לא הכלכלה, זו הפסיכולוגיה

 

 

 

 

אלדד פרשר  (1963) הוא המנכ"ל של בנק מזרחי-טפחות . פרשר למד תואר ראשון ושני במינהל עסקים באוניברסיטה העברית.  העבודה הראשונה שלו בתחום הכלכלה הייתה במשרד האוצר  במחלקת הביקורת של החשב הכללי. לאחר שנתיים בלבד הפך לעוזר של החשב הכללי, אלי יונס. לאחר מכן שימש כסגן נציג האוצר בארצות הברית. כשחזר לארץ בשלהי שנות התשעים מונה לסגן החשב הכללי בענייני מימון. עם פרישתו של ניר גלעד היה למשך תקופה החשב הכללי בפועל. אך לבסוף מונה ירון זליכה לתפקיד.

אל בנק מזרחי הגיע ב-2004 כשאלי יונס מינה אותו לתפקיד מנהל החטיבה הפיננסית, ב-2013 מונה למנכ"ל החברה. בתקופת כהונתו חלו כמה אירועים:

המלצת קנייה מסיטי ואקסלנס: שני בתי ההשקעות אקסלנס וסיטי נתנו למניית מזרחי המלצת קנייה בעיקר בזכות הרווחים מתיק המשכנתות

ההסדר בעקבות פרשת המסים: בנק מזרחי בראשותו הגיע להסדר של קנס מופחת בעקבות פרשת העלמת המסים, בטענה שבנקים ישראליים סייעו לאזרחים אמריקאים להעלים מסים. את הקנס שילם לאחר ששילם כבר סכום זה  בהפרשות בגובה 195 מיליון גדולר, שבעקבותיה הפסיק הבנק לחלק דיבידנד. האירועים המדוברים קרו כשפרשר שימש בתפקידי הנהלה בכירים בבנק כמנהל החטיבה  הפיננסית  וכיו"ר מזרחי שוויץ

רווח: למרות הקנס הרווח הנקי בשנת 2018 הסתכם ב-1.206 מיליארד שקל, המשקף תשואה שנתית על ההון של 8.5%.

עלות שכר: עלות שכרו של המנכ"ל אלדד פרשר הסתכמה בשנת 2017 ב-3.32 מיליון שקל. מתוכם השכר עצמו עמד על 2.58 מיליון שקל והיתרה כוללת הפרשות סוציאליות ומענק בגובה 25 אלף שקל לעומת מעל 6 מיליון שקל ב-2014 לפני חוק הגבלת השכר במוסודת הפיננסיים.

על השאלה אם מתכוון לפרוש בעקבות החוק השיב בראיון בידיעות: "אשקר אם אגיד שלא עבר לי בראש, אבל אני נהנה מהתפקיד"

והוסיף:

לא רק בגלל הירידה המשמעותית בשכר, אלא הרבה יותר בגלל הדרך. הדורסנות, ההתלהמות, השמחה לאיד כאילו יש כאן עסק עם אויבי הציבור. זה בהחלט מעורר מחשבות נוגות על הסביבה הבעייתית שבה אנחנו פועלים. אני סבור שלאורך זמן החוק ישליך על אורך התקופות שבהן מנכ"לים יישארו בתפקיד, על הרצון של סמנכ"לים להיות מנכ"לים, ועל הנכונות של צעירים מבריקים להיכנס למערכת ולראות בה את עתידם. החשש הגדול הוא יצירת בינוניות בשכבות הבכירות של המנהלים בבנקים".

קמפיין נגד הדיגיטציה: להבדיל ממהלכים של הבנקים הגדולים ובראשם לאומי שסגר סניפים והגדיל את ההשקעה בדיגיטציה, מזרחי יצא בקמפיין הפוך עם הדגשה על השירות האישי והפך לבנק השני במספר הסניפים שלו.

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות: "תוכנית למשתכן עולה כסף, ולא בטוח שהיא מצליחה"

פרשר: ";תוכנית מחיר למשתכן תעלה את מחירי השכירות במרכז";

 

 

 

 

מעודכן ל-07/2019

אדם נוימן (1979) הוא המייסד של WeWork, חברת חללי העבודה העולמית. נוימן מדורג שישי ברשימת הישראלים של פורבסל-2019  והוא הצעיר ביותר בעשירייה הראשונה.

הוא נולד בתל אביב לזוג רופאים, ולאחר גירושי הוריו עבר לארצות הברית כשאמו התמחתה ברפואה. לאחר ארבע שנים חזר לישראל לקיבוץ ניר עם וגדל שם עם אחותו הדוגמנית עדי נוימן.

את WeWork הקים -2010 לאחר שמכר את חברת חללי העובדה הירוקים GreenDesk. המתחם הראשון של WeWork היה בסוהו בניו יורק. נכון לסוף 2018 יש לה יותר מ-400 סניפים ברחבי העולם ופנה להתרחבות נוספת

ב-2018 נבחר לאחד ממאה המשפיעים של מגזין דה מרקר, שם ציינו שאף על פי שאינו היה הראשון שעלה על הקונספט של חללי עבודה משותפים,  לזכותו נזקפת הפיכת סביבת העבודה של חללים משותפים לסביבה מועדפת על הדור הצעיר.

היתרון של WeWork הוא זיהוי שינויים בטעם הקהל בסביבת העבודה ובצורכיה, ואף יש לה חלק מהותי ביצירת הטעם הזה. אך מבחינת מודל כלכלי רבים מתקשים להבין מה החידוש הגדול, ורואים בה כעוד חברת נדל"ן להשכרת משרדים עם עיצוב ופיצ'רים קצת אחרים.

המשקיעים שתומכים בו ואחראים להונו הם סופטבנק  וקרן רוהן הבריטית. המשקיעים מאמינים שהחברה תהיה אטרקטיבית יותר ויותר לשוכרים החדשים ותחליף את שוק המשרדים המיושן. עוד סימן לאמון שנתנו בו המשקיעים הוא רכישת אג"ח ב-700 מיליון דולר.

אלא שעל פי דיווחים אחורנים החברה לא מרוויחה ואפילו מפסידה, בעיקר בגין הוצאות על התרחבות. לחברה חסרה טכנולוגיה, פטנטנים, מספיק נכסים עצמאים משלה וגם יש לה לא מעט מתחרים. אבל יש לה מותג אהוב והרבה לקוחות, בעיקר בזכות אסטרגייית ההתרחבות והפרסום האדיר שיכול לראות כל מי שמוציא את הראש מהחלון.

ובכל זאת עם כ־60% ממניות החברה שעדיין בידיו על פי התקשורת הכלכלית העולמית, נוימן לפחות על הנייר אחד הישראלים העשירים ביותר – גם אם מדובר בבועה שיכולה להתנפץ מחר בבוקר. ב-2019 החברה הגישה תשקיף לבורסה לקראת הנפקה, שבסופו של דבר יגלה כמה באמת החברה שווה.

נוימן הקים גם את מתחם המגורים המשותפים WELIVE – מתחם מגורים משותפים אורבני, שמציע את כל השירותים הדרושים לשוכרים תחת קורת גג אחת עם אזורי בילוי משותפים.

ב-2019 רכש את Managed By Q המציעה פלטפורמה לניהול חדרים בכל רמות ההיבטים שלהם, מהקצאת משאבי IT ועד ניקוי.  כמו כן שינה את השם של WeWork ל-The We Company.

הוא  הרוויח מיליוני דולרים מהחכרת נכסים רבים שבבעלותו ל-WeWork עצמה, כך על פי תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל

 

3.5 מיליארד ין נגנבו מבורסת קריפטו יפנית. החשבונות שנפגעו הם רק חשבונות שהיו מוחברים לאינטרנט

עוד הסתבכות בפלטופורמות הקריפטו: פלטפורמה למסחר במטבעות וירטואליים איבדה 32 מיליון דולר.  הגרדיאן דיווח כי חברת רמיקספוינט היפנית שמפעילה את בורסת ביטפוינט ג'פן, גילתה כי נעלמו מטבעות וירטואליים בשווי 3.5 מיליארד ין  – 32 מיליון דולר – מהחשבונות שהיא מנהלת.

את הפריצה גילו באמצעות שגיאה במערכת העברת הכספים של החברה.  המטבעות נגנבו  מארנקים בחשבונות המחוברים לאינטרנט,  בעוד שהמטבעות שנשמרו בארנקים שאינם מחוברים לאינטרנט לא נפגעו. מדבר בפלטפורמה הסוחרת בין היתר בביטקוין, אתריום וריפל.
הפריצה האחרונה הממשיכה כמה פריצות שבהן היו מעורבים מטבעות וירטואליים. בשנה שעברה פלטפורמת קוינצ'ק היפנית נפרצה ומטבעות וירטואליים בשווי מעל 500 מיליון דולר נגנבו ממנה. לכך קדמו שתי פריצות לפלטפומת המסחר הדרום קוריאנית יוביט, שב-2017 נסגרה והגישה בקשה לפשיטת רגל בעקבות הפריצות. בדומה, ב-2014 נסגרה בורסת MtGox היפנית, שבשיאה ניהלה קרוב ל-80% מכלל עסקאות הביטקוין בעולם, לאחר ש-85 אלף מטבעות ביטקוין בשווי חצי מיליארד דולר נעלמו מהחשבונות הווירטואלים. רק לאחרונה נחשד ישראל  ששירת ביחידה עלית שפרץ לשחבונות ביטקויון וגנב מהם 100 מיליון דולר. כמו כן פרצו השנה לבורסת coinmama הישראלית ונגנבו ממנה 450 אלף פרטי משתמשים. עוד השנה מנכ"ל בורסת קריפטו קנדית מת במפתיע, ולאחר מותו התגלה כי נגנבו מהבורסה שלו כ-190מיליון דולר.
מרמיקספוינט נמסר כי בכוונתם לפצות את הלקוחות על ההפסדים. בסביבות 2.5 מיליארד ין שנגנבו שייכים ללקוחות. מניית החברה צנחה ב-20% לאחר ההודעה. מהחברה נמסר כי הם בודקים את היקף ההפסדים, אך לא סיפקו פרטים נוספים על התקרית.
עוד בנושא מטבעות דיגיטליים השבוע צפויה להופיע לשימוע לפני הקונגרס בנושא ליברה, המטבע הדיגיטלי שלה, ולאחר מכן יוחלט אם ואיך להטיל על המטבע פיקוח.,
זירת הקריפטו הישראלית שנסגרה לאמריקאים
חברת הסייבר פיירבלוקס, העוסקת במטבעות הקריפטו, גייסה 16 מיליון דולר

הנציבות הפדרלית קנסה את פייסבוק בקנס הגדול בהיסטוריה על חברת טכנולוגיה: 5 מיליארד דולר, שנייה לה רק גוגל עם קנס של 22.5 מיליון דולר. הדמוקרטים אומרים שזה לא מספיק

לאחר הסכם פשרה עם הנציבות הפרדלית תשלם פייסבוק 5 מיליארד דולר בגלל פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה נחשדה בדליפת נתוני משתמשים לחברת מחקר לטובת קמפיינים פוליטיים.

זה הקנס הגבוה ביותר שהוטל על חברת טכנולוגיה, שנייה לה רק גוגל שנקנסה ב-22.5 מיליון דולר, אף היא על הפרה בפרטיות.  נציגי המפלגה הרפובליקנית תמכו בהצעה, ואילו נציגי הדמוקרטים טענו שמדובר בהצעה נמוכה מדי, כי פייסבוק כבר הפרישה בגין הקנס 3 מיליארד דולר.

פרשת קיימברידג' אנליטיקה עוסקת בדליפת מידע של 87 מיליון משתמשים לחברת המחקר קיימברידג', אנליטקה שהשתמשה בפרפיולים האישיים של משתמשי פייסבוק, שהשיבו על שאלון אישיות, עבור קמפיינים לתעמולת הבחירות בארצות הברית.

הסיבה לגובה הקנס היא הפרה של הסם עם הנציבת הפדרלית, שלפיה התחייבה  פייסבוק לאמץ מדיניות פרטיות נוקשה יותר.  מדובר בקנס החל רק בארצות הברית, אך גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות חוקרים את הפרשה ועשויים לתת קנסות גבוהים אף יותר.

בשבוע הבא צפיה פייסבוק להגיע לשימוע בפני הקונגרס שיעסוק בליברה. כבר כמה חברי קונגרס הביעו את חששותיהם מהכיוון של  הליברה של פייסבוק, ומיכולתה של פייסבוק להגן על הסוחרים והמשקיעים, כשפרשת קיימבריגדג' אנלטייקה עדיין ברקע.

הוועדה אישרה את ההסכם, וכעת הוא זקוק לאישור סופי של משרד המשפטים האמריקני. בפייסבוק סירבו לאשר את הידיעה. בשלב זה טרם ידוע מה כוללת העסקה מלבד הקנס, אם בכלל. עם זאת, הקנס לא אמור לפגוע מהותית באחת החברות העשירות בולם. בנוסף, יצאו  הן ראש הפד' והן הנשיא דונלנד טראמפ נגד העדר פיקוח בנקאי של מטבע ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבק, כך שפייסבוק תצטרך להילחם קשות נגד הרגולציה.

מחקר חדש קובע: פייסבוק עושה אתכם מאושרים

המטבעות שיתחרו בליברה של פייסבוק,

המטבע החדש של פייסבוק: ליברה – איך זה יעבוד

 

מעודכן ל-11/2019

אם תכננתם לטוס הקיץ לארה"ב, תאילנד או אפילו לאפריקה, כדאי שתכינו את עצמכם נפשית – שהות של שעות רבות במטוס עלולה להיות מעייפת, מתסכלת ומתישה ■ אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשרוד את הדרך ליעד בשפיות ובשלום? אספנו עבורכם אוסף עצות שיעשו את העבודה

כל הדרכים לטיול המושלם לחו"ל עוברות בטיסה לשם. כדי שגם החוויה הזו תעבור עליכם בנעימים, במאמר שלפניכם תמצאו עשרה טיפים שיהפכו את הטיסה לחוויה מהנה יותר ויעזרו לכם להגיע ליעד שלכם בריאים, שלמים ושפויים.

  1. ספרים – out, אייפד – in:

אם אתם רגילים להעביר את זמן הטיסה בקריאה, אולי הגיע הזמן להתקדם עם הטכנולוגיה. ספרי נייר הם כבדים ומסורבלים, לא תמיד יש סבלנות לקרוא אותם בטיסה וחבל סתם "להיתקע" איתם כל הדרך. לעומת זאת, אם תיקחו אתכם אייפד, הוא צפוי להתגלות כבעל יתרונות רבים. במרבית הטיסות הבינלאומיות כבר יש wi-fi וערכות בידור צמודות מושב עם שלל סרטים, סדרות ותוכניות דוקומנטריות. ואם בכל זאת תרצו לקרוא – די להטעין את האייפד בספר כלשהו. כך יהיה לכם נוח יותר לקרוא אותו באמצעות תאורת המסך, בלי להדליק את הנורה שמעל המושב ובכך להפריע לסביבה.

 

  1. התלבשו נוח – לבשו בגדים (כולל הלבשה תחתונה) מבד נוח ובגזרה רפויה. סקיני ג'ינס אולי נראים טוב אבל ממש לא נוח להעביר איתם טיסה של שמונה שעות. כדאי להתלבש ב"שיטת הבצל" – לבשו שכבות של בגדים כדי שתוכלו להתאים עצמכם לטמפרטורות המשתנות בטרמינל ובמטוס ואל תשכחו לקחת אתכם משהו חם לטיסה כדי לא להסתמך על השמיכה במטוס. הצטיידו בנעליים נוחות שתוכלו להסיר לאחר ההמראה.

 

  1. בגדים להחלפה: למרות הנדסת האנוש המתקדמת של ארוחות הננסים במטוס, קורה שכוס הקפה נשפכת על המכנסיים או שהדיילת המסכנה פספסה והשקתה את החולצה שלכם במיץ תפוזים. בדיוק בשביל המצבים האלה, מומלץ לדאוג תמיד לחליפת בגדים נוספת.

 

  1. נשנושים – חובה: טיסה בינלאומית ארוכה מאלצת אותנו להיפרד בצער מהנגישות למקרר ולמטבח, ודי בידיעה זו כדי להגביר מיידית את הרעב ואת החשק לנשנש משהו – על אחת כמה וכמה אם צפויות לכם חניות ביניים ושהות ארוכה בדרכים. אם תצטיידו מראש בנשנושים קלים כמו מסטיק, חטיפי אנרגיה, פיצוחים ופירות יבשים – תמצאו את עצמכם מברכים על כך מאוחר יותר.

 

  1. לא יוצאים לדרך בלי מטען: שדות התעופה בימינו אמנם מסבירים פנים לתייר ומספקים אזורים שלמים של עמדות הטענה, אבל לא כדאי לסמוך רק על זה, מהסיבה הפשוטה: הביקוש תמיד עולה על ההיצע. המטען הנייד חשוב במיוחד בחניית ביניים ארוכה שמאפשרת יציאה לעיר הקרובה. לא לשכוח: כבל הטענה ואביזר מתאם לשקעים.

 

  1. ענדו שעון יד: הצצה תכופה בטלפון הנייד כרוכה בטרחה מסוימת, אך חמור מכך –מרוקנת לו את הסוללה. שעון היד הישן והטוב עושה עבודה מצוינת על המטוס. הצצה קלה ודי. מלבד זאת, כדאי להשאיר על שעון היד את השעה המקורית שבבית, כיוון שהנייד ממילא מתעדכן אוטומטית בזמן המקומי.

 

 

  1. מיקום במטוס – טיפ שכדאי ליישם עוד בשלב הזמנת הכרטיס: לא מומלץ לשבת בשורות הקדמיות של המטוס שנחשבות רועשות במיוחד – הן קרובות לשירותים ולפינת העבודה של הדיילים שבה מכינים את עגלות המזון והשתייה, ובנוסף הורים רבים לילדים קטנים מעדיפים אזור זה על פני שאר חלקי המטוס. בקיצור, שקט לא תמצאו פה.

ומה כן לעשות? אם אתם מזמינים זוג כרטיסי טיסה, בחרו תמיד במושבים המופרדים על ידי כיסא בודד. בדרך כלל המושב האמצעי הוא המושב האחרון שמשוריין בטיסות ולכן יש סיכוי טוב שתמצאו את עצמכם עם יופי של סידור ישיבה ואפשרות להתרווח. אם בכל זאת מישהו יחליט לשריין את המושב האמצעי, רוב הסיכויים שיואיל בטובו להחליף אתכם את המקום כדי שתוכלו לשבת ביחד.

 

  1. הצטיידו בערכת שינה – קחו אתכם תמיד למטוס ערכת שינה הכוללת כיסוי עיניים, אטמי אוזניים, כרית מתנפחת לצוואר ושמיכת טיסה רכה ומחממת. כך תוכלו להימנע מהפרעות סביבתיות ולישון בנוחות ובנעימים כל הטיסה.

 

  1. התרעננו – טיסות ארוכות יכולות לעשות שמות בעור הפנים. תחלופת האוויר הגבוהה במטוסים מייבשת אותו במיוחד ולכן כדאי לקחת אתכם בתיק היד קרם לילה, תכשיר לחות לשפתיים ומגבונים לחים להתרעננות. לא תאמינו עד כמה הפריטים הקטנים הללו ישפרו באופן ניכר את התחושה שלכם במהלך טיסה ארוכה.

 

  1. איך להימנע מקרישי דם מסוכנים?

הישיבה הממושכת במטוס עלולה להוביל להיווצרות של קרישי דם ברגליים. כדי להקטין את הסיכוי לתופעה מסוכנת זאת, הצטיידו בגרבי טיסה המסייעים במניעת היווצרות קרישי דם. כמו כן לפני העלייה למטוס מומלץ שלא לשבת בחוסר מעש אלא לנצל את הזמן להליכה קלה, גם אם אתם לא מעוניינים לרכוש דבר בדיוטי פרי, כדי להזרים את הדם לקראת הטיסה. גם במהלך הטיסה קומו מדי פעם, התמתחו וצעדו לאורך המעבר.

מאחרים לטיסה שלכם? ככה תפעלו נכון

רכישת כרטיס טיסה בזול – ככה עושים את זה

כרטיס טיסה בכיוון אחד או כרטיס הלוך חזור?

 

 

 

מיטב דש החליטה לסגור את פעילות ההלוואות החברתיות P2P, אך תרחיב את פעילות האשראי הצרכני שלה לתחומים נוספים

מטיב דש  הלוואות  החליטה להרחיב את פעילות האשראי שלה לתחומים נוספים כגון אשראי מגובה נדל"ן, קבוצות רכישה, אשראי לרכבים, ואשראי בנקודות מכירה.

החברה חתמה לאחרונה על מספר שיתופי פעולה עם גופים מסחריים בתחומים אלה, המצטרפים לתחום "אשראי לכל מטרה". כחלק מאסטרטגיה זו, אשר נבחנה  בתקופה האחרונה, תציע החברה הלוואות ממקורות עצמיים בלבד.

מכאן שמ-30 ביולי 2019 לא לא ניתן להשקיע כספים חדשים בפלטפורמת ההלוואות החברתיות שניהלה החברה והחזרי ההלוואות לא יושקעו בהלוואות חדשות.

אסף עזרא, יו"ר מיטב דש הלוואות מסר: "מיטב דש הלוואות בחנה בחודשים האחרונים את פעילותה בתחומי האשראי. לאחר ניתוח מעמיק אשר מביא בחשבון גם את הוראות הרגולטור אשר צפויות להיכנס לתוקפן בקרוב, הוחלט על הרחבה וגיוון שלתחומי פעילות האשראי הצרכני ממקורות עצמיים. אנו מאמינים שגוף המעניק אשראי צרכני חייב להיות שקוף ומפוקח. מיטב דש הלוואות צפויה להמשיך ולהתפתח לתחומי פעילות נוספים תוך שימוש ביכולות הטכנולוגיות שפותחו בחברה".

חברת מיטב דש הלוואות (לשעבר eLoan ), מבית ההשקעות מיטב דש, הוקמה בשנת 2012 כפלטפורמה להלוואות חברתיות  בתחום ה- P2P . ב-2016 בית ההשקעות רכש את יתרת המניות בחברה. עתה, לדבריהם, לאור הכוונה להטיל מגבלות רגולציה על גופים הפועלים במקביל בתחום ההלוואות הצרכניות – הן כנותני אשראי (ממקורות עצמיים) והן כמתווכי אשראי (פלטפורמות P2P ), הוחלט  במיטב דש הלוואות להתמקד במתן אשראי ממקורות עצמיים.

הקרנות הישראליות המשקיעות בהלוואות חברתיות – מיהן? ומי מובילה?

הלוואות חברתיות – האם זה פתרון טוב ללווה ?

חודש יולי בתעשיית קרנות הנאמנות – גיוסים בקרנות הכספיות והשקליות

 

מעודכן ל-11/2019

לאחר ההחלטה של עיריית רמת גן ברוב קולות על הפעלת שני קווי שאטלים בשבת בצירים ראשיים ולמרות הזעקות של המפלגות החרדיות צריך לזכור שלא מדבר בחידוש גדול, ויש תחבורה ציבורית בשבת כבר בכמה ערים. הנה  הפעילות העיקרית:

תחבורה בשבת בחיפה

בעיר המעורבת חיפה פועלים קווים שונים של אגד , רובם  יוצאים מהתחנה המרכזית, עוברים בשכונות הדר ונווה שאנן וחוזרים אליה. קו אחד מגיע גם לעיר נשר .

בימי שישי,התחבורה הציבורית בחיפה מפסיקה כשעה לפני כניסת השבת ומתחילה מחדש באזור 21:30-22:00 עד השעות 04:00-05:00 לפנות בוקר, ומתחילה מחדש בשעה 09:30 בשבת. גם המטרונית פועלת בשישי ובשבת. הקווים פועלים במתכונת מצומצמת ובקיץ יש תגבור.

תחבורה בשבת באילת

באילת, עיר התיירות, יש תחבורה ציבורית בשבת במתכונתמצומצמת הרבה יותר, המיועדת לתיירים. לכמה קווים יש רישיון להגיע לעיר אחרי כניסת השבת ולצאת ממנה בשבת אחר הצהריים, לפני צאת השבת. קו 15 פועל במהלך השבת בין אילת למעבר טאבה.

תחבורה  בשבת בהרצליה

בהרצליה יש שאטלים ללא תשלום בשבתות שנוסעים מרחבי העיר לחוף הים. האוטובוסים יוצאים בכל חצי שעה מדי שבת בין השעות 08:00 ל-16:00. בכל שעה עגולה יוצא מיניבוס מונגש, לטובת אנשים עם מוגבלות

תחבורה בשבת ברעננה

ברעננה יש בשנים האחרונות שירות הסעות בימי שישי בערב שמפעילה העירייה – המסיע את בני הנוער למקומות הבילוי השונים בעיר. השירות פעיל בעיקר בקיץ וללא עלות.

תחבורה ציבורית בחולון

בחולן בלילות שישי בקיץ  יש קו ללא עלות, קו 489, המגיע מחולון לתל אביב ובחזרה.

תחבורה ציבורית בשבת ביישובים לא יהודים

תחבורה בשבת יש גם בנצרת, נצרת עילית וסביבותיה ואום אל פאחם, ופעילות כלשהי של שירות תחבורה ציבורית מתקיימת ברוב היישובים הלא-יהודיים בגליל.

מוניות שירות בשבת

בנוסף לאוטובוסים יש מוניות שירות בעלות אישור לפעול בשבת, בהן  מוניות מירושלים לתל אביב, מחיפה לתל אביב, מנתניה לתל אביב וכן קווים 51 ו-66  מפתח תקווה לתל אביב דרך רמת גן, מונית 523 מתל אביב לרחובות וחזרה, מוניות מלוד-רמלה לתל אביב וחזרה, מונית על קו נהריה-עכו-חיפה, מונית שירות מעפולה לתל אביב וחזרה,  מכרמיאל לחיפה וזחזרה ועוד. ובתוך תל אביב מוניות שירות, 4, 5 ו-16.

ארגונים פרטיים המפעילים תחבורה בשבת

אחד הארגונים הפעילים ביותר המפעילים תחבורה ציבורית בשבת הוא ארגון שבוס, שהחל כארגון לקווים לירושלים מהערים הסובבות, אך פועל כבר גם באשדוד, כפר סבא, חולון, ראש העין ועוד וכן  מפעיל קווים מירושלים לתל אביב לחוך היום. שבוס הוא אגודה שיתופית וכזו כרוכה בתשלום 20 שקל.

ארגון נוסף הוא נוע תנוע המפעיל גם את ים בוס. גם נוע תנוע היא אגודה שיתופית המפעילה קו על המסלול של קו 63 מרמת גן. ומפעילה כמה מסלולים של קווים מרמת השרון לתל אביב. עלות הקווים 9 שקלים לנסיעה.

דרך ימבוס היא מפעילה קו ממודיעין לסינמה סיטי ולחוף הים. וכן מבאר שבע לחוף אשקלון. עלות הנסיעה 20 שקל  ממודיעין ו-40 שקל בקו באר שבע. נוע תנוע החלה  לאחרונה לפעול גם בטבריה.

קווים בין עירוניים בשבת

 394, 393 מאילת לתל-אביב
 444 מאילת דרך ים המלח לירושלים
 991 מאילת לחיפה
 384 מעין גדי דרך ערד לבאר-שבע
 385 מעין בוקק (מלונות) לעין גדי
 387 מערד לעין בוקק, ובחזרה
 331 מחיפה דרך קריית-טבעון דרך מגדל-העמק לנצרת, ובחזרה
ג 332 מחיפה דרך קריית-טבעון דרך מגדל-העמק לנצרת עילית, ובחזרה

נעים בסופ"ש – תל אביב, גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון

בנובמבר 2019 החלה לפעול לראשונה מאז הקמת המדינה תחבורה ציבורית בשבת במטרופולין תל אביב. המיזם החדש פועלתחת השם "נעים בסוף השבוע".  המיזם  משותף לארבע רשויות: תל אביב, גבעתיים, קרית אונו ורמת השרון.

שעות הפעילות, ביום שישי בשעות 02:00-18:00 ובשבת – בשעות 17:00-09:00. הקווים יוצאים בתדירות קבועה של כל חצי שעה עגולה, מלבד קו 710 מקריית אונו, שייצא בכל שעה עגולה. מבחינת נגישות כל מיניבוס שלישי (כל שעה וחצי) מונגש ובנוסף, נוסע בעל מוגבלות בתנועה שמעוניין להשתמש בשירות יוכל להודיע למוקד הטלפוני לפחות שעתיים מראש, על מנת שיתואם אוטובוס ויישמר עבורו מקום.

סבבוס רמת גן

סבבוס פועל ברמת גן. ובדצמבר יחודשו נסיעותיו.  יפעלו סבבוס ספורטיבי" ו"סבבוס בונוס" שיגיעו לים ולמוקדי הבילוי בתל אביב. נוסעי הסבבוס יוכלו להחליף קווים ולהשתמש בקווי השירות של הקווים של תל אביב ושאר הערים בנעים בסופ"ש ולהיפך.

תחבורה ציבורית בשבת ברמת גן – מה צריך לדעת

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים

 

 

 

 

 

מעודכן ל-07/2019

אם אתם רוצים לפתוח עסק שישרוד הרבה זמן עדיף להיות רופא שיניים או סוכן ביטוח מאשר בעל פאב או מלון. יותר מ-80% מסוכני הביטוח ורופאי השיניים שורדים את חמש השנים הראשונות, לעומת  ענף המזון והאירוח, אולי כי הוא הענף שיוצר הכי הרבה משרות שכירים חדשות. נוסף לתפקידים אלו עסקים בעלי שרידות גבוהה הם שירותי בריאות נוספים וכן סיעוד ורווחה שרובם שורדים גם 13 שנה.

בחלוקה לענפים, לפי מחקר של נציבות העסקים הקטנים והבינוניים, ענף התעשייה הוא ענף שבו שורדים הכי הרבה עסקים, ואילו בענף המסחר השרידות הכי נמוכה.

נוסף לסוג העסק והביקוש שלו יש חסמים נוספים המקשים על העסק. עסקים ללא עובדים מדווחים שהקושי שלהם לשרוד הוא בעיקר גיוס לקווחות ועמידה בתחרות. בעסקים קטנים ובינוניים הקושי העיקרי שלהם הוא הרגולציה, ובעסקים גדולים גיוס ושימור כוח אדם מיומן.

הרבה מהעסקים נסגרים בשנה הראשונה בגלל תכנון לא נכון הנוגע לכמה פרמטרים:  יעדים כלליים או אי-הצבת יעדים; תמחור לא נכון; מוצר לא מבודל מספיק לעומת המתחרים; התמקדות בקהל יעד לא נכון או רחב מדי; שימוש לא נכון בערוצי הקידום.

אחד הקשיים הנפוצים של שרידות עסקים  בשלב הראשון הוא גיוס כל ההון וללא חישוב לצורכי מחיה ולהון חוזר. סיבה נוספת היא שינוי בנסיבות, זו יכולה להיות כניסה של מתחרה חדש וחזק או כניסה של טכנולוגיה חדשה.  נסיבות אחרות יכולות להיות משבר כלכלי במדינה או בעולם, מלחמה  או עזיבה של לקוח עיקרי.

סוג אחר של נסיבות הוא נסיבות אישיות, כמו גירושין, מחלה או פטירה של קרוב. בתקופה זו נפגם גם הזמן שבו בעל העסק יכול לשלוט בעסק, גם הכסף שנכנס וגם הוצאות נלוות מהנסיבות האישיות. גם הלחץ מקשה על קבלת החלטות ועל תכנונים לטווח הארוך.

אם כן,  במצב כזה העסק צריך לשנות את תפיסת הניהול שלו, מתפיסה של רווח או התרחבות לתפיסה של הישרדות. אך גם בחשיבה כזו יש לקחת סיכונים לפני שיהיה מאוחר מדי. בכל מקרה החשיבה העסקית צריכה להיות מאזן בין ההוצאות להכנסות ולא רווח.

לצורך זה יש צורך הן בהקטנת הוצאות, למשל בחומרי הגולם ובעובדים, תוך לקיחת סיכון שהדבר יפגום במוצר או  בשירות. גם צריך לחשוב על איך להגדיל את ההכנסה במהרה, וכאן צריך לחשוב כמו עסק חדש, איך לגייס לקוחות, באמצעות מבצעים אגרסיביים שלא יניבו רווח לעסק אך יגדילו את התזרים.

בנוסף, גם שינויים אצל בעל העסק יכולים להגדיל את הכנסות העסק, כמו הקטנת המשכורת או מציאת עבודה נוספת. כל אלו אמורים להיות החלטות לטווח קצר עד שהעסק יתאון ואף התזרים יכניס כספים חדשים לעסק.

מה צריך לדעת לפני שפותחים עסק קטן

עסק קטן, איך תקבל עזרה בהקמת חנות מקוונת

אשראי לעסקים קטנים – איך לעשות את זה נכון

 

 

בזק בינלאומי תסיים את עבודתם של 325 מעובדיה , חלקם בפרישה מרצון. ולא תגייס עובדים חדשים. המהלך ממשיך את ההסכם עם יס, כעת נותרה רק החברה הבת פלאפון 

על פי דייוחי חברת בזק בינלאומי היא חתמה הסכם קיבוצי בינה לבין הסתדרות העובדים הכללית ונציגות העובדים, לתקופה המתחילה היום ומסתיימת בסוף שנת 2021.

מהתוכנית עולה כי בזק בינלאומי תוכל לצמצם את העסקתם של עד 325 עובדים, מתוכם 150 קבועים, חלקם יפרשו מרצון, עוד הוחלט שלא יגויסו עובדים חדשים במקומם. ההסכם  כולל גם מתן מענק לעובדים אשר לא יכללו בתכנית הפרישה.

אמדן עלות ההסכם היא כשישים מיליון שקל,  בהנחה שיממושו כל זכויות החברה להתייעלות בהתאם להסכם, ואם יתקיימו תנאים למתן הטבות כלכליות נוספות לעובדים.

הסכסוך הממושך בין עובדי החברה להנהלה נמשך מתחילת 2018 וכולל את שלוש החברות הבנות שאותן רוצה בזק לאחד – יס, בזק בינלאומי ופלאפון. ביס כבר נחתם הסכם עם העובדים ובפלאפון עדיין מתנהל משא ומתן.

מנכ"ל בזק בינלאומי, רן גוראון אמר לאחר חתימת ההסכם:" אני סמוך ובטוח כי ההסכם, שגובש בעבודת צוות, יבטיח את המשך הובלתה של בזק בינלאומי בשוק התקשורת תוך שמירה על התרבות הארגונית הייחודית שלה".

יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי, לימור ליברמן-לביא הוסיפה: "אחרי תקופה ארוכה של חוסר ודאות ומו"מ שידע עלויות ומורדות, אני שמחה שהצלחנו לייצר הסכם חדש וטוב לעובדים ולחברה. הגענו להבנות שיאפשרו מחד שקט וביטחון לעובדים ומאידך מבטיחות את יכולתה של החברה להמשיך ולצמוח".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "ההסכם מביא לידי ביטוי את ההכרה וההבנה של ההסתדרות ועובדי בזק בינלאומי בצורך של החברה להתייעל ולהרחיב את שיתופי הפעולה העסקיים שלה – וכל זאת מבלי להתפשר על מעמד העובדים והמשך השיפור בתנאי העסקתם".

 

בזק בינלאומי מורידה מחירים לחבילת האינטרנט

לאומי שוקי הון: אין סימנים לרגולציה סבירה על בזק

עובדי נטוויז'ן התחזו לעובדי בזק, החברה תיקנס רק ב-194 אלף שקל

 

איתקה, החברה בת של קבוצת דלק בבעלות תשובה, עורכת רוד שואו בלונדון ובניו יורק. על פי התוכנית היא תגייס ממשקיעים מוסדיים מישראל, מאירופה ומארה"ב כ-700 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח ללא ביטחונות. את הליך ה"רוד שואו" וההנפקה, מובילים הבנקים ג'יי.פי מורגן ו-BNP. בארץ מובילים את ההנפקה לידר שוקי הון, ברק קפיטל חיתום, מנורה מבטחים ואקסלנס.

איתקה היא קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות באזור פעולתה בים הצפוני. קבוצת דלק רכשה כ-20% ממניות החברה, שמניותיה נסחרו אז בקנדה ובאנגליה, ובשנה האחרונה השלימה השתלטות מלאה על החברה, ומחקה את מניותיה מהמסחר.

לאחרונה הודיעה קבוצת דלק כי היא רוכשת באמצעות איתקה את חברת התפעול של ענקית האנרגיה שברון בים הצפוני, שבבעלותה עשרה נכסי גז ונפט מפיקים.

לאחר השלמת העסקה, צפויה יכולת ההפקה היומית הנוכחית של איתקה בים הצפוני  לגדול בכ-300%, מכ-20 אלף חביות נפט ליום, ל כ-80 אלף חביות בארבעה נכסים מתוך עשרת הנכסים הנרכשים.

לדברי מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפל "קבוצת דלק צפויה להפוך מחברת אנרגיה מקומית לחברה אנרגיה בינלאומית, עם היקף פעילות משמעותי בשווקים הבינלאומיים. העסקה תגדיל משמעותית את כושר הייצור וההפקה של הקבוצה, ותייצר לאיתקה תזרים משמעותי בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה. עם השלמתה יגיע כושר ההפקה הכולל של קבוצת דלק ליותר מ-160 אלף חביות נפט ביום (שווה ערך), בים הצפוני ובים התיכון".

יצחק תשובה – מקבלן בנתניה לאיל גז עולמי

קרנות השתלמות המורים רוצות את הגז של תשובה

 

 

.

 

מעודכן ל-08/2021

נניח שיש לכם חברה ואתם רוצים להנפיק אותה בבורסה, כי אתם סבורים שגיוס כסף מהציבור יתרום רבות לתוכניות שאתם רוצים לקדם במסגרת החברה וכי להערכתכם יש בה עניין ציבורי. ובכן, יש כמה תנאים שבהם צריך לעמוד לפני שיוצאים למהלך כזה.

יש שלוש אפשרויות להנפיק חברה בבורסה: חברה, חברת מחקר ופיתוח ושותפות מוגבלת. את הגיוס מבצעים באמצעות הנפקת מניות, איגרות חוב או המירים – ניירות ערך הניתנים להמרה לניירות ערך אחרים. את הבקשה לרישום אפשר לעשות באתר הבורסה.

יש כמה חלופות לתנאים להנפקת חברה בבורסה הקשורים להון עצמי, החזקות ציבור וכללים למזעור פיזור ניירות ערך, לצד ותק של החברה.

חלופות להנפקה בבורסה של חברות שאינן חברות מו"פ

חלופה ראשונה: הון עצמי של 25 מיליון שקל לאחר הרישום למסחר, כלומר הון עצמי קודם עם תוספת ההנפקה; שווי החזקות הציבור 20 מיליון שקל; ותק 12 חודשים; 4 מיליון שקל  רווח (הפסד) לפני מס בתוספת הוצאות שכר עבודה, פחת והוצאות מימון בניכוי הכנסות מימון; 20 מיליון שקל שווי החזקות הציבור במניות הנובע מהנפקת המניות, שיונפקו בהתאם לתשקיף ההנפקה על פיו מבקשת החברה את הרישום למסחר, אלא אם כן שווי החזקות הציבור הוא 40 מיליון שקל לפחות.

חלופה שנייה: הון עצמי לאחר ההנפקה של 35 מיליון שקל; שווי החזקות הציבור 30 מיליון שקל; ותק 12 חודשים; 20 מיליון שקל שווי החזקות הציבור במניות הנובע מהנפקת המניות, שיונפקו בהתאם לתשקיף ההנפקה על פיו מבקשת החברה את הרישום למסחר, אלא אם כן שווי החזקות הציבור הוא 40 מיליון שקל לפחות.

חלופה שלישית לחברות גדולות: 80 מיליון שקל החזקות ציבור; 80 מיליון שקל שווי החזקות הציבור במניות הנובע מהנפקת המניות, שיונפקו בהתאם לתשקיף ההנפקה על פיו מבקשת החברה את הרישום למסחר; 80 מיליון שקל שווי החזקות הציבור במניות הנובע מהנפקת המניות, שיונפקו בהתאם לתשקיף ההנפקה שעל פיו מבקשת החברה את הרישום למסחר; 200  מיליון שקל שווי מניות החברה.

חברה חדשה –  שיעור החזקות, לא כולל חברות מחקר ופיתוח

הכלל הוא שככל ששווי ההנפקה גדול יותר, כך שיעור המניות המוצע לציבור יהיה קטן יותר כך שאם שווי החזקות מניות הציבור יהיה גדול מ-20 מיליון שקל, שיעור מחזיקי המניות מהציבור יהיה 25% לפחות. אם השווי גדול מ-30 מיליון שקל, שיעור החזקות הציבור יהיה 20% לפחות; אם השווי גדול מ-40 מיליון שקל – 15%; אם השווי גדול מ-50 מיליון שקל – 10%; אם השווי גדול מ-200 מיליון שקל – 7.5%

פיזור ניירות ערך לחברות שאינן מו"פ

על חברות מונפקות לציבור לעמוד בפיזור מינימלי של ניירות הערך המוצעים לציבור בתנאים הבאים:

מניות: מינימום 100 מחזיקים, 16 אלף שקל למחזיק

אג"ח להמרה: 100 מחזיקים לפחות, 16 אלף שקל למחזיק

אג"ח: מינימום 35 מחזיקים, 200 אלף שקל מינימום למחזיק

עם זאת, בתשקיף שיש בו התחייבות לעושה שוק – כמו בנק, חברת השקעות – מספיקים 35 מחזיקים מינימום.

הנפקה של חברות מו"פ (הייטק)

בשל האופי המיוחד של חברות הייטק והסכומים המתגלגלים בו וחשיבותו למשק נקבעו כללים אחרים לחברות מו"פ (הייטק).

ההבדל העיקרי מחברות אחרות הוא שחברות המו"פ אינן צריכות להציג הון עצמי לפני הרישום ולעמוד בוותק מסוים, וגם יכולות להציע לציבור שווי החזקות נמוך יותר משאר החברות, כך שיוכלו לגייס הון בשלב מוקדם בחייהן.

ובכל זאת, חברת מו"פ צריכה לעמוד בהגדרות מסוימות. לפי הבורסה, חברת מחקר ופיתוח היא חברה שהשקיעה בשלוש השנים האחרונות לפחות 3 מיליון שקל, כולל כספים מהמדען הראשי. המדען הראשי יכול לקבוע שחברה השקיעה במו"פ, גם אם לא ניתנו לה כספים. כמו כן, מחקר ופיתוח צריך להיות תחום העיסוק העיקרי של החברה, או לפחות עיסוק בייצור ושיווק של תוצאות המחקר והפיתוח.

למרות התנאים המקילים, בכל זאת יש כמה חלופות ותנאים שהחברה צריכה לעמוד בהם:

כאשר שווי החזקות הציבור הוא 16 מיליון שקל לפחות, שיעור החזקות הציבור יהיה 10% לפחות; כאשר שווי החזקות הציבור הוא החל מ-50 מיליון שקל, שיעור החזקות הציבור יהיה 7.5%.

אומנם חברת מו"פ אינה נדרשת להון עצמי לפני ההנפקה, אבל לאחר ההנפקה צריך להיות לה הון עצמי של 8 מיליון שקל. כמו כן, החזקות הציבור במניות הנובעות מהנפקת המניות, שיונפקו בהתאם לתשקיף ההנפקה על פיו מבקשת החברה את הרישום למסחר, יהיו 16 מיליון שקל.  אך הכלל לא חל על חברות עם שווי החזקות ציבור שווה או גדול מ-40 מיליון שקל.

פיזור ניירות ערך בחברת מו"פ: לחברות המו"פ יש הקלה במספר המחזיקים במניות, 35 ו-16 אלף שקל למחזיק. בשאר ניירות הערך הכללים כמו בחברה רגילה.

שותפות מוגבלת

שותפות מוגבלת היא אחת מהשתיים:

  1. שותפות העוסקת בחיפוש גז ונפט
  2. שותפות הפקת סרטי קולנוע, וידאו או טלוויזיה

בשותפות השותף הכללי ירכוש תמורת מזומנים יחידות השתתפות וני"ע להמרה ליחידות השתתפות במחיר זהה למחיר שבו מוצעים ניירות אלו לציבור, בשווי כולל של 12 מיליון שקל או 20% מיחידות ההשתתפות וני"ע להמרה ליחידות השתתפות, הנמוך מביניהם.

שווי החזקות הציבור ביחידות ההשתתפות לאחר הרישום למסחר יהיה לפחות 20 מיליון שקל.
מהי הנפקה פרטית ומהי הנפקה ציבורית?
איך לבחור תוכנת מסחר
כמה מס תשלמו על רווחים בבורסה