מעודכן ל-05/2019
דיירי הבניין הסכימו, צריך תמ"א 38 בבניין, אבל עכשיו צריך להגיע לעוד החלטות, כמו איך בוחרים יזם? הנה עצה מרכזית לבחירת יזם. קודם כול פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט לטווח ארוך, ולכן חשוב לבדוק ככל הניתן מי היזם שאיתו תצטרכו לתקשר לאורך תקופה ארוכה.
מחפשים יזם באזור שלכם
כך למשל אם אתם גרים ברמת גן,, חפשו יזם שביצע הרבה פרויקטים ברמת גן. אם היזם ביצע הרבה פרוקיטים בבת ים, ואתם גרים בבת ים, מדובר ביזם שיכול להתאים לכם. במיוחד אם אתם גרים בתל אביב. תל אביב שונה בכמה היבטים מערים אחרות, למשל מי התהום בתל אביב בעומק רדוד יותר. אבל איך זה משפיע על התמ"א? עלויות הביסוס בה יהיו גבוהות פי 3-5 מבכל עיר אחרת. גם עלויות הבנייה בתל אביב גבוהות יותר. יזם שלא מביא זאת בחשבון יוביל לפרויקט תקוע עם קושי בגיוס העלויות. זה עלול לגרום להפסד של מאות אלפי שקלים ואפילו להפסד של יותר ממיליון שקל לדירה עצמה. המשמעות של כך שהדיירים חיים באתר בנייה ולא יודעים מתי הסיוט יסתיים.
כך לדוגמה אנחנו יכולים לראות מיזמים בתל אביב זה לצד זה, בעוד אחד תקוע שנים ואף נמצאים בהליכים משפטיים, המיזם לצדו כבר מבוצע או קרוב להליכי סיום אף שהחל אחרי המיזם התקוע. במקרה אחר בפרויקט שתקוע 11 שנים היתר הבנייה פג והבניין עדיין בשלב השלד ורוב הדירות אינן ראויות למגורים. לא לדבר על דיירי הקרקע שדירותיהם נהרסו כליל כדי לחזק את הבניין. בסוף הם ייצאו מזה אבל ההליך עלול לקחת עשר שנים, לא לדבר על הנזק הנפשי.
הנזק לכל דייר כולל את אובדן שכר הדירה, קושי לגייס שוכרים, הוצאות משפטיות ועוד, ווודאי אובדן התשואה. עם אובדן הזמן שהושקע בפרויקט אנחנו מדברים על הפסד של מאות אלפי שקלים לכל דייר. בסוף הם ייצאו מזה, אבל מדובר בהליכים שעשויים לקחת עשר שנים, לא לדבר על הכסף שהפסידו
מה נחשב יזם מנוסה ואמין?
יזם מנוסה ואמין הוא יזם שעשה לפחות חמישה פרויקטים מוצלחים באזור שלכם שהסתיימו בזמן. אתם לא אמורים לתת ליזם להתגלח על הזקן שלכם, לא משנה כמה ההצעה שלו נשמעת אטרקטיבית בהתחלה. יזם לא מנוסה כאמור עשוי לגרום לכם לא רק להפסד הכסף, אלא גם לכאבי ראש והליכים משפטיים. זה לא שווה את זה.
מהם המסים והוצאות התשלום בתמא 38
מה הרוב הדרוש לתמא 38 ומי יכול להתנגד
האם שוכרים זכאים לפיצוי בתמא 38?
מעודכן ל-05/2019
כולם מדברים על התחדשות עירונית, האם באמת אפשר לעשות מזה כסף? התשובה ברורה – כן. בשנים האחרונות אנשים רבים עושים הרבה כסף מתמ"א 38. זה צפוי להימשך.
לדירות בבניין שמיועד לתמ"א 38 – חיזוק או הריסה ובנייה – יש פוטנציאל השבחה לא מבוטל. כך אם קונים דירה בגודל מסוים, למשל בתל אביב או באזור ביקוש אחר, בתוך מעט שנים מקבלים במסגרת התמ"א תוספת 20 מטר ואולי גם מרפסת שמש וחניה.
עכשיו בואו נעשה חשבון. נתחיל בכמה קנינו את הדירה המקורית. אם למשל מדובר על דירה בתל אביב וזו עלתה לנו 35 אלף שקל למ"ר, הרי שאחרי התמ"א קיבלנו דירה גדולה יותר. עוד 20 מטר, תעשו חשבון – מדובר על תוספת ערך של 700 אלף שקל. זה לא הכל.
פוטנציאל ההשבחה של תמ"א 38 או התחדשות עירונית אינו רק בתוספת שטחים. נוסף לעליית מחיר הנכס, לפי מחיר למ"ר, בעקבות תוספת השטח, ערך הנכס עולה גם כי במסגרת התחדשות עירונית, הפרויקט עובר חידוש ושדרוג. הבניין הישן מעודכן לבניין חדיש, הכולל לרוב גם מעלית, שיפוץ כולל של הבניין , לובי ולפעמים גם שטחים ציבוריים נוספים.
וכך כל מ"ר שווה הרבה יותר. שווי אותו מ"ר יהיה עכשיו לדוגמה – מעל 45 אלף שקל, וזה מעלה את המחיר הכולל. דירה של 85 מ"ר תושבח ב-850 אלף שקל, ובפועל זה עשוי להיות משמעותית יותר, רק בזכות העלאת הערך למ"ר. התוספת של ה-20 מ"ר משמעה בהינתן מחיר של 20 מ"ר – תוספת ערך של 900 אלף שקל, וכך מסתכם הרווח הכולל בכ-1.75 מיליון שקל, על עלות דירה מקורית של כ-3 מיליון שקל (85 מטר על 35 אלף מ"ר).
כשיש פוטנציאל לתמ"א 38 – בין אם הריסה ובנייה ובין אם חיזוק – ובעיקר באזורי הביקוש, זו יכולה להיות השקעה אטרקטיבית מאוד. התשואות באזורי הביקוש גבוהות ביותר, במיוחד בתל אביב יש ביקוש ער להתחדשות עירונית שמעלה דרמטית את המחירים.
דוגמה לכך אפשר למצוא במיזם בתל אביב, שבו דירה בגודל 85 מ"ר הפכה לדירה בגודל 111 מ"ר. לכך נוסיף חניה ומרפסת שמש. הדירה נמכרה ב-3 מיליון שקל. עם השנים גדל שווי הדירות בפרויקט אף ל-5 מיליון שקל. מיזם אחר ברמת אביב, ובו דירה שנרכשה תחילה ב-2 מיליון שקלים זמן מועט לפני החתימה על התמ"א הפכה בזמן הפרויקט לדירה בשווי הגבוה מ-3 מיליון שקל.
החזרת ההשקעה על המשכנתא
עכשיו נוסיף לכך דירה במשכנתא. אם לוקחים הלוואה בגובה חצי או יותר משווי הדירה, למעשה מכפילים את ההשקעה. זה לא אומר שחייבים עכשיו לעשות פרויקט תמ"א הרי פוטנציאל ההשבחה שונה מדירה לדירה וצריך לבדוק אם לדירה שלכם גם יש פוטנציאל.
דירה מקבלן או התחדשות עירונית?
רכישה מקבלן מספקת יותר ביטחון, פחות צריך לדאוג להחתמות דיירים, אבל מבחינת פוטנציאל ההשבחה וההשקעה, אתם צפויים לתשואה נמוכה יותר. כמו בכל השקעה – כשיש פוטנציאל לתשואה גבוהה קיים סיכון, אבל כרגע אנחנו נמצאים במצב של אנומליה ובשוק צפויות תשואות גבוהות. בכל מקרה כדאי לבדוק לעומק את הפוטנציאל של הדירה שלכם.
תל אביב מובילה בהתחדשות עירונית
הממשלה גיבשה הסכם המלצות להתנהלות בהתחדשות עירונית
איך כניסת אמזון לישראל תשפיע על פטור ממע"מ, מס חברות ומס הכנסה?
אמזון מעוניינת להיכנס לישראל, על סמך הפעולות האחרונות שלכ ובהן פנייה לספקים ישראלים. כניסת אמזון צפויה להשפיע על הרבה תחומים בארץ, קניונים, יבואני רכב ולמעשה כל מי שעוסק במסחר. כמו כן היא עשויה גם לשנות את מדיניות המיסוי
יבוטל פטור ממע"מ?
עליית החברה לארץ תקל על ספקים ישראלים לספק מוצרים ללקוחות ישראלים. על המוצרים האלה ישולם מע"מ, משום שאמזון פועלת בכל מדינה על פי משטר המיסוי המקומי.
עם זאת, על יבוא אישי מחו"ל ניתן פטור עד 75 דולר. הסוחרים הישראלים מתלוננים על האפליה, משום שאין פטור על המוצרים שלהם. וגם במשרד האוצר וברשות המסים היו שמחים לבטל את הפטור, שפוגע בהכנסות של המדינה.
יתר על כן, אם אמזון תצליח להגדיל את התחרות בארץ ולתרום לירידת מחירים, הדבר עשוי לבטל את אותו פטור עבור אמזון. ואילו מוצרים שיגיעו מחוץ לישראל יהנו מהפטור ממע"מ עד 75 דולר, ולכן החברה מסתייגת מפתיחת מרכז לוגיסטי בארץ
אפשרות שלא עולה על הפק היא אפשרות הרחבת הפטור עבור אמזון, כי אז כל חברה שתרצה לעסוק בסחר מקוון בארץ תנצל את אותה הרחבה, מהלך חסר היתכנות כלכלית.
הפתרון של אמזון הוא חברה של אמזון בישראל, שתוקם לצורך ניהול הפעילות , וזו תידרש להעביר את תשלומי המע"מ על הרכישות השונות. כך לרשות המסים יהיה מידע מפורט לגבי היקף הפעילות וההכנסות של החברה הישראלית
מס חברות
בתחום מס החברות רשות המסים מתקשה יותר להציג מיסוי על חברות עם נכסים דיגיטליים בארץ, ולאחרונה הציגה תוכנית שצפויה להעלות את המיסוי על פייסבוק וגוגל באמצעות מס על המחזור במקום על ההכנסות. בישראל, כמו בשאר המדינות, מחפשים דרכים לגבות מס מחברות בינלאומיות עד כה, ללא הצלחה. על מנת לגבות מס הכנסה מחברות כמו אמזון, פייסבוק או גוגל, רשות המסים צריכה להוכיח שהפעילות שלהן היא באמת בארץ, בעוד שאלו טוענות כי הפעילולת שלה אינה בארץ, וכן בשל תכנוני מס. אם כי חלק מהחברות הודיעו שישתפו פעולה עם רשות המסים, אבל המחלוקת היא בעיקר על גובה המס.
כשאמזון תפעל כדי לתווך בין ספקים ישראלים ללקוחות ישראלים, יהיה לה קשה יותר לטעון כי אינה פועלת בישראל וישראל אינה מקור ההכנסות שלה. לרשות המסים יהיה קל יותר לצבוע את הפעילות הרלבנטית כישראלית, ולדרוש לשייך אליה לפחות חלק מההכנסות.
רשות המסים הוציאה כמה חוזרים בניסיון להסדיר את המע"מ ואת מס ההכנסה של החברות הבינלאומיות הללו, אולם עד כה לא הצליחה למסות אותן. אחת הדרכים שנבחנות כעת ברשות המסים היא מיסוי על מחזור הפעילות שלהן בארץ (ולא על ההכנסות) בשיעור של 2%‑5%. בדומה להצעות שהוצעו באריופה וחוק שחל בצרפת.
רשות המסים מעוניינת להטיל מס על פייסבוק וגוגל במיליוני שקלים
צעד ראשון של אמזון לפני כניסה ישראל?
אמזון נכנסת לארץ – הקניונים יהפכו לבתי אבות; מדד המחירים יירד!
אושרה הרחבת מלונות דן ל-1325 חדרים זאת למרות התנגדויות רבות של התושבים על חישובי עומסי התנועה
תושבי הרצליה צפויים לגלות מלון ענקב שטחם. לאחרונה מועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאפשר את הרחבת מלו דן אכדיה מ-200 חדרים ל-1,325 חדרים. זאת למרות שבשנים האחרונות תושבי הרצליה מנהלים מאבק מתוקשר דרך התוכנית בתמיכת העירייה. ללא הועיל. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות אורית קוטב, דחתה את העררים. נוסף להרחבה במספר החדרים, התוכנית ביוזמת רשת מלונות דן, בנייתם כוללת שני מבנים בני 8 קומות ובניין בן 17 קומות. כמו כן מתוכננים: שטחי מסחר לרבות מסעדות ובתי קפה, אולם כנסים בן 2,000 מ"ר ומתקני ספורט.
כעת נראה שזה סוף הדיון. הוויכוח בין העירייה לתושבים הוא בעיקר על חישוב עומסי התנועה ולא כוללים למשל באי כנסים גדולים.
לטענתם, המספרים שעליהם התבססה הוועדה המחוזית מוטעים, וכי הבדיקה התחבורתית שבוצעה שעליה התבססו כשאישרו את התוכנית, אינה מעודכנת ומתבססת על תקנים שקבע משרד התחבורה לפני 15 שנה. אלא שהוועדה דחתה כעת את הערר, תוך קביעה שחישובי העומסים היו רלבנטיים. כן נכתב בהחלטה כי, "המתנגדים לרבות העירייה ניסו להרחיב את הדיון הרבה מעבר למסגרת התנועה "ולפתוח את הדיון מבראשית". המועצה הארצית אף מתחה ביקורת על הליכי התכנון הממושכים והגדירה אותם "רעה חולה".
מלונות דן יוצגו בהליכים בידי עורכי הדין צבי פירון, ברק קינן ואוהד יאראק ממשרד מ.פירון ושות.
מלונות דן – הרווח ברבעון השני ירד ל-37 מיליון שקל
לבנק יושלים תיק משכנתאות בהיקף של 7.5 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מהווה מכירה של 0.4% מהתיק. המכירה תפנה לבנק ירושלים הון למתן אשראי חדש.חשוב לציין כי לפני כשנה ביצע הבנק, בניהולו של גיל טופז עסקה דומה למכירת מחצית מתיק משכנתאות בהיקף של 600 מיליון שקל לכלל ביטוח.
את ההשקעות בקבוצת הפניקס מנהל רועי יקיר. הפניקס נמצאת בימים אלה במרכזם של מהלכים לעסקה למכירת השליטה בה לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. החל מהיום חברת הביטוח מנוהלת על-ידי ממלא מקום המנכ"ל אייל בן סימון, שמונה לתפקיד לאחר שאייל לפידות עזב את החברה לטובת מינויו כמנכ"ל שיכון ובינוי. מדובר בהמשך עסקאות של בנקים עם מוסדיים, ובה מוכרים את נכסיהם לחברות הביטוח.
כרטיס שכר נטען של בנק לאומי ובנק ירושלים – מה אפשר לעשות בו?
הפניקס פנסיה מקיפה – מסלול לבני 50 ומטה
אמזון פנתה למוכרים וליצרנים ישראלים והציעה להם למכור את מרכולתם אצלה בפעם הראשונה. המשמעות – אמזון עושה את הצעד הראשון לשוק הישראלי ומאפשרת למוכרים ישראלים לספק במהירות מוצרים לקהל הישראלי – המוכרים יכולים לקנות בכל נקודה בעולם לייבא ולאחסן בארץ, ולספק את הסחורה בתוך כמה ימים.
זה כנראה יהיה מבורך לצרכנים, אבל היצרנים המקומיים עלולים להיפגע, וגם הקניונים הגדולים שכן יותר ויותר אנשים יעשו את הקניות שלהם דרך הרשת.
אייל אמיר יו"ר אינפיניטי, אמר בראיון לכלכליסט – "זה צעד דרמטי שאמור להשפיע על ענף הקמעונות בישראל, כמובן שהראשונים להיפגע זה הפלטפורמות הקיימות. הרי אמזון בסופו של דבר היא פלטפורמה שעל גבה נפגשים מוכרים וקונים. ומי שאמור להיפגע זה מי שנכנס שנכנסים להם לשוק. שזה בעיקר מרכזי הקניות, הקניונים למיניהם, ששם היום רוב הצריכה והקניות מתבצעות.
-אז אנחנו מבינים שמדובר בתחרות מוגברת, אבל עדיין אי אפשר לומר שאמזון נכנסת ממש לפעילות מלאה כאן בישראל. איך זה בכל זאת צפוי לשנות את השוק?
אמיר אייל: הקניונים אמורים לעשות התאמות. מרכזי הקנייה, התאמות, והיו אמורים לעשות את זה כבר מזמן כי הסיפור הזה היה בקנה כבר מזמן. אנחנו לא נתפלא אם נראה כמו למשל בקניון 'ארנה' בהרצלייה נראה שהוא הופך לבתי אבות, או למרכזי קונגרסים או דברים כאלה, או מרכזי בילוי לאו דווקא קניות, כדי למשוך אנשים לשם, כי אנשים יוצאים.
בזמנו אמרו שעולם הסרטים יגמר. לא נראה סרטים בקולנוע, כי יש נטפליקס ויש דברים אחרים והנה תעשיית הסרטים והקולנוע משגשגת כי אנשים רוצים לצאת בכל זאת החוצה ולראות אנשים אחרים. ולכן אמזון והסיפור הדיגיטלי לא צריך להפחיד יותר מדי, אנשים עדיין ירצו לצאת החוצה, ירצו לחוות חווית קניות פיזית ולא רק על גבי המקלדת, ולכן הסיפור הזה יחייב התאמות גם של המוכרים, אבל לא נחשוש מזה שהקונים ייעלמו משם ולא יגיעו בגלל שהם רק יקישו קניות באמזון או בפלטפורמות אחרות דיגיטליות.
-אז יש איזה שהוא סיכוי שאמזון אחרי שעשתה את הצעד הראשון באמת תפתח פה מחסנים לוגיסטיים ותמכור באופן ישיר לישראלים?
אמיר אייל: "כן. השוק הישראלי מעניין ועם הזמן הם יפתחו כנראה גם כאן מרכז לוגיסטי גדול. כי זה חלק מהכניסה שלהם, היא בשלבים אבל הם לא עושים חצי עבודה. הם הולכים את כל הדרך, ואפשר לדעת מה הם הולכים לעשות דרך לראות מה הם עשו במקומות אחרים. ככה גם כנראה יהיה פה.
-אנחנו כצרכנים נראה את החברות הקמעוניות עושות מאמץ, מתאמצות יותר עבורנו, ומשפרות את השירות עבור כולנו בגלל התחרות?
אמיר אייל: "ההשפעה תהיה בעיקר על מדדי המחירים לצרכן. זאת אומרת כל הזמן יהיה לחץ מחירים כלפי מטה, כי הפלטפורמה הזאת תציע במחירים הרבה יותר נמוכים לציבור כל מה שאפשר לרכוש ולקנות.
מעודכן ל-05/2019ישי דוידי הוא אחד ממנהלי ההשקעות הטובים ביותר בארץ. הוא הקים את קרן פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הראשונה בארץ, וגייס דרכה סכום של 5.5 מיליארד דולר, והצליח לייצר תשואה מרשימה למשקיעים – תשואה שממקמת את פימי כמובילה בארץ בתחום הקרנות, וכאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם.
דוידי התראיין בכנס של כלכליסט על התעשייה המקומית בחודש אפריל, והתייחס למרכיב החזק של חברות תעשייתיות בתוך פורטפוליו ההשקעות של פימי .
דוידי תיאר תהליכי השבחה של חברות באמצעות חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת. "תחילה אתן תאור קצר של פימי, לאחר מכן ניתוח של שתי חברות ותהליכי ההשבחה שלהם והמחשה של התהליך המיוחד הזה באמצעות מספר דוגמאות. כמה מילים על פימי.
"פימי נוסדה לפני עשרים ושלוש שנה, קרן הפרייבט אקוויטי הראשונה בישראל. רכשנו שליטה בשמונים ותשע חברות. מימשנו חמישים ותשע, שווי נכסים מנוהלים מעל חמישה וחצי מיליארד דולר, יש לנו חמישים מפעלים בישראל, בעיקר בפריפריה, למעלה ממאה חברות בנות בעולם, מעל שלושים אלף עובדים, פימי הינה הגוף התעשייתי הגדול במשק.
"תוצאות פימי יוצאות דופן בקנה מידה בינלאומי, למעלה מעשר שנים אנחנו מדורגים כאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הטובות בעולם, בתוך שוק של חמישה טריליון דולר. השקעות פימי במהלך שש השנים האחרונות מאוד מגוונות. היקף ההשקעות למעלה מ-1.4 מיליארד דולר. בדיוק בהתאם לתוכנית האסטרטגית של פימי, רכישת שליטה בארבע חברות חדשות, בכל שנה. בפברואר 2019, חתמנו לרכישת טבע אדפטור, חברתmedical devices , היחידה שהחזיקה טבע.
"חלק מתפיסת ניהול הסיכונים של פימי הוא פיזור. פיזור ההשקעות על פני מגוון רחב של מגזרים, ניתן לראות את הפיזור הנוכחי, פימי שולטת כיום על שלושים חברות שמפוזרות על שישה עשר מגזרים שונים, ביניהם תעופה, חלל, פלסטיק, חקלאות, מחזור, אלקטרוניקה, תרופות ועוד. התעשייה בישראל הינה נדבך מרכזי בהתפתחות המשק הישראלי.
"ריכוז התעשייה באזורי הפריפריה מגלמת ערכים נוספים, יצירת מקומות עבודה, קידום החינוך, וביסוס חוסן לאומי. אין שאלה לגבי חשיבות מגזר ההיי טק. מגזר ההייטק הוא לא ספק, מרווה את מנוע הצמיחה של הכלכלה, תורם להקמת מרכזי פיתוח ומהווה יעד אטרקטיבי לגיוס הון זר ושיתופי פעולה בינלאומיים.
"תעשיית מיד טק ולו טק הייתה ועודנה, מרכיב מהותי בעל השפעות כלכליות וחברתיות נרחבות ביותר. מתוך שלוש מאות שישים אלף משרות בתעשייה, לפי דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנת 2018, מאתיים שבעים אלף נמצאות בתעשייה שאינה הייטק. מתוך עשרים ושישה אלף מפעלים סך הכול, פחות מאלף עוסקים בהייטק. ישראל משקיעה יותר מכל מדינה אחרת ממדינות ה-OCD, במחקר ופיתוח. ביחס לתמ"ג 4.5% , השוואה לממוצע OCD 2%, ישראל משקיעה סדר גודל של שישים מיליארד ₪ במחקר ופיתוח. מה שמעניין, רק 20% מההשקעות, ממשאבי המו"פ מופנים לתעשיית הנון הייטק. זכות הקיום של אותה תעשייה הנתונה בתחרות בינלאומית, טמונה בין השאר ביכולת של החברות האלה, המיד טק והלו טק, לבסס בידול טכנולוגי ולפעול גם בחדשנות וגם בטכנולוגיה.
" Case study ראשון חברת המלט. רכשנו אותה באוגוסט 2012, החברה עוסקת ביצור מחברים למערכות פיקוד, בקרה והולכה, לתעשיית השבבים, הכימיה והאנרגיה. תהליך ההשבחה שהוא עיקר פעילותה של פימי היה עמוק ומקיף. אך בהרצאה זו נתמקד רק על חלק ממנו. מאז רכישתה הכפילה החברה את היקף הכנסותיה השנתי ביותר מפי 2 ואף הכפילה פי 3, את הרווח. מזמן כניסתה של פימי השלמנו שש רכישות ברחבי העולם. הרכישה האחרונה מאוד משמעותית. דרום קוריאה, יוני 2018 מכניסה אותנו לשוק שגודלו למעלה מאה ארבעים מיליארד דולר. שווי החברה כיום הוא פי שלוש מאשר השווי של החברה ביום הרכישה.
"המלט היא חברת מיד טק אולי מיד טק פלוס, למרות זאת, קיבלנו החלטה להשקיע השקעות משמעותיות בחדשנות טכנולוגית. דוגמא ראשונה: מהלך 2018 הודיעה החברה על שת"פ פורץ דרך עם חברת אמזון וסימנס. שיתוף הפעולה הוא לפיתוח מערכות דיגיטליות אשר יחוברו לענן במסגרת תנופת ה-IOT. פתרון ה-IOT של המלט מאפשר ניתוח הנתונים המשודרים למוצריה תוך שימוש באנליזות חדשניות ומודלים של למידת מכונות. ורצוי לציין שפתרון ה-IOT של המלט הינו הראשון מסוגו בעולם. ללא שום קשר לכך שהמלט ממשיכה בפעילות הצמיחה שלה, כיום היא מוכרת במאתיים מיליון דולר, אנחנו בפורום גדול, אנחנו מעריכים שהיא רק הולכת לגדול. המלט זכתה במכרז של הרשות לחדשנות להקמת חממה שמתמקדת במהפכה התעשייתית הרביעית בתחומי ה-IOT, מציאות רבודה, BIG DATA, בינה מלאכותית ועוד.
"החממה מעודדת תרבות של חשיבה יצירתית וחדשנות. השילוב בין הסטרטאפים לפעילות התעשייתית של החברה, מייצר מודל של WIN WIN WIN. WIN אחד הסטרטאפים מתבססים בחממה זוכים לתמיכה מהמלט. ה-WIN השני החברה נפתחת לחשיבה יצירתית ולחדשנות. וה-WIN השלישי המשק והתעשייה הישראלית נהנים מהזדמנות ליישום פתרונות פורצי דרך, ומיצירת יתרון תחרותי מול העולם.
" CASE STUDY שני יוניטרוניקס. יוניטרוניקס פועלת בשני תחומים. הראשון, בקרים לניהול מערכות אוטומטיות. התחום השני הוא פיתוח והקמה של חניונים אוטונומיים. רכשנו שליטה ביוניטרוניקס במאי 2016, פימי מחזיקה 50%, מייסד ומנכ"ל החברה חיים שני מחזיק 22%, והשאר בידי הציבור. מאז ועד היום מ-2016 החברה הכפילה את שוויה. כפי שניתן לראות בגרף בשלוש השנים האחרונות מבוצע תהליך השבחה משמעותי. הרווח התפעולי של החברה זינק פי חמש בשלוש שנים. הנושא הטכנולוגי בו רוצה להתמקד בהקשר של יוניטרוניקס, הוא התרחבות מרשימה שביצעה החברה מחברה שמייצרת בקרים למכונות, למספר אחד בעולם בטכנולוגיה של חניונים אוטונומיים. מאז כניסתה של פימי לחברה ניתן פוקוס משמעותי לתחום החניונים האוטונומיים באמצעות השקעות כספיות רבות במו"פ, פתיחת חברת בת בארצות הברית, מודל שיווקי אחר ועוד.
"חנייה אוטונומית היא תפיסה חדשנית של עולם החנייה והיא מגלמת יתרונות רבים עבור המשתמש. חיסכון כלכלי של למעלה מ-30% ביחס לחניונים קונבנציונאליים, אשר מושג בין היתר חיסכון בכוח אדם, אחוזי בנייה, עלויות חשמל, ביטוח ועוד. תהליך ההשבחה של יוניטרוניקס נמצא בעיצומו. אחת הפעולות שביצענו בחודש האחרון, הוא פיצול של יוניטרוניקס מחברה ציבורית אחת, לשתי חברות ציבוריות, אחת יוטרון והשנייה יוניטרוניקס, יוטרון מרכזת את כל פעילות המחסנים והחניונים האוטונומיים, יוניטרוניקס פועלת בתחום הבקרים לתעשייה. אם לא היה ברור יוטרון היום חברה מספר אחד בעולם בתחכום וחדשנות של חניונים אוטונומיים.
"אנו בפימי עוסקים רבות בהשבחת חברות הפורטפוליו במטרה ליצור חברות חזקות יותר, ומובילות בתחומן. ההשקעה בחדשנות הינה חלק מובנה בתהליך. גם בחברות מיד טק וגם בחברות לו טק. אנחנו גאים על כך. שמגוון החברות תחת הניהול של הקרן, מציג הישגים, פריצות דרך, והצטיינות עולמית. אתן לכך מספר דוגמאות. בחרנו רק חלק, אני מעריך שיש עוד הרבה.
"חברת A I TAKE פימי רכשה את A I TAKE בשנת 2018. החברה מייצרת ומשווקת מערכות אלקטרוניות מוקשחות לתעשיית התעופה והחלל. החברה פיתחה ויצרה את המחשב המוקשח, שהוטמע בחללית בראשית. המחשב אחראי להפעלתן של מערכות קריטיות בחלל.
"ריבוליס, פימי רכשה את ריבוליס מג'ון דיר העולמית, בשנת 2014 כיום ריבוליס היא חברת ההשקיה השנייה בגודלה בעולם. החברה קנתה סטרטאפ יחסית בשל ומציעה ללקוחות שלה פיתרון טכנולוגי ראשון מסוגו בעולם, לניתוח שדות חקלאיים באמצעות לוויינים. הלוויינים מספקים לחקלאי המלצות בנוגע למשטר ההשקיה האופטימאלי.
"ISI, פימי רכשה את השליטה ב-ISI ב-2017 מהתעשייה האווירית. ISI מספקת מודיעין לצבאות, ממשלות, ולקוחות מסחריים באמצעות לוויינים המתקדמים מסוגם בעולם. רזולוציה מאוד גבוהה, הלוויינים האלה נמצאים משייטים בחלל בגובה חמש מאות עשרים ק"מ. תוצרי הצילום של החברה עומדים במוקד של אירועים מדיניים וביטחוניים, בעלי השפעה רבה בכל העולם ומזרח תיכון בפרט. רק החודש התפרסמה תמונה שצילמה החברה אשר בה ניתן לראות מפעל החשוד בייצור טילים מדויקים בסוריה. במאי 2018 התפרסמו התמונות המפורסמות שמראות על הפעילות החריגה באתר ההעשרה הגרעיני באיראן.
"ברד, נרכשה על ידי פימי ב-2018 החברה פיתחה את משבש הלייזר המתקדם בעולם להגנת כלי טיס מאיומים קרקעיים. פיתרון החברה פורץ דרך, ומציג יכולות טכנולוגיות בתחום המכ"ם והלייזר המתקדמים בעולם.
"לסיכום. בעולם בו קצב השינויים רק הולך וגובר, והטכנולוגיה מתקדמת בצורה אקספוננציאלית, כל חברה חפצת חיים ולא משנה באיזה תחום היא פועלת, חייבת להשקיע בחדשנות. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר אנחנו מדברים על חברות ישראליות שפועלות בסביבה תחרותית גלובאלית. ולכן, מחויבות לייצר לעצמן יתרונות ייחודים וערכים מוספים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. מתודולוגית ההשבחה של פימי כוללת חמישה אלמנטים. ארבעה ראשונים, בחירת צוות מנצח, גיבוש אסטרטגיה, שליטה ובקרה ומצוינות תפעולית.
"האלמנט החמישי ביצוע השקעות על מנת לעודד צמיחה. חלק משמעותי מהשקעה בצמיחה חייב להיות מופנה לפיתוח של חדשנות וטכנולוגיה. פימי מיישמת זאת הלכה למעשה חברות הפורטפוליו של פימי משקיעות כל שנה שלוש מאות מיליון דולר במחקר ופיתוח, טכנולוגיה, ורכישת ציוד מתקדם. כך פעלנו בפימי עד היום ואנחנו מתכננים להמשיך לפעול ככה בעתיד. לפני שאני אומר תודה רבה לכולכם אין ספק, אני מעריך שכולם יגידו את זה אנחנו נמצאים ביום מאוד מיוחד. אני חושב שכולנו צריכים להצדיע לחבק את תושבי הדרום, שבעים וחמישה, שמונים ק"מ מפה. לא טריוויאלי בכלל. מדינת ישראל חייבת לעשות כל מאמץ שהיא יכולה כדי לעזור לה. כפי שאמרתי קודם לכן, לפימי יש חמישים מפעלים, מרביתם באזורי הפריפריה, יש לנו לא מעט מפעלים באזור הדרום".
מעודכן ל-05/2019
נוסעים לחו"ל? בדקתם כבר רישיונות, חיסונים, שההזמנה זהה למה שהובטח לכם בפרסום? טיפים לנסיעה לחו"ל
ישראלים אוהבים לטייל, בעיקר בחו"ל, אומנם רוב ההזמנות מתבצעות דרך האינטרנט אבל עדיין לסוכנים יש תפקיד משמעותי. לכן אם מבטיחים לכם הבטחות בעל פה, אל תסתמכו על כך. בקשו תיעוד בכתב. אם הזמנתם באינטרנט אל תוותרו על פירוט של הזמנה שתישלח אליכם, וכמו כן צלמו באמצעות צילום מסך את הפרסומת באתר, אם העסקה בטלפון תעדו את השיחה. למשל אם מדובר באוכל כשר, מזגן בחדרים, גישה לנכים ועוד. הכול צריך להיות כתוב.
אם הסוכן מגיש לכם טופס שבו מצוין שהסוכן רשאי לשנות את הפרטים בהזמנה, למשל בית המלון, אל תחתמו על כך בשום פנים ואופן. בכל מקרה, דרשו טופס גילוי נאות שבו יפורטו כל פריטי חבילת הנופש. ואל תאשרו את העסקה לפני שקראתם אותו.
אם מדובר בטיול מאורגן שימו לב מה כלולים המסלולים ואם התוספות בתשלום. אלו יכולים להיות סיורים, כניסות למוזיאונים ועוד.
כמו כן חשוב לרכוש ביטוח נוסעים קרוב ככל הייתר לרכישת הכרטיס ולהפעיל אותו מוקדם ככל האפשר. שימו לב שאתם מתאימים אותו למטרת הנסיעה, במיוחד למטרות מסוכנות כמו ספורט אתגרי וסקי. צריך גם לדווח הן לסוכן והן לחברת הביטוח על מצבים מיוחדים, למשל היריון, מחלה ונכות.
האם כבר ביררתם מה הרישיונות שצריך למדינת היעד? האם צריך חיסונים מיוחדים? הכניסה למדינה בוויזה או לא? רישיון, האם צריך רישיון בינלאומי או שהמדינה מכירה ברישיון הישראלי? קראו עוד כאן: הרישיון הישראלי כבר לא תקף בהמון מקומות. אז איך מוציאים רישיון בינלאומי?
ביטול עסקת תיירות
אם עסקאות תיירות נעשות מרוחק, כלומר טלפון או אינטרנט, ניתן לבטל אותן תוך 14 יום מביצוע העסקה, אך רק בתנאי שהביטול הוא 7 ימים עסקיים לפחות לפני שהשירות אמור להינתן.
אם העסקה פנים מול פנים ניתן לבטל אותה 14 יום ממועד ביצוע העסקה או מסירת המסמך המפרט, המאוחר שבהם. כאן התנאי הוא שמועד הביטול הוא לפחות 14 יום לפני שהשירות אמור להינתן.
הזמנת כרטיס טיסה באינטרנט – ככה תבדקו שלא עובדים עליכם
רשת מלונות קפסולות תקום בת"א עם חדרים 2 על 2 מ"ר, ליחידים, ובזול
בהגשמה עדכנו את המשקיעים כי הפרויקט במישיגן לא בתפוסה מלאה והפרויקט בפורטלנד בהפסד 25%
קרן הגשמה קיימה שיחת ועידה מיוחדת למשקיעים שלה. שם עודכנו המשקיעים בפרויקט נדל"ן של הגשמה במישיגן שעבורו גייסה הגשמה את המימון בנוגע לירידת מחירים של הפרויקט. זהו מרכז מסחרי מניב בלנסינג מישגן.
בשנה שעברה החלו דיווחים על כתב אישום שהוגש נגד היזם השותף בפרויקט גארי דרגול החשוד בהונאת משקיעים,החברה לעומת זאת דיווחה רק שבשלב מאוחר יותר כשמונה מנהל לנכסיו של השותף.
לאחרונה נמצא מחליף ליזם – אנטוני טרנטינו שמו. השותף המייסד חנן שמש אמר למשקיעים: "בספטמבר נודע לנו שמונה מנהל מיוחד על כלל נכסיו של גארי דרגול ונוצר מצב חדש שבו היינו צריכים לפעול ולראות אם יש סיכוי שדראגול יוכל לחזור או לפעול למצוא יזם חלופי או פשוט להישאר עם המנהל המיוחד שיוציא את הנכס למכירה. בנינו צוות יחד עם האנשים שלנו ועם משרד עורכי דין מקומי שמלווה אותנו עד היום. בדקנו בחודשים האלה והגענו למסקנה שהדבר הכי נכון למצוא יזם שיחליף את דראגול וירכוש את הזכויות של המנהל המיוחד. זה תהליך לא פשוט שהצריך אישורים של בית משפט. הבהרנו למנהל המיוחד שאנחנו רוצים שישחרר את הנכסים שרלוונטים אלינו לגארי דרגול ובנובמבר באמת הסכים למכור את חלקו של דרגול למי שנביא ולאפשר להמשיך את הפרויקט הזה ככל הניתן. היו שבעה חודשים מאד אינטנסיביים ברמה יומיומית ויותר, הבאנו מספר חברות לשם לנסות לייצר את ההחלפה בתנאים אידאלים בסיטואציה שנוצרה ולקבל את הסכמת מנהל הנכסים המיוחד ועורכי דינו, רצינו פרוצדורה שבה לא נפעל בקרב אלא בהבנה. במרץ כפי שדיווחנו הגענו לחברה שטרנטינו הוא השותף והבעלים בה, חברה עתירת ניסיון בתחום הזה. הסיטוצאיה היא שזה הסכם שאנחנו השושבינים שלו מאחורי הקלעים אבל זה הסכם בינו לבין המנהל המיוחד הוציא את המנהל המיוחד והפך לשותף שלנו במקום דראגול".
עוד הצהיר "אף אחד מאיתנו לא רצה להיות בסיטואציה כזו. לא יכולנו לצפות את זה. אנחנו נבחנים במקרה שיש בעיה והיא כמובן לא סימפטית ואנחנו מתחקרים את עצמנו האם יכולנו לדעת ואיך אפשר לשפר אבל פה זה כוח עליון מבחינתנו, לא צפינו אותו וזה התגלגל ככה שנוצרה בעיה, השקענו כל מאמץ אפשרי זמן אנרגיה והרבה כסף ומשרד עורכי הדין שמטפל בנו 8 חודשים חלק מהזמן ברמה יומיומית מטפל בכל ההסכמים האלה כדי להחליף את היזם, הכל יוזמה של הגשמה מא' ועד ת'. אני מקווה שלא ייגרמו נזקים ונוכל להמשיך בהתאם לתכנית העסקית המקורית. אני יכול להגיד שב-18 למרץ הגשנו תביעת סל למנהל המיוחד לכסות את עצמנו לנזקים כמו הוצאות וטיפול ושכ"ט עורכי דין. … אם ייגרם נזק למשקיעים ביחס לתכנית העסקית המקורית נגיש תביעה למנהל המיוחד שנוכל להיפרע ממנו ככל שיגרמו. בינתיים אנחנו שילמנו את כלל ההוצאות מכיסנו. בסיטואציה הזו לקחנו על עצמנו את מימון ההוצאות המשפטיות".
על סטטוס הפרויקט אמר "למרות נסיונות רבים לא יכולנו לקבל מהמנהל המיוחד נתונים מספיקים שבאמצעותם היינו יכולים לפרסם דוח שנתי מבוקר שרואי החשבון יוכלו לחתום עליו. בסך הכל מהנתונים שיש לנו הרווח ברבעון הרביעי דומה ואפילו קצת גבוה מהרבעונים הקודמים. שיעור התפוסה של הנכס 81% כשלפי התכנית העסקית בספטמבר 2018 כבר היה צריך לאכלס את השטח הנותר אבל זה נעצר בגלל מינוי המנהל המיוחד. עכשו אחרי שטרנטינו נכנס ומתחיל לעבוד המאמץ שלו יהיה כמובן לאכלס את השטח הריק. אני מקווה גם שבקרוב מאד הכספים שנצברו והוקפאו בגלל מינוי המנהל המיוחד ישוחררו ונוכל לחזור לחלוקות. השינויים העיקריים בהסכם מול טרנטינו לבין ההסכם עם דארגול הוא שאם קודם ההסכם מול דראגול היה שכל חלוקה משולמת קודם כל להגשמה ורק אח"כ ליזם, עכשו הכסף ששילם טרנטינו על הנכס – 230 אלף דולר הוא בקדימות ואח"כ החלוקה תהיה ביחס של 90/10 לטובת משקיעי הגשמה. אלו תנאים סבירים. הכוונה היא כמובן לאכלס את השטח הנותר בהסכם לטווח ארוך ורק לאחר מכן לפעול למכירתו. אין כוונה כרגע למכור את הנכס במכירה מהירה אלא למקסם ערך".
על היזם החדש אמר "בדקנו את הרקע שלו, עשינו בדיקה מקיפה ושיחות רבות ופגישות אישיות איתו. נפגשנו איתו אותו בדנבר עוד לפני שבית המשפט אישר את ההעברה אליו וקיבלנו המלצות מיזמים שעובדים איתם בארה"ב ועשינו גם כמה בדיקות שלנו כולל היעזרות בגורמים חיצוניים שזה תפקידם לוודא שהוא פועל בצורה תקינה".
בהגשמה מסרו לתקשורת "לאור כל השינויים הללו בוצעה בתחילת 2019 הערכה מחדש של היזם בשיתוף עם הגורם המלווה ועדכון של התכנית העסקית במטרה להתאים אותה לתנאי השוק הנוכחיים. במקביל בהתאם לדרישת הגורם הממן שעד אוגוסט 2019 יש דרישה למכירת לפחות 40 דירות נאלצנו לבצע עדכון של התכנית העסקית תוך הורדת מחירי המכירה ביחס לאותן 40 דירות. הורדנו את הצפי למכירת הדירות מ-660 דולר לסקוור פיט ל-524 לסקוור פיט – ירידה של 20%. הדירות הללו מהוות 25% מהדירות בפרויקט ואילו ביחס ליתר הדירות לא יהיה את לחץ המכירה הזה ונוכל למכור במחירים גבוהים יותר. בנוסף במקום צפי לסיים את הפרויקט תוך 30 חודש כעת אנחנו צופים שהוא יסתיים תוך 43 חודשים".
"אנחנו צופים הפסד של 2.2 מיליון דולר לפרויקט –שזה הפסד של 20% על הכסף של המשקיעים. חשוב לציין שעליה באזור של 4.4% במחיר המכירה לעומת התכנית העדכנית יביאו את המשקיעים לאיזון ולא להפסד". בהגשמה גם ציינו נקודה אופטימית " יש צפי מסויים בשוק לירידה בריבית שיביא להתאוששות השוק ויעלה שוב את מחירי המכירה וקצב המכירה. עוד דבר לגבי השוק בפורטלנד, שני הבניינים שמתחרים איתנו על מכירת דירות חדשות צפויים לסיים את המכירות שלהם עד אמצע 2020 כך שבשנת השיווק האחרונה של הדירות נישאר רק אנחנו שנמכור דירות בפורטלנד ומקווים שזה יוביל לשיפור"
השקעות נדלן בחו;ל – כל מה שצריך לדעת
אמזון צפויה להיכנס לישראל, על פי הערכות, אבל בענף הרכב לפחות יבואנים, סוחרים ומתווכים צפויים להיפגע מהמהלך
אמזון התחילה להזמין ספקים ישראלים לשווק דרכה, מה שמסתמן כצעד לכניסתה של אמזון לישראל. אחד מהצדדים שעלול להיפגע מכך הם יבואני הרכב, שלרוב נהנים מקהל שבוי שמגיע למוסכיהם. לפי הערכות, אמזון תפגע במכירותיהם בהיקף משל 700־800 מיליון שקל בשנה.
למרות עלייתו של הסחר המקוון בכל התחומים, בישראל עדיין רבים מאפשרים למוסך שלהם לקבוע את החלפים שיותקנו. אבל בשנים האחרונות יותר ויותר רוכשים חלקי חילוף לרכב שנרכשים באיביי ובאמזון, וכניסתה הפיזית של אמזון לישראל עשויה לתת לתהליך דחיפה גדולה יותר לתחרות ולאיים גם על סוחרי החלפים ועל המוסכים.
לכך יש להוסיף שאמזון בעצמה מומחית לתחום חלקי החילוף לרכב והקימה את החנות אונליין שלה המשמשת ספקים מובילים בענף הרכב העולמי כבר לפני שנים רבות. לאחרונה תגברה אמזון את מערך מכירות חלקי הרכב שלה והתחילה לתת את שירותי הייעוץ המקוון לרוכשי חלקי חילוף. אם היא תפעל בקרוב בישראל, צפוי שתפעל בדרך דומה.

