מעודכן ל-04/2019
אולי זה יפתיע אתכם – אבל לא כדאי ללכת על הכרטיס הזול ביותר. כמו כן – טיסות באמצע השבוע אינן זולות יותר ואם מזמינים מוקדם מדי אין הוזלה משמעותית – הנה טיפים להימנע מלשלם יותר מדי על כרטיס טיסה
היום יותר מאי פעם קל למצוא טיסות זולות, השמים פתוחים, הלואו קואוסט זול, אתרים לדילים שווים נפוצים יותר מאי פעם ושוברים את האינטרנט ובכל זאת אנשים ממשיכים לעשות טעויות שעולות להם כסף במחשבה שהם חוסכים כסף, אך למעשה יצטרכו לשלם יותר. כמה עצות להימנע מכך:
הכרטיס הזול ביותר הוא לא בהכרח מה שאתם צריכים: כמה וכמה חברות מציעות מחלקות תיירים זולות, אלא שלא מאפשרות לעלות עם מטען יד, לבחור את הכרטיס וכן לשנות מושב. כך שאם תרצו לעלות עם מטען יד תצטרכו לשלם יותר ממה שהייתם משלמים אם הייתם קונים מלכתחילה את הכרטיס היקר יותר.
מועד מוקדם מאוד לא מוזיל עלויות: נכון שמועד מוקדם יכול להוזיל עלויות, אבל לא אם רכשתם את הכרטיס חצי שנה לפני הטיסה. במקרה זה התמחור הוא שמרני ולפני הנחות.
מועד מאוחר מדי לא מוזיל עלויות: שבועיים לפני הטיסה מחירי הכרטיסים מתחילים לעלות ולכן לא מומלץ לקנות בחלון זמן זה, אך תלוי בעונה. לרוב עדיף לקנות שלושה שבועות לפני הטיסה..
הזמן הכי טוב לקנות הוא כשכולם לא קונים: הרבה קונים כרטיסים בסוף השבוע או בשעות נוחות יותר כשולם קונים כרטיסים, אלו הזמנים שבהם הכרטיסים גם הכי יקרים.
בניגוד למיתוס, טיסות באמצע השבוע אינן זולות יותר יותר: למעט נסיעות לקריביים, כמעט כל יעד מציע הוזלה במחיר כשהטיסה כוללת שהייה בשבת בלילה.
צריך לחפש חברות לואו קוסט שלא במנועים: הרבה מנועי חיפוש מציגים רק את החברות הגדולות או לפחות לא את כל חברות הלואוקואוסט, לכן אם יודעים על יעד ספציפי שחברה מסוימת מגיעה אליה כדאי לבדוק אותה.
חפשו אפשרויות נוספות מלבד כרטיס ישיר ליעד: אם לא מוצאים טיסה זולה ישירות ליעד, אפשר למצוא בשתי טיסות שיחסכו את העלות או להגיע יבשתית לאחר טיסה אחת.
מחיר הכרטיס נקבע לפי המדינה שבה אתם מזמינים: אם אתם מזמינים ממדינה ענייה יותר או מהמדינה של חברת התעופה הכרטיס יהיה זול
לפעמים עדיף כרטיס לכיוון אחד: הרבה מעדיפים לקנות כרטיס הלוך ושוב, אך יש מקרים שבהם עדיף כרטיס לכיוון. אחד קראו עוד פהכרטיס טיסה בכיוון אחד או כרטיס הלוך חזור?
כרטיס טיסה בכיוון אחד או כרטיס הלוך חזור?
הזמנת כרטיס טיסה באינטרנט – ככה תבדקו שלא עובדים עליכם
מה זה מסי נמל? ואיך זה מייקר את כרטיס הטיסה שלכם?
מעודכן ל-08/2021קצבת נכות כללית והטבות נלוות – המדריך המלא
המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבת נכות כללית לבוגרים שעקב ליקוי או נכות נפגעה יכולתם להשתכר למחייתם ב-50% לפחות. הזכאות לקצבת נכות עשויה להקנות הטבות נוספות בתחומים שונים, כגון דיור, תחבורה ובריאות. במדריך זה תמצאו את השלבים בתהליך התביעה לקבלת קצבת נכות וכן את הזכויות וההטבות הניתנות למקבלי הקצבה.
מהי קצבת נכות כללית?
קצבת נכות כללית היא קצבה חודשית המשולמת למי שעקב נכות גופנית, שכלית או נפשית נפגע או צומצם כושרו להשתכר ב-50% לפחות ונקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות (או 40% במקרים חריגים). וכן לעקרת בית שכושרה לתפקד במשק הבית נפגע ב-50% לפחות.
כדי לקבוע את דרגת אי הכושר (אחוזי הנכות), יש לעבור תחילה ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. התהליך לקבלת הקצבה אינו פשוט אך אפשרי – וניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי עזרה מקצועית חינם בהליכים של תביעות נכות.
כמה כסף מקבלים?
- שיעורי הקצבה נכון ל- 2021 שכוללים את התוספת שמשולמת החל ממרץ 2018:
- סכום הקצבה לדרגת אי כושר של 100% או 75% (קצבה מלאה) הוא 3,321 ש"ח (כולל התוספת שנקראה בעבר קח"ן).
- סכום הקצבה לדרגת אי כושר של 74% (קצבה חלקית) הוא 2,242 ש"ח.
- סכום הקצבה לדרגת אי כושר של 65% (קצבה חלקית) הוא 2,027 ש"ח.
- סכום הקצבה לדרגת אי כושר של 60% (קצבה חלקית) הוא 1,908 ש"ח.
תוספת תלויים
תוספת זו משולמת למקבל הקצבה עבור בן/בת זוג, אם הכנסתו של בן הזוג אינה עולה על 6,014 ש"ח ברוטו (נכון ל-2021), ועבור שני הילדים הראשונים.
- תוספת בשיעור מלא משולמת במקרים האלה:
מקבל קצבה שנקבעה לו דרגת נכות מלאה – בשיעור 100% או 75%.
מקבל קצבה שנקבעה לו דרגת נכות חלקית – בשיעור 74%, 65% או 60%, והוא עובד ומשתכר מעל 21% מהשכר הממוצע (מעל 2,157 ש"ח נכון ל-2019).
- תוספת חלקית משולמת, בהתאם לחלקיות הדרגה, למקבל קצבה שנקבעה לו דרגת אי כושר חלקית (60%, 65% או 74%) והוא אינו עובד, או שהוא עובד ומשתכר פחות מ-2,216 ש"ח ברוטו (נכון ל-2021).
- עקרת בית המקבלת קצבת נכות זכאית לתוספת עבור הילדים, אך אינה זכאית לתוספת עבור בן הזוג.
- למקבלי תוספת תלויים שיש להם הכנסות שלא מעבודה יופחתו סכומי ההכנסות מתוספת התלויים. בכל מקרה, הקצבה שתשולם לאחר ההפחתה תהיה לפחות בסכום קצבה מלאה ליחיד.
הכנסות שלא מעבודה הן, למשל: פנסיה, מלגה, הכנסה מרכוש, רווחים מהשקעות, קצבה אחרת מהמוסד לביטוח לאומי או מכל גורם שהוא, כולל דמי מזונות שמשולמים עבור מקבלת הקצבה.
הכנסה שלא מעבודה נחשבת גם הכנסתו של עצמאי שאינה עולה על 15% מהשכר הממוצע (1,583 ש"ח לחודש, נכון ל-2021), אם הוא עוסק במשלח ידו פחות מ-12 שעות בשבוע.
קצבת נכות למי שהחלו לעבוד
מקבלי קצבת נכות שהחלו לעבוד זכאים להמשיך לקבל קצבה בהתאם לגובה הכנסותיהם.
הסכום הכולל משכר העבודה ומקצבת הנכות יהיה תמיד גבוה יותר מסכום הקצבה בלבד.
מי זכאי לקצבת נכות?
לקצבת נכות כללית זכאי תושב ישראל מגיל 18 ועד גיל פרישה (וכן צעיר בגיל 18-16 שהיה "עובד קטין"), שמתקיימים לגביו התנאים הבאים:
- עקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי, הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה, נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות (או בשיעור של 40% לפחות, אם ליקוי אחד שיש לו הוא בשיעור של 25% לפחות).
- נקבע שעקב נכותו הוא אינו מסוגל לעבוד או שכושרו להשתכר צומצם ב-50% או יותר, ונקבעה לו דרגת אי-כושר בשיעור של 60%, 65%, 74% או 100%.
- אין לו הכנסה כשכיר או כעצמאי, או שהכנסתו מעבודה אינה עולה על 60% מהשכר הממוצע – 6,331 ש"ח לחודש (נכון ל-2021).
- עקרת בית: תושבת ישראל מגיל 18 עד גיל פרישה, נשואה, העונה על התנאים הבאים:
– היא אינה עובדת ולא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים שקדמו להגשת התביעה.
– בעלה מבוטח בביטוח זקנה ושאירים.
– היא גרה עם בן הזוג ולא נפרדה ממנו ב-24 החודשים שלפני הגשת התביעה או אחריה.
– עקב ליקוי אין לה כושר לעבוד במשק הבית, או שכושרה לעבוד במשק ביתה הצטמצם עקב הליקוי ב-50% או יותר.
- חייל, מתנדב בשירות חובה או מתנדב בשירות לאומי:
– מי שהגיש במהלך תקופת השירות תביעה ראשונה לקצבת נכות, תיבחן זכאותו ככל מבוטח אחר. – – ייתכן שיידרש מידע על תפקודו במסגרת שבה הוא משרת לצורך הערכת כושר ההשתכרות.
– למי שנקבעה קצבת נכות לזמן בלתי מוגבל לפני שהחל את השירות, לא תופחת הקצבה כל עוד הוא משרת.
– מי שנקבעה לו נכות רפואית זמנית ודרגת אי-כושר לזמן מוגבל, יוזמן להמשך אבחון רפואי ולהערכת המשך הזכאות.
– מי שזכאי לתגמול או למענק ממשרד הביטחון בגין אירוע אחד, ולקצבת נכות מביטוח לאומי כתוצאה מאירוע אחר, יהיה זכאי לשניהם.
– מי שקיבל קצבת נכות כללית עד לגיל הזכאות לקצבת זקנה, יקבל קצבת זקנה לנכה שלא תפחת מסכום קצבת הנכות שקיבל לפני כן.
מי לא זכאי לקצבה?
- מי שאי כושר ההשתכרות שלו נגרם בחו"ל בעת שלא היה תושב ישראל אינו זכאי לקצבת נכות.
- מי שזכאי לתגמול או מענק ממשרד הביטחון ולקצבת נכות מביטוח לאומי כתוצאה מאותו אירוע, יצטרך לבחור באחת מהזכאויות.
תהליך הגשת התביעה לקצבה
הכנות מקדימות
לקראת הגשת התביעה יש להכין את כל המסמכים הרלוונטיים.
למי שסובלים מכמה מחלות או ליקויים, מומלץ להכין את המסמכים והבדיקות הרלוונטיים לכל הליקויים, שכן הם עשויים להגדיל את אחוזי הנכות שייקבעו במסגרת התביעה.
הגשת התביעה
יש למלא טופס תביעה לקצבת נכות כללית ולצרף אליו את המסמכים הבאים:
- תעודות רפואיות וכל מסמך רפואי אחר, לרבות אישורים על טיפולים. ניתן למצוא פירוט של המסמכים הנדרשים בהתאם לסוגי לקויות שונות בערכים הספציפיים ללקויות.
- אישורים על עבודה ושכר ממקום העבודה, למבוטח שעובד.
- אם התובע הוא תלמיד בבית ספר לחינוך מיוחד, יש לצרף אישור מבית הספר.
- כל מסמך נוסף שעשוי לסייע בהוכחת הזכאות לקצבה.
- פרטי חשבון הבנק שאליו תועבר הקצבה.
הדרכים להגשת התביעה:
- ניתן להגיע ולהגיש את טופס התביעה והמסמכים לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים, וכן ניתן להגישם באמצעות הדואר, הפקס או תיבת השירות של הסניף.
- ישנה אפשרות להגיש את התביעה גם באופן מקוון, באמצעות שירות הטפסים הלאומי באינטרנט. לשם כך יש לסרוק את המסמכים שצוינו לעיל, ולצרפם לטופס התביעה המקוון.
- המוסד לביטוח לאומי מפעיל מוקד טלפוני 3928* שניתן להתקשר אליו. נציגי המוקד ימלאו את התביעה, ויעדכנו את הפונה לגבי המשך הטיפול.
- עובד עצמאי יצהיר במחלקת הביטוח והגבייה שבסניף המוסד לביטוח לאומי על השינויים בעבודתו ובהכנסותיו עקב הנכות, ויצרף את השומות האחרונות של מס ההכנסה שברשותו.
מסלול מהיר לאנשים עם מוגבלות קשה
כדי להקל על אנשים עם מוגבלות קשה ולזרז את הטיפול בעניינם, נקבע מסלול מהיר שבמסגרתו הטיפול בתביעה מסתיים בתוך 30 יום.
נכים – איך קובעים אחוזי נכות? מהן הזכויות וההטבות?
מעודכן ל-07/2022מי צריך לתת ערבויות ובמה זה כרוך, איך מממשים והאם ניתן לבטל – כל מה שצריך לדעת על ערבות בנקאית
לעתים אנחנו נדרשים לספק ערבות בעת נטילת הלוואה, במעמד רכישת דירה או במסגרת הסכם לשכירת דירה. אך מהי בעצם ערבות?
ערבות היא הבטחה לפיצוי במקרה של הפרת הסכם. לכל כתב ערבות מצורף ההסכם וההתחייבות עבורה נמסרת הערבות, סכום הערבות, מועד פקיעת הערבות ושמות הערבים.
ישנם כמה סוגי ערבויות. הראשון הוא הערבות הבנקאית שנחשבת בישראל לערבות ברמת אמינות גבוהה ביותר. הסוג השני הוא ערבות עצמית שנחשבת לאמינה פחות, מסיבות ברורות: קשה לסמוך על מי שהפר חוזה שיעמוד בהתחייבות נוספת לפצות את הצד הנפגע.
ערבות בנקאית נדרשת לרוב לשוכרי דירות שאין ביכולתם להציג ערבות טובה מספיק עבור משכיר הדירה. משכירי דירות רבים שנפגעו בעבר משוכרים בעייתיים בוחרים להבטיח את עצמם בערבות ממשית שניתן יהיה לפדות בעת צרה, כך שהם יהיו רגועים והשוכר ייאלץ להתנהג בהתאם לדרישות ולאמור בחוזה השכירות.
ערבות בנקאית לרוב תידרש מזוגות צעירים וסטודנטים שנוטים להיות פזיזים יותר ואינם יציבים מספיק כדי שהמשכיר יוכל לסמוך עליהם שיעמדו בהתחייבותם.
מה זו ערבות בנקאית?
ערבות בנקאית ניתנת על ידי הבנק לשוכר כדי שהשוכר יעביר אותה למשכיר. ערבות זו משמשת כמעין צ'ק פיקדון פתוח ובר פירעון שניתן לממש אל מול הבנק. כדי שהבנק ייתן את הערבות הבנקאית וייטול על עצמו את הסיכון שכרוך בדבר, הבנק גובה מהשוכר עמלה.
הערבות הבנקאית נחשבת לבטוחה חזקה, ושקולה כמעט לכסף מזומן, בזכות קלות ומהירות המימוש שלה, והיציבות הגבוהה של הערבים – הבנקים בישראל.
על פי החוק בישראל, ערבות בנקאית היא "ערבות אוטונומית למימוש עצמי", כלומר ברגע שהשוכר הפר את חוזה השכירות בכך שלא שילם שכר דירה או גרם נזק לרכוש, יש למשכיר הזכות לגשת עם המסמך לבנק ולדרוש את סכום הכסף הנקוב בו. מרגע שקיבל הבנק דרישה זו, הוא מחויב להעביר למוטב את הסכום במלואו, בלי שיצטרך לבקש ממנו לנמק או להוכיח את דרישתו, וללא צורך לקבל אישור לתשלום מבית המשפט או מלשכת הוצאה לפועל.
איך מקבלים ערבות בנקאית?
בעת מתן ערבות בנקאית הבנק "משריין" סכום כסף בגובה סכום הערבות, שבו לא יכול הלקוח להשתמש, וסכום זה משמש את הבנק כבטוחה לערבות שהוא נותן למוטב (למשל, המשכיר).
נוסח הערבות הבנקאית מגדיר את תנאי הערבות, ובכללם התנאים למימוש הערבות ולביטולה, תאריכי תוקף הערבות הבנקאית, אופן הצמדת סכומי הערבות – מדד, מט"ח וכו', הגבלת היכולת להעביר או למסור את הערבות הבנקאית לגורם אחר וכדומה.
מימוש הערבות הבנקאית יכול להתבצע על ידי אדם אחד בלבד – המוטב (המשכיר), באמצעות הצגת ערבות בנקאית בתוקף, לצד מכתב הדורש את הסכום הנקוב בערבות.
הבנק יעביר את הסכום לתשלום לחשבונו של המוטב (המשכיר) במהלך פרק הזמן המוגדר בנוסח הערבות.
יתרונות הערבות הבנקאית:
תשלום בטוח.
ניתן לבצע גם בסכומים גדולים.
הלקוח לא יכול לבטל את הערבות על דעת עצמו.
חסרונות הערבות הבנקאית:
- יש להגיע לסניף הבנק על מנת לקבל ערבות בנקאית.
- הוצאת הערבות כרוכה בעמלה משמעותית.
- כאשר משתמשים בערבות בנקאית כבטוחה כחלק מחוזה שכירות – הכסף לא זמין לשוכר בכל תקופת השכירות.
לסיכום סעיף זה, ערבות בנקאית היא בטוחה טובה מאוד למשכיר, אך לא כדאית כל כך לשוכר, בגלל העלויות הגבוהות שלה מצד אחד וקלות הפדיון שלה בידי המשכיר מהצד השני. לכן מומלץ להשתמש בה בעסקאות השכרה ברמות סיכון גבוהות.
כמו כן, השימוש בערבות בנקאית מהווה חלק אינטגרלי בהתמודדות על מכרזים, רכישת דירה מקבלן "על הנייר" ובעסקאות מסחריות גדולות.
איך מבטלים ערבות בנקאית?
כדי לבטל ערבות בנקאית יש להביא את כתב הערבות המקורי, לצד מכתב רשום החתום בידי המטיב והמוטב. מנגנון זה שומר על ערכה של הערבות מאחר שהערבות מופקדת בידיו של המשכיר, וכל עוד לא הסדירו הצדדים תשלומים או חובות כלשהם, לא יוכל השוכר לקבל חזרה את שטר הערבות המקורי (שטר חוב), ובוודאי לא יקבל חתימה על מסמך המאשר את ביטול הערבות הבנקאית.
כמה עולה עמלת ערבות בנקאית?
להלן נתוני העמלות לקבלת ערבות בנקאית, כפי שהן מופיעות בתעריפון הבנקים ללקוחות פרטיים.
חשוב לדעת: המחירים המוצגים בטבלה הם מחירי המחירון של הבנקים, אך כמו בכל עמלה בבנקים בישראל, גם עמלות על ערבות בנקאית ניתנות למיקוח. ככל שהשוכר יציב ומכניס יותר כסף, כך הבנק יעניק לו תנאים טובים יותר.
החיסרון בערבות בנקאית הוא שרוב האנשים שנדרשים לערבות זו, אינם נמנים עם הלקוחות המועדפים בעלי תזרימי המזומנים המשמעותיים, ואין ביכולתם להכניס סכומים לפיקדון למשמרת/ביטחונות מתאימים.
למרות זאת, ניתן וכדאי להתמקח על המחיר ולנסות להפחית את גובה העמלה לסביבות 3% בלבד. כדי שתצליחו להגיע ליעד זה, כדאי להציג לבנק כמה שיותר הוכחות על יציבות ועבודה. ככל שהסיכון עבור הבנק הולך ויורד, כך הוא ייאות להקטין את העמלה.
| שם הבנק | עמלה שנתית | סכום עמלה מינימלי |
| בנק הפועלים | 5%-4.5% | 380 ש"ח |
| מזרחי טפחות | 6.5% | 380 ש"ח |
| הבנק הבינלאומי | 5% | 440 ש"ח |
| בנק לאומי | 5% | 396 ש"ח |
| בנק דיסקונט | 6.2% | 500 ש"ח |
בעלי עסקים קטנים ובינוניים – איך לקבל ערבות להלוואה מטעם המדינה?
המדינה טענה כי כיל חישבה את תמלוגיה עבור מפעלי ים המלח בניגוד לפסק הבוררות, והבוררות פסקה כי תשלם 250 מילון שקל נוספים
במסגרת הליך בוררות שילמה כיל למדינה 300 מיליון דולר, כ-1 מיליארד שקל, תמלוגים על מפעלי ים המלח, עבור השנים 2017-2000. המשמעות – תוספת של כ-250 מיליון שקל לסכום שנקבע בהליך בעבר.
הבוררות החלה ב־2010 בין מפעלי ים המלח לבין המדינה. והיא דנה בתמלוגים שעל החברה לשלם למדינה מאז שנת 2000. כמעט בכל הסוגיות בנושא התמלוגים, המדינה ניצחה, למעט קיזוזים מסוימים של הוצאות.
לאחר שסוכמו העקרונות לגבי הדרך כיצד יחושבו התמלוגים כיל החלה לשלם למדינה 850 מיליון שקל במספר שלבים. סוכם כי כיל תחשב את גובה התמלוגים שעליה לשלם בהתאם לפסק הבוררות והמדינה באמצעות היועצים ששכרה תבדוק את החישוב.
ב-2018 החלה מחלוקת בין הצדדים על האופן שבו חישבה כיל את התמלוגים, והמדינה דרשה יותר מ־600 מיליון שקל, בנוסף ל־850 מיליון שקל שכבר שילמה כיל. בחוות הדעת נקבע כי החברה הפחיתה הוצאות רבות בסתירה לפסיקת הבוררות ושלא כנהוג. מצד המדינה הוצגו גם טענות נוספות על בעיות בחישובים של כיל. כיל טענה מצידה שחישוביה נעשו בהתאם לפסיקת הבוררות: "החברה פעלה על פי החלטת הבוררים ושילמה את הסכומים שנפסקו על ידם. המחלוקות שנותרו עוסקות בתחשיב הסכומים הנובעים מהחלטות הבוררים, ואלה טרם הסתיימו", טענה. בעקבות אותה חוות דעת הגיעו הצדדים לסיכום לפיו תשלם כיל למדינה תוספת שעמדה – לפי כיל – על עוד 175 מיליון שקל. כעת מתווספים אליה 75 מיליון שקל, שסוגרים את הסכסוך בין הצדדים.
המחלוקת, אופן החשיוב וסוגיית התמלוגים יעלו שוב כאשר משרד האוצר יקדם מחדש את יצירת הזכיון החדש לקראת 2030, אז זיכיונה של כיל על העבודה בים המלח יסתיים.
כיל בחוזה גדול בסין; מחיר האשלג עלה
מחירי האשלג עולים ומניית כיל מזנקת
הפרויקט יוקם בצמוד לדרך השלום בעלות של 830 מיליון שקל
פרויקט מגורים ומשרדים ענק יוקם בצמוד לדרך השלום, במזרח תל אביב. חברת כלכלית ירושלים מקבוצת מבנה, חתמה על הסכם עם חברת תדהר, שלפיו היא תבצע את הקומפלקס. על פי ההסכם תדהר תרכוש רבע מזכויות המגורים במיזם. .
מיזם הענק יוקם בין הרחובות דרך השלום, הסוללים ושדרות ההשכלה. בנייתו נועדה לחזק את החיבור בין ציר יגאל אלון לשכונת ביצרון. המגרש שבו ייבנה הקומפלקס שימש חניון משאיות האשפה של עיריית תל אביב במשך עשרות שנים. עיריית תל אביב היא בעלת המגרש, ולכלכלית ירושלים הסכם חכירה מולם עד לשנת 2057. שטח המגרש 30 דונם.
תדהר כאמורמ מבצעת את הפרויקט כולו, וזכויתיה בפרויקט שוות ערך ל-90 דירות, לאחר שרכשה אותן תמורת 26 מיליון שקל. שתי החברות ישלמו לעיריית תל אביב על פי חלקן היחסי היטל השבחה וסכום מוסכם בעבור הארכת תקופת החכירה במגרש שמצוי בבעלות עיריית תל אביב ושנכון להיום עומדת תקופת החכירה להסתיים לגביו בשנת 2057.
עוד יוקמו במתחם ארבע קומות של חניונים תת קרקעיים, ו280 מתוך החניות יוקצו לחניון ציבורי שתפעיל "אחוזת החוף". עיריית תל אביב תבצע באזור עבודות תשתית להרחבת דרכי הגישה בשדרות ההשכלה, על חשבון שטחים שיוקצו מהפרויקט למטרה זו.
את התוכנית אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, אך הבקשה נמצאת כעת אצל ועדת הערר בשל התנגדות של דייר במגדלי ההייטקיסטים הסמוך. עלות הפרויקט נאמדת ב- 830 מיליון שקל, ובחברה מעריכים כי היתר בנייה להקמת הפרויקט יתקבל עד סוף השנה.
שתי הקבוצות גם שותפות בפרויקט מגורים בן 170 דירות שמוקם בימים אלה בשכונת ביצרון. לאחרונה הודיעו החברות כיי הן מתאחדות תחת קבוצת מבנה, הכוללת לאחר המיזוג את החברות כלכלית ירושלים, מבני תעשייה ודרבן השקעות.
בכך הפכה מבנה לאחת מקבוצות הנדל"ן הגדולות בישראל מבחינת מ"ר להשכרה, והחברה הרביעית בגודלה בבורסה בתל אביב במונחי הון עצמי. לקבוצה כ-1.6 מיליון מ”ר להשכרה בכ-610 נכסים וכ-2,800 שוכרים. כיום לקבוצה 10 פרויקטים בבנייה בהיקף של כ-190 אלפי מ"ר בתל-אביב, הרצליה חולון, חיפה ואור יהודה.
דודו זבידה, מנכ"ל קבוצת מבנה מסר: "אנו שמחים לבשר שפרויקט הדגל של קבוצת מבנה יוצא לדרך. מדובר בפרויקט עצום מימדים שמשלב מגורים, משרדים, שטחי ציבור ומסחר, באזור הכי מתפתח ומבוקש במרכז תל אביב. קבוצת תדהר היא שותפתנו הטבעית לאבן דרך זו, ואנו סמוכים ובטוחים שגם בפרויקט הסוללים, כבעבר, שיתוף הפעולה בינינו יצמיח פרויקט מרשים וראשון מסוגו באזור"
אודי שרביט, מנכ"ל קבוצת תדהר ציין: "אנו שמחים על שיתוף פעולה מוצלח, נוסף עם קבוצת מבנה, לאחר ההצלחה של פרויקט המגורים ’המיטב בתל
אביב’ הנבנה בימים אלו, אף הוא בלב שכונת ביצרון המבוקשת אשר 80% ממנו שווק בהצלחה עם אכלוס מיועד בתוך כשנתיים"
בת"א בנו 77 דירות לדיור בר השגה; הביקוש – אלפים!
עיריית תל אביב מגרילה 84 יחידות דיור מוזלות
מעודכן ל-07/2021
יש אנשים שלא מסתפקים בתחביבים זולים כמו לגלוש באינטרנט, לרוץ או לראות טלוויזיה, התחביב שלהם די יקר ובכל זאת הם משקיעים בו הרבה מזמנם. אלו אספני הרכבים, מיהם, כמה זה עולה להם ומה זה בכלל.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
מה זה רכב אספנות
רכב אספנות הוא רכב שגילו עולה על השנה שבו הפסיקו לשווק אותו אלא לצורכי אספנות בלבד. בכל מדינה יש הגדרות משלה מתי רכב נחשב רכב אספנות. בישראל הוא מוגדר רכב שחלפו שנה 30 משנת ייצורו ושאינו עולה על 12 טון
תקנות רכב אספנות והטבות
לאחר 30 שנה מעת ייצור הרכב בעל הרכב יכול להגדיר את הרכב כרכב אספנות. אז אסור לו לנהוג בשעות העומס, שבע עד תשע בבוקר ביום חול. בתמורה מופחתת לו אגרת הרישוי והוא נדרש לטסט פעם בשנה, להבדיל מרכב מיושן שנדרש ליותר. האספן יכול להעביר בעלות גם ללא רישיון רכב תקף, ולקבל הנחה בסך 75% בביטוח החובה. הוא גם פטור מבדיקת מעבדה מוסמכת אם רישיונו אינו תקף בתקופה העולה על 24 חודשים.
כמו כן יכול רכב אספנות הרשום על שמו של נכה להשתמש בהטבותיו של הנכה, גם אם אדם אחר משתמש ברכב.
כמה עולה רכב אספנות
רכבי אספנות עולים באתרי האינטרנט בטווח של 20,000 עד 300,000, תלוי בדגם ובשנה. כך שברולט קברילוט 1970 מוצעת ב-370 אלף שקל אך פולקסווגן 1300 מאותה שנה מוצעת ב-18 אלף שקל. נוסף לדגם ולשנה, מה שמעלה את המחירים הוא הנסועה, כלומר אם הרכב נסע מעט הוא יעלה יותר, כמו ברכב רגיל. המחירים גם מושפעים יותר משיפוצים, עיצובים. כך שאין מחיר קבוע לדגם ולשנתון מסוים והוא לא בהכרח יעלה את המחיר לבדו. כמו כן אם לרכב ייחוד מסוים, למשל היה של ג'ון לנון או שרד אירוע מפורסם, המחיר יעלה.
מס יבוא רכבי אספנות
מה שמייקר את המחיר בעיקר הוא המס על יבוא, זה מגיע ל-50% ויותר מהעלות הכוללת של היבוא. ליבוא רכב אספנות נקבע שיעור מס כולל מיוחד, המשתנה לפי ארץ הייצור וארץ היבוא. רכב שיוצר בארצות הברית ויובא ממנה במישרין ממוסה לפי 103%, כולל מע"מ. כנ"ל לגבי רכב שיוצר באיחוד האירופי ויובא משם. כל קומבינציה אחרת מעלה את שיעור המס הכולל לכ-118%. המס מחושב לפי הגבוה יותר, מחיר מחירון או חשבונית קנייה. לא כולל עלות הובלה וביטוח.
ההערכה של המוכסים מתבססת על שני אלמנטים : מחיר מחירון אספנות, וסקירה פיזית של הרכב על-ידי מומחה המכס. שני מחירונים רלבנטיים קיימים: האחד הוא המוכר והוותיק מהוצאת קראוס, שמתעדכן אחת לשנה (Collector Car Price Guide 2010), שאותו ניתן ומומלץ מאוד לרכוש באינטרנט; והשני הוא מחירון אינטרנטי חינמי, באתר collectorcarmarket.com. המחירים בראשון כמעט תמיד יקרים יותר מהמחירים באחרון. המכס יקבע את השווי איפה שהוא בתוך הטווח בין שני המחירונים. בכל מחירון מופיע כל דגם של כל רכב בכל שנת ייצור, לפי שש קטגוריות שונות המתבססות על מצב הרכב. קטגוריה 1 היא של מצב תצוגה מוזיאוני, רכב שפורק והורכב מחדש – נדיר ויקר. קטגוריה 6 היא של רכב לחלפים בלבד (במחירון האינטרנטי מופיעות 5 קטגוריות, כאשר קטגוריה 6 מוערכת במחצית השווי של קטגוריה 5). כמעט כל הרכבים המיובאים לארץ נמצאים בקטגוריות 2, 3 או 4. גם רכב בקטגוריה 3 שמיש לחלוטין, נראה טוב ומשתתף בתצוגות. את הקטגוריה בפועל קובע המוכס על סמך הערכה פיזית. הערכה זו מתבססת בעיקר על החזות החיצונית של הרכב – מצב הגוף, הצבע, חלקי הכרום והחלודה. לא נבדקת התקינות המכנית, וכמעט שלא ניתן משקל למצב פנים הרכב. ההבדלים במחיר בין כל קטגוריה הם של עשרות אחוזים, ולבעל הרכב, שנמצא ליד המוכס, יש השפעה מסוימת על קביעת קטגוריית רכבו.
רכבי אספנות בישראל
בישראל רשומים כיום כ–500 כלי רכב בקטגוריית "רכב אספנות", חלקם מיובאים כרכבי אספנות וחלקם השתמרו לאחר שימוש בישראל. כמו כן בישראל מספר מועדוני אספנות רכב כאשר המוביל והגדול הוא "מועדון החמש" המאוגד במסגרת עמותה רשומה ובו יותר מ-800 חברים.
היצע רכבי האספנות בארץ הוא דליל ביותר. בדיקה אקראית שעשה גלובס בלוח יד 2 מצאה רק מכונית אמריקאית אחת במצב נסיעה שיוצרה לפני 1960
לא לאספנים בלבד
אם בעבר רכבי אספנות היו רק לעשירים ולמשוגעים לדבר, היום בזכות הסחר האלקטרוני העולמי, שער מטבע נמוך והאפשרות ליבוא אישי מכל מקום בעולם לא בהכרח במחירים גבוהים הפכו את התחביב לנפוץ יותר.
מעודכן ל-08/2021
רכב הוא מוצר שמתבלה – אתם מפסידים על אחזקת רכב, וככל שהרכב חדש יותר ויקר יותר, ההפסד גדול יותר. מה זה בעצם ההפסד הזה?
ובכן, מדובר על ירידת ערך שנובעת מכך שנעשה שימוש ברכב. רכב מודל 2021 עולה (לדוגמה) 180 אלף שקל, אבל בעוד שנה מחירו יהיה כמובן נמוך יותר – הוא כבר לא חדש, הוא כבר נסע אלפי קילומטרים (ממוצע של מעל 15 אלף קילומטר בשנה), ובהתאם מחירו יירד – בכמה? זה כבר תלוי בסוג הרכב, בביקוש ובהיצע לרכב המסוים, וגם במודל – רכב חדש מאבד יותר מאשר רכב ישן. למעשה, בשלב מסוים, כאשר הרכב הופך להיות רכב אספנות, מחירו דווקא הולך ועולה – משתבח עם הגיל (הרחבה כאן)
פיחות בשווי הרכב הוא שיקול משמעותי ברכישת מכונית פרטית. השאלה החשובה שצריך לשאול בעת רכישת רכב (ולפעמים שוכחים ממנה) היא – באיזה קטגוריות נמצא את שמירת הערך הטובה ביותר ואיזה רכב יאבד פחות מערכו?
אז אם אתם חושבים לקנות רכב חדש? ובכלל – גם אם אתם רוצים לרכוש רכב בכלל, חשוב שתיקחו בחשבון מגוון שיקולים – כגון גודל, נוחות, בטיחות ואפילו צבע מועדף – אבל כדאי לשים לב לנתון נוסף: ירידת ערך הרכב.
מדובר בנושא שרוכשי רכבים בדרך כלל לא אוהבים לחשוב עליו, אך הוא בעצם אחד הפרמטרים הכלכליים החשובים ברכישה של רכב חדש או משומש. אז לפני שאתם יוצאים לנסיעת מבחן, אל תשכחו לבדוק כמה המכונית תהיה שווה כשתרצו למכור אותה בעוד כמה שנים.
חישוב ירידת ערך לאורך השנים
כל מי שקונה מכונית חדשה יודע שכבר ברגע שיסיר את הניילונים ממושבי הרכב החדש ויעלה איתה לכביש, הוא יאבד כ-30% מערכה, וזאת בהתבסס על העובדה שהוא לא ינסה למכור אותה בשלוש השנים הראשונות.
על פי נתוני המחירים במחירון יד 2, רכב חדש מאבד בין 5%-7% מערכו, ברגע שהוא עולה על הכביש ומשנה סטאטוס מרכב חדש לרכב יד 2.
ירידת הערך של רכב חדש בשנתיים הראשונות שלו על הכביש (כולל ירידת הערך הראשונית בעת עלייתו על הכביש) נעה בין 13%-22% מערכו, ובממוצע – כ-15% בשנה.
החל מהשנה השלישית של הרכב על הכביש, מתחילה ירידת הערך שלו להתמתן, ונעה בין 12% ל-15, ובממוצע – 14% בשנה.
בהמשך, בשנה הרביעית עד השנה העשירית, ממשיך ערכו של הרכב לרדת, בשיעור ממוצע של כ-13% בשנה.
ירידת ערך רכב שנתית עומדת בממוצע על ממוצע של כ-10% לרכבים משפחתיים, בעוד רכבי מיני ורכבים קטנים יותר דווקא שומרים על ערכם ושומרים על ירידה ממוצעת של אחוזים בודדים מדי שנה. אם נתייחס לנתון זה נגלה שלאחר שלוש שנים כל רכב חדש מאבד מערכו 30% בממוצע. ירידת ערך רכב חדש נובעת בין היתר מהדגמים החדשים או השינויים החדשים אשר הוכנסו על ידי יצרנית הרכב במהלך אותה תקופה וכמובן שמהבלאי הטבעי של הרכב המשפיע בצורה ניכרת על ירידת ערכו.
הפיחות בשוויו של הרכב מושפע מגורמים כמו המותג, קטגוריית הרכב, השקת גרסה חדשה לדגם ועוד. לא את כל הגורמים הללו ניתן לצפות מראש, אך נתוני המחירונים של מותגי הרכב השונים לאורך השנים יכולים לתת כיוון כללי.
ירידת ערך רכב חדש או משומש נקבעת גם בהתאם למצבו של הרכב ולכן כל ליקוי ברכבכם עלול להשפיע בצורה ניכרת על ערכו. רכבים לאחר תאונה מאבדים מערכם באופן אוטומטי ואין זה משנה מהן תוצאות התיקון של החלקים אשר נפגעו בתאונה.
ירידת ערך ברכב חברה
מכונית פרטית שהייתה בבעלות עמותות, אגודות שיתופיות למיניהן וחברות מאבדת מערכה בעת מכירתה 22%. הדבר תלוי בסוג החברה ובתנאי הנסיעה. מכוניות שהיו בבעלות של גופים כגון: עיריות, מועצות מקומיות, קיבוצים, מאבדות מערכן % 35 – % 25. הכל בהתאם לאופי הפעילות של אותו גוף. אין דינה של מכונית שהייתה בשימוש משרד האוצר למשל, כדינה (מבחינת ירידת הערך) של מכונית שהייתה בבעלות קיבוץ גדול ועברה דרך מספר רב של חברי קיבוץ.
דרגה גבוהה יותר של ירידת ערך רכב סופגים רכבים שהיו בבעלות משרדי הביטחון, החקלאות והמשטרה. כאן השחיקה בערך נעה בין % 40 – % 30. בכל מקרה, יש לקחת בחשבון, מי נהג ברכב בפועל. אם יש אפשרות להוכיח שהרכב היה צמוד למנהל או לעובד בכיר, ההפחתה יורדת ל- % 20 – % 15.
ירידת ערך ברכב ליסינג
קימות 2 שיטות ליסינג: ליסינג מימוני וליסינג תפעולי.
ליסינג מימוני : רכב שנרכש בשיטת ליסינג מימוני נרשם על שם לוקח המימון, אבל משועבד על שם נותן המימון.
ליסינג תפעולי : במקרה זה הרכב שייך לחברת הליסינג, שהחכירה אותו לאדם או גוף אחר.
רכב המגיע מחברת ליסינג המעניקה 3 שנים אחריות, תיקונים לאחר בדיקה במכון ומגלה מי היו המשתמשים למעשה, סופג ירידת ערך בשיעור של כ-17%, אם אחד או יותר מהתנאים האלה לא מתקיימים. ההפחתה עולה ל -21%.
בכל מקרה – אופן השימוש משפיע משמעותית: אין דינו של רכב מרואה חשבון שרכש מכונית מחברת ליסינג, כדינה של מכונית ששימשה חברה לעבודות עפר ונרכשה באותה שיטה.
גורמים נוספים להפחתת ערך הרכב (בשיעור קבוע)
ישנם כמה גורמים נוספים המביאים לשחיקה בערך הרכב – בשיעור מוסכם
- רכב שהיה בבעלות בית ספר לנהיגה – ירידת ערך של % 26.
- מונית ששימש כמונית – ירידה של % 35 – % 26.
- מונית ששימשה ל"תיור וסיור"– ירידה של % 12 (לאחר תשלום המיסים)
האם כל הרכבים יספגו ירידת ערך?
איך אפשר לצמצם את השחיקה בערך הרכב?
ישנן לא מעט דרכים לשמור על ערכו של כלי רכב חדש, כאשר בין יתר הפעולות תוכלו למצוא: נהיגה בטוחה וזהירה המונעת מכם להיות מעורבים בתאונות דרכים, שמירה על קילומטראז’ נמוך בשלוש השנים הראשונות לרכישה, הוספת מערכות בטיחות מתקדמות לרכב ותחזוקת רכב בהתאם להוראות יצרן.
פעולות אלו יאפשרו לכם לצמצם בצורה ניכרת את אחוזי ירידת הערך השנתית ובכך למכור את רכבכם (במידה ותרצו לעשות זאת) בלי לאבד עשרות אחוזים מערכו.
מהי ירידת הערך של רכב חדש לאורך השנים?
רכב חדש מאבד בין 5%-7% מערכו, ברגע שהוא עולה על הכביש ומשנה סטאטוס מרכב חדש לרכב יד שנייה.
ירידת הערך של רכב חדש בשנתיים הראשונות שלו על הכביש (כולל ירידת הערך הראשונית בעת עלייתו על הכביש) נעה בין 13%-22% מערכו, בכל שנה, ובממוצע – כ-15%.
החל מהשנה השלישית של הרכב על הכביש, מתחילה ירידת הערך שלו להתמתן, ונעה 12%-15%, ובממוצע – 14%. לאחר מכן, בשנים 4-10, ממשיך ערכו של הרכב לרדת בממוצע בכ-13% (זאת על פי נתוני המחירים במחירון יד 2).
ירידת ערך רכב לאורך השנים – נתונים ממוצעים
בטבלה שלפניכם מוצגים נתוני ירידת הערך הממוצעים בהשוואה שנתית, וכן למול ערכו המקורי של הרכב (על פי מחירון יד 2).
הנתונים נועדו לעזור בבחירת השנתון הרצוי וכן לתת למשתמשים את היכולת להשוות את ירידת הערך של דגם מסוים לממוצע בענף:
| שנה | ירידת ערך שנתית באחוזים | ירידת ערך כוללת באחוזים | ירידת ערך שנתית –
ביחס למחיר הרכב המקורי |
| ראשונה | 15 | 15 | 15 |
| שנייה | 15 | 28 | 13 |
| שלישית | 14 | 38 | 10 |
| רביעית | 13 | 46 | 8 |
| חמישית | 13 | 53 | 7 |
| שישית | 13 | 59 | 6 |
| שביעית | 13 | 64 | 5 |
| שמינית | 13 | 69 | 5 |
| תשיעית | 13 | 73 | 4 |
| עשירית | 13 | 77 | 4 |
מתי הכי כדאי לרכוש רכב?
כפי שראינו, אובדן הערך הכספי הגדול ביותר לרכב הוא ב-3 השנים הראשונות שלו על הכביש, ומצד שני הפער באובדן הערך באחוזים לאורך השנים אינו גדול.
אם בודקים את הנושא מהבחינה הכלכלית נטו, רכישה של רכב בן 2-3 שנים תהיה בדרך כלל הכלכלית ביותר, בכפוף לכך שהיא נמצאת במסגרת התקציבית של הרוכש, מכיוון שהיא משלבת עלויות אחזקה נמוכות יחסית, וירידת ערך נומינלית נמוכה משמעותית ביחס לרכב חדש.
לנתונים הללו יש כמובן להוסיף את השונות בהתנהגות ירידת הערך של המותגים והדגמים השונים, וכן את עלויות אחזקת הרכב, שיהיו בדרך כלל גבוהות יותר לרכבים ותיקים יותר.
בנוסף לכך חשוב תמיד לבחון את התקציב העומד לרשות הקונה – רכישת רכב תוך לקיחת הלוואה, תגרום בדרך כלל להתייקרות ערכה הכולל של העסקה.
קונים רכב? מזל טוב!, אבל יש לכם זמן להתעסק עם זה?!
מדוח של הרשות על ניהול תחום ניהולי השקעות עולה שבעקבות הרפורמה בתעודות הסל עלה שיעור ההחזקה בקרנות נאמנות. כמו כן בעקבות הירידות בבורסה ברבעון האחרון של 2018 שווי הנכסים בענף ניהול התיקים ירד בכ-15 מיליארד שקל
רשות ניירות ערך פרסמה את הדוח השנתי על תחום ניהול תיקי השקעות בישראל לשנת 2018. נכון לסוף 2018 בענף ניהול התיקים פעלו 124 חברות בעלות רישיון אשר סיפקו שירות ניהול תיקים עבור יותר מ-80 אלף לקוחות. נתונים אלו לא השתנו בהרבה משנה שעברה. שווי הנכסים המנוהלים על ידי כלל החברות נאמד ב-271 מיליארד שקל, וכ-106 מיליארד שקל מיוחסים לנכסים המנוהלים עבור לקוחות מוסדיים (קרנות פנסיה, קרנות נאמנות וקופות גמל).
מהדוח עולה כי מספר תיקי קרנות הנאמנות ושיעור ההחזקה בקרנות נאמנות עלה באופן משמעותי ביחס לשנים קודמות. כחצי מהתיקים המנוהלים עבור לקוחות שאינם לקוחות מוסדיים הם תיקי קרנות נאמנות. נתון זה מעיד על שינוי משמעותי ביחס לשנה שעברה. בשנת 2017 נמצא כי בין 60%-40% מנוהלים לטובת התיקים שאינם תיקי קרנות. הסיבה לשינוי המשמעותי היא הרפורמה בתעודות הסל אשר בעקבותיה הומרו תעודות הסל לקרנות נאמנות.
שווי הנכסים בענף ניהול התיקים ירד בכ-15 מיליארד שקל ביחס לסוף שנת 2017. הסיבה המרכזית לכך היא ירידות השערים החדות שחוו השווקים ברבעון האחרון של שנת 2018.
מניתוח מבנה ההכנסות של החברה, נמצא כי לכ-75% מחברות ניהול התיקים אין הכנסות מהחזרי עמלות, וזאת לעומת כ-66% מהחברות להן לא היו הכנסות מהחזרי עמלות נכון לשנת 2017. נתון זה משקף את המשך המגמה בשנים האחרונות של צמצום הכנסות חברות ניהול התיקים מהחזר עמלות ביחס לדמי ניהול הנגבים מלקוחות ענף ניהול התיקים.
על פי הנתונים, 11 חברות מנהלות שווי נכסים של למעלה מ- 5 מיליארד שקל ויותר מ- 1,000 לקוחות מנוהלים. שש חברות מנהלות נכסים בשווי הנמוך מחמישה מיליארד שקל וגם יותר מ – 1,000 לקוחות מנוהלים.
לצפייה בדוח המלא המופיע באתר הרשות לחץ כאן.
ניהול תיקים 2.0 – מודל ניהול תיקים חדש באמצעות פלטפורמה דיגיטלית; יתרונות וחסרונות
189 מיליון שקל אושר תקציב רשות ני"ע – התמלול המלא מוועדת הכספים
מעודכן ל-01/2022
האם חייבים לשלם מס בשתי המדינות – בארץ ובמדינה בה השקענו? כמה מס משלמים על מכירה של נכס וכמה על דמי שכירות מנכס? לאיזו מדינה יש עדיפות בקבלת המיסוי? העקרונות של מיסוי השקעות נדל"ן בחו"ל
כאשר הריבית נמוכה, מתפתחות בועות. בהתחלה – כך לפחות על פי ההיסטוריה – הבועות מתחילות בנכסים פיננסיים, כי שם יותר קל (איגרות חוב ומניות עולות בקלות – דרך הוראות מסחר שוטפות), ובשלב הבא, בנכסים הריאליים, ובעיקר בנדל"ן. המשקיעים פשוט מחפשים אלטרנטיבות השקעה שיספקו להם תשואה, וכך הכסף זורם מהאפיקים הבטוחים אבל שלא מספקים תשואה, למכשירים עם סיכון אבל גם עם פוטנציאל רווח. הבעיה שחשוב להדגיש אותה כבר בהתחלה – המנגנון הזה מייצר ניפוח. אמנם אף אחד לא יודע מתי ואיך תגיע ירידה, אבל המחירים לא יכולים להיות רק בכיוון אחד, ובשנים האחרונות הכיוון הוא כלפי מעלה (פה ושם יש ירידות, אבל המגמה החיובית ועליית ערך הנכסים הפיננסיים והריאליים היא ברורה).
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
השקעה בחו"ל – מה הרציונל?
במקביל, המשקיעים מחפשים אלטרנטיבות שלגישתם מסוכנות פחות ואולי גם מניבות יותר. אחרי שהם זזים עם הכספים הבטוחים לנכסים פיננסיים מסוכנים יותר (בהדרגה הסיכון עולה – מאיגרות חוב למניות), הם גם משקיעים בנדל"ן מקומי – בהתחלה בדירות ולאט לאט גם בנדל"ן עסקי, משרדים ומסחר. כמו כן, התפתחה בשנים האחרונות פרקטיקה של השקעות נדל"ן בחו"ל. הרעיון הוא פיזור של תיק ההשקעות, ומכיוון שזה הפך לנוח וניתן לביצוע דרך חברות שמתמחות באיתור נכסים וניהול, ואפשרי כמעט לכל כיס כי בעצם לא צריך לקנות נכס/ דירה, אלא להיות שותף "קטן" בחברה שקונה נכסים – ולכן מדובר בהשקעה של עשרות או מאות אלפים בודדים, יש גאות בהשקעות האלו.
הרבה ישראלים משקיעים בנדל"ן בחו"ל. לפי נתוני בנק ישראל, השקעות הנדל"ן הישירות של ישראלים בחו"ל עמדו בשנת 2018 על קרוב ל-2 מיליארד דולר, בהמשך לכ-900 מיליון דולר בשנת 2017 ולעומת 11 מיליון דולר בלבד בשנת 2007. עם זאת, לצד התשואה הפוטנציאלית יש גם מיסים שצריך לשלם. ההבדל במיסוי יכול לקבוע אם מדובר בהשקעה טובה או לא.
כלפי מי חבות המס
השקעות נדל"ן בחו"ל בכל מקרה חייבות במס. חבות המס של משקיעים ישראליים היא גם מול המדינה שבה מתבצעת ההשקעה, וגם מול מדינת ישראל, אם כי במקרים רבים לא מדובר במיסוי כפול. לפי האמנה למניעת כפל מס, משקיעים ישראלים המשלמים מס על השקעה במדינה אחרת יקבלו זיכוי בהתאם על תשלומי המס שלהם בישראל.
נוסף לחובת הדיווח בישראל קיימות חובות דיווח במדינה בה בוצעה ההשקעה. לצורך כך יש להיעזר ברואה חשבון, עורך דין או יועץ מס מקומיים.
האם יש מס רכישה?
מס רכישה על רכישת נדל"ן נהוג במדינות רבות ברחבי העולם, אך לא בכולן. כך למשל בארצות הברית אין מס רכישה אך בספרד הוא מגיע ל-10%.
במרבית המקרים עלויות מס הרכישה נחשבות כחלק מעלויות עסקת רכישת הנדל"ן, ויכולות לנוע בין 2%-10%.
האם מיסוי מכירת נדל"ן בחו"ל זהה למיסוי בישראל?
מיסוי מכירת נדל"ן בחו"ל אינו דומה למיסוי מכירת נדל"ן בישראל. מיסוי מכירת נדל"ן בחו"ל אינו כפוף לחוק מיסוי מקרקעין, אלא לפקודת מס ההכנסה.
במכירת נדל"ן בחו"ל משלמים מס הכנסה על רווחי ההון הריאליים מהמכירה, אך אצל משקיעים פרטיים יש הבדל במיסוי על נכסים שנרכשו לפני ה-1.1.2003 ועל נכסים שנרכשו לאחר מכן:
- נכסים שנרכשו אחרי ה-1.1.2003 – מס של 25% על רווח ההון הריאלי בעקבות ההשקעה.
- נכסים שנרכשו לפני ה-1.1.2003 – מס הכנסה בגובה המס השולי על רווחי הון ריאליים שנצברו עד ה-31.12.2002, בתוספת מס הכנסה בגובה 25% על רווחי ההון הריאליים שנצברו מה-1.1.2003 ואילך.
מבחינת סדר העדיפויות, חבות המס היא קודם כל כלפי המדינה שבה נמצא הנכס, ולאחר מכן משלימים בהתאם לצורך, לשיעור המיסוי בישראל.
מס על הכנסה משכירות
הכנסות משכירות בחו"ל חייבות במס הן במדינה בה נמצא הנכס והן בישראל, בהתאם לאמנת המס אם ישנה. תשלום המס מתחלק לשני שלבים.
השלב הראשון הוא תשלום מס למדינה שבה נמצא הנכס. יש עדיפות למיסוי במדינה שבה נמצא הנכס, בהתאם לחוקים ולשיעורי המס על השכרת נדל"ן מדינה.
לאחר ששולם המס למדינה שבה נמצא הנכס, נדרשים המשקיעים להסדיר את תשלומי המס גם בישראל. אם קיימת כאמור אמנה למניעת כפל מס בין ישראל למדינה שבה בוצעה ההשקעה, המשקיע לא ישלם כפל מס ויוכל לקבל זיכוי בגין תשלומי המס בחו"ל בעת חישוב חבות המס בישראל.
משקיע פרטי (שאינו חברה) יכול לבחור בשני מסלולי מיסוי בארץ. לא מדובר במסלול קבוע והוא יכול להשתנות בהתאם להחלטת המשקיע מדי שנה בשנה.
המסלול הראשון הוא מסלול מיסוי רגיל. זהו תשלום מס בשיעור המס השולי של המשקיע, על מלוא ההכנסות מדמי שכירות, בניכוי כל ההוצאות הנלוות (דמי ניהול, אחזקה, פחת, יועצים מקצועיים וכו').
אם המשקיע בחר במסלול המיסוי הרגיל וקיימת אמנת כפל מס, הוא יקבל זיכוי בגין המיסים ששילם בחו"ל על הכנסותיו מהשכרת הנכס. הזיכוי ממס יכול להגיע עד לגובה המס החל בישראל על ההכנסות מהשכרת הנכס.
המסלול השני הוא מסלול מיסוי מופחת או מסלול 15%. מסלול זה קובע שיעור מס קבוע של 15% על ההכנסות משכירות בחו"ל. כאן שיעור המס הוא קבוע מתוך מלוא ההכנסות, ולא ניתן לנכות מהתשלום הוצאות כלשהן או לקזז ממנו עלויות מס.
מסלול המיסוי המופחת (מסלול ה-15%) מיועד רק למשקיעים פרטיים, שהכנסתם מהשקעות נדל"ן בחו"ל לא נחשבת כהכנסה מעסק, והמסלול יהיה בדרך כלל כדאי יותר לבעלי מס שולי גבוה.
מיסוי השקעת נדל"ן בחו"ל על עסק או חברה
בניגוד למשקיעים פרטיים על עסקים וחברות חלים כללים אחרים. עסק יכול להיות גם אדם יחיד בהתאם להכנסותיו מנדל"ן ולסך נכסיו, למשל אם אתה אדם יחיד העוסק ברכישה, שיפוץ ומכירה של דירות לטווחים קצרים, תסווג כעסק. זה המיסוי בהתאם לפעולה ולסוג העסק:
מיסוי הכנסות משכירות בחו"ל – עסק
הכנסות משכירות בחו"ל לעסק חייבות במס שולי.
מיסוי הכנסות ממכירת נדל"ן בחו"ל – עסק
מכירת נדל"ן בחו"ל על ידי עסק יכולה להיות מסווגת כמכירה עסקית או כמכירה הונית.
במקרה של מכירה עסקית, יהיה הרווח הריאלי על ההשקעה חייב במס הכנסה בשיעור המס השולי.
הכנסה כעסק יכולה להיות חייבת גם במע"מ ובביטוח לאומי.
מיסוי הכנסות משכירות וממכירת נדל"ן בחו"ל – חברה בע"מ
משקיע המבצע את השקעתו באמצעות חברה בע"מ יהיה חייב במס חברות בשיעור 23%, הן בשל הכנסותיו מדמי שכירות והן בשל רווח ההון הריאלי בעת המכירה.
מסלולי השקעה בחו"ל – מה האפשרויות ומה השיקולים בבחירת השקעה מתאימה?
מחקר מקיף של חוקרים מאוניברסיטת לונדון מזהה סממנים לאלצהיימר ודמנצניה במשחק באפליקציה
האם באמצעות משחק וידאו נזהה אלצהיימר ודמנציה? המשחק המדובר הוא חלק עיקרי בפרויקט גדול לשיפור האבחון של מחלות כדמנציה ואלצהיימר, אשר עורכים חוקרים מאוניברסיטת לונדון ואוניברסיטת מזרח אנגליה.
לפי תוצאות המשחק מוינו אלה בעלי נטייה גנטית מובהקת למחלה ואלה שאינם. לפי התוצאות ניתן לזהות באופן מובהק אנשים שהם בעלי סיכון לפתח דמנציה בהמשך חייהם. במקרים מסוימים,אפשר לזהותם גם בגיל 19..
נוסף לקושי ניווט ספינה באפליקציה, גם דפוס התנועות שהציגו משתמשים בעלי סיכון גבוה היה שונה מזה של משתמשים חסרי סיכון. לטענת החוקרים המידע שנאסף חסך אלפי שעות מחקר. שתי דקות שימוש באפליקציה חסכו כחמש שעות מחקר במעבדה. התוצאה, לדבריהם, תאפשר לסייע בפיתוח דרכי טיפול חדשות ומותאמות אישית לכל חולה.
מדובר במחקר מקיף מאוד; החוקרים הניחו שניתן להשתמש בכישורי ניווט במרחב כדי לזהות נטייה לדמנציה והתוצאות הראו זאת חד משמעית. כ-3.4 מיליון אנשים השתתפו במחקר וכל מה שהצטרכו לעשות היה להוריד את האפליקציה ולשחק בה. לאחר מכן החוקרים צימצמו את טווח הנחקרים לכ-27 אלף בני 50 עד 75 – קבוצת הסיכון העיקרית בקרב כל אוכלוסיה.
בסופו של המחקר הוצלבו התוצאות עם קבוצת ביקורת של כ-60 נחקרים – חצי בעלי נטייה גנטית וחצי ללא. ההצלבה של הנתונים הצביעה ישירות כאמור על ההבדל בניווט בין אוכלוסיה בסיכון וכזו שאינה. כעת יוכלו החוקרים להשתמש במידע כדי לזהות הרבה יותר מוקדם את סימני המחלה ולסייע למי שנפגע בעזרת טיפולים מונעים ואולי בהמשך אף לפתח טיפולים חדשים.
מה צריך לדעת על אדם במצב סיעודי ואיזה ביטוח סיעודי לבחור (כשאתם צעירים)?
צוואה לשכנה ולא למשפחה – מה הפסיקה?
סיעוד ביטוח לאומי – שאלות ותשובות
מפעל חרסה מבית חרסה – המייצר אסלות, כיורות וכלים סניטריים -ייסגר. מנכ"ל הקבוצה האשים את הסכם הסחר עם טורקיה
מפעל חרסה מבית חמת – המייצר אסלות, כיורים וכלים סניטריים אחרים – עומד להיסגר. המפעל מעסיק כ־100 איש, וקבוצת חמת, המעסיקה בנוסף אליהם כ־500 איש, תנסה למצוא לחלקם תעסוקה ביתר מפעליה. קבוצת חמת נמצאת בשליטת איש העסקים יואב גולן, שרכש אותה ב־2011, ומחזור המכירות של המותג חרסה עומד על 54 מיליון שקל בשנה בשוק המקומי.
דירקטוריון קבוצת חמת החליט לסגור את המפעל בבאר־שבע בשל הפסדים שצבר בשנים האחרונות. רועי רגרמן, מנכ"ל קבוצת חמת האשים את התחרות עם טורקיה: "מאז הסכם הסחר מול טורקיה מפעל חמת, ששלט בשוק הישראלי בכלים סניטריים, נאבק מול המוצרים מטורקיה. לצערנו עלויות הייצור בישראל גבוהות ב־40% מהמתחרה הטורקי וחרסה לא יכולה להתמודד בתחרות מולו".
בנוסף, תוכנית "מחיר למשתכן" פגעה במעפל בכך שגרמהלחלק גדול מהקבלנים בתוכנית לבחור מוצרים זולים מתוצרת טורקיה וסין. לדברי רגרמן, "זה כאילו חרסה קיבלה מכתב שאין לה מקום בתוכנית ולכן בלב כבד אנחנו נאלצים לסגור את המפעל".
לקבוצת חמת שלושה מפעלים – ליפסקי למוצרי פלסטיק, מפעל למקלחונים ומפעל ברזים שלדברי הקבוצה רווחיים וימשיכו לפעול ולבצע בהם השקעות. לפני מספר שנים הקימה חמת בטורקיה מפעל לכלים סניטריים, שנועד לשיווק לשוק האירופי, אך כעת ייתכן שמוצרי חרסה גם לשוק המקומי ייוצרו במפעל זה או אצל כל יצרן אחר שיציע לחברה מחיר הולם.
בתגובה הגיבו העובדים במחאה. עובדי מפעל "חרסה" בבאר שבע ובני משפחותיהם מחו על הכוונה לסגור את פעילות המפעל. הם חסמו את הכניסה למפעל , הנחשב לאחד הוותיקים בעיר, והתעמתו עם המאבטחים שההנהלה שכרה.
יו"ר ההסתדרות במרחב נגב, מאיר בביוף, הורה לעובדי המפעל לא לקבל את מכתבי הפיטורים וכעת קיימת אי-בהירות לגבי המשך העסקתם. העובדים טוענים כי רק לפני החג נאמר להם על ידי המנהלים שהם במצב טוב ושקיים צפי למכירת המפעל.
פיטורים: WeWork פיטרה 300 עובדים
לחפש עבודה אחרת כשעובדים – איך עושים את זה
מעודכן ל-10/2021
לאחר תקופה ארוכה שבה ניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים בלי להבדיל בין מאפייניהם ובעיקר גיל, נכנס המודל החכ"מ ועושה סדר
אחת הבעיות המרכזיות בניהול כספי הפנסיה היתה שכספם של חוסכים מבוגרים נוהל בדומה לכספם של חוסכים צעירים, ובאותה רמת סיכון. אלא שבעוד לצעירים עדיפה לטווח הארוך רמת סיכון גבוהה יותר שכן יש להם זמן רב עד הפרישה לגמלאות, הרי למבוגרים דרושה השקעה סולידית יותר.
המודל החכ"מ (חיסכון כספי מותאם) בקופת גמל הוא כינוי לרפורמה שנועדה להתאים את החיסכון הפנסיוני למאפייני העמית ובעיקר לגילו, בדומה למודל הצ'יליאני. המודל גובש בעקבות שגיאות שנעשו בניהול ההשקעות של כספי החיסכון הפנסיוני, כך שניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים, מבלי להביא בחשבון את מאפייניהם השונים.
כדי למנוע מצב זה, במסגרת המודל החכ"מ, שנכנס לתוקף ב-2016, גופים מוסדיים כמו קופות גמל, קרנות פנסיה, וקופות ביטוח נדרשו להקים מסלולי השקעה נפרדים עבור חוסכים בגילאים שונים. כמו כן הגופים המוסדיים הורשו להרחיב את המודל ולהפריד בין כספי החוסכים גם על פי מאפיינים נוספים, כגון: העדפת סיכון, מצב כלכלי וכדומה.
איך עוברים למודל חכ"מ?
מ-2016, מי שמצטרף למוצר חיסכון פנסיוני משויך כברירת מחדל אל המודל החכ"מ, כל עוד לא בחר במסלול השקעה אחר. מאז, שויכו באופן הדרגתי למסלולים אלה גם החוסכים שנמצאו עד אז במסלולים ה"כלליים".
מהם המסלולים האחרים בקופות הגמל?
רוב כספי החיסכון הפנסיוני נוהלו עד 2016 במסלולי השקעה המכונים "כלליים", ובמסלולים אלה נמצאו כספים של חוסכים בגילאים שונים. מסלול "כללי" הוא מסלול השקעה שבתקנון או בפוליסה של מוצר החיסכון הפנסיוני נקבע כי ניהול ההשקעות בו ייעשה בהתאם לשיקול דעתה של החברה אשר מנהלת את כספי החיסכון הפנסיוני.
מסלול אחר הוא מסלול "מתמחה" והוא מאופיין בכך שלפחות שיעור מינימלי מהכספים הנמצאים בו מושקעים באפיק השקעה כמו מניות, אג"ח, שקלי וכדומה. מטרתו היא לאפשר לחוסכים המעוניינים בכך לבחור במסלול ההשקעה המתאים ביותר למאפייניהם ולצרכיהם.
המודל הצ'יליאני -צעירים בסיכון גבוה, מבוגרים בסיכון נמוך
האם להמיר את קרן הפנסיה בקופת גמל?
