מעודכן ל-02/2020

מספר המשרות הפנויות במשק שזינק בשנים האחרונות עלה ב-1.5% בחודשים נובמבר 2019 עד ינואר 2020. שיעור המשרות הפנויות הממוצע הוא 3.48% התחומים המבוקשים ביותר: הנדסה ומכירות

אחרי שלוש שנים של עלייה חדה, 2019 הסתיימה בנתונים מדאיגים. מספר המשרות הפנויות שעמד ב-2016 על כ־92.8 אלף, זינק ב־2017 ל־99.6 אלף וב־2018 המשיך ועלה ל־101.4 אלף –ירד המספר לכ־98.3 אלף משרות פנויות בממוצע לחודש. בחישוב שנתי, מספר המשרות הפנויות במשק עלה ב-1.5% בחודשים נובמבר 2019- ינואר 2020 – כך דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

משמעות הנתונים היא כי בנטרול ההשפעות העונתיות, בחודש ינואר האחרון נרשמו 99 אלף משרות פנויות, לעומת 100.7 אלף בחודש הקודם.

בממוצע חודשי, מספר המשרות הפנויות (הידועות) המבוקשות ביותר בחודשים נובמבר-ינואר הן למהנדסים. על פי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות של מהנדסים (מהנדסי מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול ומכונות וכד') עומד על כ-9,400. מתוכם כ-7,000 למהנדסי תוכנה.

בתחום המכירות, מספר המשרות הפנויות עומד על כ-8,500. גם בענף ההסעדה נרשם מספר גבוה של משרות פנויות. מספר המשרות הפנויות של מלצרים וברמנים עומד על 6,350, ועוד כ-2,600 משרות פנויות של טבחים.

מדובר במדד שעשוי לנבא את העתיד לבוא, שכרגע לא נראה מלא בתקווה, וזה עוד לפני השפעות וירוס הקורונה על הכלכלה העולמית.

שינויים במספר המשרות הפנויות מלמדים על שינויים עתידיים בשוק העבודה, לרבות בשיעור האבטלה, שנמצא כעת בשפל היסטורי. רוב החזאים במשק צופים האטה ניכרת ב־2020, בעיקר על רקע מיצוי שוק העבודה בשל הגעתו למגבלת היצע העובדים.

ירידה של 2.2% במספר המשרות הפנויות בשנה – האם זו מגמה?

השכר הממוצע במרץ עלה ל-11,400 שקל, מספר המשרות יורד בכמה ענפים

המוסד לביטוח לאומי יחלק כ-280 אלף כרטיסי פטור מתור לבני 80 ומעלה.אומנם החוק לפטור מתור לקשישים עבר לפני שנים אך לא יושם במלואו. הסיבה היא חוסר המודעות של הארגונים השונים, של הקשישים עצמם או נימוס מוגזם. על רקע זה החליטו המשרד לשוויון חברתי ומשרד העבודה והרווחה לחלק לקשישים כרטיסים רשמיים המעניקים להם את הפטור.

לא רק ביטוח לאומי, הפטור ניתן בכל המשרדים הממשלתיים והיחידות הקשורות אליהם, רשויות מקומיות,  רכבת ישראל, סניפי דואר, בנקים, גנים לאומיים ועוד. כמו כן, הם זכאים לפטור מתור בכל החנויות הגדולות (לפחות 250 מ"ר) ובאתרים לאומיים.

מנכ"ל ביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר ש"הכרטיס יחסוך למחזיק אותו ויכוחים ואי נעימויות עם הסובבים אותו. תוצר הלוואי המבורך שלו הוא עידוד האזרחים הוותיקים לצאת מביתם להפגת הבדידות".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: ”הכרטיס נוצר כדי לצמצם את הבירוקרטיה בעבור האזרחים הוותיקים ולהביא למודעות המוסדות השונים כי אזרחים בגילאי 80 ומעלה לא ימתינו יותר בתורים. אני גאה במגוון המיזמים שהבאנו למען האזרחים הוותיקים, ונמשיך לדאוג יחד לטובת הטמעתם בקהילה ובמגזר הציבורי. נמשיך לדאוג לרווחת האזרחים הוותיקים בכלל תחומי החיים כדי שיוכלו לחיות בכבוד".

בשונה מכרטיסים אחרים, הכרטיס הודפס בשתי גרסאות על פי מגדר, זכר ונקבה. מספר האזרחיות הוותיקות מעל גיל 80 עומד על 167,346 ומספר האזרחים הוותיקים מעל גיל 80 נאמד בכ-110,338.

יו"ר שדולת הגמלאים, ח"כ איציק שמולי מהעבודה הגדיר בתגובה את היוזמה, "בדיחה זולה שכולה על חשבון האוכלוסייה המבוגרת. במקום למחזר יוזמות וחוקים קודמים שלי ושל אחרים, עדיף היה שהממשלה הזו תתעסק בדברים החשובים. יש אלפי קשישים שסובלים מעוני ובדידות, חלקם גם לא מסוגלים לחמם בימים האלה את הבתים, והממשלה בתגובה הוסיפה להם 5 שקלים עלובים לקצבה ומתעסקת עכשיו בהנפקת כרטיסים מיותרים. עליבות לשמה״.

ההחלטה שתגן על הקשישים: עסקאות אשראי החשודות כעוקץ – יבוטלו

מי ידאג לקשישים? יותר מחצי מהם חיים על קצבה בלבד, והולך להיות יותר גרוע

מעודכן ל-02/2020

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים עומדים על זכותם להביא למוסך את חלקי החילוף לצורך הטיפול ברכב, ובכך חוסכים לעצמם את ה'קופון' שבעל המוסך גוזר על רכישת החלק מהיבואן איך עושים את זה והאם זה באמת כל כך משתלם?

לפני שמונה שנים פורסם דוח שהזמין משרד האוצר, ובו נחשף כי מחירי החלפים בישראל גבוהים ב-80% עד 120% ממחירם באירופה, ומאז טרם הורגשה הוזלה משמעותית. לפי דוח זה, יבואני החלפים מעניקים הנחות משמעותיות לחברות הליסינג, בעוד שמוסכים מקבלים הנחה קטנה בהרבה והלקוחות משלמים את המחיר – תרתי משמע.

עבור נהגים רבים מדובר בגזירה קשה, שמתווספת לשאר ההוצאות הכבדות הכרוכות בהחזקת רכב, כגון אגרות הרישוי היקרות, תעריפי הביטוח הגבוהים, דלק ועוד. לכן עשרות אלפי בעלי מצאו פתרון – והזמינו חלקי חילוף מחו"ל בעצמם.

מסתבר שמחירי החלפים, יחד עם עלויות המשלוח והמיסים, עדיין זולים בעשרות אחוזים ממחירם בארץ. אז אמנם לא תוכלו כנראה להזמין מאיביי או מאמזון רדיאטור חדש, אבל מראות, מסנני אוויר, שטיחים ונורות תוכלו גם תוכלו – ועל הדרך תחסכו עשרות ואף מאות אחוזים. איך עושים את זה? המשיכו לקרוא.

אילו חלקים אפשר להזמין?

חשוב לדעת כי לא כל חלק חילוף מותר לייבא. יתרה מכך, לא כל חלק חילוף שיובא מותר להתקין. זכרו, לא כל חלק מתאים לכל רכב, גם אם היצרן שלו טוען שכן.

החוק הישראלי ברור מאוד בכל הקשור לחלפים שניתן להזמין, ויש רשימה פומבית של חלקים שמותר לייבא וכדאי לעיין בה לפני שמזמינים (רשימה בשם "דרישות חובה למוצרי תעבורה – דרישות תקן" מופיעה באתר משרד התחבורה). בעבר היו איסורים נרחבים יותר על ייבוא חלקי חילוף, אך משרד התחבורה החליט ללכת לקראת הצרכנים ולהקל את התהליך.

כך למשל, צינורות בלימה לרכב חייבים לעמוד בתקנים מסוימים, ולכן אם הם לא יופיעו על אריזת המוצר הוא לא יוכל להיכנס לישראל. לכן מומלץ לבדוק היטב עם המוכר אם התקן קיים ומצוין על האריזה. גם מראות לרכב מותרות בייבוא אישי, אך חייבות לשאת סימון ברור של עמידה בדרישות התקן. מגדשי טורבו, רכיב יקר במיוחד, דורשים רישיון סחר, כלומר לא ניתן לייבא אותם בעצמכם, וכך גם מסנני דלק ומצננים (רדיאטורים).

לפני שמזמינים – לבדוק עם המוסך

תקלות בכלי רכב נחלקות לשני סוגים: כאלה שניתן לתקן לבד – כאלה הן תקלות קטנות כמו נורה שיש להחליף וחוקי לעשות זאת לבד, ותקלות מכניות משמעותיות שבכל מקרה לא חוקי לתקן לבד. במקרה הראשון אין בעיה שתזמינו את החלק בעצמכם. במקרה השני, חשוב מאוד להתייעץ עם המוסכניק כדי לדעת אם ניתן להזמין את החלק עצמאית ולהיעזר בהם להתקנתו. לפעמים בעל המוסך יסכים לעשות לכם הנחה קטנה במחיר הרכיב שהוא מוכר, כדי להשתוות למחירי חו"ל.

בדיקת התאמה לרכב

אם ניתן לייבא את החלק שאתם צריכים, עליכם לעבור לשלב בדיקת ההתאמה למכונית. במפתיע, דגמי מכוניות רבים המשווקים בישראל דומים בקווים כלליים לדגמים שמשווקים בעולם, אך לא בהכרח זהים. בין היתר, ייתכנו הבדלים במבנה הפנסים, במספר הנורות בבית המנורה, באופן החיבור של חלקי דיפון וריפוד ואפילו בחלקי מנוע, גם אם באופן עקרוני מדובר באותו דגם מנוע. במכוניות מסוימות, חלק חדש שמחובר למערכות המחשוב של המכונית יצריך תכנות מחדש של מחשב הרכב. יש לוודא שמדובר באותו דגם של מכונית ובאותו דגם של חלק.

כדאי לדעת כי החוק מחייב את יבואני הרכב בישראל להציג באתר היבואן רשימה מפורטת של חלקי החילוף – כולל מחירים. בחלק גדול מהמקרים הרשימה כוללת גם מספר קטלוגי מדויק, שאותו תוכלו להזין למנועי חיפוש באתרי קניות כמו איביי ואמזון למשל, ולקבל מיידית רשימה של מוכרים שמציעים את החלק הרצוי. בחלק מהאתרים הגדולים קיים מנוע חיפוש עצמאי שמוודא באמצעות נתונים המוזנים על ידי המוכרים, אם החלק אכן מתאים למכונית.

האם החלפים איכותיים?

מטבע הדברים לא כל החלקים המיובאים הם באותה רמת איכות ועליכם להסתמך על ידע אישי. יש חלפים סיניים זולים שיחזיקו שעות ספורות לפני שיתפרקו, ויש כאלה עם אורך חיים תקני. חלק מחלפים מקוריים ואחרים – לא. אחת הדרכים המהימנות לבדיקת איכות החלקים היא לקרוא את הביקורות באתר. אך שימו לב כי לא כל הביקורות אמיתיות ומומלץ לוודא כי מדובר ברכישה מאומתת שאכן בוצעה.

איפה קונים?

אמזון ואיביי הם אולי האתרים המוכרים ביותר בכל הקשור בקניות אונליין, אך ברכישת חלפים לרכב הם לא תמיד הבחירה האולטימטיבית. כיום פועלות בעולם רשתות ענק של חלפים לרכב שמחזיקות היצע גדול משמעותית ביחס לאיביי ואמזון. חנויות אלה מתמחות בתחום ולכן מצוידות במנועי חיפוש מותאמים ויעילים, המאפשרים להזין מספרי שלדה של הרכב ולקבל רשימות מפורטות של חלקים שמתאימים לסוג הרכב הספציפי. כמו כן, ישנם כמובן אתרים שמרכזים חלקים מיצרניות מסוימות לפי מק"טים במחירים נוחים ביותר. כאלה הם למשל:

KIA, HYUNDAI, SANGGYONG – www.koraps.com

Toyota,Lexus,Honda,Nissan,Subaru – http://jp-carparts.com/https://www.amayama.com/en

ישנם יצרנים, בארצות הברית בעיקר, המאפשרים להזין את מספר השלדה (המכונה גם VIN) באתר היצרן עצמו, ולקבל רשימה מסודרת של חלפים. באתרים כאלה מומלץ גם להירשם לרשימות הדיוור כדי להתעדכן על אודות מכירות חיסול משתלמות במיוחד של חלקי חילוף, במיוחד כשאלה כוללות חלקים מתכלים כמו שכדאי להחזיק בבית לעת הצורך.

ביצוע ההזמנה

גם בשלב זה מומלץ לפעול בזהירות ולא להזמין את החלק הראשון שבו נתקלתם. כמו בכל הזמנה אונליין, מומלץ לערוך השוואות מחירים, תוך התחשבות במחיר החלק כולל מיסים ומשלוח. לעיתים משווקים יציעו לכם חלק מסוים תוך הבטחה למשלוח חינם, אך יוסיפו את ההפרש למחיר החלק.

חברות השילוח מצדן נוהגות לגבות אגרות נוספות, גם במקרה שהמוכר שילם מראש על המשלוח, ועלולות לחייב אתכם שוב על המשלוח. אלה דברים שיש לשים לב אליהם. בנוסף, כדאי לזכור שבישראל יש לשלם 17% מע"מ ולעיתים מסי קנייה או מכס עבור חבילות שערכן הוא מעל 75 דולר. יש חלפים כמו מראות ומערכות חשמל מסוימות, שמס הקנייה עליהם מגיע ל-56%. לכן מומלץ לבדוק נתונים אלה מראש באתר המכס ב"טבלת מסי ייבוא מרוכזים".

הכי פופולאריים: חלפים לטויוטה וסוזוקי

מנתוני איביי ישראל, הקטגוריות הפופולאריות בתחום חלקי החילוף לרכב בשנת 2019 היו חלפים דקורטיביים (מעל 50 אלף יחידות), נורות (מעל 45 אלף), ומדבקות וסטיקרים (מעל 20 אלף).

הדגם שהכי הרבה ישראלים ייבאו עבורו חלפים הוא טויוטה – 16% מכלל ייבוא החלפים באיביי, לעומת 13% לסוזוקי ו-12% ליונדאי.

לסיכום, לאחר שקראתם את הכתבה ופעלתם על פי ההנחיות, כל שנותר לכם הוא להזמין, להמתין להגעתו של החלק וליהנות מחיסכון של עשרות עד מאות שקלים.

עשה זאת בעצמך: טיפול ברכב – כמה אפשר לחסוך ומתי ללכת למוסך

למה חלקי החילוף בארץ כל יקרים? רשות התחרות החלה לחקור

עיריית תל אביב לצד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מקדמות תוכנית ענק למגדלים שייבנו במקום שטח בבסיס הקריה. מדובר בקרקע בשטח 32 דונם שעליה יוקמו כ-250 אלף מ״ר בנוי הכוללים 750 יח״ד מסחר תעסוקה ושטחי ציבור במגדלים בגובה 40-60 קומות.

השטח בצפון רחוב קפלן בין צומת שדרות בגין ומגי עד פרויקט מתחם הכנרית שכיום במקום מוקמים מגדלי דה וינצי של קנדה ישראל ואקרו נדל״ן. בחלקה המערבי של חטיבת הקרקע מתוכנן פארק משולב בבניינים לשימור של המושבה שרונה, בדומה לפארק שרונה הקיים.

האזור מוגדר מרכז עסקים ראש ויהיה סמוך למערכות הסעה המונית – הרכבת הכבדה, הקו האדום של הרכבת הקלה ובעתיד גם המטרו. כמו כן, משום שמדובר בשלבים ראשוניים של תכנון שעוד לא עבר כל אישור סטטוטרי – אין כל לוחות זמנים לקידום התכנון או ליציאה לשיווק הקרקע במכרזי רמ״י והתחלת הבנייה במקום.

פינוי מחנה הקריה הנו כחלק מהסכם שוה״ם בין משרד האוצר משרד הביטחון ורמ״י שנועד לפנות מחנות צה״ל  עבור קרקע פרטית. במסגרת ההסכם  מתוכנן לפנות כ-1,000 דונם שטחי בסיסים השוכנים באזורי הביקוש בגוש דן ובחיפה. באזור המרכז צפויים לפינוי מחנה הקריה, צריפין שהתפנה בחלקו, תל השומר סירקין ועוד.

לפני כשבוע חתמו משרדי הממשלה הנ"ל על הסכם משלים לשוה״ם ובמסגרתו בכל שנה עד 2028 יפנה משרד הביטחון בין מאות לאלפי דונמים באופן שיאפשר לרמ״י לשווק את הקרקעות הללו. ההסכם כולל גם כי בתוך 5-6 שנים יושלם מהלך פינוי ׳קרן הקריה׳ שטח של 27 דונמים משטחי הקריה ובו תכנון של 4 מגדלים בני 50-80 קומות.

פרויקט דרום הקריה יורחב: יתווספו 100 דירות, שטחי מסחר ומשרדים

שכונת שרונה (הקריה), תל אביב – תעודת זהות

הושלם הסכם שוה"ם לפינוי מחנות צה"ל

רשמת הוצאה לפועל בנתניה פטרה מחובות ניצולת שואה בת 94 שסך חובותיה עומדים על 1.4 מיליון שקל.  החייבת היא אלמנה, ניצולת שואה, נכה, המתפרנסת מרנטה, מקצבת אזרח ותיק וכן מקצבת סיעוד המועברת ישירות לידי המטפלת. עוד התברר מהחקירה  כי היא מתגוררת עם בתה בדירת עמידר.

מתיק הוצאה לפועל עולה כי ניצולת השואה החייבת נקלעה למצוקה כלכלית בין היתר בשל ערבות אישית לעסק שניהלה קרובת משפחה. הקשישה הוכרזה בשנת 2005 כחייבת מוגבלת באמצעים, וניתן לה צו חיוב בתשלומים בסך של 300 שקל בחודש , שבו היא עמדה רוב הזמןץ.

הרשמת בתיק  הבהירה שאם לא יינתן הפטר לחייבים שלא מסוגלים לשלם את חובם, לא יתאפשר להם לצאת ממעגל החובות לדרך חדשה. "כך גם במקרה דנן – גובה התשלום החודשי שמשלמת החייבת לפי צו התשלומים שניתן לה, לא יביא לפירעון מלא של חובותיה, אלא יביא להנצחת החובות ולהותרתה כחייבת מוגבלת באמצעים משך שנים רבות. זאת ועוד, לנושים לא תצמח תועלת כלכלית משמעותית ולא יצליחו לגבות את חובם", כתבה.

בשל כך נסיבותיה  חייה של החייבת מצדיקות מתן צו הפטר. פרט לחוב חויבה החייבת בסכום הצ'קים שבהם השתמשה אף שלא הורשתה לכך בצו ההפטר.

הרשמת סיימה את דבריה באחד מפסקי הדין שבהם נקבע כי "חברה מתוקנת – רואה בהושטת קרש הצלה לחייבים ובגאולתם מהשתעבדות מתמשכת לחובות אין קץ ערך חשוב".

צו הפטר ניתן על ידי בית המשפט לבקשת חייב בפשיטת רגל או לבקשת הכונס הרשמי או בעל תפקיד מטעמו (מנהל מיוחד או נאמן בפשיטת רגל). צו ההפטר פוטר את החייב מכל חוב שנתבע בפשיטת הרגל או שניתן היה לתבוע בפשיטת הרגל, מלבד חובות שההפטר אינו חל עליהם. צו ההפטר משמש להגנת החייב כנגד תביעות שיוגשו נגדו ביחס לחובות שנוצרו לפני פשיטת הרגל.

מהו צו הפטר האם הוא יעיל? ואיך זה שפושטי הרגל חוזרים לפשוט רגל

אדמה – הבצורת באירופה הביאה לירידה של 16% במכירות ל-870 מיליון דולר; רוכשת חברה אמריקאית

האשראי הצרכני גדל בשנים האחרונות, ויותר ויותר לוקחים הלוואות וחובי משקי הבית גדלים. כדי להגן על הכספים גדלה הרגולציה. הסיבות הידועות לעלייה באשראי הצרכני הן הגידול בצריכה הפרטית, הזמינות הגבוהה של האשראי והתחרות הגוברת בין נותני האשראי.

הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרסמו היום במשותף טיוטת הוראות להערות הציבור המסדירות את פעילות העמדת אשראי לאנשים הפרטיים בהיבטים הצרכניים. ההוראות קובעות את הדרישות ההכרחיות של המפקחים מפעילותם של הבנקים, חברות כרטיסי אשראי  ונותני האשראי שעליהם מפקחת רשות שוק ההון. המטרה היא לקבוע סטנדרטים אחידים והוגנים להלוואות. הצעד המשותף נועד שלא יהיו דרישות רגולוטריות לא אחידות

להגדלת היצע האשראי ומספר השחקנים הפעילים בתחום מתן האשראי השפעות חיוביות על הגברת התחרות בתחומים הפיננסיים. במקביל  שינויים מסוימים עלולים להוביל גם לרמת חוב גבוהה מדי של לווים, שאינה הולמת את יכולתם הפיננסית ואף עלולה לפגוע ברווחתם במקרים קיצוניים. לכן,המלווים נדרשים להקפיד על העמדת אשראי למשקי הבית באופן אחראי ונאות. כך לפי הטיוטה.

גילוי נאות ואיסור שיווק אגרסיבי

מטרת ההוראות המשותפות של הפיקוח על הבנקים ושל רשות שוק ההון היא להבטיח התנהלות תקינה והוגנת של מתן אשראי לאנשים פרטיים. זו תקטין את הסיכונים שלהם חשופים לקוחות האשראי, תעודד התפתחות תחרות בין נותני האשראי ותחזק את אמון הציבור במערכת הפיננסית כולה, לטובת ציבור הצרכנים ולטובת הגופים השונים שפעילים במערכת.  כך בטיוטה.

במסגרת ההוראות, נדרשים הגופים המלווים לקבוע קריטריונים בסיסיים להעמדת אשראי למשקי הבית, להקפיד על התנהגות נאותה כלפי לקוח ולהימנע מפרקטיקות פסולות לשיווק אשראי, ובכלל זה:

לפי חדוה בר, המפקחת על הבנקים: "הפיקוח על הבנקים נקט בשנים האחרונות מגוון פעולות כדי לשפר את ההוגנות ביחסים שבין הבנקים לבין לקוחותיהם, והוראה זו היא נדבך נוסף ומשלים לפעולות אלו. אני מברכת על שיתוף הפעולה עם רשות שוק ההון, שאפשר פרסום כללים אחידים להבטחת התנהלות צרכנית נאותה של כלל נותני האשראי, לשמירה על רווחתם של משקי הבית ולהגברת האמון במערכת הפיננסית כולה".

ד"ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון, הוסיף: "רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מברכת על הפעולה המשותפת עם הפיקוח על הבנקים לשם ההגנה על ציבור צרכני האשראי בישראל. הרשות פועלת באינטנסיביות לקידום מתן שירותים פיננסיים מתקדמים והוגנים על ידי בעלי רישיון מפוקחים, באופן שיגביר את התחרות על מחיר השירות והתאמתו לצורכי הלקוח תוך הבטחת איכות השירות והתנהלות הוגנת מול הלקוחות. הוראה זו, המתייחסת לאשראי הצרכני שגובשה בשיתוף פעולה מלא עם הפיקוח על הבנקים, מבטאת את המחויבות להגן על ציבור צרכני האשראי.  בהזדמנות זו ארצה להדגיש שוב – הציבור צריך לזכור ולהבין שנותני אשראי שאינם בנקים, חברות כרטיסי אשראי או חברות ביטוח, אינם מפוקחים  מבחינת יציבות על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, למעט במקום שיש פיקדונות ציבור, והמחוקק אינו דורש להחיל עליהם כללי יציבות פיננסית".

בנק ישראל מתריע מפני הרחבת היצע האשראי – ובפרט אשראי צרכני

בנק ישראל התעורר – חושש מבועת אשראי צרכנית; דורש מהבנקים פרוט על הלווים

בנק ירושלים – יעד אשראי צרכני של 1 מיליארד שקל

 

 

לא מעט אנחנו משתמשים בביטוי "גן חיות" כדי לתאר בלגן, לא בדיוק מקום שרוצים לנפוש בו. אבל מלון באוסטרליה מציע בדיוק את זה.  בגן החיות והאקוואריום הלאומי של אוסטרליה, בקנברה, תצטרכו לשלם כ-1070 דולר, כולל לינה.

הבעיה היא שלמרות הסכום הגבוה לא בטוח שההזמנה תיושם. ובכל זאת עשירים וחובבי מלונות יוקרה וחיות מוכנים לקחת את הסיכון לישון לצד אריות, ברדלסים, נמרים או דובים. אורחים ב-5 חדרי הפרימיום של המלון יכולים לדרג את שלושת בעלי החיים האהובים עליהם כאשר הם מזמינים את החדר, הם רק צריכים לקוות שהחיות יתעוררו וגם הם. אורחים בגן החיות מוכנים לשלם 1,070 דולר תמורת לילה באחד מששת בתי העצים של הג'ירפות, הכוללים הזדמנות להאכיל את החיות מהמרפסת. גם החתוליים הטורפים מושכים את התיירים.

את מלון גן החיות בקנברה פתחו  ריצ'רד ומורין טינדייל.  בשנת 1998, כאשר הצמד השתלט על מה שהיה אז אקוואריום שנסגר, ההתמקדות שלהם הייתה בעיקר בהשגת מיטב שיטות העבודה בעולם לגידול ולרווחה וכן שימור של בעלי חיים

רק ב-2014 הפך ההזוג את התשוקה לאפשרות עסקית ועזב את ביתו ועבר למקום שבו נמצא המלון גדוש החיות. ובצדק: כיום המלון פועל בתפוסה של 85%-90% וזוכה לביקורות נלהבות, עם אורחים חזורים. לא רק חיות, יש גם ארוחות גורמה, חוויות עיצוב הכוללות אלמנטים  אפריקאיים, חומרים ופסלים אותנטיים המעטרים את הנכס ואת המפגשים עם החיות.

במחיר כזה התוכנית היא ללילה אחד ו-22 שעות אבל להרבה לא מספיק, ובזמן שהרוב מזמינים את תוכנית הלילה האחד, חלק נשארים לשניים או שלושה לילות.

ומה כולל המחיר בכותרת? לינה לשני אנשים, אוכל, משקאות וסיורים בלעדיים. בחירות חדרים מסוימים ופעילויות מסוימות לא מובטחות, מאחר שהחיות של המלון רשומות בזהמנה אך אף פעם לא מוכרחות להשתתף (ניתן למצוא תוכניות גיבוי המספקות את רוב האורחים).

יש לציין שכיום רבים מגני החיות מגדלים את גן החיות בתנאי מחיה גרועים, בכלובים קטנים כך שיש שגם יתרון למצפון.

דירה עם נוף לג'ירפה: מאות דירות ייבנו ליד גן החיות התנ";כי

אורחים על הכוונת: כך תזהו מצלמות נסתרות במלון ובדירות אירוח

 

 

 

הוועדה המחוזית אישרה מתווה אסטרטגי לפיתוח העיר נהריה עד לשנת 2040. בתוכנית בחנו כיצד העיר נהריה יכולה לשאת גידול אוכלוסייה, מ- 66 אלף תושבים עד  120 אלף תושבים בזכות התחדשות עירונית ועיבוי עירוני. מהתחקיר עלה שאפשר להגדיל את העיר אפילו ב-140 אלף איש עד לשנת 2040 בעיקר בהתחדשות עירונית.

"לאחר בחינת קיבולת וכושר הנשיאה של העיר באזורים שנבחרו, עלו תוצאות מפתיעות. מלבד שלוש תוכניות, אשר מקודמות כיום בעיר, ומייצרות מלאי תכנוני ומוקדי פיתוח חדשים, ניתן לייצר תשתית תכנונית איכותית עבור כ-140 אלף תושבים, בעיקר באמצעות התחדשות עירונית", נכתב בתוכנית

עוד צוין כי הקרקעות הנוספות אשר מתוכננות כיום לבנייה מחוץ לעיר – יהוו פוטנציאל לתמיכה בתהליכי התחדשות עירונית, אשר נדרשת כדי לחזק את השכונות הוותיקות.

במסמך מצוין כי לא צריך להפשיר  שטחים חקלאיים נוספים עבור  הכפלת האוכלוסייה, ואפשר להשתשמש במיזמי התחדשות עירונית.

הוועדה המחוזית ממליצה במסמך, לחדש בתחילה את השכונות הנמצאות ממזרח לכביש 4. שכונות אלו מאופיינות במבנים במצב תחזוקתי ירוד, ורוב תושביהן במעמד סוציואקונומי נמוך. חיזוק השכונות המזרחיות, ייעשה לצד חיזוק צירי מזרח-מערב לכיוון רצועת חוף הים, בעזרת עירוב שימושים והעצמת זכויות, דבר שיביא ליצירת קישוריות בין שני חלקי העיר.

עוד הומלץ להאיץ פיתוח לאורך ציר כביש 4 ו-89 הקיים, כשדרות עירוניות עם פיתוח אורבני לאורכן, וחיבורן למתחם בית החולים. המסמך מציע שיקום שימור ושיפור תשתית הנחלים, להעצמת נוכחותם כחלק מהטבע העירוני של העיר, ואת שימורה של שכונת רסקו החקלאית כריאה עירונית בעלת ערך נוף ומורשת תרבותית.

בניתוח שעשו עורכי המסמך לעיר הם מצאו שהעיר חצויה ומחולקת ע"י כביש 4, שאין קשר בין חוף הים לעיר, שאזור התעשייה אינו מבונה במלואו והפוטנציאל שלו אינו ממוצה, ששני שלישים מהעיר באזור בסכנת הצפה ושיש בעיות ניקוז קשות ומצוקת שטחי ציבור לבתי ספר על יסודיים. כמו כן, העיר מתמודדת עם איום הגברת הקיטוב בין מזרח העיר למערבה. מצד שני, מחברי המסמך זיהו את הפוטנציאל התיירותי של העיר ואת הנחלים, כמקדמי חיבור עיר-טבע.

אדר' יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן מחוז צפון :"אנחנו בלשכת התכנון מאמינים שהגיעה העת להסתכל פנימה אל תוך הערים שלנו, שניתנה לנו ההזדמנות לתקן, לרפא, לחדש ולהצמיח ערים שוקקות, אנושיות ומזמינות. לנהריה כבר היום יש את כל היתרונות והבסיס הנדרש, ומסמך זה מציע כעת כלים נוספים כדי לשפר את איכות חיי התושבים (הקיימים והעתידיים), איכות המרחבים הבנויים, בדגש על פיתוח עירוניות, התחדשות עירונית ממוקדת, ותכנון נהריה כעיר מוטת תחבורה ציבורית. ממש חגיגה עירונית. מעבר ליצירת תשתית לאיכות העירונית הרצויה, ההישג הגדול של מסמך זה הוא ההמחשה שבטווח הארוך ניתן למעלה מלהכפיל את אוכלוסיית העיר תוך הכוונת הפיתוח פנימה, אל תוך המרקם העירוני הקיים, למען שמירה על השטחים הפתוחים, ערכי הנוף, החקלאות והטבע הסובבים, למען איכות החיים של כולנו ולדורות הבאים".

כ-30% מהעסקים בעכו, נהריה והסביבה לא דיווחו על הכנסות כנדרש

החברה הממשלתית דירה להשכיר רכשה 120 דירות בנהריה ובכפר יונה

קניון ארנה בנהריה הוצף ונסגר לפעילות

 

מעודכן ל-02/2020

הטיפ שחברות התעופה חייבות לתת לכם: השאירו את הדרכון שלכם עליכם עד להמראה – אחרת אתם עלולים להיתקע המון זמן בביקורת הדרכונים

כשטסים לחו"ל, יש טעות אחת בסיסית שרוב הנוסעים לא חושבים עליה והיא עלולה לעלות להם ביוקר: הם עוברים דרך הביטחון בשדה התעופה עם הדרכון שלהם, ולאחר מכן משאירים אותו בהישג יד עד השער של הטיסה. אבל הדבר שרבים מהנוסעים לא מודעים לו הוא שאסור להכניס את הדרכון לתיק מוקדם מדי.

הסיבה לכך פשוטה, אבל היא יכולה להפתיע גם אתכם: לעיתים קרובות, בעיקר כשהטיסה עמוסה במיוחד, חברות תעופה שמבקשות לזרז את שלב ה"בורדינג" אוספות מהנוסעים את תיקי היד הצמודים ומעבירים אותם לבטן המטוס – במיוחד כשמדובר בתיקים גדולים או במזוודות טרולי.

בחלק מהחברות אף הנהיגו נוהל קבוע לפיו בטיסות מסוימות כל תיק מגודל שהוגדר מועבר לבטן המטוס בשער, אלא אם נגבתה מהנוסע תוספת תשלום שמתירה לו לקחת את הכבודה איתו למטוס.

בעוד שלעיתים התיק שנלקח מהנוסע בשער עם עלייתו למטוס מוחזר לו מיד עם הירידה, במקרים רבים התיק עובר עם שאר המזוודות המועמסות למסוע והוא מוחזר לנוסע רק לאחר מעבר הדרכונים.

המשמעות היא שאם הכנסתם את הדרכון לתיק שנאסף רגע לפני העלייה למטוס, ספק גדול אם הוא יהיה בהישג ידכם כשתגיעו לביקורת דרכונים.

נוסע שנסע בחברת תעופה כזו סיפר על הסיטואציה המתסכלת: "הייתי חייב לחכות עד שחבר שטס איתי חזר מאזור האיסוף והביא לי את הדרכון. ללא העזרה שלו הייתי בצרות. זה משהו שחברות תעופה צריכות להזהיר ממנו".

איך לבטל כרטיסי טיסה לסין

"מצב טיסה" בנייד: כמה חשוב להקפיד עליו כשאתם באוויר?

 

משלמים מיסים גבוהים מדי? תוכלו להתנחם בעובדה שבית המשפט גזר תשלום כביר בהיקף 290 אלף שקל על רשות המסים.  הסיבה היא שרשות המסים התנערה מהסכם שומה שאליו הגיעה עם נישום  ודרשה ממנו לשלם מס בגובה של 30 מיליון שקל. להגנתה טענה רשות המסים שהנישום לא חתם על ההסדר ולכן ניתן להתנער ממנו, אך בית המשפט ראה בזה פגם טכני והתנערות של הרשות.  עוד הוסיף בית המשפט  כי החתימה נדחתה בעקבות עניינים פנימיים של הרשות ולא באשמת הנישום  ולכן ההסכם תקף.

קבוצת הרכישה שבה היה חבר הנישום פנתה לרשות המסים בבקשה להגיע להסדר שלפיו תשלום המס על המניות העתידיות יהיה רק בעת הרכישה או ב-2010, המוקדם בין שתי האופציות. בינואר 2007 נחתם הסכם עם הנישום אך חודש לאחר מכן ביטלה הרשות את אותו הסכם. כמה שנים לאחר מכן  הוציאה רשות המסים לנישום שומה שלפיה העברת המניות ב-2007 בשווי 29.4 מיליון שקל ו-925 אלף שקל ב-2008 היא הכנסה מדיבידנד או הכנסה מ"דיבידנד בעין" החייבת במס בשיעור של 25% מאחר שהוא בעל מניות מהותי בקבוצה. שנה לאחר מכן מכר את המניות בשתי פעימות שעליהן קיבל 7.7 מיליון שקל וערער על השומה שהוציאה רשות המסים שנה לפני כן וערער על שומת המס שהוציאה לו רשות המסים. רשות המסים לא קיבלה את הסתייגותו, ולכן ערער בבית המשפט המחוזי תל אביב יפו.

המחלוקת העיקרית בין רשות המסים לבין הנישום היא שהנישום טען שהחברות החזיקו במניות בנאמנות לטובתו ולכן העברת המניות לידיו אינה חייבת במס ואילו רשות המס טענה כי מדובר בחברה נשלטת זרה ולכן העברת המניות חייבת במס של 25%.

שופט ביהמ"ש המחוזי מגן קיבל את הערעור ופסק כי הסדר המס שנחתם בין הנישום לרשות המסים תקף וכי החזקת החברות היתה למעשה הסדר נאמנות משום שהחברות פעלו להחזיק במניות, לייצג את בעלי המניות בהתאם להוראותיהם כאשר בעלי המניות היו הנהנים. במחלקות העיקרית השופט לא התערב.

ביהמ"ש קבע כי יש להפחית מהכנסתו החייבת במס 29.3 מיליון שקל ובשומה לשנה נוספת יש להפחית מההכנסה החייבת במס כמיליון שקל.

בפסק הדין כתב השופט, כי "רשות המס ככל רשות מנהלית שעה שהיא מביעה עמדתה באמצעות נציג מוסמך ולאחר תיאום אין זה ראוי כי מי מאנשיה ימצא להתחרט בדיעבד ולהיתלות בפגם טכני לצורך כך. כפי שלא מצופה שכך ינהג נישום, קל וחומר מצופה מרשות ציבורית שאנשיה ישקלו מכלול שיקוליהם קודם להצגת מצג שממנו עולה כי הושגו מכלול ההבנות. ככל שסבר מי מפקידי השומה שאין ההבנות מקובלות עליו היה עליו להבהיר זאת במפורש. חתימת ההסכם, האישור המוקדם, מעידה כי היתה גמירות דעת לגבי כול הנוגעים בדבר".

התקדים הוא בשכר טרחה חריג בהיקף של 290 אלף שקל, בשל מספר דיוני ההוכחות שנדרשו והימשכות ההליך המשפטי.

עסקה מעל 5,000 שקל – רשות המסים דורשת דיווח מיידי

46 ביקורות של רשות המסים נערכו באזור נצרת

הזוכות במכרזים לבניית דירות מחיר למשתכן בחיפה הן קבוצת חנן מור וחברת רמי שבירו. הדירות ייבנו  במורדות המערביים של חיפה. החודש רמ"י החליטה לעדכן את מחירי הקררקעות כלפי מעלה, עדכון ראשן מאז 2015, זמן החלת התוכנית. זהו המכרז הראשון שיצא לפועל לאחר העדכונים.

עדכון המחירים גרם להתייקרות הקרקע ב-80-70% אך המחיר שהדירות יימכרו לזכאי מחיר למשתכן נשאר נמוך ואפילו זול ממכרזים קודמים בחיפה. 13 חברות התמודדו במכרז, משמע הקבלנים סבורים שתהיה על הקרקע תשואה נאה על אף ההתייקרות.

במחיר למשתכן מחיר הקרקע ידוע מראש, והתחרות בין חברות הבנייה היא על המחיר הנמוך ביותר לדירה. המחיר המרבי שאפשר היה להציע ב-2 המכרזים בחיפה היה 10,800 שקל למ"ר.

רמי שבירו יבנה 235 דירות, מהן 164 יימכרו בהנחה לזכאי מחיר למשתכן, ו-71 דירות במחירי שוק חופשי. שבירו הציע מחיר של 8,595 של למ"ר,  20% פחות ממחיר המקסימום.

קבוצת חנן מור זכתה ב-2 מגרשים שבכל אחד מהם 249 דירות מחיר למשתכן, ו-107 דירות שוק חופשי. במגרש אחד הצעתה הזוכה הייתה 8,144 שקל למ"ר, שהם 24% פחות מהמחיר המרבי. במגרש השני 7,994 שקל למ"ר שהם 26% פחות ממחיר המקסימום.

עדכון מחיר הקרקע נבע מזכיית חברת שיכון ובינוי  במכרזים בלוד ובאור יהודה לאחר שהציעה למכור דירות לזכאים בהנחה שמגיעה למיליון שקל בהשוואה למחיר דירות דומות בשוק החופשי. אחת הסיבות ליכולת של החברה להציע הנחה כזו היא העובדה שמאז השקת תוכנית מחיר למשתכן לא עודכנו מחיר הקרקעות. כדי למנוע מצב משפטי שבו נפגע עקרון הצדק החלוקתי, ויש פערים של מאות אלפי שקלים בגובה ההנחות, רמ"י הובילה תוך חודש מהלך שבו עודכנו מחיר הקרקעות במכרזים שנסגרו כעת. בחודש הבא צפויה להתקבל החלטה במועצת מקרקעי ישראל שתוביל להתייקרות אוטומטית של מחירי הקרקעות בכל המכרזים באופן גורף.

עוד נודע השבוע כי חנן מור, התקשרה באמצעות חברת בת, בהסכם ליווי עם גוף בנקאי להקמת ובניית פרויקט מחיר למשתכן במתחמים 29 ו-11 במורשת, מודיעין.

חנן מור – אושרה הכפלת זכויות הבניה בפרוייקט מסחרי בחריש; ה-ROI יגדל ל-13 מיליון שקל

 

מעודכן ל-06/2021

בשנים האחרונות יש בעולם הפיננסי כמה מגמות שגורמות למשקיעים לעבור לאפיקים מסוכנים יותר. ראשית, אלה הם הביצועים הטובים של שוקי המניות. כמו כן, חברות הביטוח נאלצות להתמודד עם יותר תחרות וצריכות להמציא את עצמן מחדש. בנוסף הבנקים הורידו את הריביות, והחוסכים מחפשים אפיקי השקעה עם תשואה גבוהה יותר אך גם גמישים יותר. כלי אחד כזה הוא קופת גמל להשקעה (להרחבה על קופת גמל להשקעה – קראו כאן), אבל בו הסכום מוגבל. לעומת זאת, פוליסות החיסכון שאותן מנהלות חברות הביטוח אינן מוגבלות בסכום, אך אין עליהן הטבות מס בגיל הפרישה, בניגוד לקופות גמל להשקעה.

חברות הביטוח, שסובלות מתחרות ומרגולציה מתגברת, מצאו דרך להגדיל עמלות ורווחים בדמות הלוואות על חשבון פוליסות החיסכון. המטרה היא לפנות למשקיעים מתוחכמים, עם כיסים עמוקים, כדי שימנפו הלוואות על חשבון הפוליסות, והתוצאה – עמלות גבוהות תוך סיכון גבוה.

הלוואה עד 80% מגובה ההשקעה

כך למשל בפוליסת חיסכון ראשונה יוכל המשקיע ללוות עד 80% מגובה ההשקעה. באמצעות כספי הלוואה זו הוא יוכל להשקיע בפוליסה במקום אחר, וכך הלאה גם בפוליסה שלישית. ממבט ראשוני, הריבית על הלוואה לא גבוהה, רק 2.25%, וגם דמי הניהול אינם גבוהים במיוחד, 0.8%-1%, אבל כשמגיעים לשלוש הלוואות העמלות כבר גבוהות יותר.

כדי שהפוליסות יהיו משתלמות, הן צריכות להניב יותר מ-4%, משום שהמס על רווח הון הוא 25% ואז התשואה לא שווה את דמי הניהול. כך בתרחיש שבו התשואה תעמוד על 10% אחרי מס, אדם שהשקיע מיליון שקל ומינף אותם ל־100 אלף שקל ירשום אחרי שנה תשואה נטו של 6.5% על שתי הפוליסות –  117 אלף שקל. המשמעות: עם הון עצמי התחלתי של מיליון שקל הוא גורף תשואה כמעט כפולה של 11.7%.

פוליסות החיסכון של הגופים המובילים במסלול מנייתי הגיעו גם לתשואות של 10% ב-3-5 שנים ואז ההשקעה הופכת משתלמת יותר, בטווח -5%-10%. בחברות המובילות גם דמי הניהול גבוהים יותר והתשואה יורדת לכ-6%.

סוכני הביטוח דוחפים הלוואות

מי שמקדם את ההלוואות על חשבון הפוליסות הם סוכני הביטוח. הם עודדו את החוסכים לקחת עוד הלוואות כדי למנף את ההלוואות עבור התשואות הגבוהות של השנים האחרונות, ועל כל הצלחה שלהם הם מקבלים עמלה של 0.4%. גם סוכני הביטוח סובלים מרגולציה ומתחרות הפוגעות בהכנסות שלהם. לכך נוספת גם עמלה חד-פעמית שנוגסת בהשקעה.

אז האם המנגנון משתלם? תלוי. גם בשוק ההון כמו בארוחות, אין חינם. תשואות גבוהות מלוות בסיכון גבוה. כך למעשה אם השוק בתקופה טובה, מה שמכונה שוק שורי, על עלייה של 10% ירוויח המשקיע 10.5% תשואה. לעומת זאת, בירידה  של 10% הוא יכול להפסיד כ-300 אלף שקל על השקעה של מיליון שקל, ובירידה גדולה יותר – יפסיד יותר.

בשוק יורד המשקיע יתקשה להחזיר את ההלוואה

כך למשל במשבר 2008, כשהשווקים ירדו ב-50%, משקיע כזה היה מפסיד 50% על שתי הפוליסות. וזה לפני דמי ניהול ועמלות הלוואה. השאלה היא אם בתקופת החזר ההלוואה השוק יספיק לתקן את עצמו.

נציין כי יש הבדל בין הלוואה על פוליסות החיסכון לבין הלוואה על חשבון קרנות ההשתלמות או הפנסיה משום שהאחרונות ניתנות בעמלות נמוכות יותר וגם בסכומים נמוכים יותר שאינם משמשים משקיעים מתוחכמים.

בתי השקעות מגבילים את הלוואה או לא מתירים אותה

להבדיל מחברות הביטוח, בתי השקעות זיהו את הסיכון והמובילים שבהם מגבילים את ההשקעה ל-50% או לא מתירים הלוואות על חשבון קופות הגמל או הפוליסות. גופים פחות מובילים מאפשרים את ההלוואות, אבל כאמור בקופות הגמל הסכומים נמוכים יותר. עוד נציין כי ההלוואות אינן בהכרח משמשות להשקעות בפוליסות אלא גם להשקעות המונים ולכלי השקעה נוספים.

בשורה התחתונה, הלוואה שאינה משמשת למטרות צרכניות אלא להשקעות מסכנת מאוד את המשקיע שייתכן מאוד שלא יוכל להחזיר את ההלוואה. כך נפגעים הן הגופים המלווים והן הגופים המושקעים שהכספים יוצאים מהם להחזרי הלוואות, ומציבים את כולנו בסכנה למשבר כלכלי חדש.

פוליסות חיסכון – הדגמה ליתרונות על פני קרנות הנאמנות

מה ההבדל בין ברוקר ליועץ השקעות

מהו מסלול השקעות כשר ועל פי ההלכה